قسمت چهارم
وانگهی اگر آن گوهر می بالد، خوراک او چیست تا از آن ببالد؟ آیا این آب، نان، میوه، سبزی و خوراکی های دیگر که مایه ی بالیدن تن اند، مایه ی پرورش و بالیدن آن گوهر نیز هستند یا آن را مایه ی دیگر است؟ و اگر هست، چیست و چگونه مایه ی پرورش او می شود؛ و اگر این هست، باز چگونه است؟ همین آب و نان که مایه ی پرورش تن است، آیا به فرمان تن است و یا به دستور آن گوهر است؟ و اگر خود آن گوهر را پرورش و بالیدن است، او را چه کسی می پروراند و از نداری به دارایی می کشاند؟ دیگر این که آیا چگونگی هر یک از این دو به آن دیگر نیز می رسد؟ بدین گونه که اگر آن اندوهگین شود، این هم افسرده می شود، و یا اگر این پژمرده شود، آن خسته می شود و پژمرده می گردد، و یا چگونگی های هر یک ویژه ی خود اوست و دیگری با وی انباز نیست؟
پرسش دیگر این که چون آن گوهر جز تن است، آیا پس از آن که وابستگی او با بدن بریده شد و میان شان جدایی افتاد، تن را که می بینیم لاشه ای گندیده می گردد و همه ی تاروپود اندام هایش از یکدیگر گسیخته و تار و مار می شود، آن گوهر نیز تباه می شود و نابود می گردد؟ یا تن که لانه بود ویران شد و آن گوهر همچون پرنده ای از آن رهایی می یابد و زنده ی
جاوید می ماند؟ یا تن که خانه بود فرود آمد و خداوند خانه از آن کوچ کرد و خود پایدار است و زندگانی دیگر دارد؟ یا این که لانه و خانه ی دیگر برایش می سازد؟ آیا آن لانه و خانه ی دیگر از همین گونه لانه و خانه ی نخستین است یا جور دیگر است، که چون بینش و دانش او نیرو گرفت برای خود لانه و
خانه ای بسازد که دیگر ویران نشود و فرود نیاید؟ یا پس از لانه و خانه ی نخستین دیگر نیاز به لانه و خانه ندارد؟ یا می توان گفت هستی هایی باشند که هیچ گونه دگرگونی در آنها راه ندارد و این گوهر هم از آن هاست؟ یا این که گفت دگرگونی در او راه دارد؛ ولی او از دسته ی هستی هایی است که تباهی در ذات او راه ندارد؟
وانگهی انجام او چه خواهد شد و پایان کارش به کجا می کشد؟ و از این خانه و لانه ساختن چه می خواهد و از این لانه به آن لانه پریدن و از این خانه به آن خانه رخت کشیدن چه می جوید؟
اینها یک دسته پرسش هایی است که در این باره برای شوراندن و ورزش فکری شما پیش آوردم. در برگزیدن گفتار راست از میان این همه گفتارها و داوری درست کردن باید کوشش و کاوش را به کار گماشت و چراغ دانش را فراروی داشت. پرسش های گوناگون دیگر نیز پیش خواهد آمد و اکنون همین اندازه بَسَند است تا مبادا خستگی روی دهد و یا سرگشتگی آورد.
در برگزیدن گفتار راست از میان این همه گفتارها و داوری درست کردن باید کوشش و کاوش را به کار گماشت و چراغ دانش را فراروی داشت. پرسش های گوناگون دیگر نیز پیش خواهد آمد و اکنون همین اندازه بَسَند است تا مبادا خستگی روی دهد و یا سرگشتگی آورد. اگرچه درباره ی دوستانم که تشنه ی دریافت دانش و خواهان شناسایی گوهر ذات خود و آشنایی با جهان هستی اند و با چه شور و شتاب در این انجمن دانش پژوهی گرد می آیند، چنین اندیشه، پنداری سست و نادرست است. آری، بایستی بردبار و شکیبا بود و آهنگی از سنگ خارا سخت تر و از کوه استوارتر داشت. گرایش هر چه بیشتر به دانش مندان و دوستی به دانش به کار برد تا توان به جایی رسید و به خواسته ی خود پیروز شد. دیروز در غزلی درباره ی خود گفتم:
منم آن تشنه ی دانش که گر دانش شود آتش
مرا اندر دل آتش همی باشد نشیمن ها
از فیلسوف عرب ابویوسف يعقوب بن اسحق کِندی به یادگار است که:
«دانش پژوه به شش چیز نیاز دارد تا دانا شود که اگر یکی از آنها کم بود تمام نگردد: هوش سرشار، دوستی پیوسته (به دانش)، بردباری نیکو (در برابر پیش آمدها، و دانش پژوهی)، دلی تھی (از آرزوهای گوناگون که رهزن اند)، گشاینده ای دریافت دهنده (استاد)، و روزگاری دراز »
.. يحتاج طالب العلم إلى ستة أشياء، حتى يكون فیلسوفا؛ فإن نقصت لم يتم: ذهن بارع، و عشق لازم، و صبر جمیل، و روع خال، و فاتح مُفهم، و مدة طويلة.
#علامه_حسن_زاده_آملی
#دروس_معرفت_نفس
#درس_بیست_و_سوم
@shakhehtoba
#چند_کلمه_حکمت
علامه حسن زاده آملی :
انسان بزرگترين جدول بحر وجود , و جامع ترين دفتر غيب و شهود , و كاملترين مظهر واجب الوجود است . اين جدول اگر درست تصفيه ولاى روبى شود مجراى آب حيات و مجلاى ذات و صفات مى گردد
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این کلیپ علامه حسن زاده آملی از اهمیت برخورداری استاد برای رشد و تربیت انسان می گویند...
هیچکس بی استاد چیزی نشد
هیچ آهن خنجر تیزی نشد
انسان استاد می خواهد...
🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
15.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«هُوَ الّذی یُصَوِّرُکُم فی الأرحامِ کیفَ یَشاء»
حدیثی مفصّلی از پیامبر (ص) نقل شده است که مضمون آن چنین است« این زمین با هر آنچه در آن و بر آن است در برابر آنچه که زیر آن است مثل حلقه ای در بیابان تهی میباشد و آن دو با هر آنچه بر آنها و در آنها هستند در برابر آنچه که زیر آن است همچون حلقه ایست در بیابان تهی و به همین ترتیب سومی و چهارمی تا به هفتم برسد. آنگاه پیامبر این آیه را خواند: خلق سبع سماواتٍ و من الا رض مثلهنّ، هفت آسمان آفرید و از زمین مثل آن را»
سپس پیامبر در ادامۀ حدیث همین طور مرحله به مرحله به پیش میرود و هر مرحله را نسبت به مرحلۀ بعدی مثل حلقه ای در بیابان معرفی میکند تا برسد به آسمان دنیا ،که هفت زمین که گفته شد و همۀ مراحل قبل وچیزهائی که ذکر شد در برابر آسمان دنیا همچون حلقه ای در بیابان خالی میباشد
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کتاب_وجودت را به حق بنگار
#حضرت_علامه حسن زاده آملی حفظه الله
@shakhehtoba
🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
کانال شاخه طوبی
بیماری نفس ناطقه انسانی
حضرت علامه حسن زاده آملی
@shakhehtoba
14.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دیگر هستیم که هستیم
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ
ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ
#حضرت_علامه_حسن زاده آملی حفظه الله
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زيارة سماحة آية الحق والعرفان الشيخ داود الصمدي الاملي روحي فداه إلى قبر العارف الصمدي الكامل السيد علي القاضي رضوان الله عليه
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زيارة سماحة آية الحق والعرفان الشيخ داود الصمدي الاملي روحي فداه إلى مرقد السيد علي بن طاووس رضوان الله عليه
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 #قافله_من_الغریب_الی_الحبیب
🚩 بر مزار جناب سیدالمراقبین
💢آیتالله صمدی آملی:
《حضرت استاد عظیم الشانم
علامه حسنزاده آملی روحی فداه
به نقل از مرحوم علامه طباطبایی
میفرمودند:
جناب سیدبن طاووس(ره)
صاحب مقتل لهوف
از کملین بودند》
🎬شناسه فیلم:
ظهر ۳۰ شهریور۱۴۰۰،، شهر حله، بر مزار عارف واصل موصل، سیدالمراقبین، کامل مکمل، جناب سیدبن طاووس(ره)
🚩 #الحسین_سفينة_النجاة
🔲🚩 #ما_ترکناک_الحسین
🚩 #اربعین__فراق
🇮🇶 #من_رسانه_حسینم 🇮🇷🖥