#صد_کلمه_در_معرفت_نفس
#کلمه_پنجاه_و_نهم
✏️ آن كه به سرشت نفس آگاهی يافت،
سرّش را به قدس جبروت بدارد،
زيرا كه میداند نفس ناطقه
انسانی بس كه لطيف است
به هر چه روی آورد
به صورت آن در میآيد.
ابنسينا شيوا و رسا گفته است:
«المنصرف بفكره الي قدس الجبروت
مستديماً لشروق نور الحقِّ في سره یخص باسم العارف».
🌿 @shakhehtoba
🔻 #علامه_حسن_زاده_آملی:
اگر امر به معروف هم میخواهی بکنی خیلی آهسته ، مثل آینه باش ...آینه داد نمیزند : یقهات بد است !
وقتی روبروی آینه میایستی ، جیغ نمیکشد : چرا موی سرت اینجوری است ؟!
خیلی سکوت محض است ...
آهسته.
هیچکس خبردار نیست جز تو و آینه ...
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💎 #تفسیر_سدرة_المنتهی
#قسمت_ششم
حضرت علامه حسن زاده آملي :
✍ از قوای نظام هستی، مطلقاً تعبیر به ملائکه و املاک می شود؛
مثلاً دو قوه ی شهویه و غضبیه از ملائکه ی ارض اند؛
و نسبت قوای انسانی به نفس، مانند نسبت مطلق ملائکه به ربّ اند؛ وَ مَن عَرَفَ نفسَه فقد عرَفَ رَبّه.
ملائکه ی عالین و اهل جبروت و ملکوت مبرّی از عصیان اند:
أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِينَ (۷۵ ص )
لَّا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ (۶ تحریم )
ملائکه ی ارض و جن و شیاطین به اقتضای نشئه ی خودشان که نشئه ی مادی است، عصیان می ورزند:
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ( ۳۰ بقره )
تخصیص به ارض، ایماء و اشاره بدین معنی دارد...
➖➖➖➖➖➖➖➖
⛔️ اختصاصی کانال شاخه طوبی؛
لطفا فوروارد نماييد
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
💎 @Shakhehtoba 💎
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
➰ #علامهحسنزادهآملی:
إلهی،
در فکر فهمیدن حروف مقطّعۀ کتابت بدین جا رسیدم که تمام کلماتت حروف مقطّعه اند.
خُنُک آن که اهل قرآن است.
⏺ @shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
👈 #علامه_حسن_زاده_آملی
👈 #دستورالعمل_اخلاقی
؛___________________________
✅ شايد افرادى باشند كه نگذارند دوست عزيزم به فكر خود باشد،
يا اقتضاى عصر اجازه نمىدهد،
و يا آقا خيال مىكند اگر خويشتن را دريابد چه خواهد شد؟
نه مزاحم كارت هست نه مانع بازارت.
اينكه هستى و هر چه دارى و البته هزار بار از آن بهتر خواهد شد، بلكه بالاتر و بالاتر، باز هم بالاتر.
اين خداوند صادق الوعد است كه مىفرمايد:
(لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنىٰ وَ زِيٰادَةٌ) ؛
«براى كسانى كه نيكى كردند، نيكويى است و افزون از آن» ،
و مىفرمايد:
(لَهُمْ مٰا يَشٰاؤُنَ فِيهٰا وَ لَدَيْنٰا مَزِيدٌ) .
«هر چه بخواهند در آنجا دارند، و پيش ما [براى آنان] فزونتر هم هست.»
______________________
🏴کانال شاخه طوبی 🏴
⏺ @shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
✴️ #تفسیر_سدرة_المنتهی
#قسمت_هفتم
#علامه_حسن_زاده_آملی:
✍ جناب خواجه طوسی در تذکره ی آغاز و انجام به درهای بهشت و دوزخ اشاره می کند :
مشاعر حیوانی که به آن اجزای عالم مُلک را ادراک کنند هفت است:
پنج ظاهر و آن حواس خمس است؛
و دو باطن و آن خیال و وهم است که یکی مُدرِک صُوَر و یکی مُدرِک معانی است؛
چه مفکّره و حافظه و ذاکره از مشاعر نیستند؛ بل اعوان ایشانند.
و هر نفس که متابعت هوا کند و عقل را در متابعت هوا مسخر گرداند:
أَ رَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواه ( 43 فرقان )
هر یک از این مشاعر سببی باشند از اسباب هلاک او:
وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى عِلْم ( 23 جاثیه )
تا حالش آن بود که:
فَأمّا مَن طَغی * و آثرَ الحیوةَ الدُّنیا * فإنّ الجَحیمَ هِیَ المَأوی ( 37-39 نازعات )
پس هریک از این مشاعر به مثابت دری اند از درهای دوزخ:
لَها سَبْعَةُ أَبْوابٍ لِكُلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ (44 حجر)
و اگر عقل که مُدرِک عالم ملکوت است و رئیس آن همه مشاعر است ، رئیس مطاع باشد و نفس را از هوای او منع کند تا به هریکی از مشاعر، آیتی از کتاب الهی را از عالم امری که ادراکش با آن مُشعِر خاص می باشد، به تقدیم رساند،
و به عقل نیز استماع آیات کلام الهی را از عالم خلقی تلقی کند؛
... این مشاعر هشتگانه که عقل است با هفت حس مدرِک که گفته شد، به مثابت درهای بهشت باشد:
وَ أمّا مَن خافَ مَقامَ رَبّه و نَهَی النّفسَ عَنِ الهَوی* فإنّ الجَنَّةَ هِیَ المَأوی ( 41-42 نازعات )
؛➖➖➖➖➖➖➖➖
⛔️ اختصاصی کانال شاخه طوبی؛
لطفا فوروارد نماييد
؛➖➖➖➖➖➖➖➖
✴️ @Shakhehtoba ✴️
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a