♦️احیای تفکر دینی (۲۸)
🔸ریشه فکر انحرافی تحقیر عمل و اکتفا به انتسابات ظاهری
🔻تاريخ نشان مى دهد كه خلفاى بنى اميه از نظر اينكه خودشان در عمل فاسق و فاسد بودند
و اين امر را نمى توانستند از مردم كتمان كنند
و مردم هم مى دانستند كه اينها از نظر عمل فاسدند،
اين فكر را ترويج مى كردند كه اساس اين است كه ما ايمان داشته باشيم،
اگر ايمان درست باشد عمل اهميتى ندارد.
🔻...علم كلام نشان مى دهد كه فرقه اى در قرن دوم اسلامى پيدا شد كه آنها را «مُرْجِئه» مى گفتند.
مرجئه يكى از اصول عقايدشان همين مطلب بود
و خلفاى اموى هم از اينها حمايت مى كردند.
🔻...در آن وقت ما شيعيان چه فكر مى كرديم، يعنى ائمه ما چه دستور مى دادند؟
ما از على بن ابى طالب چه الهام مى گرفتيم؟
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 436- 4350 - با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
15.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 چرا پیامبر(ص) و امام علی(ع) مشورت می کردند ؟
🟢شخصیت حضرت زينب كبرى «سلام الله علیها»
✅ يكى از زنان اسلام كه مايه افتخار جهان است زينب كبرى «عليها السلام» است.
✅ تاريخ نشان مى دهد كه حوادث خونين و مصائب بى نظير كربلا زينب را به صورت پولاد آب ديده درآورد.
✅ يكى از زنان فاضله مسلمان عرب در زمان ما به نام دكتر «عايشه بنت الشاطى» كتابى درباره زينب نوشته به نام «بطلة كربلا» يعنى بانوى قهرمان كربلا.
✅ اين بطولت و قهرمانى قسمت زيادش معلول همان حوادث و شدايد كربلاست.
حوادث كربلا بود كه زبان زينب كبرى را به آنچنان خطابه غرا و آتشينى در مجلس يزيد جارى كرد كه همه شنيده ايد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج18(سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام) ؛ ص90- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
5.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 شجاعت و صلابت حضرت زینب کبری(س) در برابر یزید
🟢«پنهان هاى روان انسان» در قرآن و دعاى كميل
✅ على (عليه السلام) در دعاى كميل مى فرمايد:
«...الّذين وكّلتهم بحفظ ما يكون منّى»
تو ملائكه اى را بر من موكّل كردى ،
آنها را مأمور من كردى و تمام اعمال مرا ضبط و ثبت مى كنند.
✅بعد براى اين كه مردم چنين خيال و توهمى نكنند كه خدا كه ملائكه را فرستاده العياذ باللّه مثل كسى است كه به مأمور احتياج دارد و خودش به تنهايى نمى تواند، يا شريك در ملك و به تعبير قرآن «ولىّ از ذلّ» دارد، مى فرمايد:
«و كنت انت الرقيب علىّ من ورائهم»
تو خودت باز بر فرشتگان، ناظر و شاهد هستى؛
نه فقط شاهد بر آنها
«و الشّاهد لما خفى عنهم»
چيزهايى در حوزه وجود من است كه حتى بر ملائكه كه جنود غيبى هستند مخفى مى ماند-
يعنى وجود من غيب و پنهان هايى دارد كه ملائكه هم از آنها آگاه نيستند و نمى توانند آگاه باشند- ولى تو خودت آن گواهى هستى كه آنچه را كه بر آنها هم پنهان است شاهدى.
✅ از اينجا انسان مى فهمد كه قضيه روح و روان انسان چقدر عجيب است كه قرآن مى گويد
«فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفى»
خدا آگاه است به «سرّ و پنهانتر از سرّ»
و على (عليه السلام) مى فرمايد چيزهايى [در روح و روان انسان] هست كه از ملائكه هم پنهان مى ماند
و تنها خداست كه بر آنها آگاه است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج13، ص: 434- 433- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟡 امام شناسی(۲)
⏺ سلسله مباحث در زمینه «امام شناسی»
🔹مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارسال خواهد شد
1⃣ امامت به معنى رهبرى جامعه(مرجعیت سیاسی)
🔽امامت به معنى اوّل همين رياست عامّه(رهبری اجتماع) است؛
...اجتماع زعيم مى خواهد و هيچ كس در اين جهت ترديد ندارد.
اما زعيم اجتماع بعد از پيغمبر كيست؟
🔽 ...شيعه مى گويد پيغمبر صلى الله عليه و آله رهبر و زعيم بعد از خودش را تعيين كرد و گفت بعد از من زمام امور مسلمين بايد به دست على عليه السلام باشد
و اهل تسنن با اختلاف منطقى كه دارند، اين مطلب را لااقل به شكلى كه شيعه قبول دارد قبول ندارند
و مى گويند در اين جهت پيغمبر شخص معينى را تعيين نكرد
و وظيفه خود مسلمين بوده است كه رهبر را بعد از پيغمبر انتخاب كنند.
🔽 ...اگر مسأله امامت در همين حد مى بود (يعنى سخن فقط در رهبر سياسى مسلمين بعد از پيغمبر بود)
انصافاً ما هم كه شيعه هستيم، امامت را جزء فروع دين قرار مىداديم
نه اصول دين؛
مى گفتيم اين يك مسأله فرعى است مثل نماز.
🔽 اما شيعه كه قائل به امامت است، تنها به اين حد اكتفا نمىكند كه على عليه السلام يكى از اصحاب پيغمبر،
ابوبكر و عمر و عثمان و صدها نفر ديگر حتى سلمان و ابىذر هم يكى از اصحاب پيغمبر بودند
و على عليه السلام از آنها برتر بوده، افضل و اعلم و اتْقى و الْيَق از آنها بوده و پيغمبر هم او را معين كرده بود.
نه، شيعه در اين حد واقف نيست؛
🔽 دو مسأله ديگر مى گويد كه اصلًا اهل تسنن به اين دو مسأله در مورد احدى قائل نيستند،
نه اينكه قائل هستند و از على عليه السلام نفى مى كنند.
يكى مسأله امامت به معنى مرجعيّت دينى
و دیگر امامت به معنای ولایت(مرتبه سوم امامت) است که اوج مفهوم امامت بوده و كتابهاى شيعه پر است از اين مطلب
ادامه دارد
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج4، ص: 719- 716- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸امام خمینی(ره ) :
توصيه مى كنم كه كتابهاى اين استاد عزيز را نگذارند با دسيسه هاى غير اسلامى فراموش شود.
🔸رهبر معظم انقلاب :
علما و فضلا و جوانها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتابهاي شهيد مطهري را خوانده باشند.
🔸لینک کانال اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸لینک کانال «اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
🔹لینک «بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا»
https://eitaa.com/Imam1340
🔹لینک «باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا»
https://eitaa.com/rahbari1340
🔸به اطلاع می رساند:
در ادامه نقد و بررسی مکاتب و اندیشه های فلسفی - اجتماعی تاثیر گذار در غرب بر اساس آثار شهید مطهری(ره)
ان شاء الله بزودی سلسله مباحثی در زمینه نقد و بررسی اندیشه های «زیگموند فروید» در کانال تخصصی اندیشه مطهر ارسال خواهد شد.
https://eitaa.com/motahari1340
🟢فرازهایی از نامه اخلاقی - عرفانى امام خمینی
به آقای سيد احمد خمينى(۱)
بسم اللَّه الرحمن الرحيم
✅ نامه اى است از پدرى پير فرسوده،
كه عمر خود را به مشتى الفاظ و مفاهيم به پايان رسانده،
و زندگى خويش را در لاك خويشتن تباه نموده،
و اكنون نفسهاى آخرين را با تأسف از گذشته خود مى كشد،
به فرزند جوانى كه فرصت دارد تا چون عباد اللَّه صالحين در فكر رهانيدن خود از تعلق به دنيا كه دام ابليس پليد است، باشد.
✅...كوشش كن كلمه توحيد را - كه بزرگترين كلمه است و والاترين جمله است - از عقلت به قلبت برسانى؛
كه حظّ عقل همان اعتقاد جازم برهانى است
و اين حاصل برهان اگر با مجاهدت و تلقينْ به قلب نرسد، فايده و اثرش ناچيز است.
(زمان: 26 تير1363 )
▪️صحيفه امام ؛ ج18 ؛ ص514-510- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/Imam1340