eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
هو از زبان عارفان به نظم و نثر بسیار نکوهش عقل و منطق شنیده می شود مثلاً سعدی گوید: دگر ز عقل حکایت به عاشقان منویس که حکم عقل به دیوان عشق ممضی نیست مولای رومی گوید: پای استدلالیان چوبین بود پای چوبین سخت بی تمکین بود در پاسخ باید گفت که نظر عمده اینان دعوت اهل منطق به عرفان عملی است که همین نکوهش را به کسانی که فقط به عرفان نظری اکتفا کرده اند دارند و البته دارایی غیر از دانایی است و دارایی خیلی هنر است. از دارایی تعبیر به عشق و ذوق میکنند. عبارت پردازی و سجع و قافیه سازی صنعت است و ذوق و شهود، مایه عزت و سبب سعادت است لذا حافظ گوید: حدیث عشق ز حافظ شنو نه از واعظ اگر چه صنعت بسیار در عبارت کرد در کتب اخلاق در مذمت واعظان و عالمانی که صنعت و کسوت خود را تور شکار دنیا و کشکول گدایی خود قرار داده اند بسیار سخن گفته اند و بلکه آیات و روایات در این موضوع بسیار. مَثَلُ الذين حمّلُوا التَّوراة ثمَّ لم يحملوها كمَثَلِ الحمار يحمل أسفارا. علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی نه محقق بود نه دانشمند چارپایی بر او کتابی چند آن تهی مغز را چه علم و خبر   که بر او هیزم است یا دفتر قیصری عرفان نظری را نیز خبر می داند ، نه عیان و حق با اوست. پس مذمت این فريق، علم منطق و اهل نظر و عرفان نظری را نه چنان است که دیگران می پندارند، بلکه دعوت آنهاست به مراتب عالی تر که عیان و ذوق و وجدان و شهود است یعنی دعوت به عرفان عملی که شعبه اهم اخلاق و مهم ترین همّ انسان است؛ زیرا که حقیقت سلوک عرفانی تخلق به اخلاق رحمانی و تأدب به آداب قرآنی است. از آن علوم عاری تعبیر به علم رسمی می کنند و از این به علم عاشقی. علم رسمی سر بسر قیل است و قال نه از آن کیفیتی حاصل نه حال علم نبود غير علم عاشقی ما بقی تلبیس ابلیس شقی چند از این فقه و کلام بی اصول مغز را خالی کن ای بوالفضول صرف شد عمرت به بحث نحو و صرف از فصول عشق ناخوانـدی تـو حـرف و مراد از عقل نظری مذموم عند العرفاء همان كسب معارف و استنتاج علوم از اشکال منطقی است؛ نه اینکه مراد آنها نکوهش عقل به نحو اطلاق باشد که هیچ عاقلی بدان تفوه نمی کند این عقل مذموم در مقابل قلب به اصطلاح عارف است که محمود اوست. چه اینکه عقل نظری را قید و عقال میداند و قلب را که در تحول و تقلب است ، محل قابل انواع تجلیات. لذا در الهی نامه گفته آمد : الهی جان به لب رسید تا جام به لب رسید. 📖مآثر آثار/جلد اول_ص۲۲۹ 👤استاد صمدی آملی
نقل شده: " استُر ذَهَبَكَ وَ ذَهابَكَ وَ مَذهَبَك‏ " ترجمه: خود را و ذهاب را كه و خود را، از مردمان (نامحرم) پنهان داريد. 📗،علامه ج‏۲، ص:۳۵۴ @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💠 حضرت علامه حسن زاده : بدانید دنیا دار شکار است و شکارچی ها خیلی ناقلا هستند بسیار هستند که می خواهند شما جوان ها را شکار کنند مواظب خودتان باشید.... @shakhehtoba
💠 حضرت علامه حسن زاده : جناب دوست جواد است و گدا می خواهد ؛ که گدا آیینه ی جود حق است گدائی کن تا محتاج خلق نشوی ... @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجب روندگان راه نسيان است "نسوا الله فنسيهم" و علاج آن به ضد آن است "اذكروا الله كثيرا" و بهترين اذكار كلمه "لا اله الا الله" است كه مركب از سركه نفى و انگبين اثبات است به اين سكنجبين دفع صفراى نسيان مى ‏شود و بمضمون وعده "اذكرونى اذكركم" البته شفا حاصل مى ‏گردد. هزار و يك نكته، نکته ۸۷ ، علامه آملی، ص: ۸۹ ماخذ نقل:خزائن، ملا احمد نراقی، ص: ۵۰۵ @shakhehtoba
24.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلمی کمیاب از حضرت علامه حسن زاده آملی روحی فداه در نمایشگاه کتاب ◽️ ارسالی از کاربر محترم کانال 🌹🌹 @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
eitaa-6.2(2440).apk
41.25M
لذت ببرید از برنامه ایرانی🖐🇮🇷 این نسخه بسیار متفاوت تر از نسخه قبلی‌ست
علامه آملی بزرگانى كه سيرهاى علمى كرده‏اند و در تجريد و تصفيه نفس واديها پيموده‏اند، فرموده‏اند كه : 🔶روح انسانى، چون همّ خود را واحد گرداند 🔵و با اطمينان خاطر و عدم اضطراب با هر اسمى از اسماى شريف عين حيات و صرف كمال و فعل مطلق انس بگيرد و حشر پيدا كند، 🔷سلطان آن اسم در وى تجلى كند و اثر آن اسم در وى ظاهر گردد و به اقتضاى آن اسم عمل كند و اين زمينى رنگ آسمانى گيرد و اين جهانى به خوى آن جهانى درآيد و در عالم طبيعت كار آن جهانى نمايد و دست تصرف به كائنات دراز كند و در كشف و كرامت به روى خود باز كند و كم‏كم به جايى رسد كه هر گاه اراده كند از اين نشأه اعراض كند و بدان نشأه پرواز كند. ✨از آن جمله فرموده‏اند كه مداومت بر «يا حىّ يا قيّوم» براى صفاى نفس و تجرّد روح تأثير غريبى دارد، ولى‏ با حضور قلب و اطمينان خاطر باشد نه به صرف لقلقه لسان و آن هم با دو صد پريشانى. تجربه ضرر ندارد. 📗 نفس، ص: ۳۸۶ @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
اكثار و دوام آيه نور موجب انكشاف حقايق است چنانكه خودش نور است نور عين و عين نور است و با آداب آن نور على نور است چنانكه عددش نور است و با اين عدد كه در نزد خواص با شرائطى منظور است سبب شرف حضور باهر النّور مولود عام نور است‏. 🔶 در ذكر و ذاكر و مذكور، علامه آملی ،ص: ۲۵ 🔷مطلع انوار، علامه طهرانی ، ج‏۴، ص: ۸۸ @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a