#طرفدار و عهده دار حقوق بشر فقط قرآن مجید است
پست پنجم
حالا انصاف بدهيد و بفرماييد كه طرفدار حقوق بشر چه كسى است و چه مذهب و آيينى است : اين , كه با برادرش , آن هم در مقابل خواستن يك من گندم از بيت المال مسلمين , و آن هم برادرى كه در آن حال هر دو چشم را از دست داده بود نابينا بود و بچه هايش آشفته و دگرگون , آنچنان رفتار مى كند , طرفدار حقوق بشر است يا اين درنده هايى كه آن همه شهرها و خانه ها را شب و روز ويران مى كنند , و به آتش مى كشانند و پيران و كودكان و مردم بيدفاع را مى كشند , و اين همه بيدادگرى مى نمايند ؟ آن مردك چرا هديه و حلوا را در شب آورده است , چرا در روز نياورده است , چرا تا امروز كه اميرالمؤمنين عليه السلام بر سر كار نبود و بظاهر خليفه مسلمانها محسوب نمى شد نياورده است , و حالا آورده است ؟ اين حلوا بو دارد , اين حلوا صله است يعنى وسيله و دستاويزى براى رسيدن به هدفى شيطانى است , اين حلوا در پيش چشم توحيد على از قى كرده دهن مار ناگوارتر و خوارتر است .
برو اين دانه بر مرغى دگرنه
كه عنقا را بلندست آشيانه
@shakhehtoba
اصولا انسان با حفظ موضوع و عنوان انسان، همان علوم و معارف و شوق و عشق به آنها و اعمال صالحه و اخلاق حسنه است، وگرنه سرمایه مادی خاک است که بر باد است چه خود طفل خاکباز است که التراب ربیع الصبیان = خاک، تفریحگاه ڪودکان است.
عاقل » مستسقی آب حیات کمال مطلق است،
چنانکه
عارف » محو در مطالعهٔ جمال حق.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚 وحدت از دیدگاه عارف و حکیم
حضرت علامه حسن زاده آملی روحی فداه
@shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
سخنان حضرت علامه حسن زاده آملی حفظه الله تعالی
سیر هر کس تا کمال وی بود
قرب هر کس حسب حال وی بود
گر بپرد پشه چندانی که هست
کی کمال صرصرش آید بدست
لاجرم چون مختلف افتاد سیر
هم روش هرگز نیفتد هیچ طیر
🌹کانال شاخه طوبی .🌹
@shakhehtoba
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#استاد_صمدی_آملی
5️⃣5⃣ 🍁👈 #ریاضتهایخوش داریم و #ریاضتهایناخوش، 🍁👈 ریاضت های خوش مثل این است که به تعبیر شریف حضرت آقا، آدم خودش را در آبِ #زلال ببیند و ریاضت های ناخوش این است که انسان خودش را در آبِ گل آلود ببیند. هر دو تا راه هست، هر دو تا مسیر هست. 🍁👈 در درس ها حضرت آقا بارها می فرمودند که اصلا نفس طوری است که اگر آدم چیزکی آن را به نخوردن، نخوابیدن، کم حرف زدن و اینگونه اموری که نوعا مردم در اجتماع دارند، وادار کند، فوران می کند، اصلا معمولا اینطوری است؛ اما هر نخوردنی نه! الان مرتاض ها در کارهایشان چیزها دارند، روش ها دارند؛ مثلا باید #پسندیده باشد نه هر طوری، آنطوری باشد که #شرعِ مقدّس می فرماید، آنطورکه انبیاء می فرمایند؛ آنطور که اولیاءالله عمل می کنند. 🍁👈 غرض این است که این #خروجازعادات، خودش چیزِ عجیبی است، که در آن حالِ خروجِ دفعی نه خروجِ تدریجی، آنهایی که براساسِ خروج تدریجی از این عالَم طبیعت زاییده بشوند و به عالَمِ ماوراء طبیعت بروند، دو دسته هستند؛ یا خروجِ تدریجی ای هست که از آن تعبیر به #مرگ می کنیم که طرف به نحو متعارف در اینجا زندگی می کند و به حادثه ای، تصادفی، مریضی سنگینی، یا به پیری و ... و به یکی از این انحاء گوناگون، از این نشئه متولد می شود و به نشئۀ بالاتر می رود. این یک طور تولّد است! 🍁👈 این تولد دوم، از نشئۀ #طبیعت هست، اما تولدی نیست که خروج از عادت پیدا کند، و چه بسا با عاداتِ اینجا در آنجا متولّد شود که اگر بعد از مرگ طبیعی که تعبیر می کنیم به اینکه فلانی مرده است و برویم تشییعش کنیم و ... ، همچنان با آن خُلق و خوی و عاداتِ این سویی از اینجا برود، چه بسا سالیانی بگذرد و هنوز برای این آقا هنوز آن مرگ حقیقی ایجاد نشود!! عنایت دارید چه عرض می کنم؟!! که آن می شود #مراتببرزخی اشخاص! که #برزخِ شخص شروع می شود و #فشارِقبر هست و ... ، 🍁👈 نه این قبرِ ظاهری، نه این قبر خاکی، نه این جسم خاکی، چون از این جسم خاکی که دیگر قطع علاقه و تعلق شده است! 🍁👈 اما می خواهد از آن #قبر عادت های خودش در بیاید گرفتار می شود! نه یک قبر و دو قبر، نه صد قبر و نه هزار قبر! آنقدر #خلق و #خوی و #عادات در خودش دارد که می خواهد آن ها را از خودش دور و #دفع کند نمی شود و گرفتار است! لذا از این بدن جدا شده است، من و شما این بدن را بردیم دفنش کردیم، ولی ایشان با آن مرگ طبیعی که از این بدن جدا شد، از این بدن آزاد شده است، اما تمام آن خُلق و خوی های نفس او، همه برایش قبر است و می خواهد از این قبر در بیاید نمی تواند،
@sHakhehtoba
کانال شاخه طوبی
🔴 قل لن یصیبنا...
مرحوم آیت الله سید احمد خوانساری میفرموند در دوران ما #وبا فراگیر شد که افراد زیادی فوت شدند، ولی خانواده ما و بعضی از افرادی که “قل لن یصیبنا” را میخواندند از این بلا محفوظ ماندند لذا به تمام دوستان خواندن “قل لن یصیبنا” را تاکید میکنیم. که از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده است و برای رفع حوادث بخصوص بیماریهای واگیردار توصیه شده است، که این چند آیه است:
1⃣ قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
(سوره توبه آیه۵۱)
بگو هرگز جز آنچه خدا برای ما خواسته به ما نخواهد رسید، اوست مولای ما، و البته اهل ایمان در هر حال باید بر خدا توکل کرد
2⃣ وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ ۚ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
و اگر خدا بر تو ضرری خواهد هیچ کس جز او دفع آن ضرر نتواند، و اگر خیر و رحمتی خواهد باز احدی منع فضل او نتواند، که فضل و رحمت خود را به هر کس از بندگان بخواهد البته میرساند و اوست خدای بسیار آمرزنده و مهربان. (سوره یونس آیه ١٠٧)
3⃣ وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا ۚ كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ (سوره هود آیه ۶)
و هیچ جنبنده در زمین نیست جز آنکه روزیش بر عهده خداست و خدا قرارگاه (منزل دائمی) و آرامشگاه او را میداند، و همه احوال خلق در دفتر علم ازلی خدا ثبت است.
من بر خدا که پروردگار من و شماست توکل کردهام، که زمام اختیار هر جنبندهای به دست اوست و البته پروردگار من (در کار بندگان) به راه راست است
4⃣وَكَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَإِيَّاكُمْ ۚ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (سوره عنکبوت آیه۶۰)
و چه بسیار حیوانات که خود بار روزی خود نکشند، این خداست که به آنها و هم به شما روزی میرساند، و او شنوا (ی دعای محتاجان) و دانا (به احوال بندگان) است.
5⃣ مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا ۖ وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ. (سوره فاطر آیه۲)
دری که خدا از رحمت به روی مردم بگشاید هیچ کس نتواند آن را ببندد و آن در که او ببندد هیچ کس جز او نتواند بگشاید، و اوست خدای بیهمتای با حکمت و اقتدار
6⃣ وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ ۚ قُلْ أَفَرَأَيْتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِيَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِي بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكَاتُ رَحْمَتِهِ ۚ قُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ ۖ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ، (زمر آیه ۳۸)
و اگر از این مشرکان بپرسی که زمین و آسمانها را که آفریده است؟ البته جواب دهند: خدا آفریده. پس به آنها بگو: چه تصور میکنید، آیا همه بتهایی که جز خدا میخوانید اگر خدا بخواهد بمن رنجی برساند آن بتان میتوانند آن را رفع کنند؟ یا اگر خدا بخواهد مرا به رحمتی رساند بتان میتوانند آن رحمت را از من باز دارند؟ بگو: خدا مرا کافی است، که متوکلان عالم بر او توکل میکنند.
وسپس بخوانید:
حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ، وَ أَمْتَنِعُ بِحَوْلِ اَللَّهِ وَ قُوَّتِهِ مِنْ حَوْلِهِمْ وَ قُوَّتِهِمْ وَ أَسْتَشْفِعُ بِرَبِّ اَلْفَلَقِ مِنْ شَرِّ مٰا خَلَقَ وَ أَعُوذُ بِمَا شَاءَ اَللَّهُ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِیِّ اَلْعَظِیمِ
بحار الانوار جلد 83 صفحه 337
خواندن این آیات بعد از نماز صبح سفارش شده است.
برای عزیزانتون ارسال کنید
🌹کانال شاخه طوبی ,.🌹
@shakhehtoba
﷽
در نکته ۴۴ از هزار و یک نکته، حضرت علامه حسن حسنزاده آملی حفظه الله تعالی میفرمایند:
از دنیا چشم پوشیدن اگرچه هنر است، ولی از دنیا و آخرت هردو چشم پوشیدن خیلی هنر است. در جامع صغیر سیوطی از مسند فردوس دیلمی از ابن عباس از رسول الله(ص) روایت شده است که:
«الدُّنيا حَرامٌ عَلى أهلِ الآخِرَةِ، وَالآخِرَةُ حَرامٌ عَلى أهلِ الدُّنيا، وَالدُّنيا وَالآخِرَةُ حَرام عَلى أهلِ الله.»
در این معنی بفارسی چه نیکو گفته شده است:
دنیا و آخرت به نگاهی فروختیم
سودا چنین خوش است که یکجا کُند کسی
و دیگری گفته است:
دو عالم را به یکبار از دل تنگ
برون کردیم تا جای تو باشد. (پایان نقل از کتاب هزار و یک نکته)
.
✍جهان فانی و باقی فدای شاهد و ساقی
که سلطانی عالم را طفیل عشق میبینم
جهان فانی و باقی همان دنیا و آخرت است که در روایت نبوی مذکور شد.
و مراد از شاهد و ساقی، رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) هستند.
که شاهد رسول خدا(ص) است، زیرا قرآن کریم در مورد پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا.»
یعنی: ای پیامبر(ص) ما تو را به رسالت فرستادیم تا گواه باشی و مژده دهی و بترسانی.[احزاب/۴۵]
وساقی علی ابن ابیطالب(ع) است که ساقی کوثر است که قرآن کریم فرماید:
«وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا.»
و رب ابرار ساقی ابرار است که حیدر کرار است و شاهد حضرت احمد مختار(ص) است.
الْحَمْدُلله رَبِّ الْعالَمِين
#استاد_علامه_حسن_حسن_زاده_آملی
@shakhehtoba