🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
⭕️سرایت فساد از « خواص » به متن جامعه
🔻...معمولا فساد از «خواص» شروع مىشود و به «عوام » سرايت مى كند
و صلاح برعكس از «عوام» و تنبه و بيدارى آنها آغاز مى شود و اجبارا «خواص» را به صلاح مى آورد
يعنى عادتا فساد از بالا به پايين مى ريزد
و صلاح از پايين به بالا سرايت مى كند.
🔻روى همين اصل است كه مى بينيم امير المؤمنين على عليه السلام در تعليمات عاليه خود، بعد از آنكه مردم را به دو طبقه «عامه» و «خاصه» تقسيم مى كند،
نسبت به صلاح و به راه آمدن خاصه اظهار يأس و نوميدى مى كند و تنها عامه مردم را مورد توجه قرار مى دهد.
🔻در دستور حكومتى كه به نام مالك اشتر نخعى مرقوم داشته مى نويسد:
«براى والى هيچ كس پرخرجتر در هنگام سستى، كم كمك تر در هنگام سختى،
متنفرتر از عدالت و انصاف، پرتوقعتر،
ناسپاستر،
عذرناپذيرتر،
كم طاقت تر در شدايد از«خاصه» نيست.
همانا استوانه دين و نقطه مركزى مسلمين و مايه پيروزى بر دشمن «عامه» مى باشند،
پس توجه تو همواره به اين طبقه معطوف باشد.»
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج18 ؛ ص189- با تلیخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️اصلاح فکر دینی ، اولویت نخست جوامع اسلامی
🔻...بايد اعتراف كنيم كه حقيقت اسلام به صورت اصلى در مغز و روح ما موجود نيست،
بلكه اين فكر ، اغلب در مغزهاى ما به صورت مسخ شده موجود است؛
توحيد ما توحيد مسخ شده است،
نبوت ما نبوت مسخ شده است،
ولايت و امامت ما مسخ شده است،
اعتقاد به قيامت ما كم و بيش همينطور
تمام دستورهاى اصولى اسلام در فكر ما تغيير شكل داده است.
🔻...تا فکر دینی ، اصلاح نشود - هر نوع اقدامی - فايده ندارد.
فرضاً اگر در اروپا هم يك عده مسلمان شوند و ما را ببينند، ممكن است پشيمان شوند و از اسلام برگردند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى فكر دينى(ده گفتار) )، ج25، ص: -501-500-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
10.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 قبل از انتقاد از تمدن غرب، به فکر درستی تلقی خود از اسلام باشیم
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۶)
2️⃣ شناخت تحليلى
🔻در اين مرحله، بررسى تحليلى كتاب، مورد نظر است،
يعنى تشخيص اينكه اين كتاب مشتمل بر چه مطالبى است
و چه هدفى را تعقيب مىكند،
راجع به جهان چه نظرى دارد،
نظرش درباره انسان چيست؟
چه ديدى درباره جامعه دارد؟
سبك ارائه مطالب در آن و شيوه برخورد آن با مسائل چگونه است؟
🔻سؤال ديگر اینکه آيا اين كتاب پيامى و رهنمودى براى بشريت دارد يا نه؟
و اگر پاسخ مثبت است آن پيام چيست؟
🔻در هر حال اين نوع شناخت مربوط به محتواست و درباره هر كتابى مىتوان از اين نظر بحث كرد،
خواه آن كتاب شفا ى بو على باشد و يا گلستان سعدى.
🔻در باب شناخت تحليلى قرآن بايد ببينيم قرآن مجموعاً مشتمل بر چه مسائلى است و آن مسائل را چگونه عرضه كرده است.
استدلالات و احتجاجات قرآنى در زمينههاى مختلف چگونه است؟
🔻آيا چون قرآن حافظ و حارس و نگهبان ايمان است و پيامش يك پيام ايمانى است،
به عقل به چشم يك رقيب نگاه مىكند و مىكوشد تا جلو تهاجم عقل را بگيرد و دست و پاى رقيب را ببندد
و يا به عكس همواره به چشم يك حامى و يك مدافع به عقل نگاه مىكند و از نيروى آن استمداد مىكند؟
🔹اين سؤالات و صدها سؤال نظير آن كه ضمن شناخت تحليلى طرح مىگردد ما را با ماهيت قرآن آشنا مىسازد.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 30- 29- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
9.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️علت عقب ماندگی کشورهای اسلامی
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۷)
3️⃣ شناخت ريشه اى
🔻در اين مرحله، بعد از آنكه صحت استناد و انتساب يك كتاب به نويسندهاش محرز شد و بعد از اينكه محتواى كتاب به خوبى تحليل و بررسى شد،
بايد به تحقيق در اين مورد بپردازيم که:
آيا مطالب و محتويات كتاب، فكر بديع نويسنده آن است
يا آنكه از انديشه ديگران وام گرفته شده است.
🔻چنين شناختى فرع بر شناخت تحليلى است؛
يعنى اول بايد محتواى انديشه مؤلف دقيقاً شناخته شود،
آنگاه به شناخت ريشهاى اقدام گردد.
🔻در غير اين صورت حاصل كار نظير آثار برخى از نويسندگان تاريخ علوم مىشود كه از علوم سررشتهاى ندارند و با اين حال تاريخ علوم مىنويسند.
🔻در بررسى قرآن و شناخت آن، بعد از آنكه مطالعه اى تحليلى درباره قرآن به عمل آورديم، آنوقت پاى مقايسه و شناخت تاريخى به ميان مىآيد،
🔻در اين مقايسه لازم است همه شرايط و امكانات را از قبيل ميزان ارتباط شبه جزيره عربستان با ساير نقاط و تعداد آدم هاى باسواد كه در آن هنگام در مكه زندگى مىكردند در نظر گرفت،
آنگاه ارزيابى كرد كه آيا آنچه كه در قرآن هست در كتابهاى ديگر پيدا مىشود يا نه، و اگر پيدا مىشود به چه نسبت است؟
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 31- 33- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️نقش و جایگاه «ولی فقیه» و «روحانیت» در نظام اسلامی
⭕فقر عواطف در سبک زندگی غربی
(خاطره ای به نقل از شهید مطهری)
🔻يكى از دوستان فاضل و دانشمند ما زخم معده داشت، به يكى از كشورهاى اروپايى (ظاهرا اتريش) رفت
چون پسرش آنجا بود، كه هم پسرش را ديدن كرده باشد و هم در آنجا عمل كند.
🔻مى گفت:
روزى من و پسرم در يك رستوران بوديم و من تازه از بيمارستان مرخص شده بودم.
نشسته بوديم پشت يك ميز و پسرم مرتب بلند مى شد و از من پذيرايى مى كرد، چاى مى آورد، قهوه مى آورد، دور من مى گشت.
🔻يك زن و مردى هم كه پنجاه شصت سالشان نشان مىداد آن طرف نشسته بودند. ديدم مراقب ما هستند و نگاه مى كنند.
در اين بين پسرم آمد رد بشود، ديدم با او نجوا كردند، سؤالهايى كردند و او هم جواب داد.
🔻بعد پسرم آمد، گفت:
مى پرسند اين كيست كه تو اينجور دارى خدمت مى كنى؟
شك نداشتند كه من بايد نوكر باشم و مى خواهم در مقابل اين كار خودم پول بگيرم.
🔻گفتند: تو چقدر پول مى گيرى كه براى اين شخص اين جور خدمت مى كنى؟
گفتم:اين پدر من است.
🔻گفتند: خوب پدرت باشد، مگر آدم براى پدرش بايد مفت كار كند؟!
گفتم: آخر اين پدر من است. من اينجا تحصيل مى كنم، پول تحصيل و خرج زندگى مرا او از ايران مى فرستد.
دهانشان باز ماند،
🔻گفتند: اين كار مى كند مى فرستد تو خرج كنى؟!
گفتم: آرى. باور نمى كردند. كم كم آشنا شدند،
🔻گفتند: بله ما هم زن و شوهر هستيم، دختر و پسرى داريم،
دخترمان فلان جاست و پسرمان فلانجا و ما اكنون دونفرى تنها اينجا هستيم.
🔻ولى بعد كه پسرم تحقيق كرد آنها اقرار كردند كه ما سى سال پيش با همديگر به اصطلاح آشنا شديم و عشق همديگر را در دلمان احساس كرديم،
گفتيم يك مدتى با هم معاشرت مى كنيم، اگر اخلاقمان با همديگر جور درآمد ازدواج مى كنيم.
همينطور سى سال گذشته است و بچه هم نداريم.
اين دوره نامزدى ما سى سال طول كشيده است و هنوز به جايى نرسيده است!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج22 ؛ ص620-619- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🔹روش «برداشت صحیح » از قرآن(۱)
🔸سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن(۸)
♦️ بايد كوشش كنيم طرز استنباطمان از قرآن صحيح باشد.
🔻قرآن آنگاه راهنما و هادى است كه مورد تدبر صحيح واقع شود، عالمانه تفسير شود،
از راهنمايي هاى اهل قرآن- كه راسخين در علم قرآنند - بهره گرفته شود.
🔻تا طرز استنباط ما از قرآن صحيح نباشد و تا راه و رسم استفاده از قرآن را نياموزيم، از آن بهرهمند نخواهيم گشت.
🔻سودجويان و يا نادانان گاهى قرآن را مى خوانند و احتمال باطل را دنبال مى كنند.
🔻چنان كه امام علی علیه السلام در مورد خوارج فرمود:
آنها كلمه حق را مىگويند و از آن باطل را اراده مى كنند.
🔻اين ، عمل به قرآن و احياى آن نيست بلكه اماته(میراندن) قرآن است.
عمل به قرآن آنگاه تحقق مییابد كه درک از آن دركى صحيح باشد.
(ادامه دارد )
◀️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 337-334- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
5.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ درد دل امیرالمومنین(ع) با حضرت فاطمه زهرا(س)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir