eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
44 عکس
300 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 منظومه فکری رهبران نظام اسلامی را بهتر بشناسیم 🔻اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا» https://eitaa.com/shakhes1340 🔻«اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا» https://eitaa.com/motahari1340 🔻«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا» https://eitaa.com/Imam1340 🔻«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا» https://eitaa.com/rahbari1340
14.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 تأملی در برخی از فرازهای دعای عالیة المضامین «کمیل»
🔸امام شناسی (۱۰) ♦️امامت در قرآن(۳) 🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارسال خواهد شد ب - آیه ابتلاء «وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ..» (قسمت دوم) 🔸امامت عهد خداست‏ 🔻امامت يعنى انسانى در حدى قرار بگيرد كه به اصطلاح يك انسان كامل باشد كه اين انسان كامل به تمام وجودش مى‏ت واند پيشواى ديگران باشد. ابراهيم فوراً به ياد ذرّيه و نسلش مى ‏افتد: «...و من ذریتی» خدايا و از ذرّيه من چطور؟ از نسل من چطور؟ جواب مى ‏دهند: ...لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ‏. 🔻در اينجا مسأله امامت «عهد خدا» ناميده شده است. اين است كه شيعه مى ‏گويد امامتى كه ما مى ‏گوييم، عهد با خداست و لذا قرآن هم مى ‏گويد: «عَهْدِي» ‏ يعنى عهد من است نه عهد مردم. 🔻ما وقتى كه بدانيم امامت غير از مسأله حكومت است، ديگر تعجب نمى ‏كنيم كه بگوييم با خداست. مى ‏گويند حكومت ، با خداست يا با مردم؟ 🔻اين حكومتى كه ما مى ‏گوييم، غير از امامت است. امامت عهد من است و عهد من به ستمگرانِ فرزندان تو نمى ‏رسد. نه گفت «نه» به طور كلى، و نه گفت «آرى» به طور كلى. 🔻چون اين طور تفكيك كرد و ستمگرانشان را كنار گذاشت، پس غير ستمگران باقى مى ‏مانند. اين آيه نشان مى ‏دهد كه در نسل ابراهيم، «امامت» اجمالًا وجود دارد. ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى،(امامت و رهبری ) ج‏4، ص: 723- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 سخن شورانگیز استاد مطهری درباره عدالت جهانی امام عصر(عج)
🟢 «يَأْتى بِدينٍ جَديدٍ» 🔸احیای دین در عصر امام مهدی (علیه السلام) 🔻... ما كه شيعه هستيم و به وجود مقدس حضرت حجة بن الحسن اعتقاد داريم، مى ‏گوييم ايشان كه مى ‏آيند: «يَأْتى بِدينٍ جَديدٍ» 🔻تفسيرش اين است كه آن‏قدر تغييرات و اضافات در اسلام پيدا شده كه وقتى او مى ‏آيد و حقيقت دين جدّش را مى ‏گويد، به نظر مردم مى ‏رسد كه اين دين غير از دينى است كه داشته ‏اند و حال اينكه اسلام حقيقى همان است كه آن حضرت مى ‏آورد. 🔻در اخبار و روايات آمده است كه وقتى ايشان مى ‏آيد خانه ‏ها و مساجدى را خراب مى ‏كند، كارهايى مى ‏كند كه مردم فكر مى ‏كنند دين جديدى آمده است‏! ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(اسلام و نیازهای زمان( 1و2)) ؛ ج‏21 ؛ ص246- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️حرمت تحصيل درآمد از طريق «افتاء» ، «قضاوت» و « تبلیغ دین» 🔻... نوعى از كسب حرام هست كه - حرمتش- نه به دليل موافق مصلحت نبودن كار است، بلكه به دليل فوق مبادله بودن آن است. 🔻برخى كارها در حدّى از قداست است كه طرف معاوضه واقع شدن آنها بر ضدّ حرمت و حيثيّت آنهاست، از قبيل: تحصيل درآمد از طريق افتاء يا «قضاء» يا «تعليم اصول و فروع دين» يا «وعظ و اندرز» و چيزهايى از اين قبيل و احتمالا پزشكى. 🔻اين سلسله كارها به دليل شرافت و قداست خاص، فوق مبادله ‏اند و بالاتر از آنند كه وسيله تحصيل درآمد و جمع ثروت گردند. 🔻اينها يك سلسله واجباتند كه بلاعوض بايد صورت گيرند و بيت المال مسلمين عهده ‏دار هزينه زندگى متصدّيان اين شغلهاى مقدّس است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(وحی و نبوت) ؛ ج‏2 ؛ ص247- با ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
14.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 ما و این نفس بسیار بسیار پیچیده انسانی که همواره باید از آن‌ بر حذر بود 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 عبادت از نوع تفکر و اندیشیدن ⏹سلسله مباحثی در زمینه : جایگاه تعقل ، تفکر ، تدبر و تعبد در اسلام (۷) 🔻مكرر شنيده‏ ايد احاديث زيادى را كه به اين عبارت است: تَفَكُّرُ ساعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَنَةً، تَفَكُّرُ ساعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبادَةِ سِتّينَ سَنَةً، تَفَكُّرُ ساعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَبْعينَ سَنَةً یعنی : يك ساعت فكر كردن از يك سال عبادت كردن افضل است، از شصت سال عبادت كردن افضل است، از هفتاد سال عبادت كردن افضل است. 🔻اين تغيير تعبيرات - همان طور كه بسيارى از علما گفته‏ اند- به واسطه اين است كه نوع و موضوع تفكرها فرق مى‏ كند: يك تفكر است كه انسان را به اندازه يك سال عبادت جلو مى‏ برد، يك تفكر است كه او را به اندازه شصت سال عبادت‏ جلو مى‏ برد، يك تفكر است كه او را به اندازه هفتاد سال عبادت جلو مى ‏برد. ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏24، ص371- 370 -با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
⚫️ فرارسیدن سالروز رحلت جانگداز حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت مظلومانه سبط اکبر ، امام حسن مجتبی (ع) را به محضر مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (عج ) و همه مسلمانان جهان تسلیت می گوئیم.
⭕️ نگرانی پیامبر اکرم(ص) بر امت اسلامی ♦️فقر فکری و نداشتن قدرت تجزیه و تحلیل 🔻پيغمبر اكرم از - طرفی - راجع به خطر نفاق شديداً اظهار نگرانى مى‏ كند، از طرف ديگر راجع به اينكه امتش - فقر فکری داشته - و- قدرت - تجزيه و تحليل نداشته باشند و در مسائل غور نكنند اظهار نگرانى مى‏ كند: « انّى لا اخافُ‏ عَلى امَّتِىَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اخافُ‏ عَلَيْهِمْ سوءَ التَّدْبيرِ» 🔻چه جمله عالى و بزرگى! مى‏ فرمود كه من بر امت خودم از ناحيه فقر اقتصادى بيم ندارم، فقر امت من را از پا در نمى‏ آورد ولى از يك چيز ديگر بر امت خودم بيمناكم و آن كج فكرى، بد فكرى، بد انديشگى، جهل و نادانى- است- 🔻اگر مردم مسلمان، روشن‏ بينى، دوربينى، آينده‏ بينى، عمق‏ بينى، و ژرف‏ بينى را از دست بدهند و ظاهربين بشوند آن وقت است كه براى اسلام خطر پيدا مى‏ شود. 🔻از دیدگاه پیامبر اکرم اگر امت اسلامی از غناى انديشه برخوردار باشد ثروت نیز بدنبالش - مى ‏آيد اما و لو ثروتشان از دنيا بگذرد- مثل ثروت امروز كشورهاى اسلامى كه همين نفت بزرگترين منبع ثروت دنياست و بيشترش در كشورهاى اسلامى است- ولى فقر انديشه داشته باشند فايده‏ اى به حالشان ندارد. 🔻حالا اگر - هر - دو خطر با هم پيدا بشود يعنى از يك طرف منافقها، بى‏ دين هاى متظاهر زيرك، متظاهرها و رياكارها و مدلّسها پيدا بشوند و از طرف ديگر مردم ، جاهل و نادان باشند ، آنها اينها را ابزار خودشان قرار مى‏ دهند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(پانزده گفتار) ؛ ج‏25 ؛ ص191 و ص 214-213 - با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️چرا مظلومیت امام حسن مجتبی(ع) از جهتی از امام‌حسین(ع) هم بیشتر است؟ ⚫️ به مناسبت سالروز شهادت سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 انقلاب فکری - قرآنی که پیامبر اسلام انقلاب اسلامی اش را با آن آغاز نمود.
⚫️السَّلامُ عَلَیک یا عَلِی ابْنَ مُوسَی الرِّضا الْمُرْتَضی 🔴 سالروز شهادت مظلومانه حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام را به ساحت مقدس قطب عالم امکان ، امام مهدی (عج) ، مسلمانان جهان بویژه عاشقان و رهروان مکتب اهل بیت علیهم السلام تسلیت می گوئیم .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ درسی بسیار مهم از مکتب امام رضا(ع) در زمینه آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه : ...«فَلْيَأْذَنوا بِوِقاعٍ مِنَ اللَّهِ» چنین جامعه ای براى عذاب الهى منتظر و آماده باشند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️دو بیتی که حضرت امام رضا علیه السلام درباره مزار و مصیبت خود سرودند ⚫️ سالروز شهادت امام رئوف حضرت ثامن الحجج علیه آلاف التحیة و الثناء تسلیت باد! 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 جریانی تکان‌دهنده از  مظلومیت حضرت امام رضا(ع) 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🔸اصلاح فکر در زمینه نحوست ایام(۱) ⭕️ اسرائیل ، مظهر اعلای عذاب الهی که نتیجه و کیفر عملکرد بد مسلمانان است 🔻...ممکن است شما بگوييد الحمد للَّه ما كه معذب نيستيم، پس ما در هيچ روز نحسى قرار نگرفته ‏ايم؛ 🔻اتفاقاً ما الآن بايد بفهميم تمام روزهاى ما نحس است؛ روز اول فروردين ما هم نحس است؛ چون ما(مسلمانان ) به نص قرآن مجيد مردم معذبى هستيم، مردمى هستيم كه خودمان به جان يكديگر افتاده ‏ايم. 🔻ما تمام ملل مسلمان، امروز در ايّام نحسات بسر مى‏ بريم. آن عذاب الهى كه مى‏ بينيد، مظهر اعلايش اسرائيل است، چرا؟ اعمال خودمان 🔻ما كه قرنها جز در راه جدايى و دشمنى و تحريك اعصاب عليه يكديگر قدم برنداشته‏ ايم طبيعى است كه دشمن مسلط شود. 🔻... بدانيد اين مسائل(نحوست ذاتی ایام)مال اسلام نيست، ابداً، نه ۱۳ صَفَر نه غير صفر. من حتى به تمام مدارك و اخبارش مراجعه كردم. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج‏25، ص: 407-406-با ویرایش - eitaa.com/shakhes1340
⭕ فال بد زدن و نحس دانستن ایام ، ممنوع 🔸اصلاح فکر در زمینه نحوست ذاتی ایام (۲) 🔻پيغمبر اكرم در كمال صراحت فرمود: رُفِعَ عَنْ امَّتِىَ الطِّيَرَةُ : در امت من تطيّر و فال بد وجود ندارد. 🔻خود پيغمبر اكرم اشياء را به فال نيك مى ‏گرفت و هرگز فال بد نمی زد و از فال بد منع مى‏ كرد. فرمود: اذا تَطَيَّرْتَ فَامْضِ وَ اذا حَسَدْتَ فَلا تَبْغِ‏ : هر وقت به دلت بد آمد، با آمدن چيزى دلت چركين شد و تطير زدى، اعتنا نكن، مخصوصاً برو. باز فرمود: لا تُعادُوا الْايّامَ فَيُعاديكُمْ‏ : با ايام و روزگارها اعلام دشمنى نكنيد كه آنگاه آنها دشمن شما مى ‏شوند. 🔻امام صادق(ع) فرمود: تطيّر چيزى است كه اگر سخت بگيرى بر تو سخت مى ‏گيرد، چون وقتى سخت مى‏ گيرى خودت هستى كه بر خودت سخت مى‏ گيرى، و اگر سست بگيرى بر تو سست مى‏ گيرد؛ اگر اعتنا نكنى مى ‏بينى چيزى نبوده است. خيلى جمله عجيبى است! 🔻به هر حال مسئله تطيّر و فال بد زدن مسئله ‏اى است كه در اسلام به هر نام و عنوانى محكوم است و چنين چيزى وجود ندارد. در سراسر تعليمات اصيل اسلامى شما كلمه‏ ای در اين موضوع پيدا نمى ‏كنيد. ▪️‏مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج‏25، ص: 407-405- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
🔸امام شناسی (۱۱) ♦️امامت در قرآن(۴) 🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارسال خواهد شد ب - آیه ابتلاء «وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ..» (قسمت سوم - بخش پایانی) 🔻ائمه عليهم ‏السلام هميشه به اين آيه - بر اثبات امامت معصوم با تکیه بر کلمه «الظالمین» در آیه «ابتلاء» - استدلال كرده ‏اند. 🔻مقصود از ظالم( آیه «الظالمین» در آیه) چيست؟ در عرف مردم، هميشه ما ظالم به غير و كسى را كه به حقوق مردم تجاوز مى ‏كند مى ‏گوييم «ظالم» ولى «ظالم» در قرآن اعمّ است از كسى كه به غير تجاوز كند يا به خود. كسى كه به غير تجاوز كند باز به خود ظلم كرده است. 🔻در قرآن آيات زيادى است در شرح ظلم به نفس. علامه طباطبايى از يكى از اساتيدشان نقل مى ‏كنند كه : در ارتباط با سؤالى كه ابراهيم عليه السلام درباره فرزندانش كرد، نسل و ذرّيه ابراهيم از نظر بد بودن و خوب بودن اين طور تفسير مى ‏شود (احتمالات چهارگانه در معنای «ظالمین»): 1️⃣ افرادى بودند كه از اول تا آخر عمر هميشه ظالم بودند. 2️⃣ افرادى بودند كه در اول عمر ظالم بودند، در آخر عمر خوب شدند. 3️⃣ افرادى بودند که در اول عمر خوب بودند، بعدها ظالم شدند؛ 4️⃣ افرادى بودند که هيچ وقت ظالم نبودند. 🔻ایشان می گویند : محال است كه ابراهيم عليه السلام امامت را با اين شأن بزرگى كه خود او مى ‏دانست قضيه از چه قرار است كه بعد از دوران نبوت و رسالت به او مى ‏گويند چنين منصبى را به تو مى ‏دهيم، براى آن فرزندان و ذریه ای خواسته باشد كه از اول تا آخر عمرشان ظالم و بدكار بودند. همچنين محال است كه تقاضاى ابراهيم براى آن فرزندانش باشد كه اوايل عمرشان خوب بودند اما اكنون كه مى ‏خواهند اين منصب را به آنها بدهند، بدند. 🔻ابراهيم عليه السلام اگر تقاضا كرده باشد، براى فرزندان خوبش تقاضا كرده است. خوبها هم دو قسمند: 1️⃣ خوبهايى كه از اول تا آخر عمر هميشه خوب بوده ‏اند، 2️⃣خوبهايى كه اول بد بوده ‏اند و حالا خوب شده ‏اند. 🔻وقتى كه مورد تقاضاى ابراهيم مشخص شد كه از ايندو تجاوز نمى ‏كند، پس شامل كسانى مى ‏شود كه اگرچه اكنون ظالم و ستمگر نيستند ولى در گذشته آلودگى داشته ‏اند و سابقه ‏شان خوب نيست. 🔻[ولى مى‏بينيم‏] قرآن مى‏گويد: لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ‏ آنها كه سابقه ظلم دارند، نه؛ عهد من به ستمكاران نمى ‏رسد. مسلماً آن كه بالفعل ظالم است يا هميشه ظالم بوده و يا قبلًا نبوده و بالفعل ظالم است، مورد تقاضا نيست. 🔻بنابراين قرآن نفى مى ‏كند كه امامت به كسى برسد كه سابقه ‏اش بد است. اين است كه شيعه بر اين اساس استدلال مى ‏كنند كه امكان ندارد امامت به كسانى برسد كه دورانى از عمرشان را مشرك بوده ‏اند. ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏4، ص: 785- 784- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️بخود بیاییم! غفلت تا کی؟! فکر اساسی بکنیم برای جامعه مان ، برای اسلام مان ، برای جوانان مان
♦️نحوست ایام از دیدگاه قرآن كريم🔸اصلاح فکر در زمینه نحوست ذاتی ایام (۳) 🔻...قرآن كريم در آيات زيادى با كمال صراحت اين مطلب را مى‏ گويد كه منشأ فال بد، هر شومى و نحوستى كه وجود دارد، خارج از وجود خود بشر نيست؛ يعنى بشر ممكن است فكر و عقيده‏ اش فكر و عقيده شومى باشد؛ وقتى كه فكر و عقيده ‏اش سراسر خرافه و جهالت است، شومى در جهالت است. شومى جز در اخلاق فاسد در جاى ديگرى نيست. شومى جز در اعمال پليد در چيز ديگرى نيست. 🔻...ما كلمه نحس و يوم نحس را در دو جاى قرآن‏ داريم؛ خيلى جالب است؛ هر دو جا هم درباره قوم عاد است پس از نزول عذاب بر آنها : انّا ارْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً فى يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرّ (قمر:۱۹) (يا: فَارْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً فى ايّامٍ نَحِساتٍ‏ «فصلت:۱۶» ) 🔻...مقصود اين است كه در يك روز شومى [چنين كرديم.] خود قرآن در كمال صراحت اعلام مى‏ كند اين مردم معذب شدند، چرا معذب شدند؟ به خاطر اعمال و افكارشان، به خاطر طغيان هاي شان در مقابل امر الهى. آن روزى كه مردم آن سرنوشت محتوم را از عمل خودشان پيدا مى‏ كنند و دچار نكبت و بدبختى مى‏ شوند، قرآن آن روز را روز نحس مى‏ داند. آن روز، ديگر نه چهارشنبه است نه پنجشنبه، نه جمعه، نه شنبه ... و نه اول نه دوم نه سيزده ... 🔻هر روزى كه مردمى به كيفر اعمال خودشان گرفتار شدند و در عقوبت اعمال خودشان دست و پا زدند، بدانند در روز نحسى گرفتارند. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج‏25، ص: 406-405- با تلخیص و ویرایش- eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 توجه به این نکته می‌تواند در اصلاح نگاه و رفتار انسان بسیار تاثیرگذار باشد 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
⭕️ريشه فكر نحوست ایام ، اشیاء ، اعداد و... 🔸اصلاح فکر در زمینه نحوست ذاتی ایام (۴) قسمت پایانی ⏺ به نظر من دو خصوصیتی كه در بشر هست سبب پيدايش فكر نحوست در اشياء و اعداد شده است : 1️⃣ بشر به طور كلى خودخواه است، يك حالت گريز از مركزى در مسئله تقبل مسئوليتها دارد، يعنى نمى‏ خواهد مسئوليت شكستهاى خودش را متوجه خودش بكند. هميشه دنبال اين مى‏ گردد كه يك چيز ديگرى پيدا كند و بگويد اين بدى، اين شكست، اين بدبختى كه پيدا شد، اين من نبودم، اين فكر من نبود، اين خُلق من نبود، اين روح من نبود، اين عادت اشتباه من نبود، اين جهل و نادانى من نبود كه باعث اين شكست شد، يك چيز ديگرى بود. اين يك علت بوده است كه بشر براى اينكه از تقبل مسئوليتها فرار كند، آمده است براى اشياء، براى چهارشنبه، براى 13، براى 25، براى صداى كلاغ، براى صداى جغد نحوست قائل شده است. 2️⃣ خاصيت ديگر، روح تنبلى است كه در انسان مى ‏باشد. انسان وقتى بخواهد علت قضايا را بفهمد، بايد از طريق علمى و عقلى كاوش و تفكر و جستجو و تفحص كند تا علت واقعى اشياء را درك كند، ولى با خيال، همه قضايا را زود مى‏ شود حل كرد. 🔽 اگر در جنگى شركت كرديم و شكست خورديم، چنانچه بنا بشود روى اصول دقيق علمى بررسى كنيم كه چرا شكست خورديم، دو ناراحتى دارد: يكى اينكه مى ‏رسيم به اينكه خودمان مسئول اين شكست بوديم؛ دوم اينكه مدتها بايد زحمت بكشيم، به خودمان رنج بدهيم تا علتها را به دست بياوريم؛ بعد رنج ديگرى متحمل‏ شويم آن علتها را از ميان ببريم و وضع خودمان را اصلاح كنيم. ولى با يك كلمه خودمان را راحت مى‏ كنيم، مى‏ گوييم علت اينكه ما در اين جنگ شكست خورديم اين بود كه مثلًا در روز چهارشنبه شروع كرديم يا روز 13 بود يا وقتى كه از شهر خودمان خارج مى‏ شديم سگى جلو ما درآمد عوعويى كرد و اين نحوست داشت و شكست ما اثر عوعو آن سگ بود. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج‏25، ص: 404-403- با ویرایش - eitaa.com/shakhes1340
🟢 رهبر انقلاب خطاب به جوانان : ...مبنا را تفکرات شهید مطهری بگذارید و کارهای بعدی را روی آن بنا کنید. ( ۱۳۸۳/۰۴/۱ ) ♦️توصیه‌های شهید مطهری به مبلّغان ومربّیان دین 1️⃣ مربّيان دين بايد اوّل بكوشند عالم ، محقّق و دين‏شناس بشوند و به نام دين ، مفاهيم و معانى نامعقولى در اذهان مردم وارد نكنند كه همان معانى نامعقول ، منشأ حركتهاى ضدّ دينى مى‏ شود، 2️⃣ ثانياً در اصلاح محيط بكوشند و از آلودگيهاى محيط تا حدود امكان بكاهند، 3️⃣ ثالثاً از همه مهم‏تر و بالاتر اينكه به نام دين و به اسم دين با فطريّات مردم معارضه و مبارزه نكنند؛ آن وقت است كه خواهند ديد مردم‏ «يَدْخُلُونَ فِي دين الله افواجا» ‏ ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى‏ كند)، ج‏3، ص: 405- با ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️لزوم همراهی عقل و علم‏ 🔸سلسله مباحثی در زمینه : جایگاه تعقل ، تفکر ، تدبر و تعبد در اسلام (8) 🔻عقل و علم بايد با يكديگر توأم باشد، اگر انسان تفكر كند ولى اطلاعاتش ضعيف باشد، مثل كارخانه ‏اى است‏ كه ماده خام ندارد يا ماده خامش كم است؛ قهرا نمى ‏تواند كار بكند يا محصولش كم خواهد بود. محصول بستگى دارد به اينكه ماده خام برسد. 🔻اگر كارخانه ماده خام زياد داشته باشد ولى كار نكند، باز فلج است و محصولى نخواهد داشت. 🔸امام کاظم علیه السلام خطاب به هشام مى ‏فرمايد: يا هِشامُ! ...ثُمَّ بَيَّنَ انَّ الْعَقْلَ مَعَ الْعِلْمِ عقل و علم بايد توأم باشد. علم، فراگيرى است، به منزله تحصيل مواد خام است؛ عقل، تفكر و استنتاج و تجزيه و تحليل است. 🔻آنگاه حضرت استناد مى ‏كنند به آيه : وَ تِلْكَ الْامْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ وَ ما يَعْقِلُها الَّا الْعالِمونَ‏ ببينيد عقل و علم چگونه با هم توأم شده است. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج‏22، ص: 708-706-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340