♦️مشخصات روحی و معنوی امام خمینی از زبان شهید مطهری(رحمة الله علیهما)
🔻در سفرى كه به پاريس رفتم چيزهايى از روحيه اين مرد كشف كردم كه نه تنها بر ايمان من بلكه بر حيرت من افزود.
🔻وقتى كه برگشتم رفقا پرسيدندچه ديدى؟ گفتم چهارتا «آمَنَ» ديدم:
🔻«آمَنَ بِهَدَفِهِ»
به هدفش ايمان دارد. دنيا جمع بشوند نمى توانند او را از هدفش منحرف كنند.
🔻«آمَنَ بِسَبيلِهِ»
به راهى كه براى هدف خودش انتخاب كرده ايمان دارد، امكان ندارد او را از اين راه منصرف كرد؛ شبيه همان ايمانى كه پيغمبر به هدفش و به راه خودش داشت.
🔻«آمَنَ بِقَوْمهِ»
من ديدم در همه رفقا و دوستانى كه من سراغ دارم احدى به اندازه ايشان به روحيه مردم ايران ايمان ندارد.
افرادى به ايشان مى گويند كمى آرامتر، مردم سرد مى شوند، مردم از پا درمى آيند. مى گويد مردم اين طور نيستند كه شما مى گوييد، من مردم را از شما بهتر مى شناسم.
🔻از همه بالاتر: «آمَنَ بِرَبِّهِ»
در جلسه خصوصى ايشان به من گفت:
«فلانى اين ما نيستيم [كه اين نهضت را ايجاد كرده ايم،] من دست خدا را حس مى كنم.»
آدمى كه دست خدا و عنايت خدا را حس مى كند و در راه خدا قدم برداشته، مصداق آن اصل قرآنى است:
«انْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ»
تو اول يك قدم به طرف خدا بردار، خدا به تو عنايت مى كند.
آيه ديگر: «انَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدًى وَ رَبَطْنا عَلى قُلوبِهِمْ اذْ قاموا...»
راجع به اصحاب كهف مى فرماید :
جوانمردانى بودند، به پروردگارشان ايمان آوردند، اعتماد و تكيه كردند، خدا هم بر بينش آنها افزود. آنها براى خدا قيام كردند، ما هم دل آنها را محكم كرديم.
🔻اين را من در اين مرد مى بينم.
براى خدا قيام كرده و خداى متعال يك قلب قوى به اين مرد داده كه اصلا تزلزل، ترس، بيم در اين دل راه ندارد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 133-132- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/Imam1340
♦️اسلام امام خمینی از دیدگاه رهبر انقلاب (۱)
🔻امام در مورد اسلام ، بیانات روشن و محکم و قاطعی دارند.
اسلام در نظر امام یک اسلامی است که عدالتخواه است، ضدّ استکبار است، ضدّ فساد است؛
🔻اسلامی که امام به آن معتقد است ضدّ استکبار است؛ یعنی ضدّ آمریکا است؛ ضدّ سلطهطلبی بیگانگان است،
ضدّ دخالت بیگانگان و قدرتهای بیگانه در امور داخلی کشور است؛ ضدّ زانو زدن در مقابل دشمن است.
🔻اسلامِ ضدّ فساد؛ اسلامی که امام به آن معتقد است اسلام ضدّ فساد است، ضدّ ویژهخواری است؛
و این چیزهایی که مشخّص میشود در زمینههای حضور فساد در بعضی از بخشها، قطعاً اینها نقطهی مقابل اسلام است.
🔻اسلام، اسلامی است که با فساد مبارزه کند؛
دولت اسلامی آن دولتی است که با فساد مبارزه کند.
🔻اسلام، ضدّ اشرافیگری است؛ اسلام طرفدار محرومان است.
اسلام ضدّ اختلاف طبقاتی است، ضدّ فاصلههای ]بین[ فقیر و غنی است.
(ادامه دارد)
▪️بیانات رهبری در تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/Imam1340
♦️پانزده خرداد ، روز دفاع از اسلام و لبیک به ندای پیامبرگونه امام خمینی «ره» گرامی باد
⚫️فرارسیدن سالروز قیام خونین ۱۵خرداد را به ملت بزرگوار ایران تسلیت می گوییم
♦️رسالت و جایگاه روحانیت در نظام اسلامی(۳)
🔸بازخوانی اندیشه های امام خمینی و شهید مطهری
🔻شهید مطهری : امام خمینی با اين امر كه روحانيت به طور كلى وابسته به دولت شود- آنچنان كه روحانيت اهل تسنن هست- به شدت مخالفند ولو در دوره حكومت اسلامى،
و نيز با اين امر كه روحانيين بيايند جزء دولت شوند و پست هاى دولتى را رسما اشغال كنند مخالفند.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثاراستادشهيد مطهرى (آینده انقلاب اسلامی ایران ) ج24 ص 312 -311 - با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 ایمان امام خمینی(ره) در کلام شهید مطهری به روایت رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی به مناسبت مراسم سالگرد امام؛
کاری زیبا از شبکه قرآن و معارف سیما
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
⭕️خاطره تلخ و عبرت آموز شهید مطهری از برخی بد اخلاقی ها و رفتارهای جنون آمیز
(به مناسبت انتخابات پیشرو و برخی رفتارهای ضد اسلامی که هم اکنون شاهدش هستیم!)
🔻در سال ۱۳۲۵ كه مرحوم آقا سيد ابوالحسن فوت كرد و آقاى بروجردى مرجع شد من در فاصله چند روز گفتم :
تمام مشكلات من در باب خلافت حل شد، يعنى گذشته را در پرتو حال شناختم.
🔻آقاى آقا سيد ابوالحسن بود و مرجع كل فى الكل و من حدود هشت سال بود كه در قم بودم و افراد زيادى را مى شناختم كه آدمهاى خوبى بودند.
يكمرتبه مى خواست يك قدرت بزرگ روحانى - مرجعیت- از مقامى به مقام ديگر منتقل شود، يك امتحان بسيار بزرگ.
🔻من يكمرتبه ديدم مثل اينكه حوزه قم زيرورو شد.
يك حالت هول عجيبى به افراد افتاد.
حال، هر فردی گرايشى به يك آقا داشت. در راه گرايش به اين آقا و كوبيدن بقيه آقايان همه چيز فراموش شده بود.
🔻مثل اينكه موقتاً همه، همه چيز را فراموش كرده بودند.
يك حالت جنون آميزى به وجود آمده بود.
اين آن را تعديل مى كرد و آن يكى را تفسيق،
و ديگرى بعكس.
گفتم سبحان اللَّه! بشر چه موجودى است!
پس اگر روزى پيغمبرى بخواهد بميرد و يك خلافت به آن عظمت بخواهد منتقل شود،
مى بيند آن عادل ترين عادل ها تبديل مى شود به فاسق ترين فاسق ها.
🔻از امتحانهايى كه در زمان حاضر براى بشر پيش مى آيد انسان مى تواند طبيعت بشر در گذشته را بفهمد، كه مى فهمد.
همين ماها هم اگر بوديم از همين كارها مى كرديم. چيز عجيبى نيست كه انسان فكر مى كند آدمهاى خيلى استثنايى آمدند خلافت على عليه السلام را غصب كردند.
نه، اگر ماها هم بوديم همين كارها را مى كرديم.
🔻اين است كه همانطور كه انسان مسائل حال را در پرتو گذشته مى شناسد، مسائل گذشته را نيز در پرتو حال مى توان شناخت.
اين، سخن اساسى و درستى است.
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(فلسفه تاریخ 1-4 ) ج15 ص171 - با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕هشدار اکید امام خمینی به شورای نگهبان از اینکه مبادا خودشان را در برابر رای اکثریت مجلس و مردم قرار دهند!
توصیه رهبر معظم انقلاب به شورای محترم نگهبان در زمینه مشارکت گسترده مردم در انتخابات :
🔻...هرچه بیشتر افراد از جهات و جناحهای مختلف در انتخابات شرکت کنند برای نظام و شورای نگهبان بهتراست.
🔻ما باید کاری کنیم که امکان و وسیله ی ورود اشخاص بیشتر فراهم شود و همه درهمه جا احساس کنند که می توانند فرد موردنظر خود را واقعاً آزادانه انتخاب کنند،
لذا شورای نگهبان و حرکت او در این مقطع باید مظهر و آئینه ی اعتماد عمومی باشد.( .۱۳۷۰/۱۲/۰۴ )
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2595
https://eitaa.com/rahbari1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ قابل توجه کسانی که پست ها را سریع و بدون تحقیق فوروارد می کنند!
🔻وظیفه شرعی نسبت به اخباری که می شنویم :
حق تحقیق
آری
اما حق نشر و نقل بدون تحقیق آنها ،
خیر
♦️دو درس مهم تربیتی از مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام
که در فضای کنونی انتخابات به رعایت آن ملتزم خواهیم بود ان شاء الله
🔽 امام صادق عليه السّلام فرمود:
خداوند در قرآن بندگان خويش را با دو آيه اختصاص داد و تأديب فرمود:
1️⃣ اجتناب از شتابزدگى در تصديق : تا به چيزى علم(یقین صد در صد) پيدا نكرده اند تصديق نكنند
2️⃣ اجتناب از شتابزدگى در انكار : تا به چيزى علم پيدا نكرده اند، تا به مرحله علم و يقين نرسيده اند، ردّ و نفى نكنند
🔽 خداوند در يك آيه فرمود:
«أَ لَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثاقُ الْكِتابِ أَنْ لا يَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَ» ( اعراف/ 169)
آيا از آنها در كتاب (كتاب فطرت يا كتابهاى آسمانى) پيمان گرفته نشده كه جز آنچه حقّ است (حق بودنش محرز است) به خداوند نسبت ندهند؟
🔽 در آيه ديگر فرمود:
«بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ »(يونس/ 39)
انكار كردند و تكذيب كردند چيزى را كه به علم آن احاطه نداشتند (نمى شناختند)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان و ايمان)، ج2، ص: 67-66- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب:
راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد (۱۳۶۹/۲/۱۲)
🔸 شهید مطهری :
✅ بشر را بايد در مسائلی نظیر انتخابات آزاد گذاشت تا به حد رشد و بلوغ اجتماعى لازم برسد.
✅ اگر به بهانه اين كه اين ملت رشد ندارد
و بايد به او تحميل كرد،
آزادى را براى هميشه از او بگيرند،
اين ملت تا ابد غير رشيد باقى مى ماند.
✅رشد جامعه به اين است كه مردم را در انتخابات آزاد بگذاريم
ولو در آن آزادى ابتدا اشتباه هم بكند.
✅ صد بار هم اگر اشتباه كند باز بايد آزاد باشد.
🔸به اطلاع اعضای ارجمند کانال های «اندیشه مطهر» (عمومی و تخصصی) می رساند :
از آنجا که ممکن است محتوای برخی از پست های ارسالی در اثر «تلخیص» یا «سنگینی معنا» وافی به مراد استاد شهید مطهری نبوده و چه بسا موجب بروز شبهه گردد
مستدعی است جهت رفع هر گونه ابهام، شبهه و سوالی آنرا به مدیریت کانال اطلاع داده تا به کمک دیگر آثار ایشان رفع ابهام گردد یا پاسخ مناسب به سوالات و ایرادات مورد نظر داده شود .
والسلام
◾ السلام علیک یا اباجعفر یا مُحَمَّدَ بْنَ علی ایها التقی الجواد یابن رسول الله
♦️سالروز شهادت مظلومانه حضرت جواد الائمه علیه السلام را تسلیت می گوئیم
♦️ امام جواد (ع) و سياست مکارانه خلفاى عباسى
(به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه امام جواد علیه السلام)
🔻امام جواد از ائمه اى هستند كه خيلى زود شهيد شدند؛
يعنى ۲۵ سال بيشتر از سن مباركشان نگذشته بود كه شهيد شدند
و بعد از پدر بزرگوارشان حضرت على بن موسى الرضا عليه السلام ايشان عمر زيادى در دنيا نكردند.
🔻سياست خلفاى عباسى با سياست امويها فرق داشت.
امويها خشن تر بودند
ولى اينها موذى تر بودند
يعنى سياستمدارانه تر عمل مى كردند.
🔻يكى از كارهايى كه اينها مى كردند اين بود كه چون مى خواستند ائمه را تحت نظر داشته باشند،
به زور و اجبار، يكى از دخترهايشان را به آنها مى چسباندند كه بايد با اين ازدواج كنى !
بعد كه ازدواج مى كردند، مى گفتند:
دختر ما كه نمى شود از ما دور باشد!
دختر ما و داماد ما بايد همين جا كنار خودمان باشند!
🔻اين براى چه بود؟
براى اين كه به يك شكلى كه مردم نفهمند اينها را تحت نظر و تحت مراقبت شديد و اذيت شديد داشته باشند.
🔻برعكس مامون - که مرد عالم و تحصيلكرده اى بود-
برادرش معتصم ، يك آدم بى سواد عجيبى است.
خيلى بى سواد است.
خودش به خودش مى گفت: خَليفَةٌ امّى.
🔻به هرحال معتصم به شكل ديگرى موجبات آزار امام را فراهم كرد،
تا بالاخره سبب شد كه همسر امام يعنى امّ الفضل امام را مسموم كرد،
آن هم با يك وضع خيلى ناراحت كننده اى
🔻چون براى همه مسموم كننده ها معلوم و محرز بود كه دستور خليفه بوده،
جرأت اين كه بدن امام را دفن كنند، نداشتند.
🔻حتى معتصم دستور داد: بدنش را بيندازيد در كوچه.
دو سه روز بدن امام در ميان كوچه افتاده بود.
🔻بعد به معتصم خبر دادند كه يك وضع خارق العاده اى پيش آمده.
هر ميّتى اگر سه چهار روز روى زمين افتاده باشد بدنش عفونت پيدا مى كند و بدن اين مرد روز به روز بر بوى خوشش افزوده مى شود،
و اگر مردم اين موضوع را بفهمند اوضاع خيلى بد مى شود.
اين بود كه خودش زودتر اجازه داد بدن امام را دفن كنند.
🔻وجود مقدسش را در كنار جدش موسى بن جعفر در همين محل معروف يعنى كاظمين (عليهما السلام) دفن كردند.
و حالت ايشان ازاين جهت، تأسّى داشت به جدّ بزرگوارشان حسين بن على عليه السلام كه فرمود:
مُلْقا ثَلاثا بِلا غُسْلٍ وَ لا كَفَنٍ
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(10 - 14))، ج28، ص: 366-364- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️درسی از سیره امام جواد (ع) در مناظره مخالفین فکری
🔻در زمان معتصم مباحثه اى با حضور حضرت امام جواد عليه السلام- كه جوان بودند- و علماى زيادى از اهل تسنن تشكيل دادند،
نظير كارى كه مأمون با حضرت رضا و علماى مذاهب و اديان مى كرد
ولى اينجا فقط علماى اهل تسنن بودند.
🔻اينها - به امام جواد - گفتند:
شما در باره فضيلت ابوبكر و فضيلت عمر و در باره رواياتى كه ما در اين زمينه داريم چه مى گوييد؟
فرمود : چه رواياتى؟
روايتى خواندند كه جبرئيل بر پيغمبر اكرم نازل شد و گفت:
يا رسولَ اللَّه خداى متعال مى فرمايد من از بنده خودم ابوبكر راضى هستم،
شما از ابوبكر سؤال كنيد كه آيا او هم از ما راضى هست يا نه؟
بپرسيد كه ما خبرش را ببريم.
🔻فرمود:
ما فضيلت ابوبكر را انكار نداريم ولى اين قدر مى دانيم كه پيغمبر اكرم در حجةالوداع فرمود دروغگويان بر من زياد شده اند:
«كَثُرَتْ عَلَىَّ الْكَذّابَةُ»
كسانى كه به من دروغ مى بندند زيادند،
( اين حدیث را سنّي ها هم نقل كرده اند)
و بعد به ما دستور داد كه هر حديثى كه از من نقل كرده اند آن را بر قرآن كريم عرضه بداريد،
اگر ديديد مخالف قرآن است بدانيد من نگفته ام
من هرگز حرفى بر خلاف قرآن نمى زنم.
ما نمى خواهيم فضل ابوبكر را انكار كنيم
ولى اين حديث را بر قرآن عرضه مى داريم.
وقتى كه بر قرآن عرضه مى داريم مى بينيم كه قرآن مى فرمايد:
«وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» ( ق/ 16 )
ما انسان را آفريديم و از همه خاطرات ذهن او آگاهيم، از رگ گردن به او نزديكتريم
بنابراين معنى ندارد خدا به بنده خودش- كه او پيغمبر است- پيغام بدهد كه من از آن بنده ديگرم راضى ام، از او بپرس كه او از من راضى است يا راضى نيست!
🔻آنها گفتند پس چه مى فرماييد در باره اين حديث از پيغمبر اكرم كه :
«ابوبَكْرٍ وَ عُمَرُ سَيِّدا كُهولِ اهْلِالْجَنَّةِ»:
اينها آقاهاى پيرمردهاى اهل بهشت هستند.
( در مقابل این حدیث که اين را هم شيعه و سنى نقل كرده اند- که پيغمبر فرمود- «الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ سَيِّدا شَبابِ اهْلِ الْجَنَّةِ» : حسن و حسين دو آقاى جوانان اهل بهشت اند)
🔻امام جواد علیه السلام فرمود :
البته باز نمى خواهيم فضل آنها را انكار كنيم
ولى متأسفانه بهشت پير ندارد كه اينها بخواهند آقاى آن پيرها باشند!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج27، ص: 116-115- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️اخلاق انتخاباتی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی (2)
🔻هر کدام از نامزدهای محترم هم طرفدارانی دارند. بعضیها از این طرفداران متعصب هم هستند، خیلی علاقهمند سرسختند به آن نامزد خودشان. خیلی خوب، باشند، حرفی نیست؛
اما مواظب باشید، مراقب باشید که این علاقهمندیها به اصطکاک نینجامد؛
به اغتشاش نینجامد.
🔻شما دارید برای عقیدهی خودتان، برای ایمان خودتان تلاش می کنید؛
نگذارید دشمنِ این ایمان، دشمنِ این آرمان از شما سوء استفاده کند..( ۱۳۸۸/۰۳/۱۴ )
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=7089&nt=2&year=1388&tid=
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️رهبری و انتخابات(1)
دشمن می خواهد با کاهش مشارکت مردم، مشروعیت نظام را زیر سؤال ببرد.
♦️اعتماد ملت به نظام، به عنوان بزرگترین سرمایهی جمهوری اسلامی...- بوده - و دشمنان اسلام و ایران تلاش میکنند با ایجاد شکّ و تردید دربارهی انتخابات، این اعتماد ملی را متزلزل کنند
و با کاهش مشارکت مردم، مشروعیت نظام را زیر سؤال ببرند که اگر این هدف شوم محقق شود، با هیچ زیان و خسارت دیگری قابل مقایسه نیست.
▪️بیانات رهبری در تاریخ 29خرداد 1388- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/rahbari1340
🔸ازدواج در سيستم غربی و سيستم اسلامى(۱)
🟢 به مناسبت سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س)
🔻يكى از چيزهايى كه پايه خانواده و محيط خانوادگى را محكم مى كند مسئله [ممنوعيت كاميابى جنسى در خارج از كانون خانواده] است
🔻علت اين كه پايه كانون خانوادگى در دنياى اروپا سست و متزلزل است [رعايت نكردن اين اصل] است،
امروز هم در جامعه ما به هر نسبت كه از فرنگيها پيروى كنيم كانون خانوادگى را متزلزل كرده ايم.
🔻وقتى كه جامعه ما به دستور اسلام واقعاً عمل مى كرد؛
يعنى پسرها واقعاً قبل از ازدواج، با زنى و دخترى در تماس نبودند و به اصطلاح فرنگيهاى امروز يك گرل فرند(girl friend)
نداشتند( رفیق دختر نداشتند)
و دخترها هم همين طور، ازدواج براى يك پسر يا دختر يك آرزو بود.
🔻 يك پسر به سن پانزده شانزده سالگى كه مى رسيد، احساس طبيعى نياز به همسر در او پيدا مى شد،
يك دختر هم همين طور، و اين طبيعى است كه آرزوى يك پسر اين بود كه زن بگيرد
چون به وسيله ازدواج از محدوديت و ممنوعيتِ استفاده از زن خارج مى شد و به مرز آزادى استفاده از زن مى رسيد.
آن وقت «شب زفاف كم از صبح پادشاهى» نبود
🔻چون روى خاصيت روانى، اولين موجودى كه اين پسر را به اين حظّ و بهره رسانده يعنى از محدوديت به آزادى رسانده همسرش بوده،
براى دختر هم اين پسر اولين كسى بوده كه او را از محدوديت به آزادى رسانده است.
🔻اين بود كه پسر و دخترهايى كه اصلًا همديگر را نديده بودند و ازدواج كرده بودند، آنچنان با يكديگر الفت مى گرفتند كه وضع عجيبى بود.
🔻نمىخواهم بگويم كه نديدن، كار درستى است.
نه، اسلام اجازه داده است كه ببينند، ولى اگر هم نديده بودند، وقتى به يكديگر مىرسيدند تا لب گور به يكديگر عشق مىورزيدند.
🔻اما سيستم فرنگى به پسر اجازه مى دهد كه تا زمانى كه زن نگرفته روابط جنسى اش آزاد باشد و به دختر هم اجازه مى دهد تا شوهر نكرده روابط جنسىاش آزاد باشد.
ادامه دارد)
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(آشنایی با قرآن ج۴) ، ج26، ص 396-392- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸ازدواج در سيستم غربی و سيستم اسلامى(۲)
🔻...اما سيستم فرنگى به پسر اجازه مى دهد كه تا زمانى كه زن نگرفته روابط جنسى اش آزاد باشد و به دختر هم اجازه مى دهد تا شوهر نكرده روابط جنسىاش آزاد باشد.
🔻نتيجه اين است كه براى يك پسر ، ازدواج محدوديت است و براى يك دختر هم ازدواج محدوديت است. قبل از ازدواج، آزادى داشته با هر كسى [رابطه داشته باشد]، حال كه مى خواهد ازدواج كند به يك نفر محدود مى شود.
اين است كه يك پسر وقتى مى خواهد زنى را بگيرد، مى گويد: «من از امروز يك زندانبان براى خودم درست كردم.»
يك دختر هم شوهرش برايش زندانبان مى شود؛ يعنى از آزادى به محدوديت مى آيند.
🔻ازدواج در سيستم فرنگى يعنى آزاد را محدود كردن، از آزادى به محدوديت آمدن، و ازدواج در سيستم اسلامى يعنى از محدوديت به آزادى آمدن.
🔻ازدواجى كه خاصيت روانى اش از محدوديت به آزادى آمدن است، به دنبال خود استحكام مى آورد و آن كه پايه اش از آزادى به محدوديت آمدن است:
اولًا خودش استحكام ندارد (يعنى زود منجر به طلاق مى شود)
و ثانياً آن پسرى كه به تعبير خود فرنگيها دهها و گاهى صدها دختر را «تجربه» كرده و آن دخترى كه دهها و صدها پسر را تجربه كرده است، مگر حالا با يكى پابند مى شود؟ مگر مى شود پابندش كرد؟
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(آشنایی با قرآن ج۴) ، ج26، ص 396-392- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ دستور مهم قرآن در باره «تهمت» که بسیاری اساسا نشنیده یا از آن غافلند!
♦️عوامل دین گریزی یا کاهش تاثیر معارف دینی در دنیای معاصر (۱)
1️⃣ عدم ارائه صحیح و معقول مفاهیم دینی
🔻مسلّماً علّت انكار و اعراض بسيارى از افراد تحصيل كرده اين است كه مفاهيم مذهبى و دينى به طرز صحيحى به آنها تعليم نشده است.
در واقع آن چيزى كه آنها انكار مى كنند مفهوم واقعى خدا و دين نيست،
چيز ديگرى است.
🔻افرادى مانند من كه با پرسشهاى مردم درباره مسائل مذهبى مواجه هستيم
كاملًا اين حقيقت را درك مى كنيم كه :
بسيارى از افراد تحت تأثير تلقينات پدران و مادران جاهل
يا مبلّغان بى سواد،
افكار غلطى در زمينه مسائل مذهبى در ذهنشان رسوخ كرده است
و همان افكار غلط اثر سوء بخشيده
و آنها را درباره حقيقت دين و مذهب دچار ترديد و احياناً انكار كرده است.
🔻ازاينرو كوشش فراوانى لازم است صورت بگيرد كه اصول و مبانى مذهبى به صورت صحيح و واقعى خود به افراد تعليم و القا شود.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(خورشید دین هرگز غروب نمی کند)) ؛ ج3 ؛ ص403-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️عوامل دین گریزی یا کاهش تاثیر معارف دینی در دنیای معاصر (2)
2️⃣ مبارزه با نیازهای طبیعی مردم به اسم دین
🔻يكى ديگر از موجبات اعراض و روگرداندن از دين،
جنگ و ستيزى است كه برخى از داعيان و مبلّغان دينى بى خرد
ميان دين و ساير غرايز فطرى و طبيعى بشر ايجاد مى كنند
و دين را به جاى اينكه مصلح و تعديل كننده غرايز ديگر معرفى كنند
آن را ضد و منافى و دشمن ساير فطريّات بشر معرّفى مى كنند.
🔻بعضى از مقدّس مآبان و مدّعيان تبليغ دين،
به نام دين با همه چيز به جنگ برمى خيزند.
شعارشان اين است :
اگر مى خواهى دين داشته باشى پشت پا بزن به همه چيز،
... بنابراين اگر كسى بخواهد به غريزه دينى خود پاسخ مثبت بدهد
بايد با همه چيز(حتی با اموری که از فطریات و نیازهای طبیعی بشر است)
در حال جنگ باشد!
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى كند)، ج۳، ص: ۴۰۵-۴۰۶- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340