🔸اندیشه مطهر(عمومی) در «تلگرام»
https://t.me/motahar_1340
🔸 اندیشه مطهر (تخصصی) در تلگرام
https://t.me/andishemotahar49
♦️می خواهم دستم پيش امثال تو دراز نباشد!
🔻يكى از علماى بزرگ اصفهان بود كه ما خيلى به اين مرد ارادت داشتيم.
🔻شخصى نقل مى كرد كه يكى از تجار بزرگ اصفهان در كربلا با او مواجه شده بود.
با هم آشنا بودند.
🔻آن عالم خيلى آدم ساده زيست و بى تكلّفى بود،
مثلا اگر گرسنه اش مى شد چنين نبود كه به منزل برود، و چون طبيب بود حال خودش را مى فهميد و اغلب غذاى ساده مى خورد.
🔻آن تاجر خيلى به اين مرد ارادت مى ورزيد.
پول زيادى هم آورده بود نجف و كربلا كه به مراجع بدهد.
آمد آنجا و از ايشان خواهش كرد كه من فلان مبلغ پول آورده ام، دلم مى خواهد كه اين پول را بدهم شما تقسيم كنيد.
🔻گفت: من نمى گيرم، به هر كس دلت مى خواهد بده.
گفت: پس من به شما مى دهم، شما به آقا بدهيد (زمان مرحوم آيت اللَّه سيد ابو الحسن اصفهانى بود).
🔻مى خواست احترام عالم محل را حفظ كرده باشد.
گفت: خودت برو بده.
گفت: پس من فلان مبلغش را به ايشان مى دهم، يك مقدار كم هم دلم مى خواهد به شما بدهم، شما به هر كس مى خواهيد بدهيد.
گفت: من نمى خواهم، به هر كه مى خواهى بده.
🔻آخرش با اين كه مريدش بود عصبانى شد و به او گفت اگر احتياج ندارى پس چرا اينجا نشسته اى نان و لبو مى خورى؟
گفت: براى اين كه به تو محتاج نباشم و دستم پيش تو دراز نباشد.
🔸اين براى انسان ارزش دارد. براى انسان ارزش دارد دستش پيش ديگرى دراز نباشد نان و لبو بخورد، ولى ارزش ندارد چلو مرغ بخورد دستش پيش ديگران دراز باشد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 202-201-
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 آزادی و رشد فکری جامعه(۱)
✅ بسيارى از مسائل اجتماعى است كه اگر سرپرستان اجتماع افراد بشر را هدايت و سرپرستى نكنند گمراه مىشوند،
اگر هم بخواهند ولو با حسن نيت (تا چه رسد به اين كه سوء نيت داشته باشند)
به بهانه اين كه مردم قابل و لايق نيستند و خودشان نمى فهمند و لياقت ندارند
آزادى را از آنها بگيرند
اين مردم تا ابد بى لياقت باقى مى مانند.
✅ بعنوان نمونه انتخابى مانند انتخاب وكيل مجلس مىخواهد صورت بگيرد.
ممكن است شما كه فوق اين جمعيت قرار گرفته ايد
حسن نيت هم داشته باشيد و واقعا تشخيص شما اين باشد كه خوب است اين ملت فلان فرد را انتخاب كند،
و فرض مىكنيم واقعا هم آن فرد شايسته تر است.
اما اگر شما بخواهيد اين را به مردم تحميل كنيد
و بگوييد شما نمى فهميد و بايد حتما فلان شخص را انتخاب كنيد،
اينها تا دامنه قيامت مردمى نخواهند شد كه اين رشد اجتماعى را پيدا كنند.
✅ رشد جامعه به اين است كه در انتخاب آزادش بگذاريم
ولو در آن آزادى ابتدا اشتباه هم بكند؛
صد بار هم اگر اشتباه كند باز بايد آزاد باشد.
▪️مجموعه آثاراستاد شهيدمطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ج24 ص 389- 391- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 شهید مطهری: اگر میخواهید جامعهای رشید داشته باشید بگذارید تا مردم آزادانه انتخاب کنند ولو اینکه صد بار هم اشتباه انتخاب کنند.
⭕️ خطر معصوم انگاری و غیر قابل انتقادبودن شخصیت های غیر معصوم!
🔻معتقد بوده و هستم كه :
هر «مقام غير معصومى» كه در وضع غير قابل انتقاد قرار گيرد،
هم براى خودش خطر است
و هم براى اسلام.
🔻... مانند عوام فكر نمى كنم كه :
هر كه در طبقه «مراجع» قرار گرفت
مورد عنايت خاص امام زمان (عج) است
و مصون از خطا و گناه و فسق است.
🔻اگر چنين چيزى بود،
شرط عدالت ، بلاموضوع بود.
▪️مجموعه آثاراستادشهيد مطهرى(پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب) ، ج۱۹، ص۶۲۳-۶۲۲-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️آزادی و رشد (۲)
🔻بشر اگر بخواهد رشد پيدا كند بايد در كار خودش آزاد باشد،
در انتخاب خودش آزاد باشد.
🔻شما بچه تان را تربيت مى كنيد،
خيلى هم علاقه مند هستيد كه او آن طورى كه دلتان مى خواهد از آب دربيايد.
🔻ولى اگر هميشه از روى كمال علاقه اى كه به او داريد
در تمام كارها از او سرپرستى كنيد،
يعنى مرتب به او ياد بدهيد،
فرمان بدهيد كه اين كار را بكن،از اينجا برو؛
اگر مى خواهد چيزى بخرد همراهش برويد،
همواره به او دستور بدهيد كه اين را بخر، آن را نخر؛
محال است كه اين بچه شما يك آدم باشخصيت از آب دربيايد.
🔻در حدودى براى شما لازم است بچه تان را هدايت كنيد
و در حدودى هم لازم است او را آزاد بگذاريد،
يعنى
هم هدايت
و هم آزاد گذاشتن.
🔻وقتى اين دو با يكديگر توأم شد،
آنوقت بچه شما اگر يك استعدادى هم داشته باشد، ممكن است كه يك بچه با تربيت كاملى از آب درآيد.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 390-389- با تلخیص و ویرایش جزئی-
eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 وای به روزی که بگردی و یک علامه طباطبایی پیدا نکنی!
🔹 خطابه پر معنا و شنیدنی استاد مطهری درباره فقدان معنویت در عصر تکنولوژی
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 اقدام علامه طباطبایی(ره) برای کمک به مردم فلسطین
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
♦️آزادی و رشد(۳)
آزادی در انتخاب دین
🔻آنچه كه اسلام از مردم مى خواهد ايمان است
نه تمكين مطلق ؛
🔻آن(تمکین مطلق) به درد نمى خورد،
نمى تواند پايدار بماند،
تا زور هست باقى است،
زور كه رفت آن هم منتفى مى شود به انتفاء علت خودش.
🔻اسلام آمده است ايمان، عشق، شور و محبت در دلها ايجاد كند.
ايمان را كه نمى شود به زور به كسى تحميل كرد.
🔻آيه «لا اكْراهَ فِى الدّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِ»(بقره: ۲۶۵)
شايد ناظر به اين جهت است كه تو از مردم ايمان مى خواهى،
مگر با اجبار هم مى شود كسى را مؤمن كرد؟!
🔻 اين است كه قرآن مى فرمايد مردم را با حكمت دعوت كن:
ادْعُ الى سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ(نحل : ۱۲۵)
: مردم را با دليل و منطق دعوت كن
تا روح و قلب آنها را خاضع
و عشق و محبت در دل آنها ايجاد كنى.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ؛ ج24 ؛ ص387- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢شخصیت حضرت زينب كبرى «سلام الله علیها»
🔻يكى از زنان اسلام كه مايه افتخار جهان است زينب كبرى «عليها السلام» است.
🔻تاريخ نشان مى دهد كه حوادث خونين و مصائب بى نظير كربلا زينب را به صورت پولاد آب ديده درآورد.
🔻يكى از زنان فاضله مسلمان عرب در زمان ما به نام دكتر «عايشه بنت الشاطى» كتابى درباره زينب نوشته به نام «بطلة كربلا» يعنى بانوى قهرمان كربلا.
اين كتاب چند بار به فارسى ترجمه و چاپ شده -است -
🔻 اين بطولت و قهرمانى قسمت زيادش معلول همان حوادث و شدايد كربلاست.
حوادث كربلا بود كه زبان زينب كبرى را به آنچنان خطابه غرا و آتشينى در مجلس يزيد جارى كرد كه همه شنيده ايد.
🔻ابو تمام مى گويد:
«لو لا اشتعال النار فى ما جاورت
ما كان يعرف طيب عرف العود»
: اگر آتش در كنار چوب عود مشتعل نشود
و داغى و سوزندگى آن ، عود را نگيرد
بوى خوش عود ، ظاهر نمى گردد.
تا آتش نباشد،
تا درد و سوزش نباشد،
هنر چوب عود ، ظاهر نمى گردد.
🔻سعدى در همين مضمون مى گويد:
قول مطبوع از درون سوزناك آيد كه عود
چون همى سوزد جهان از وى معطر مى شود
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج18(سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام) ؛ ص90- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 آزادی و رشد (۴)
🔸آزاد اندیشی در مسائل دینی
🔽اگر به مردم در مسائلى كه بايد در آنها فكر كنند از ترس اين كه مبادا اشتباه كنند، به هر طريقى آزادى فكرى ندهيم
يا روحشان را بترسانيم كه در فلان موضوع دينى و مذهبى مبادا فكر كنى كه اگر فكر كنى و يك وسوسه كوچك به ذهن تو بيايد به سر در آتش جهنم فرو مى روى،
اين مردم هرگز فكرشان در مسائل دينى رشد نمى كند و پيش نمى رود.
🔽 دينى كه از مردم در اصول خود تحقيق مى خواهد (و تحقيق يعنى به دست آوردن مطلب از راه تفكر و تعقل)
خواه ناخواه براى مردم آزادى فكرى قائل است.
🔽- دینی که - مى گويد:
اصلا من از تو «لا الهَ الَّا اللَّه» ى را كه در آن فكر نكرده اى و منطقت را به كار نينداخته اى نمى پذيرم،
نبوت و معادى را كه تو از راه رشد فكرى انتخاب نكرده اى و به آن نرسيده اى من از تو نمى پذيرم.
پس ناچار به مردم آزادى تفكر مى دهد. مردم را از راه روحشان هرگز نمى ترساند،
نمى گويد مبادا در فلان مسئله فكر كنى كه اين، وسوسه شيطان است
و اگر وسوسه شيطان در تو پيدا شد به سر در آتش جهنم مىروى.
🔽 پيغمبر اكرم(ص) فرمود:
يكى از چيزهايى كه امت مرا هرگز به خاطر آن عذاب نخواهند كرد اين است كه انسان درباره خلقت، خدا و جهان فكر كند و وسوسه هائی در دلش پيدا شود.
مادام كه او در حال تحقيق و جست و جوست، هرچه از اين شك ها در دلش پيدا شود، خدا او را معذب نمى كند و آن را گناه نمى شمارد. (ادامه دارد)
▪️مجموعه آثاراستادشهيد مطهرى، ج24(آینده انقلاب اسلامی)، ص:391-393 - با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🔻اسلام فقط و فقط با مواجهه صريح و شجاعانه با عقايد و افكار مختلف و متناقض با اسلام مى تواند به حيات خودش ادامه بدهد.
🔻چنين تصور نشود كه با جلوگيرى از ابراز افكار و عقايد مى شود از اسلام پاسدارى كرد.
🔻از اسلام فقط با يك نيرو مى شود پاسدارى كرد
و آن :
منطق و آزادى دادن و مواجهه صريح و رك و روشن با افكار مخالف است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 131- با ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چرا گناهگاران در گرو اعمال خویشاند ولی نیکوکاران در گرو اعمال خود نیستند؟ چرا قرآن از عمل به «کسب» تعبیر میکند؟
🔸دریافت کلیپهای استاد مطهری در واتساپ
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔸دعوت به شرک!
اكثر مردم در خداناپرستی ، موحّدند!
🔻گفتند مرحوم شيخ جعفر شوشترى، آن سالهايى كه آن منبرهاى معروف را در تهران مى رفت، يك روز رفت بالاى منبر و گفت:
ايّها الناس! همه پيغمبران آمدهاند شما را به توحيد دعوت كردهاند، من آمده ام شما را به شرك دعوت مى كنم.
🔻خيلى نظرها را به خود جلب كرد كه اين چه مى گويد؟
🔻بعد گفت:
همه پيغمبران آمده اند گفته اند فقط خدا را بپرستيد، فقط براى خدا كار كنيد،
من مى گويم يك كمى هم براى خدا كار كنيد، يعنى همه كارهايتان خالصانه براى غير خدا نباشد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نبرد حق و باطل، فطرت، توحيد)، ج3، ص: 572- 571- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/Imam1340
♦️شتابزدگى در قضاوت و اظهار نظر
⭕️موانع شناخت از دیدگاه قرآن (۲)
🔻يكى ديگر از لغزشگاهها ، شتابزدگى در قضاوت به واسطه ميل شديد به اظهار نظر است.
لذا در برخى موارد نه به واسطه اينكه ظن و گمان را به جاى يقين گرفته است
بلكه به واسطه اينكه شتاب دارد هرچه زودتر نظر خود را ابراز دارد با اينكه هنوز دليل كافى موجود نيست اظهار نظر مى كند
و حال آنكه صبر و تأنّى و آرام آرام گام برداشتن يكى از شرايط اوليه درست فكر كردن است.
🔻قرآن كريم در برخى از آيات خود به اين حقيقت گوشزد مى كند كه بعضى از مردم با اينكه علم و اطلاعشان درباره يك مطلب ناقص است و احتياج دارند بيش از آنچه علم و اطلاع دارند اطلاعاتى جمع آورى كنند، حوصله به خرج نداده و رأى خود را صادر مى كنند.
🔻قرآن كريم مكرر بشر را متوجه مى سازد به اينكه سرمايه علمى او براى پاره اى قضاوتهاى بزرگ كافى نيست، اندك است،
او را به كمى سرمايه اش متنبه مى كند و مى فرمايد: «وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا »(اسراء /85) :
يعنى از علم ، فقط اندكى به شما داده شده نه آن قدر كه براى اين قضاوتهاى بزرگ كافى باشد.
🔻مى فرمايد: «قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً»(طه/114) :
يعنى - ای پیامبر- بگو خدايا بر سرمايه علمى من بيفزاى.
در جاى ديگر نسبت به آنچنان مردم مى فرمايد:
ذلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ (نجم/30)
- یعنی نهایت علم و فهم برخی از انسانها تا همین حد است.-
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(پنج مقاله))، ج30، ص: 209-208- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️سخنان حضرت زهرا(س) در آخرین ساعات حیات که دل امیرالمؤمنین(ع) را به درد آورد
◾️سالروز شهادت پاره تن رسولالله حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها تسلیت باد!
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
♦️فاطمه «سلام الله علیها» نمونه کامل از یک زن مسلمان
🔻زهرا عليها السلام در جوانى از دنيا رفته است و از بس در آن زمان دشمنانش زياد بودند، از آثار ايشان كم مانده است.
🔻ولى خوشبختانه يك خطابه مفصل بسيار طولانى از ايشان باقى مانده كه اين خطابه را تنها شيعه روايت نمى كند، بغدادى در قرن سوم نقل كرده است.
🔻همين يك خطابه كافى است كه نشان بدهد:
زن مسلمان در عين اينكه حريم خودش را با مرد حفظ مى كند و خودش را به اصطلاح براى ارائه به مردان درست نمى كند،
معلوماتش چقدر است، ورود در اجتماع تا چه حد است.
🔻خطبه حضرت زهرا عليه السلام توحيد دارد در سطح توحيد نهج البلاغه، يعنى در سطحى كه دست فلاسفه به آن نمى رسد.
🔻يكدفعه وارد در فلسفه احكام مى شود:
خدا نماز را براى اين واجب كرد، روزه را براى اين واجب كرد و ...
🔻بعد شروع مى كند به ارزيابى قوم عرب قبل از اسلام و تحولى كه اسلام در اين قوم به وجود آورد
🔻بعد در مقام استدلال و محاجّه بر مى آيد.
سنت پيغمبر اين بوده كه زنها جدا مى نشستند و مردها جدا، و پرده اى بلند ميان آنها كشيده مى شد.
زهراى اطهر از پشت پرده تمام سخنان خودش را گفت و زن و مرد مجلس را منقلب كرد.
🔻اين معناى آن چيزى است كه ذكر كرديم؛
هم شخصيت دارد و هم عفاف، هم پاكى دارد و هم حريم
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 406-405- با تلخیص و ویرایش-
splus.ir/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ «توحید حقیقی» در خطابه حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها»
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️حال امیرالمؤمنین(ع) و فرزندانشان در کنار پیکر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔹موانع شناخت از دیدگاه قرآن (۳)
♦️شخصيّت گرايى ممنوع
🔻يكى از موجبات لغزش انديشه، گرايش به شخصيّتهاست. شخصيّت هاى بزرگ تاريخى يا معاصر از نظر عظمتى كه در نفوس دارند بر روى فكر و انديشه و تصميم و اراده ديگران اثر مى گذارند و در حقيقت، هم فكر و هم اراده ديگران را تسخير مى كنند.
ديگران آنچنان مى انديشند كه آنها مى انديشند و آنچنان تصميم مى گيرند كه آنها مى گيرند، ديگران در مقابل آنها استقلال فكر و اراده خود را از دست مى دهند.
🔻قرآن كريم ما را دعوت به استقلال فكرى مى كند و پيروي هاى كوركورانه از اكابر و شخصيّت ها را موجب شقاوت ابدى مى داند، لهذا از زبان مردمى كه از اين راه گمراه مىشوند نقل مى كند كه در قيامت مى گويند:
رَبَّنا إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا (احزاب/ 67.) :
پروردگارا! ما بزرگان و اكابر خويش را پيروى و اطاعت كرديم و در نتيجه ما را گمراه ساختند.
🔻قرآن مى گويد بايد با سلاح عقل و انديشه با مسائل روبرو شد؛ نبايد عقيده اى درست را به دليل آنكه ديگران انگ و برچسب به انسان مى زنند رها كرد
و نبايد عقيده اى را به صرف تعلق داشتن به اين يا آن شخصيت بزرگ و معروف پذيرفت.
🔻مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان و ايمان)، ج2، ص: 68-67؛ ج 26 (آشنايى با قرآن(1 - 5))ص 66؛ با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از فیلم و صوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️تجلی عبادت عاشقانه در دعای کمیل
🔸جوانان عزیز ما باید با آثار شهید مطهری آشنا شوند...مبنا را تفکرات شهید مطهری بگذارید و کارهای بعدی را روی آن بنا کنید
(رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۳۸۳/۰۴/۱ )
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸«اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در «تلگرام»
https://t.me/motahar_1340
🔸 اندیشه مطهر (تخصصی) در تلگرام
https://t.me/andishemotahar49
🔹«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا»
https://eitaa.com/Imam1340
🔹بازخوانی اندیشه های امام خمینی در «تلگرام»
https://t.me/Imam1340
🔹«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا»
https://eitaa.com/rahbari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
🔸سلسله مباحثی در زمینه «شناخت قرآن» (۱)
1️⃣ لزوم شناخت قرآن برای هر عالم انسان شناس و جامعه شناس
🔻شناخت قرآن براى هر فرد عالم به عنوان يك فرد عالم
و براى هر فرد مؤمن به عنوان يك فرد مؤمن،
امرى ضرورى و واجب است.
🔻براى يك عالم انسانشناس و جامعه شناس،
شناخت قرآن ازآن جهت ضرورى است كه اين كتاب در تكوين سرنوشت جوامع اسلامى
و بلكه در تكوين سرنوشت بشريت مؤثر بوده است.
🔻نگاهى به تاريخ اين نكته را روشن مى كند كه :
عملًا هيچ كتابى به اندازه قرآن بر جوامع بشرى و بر زندگى انسانها تأثير نگذاشته است؛
- از اینرو - بررسى و تحقيق پيرامون تاريخ جهان در اين چهارده قرن عموماً
و شناختن جوامع اسلامى خصوصاً، بدون شناخت قرآن ميسر نيست.
(ادامه دارد)
▪️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 26-25- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 پیامبر اکرم(ص) دعوت خود را چگونه آغاز کردند؟
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۲)
🔸ضرورت شناخت قرآن برای مسلمانان
🔻ضرورى بودن شناخت قرآن براى يك مؤمن مسلمان ازآنجهت است كه منبع اصلى و اساسى دين و ايمان و انديشه يك مسلمان و آنچه كه به زندگى او
حرارت و معنى و حرمت و روح مىدهد قرآن است.
🔻قرآن مثل بعضى كتابهاى مذهبى نيست كه يك سلسله مسائل رمزآسا در مورد خدا و خلقت و تكوين مطرح كرده باشد و حد اكثر يك سلسله اندرزهاى ساده اخلاقى هم ضميمه كرده باشد و بس،
به طورى كه مؤمنين ناچار باشند دستورها و انديشهها را از منابع ديگر اخذ كنند.
🔻قرآن اصول معتقَدات و افكار و انديشههايى را كه براى يك انسان به عنوان يك موجود «باايمان» و صاحب عقيده لازم و ضرورى است
و همچنين اصول تربيت و اخلاق و نظامات اجتماعى و خانوادگى را بيان كرده
و تنها توضيح و تفسير و تشريح و احياناً تطبيق اصول بر فروع را بر عهده سنت و يا بر عهده اجتهاد گذاشته است.
اين است كه استفاده از هر منبع ديگر موقوف به شناخت قبلى قرآن است.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 26- 25-
https://eitaa.com/shakhes1340