eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
فصل دهم مقدمات قیصری در بیان روح اعظم انسانی و مراتب و اسمای او در عالم است که همه سعی و کوشش می‌نمایند به ربّ این حقیقت برسند که فرمود: بدان که روح اعظم که در حقیقت همان روح انسانی است، مظهر ذات الهی به لحاظ ربوبیش می‌باشد، به همین خاطر هیچ کس نمی‌تواند در پیرامون آن پَرسه زند و هیچ خواهنده‌ای را نرسد که خواستار وصلش باشد، آن کس که در پیرامون پیشگاهش می‌چرخد،حیران می‌گردد و آن که خواهان نور جمال وی باشد به پرده‌هایی که کُنه آن را جز خدا نمی‌داند مقیّد و گرفتار می‌شود و جز وی به این مطلوب نمی‌رسد، و همان‌گونه که روح اعظم در عالم کبیر دارای مظاهر و اسمایی از عقل اول و قلم اعلا و نور و نفس کلیه و لوح محفوظ و... است، در عالم صغیر انسانی نیز مظاهر و اسمایی به حسب ظهورات و مراتبش دارد. پس همه‌ی کلمات وجودی که معانی اَسمایند می‌شوند از شئون وجودی آن روح اعظم الهی که "وَ يَسْئلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي " و این مرتبه‌ی روحیه، ظلّ مرتبه‌ی احدیه است چه این که مرتبه ی قلبیه ظلّ مرتبه‌ی واحدیه‌ی الهیه است. 📗، جلد اول، ص ۱۷۸، ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی، داود صمدی آملی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، حقیقت حدیث برزخی رؤیایم را که قال رسول الله صل الله علیه و آله و سلم: «معرفة حکمة متن المعارف»، مرزوقم بفرما! فراز ۴۹۴ @shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
نامه ها برنامه‌ها ۹ #شرح_نامه_ها_برنامه_ها۹ #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی خوشا به حال آنان که اهل حضور
نامه ها بر نامه‌ها ۹ این‌قدر این رحم عالم طبیعت مهم است که برادر! همت کن تا هرچه می‌خواهی به‌دست بیاوری، ان‌شاءالله همین‌جا به‌دست بیاوری. و اگر هم بتوانی، هرچه به‌دست بیاوری، در جوانی به‌دست بیاوری. در حوانی! این برای‌تان می‌ماند، این به شما حیات می‌دهد، این شما را زنده می‌کند. با این‌که به ظاهر عالم ماده و طبیعت را سرزنش می‌کنیم، اما برادر! همین‌جا معراج ماست، همین‌جا! این نشئه‌ی طبیعت معراج من و شماست. این‌جا محل عروج است، این‌جا محل بالا رفتن است، این‌جا محل پرواز کردن است، این‌جا محل رفتن به سوی حقایق ملکوتیه است. از همین دامن طبیعت از همین رحم ان‌شاءالله عروج می‌کنیم به ماوراء طبیعت، و چه خوش عروجی ‌می‌شود! استقامت می‌خواهد، خسته می‌شوید آدم جگرخون می‌شود دل به خون ‌می‌شود، از جهل‌ها از بیچارگی‌ها از نفهمی‌ها از گوش ندادن‌ها! اصلاً دل به خون شدند اولیاءالله! این همه انبیا دل به خون شدند! این همه ائمه همین‌طور! هر کسی گفت الهی آمدم، با دل به‌خونی رفت بالاخره! همین هم هست، راهی غیر از این نداریم باید در همین متن جهنم اجتماع، خودتان را بسازید (تا این‌طور هست). اصلاً نظام هستی تنظیم دارد، منتها ان‌شاءالله با تمام وجودمان بگوییم آمدیم، ان‌شاءالله دست‌تان را می‌گیرند، چرا نمی‌گیرند؟! البته کمک‌تان می‌کنند. به مقام محمود می‌خواهی برسی، مقام محمود؛ محمود بر وزن اسم مفعول است، محمود یعنی حمد شده، حمد شده. می‌خواهی مقامی پیدا کنی که مورد حمد و ستایش و آفرین تمام عالم قرار بگیری، فرشته‌ها، همه حمدش می‌کنند! ای به به به به! ما خوب هستیم، اما خوبی منِ فرشته، به رفیق بد داشتن نبود، به (نمی‌دانم) کسب حرام نبود، به اجتماع نبود! من این‌جا در عالم تجرد در عالم عقل، همه‌ی موجودات یک‌پارچه پاک، اصلاً اهل گناه اهل معصیت اهل خلاف نبودند، اگر من آدم خوبی بودم که هنری نکردم! اگر من، فرشته موجود مجردِ خوبی بودم هنر نکردم! هنر مال این آقا جوان است که از نطفه از خانواده از محیط از کسب و کار از بی‌غیرتی‌ها از گناهان، از این همه گرفتاری‌ها خودش را درآورده، آمده بالا و الان پاک آمده، این را می‌گویند هنر! اگر واقعاً باید حمدی بشود، باید ایشان را حمد کنیم، ایشان را ستایش کنیم. این می‌شود مقام محمود. خداوند هم حمدش می‌کند. خداوند حمد می‌کند این آقا را. نامه ها برنامه ها ۹ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
نامه‌ها برنامه‌ها ۹ و کسی که به مقام محمود برسد هر کسی که می‌گوید: الحمدلله رب العالمین، که حمد، ستایش مطلقا برای الله رب عالمين است، خدای تبارک و تعالی می‌گوید: هر چه که من را ستایش می‌فرمایید، تمام این ستایش‌ها را به این بندگان خوب خودم برمی‌گردانم، چون این‌ها دلگرمی من هستند. (روایات را نگاه بفرمایید) وقتی که شب، انسان الهی برای تهجد برمی‌خیزد می‌بینید خداوند به فرشتگان‌اش می‌فرماید: بروید به دنبال این بنده‌ی من صف بکشید همین شماها نبودید که می‌گفتید: خدایا انسان را چرا می‌خواهی خلق کنی؟ او خون‌ریز است، او مفسد فی الارض است! ببین! نگفتم؛ اني اعلم ما لا تعلمون؟ نگفتم بین‌شان خبرها می‌شود؟ حالا بفرما! در دل شب این جواب با این‌که برای او گناه آماده بود، شراب‌خواری هم آماده بود، دزدی مال مردم آماده بود، هزار گرفتاری‌ها را می‌توانست خودش را به آن‌ها بزند، اما نزده! الان بلند شده دارد تهجد می‌کند، سرش خم است دارد گریه می‌کند! بفرمایید، بروید تمجید‌اش کنید، او را ستایش‌اش بکنید! الحمدلله رب العالمين تمام نظام هستی برمی‌گردد به این آقا، برمی‌گردد به این آقا، بنده و شما هم الان داریم نماز می‌خوانیم می‌گوییم: الحمدلله رب العالمين همین ستایشی که داریم به پيشگاه الهی عرضه می‌داریم، خدواند عين این ستایش را برمی‌گرداند به این عبد متهجد در دل شب‌اش، می‌گوید: (آقا!) این حمد را به ایشان بدهید چون لیاقت‌اش را دارد. ببینید چه‌قدر المحمود می‌شود! محمود همه حمد‌ش می‌کنند، خدا حمدش می‌کند ملائکه حمدش می‌کنند تمام عالم، عالم تکوین حمدش می‌کند، تمام حمد کنندگان حمدش می‌کنند! نتیجه چه می‌شود؟ شما نماز شب‌ می‌خوانید، همه‌ی (فرض) این جمعیت دارند خدا را حمد می‌کنند، تو را حمد می‌کنند، تو و همه‌ی جمعیت دارید این آقا را حمد می‌کنید. شما دو تا و همه‌ی جمعیت دارید آن آقا را حمد می‌کنید، اصلا همه همدیگر را حمد می‌کنند.، یک تألیفی می‌شود، یک عالم وحدتی می‌شود. یک‌ کثراتی به وحدت برمی‌گردد، و لذا چون محوریت به توحید الصمد قرآنی است، آن هم الله رب العالمين، فرمود: حالا که این است؛ الحمدلله رب العالمين. یکی از فرمایشاتی که آقا در تعلیقات‌شان بر (گویا) جلد سوم شرح منظومه‌ای _که الان چاپ شده_ دارد، آن‌جا یک تعلیقه‌ای‌ای دارد آقا که؛ (اصلا) یکی از اسمای حسنای صادر اول حمد است. صادر اول اسم، فراوان دارد. اولین حقیقتی که از حق متعال صادر شده‌ است؛ به نام صادر اول است. این صادر اول یکی از اسمای‌اش حمد است، الحمد است، آن هم حمد با الف و لام؛ الحمد. وقتی من و تو نماز می‌خوانیم، می‌گوییم بسم‌الله الرحمن الرحیم، این مال حق متعال است. از حق که تنزل می‌کنیم، به اولین حقیقتی که از حق تعالی صادر شده است تمسک می‌جوییم، می‌گوییم: الحمد. الحمد، کیست؟ یعنی صادر اول نامه ها برنامه ها ۹ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
سرگذشت انسان در سرّ انبیاء قوله سبحانه: "وَ قُلْنا یا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّةَ ..."و نظائر آن در قرآن کریم در بیان قصّه‌ی حضرت آدم صفی و حوا (ع) در حقیقت نمایش سرگذشت ماست که در مرآت صیقلی سرّ خاتم منعکس و متمثّل گردید و در قوالب الفاظ وحی ریخته شده است، فافهم! 📗،ج ۱، ص ۱۶۸، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید ذکر لینک🙏
▪️ ▪️ 🔸تهیه کتب علامه حسن زاده آملی رحمه الله تعالی و استاد صمدی حفظه الله تعالی، منتشر شده توسط نشر "الف لام میم" و "روح و ریحان". 🔹آدرس سایت: https://daftaredell.ir/ 📌 شماره تماس و ارتباط در ایتا: 🔸۰۹۱۹۶۹۱۲۲۴۸ 🔸@ketab_1001 ✅ مهلت بهره مندی از در سایت تا ۱۲ آذرماه میباشد.
:🌷✨🌹 ✍️ باید سرّ تلطیف شود تا با عالَمِ اله « مناسبت » پیدا کند و واصل شود : 💠 سومین هدف ریاضت ، تلطیفِ سِرّ است برای بیداری و آن تحصیل استعداد است برای نیل به کمال ، که همانا مناسبت سرّ با چیزی امکان ندارد مگر با تلطیف کردن آن : گفتیم این « مناسبت » را شأن به سزایی است ، تمام حرف زیر سر «مناسبت» است ، تا مناسبت نباشد ، آدم به عالَمِ اِله نمی پیوندد و واصل نمی شود، بلکه خاکی و این سویی خواهد بود. حقایقِ عالَمِ اله ، لطیف و نورانی و پاکند و آلودگی ندارند . سِرّ باید اینطور تلطیف بشود تا مُسانخ و مُجانسِ آن جایی ها بشود و آن وقت از آنجا عکسبرداری کند . «مناسبتِ سرّ» همان حقیقت انسان و کانال و جدولِ وجودی است که مرتبط دریای هستی است . تلطیف ، لایروبی این کانال و جدول است . 📗 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، گاه گاهی می نمایی و می ربایی، نمودنت چه دلنشین است و ربودنت چه شیرین. فراز ۴۹۵ @shakhehtoba
معنای توبه در اصطلاح عدلیه کلمه‌ی «توبه» در اصل به معنای بازگشتن از گذشته است. از این رو زمخشری آیه‌ی کریمه‌ی "فَتَلَقَّی آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمات فَتَابَ عَلَيْهِ " را چنین تفسیر کرده است: خداوند به رحمت و قبول به سوی آدم رجوع فرمود. توبه در اصطلاح عدلیه به معنای پشیمانی از گناه به جهت قبح آن است، از این رو آن را بدین‌گونه به تفصیل تعریف کرده‌اند که توبه عبارت است از پشیمانی بر گناه به جهت قبحش و با عزم بر اینکه در آینده به سوی آن باز نگردد. به عبارتی دیگر پشیمانی بر فعل قبیح با این عزم که عملی دیگر چون آن را به انجام نرساند ... چنانچه توبه به خداوند متعال اسناد داده شود، پس از آن حرف «علی» می‌آید مانند: "وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنا" و چون به بندگان مسند شود، حرف «إلى» پس از آن می‌آید مانند: "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَی اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا ". 📗،ج ۱، ص ۱۷۲_۱۷۱، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
خلوت هایی با خودتون داشته باشید آنقدر غرق در انتساب و اشتغال به غیر نباشید. بسیار خوب، امور زندگی است، کار و کاسبی است، سر کار کارمندی است، مزرعه است کشاورزی، دامداری ، دامپروری، باغداری و هکذا هزاران شغل دیگر. در این ها به اندازه کافی با غیرتان به سر می‌برید، به اندازه کافی با دیگران معاشرت دارید، بس باشه ! در شبانه روز یک وقتی هم با خودت بنشین، در کتاب وجودی خودت فرو برو. سردر جیب و گریبان خودت بفرما. چشمه سر ببند و چشمه باطن باز کن آن وقت عالم را جور دیگر می بینی، طور دیگر می‌بینی. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، ذوق مناجات کجا و شوق کرامات کجا. فراز ۵۲ @shakhehtoba
کتاب علامه حسن زاده آملی یکی از اسماء و صفات الهی این است که هو یطعم و لایطعم( الانعام آیه۱۵) سعی کن که مظهر این مقام باشی تا تشبه بحق جلّ و علی پیدا کنی که لذت احتماء و این حال بمراتب از لذت اکل و شرب حیوانی برتر و بالاتر است اگر لذت ترک لذت بدانی دگر لذت نفس لذت نخوانی. از شکم پروران سرمشق مگیر بلکه ذرهم یاکلوا و یتمتعوا و یلههم الامل فسوف یعلمون(الحجر آیه۴) و چون کمتر خوری کمتر خوابی و متخلق به این اخلاق الهی گردی که لا تاخذه سنه و لا نوم(آیه الکرسی) و به ملائکه تشبه پیدا کنی که طعامهم التسبیح و شرابهم التقدیس چنانکه از اهل بیت عصمت ماثور است و ملائکه گفتند نحن نسبح بحمدک و نقدس لک(آیه ۳۱ من البقره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
‍ 💠سرور من! آدم مراقب همیشه مثل یك شكارچى در كمین است.شاید همین الآن دادند. چرا به انتظار وقت دیگر باشید؟ چرا فردا؟ امروز چرا نباشد؟ و الآن چرا نباشد؟ و این را شواهد دارم كه حالا فاصله می‏گیریم و آنهایى كه مواظب هستند و ملكوتی اند و طهارت همیشگى دارند اینها همواره مراقبند. جلد اول حضرت علامه حسن زاده املي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، آنکه درد دارد آه و ناله دارد، شیرینتر اینکه سفیر صادقت فرمود: «إنَّ آه اسمٌ مِن أسماء الله تعالی، فإذا قال المریض: آه، فقد اِستغاثَ بالله»، حسن از ملت ابراهیم أوّاه است، آه، آه. فراز ۴۹۶ @shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
نامه‌ها برنامه‌ها ۹ #قسمت_چهارم #شرح_نامه_ها_برنامه_ها۹ #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی و کسی که به مقام
ره یعنی آن اولین موجودی که از ذات اقدس الهی صادر می‌شود، که خلق درش نیست، حد در او نیست، محدود به حدی نیست، اسم او را می‌گویند حق. وقتی الله را با اسم شریف؛ الله، الرحمن، الرحیم ستوده‌ایم، بعد از او بلافاصله قرآن را؛ اصلا قرآن حالت امواج دریا را دارد. این امواج دریا را ببینید، وقتی برمی‌خیزد اوج می‌گیرد می‌رود بالا، آهسته آهسته می‌آید پایین. قرآن این‌طور است، اصلا اوج دارد! وقتی که از بسم الله الرحمن الرحیم شروع کرد، از آن اوج تنزل می‌کند، می‌آید پایین. بسم الله الرحمن الرحیم، می‌کشد پایین! الحمد لله رب العالمین، می‌رود بالا! دوباره؛ الرحمن الرحیم، همین‌طور موج وار؛ می‌آید بالا، کش و قوس دارد عالم! کش و قوس دارد! اوج می‌دهد حضیض می‌دهد، اوج می‌دهد حضیض می‌دهد! هو الاول، بالا هو الآخر، حضیض هو الظاهر، بالا! هو الباطن، حضیض! همین‌طور کش و قوس دارد. وقتی نماز می‌خواند، بسم الله‌اش از اوج حقیقت نظام هستی به نام الله سرچشمه می‌گیرد، وقتی شروع می‌کند که اولین اسمی به زبان بیاورد، این اسم را از الله می‌گیرد. از الله که گرفت، حالا می‌آید پایین؛ الرحمن می‌کند، الرحیم می‌کند، می‌آید تا می‌رسد به صادر اول، وقتی به صادر اول رسیده، این صادر اول را دوباره می‌کشاند می‌برد بالا. الحمد (که صادر اول است) لله رب العالمین، باز می‌گرداند به حق. این صادر اول در حقیقت، تمام ماهاست! فرمود: اگر می‌خواهی به مقام محمود برسی که الحمد را، صادر اول را، نثار تو کنم، در جان تو بریزم، او را به تمامه به تو بدهم؛ و من اللیل فتهجد به نافلة لک عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا این الحمد را این صادر اول را که مال خدا هست، لله است (این لام لام ملکیت است) این الحمد، صادر اول، نفَس رحمانی، حقیقت محمدیه (صلی الله علیه و آله و سلم) را اینی را که مال خداوند هست، این را به شما می‌دهیم! از همین اول قرآن، من و شما که داریم حمد می‌کنیم معنایش این است؛ انسان در سیر عروجی‌اش می‌تواند به مقام شریف الحمد برسد، الحمد! ستایش محض است، ستایش محض است! برادر، ببین آقا جان! الان تمام عالم، پیغمبر را ستایش می‌کنند، تمام فرشته‌ها او را ستایش می‌کنند، تمام نشئه‌ی طبیعت؛ جمادات، حیوانات، نباتات همه از دم، او را ستایش می‌کنند، خدای رب العالمین، او را ستایش می‌کند، از بس که ستایش شده، ستایش شده، ستایش شده؛ آقا! سه تا اسم رسمی دارد؛ احمدش ستایش است، محمدش (صلی الله علیه و آله و سلم) ستایش است محمودش ستایش است. نامه ها برنامه ها ۹ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢