eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.1هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
تو انسانی غذای تو سماوی است علوم رسمیت صرف دعاوی است □●انسان با حفظ موضوع انسانیت غذای او علمی است که خداوند آن را در او قذف کند که العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء. □●این علم که غذای انسان است را گویند که خداوند از ملکوت عالم در جان او قذف می کند. علم قذفی و لدنی را علم آسمانی تعبیر فرموده است. □●علمی که در دل ایجاد نکند صرف است که اعاذنا الله منه. درخت باژگونه است که اش به طرف است و از آنجا غذا می گیرد. @shakhehtoba
🔘 امام رضا (ع): مریضی برای مومن سبب رحمت و آمرزش گناهانش میباشد. و برای کافر عذاب و لعنت خواهد بود .... 📚 بحارالانوار_ ج۷۸ @shakhehtoba
■مار، سرشت ذاتی اش بر گزيدن است. ماری که زهر نداشته باشد، مار نيست، گرگ اگر ندرد، گرگ نيست و سگ اگر نگزد سگ نيست. ■انسان هر آنچه را که در خود کاشته است همان را درو می کند و چيزی از بيرون، سرنوشت او را تغيير نمی دهد. انسان هر آنچه را که با خويش در مرتبه ی ذات خود کسب كرده، همان را مشاهده خواهد کرد. ■شرح رساله انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه■ @shakhehtoba
حكمت احكام الهى  امام على بن موسى رضا عليه السلام در پاسخ به پرسشهاى محمد بن سنان ، چنين نوشت كه : خداى تعالى قتل نفس را به جهت آن كه اگر حلال مى گشت تباهى مردمان و نابودى و فساد تدبير آنان را موجب مى شد، حرام فرمود. و خداى تعالى عقوق والدينرا حرام فرمود؛ چرا كه در آن ، ناسپاسى خداى تعالى و والدين و كفر نعمت است و ابطال شكر و كمى و انقطاع نسل . از آن روى كه در عقوق والدين ، ارج ننهادن به والدين و حق ناشناسى و قطع ارحام نهفته و نتيجه اش آن است كه والدين به سبب آن كه فرزند از احسان بدانان خوددارى مى نمايد، از داشتن فرزند و تربيت آن اجتناب ورزند. و خداوند، زنا را حرام فرمود به دليل فسادى كه در آن است و موجب قيل نفس و از ميان رفتن نسبها مى شود و ترك تربيت كودكان و فساد ميراثها و مفاسدى ديگر از اين قبيل . و خداوند عز و جل تهمت به زنان شوهر دار را حرام فرمود؛ زيرا باعث فساد نسبها مى شود و نفى ولد و تباهى ميراثها و ترك تربيت كودكان و از ميان رفتن معروف و گناهان كبيره اى كه در آن است و علل ديگرى كه موجب فساد مردمان است . و خداوند خوردن مال يتيم را از روى ظلم و به ناحق باش ، حرام فرمود به علل بسيارى كه فساد در پى دارد: اول آنكه چون كسى به ناحق مال يتيم را بخورد، در واقع بسيارى كه فساد در پى دارد: اول آنكه چون كسى به ناحق مال يتيم را بخورد، در واقع در قتل او شركت جسته است ؛ زيرا يتيم به خود متكى و بى نياز نيست و كسى هم كه چون والدينش امورش را بر عهده گيرد، موجود نيست . پس چون كسى مال او را بخورد، مانند اين است كه او را كشته است و به فقر و بى چيزى كشانده است . علاوه بر اين خداوند اين عمل را حرام كرده و برايش مجازات تعيين فرموده كه مى فرمايد: كسانى كه مى ترسند كودكان ناتوان از آنها باقى مانده ، زير دست مردم شوند؛ پس بايد از خدا بترسند و سخن به اصلاح و درستى گويند و راه عدالت پويند. و نيز ابو جعفر عليه السلام فرمود: خداوند خوردن مال يتيم را دو عقوبت مقدر فرمود: عقوبتى در دنيا و عقوبتى ديگر در آخرت . پس در تحريم مال يتيم ، بقاى يتيم و استقلالش مر خودش را باشد و آيندگان از آنچه بدو رسيده سالم مانند؛ از آن روى كه خداوند عزوجل بر خوردن مال او عقوبت مقرر فرموده است ، و علاوه بر اين ، خوردن مال يتيم سبب مى شود كه چون او به سنى رسد كه ستمى را كه بر او شده دريابد، به انتقام بر خواهد خاست و كينه و عداوت و دشمنى حاكم گردد و در نتيجه ، به نابودى و تباهى رسند. و خداوند، فرار از جهاد را حرام فرمود؛ زيرا به واسطه اش دين سست مى شود و پيامبر صلى الله عليه وآله و امامان عادل عليه السلام كوچك شمرده مى شوند و يارى آنان عليه دشمنان ترك مى گردد: و ديگر ستم و از ميان برداشتن فساد را رد نموده اند، به عقوبت نمى رسند، و نيز دشمن بر مسلمانان جرى مى شود و قتل و غارت و ابطال حق خداى تعالى و فسادهاى ديگر لازم مى آيد. و خداوند متعال ، تعرب بعد از هجرت را حرام فرمود؛ چه در آن ، رجوع از دين و يارى نكردن انبيا و حجج الهى - عليهم افضل الصلوات - است كه اين تباهى و فساد در خود دارد و ابطال و پايمال شدن حق هر ذى حقى را، نه آن كه علت حرمت ، سكونت در باديه باشد، و از اين رو، چنانكه كسى به دين رهنمايى شود و بدان معرفت يابد، بر او جايز نيست كه با اهل جهل و نادانى زندگى كند در حالى كه ترس (بى ايمانى ) بر او مى رود؛ زيرا او از اين خطر ايمن نيست كه معرفت و علم خويش (دين ) را ترك كند و با اهل جهل در بى ايمانى بماند. و سبب حرمت ربا، نهى خداى تعالى و فسادى است كه در اموال پديد مى آيد؛ زيرا چون انسان ، درهمى را به دو درهم بخرد، بهاى اين درهم ، درهمى بيش نيست و مابقى باطل است . پس خريد و فروش ربا در هر حالى بر خريدار و فروشنده ، پليد و ناپسند است . از اين رو، خداى تعالى ربا را به جهت فسادى كه از اموال پديد مى آورد بر بندگان ممنوع ساخت ؛ همچنان كه ممنوع ساخته است كه اموال شخص سفيه را تا زمانى كه بهبود نيافته بدو بدهند؛ چه خوف آن مى رود كه آنرا تباه كند. پس اين است علت آنكه خداوند تعالى ، ربا و فروختن درهمى به دو درهم را حرام فرموده است . و سبب تحريم ربا پس از بينه ، كوچك شمردن حرام محرم است كه ارتكاب اين عمل پس از بيان ، و تحريم خداوند تعالى ، گناهى بزرگ باشد و اين عمل را سبب جز كوچك شمردن حرام محرم نيست و كوچك شمردن همان و دخول در كفر نيز همان . و سبب تحريم ربا در نسيه ، از ميان رفتن معروف و تلف شدن اموال و مشتاق گشتن مردم به سود و ترك قرض (الحسنه ) و صنعتهاى معروق است و فساد و ظلم و تباهى اموال كه در آن است . منبع:فضايل و سيره چهارده معصوم در اثار علامه حسن زاده آملي @shakhehtoba
☘️ به علامه طباطبایی ره گفتند چه کنیم که امام رضا (ع ) نزد خدا واسطه شود؟ گفت بروید حرم و بگوئید بفاطمه بفاطمه بفاطمه. سه بار آقا را به فاطمه قسم بدهید امام دعایت را مستجاب می‌کند. @shakhehtoba
💠ارسال نقل و نبات و کتاب از جانب امام رضا برای علامه حسن زاده در رویا ♦️شب ششم محرم 1407 هدر عالم رؤيا از جانب جناب امام هشتم على بن موسى الرضا عليهما الصلوة و السلام، نقل و نبات و كتابى در پاكتى، براى اين كمترين ارسال شده است، چند دانه نقل را خورده ام و از كثرت ابتهاج از طرفى، و از شدت اضطراب از جهتى گفته ام: 🍃هر روز روزگار به رسم دگر مرا 🍃اشك بصر فزايد و خون جگر مرا 🍃در حسرتم ز عمر گرانمايه اى كه رفت 🍃كاخر چه بود از شجر من ثمر مرا 🍃جز جمع اصطلاح صناعات گونه گون 🍃از سعى روز و شب چه اثر بوده و مر مرا 🍃از شير پاك و دامن قدسى كنام مام 🍃وز لقمه حلال و مباح پدر مرا 🍃وز عالمان دين بحق در سماى علم 🍃سياره و ثوابت والا گهر مرا 🍃بايد كه در عداد اولى احنجه بدى 🍃سوى عروج ذروه دل بال و پر مرا 🍃صاحبدلى كجاست كه دل را دهم بدو 🍃تا از جهان دل بكند با خبر مرا 🍃خاك در ولى خدايست توتيا 🍃يارب كه بينمش شده كحل بصر مرا 🍃گاه سحر كه با سهرم بود الفتى 🍃دل داشتم چنانه كه دلبر به بر مرا 🍃دوش از بشارتى كه اشارت نموده پير 🍃شد در ديار باده گساران گذر مرا 🍃ساقى بحق جام شراب طهور دوست 🍃هرگز مدار تشنه دور از نظر مرا 🍃در اعتلاى فهم خطاب محمدى 🍃بينى در آب ديده همى غوطه ور مرا 🍃از ضامن دو چشم حسن دى نبات و نقل 🍃شيرين نموده كام چو شهد و شكر مرا 📘منبع: استاد علامه حسن حسن زاده املی 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
12.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عنایت ویژه امام رضا عليه السلام به حضرت علامه حسن زاده آملی 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @Shakhehtoba