بدانكه قرآن اگر چه يك حقيقت است اما آن را به حسب نزول مراتب بسيار است و به لحاظ مراتب، اسامی گوناگون و در هر نشأه اسمی خاص مطابق آن نشأه دارد. چنانكه انسانِ كامل يك حقيقت است و آن را اطوار و مقامات و درجات بسيار است و در هر طور و مقام، اسمی خاص دارد.
قرآن در عالَمی مجيد ناميده مي شود، و در عالمی عزيز، و در عالمی علیٌ حكيم، و در عالمی كريم، و در عالمی مبين و در عالمی حكيم. و اينها اسامی است كه در قرآن از آنها اسم برده شد و آن را هزاران اسم است كه شنيدن آنها با اين گوش سر امكان ندارد وانگهی
معانی هرگز اندر حرف نايد
كه بحر قلزم اندر ظرف نايد
و اگر در عالَم عشق حقيقی و محبت الهی دارای گوش باطنی هستی توانی آن نامها را بشنوی و آن اطوار را بنگری..
📚 هزارويك كلمه. حضرت علامه حسن زاده
آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• بعد یک وقتی به #ساحل مقصود رسید
می گویند #آقا شما نوبتتان تمام شده
الدنيا مَزرَعةُ الآخِرَةِ
هر گونه خود را که ساختی
درست کردی خودت را
و این نشئه برای این است که ما خودمان درست بسازیم
شما وقت تان به سر آمده است
به سوی #ابد رهسپار هستید
و دیگر ما #ابدی_هستیم
یعنی هستیم که هستیم
دیگر زوال و #هلاک و #فنا و اضمحلال و بوار و نابودی و این ها
راه ندارد در حریم وجود ما
و بعضی تعبیرات که شایع هست
عرض کردیم این طوری نباشد
که نیست صورت آیات و روایات
نیست که فلانی فوت کرده
فوت تباه شدن است
هیچ کس #فوت نمی کند
وفات است
اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ
و توفی اخذ شئ است به تمامه
مثلا یک مشت گندم این جا هست
آدم دستش را باز می کند
اگر تمام این دانه های #گندم را #چنگ زده جمع کرده
توفی کرد
حالا
يَتَوَفَّاكُمْ
يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ
آن شیئیت شئ که حقیقت #انسان است
آن توفی می شود
همه گرفته می شود به سوی عالم دیگر
آنی که اینجا مانده است
انسان نیست
قشری است لباسی است که این جا می گذارد
قشرهای دیگر را این جا می گذارد
آنی که حقیقت شماست
تشخص شماست
واقعیت شماست
او را توفی کرد
اخذ به تمام کرد
بله انسان حالا دیگر ابدی هست
هستیم که هستیم
و هرگونه خودمان را ساختیم
و شب و روز داریم خودمان را می سازیم
و ما کاری مهم تر از خود سازی نداریم
و ساختن ما این است که این دو تا بال علم و عمل را بپروارنیم
و به صورت انسان محشور بشویم
و انسان بوده باشیم.
#علامه_حسن_زاده_آملی
بارها از ما شنيده ايد كه گفتيم اعمال شما بذرهايي است كه در مزرعة جانتان مي افشانيد. پس:
هربوي كه از مشك و قرنفل شنوي
از دولت آن زلف چو سنبل شنوي
گر نغمه بلبل از پي گل شنوي
گل گفته بود گرچه ز بلبل شنوي
منبع: رساله حج
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
@shakhehtoba
سیده نساء اولین و آخرین
در علل الشرايع
به اسنادش از عيسى بن زيد بن على عليه السلام
روايت كرده است كه گفت :
از ابو عبد الله امام صادق عليه السلام شنيدم كه :
فاطمه عليه السلام بدين علت محدثه ناميده شده است
كه ملائكه از آسمان فرود مى آمدند و او را ندا مى كردند،
چنانكه مريم فرزند عمران را ندا مى كردند،
پس مى گفتند:
اى فاطمه !
خداوند تو را برگزيد و پاكت گردانيد
و تو را بر همه زنان عالميان برترى داد.
اى فاطمه !
پروردگارت را فرمان بردار باش
و سجده كن
و با ركوع كنندگان ركوع كن
و ملائكه را حديث مى كرد و ملائكه او را حديث مى كردند.
با ملائكه سخن مى گفت و ملائكه با او سخن مى گفتند
پس در شبى به ملائكه گفت :
آيا مريم دختر عمران برتر از همه زنان عالميان نيست ؟
ملائكه گفتند:
همانا كه مريم سيده زنان عالم خودش بوده است
و خداوند عزوجل تو را سيده نساء عالم خودت
و عالم مريم و سيده نساء اولين و آخرين گردانيده است.
شرح فص حكمة ، ص 368 و 369
علامه حسن حسن زاده آملی
(علیه الرحمه)
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علامه_حسن_زاده
#حسن_زاده_آملی
حضرت علامه حسن زاده آملی:
خوراک، خواب، کار و زندگی را اندازه است. میانه روی مایه بلندپایگی، ارجمندی و نیک بختی است.
کتاب نامه ها و برنامه ها صفحه ۶۰
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علامه_حسن_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدی_آملی
#آیت_الله_صمدی_آملی
#تجلی_اعظم
#عارف
#فیلسوف
احد آنست که جزء ندارد، واحد آنکه شریک ندارد.
هر واحدى احد نیست مانند چیزهایى که منحصر در فردند چون عرش و کرسى و مثل جبرئیل و میکائیل که در یک جزء با دیگران شریک اند مثل عرش به یک معنى که با سایر اجسام در جسمیت، و جبرئیل با سایر ملائکه در جوهریت و تجرد. و خداوند در هیچ صفت ذاتى با کسى شریک نیست چون ذاتش مرکب میشود. و اگر گویى در وجود مشترکند گوییم که هیهات با وجود او دیگران وجود ندارند.
نکته 746 هزار و یک نکته
@shakhehtoba