eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
66 عکس
327 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️تحریف در دین(۳) 🔸تحریف معنوی در قرآن 🔻كتاب آسمانى ما قرآن كه ستون فقرات و تكيه گاه اسلام است محفوظ و مصون و پاك باقى مانده است و هيچ دستى و هيچ قدرتى نتوانسته در خود اين كتاب دخل و تصرفى بكند: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ»‏ ( حجر/ 9 ) 🔻قرآن را خدا با يك فصاحت و بلاغتى و با يك معنويتى نازل كرد كه از همان اول در سينه ‏ها حفظ مى ‏شد، بعلاوه به امر پيغمبر نوشته مى ‏شد. 🔻هيچ دستى، چه از ناحيه دوستان نادان و چه از ناحيه دشمنان زيرك نتوانست در اين كتاب مقدس تغيير و تبديلى ايجاد كند، 🔻بنابر این در قرآن كوچك‏ترين تحريف لفظى صورت نگرفته است، نه يك «واو» كم شده است و نه يك «واو» زياد. 🔻اما چقدر ما هميشه تحريف معنوى مى ‏كنيم، يعنى آيات قرآن را غلط تفسير و توجيه مى ‏كنيم! (تحريف معنوى به اندازه تحريف لفظى خطرناك است)، 🔻...بايد با اين تحريفات مبارزه كنيم.(ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 127-128؛ج‏21، ص: 96-با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️تحریف در دین(۴) 🔹تحریف در سنت(جعل حدیث) 🔻در موضوع وضع و جعل حديث، ابتكار در دست يهوديها بود. 🔻يهوديها افكار و معتقدات خودشان را در ميان مسلمانان به صورت حديث درآوردند. اينها در نفاق هم عجيب بودند. 🔻به ظاهر مسلمانى مى‏كردند و با مسلمانها رفت و آمد مى‏نمودند ولى افكار خودشان را به صورت حديث در ميان مسلمين رايج مى‏كردند و در اين كار بسيار مهارت داشتند. 🔻البته مسيحيها و مانويها هم اين كار را كرده‏اند ولى يهوديها خيلى زياد كرده‏اند، چون اينها مهارتشان در تظاهر فوق‏العاده است كه گاهى مسلمانها آنها را از خودشان مسلمان‏تر مى‏دانستند. 🔻شخصى نقل مى‏كرد كه سابقاً يهودى بوده است. او دخترى داشت. جوانى كه سابقاً يهودى بود و مسلمان شده بود، از دختر اين شخص خواستگارى كرد و او نمى‏داد. گفتند چرا نمى‏دهى؟ گفت: من خودم كه مسلمان شدم تا پانزده سال دروغ مى‏گفتم، حالا باور نمى‏كنم كه اين جوان راست بگويد، براى اينكه هفت سال است كه اسلام آورده است. 🔻مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى زمان(1 و 2))، ج‏21، ص: 97- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️تحریف در دین (۵) 🔸تحریف در سنت (جعل حدیث) 🔻مردى است به نام ابى الخطاب؛ اين مرد، ملحد و ضد اسلام بود. طشت رسوايى‏اش بالاخره از بام افتاد. 🔻وقتى مى‏خواستند اعدامش كنند گفت: «وَ لَقَدْ وَضَعْتُ فى اخبارِكُمْ ارْبَعَةَ آلافِ حَديثٍ» من چهار هزار حديث در اخبار شما قاطى كردم. 🔻مردى است به نام يونس بن عبد الرحمن كه از بزرگان است. 🔻مى‏گويد من كوشش مى‏كردم كه هميشه روايتهاى معتبر را بنويسم و نقل بكنم. همه را نوشتم و به صورت كتابى درآوردم. 🔻يك وقتى خدمت حضرت رضا عليه السلام رسيدم و كتاب روايتم را به حضرت عرضه كردم و گفتم كه تمام روايتها را از پدران شما نوشته‏ام. ديدم حضرت بسيارى از آنها را خط زد و گفت اينها دروغ است. 🔻مجتهدين(در برابر اخباریین که طبق دیدگاه شان ، هرچه روايت داريم خصوصا روایات کتب اربعه ، همه يكجا درست است) ‏مى‏گويند وقتى يك چنين جريانهايى در تاريخ وجود داشته است چطور ما مى‏توانيم بگوييم هرچه حديث نقل شده است درست است. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج‏21 ؛ ص105- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
🔶استاد شهید مطهری: 🔹معتقد بوده و هستم كه : هر «مقام غير معصومى» كه در وضع غير قابل انتقاد قرار گيرد، هم براى خودش خطر است و هم براى اسلام. 🔹... مانند عوام فكر نمى‏ كنم كه : هر كه در طبقه «مراجع» قرار گرفت مورد عنايت خاص امام زمان (عج) است و مصون از خطا و گناه و فسق است. 🔹اگر چنين چيزى بود، شرط عدالت ، بلاموضوع بود. ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيد مطهرى(پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب) ، ج‏۱۹، ص۶۲۳-۶۲۲-با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️تحریف در دین (۶) 🔹جعل حدیث در باب « فضائل قرائت برخی از سوره های قران» 🔻در تاريخ ، خيلى‏ ها بوده‏ اند كه برای رسیدن اهداف مقدس از وسائل نامقدس استفاده كرده‏ اند. 🔻حديثى است كه در اغلب كتب تفسير نوشته ‏اند، ظاهراً در مقدمه مجمع البيان هم هست و من مكرر در كتابها خوانده ‏ام. 🔻 اين حديث را از ابَىّ بن كعب نقل مى ‏كنند در فضايل مخصوص قرائت سوره ‏هاى قرآن، مثلًا براى خواندن سوره «سَبِّح اسْمَ‏» فضيلت خاصى ذكر مى ‏كنند، سوره «هَلْ اتيكَ حَديثُ الغاشِيَة» فضيلت و ثواب ديگرى، سوره «لَمْ يَكُنِ الَّذينَ كَفَروا» ثواب ديگرى، سوره بقره ثواب ديگرى، سوره آل عمران ثواب ديگرى؛ براى هر كدام يك چيزى گفته‏ اند. همه هم از پيغمبر روايت شده. 🔻 شخصى از آن كسى كه اين حديث را روايت مى ‏كرد پرسيد: آخر چطور است كه فقط تو اين حديث را روايت مى ‏كنى و يك نفر ديگر غير از تو روايت نكرده؟ 🔻گفت: راستش را بخواهيد من اين حديث را براى رضاى خدا جعل كردم؛ ديدم مردم در مجالس كه مى‏ نشينند شروع مى ‏كنند به افسانه‏ ها و تاريخ جاهليت را نقل كردن و اشعار جاهليت را خواندن. ديدم وقت مردم دارد بيهوده تلف مى ‏شود. براى اينكه به جاى اين كار بيهوده مردم را وادار به تلاوت قرآن كنم، آمدم اين حديث را از زبان پيغمبر گفتم؛ اينكه عيبى ندارد! 🔻ديگرى مى ‏آ يد براى فلان مقصد يك خواب جعل مى ‏كند و فكر مى ‏كند با اين خواب مردم را هدايت مى ‏كند. 🔻 آيا اين كارها درست است كه انسان براى هدف مقدس، از وسايل نامقدس استفاده كند؟ نه، اين كار غلط است. ادامه دارد) ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهرى(سیری در سیره نبوی )، ج‏16، ص: ص 100-98- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️تحریف در دین (۷) 🔸جعل حدیث در باب « فضيلت شهرها » 🔻...شايد صدى نود و پنج خبرها و حديث هايى كه در فضيلت شهرها گفته ‏اند، چيزهايى بوده كه افراد خواسته ‏اند به نفع خودشان بگويند. 🔻مثلًا گفته ‏اند پيغمبر فرمود: «خَيْرُ الْقُرى‏ بيهق» (قُرى به معنى اعمّ از ده و شهر است) بهترين جاها «بيهق» است، همين نزديك سبزوار. 🔻پيغمبر به «بيهق» چكار داشت كه حالا بيايد از ميان اين ‏همه جا بگويد: «خَيْرُ الْقُرى‏ بيهق». چرا؟ چون فلان آقاى بيهقى مى ‏خواسته براى خودش وسيله درست كند. و امثال اينها كه اگر بخواهم برايش مثال ذكر كنم الى‏ ماشاءاللَّه هست كه نمى ‏خواهم ذكر كنم، 🔻ولى اين قدر بدانيد كه دين را اين چيزها خراب كرده است. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(سیره نبوی)) ؛ ج‏16 ؛ ص105-با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️پیام آیه «لا اکراه فی الدین» 🔻آنچه كه اسلام از مردم مى‏خواهد ايمان است نه تمكين مطلق ؛ 🔻آن به درد نمى‏خورد، نمى‏تواند پايدار بماند، تا زور هست باقى است، زور كه رفت آن هم منتفى مى‏شود به انتفاء علت خودش. 🔻اسلام آمده است ايمان، عشق، شور و محبت در دلها ايجاد كند. ايمان را كه نمى‏شود به زور به كسى تحميل كرد. 🔻آيه «لا اكْراهَ فِى الدّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِ‏»(بقره: 256) شايد ناظر به اين جهت است كه تو از مردم ايمان مى‏خواهى، مگر با اجبار هم مى‏شود كسى را مؤمن كرد؟! 🔻 اين است كه قرآن مى‏فرمايد مردم را با حكمت دعوت كن: ادْعُ الى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ(نحل : 125) : مردم را با دليل و منطق دعوت كن تا روح و قلب آنها را خاضع و عشق و محبت در دل آنها ايجاد كنى. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ؛ ج‏24 ؛ ص387- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️آلودگيهاى فكرى در دنياى اسلام 🔻 آبى كه از چشمه‏ اى بيرون مى‏ آيد در ابتدا صاف و پاك است، نه آلودگى محسوس و نه آلودگى نامحسوس دارد ولى تدريجاً كه در بسترهايى قرار مى‏ گيرد ممكن است آلودگيهايى پيدا كند. 🔻 دين مقدس اسلام در ابتدا، هم صاف بوده و هم پاك ولى خواه ناخواه در طول چهارده قرن كه در بستر افكار مردم قرار گرفته آلودگيهايى در آن پيدا شده است. 🔻 ...قرآن را خدا با يك فصاحت و بلاغتى و با يك معنويتى نازل كرد كه از همان اول در سينه ‏ها حفظ مى‏ شد، بعلاوه به امر پيامبر نوشته مى‏ شد. هيچ دستى، چه از ناحيه دوستان نادان و چه از ناحيه دشمنان زيرك نتوانست در اين كتاب مقدس تغيير و تبديلى ايجاد كند، و همين است كه حكم دستگاه تصفيه را دارد. 🔻 از اين يكى كه بگذريم در ساير قسمتها اين امكان آلودگى بوده است: از جمله در سنت پيغمبر اكرم، دليلش گفته خود پيغمبر صلى الله عليه و آله است. 🔻اين حديث را شيعه و سنى روايت كرده ‏اند كه پيامبر فرمود: «كثرت على الكذابة» : دروغ بندهاى به من زياد شده ‏اند، اگر از من حديثى شنيديد آن را بر قرآن عرضه كنيد، اگر ديديد مخالف قرآن است بدانيد از من نيست و به من بسته‏ اند. 🔻معلوم مى‏ شود كه يك عده دروغگو پيدا شده بودند. عده آنها در آن زمان شايد آن‏قدر زياد نبود پيامبر پيش بينى كرد كه در دوره‏ هاى بعد زياد خواهد شد، زياد هم شد. 🔻در موضوع وضع و جعل حديث، ابتكار جعل ، دست يهوديها بود. يهوديها افكار و معتقدات خودشان را در ميان مسلمانان به صورت حديث درآوردند. ...و در اين كار بسيار مهارت داشتند. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى زمان(1 و 2))، ج‏21، ص: 104-96- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️دستگاه های سه گانه تصفیه آلودگی‌ها در تفکر دینی 🔻 دين مقدس اسلام در ابتدا، هم صاف بوده و هم پاك ولى خواه ناخواه در طول چهارده قرن كه در بستر افكار مردم قرار گرفته آلودگيهايى در آن پيدا شده است. 🔻 ولى آنچه كه مايه خوشوقتى است اين است كه دستگاه تصفيه براى پاك كردن اين آلودگيها وجود دارد: 1️⃣دستگاه تصفيه در درجه اول خود قرآن است كه مصون و محفوظ از هرگونه تغييرى در دست است. 2️⃣ ديگر سنت قطعى پيغمبر اكرم است كه از آن هم به مقدار كافى در دست داريم. 3️⃣ سوم عقل است كه دين مقدس اسلام عقل را حجت و معتبر شناخته است. 🔻 قرآن خيلى لحن مؤدبى دارد. دو سه جاست كه قرآن زبان به يك تعبيرى مى‏ گشايد كه تقريباً نوعى دشنام است. 🔻 يكى آنجايى كه بشر عقلش را، اين حجت ناطق به قول امام كاظم عليه السلام را به كار نمى ‏بندد. 🔻 قرآن مى ‏فرماید : إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لا يَعْقِلُونَ(انفال/22) بدترين جنبنده ‏ها در نزد خدا چيست؟ انسانهايى هستند كه خدا به آنها زبان داده ولى لالند، گوش داده ولى كرند، عقل داده ولى تفكر و تعقل‏ ندارند. 🔻ما اگر اين سه مقياس را به كار ببريم، مى‏ توانيم خودمان را از هرگونه لغزش و غلطى مصون بداريم و انحرافات و اشتباهاتى را كه پيدا شده است از ميان ببريم. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى زمان(1 و 2))، ج‏21، ص: 104-96- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
⏹اسلام، يگانه دين تحریف نشده 🔽قرآن كريم - سنت قطعی پیامبر و ائمه معصومین و عقل قطعی- سه مقياس و سه دستگاه تصفيه ‏، براى آلودگيهايى است كه در طول تاريخ پيدا شده است. مايه خوشبختی ما اين سه معیار است که مانع تحریف اسلام گردیده است. 🔽 اين است كه هیچکس نمى ‏تواند بگويد دين شما مثل اديان ديگر در ابتدا هرچه بود ولى در طول تاريخ جريانهايى پيش آمد كه آن را فاسد كرد، 🔽-چنانکه- الآن راجع به دين زردشت اصلًا نمى‏ شود به دست آورد كه كتاب اصلى زردشت چه بوده است. 🔽نمى‏ شود اساساً فهميد زردشت در چه سالهايى در دنيا بوده است. تا چند سال پيش در وجود يك چنين آدمى شك و ترديد بوده، هنوز هم آن‏قدرها مسلّم نيست كه زردشت نظير رستم و اسفنديار يك شخصيت افسانه‏ اى است يا يك شخصيت واقعى. 🔽 گيرم يك روز تعليمات درستى داشته است. كلمه «گفتار نيك، كردار نيك، پندار نيك» كه تعليمات نشد. اصلًا كوچك‏ترين حرفى كه در دنيا وجود دارد اين است، چون به قدرى كلى است كه اصلًا هيچ معنايى را در بر ندارد، مفهومى ندارد. 🔽هركسى حرف خودش را نيك مى‏ داند، هركسى نوع كردارش را نيك مى داند و همين‏طور در مورد پندار نيك، فكر نيك. 🔽هريك از مسلكهايى كه در دنيا وجود دارد، مثلًا دنياى سرمايه دارى، يك سلسله حرفها و يك سرى كارها و يك سلسله فكرها را مى‏ گويد اينها خوب است. 🔽آن مسلكى مى‏ تواند در دنيا مسلك شمرده شود كه به گفتار نيك، كردار نيك و پندار نيك قناعت نكند، بلكه بگويد گفتار نيك و بعد بگويد گفتار نيك اين است، گفتار خوب را مشخص كند و همين‏طور كردار نيك و پندار نيك. 🔽 در مسيحى‏ گرى و يهودى‏ گرى هم همين‏طور است. 🔽 يگانه دينى كه مى ‏توان در دنيا اصولش را نشان داد كه هيچ دست آلوده‏ اى به آن نخورده و پاك مانده است، دين اسلام است. 🔽نمى‏ خواهم بگويم در دنياى اسلام هيچ جريان آلوده‏ اى پيدا نشده است؛ نه، ولى هر جريان آلوده‏ اى كه پيدا بشود جريان پاكى در اين دين وجود دارد كه مى‏ تواند آن آلودگيها را تصفيه كند. 🔽اولش خود قرآن است. مقياس بزرگ ، قرآن است. 🔽 از قرآن كه بگذريم، سنت قطعى و متواتر پيغمبر و براى ما شيعيان همچنين سنت قطعى و متواتر ائمه اطهار است. 🔽 يعنى در ميان اين همه احاديث مشكوك و مظنون، احاديث و سنت هاى قطعى داريم از پيغمبر و ائمه اطهار. اينها براى ما حجت است و مى ‏تواند معيار و مقياس واقع بشود. 🔽ديگر اينكه قرآن كريم از اول عقل را حجت قرار داده است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى زمان(1 و 2))، ج‏21، ص: 100-99- با تلخیص و ویرایش- eitaa.com/shakhes1340
♦️مشخصات اسلام(۳۶) 🔸اسلام شناسی(۱) 🔹ج. از نظر ايدئولوژى 3️⃣2️⃣ در آمد بر پايه مصلحت نه مطلوبيّت: 🔻معمولا ريشه ارزش و ماليّت را مطلوبيّت و تمايلات مردم مى ‏دانند و براى مشروع بودن كارى، قرار داشتن آن كار در جهت خواسته ‏هاى عموم را كافى مى ‏شمارند. 🔻ولى اسلام مطلوبيّت و كشش تمايلات را براى اعتبار ماليّت چيزى و مشروع شمردن كار افراد كافى نمى ‏داند، مطابقت با مصلحت را شرط لازم ماليّت در عرف شرع و مشروعيّت كار مى ‏شمارد، 🔻يعنى اسلام منبع مشروع درآمد را صرف تمايلات مردم نمى‏شمارد، بلكه علاوه بر زمينه تمايلات و مطلوبيّت، موافقت با مصلحت را نيز شرط مى ‏داند. 🔻به عبارت ديگر، اسلام وجود تقاضا را براى مشروعيّت عرضه كافى نمى ‏داند. از اين رو در اسلام پاره ‏اى از كار و كسبها «مكاسب محرّمه» خوانده شده است.(ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (وحى و نبوت)، ج‏2، ص: 247-246- 🔸مطالب ارسالی تحت عنوان «مشخصات اسلام» فهرستی از خطوط اصلى نظريّات اسلامى- و لو ناقص- بوده كه در اسلام شناسی (۲) تكميل می گردد ان شاء الله. eitaa.com/shakhes1340
✳️ اجماع شیعه و اهل سنت در قیام جهانی امام مهدی علیه السلام 🔻به اتفاق علماى شيعه و اهل تسنن اين جمله از پيغمبر اكرم متواتر است. احدى در اين جمله ترديد ندارد كه پيغمبر اكرم فرمود: «لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيا الّا يَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذلِكَ الْيَوْمَ حَتّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدى» يعنى اگر فرض كنيم از دنيا يك روز بيشتر باقى نمانده است، خدا آن روز را طولانى مى‏ كند تا مهدى از اولاد من ظهور كند. 🔻مقصود اين‏ است: اين قضاى حتمى پروردگار است كه اگر فرض كنيم از عمر دنيا يك روز بيشتر باقى نمانده است اين كار حتما بايد عملى شود. اين روايتى است كه اهل تشيع و اهل تسنن هر دو روايت كرده ‏اند و در آن ترديدى نيست. 🔻حال ببينيد پيغمبر چگونه آن روز را روشن و دوره كمال بشريت مى ‏بيند. فرمود: 🔸«الْمَهْدىُّ يُبْعَثُ فى امّتى عَلَى اخْتِلافٍ مِنَ النّاسِ وَ الزَّلازِلِ» مهدى عليه السلام در يك شرايطى مى‏ آيد كه اختلاف در ميان بشر شديد و زلزله ‏ها برقرار است(مقصود زلزله‏ هاى ناشى از مواد زير زمين نيست)، اصلًا زمين به دست بشر دارد تكان مى‏ خورد و خطر، بشريت را تهديد مى‏ كند كه زمين نيست و نابود شود. 🔸«فَيَمْلَأُ الْارْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» : بعد از آنكه پيمانه ظلم و جور پر شد، دنيا را پر از عدل و داد مى‏ كند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام)، ج‏18، ص: 162-161- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340