🔸نمونه های عینی از برخی انحرافات فکری (1)
♦️احیای تفکر دینی (23)
🔻حضرت رضا «عليه السلام» در جلسه ای که با مردم صحبت مى كردند
يك وقت متوجه شدند كه زيد - برادر امام رضا كه به او «زيدُ النّار» (زید جهنمی) هم مى گويند- در كنارى نشسته
و عده اى را مخاطب خودش قرار داده
و به طور خصوصى با آنها حرف مى زند.
🔻حضرت گوش كردند ديدند مرتب «نَحْنُ نَحْنُ» مى گويد،
يعنى ما اهل بيت چنينيم،
ما خاندان پيغمبر چنان هستيم،
خدا با ما چنين رفتار خواهد كرد، و اين امتيازها را ذكر مى كند.
🔻نوشته اند حضرت همينجور كه با مردم صحبت مى كردند، ناگهان سخن خودشان را قطع و رو كردند به زيد و فرمودند:
اى زيد! اين مهملات چيست كه به مردم مى گويى؟!
اين امتيازات چيست كه تو فرض كرده اى كه ما با خدا قوم و خويشى داريم؟
آيا ما چون اهل بيت پيغمبر هستيم با خدا قوم و خويشى داريم؟
🔻بعد فرمود:
اى زيد! اگر اين جور باشد كه تو مى گويى، كه ما چون اهل بيت پيغمبر هستيم اگر لغزشى هم بكنيم خدا ما را مى بخشد، ما تضمين شده و تأمين شده هستيم،
اگر اين مهملاتى كه مى بافى درست باشد،
تو از پدرت موسى بن جعفر افضل هستى،
براى اينكه تو هم تضمين شده اى و به بهشت مى روى،
پدرت موسى بن جعفر هم به بهشت مى رود،
اما پدرت يك عمر در دنيا عمل و كوشش كرد و اجتهاد و عبادت نمود
و تو يك عمر به بطالت گذراندى.
آن طور كه تو مى گويى، لازمه اش اين است كه تو و پدرت موسى بن جعفر عليه السلام هر دو در نزد خدا مقرّب باشيد؛
پس تو از پدرت خيلى افضل هستى
چون او يك عمر عبادت كرد و تو بى عبادت به آنجا مى رسى كه پدرت رسيده است.
🔻...بعد حضرت رضا فرمود:
مگر پسر نوح پيغمبرزاده نبود؟
اى زيد!
پس چرا خداى تبارك و تعالى حاضر نشد خواهش يك پيغمبر را درباره يك پيغمبرزاده بپذيرد و فرمود :
« إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ »(هود:46)
او فاسق و فاسد و مجسمه عمل غير صالح است.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 442- 439- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
23.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸افراط در یک ارزش و غفلت از سایر ارزشها علت بیشتر انحرافات در انسانهاست
♦️بزرگترین عامل دین گریزی در غرب :
خشونت های کلیسا در دوره قرون وسطی
، دادگاههای تفتیش عقاید و سلب آزادی عقیده
🔻...مذهب كه مى بايست دليل هدايت و پيام آور محبّت باشد، در اروپا به - سبب خشونت های کلیسا و دادگاه های تفتیش عقاید در دوره قرون وسطی به مرحله ای رسید که - تصوّر هر كس از دين و خدا و مذهب، خشونت بود و اختناق و استبداد.
بديهى است كه عكس العمل مردم در مقابل چنين روشى جز نفى مذهب از اساس و نفى آن چيزى كه پايه اوّلى مذهب است، يعنى خدا، نمى توانست باشد.
🔻هر وقت و هر زمان كه پيشوايان مذهبى مردم- كه مردم در هر حال آنها را نماينده واقعى مذهب تصوّر مى كنند- پوست پلنگ مى پوشند
و دندان ببر نشان مى دهند
و متوسّل به تكفير و تفسيق مى شوند،
مخصوصاً هنگامى كه اغراض خصوصى به اين صورت در مى آيد،
بزرگترين ضربت بر پيكر دين و مذهب به سود مادّيگرى(مکاتب الحادی و ضد دین ) وارد مى شود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(علل گرایش به مادیگری) ؛ ج1 ؛ ص491- 487-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
7.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢اصحاب الیمین(در آیه ۲۷ سوره واقعه) چه کسانی هستند؟
🟢 مهدويت ، يك فلسفه بزرگ جهانى
✅ غالب ما مسأله حضرت حجت (ع) را به صورت يك آرزوى كودكانه ،
يك آدمى كه دچار عقده و انتقام است درآورده ايم!
گويى حضرت حجت فقط انتظار دارند كه كى خداوند تبارك و تعالى به ايشان اجازه بدهند كه مثلا بيايند ما مردم ايران را غرق در سعادت كنند
يا شيعه را غرق در سعادت كنند،
آن هم شيعه اى كه ما هستيم كه شيعه نيستيم!
✅ نه، اين يك فلسفه بزرگ جهانى است، چون اسلام يك دين جهانى است،
چون تشيع به معنى واقعى اش يك امر جهانى است.
اين را ما بايد به صورت يك فلسفه بزرگ جهانى تلقى كنيم.
✅ وقتى قرآن مى گويد:
وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ ،(انبیاء /105)
صحبت از زمين است،
نه صحبت از اين منطقه
و آن منطقه
و اين قوم و آن نژاد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(سیری در سیره ائمه اطهار علیهم السلام ) ؛ ج18 ؛ ص181-180- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️منطق ماشين دودى
یا «نشانه جامعه مرده»
🔻يكى از دوستان ما كه مرد نكته سنجى است، يك تعبير بسيار لطيف داشت،
اسمش را گذاشته بود منطق ماشين دودى.
🔻مى گفتيم منطق ماشين دودى چيست؟
مى گفت من يك درسى را از قديم آموخته ام و جامعه را روى منطق ماشين دودى مى شناسم.
🔻وقتى بچه بودم منزلمان در حضرت عبد العظيم بود و آن زمان قطار راهآهن به صورت امروز نبود و فقط همين قطار تهران- شاه عبد العظيم بود.
من مى ديدم كه قطار وقتى در ايستگاه ايستاده بچه ها دورش جمع مى شوند و آن را تماشا مى كنند و به زبان حال مى گويند ببين چه موجود عجيبى است!
🔻معلوم بود كه يك احترام و عظمتى براى آن قائل هستند.
تا قطار ايستاده بود با يك نظر تعظيم و تكريم و احترام و اعجاب به آن نگاه مى كردند. كم كم ساعت حركت قطار مى رسيد و قطار راه مى افتاد.
همينكه راه مى افتاد بچه ها مى دويدند، سنگ برمى داشتند و قطار را مورد حمله قرار مى دادند.
🔻من تعجب مى كردم كه اگر به اين قطار بايد سنگ زد چرا وقتى كه ايستاده يك ريگ كوچك هم به آن نمى زنند،
و اگر بايد برايش اعجاب قائل بود اعجابِ بيشتر در وقتى است كه حركت مى كند.
🔻اين معمّا برايم بود تا وقتى كه بزرگ شدم و وارد اجتماع شدم. ديدم اين قانون كلى زندگى ما ايرانيان است كه :
هركسى و هر چيزى تا وقتى كه ساكن است مورد احترام است. تا ساكت است مورد تعظيم و تبجيل است،
اما همينكه به راه افتاد و يك قدم برداشت نه تنها كسى كمكش نمى كند بلكه سنگ است كه به طرف او پرتاب مى شود.
اين نشانه يك جامعه مرده است،
ولى يك جامعه زنده فقط براى كسانى احترام قائل است كه متكلّم هستند نه ساكت،
متحرّكند نه ساكن،
باخبرترند نه بى خبرتر.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 426- 425-
https://eitaa.com/shakhes1340
9.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️اسلام «دین صلح» است یا «دین جنگ»؟
May 11
🔸نمونه هایی از کج اندیشی دینی (۲)
♦️احیای تفکر دینی (۲۴)
🔻شخصى آمد خدمت حضرت صادق عليه السلام و عرض كرد: حديثى از شما روايت كرده اند،
مى خواهم بدانم درست است يا نادرست.
راجع به ولايت و مسئله عمل است.
آيا راست است كه شما فرموده ايد:
اذا عَرَفْتَ فَاعْمَلْ ما شِئْتَ
يعنى هر وقت معرفت به امامت درست شد
هر اندازه و هرچه مى خواهى عمل كن.
🔻حضرت فرمود:
بلى من اين جمله را گفته ام.
عرض كرد:
وَ انْ زَنى وَ انْ سَرَقَ ؟
آيا معنى حرف شما اين است كه اگر كسى معرفت به امام پيدا كرد هر كارى كه دلش مى خواهد
و لو زنا و يا دزدى بكند؟
🔻تا اين جمله را گفت امام برآشفت و فرمود:
واى بر شما،
شما اين جور معنى كلام ما را مى فهميد؟!
معنى اين جمله اى كه من گفتم اين نيست كه شما فهميده ايد؛
🔻مقصود من اين است كه وقتى امام را شناختيد و معرفت به امام پيدا كرديد،
آنگاه هرچه دلتان مى خواهد عمل صالح انجام دهيد،
براى اينكه امام را شناخته اى
و مى فهمى چه جور عمل صالح انجام دهى،
شرط قبول عمل را پيدا كرده اى.
حالا كه امام شناس شده اى،
حالا كه على شناس شده اى،
حالا كه حسين شناس شده اى،
هرچه مى خواهى عمل خير كن.
من كى گفتم وقتى امام را شناختى هر فسق و فجورى را كه خواستى انجام بده؟!
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 442-
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
9.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 کلیپ شماره ۱
از اندک فیلمهای به جایمانده از استاد شهید مطهری
🟠 نظر استاد شهید درباره عرفانهای انسانگرایانه و خلاصه کردن دین در جنبههای اخلاقی آن
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فكر مسخ شده و مرده
🔸نمونه هایی از کج اندیشی دینی (3)
♦️احیای تفکر دینی (25)
🔻...به فكر امروز خودمان كه نگاه مى كنيم مى بينيم عمل به عناوين و اسامى مختلف تحقير مى شود؛
مى بينيم ملت ما به چيزى كه اعتنا ندارد عمل است.
مثلًا پيش خودش خيال مى كند كه اگر بتوانم در حرم حضرت رضا عليه السلام يا در حرم امام حسين عليه السلام يك جا قبرى پيدا كنم، اين جانشين همه چيز حساب مى شود.
اين كجا و فكر اسلام كجا!
🔻آيا مردمى كه فكر مى كنند كه اگر در عمرشان هر كار كردند، كردند ولى بعد از فوتشان در پايين پاى حضرت رضا عليه السلام دفن شدند، همه كارها يكجا ناديده گرفته خواهد شد، روى سعادت را مى بينند؟
🔻فكر نمى كند كه اگر تو در پايين پاى حضرت رضا عليه السلام مى خواهى دفن شوى هارون الرشيد هم در پايين پاى حضرت رضا عليه السلام مدفون است؛
پس يكى از كسانى كه بايد از مجازات الهى مصون بماند هارون الرشيد است،
پس چرا وقتى كه از بالاى سر حضرت مى خواهى رد شوى مى گويى بر هارون و مأمون لعنت؟
🔻اين را مى گويند يك فكر مسخ شده و مرده.
اينكه مى گوييم احياى تفكر اسلامى،
يكى از مواردش اين است كه در مسئله عمل، فكر ما بايد زنده بشود،
بايد بفهميم اسلام دين عمل است،
دين وابستگيهاى خيالى نيست.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 443-
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
8.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 رفتاری بسیار غلط و پر هزینه در قبال برخی پرسشهای جوانان
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir