🔸امام شناسی (۱۰)
♦️امامت در قرآن(۳)
🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارسال خواهد شد
ب - آیه ابتلاء «وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ..» (قسمت دوم)
🔸امامت عهد خداست
🔻امامت يعنى انسانى در حدى قرار بگيرد كه به اصطلاح يك انسان كامل باشد كه اين انسان كامل به تمام وجودش مىت واند پيشواى ديگران باشد.
ابراهيم فوراً به ياد ذرّيه و نسلش مى افتد:
«...و من ذریتی»
خدايا و از ذرّيه من چطور؟
از نسل من چطور؟
جواب مى دهند:
...لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ.
🔻در اينجا مسأله امامت «عهد خدا» ناميده شده است.
اين است كه شيعه مى گويد امامتى كه ما مى گوييم، عهد با خداست
و لذا قرآن هم مى گويد:
«عَهْدِي»
يعنى عهد من است
نه عهد مردم.
🔻ما وقتى كه بدانيم امامت غير از مسأله حكومت است،
ديگر تعجب نمى كنيم كه بگوييم با خداست.
مى گويند حكومت ، با خداست يا با مردم؟
🔻اين حكومتى كه ما مى گوييم،
غير از امامت است.
امامت عهد من است
و عهد من به ستمگرانِ فرزندان تو نمى رسد.
نه گفت «نه» به طور كلى،
و نه گفت «آرى» به طور كلى.
🔻چون اين طور تفكيك كرد و ستمگرانشان را كنار گذاشت،
پس غير ستمگران باقى مى مانند.
اين آيه نشان مى دهد كه در نسل ابراهيم، «امامت» اجمالًا وجود دارد.
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى،(امامت و رهبری ) ج4، ص: 723- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
6.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 سخن شورانگیز استاد مطهری درباره عدالت جهانی امام عصر(عج)
May 11
🟢 «يَأْتى بِدينٍ جَديدٍ»
🔸احیای دین در عصر امام مهدی (علیه السلام)
🔻... ما كه شيعه هستيم
و به وجود مقدس حضرت حجة بن الحسن اعتقاد داريم،
مى گوييم ايشان كه مى آيند:
«يَأْتى بِدينٍ جَديدٍ»
🔻تفسيرش اين است كه آنقدر تغييرات و اضافات در اسلام پيدا شده
كه وقتى او مى آيد
و حقيقت دين جدّش را مى گويد،
به نظر مردم مى رسد كه اين دين غير از دينى است كه داشته اند
و حال اينكه اسلام حقيقى همان است كه آن حضرت مى آورد.
🔻در اخبار و روايات آمده است كه وقتى ايشان مى آيد
خانه ها و مساجدى را خراب مى كند،
كارهايى مى كند كه مردم فكر مى كنند دين جديدى آمده است!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(اسلام و نیازهای زمان( 1و2)) ؛ ج21 ؛ ص246- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️حرمت تحصيل درآمد از طريق «افتاء» ، «قضاوت» و « تبلیغ دین»
🔻... نوعى از كسب حرام هست كه - حرمتش- نه به دليل موافق مصلحت نبودن كار است،
بلكه به دليل فوق مبادله بودن آن است.
🔻برخى كارها در حدّى از قداست است كه طرف معاوضه واقع شدن آنها بر ضدّ حرمت و حيثيّت آنهاست، از قبيل:
تحصيل درآمد از طريق افتاء
يا «قضاء»
يا «تعليم اصول و فروع دين»
يا «وعظ و اندرز»
و چيزهايى از اين قبيل و احتمالا پزشكى.
🔻اين سلسله كارها به دليل شرافت و قداست خاص، فوق مبادله اند
و بالاتر از آنند كه وسيله تحصيل درآمد و جمع ثروت گردند.
🔻اينها يك سلسله واجباتند كه بلاعوض بايد صورت گيرند
و بيت المال مسلمين عهده دار هزينه زندگى متصدّيان اين شغلهاى مقدّس است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(وحی و نبوت) ؛ ج2 ؛ ص247- با ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
14.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 ما و این نفس بسیار بسیار پیچیده انسانی که همواره باید از آن بر حذر بود
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 عبادت از نوع تفکر و اندیشیدن
⏹سلسله مباحثی در زمینه : جایگاه تعقل ، تفکر ، تدبر و تعبد در اسلام (۷)
🔻مكرر شنيده ايد احاديث زيادى را كه به اين عبارت است:
تَفَكُّرُ ساعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَنَةً،
تَفَكُّرُ ساعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبادَةِ سِتّينَ سَنَةً،
تَفَكُّرُ ساعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَبْعينَ سَنَةً
یعنی : يك ساعت فكر كردن از يك سال عبادت كردن افضل است،
از شصت سال عبادت كردن افضل است،
از هفتاد سال عبادت كردن افضل است.
🔻اين تغيير تعبيرات - همان طور كه بسيارى از علما گفته اند-
به واسطه اين است كه نوع و موضوع تفكرها فرق مى كند:
يك تفكر است كه انسان را به اندازه يك سال عبادت جلو مى برد،
يك تفكر است كه او را به اندازه شصت سال عبادت جلو مى برد،
يك تفكر است كه او را به اندازه هفتاد سال عبادت جلو مى برد.
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج24، ص371- 370 -با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
⚫️ فرارسیدن سالروز رحلت جانگداز حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت مظلومانه سبط اکبر ، امام حسن مجتبی (ع) را به محضر مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (عج ) و همه مسلمانان جهان تسلیت می گوئیم.
⭕️ نگرانی پیامبر اکرم(ص) بر امت اسلامی
♦️فقر فکری و نداشتن قدرت تجزیه و تحلیل
🔻پيغمبر اكرم از - طرفی - راجع به خطر نفاق شديداً اظهار نگرانى مى كند،
از طرف ديگر راجع به اينكه امتش - فقر فکری داشته -
و- قدرت - تجزيه و تحليل نداشته باشند
و در مسائل غور نكنند اظهار نگرانى مى كند:
« انّى لا اخافُ عَلى امَّتِىَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اخافُ عَلَيْهِمْ سوءَ التَّدْبيرِ»
🔻چه جمله عالى و بزرگى!
مى فرمود كه من بر امت خودم از ناحيه فقر اقتصادى بيم ندارم،
فقر امت من را از پا در نمى آورد
ولى از يك چيز ديگر بر امت خودم بيمناكم و آن كج فكرى، بد فكرى، بد انديشگى، جهل و نادانى- است-
🔻اگر مردم مسلمان،
روشن بينى،
دوربينى،
آينده بينى،
عمق بينى،
و ژرف بينى را از دست بدهند
و ظاهربين بشوند
آن وقت است كه براى اسلام خطر پيدا مى شود.
🔻از دیدگاه پیامبر اکرم اگر امت اسلامی از غناى انديشه برخوردار باشد
ثروت نیز بدنبالش - مى آيد
اما و لو ثروتشان از دنيا بگذرد-
مثل ثروت امروز كشورهاى اسلامى كه همين نفت بزرگترين منبع ثروت دنياست
و بيشترش در كشورهاى اسلامى است-
ولى فقر انديشه داشته باشند
فايده اى به حالشان ندارد.
🔻حالا اگر - هر - دو خطر با هم پيدا بشود
يعنى از يك طرف منافقها،
بى دين هاى متظاهر زيرك،
متظاهرها و رياكارها و مدلّسها پيدا بشوند
و از طرف ديگر مردم ، جاهل و نادان باشند ،
آنها اينها را ابزار خودشان قرار مى دهند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(پانزده گفتار) ؛ ج25 ؛ ص191 و ص 214-213 - با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️چرا مظلومیت امام حسن مجتبی(ع) از جهتی از امامحسین(ع) هم بیشتر است؟
⚫️ به مناسبت سالروز شهادت سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام
9.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 انقلاب فکری - قرآنی که پیامبر اسلام انقلاب اسلامی اش را با آن آغاز نمود.