4_5810177473937146003.mp3
12.83M
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_پنجاه_و_یک
شرح #درس_دوازدهم_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
▫️✨✨▫️
✨▫️
▫️
حرکت فرع بر کمال است یعنی متحرک محتاج است که در حرکت است.
دوستی به دارا شدن در متن ذات فقیر نهفته شده که همین اندازه که فقیر احساس کند ندارد و بیچاره است در متن همین احساس نداری، دوستی دارایی نهفته شده که دارایی را می خواهد.
چه این که در متن ذات غنی دوستی فقیر نهفته شده و این طرفینی است. منتهی دوستی و حب غنی اصل است و دوستی و محبت فقیر به غنی فرع است.
** فقیر با وصف عنوانی فقر در متن ذات او حب و محبت به غنی تعبیه و قرار داده شده، جعل تکوینی است که ذاتا فقیر را با دوستی تام به غنی جعل و ایجادش می کنند که همان در جعل و ایجاد فقیر در متن خارج حب به ذات غنی هم در ذات فقیر جعل و ایجاد می شود .
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_پنجاه_و_یک
شرح #درس_دوازدهم_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
▫️✨✨▫️
✨▫️
▫️
🌸 مرجع عین مصدر است
🔸ملاعبدالصمد همدانی می فرماید: " اگر مرجع عین مصدر نباشد، آمدن چه فایده ای دارد؟ " یعنی در سلسله ی طولی که موجودات ناقص به کمال محتاح اند، باید مرجع که در پایان به او منتهی می شوند، عین مصدر و ابتدا باشد.
🔸تعبیر شریف قرآن: " انا لله و انا الیه راجعون " که در این جا دور نیست بلکه عین هم و یک حقیقت اند، همان است که همه از او شروع کرده اند و باز به سوی او می روند که وحدت عددی درست نکنیم.
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
@shakhehtoba
🔸الآن تصدیق می کنید که اگر یک موجودی ناقص باشد، به سوی کاملتر می رود. موجودی که کامل است به سوی اکمل می رود. و همین طور تا این سلسله مراتب به جائی برسد و منتهی به جائی بشود که اگر بخواهیم به هیچ جا منتهی نشویم تسلسل پیش می آید که با چندین دلیل اثبات کنیم که تسلسل باطل است و یا اگر به جایی منتهی نشویم، لازمه اش این بشود که دور پیش بیاید و دور هم محال است.
🔸به همین دلیل نمی توانیم بگوئیم: این موجود غایتش آن یکی و بعد دوباره بگوئیم آن موجود هم غایتش آن یکی است. پس باید یک موجودی دیگر پیدا کنیم که آن غایت دیگری بشود و وقتی به این موجود رسیدیم آیا ایشان دوباره محتاج است؟ که اگر بگوئیم آن محتاج است دوباره یک غنی دیگر می خواهیم و باید برویم دنبال آن غنی که دارائی اش مال خود ذاتش هست.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_پنجاه_و_یک
شرح #درس_دوازدهم_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
@shakhehtoba
دلبر چو تویی زجز تو دل بردارم .
دل را چه کنم تا چو تو دلبر دورم.
ار شاخه ای از طوبی عشق تو شدم.
در سایه خود هزار کوثر دارم.
رباعی از #علامه_حسن_زاده_آملی
#شکسته_نستعلیق
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
💠 #علامه_حسن_زاده_آملی
💠 #تفسیر_سدرة_المنتهی
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
👈 و فرق بين جسد برزخى و اخروى بلكه همهى امور برزخيه و امور اخرويه به شدّت و ضعف و صفاء و كدر بودن هست، چونكه انسان بعد از مرگش تا وقتى كه قريبالعهد به دنيا و متوجه به پشت سر است پس همهى آنچه را كه مشاهده مىكند و مىبيند به صورت بهره بردن از دو جانب دنيا و آخرت است كه حكم برزخ بودن اينچنين است و حكم برزخى مثل صورتهاى اخروى آن صفاى خاص را در لذّت بردن و درد كشيدن ندارد، و لذا برزخ هم به منزلهى خوابى را مىماند نسبت به آخرتى كه در آخرت انسان از دنيا دور مىشود و به تمام وجودش به سوى اسماء لطفيه يا قهريهى خداى متعال روى مىآورد و حاليكه در دنيا خواب در خواب بود.
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏
معراج ولوج به ملكوت است نه عروج به كرات، صلوه معراج مؤمن است و مصلى با خدايش در مناجات است. رسول الله صلى الله عليه و آله فرمود: المصلى يناجى ربه.
📗منبع: نامه ها بر نامه ها
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، به 43 رسیده ام. چند سال ایام صباوت بود و بعد از آن تا اربعین، دوران نخوت جوانی و غرور تحصیل فنون جنون، اینک حاصل بیداری دوساله ام، آهِ گاه گاهی است. «یا لا اله الاّ انت»، جز آه در بساط ندارم، از من آهی و از تو نگاهی.
فراز ۲۲۹
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba