🟢احیای تفکر دینی (۲۷)
🔸نمونه هایی از کج اندیشی دینی (۴)
(برداشت انحرافی از حدیثی مشهور)
✅ معنى حديث «حبّ علىّ بن ابى طالب حسنة لا تضرّ معها سيّئة» اين است كه :
محبت على حسنه اى است كه مانع ضرر زدن گناه مى شود،
يعنى مانع راه يافتن گناه مىشود؛
معنايش آن نيست كه جاهلان پنداشته اند و آن اينكه محبت على چيزى است كه هر گناهى كه مرتكب شوى بلا اثر است.
✅ برخى از دراويش از طرفى دعوى دوستى خدا دارند
و از طرف ديگر از هر گناهكارى گناهكارترند،
اينان نيز مدّعيان دروغگو هستند.
✅ محبت پيشوايى مانند على كه مجسّمه عمل و تقوا و پرهيزكارى است آدمى را شيفته رفتار على مى كند،
فكر گناه را از سر او بدر مى برد،
البته به شرطى كه محبتش صادقانه باشد.
✅ كسى كه على (ع) را بشناسد،
تقواى او را بشناسد،
سوز و گداز او را بداند،
ناله هاى نيمه شبش را بداند و به چنين كسى عشق بورزد
محال است كه خلاف فرمان او كه هميشه امر به تقوا و عمل مىكرد عمل كند.
✅ هر محبى به خواسته محبوبش احترام مى گزارد و فرمان او را گرامى مى دارد.
فرمانبردارى از محبوب، لازمه محبّت صادق است،
لهذا اختصاص به على (ع) ندارد،
محبّت صادقانه رسول اكرم نيز چنين است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدل الهى)، ج1، ص: 332-331- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
9.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 به خدا توکل کن، ولش کن!!!
یک تلقی رایج و وارونه از توکل
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔸غرب، هم خود را فراموش كرده
و هم خداى خود را
♦️نقد های شهید مطهری به اعلامیه حقوق بشر غربی(۵)
(آخرین قسمت)
🔻مسأله مهم اجتماع بشر در امروز اين است كه بشر به تعبير قرآن «خود» را فراموش كرده است،
هم خود را فراموش كرده
و هم خداى خود را.
🔻مسأله مهم اين است كه «خود» را تحقير كرده است،
از درون بينى و توجه به باطن و ضمير غافل شده و توجه خويش را يكسره به دنياى حسى و مادى محدود كرده است.
هدفى براى خود جز چشيدن ماديات نمى بيند و نمى داند،
خلقت را عبث مى انگارد،
خود را انكار مى كند،
روح خود را از دست داده است.
🔻بيشتر بدبختي هاى امروز بشر ناشى از اين طرز تفكر است و متأسفانه نزديك است جهانگير شود و يكباره بشريت را نيست و نابود كند.
🔻اين طرز تفكر در باره انسان سبب شده كه هرچه تمدن توسعه پيدا مى كند و عظيمتر مى گردد، متمدن به سوى حقارت مى گرايد.
🔻اين طرز تفكر در باره انسان موجب گشته كه انسانهاى واقعى را همواره در گذشته بايد جستجو كرد
و دستگاه عظيم تمدن امروز به ساختن هر چيز عالى و دست اول قادر است جز به ساختن انسان.
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نظام حقوق زن در اسلام)، ج19، ص: 153-
https://eitaa.com/motahari1340
10.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️برخی افراد مذهبی که با رفتار ناصوابشان دوست دشمنان و دشمن دوستان شان هستند!
⭕️ جهل ، منشأ بسیاری از دین گریزی ها
🔻مردم در حال جهالت از هيچ چيز استفاده كامل نمى كنند حتى از دين.
منشأ بسيارى از بى دينى ها ، بى علمى و آشنا نبودن به تعليمات الهى است.
🔻قرآن كريم درباره كسانى كه منكر قرآن بودند اين طور مى فرمايد:
«بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ »(یونس:۳۹)
يعنى : اين گروه چيزى را منكر شدند و نسبت جعل و افتراء به آن دادند كه آن را بدرستى ندانسته و نفهميده اند و حقيقت آن چيز بر آنها كشف نشده است .
🔻گذشتگان هم كه منكر نبوت انبيا بودند روى همين جهت بوده، يعنى روى اصل نادانى و بى اطلاعى بوده است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حكمتها و اندرزها(1 و 2))، ج22، ص: 309-308-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️احیای تفکر دینی (۲۸)
🔸ریشه فکر انحرافی تحقیر عمل و اکتفا به انتسابات ظاهری
🔻تاريخ نشان مى دهد كه خلفاى بنى اميه از نظر اينكه خودشان در عمل فاسق و فاسد بودند
و اين امر را نمى توانستند از مردم كتمان كنند
و مردم هم مى دانستند كه اينها از نظر عمل فاسدند،
اين فكر را ترويج مى كردند كه اساس اين است كه ما ايمان داشته باشيم،
اگر ايمان درست باشد عمل اهميتى ندارد.
🔻...علم كلام نشان مى دهد كه فرقه اى در قرن دوم اسلامى پيدا شد كه آنها را «مُرْجِئه» مى گفتند.
مرجئه يكى از اصول عقايدشان همين مطلب بود
و خلفاى اموى هم از اينها حمايت مى كردند.
🔻...در آن وقت ما شيعيان چه فكر مى كرديم، يعنى ائمه ما چه دستور مى دادند؟
ما از على بن ابى طالب چه الهام مى گرفتيم؟
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 436- 4350 - با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
15.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 چرا پیامبر(ص) و امام علی(ع) مشورت می کردند ؟
🟢شخصیت حضرت زينب كبرى «سلام الله علیها»
✅ يكى از زنان اسلام كه مايه افتخار جهان است زينب كبرى «عليها السلام» است.
✅ تاريخ نشان مى دهد كه حوادث خونين و مصائب بى نظير كربلا زينب را به صورت پولاد آب ديده درآورد.
✅ يكى از زنان فاضله مسلمان عرب در زمان ما به نام دكتر «عايشه بنت الشاطى» كتابى درباره زينب نوشته به نام «بطلة كربلا» يعنى بانوى قهرمان كربلا.
✅ اين بطولت و قهرمانى قسمت زيادش معلول همان حوادث و شدايد كربلاست.
حوادث كربلا بود كه زبان زينب كبرى را به آنچنان خطابه غرا و آتشينى در مجلس يزيد جارى كرد كه همه شنيده ايد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج18(سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام) ؛ ص90- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
5.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 شجاعت و صلابت حضرت زینب کبری(س) در برابر یزید
🟢«پنهان هاى روان انسان» در قرآن و دعاى كميل
✅ على (عليه السلام) در دعاى كميل مى فرمايد:
«...الّذين وكّلتهم بحفظ ما يكون منّى»
تو ملائكه اى را بر من موكّل كردى ،
آنها را مأمور من كردى و تمام اعمال مرا ضبط و ثبت مى كنند.
✅بعد براى اين كه مردم چنين خيال و توهمى نكنند كه خدا كه ملائكه را فرستاده العياذ باللّه مثل كسى است كه به مأمور احتياج دارد و خودش به تنهايى نمى تواند، يا شريك در ملك و به تعبير قرآن «ولىّ از ذلّ» دارد، مى فرمايد:
«و كنت انت الرقيب علىّ من ورائهم»
تو خودت باز بر فرشتگان، ناظر و شاهد هستى؛
نه فقط شاهد بر آنها
«و الشّاهد لما خفى عنهم»
چيزهايى در حوزه وجود من است كه حتى بر ملائكه كه جنود غيبى هستند مخفى مى ماند-
يعنى وجود من غيب و پنهان هايى دارد كه ملائكه هم از آنها آگاه نيستند و نمى توانند آگاه باشند- ولى تو خودت آن گواهى هستى كه آنچه را كه بر آنها هم پنهان است شاهدى.
✅ از اينجا انسان مى فهمد كه قضيه روح و روان انسان چقدر عجيب است كه قرآن مى گويد
«فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفى»
خدا آگاه است به «سرّ و پنهانتر از سرّ»
و على (عليه السلام) مى فرمايد چيزهايى [در روح و روان انسان] هست كه از ملائكه هم پنهان مى ماند
و تنها خداست كه بر آنها آگاه است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج13، ص: 434- 433- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟡 امام شناسی(۲)
⏺ سلسله مباحث در زمینه «امام شناسی»
🔹مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارسال خواهد شد
1⃣ امامت به معنى رهبرى جامعه(مرجعیت سیاسی)
🔽امامت به معنى اوّل همين رياست عامّه(رهبری اجتماع) است؛
...اجتماع زعيم مى خواهد و هيچ كس در اين جهت ترديد ندارد.
اما زعيم اجتماع بعد از پيغمبر كيست؟
🔽 ...شيعه مى گويد پيغمبر صلى الله عليه و آله رهبر و زعيم بعد از خودش را تعيين كرد و گفت بعد از من زمام امور مسلمين بايد به دست على عليه السلام باشد
و اهل تسنن با اختلاف منطقى كه دارند، اين مطلب را لااقل به شكلى كه شيعه قبول دارد قبول ندارند
و مى گويند در اين جهت پيغمبر شخص معينى را تعيين نكرد
و وظيفه خود مسلمين بوده است كه رهبر را بعد از پيغمبر انتخاب كنند.
🔽 ...اگر مسأله امامت در همين حد مى بود (يعنى سخن فقط در رهبر سياسى مسلمين بعد از پيغمبر بود)
انصافاً ما هم كه شيعه هستيم، امامت را جزء فروع دين قرار مىداديم
نه اصول دين؛
مى گفتيم اين يك مسأله فرعى است مثل نماز.
🔽 اما شيعه كه قائل به امامت است، تنها به اين حد اكتفا نمىكند كه على عليه السلام يكى از اصحاب پيغمبر،
ابوبكر و عمر و عثمان و صدها نفر ديگر حتى سلمان و ابىذر هم يكى از اصحاب پيغمبر بودند
و على عليه السلام از آنها برتر بوده، افضل و اعلم و اتْقى و الْيَق از آنها بوده و پيغمبر هم او را معين كرده بود.
نه، شيعه در اين حد واقف نيست؛
🔽 دو مسأله ديگر مى گويد كه اصلًا اهل تسنن به اين دو مسأله در مورد احدى قائل نيستند،
نه اينكه قائل هستند و از على عليه السلام نفى مى كنند.
يكى مسأله امامت به معنى مرجعيّت دينى
و دیگر امامت به معنای ولایت(مرتبه سوم امامت) است که اوج مفهوم امامت بوده و كتابهاى شيعه پر است از اين مطلب
ادامه دارد
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج4، ص: 719- 716- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340