3️⃣ اقسام شناخت قرآن(۱)
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۴)
🔻به طور كلى در بررسى و مطالعه هر كتابى سه نوع شناخت ضرورى است:
1️⃣ شناخت سندى يا انتسابى
🔻اولين مرحله در شناخت يك كتاب اين است كه ببينيم آنچه در دست ماست از نظر اسناد به گوينده و آورنده اش چقدر اعتبار دارد؟
🔻مثلًا فرض كنيد كه مى خواهيم ديوان حافظ و يا خيام را بشناسيم.
اولين كارى كه بايد بكنيم اين است كه ببينيم آيا آنچه كه به نام ديوان حافظ مشهور شده همه آن از حافظ است و يا تنها بعضى از قسمت هايش به حافظ تعلق دارد و بقيه اش الحاقى است؛ و همچنين در مورد خيام و ديگران.
🔻اينجاست كه پاى نسخه ها در ميان مى آيد، آن هم قديمى ترين و معتبرترين نسخه ها.
مى بينيم كه هيچ يك از اين كتابها از اين نوع شناخت بى نياز نيست.
🔻اين نوع شناخت(شناخت سندی و انتسابی) آن چيزى است كه قرآن از آن بى نياز است و از اين نظر كتاب منحصر به فرد جهان قديم محسوب مى شود.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 27- 26- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸اقسام شناخت قرآن(۲)
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۵)
1️⃣ شناخت سندى يا انتسابى
🔻اين نوع شناخت آن چيزى است كه قرآن از آن بى نياز است و از اين نظر كتاب منحصر به فرد جهان قديم محسوب مى شود.
🔻در ميان كتابهاى قديمى كتاب ديگرى نمی توان يافت كه قرنها بر آن گذشته باشد و تا اين حد بلاشبهه باقى مانده باشد.
🔻 مسائلى از اين قبيل كه :
فلان سوره مشكوك است، فلان آيه در فلان نسخه هست و در فلان نسخه نيست، در مورد قرآن اساساً مطرح نيست.
🔻 قرآن بر نسخه و نسخه شناسى پيشى گرفت.
جاى كوچكترين ترديدى نيست كه آورنده همه اين آيات موجود حضرت محمّد بن عبد اللَّه است كه آنها را به عنوان معجزه و كلام الهى آورد
و احدى نمى تواند ادعا كند و يا احتمال بدهد كه نسخه ديگرى از قرآن وجود داشته و يا دارد.
🔻هيچ مستشرقى هم در دنيا پيدا نشده كه بخواهد قرآن شناسى را از اينجا شروع كند كه بگويد بايد به سراغ نسخه هاى قديمى و قديمى ترين نسخه هاى قرآن برويم و ببينيم در آنها چه چيزهايى هست و چه چيزهايى نيست.
اگر در مورد تورات و انجيل و اوستا و يا شاهنامه فردوسى و گلستان سعدى و هر كتاب ديگر اين نياز هست، براى قرآن چنين نيازى نيست.
🔻سرّ اين مطلب- همانطور كه گفته شد- پيشى گرفتن قرآن بر نسخه و نسخه شناسى است.
قرآن گذشته از اينكه يك كتاب مقدس آسمانى بود و پيروان با اين چشم بدان مى نگريستند،
اساسى ترين دليل و برهان صدق دعوى پيامبر و بزرگترين معجزه او محسوب مى شد.
🔻بعلاوه قرآن مانند تورات نبود كه يكباره نازل شود و بعد اين اشكال به وجود بيايد كه نسخه اصلى كدام است،
بلكه آيات قرآن به تدريج و در طول ۲۳ سال نازل شد
و از همان روز اول نزول، مسلمين مانند تشنه بسيار سوزانى كه به آب گوارايى برسد آيات قرآن را فرا مى گرفتند
و حفظ و ضبط مى كردند،
بخصوص كه جامعه آن روز مسلمين جامعه اى بسيط بود و كتاب ديگرى وجود نداشت تا مسلمانان، هم ناگزير به حفظ آن باشند و هم ناچار از ضبط اين.
🔻ذهن خالى و حافظه قوى و نداشتن سواد خواندن و نوشتن سبب شده بود تا مسلمانان اطلاعاتشان را تنها از راه آنچه كه مى ديدند و مى شنيدند كسب كنند؛
ازاينرو پيام قرآن كه با احساس و عاطفه آنان سازگار بود همچون نقشى كه در سنگ كنده شود در قلب آنان نقش مى بست
و چون آن را كلام خدا مى دانستند نه سخن بشر، برايشان مقدس بود
و به خود اجازه نمى دادند كه حتى يك كلمه يا يك حرف را در آن تغيير دهند
و يا پس و پيش كنند
و پيوسته تلاششان اين بود كه با تلاوت اين آيات به خدا نزديكتر شوند.
🔻مزيد بر همه اينها ، پيامبر اكرم از همان روزهاى اول عده اى نويسندگان خاص براى قرآن انتخاب كرد كه به «كُتّاب وحى» معروفند.
اين امر امتيازى براى قرآن محسوب مى شود كه هيچ كدام از كتابهاى قديمى از آن برخوردار نبوده اند.
نگارش كلام خدا از همان آغاز، از جمله علل قطعى حفظ و مصون ماندن آن از تحريف بود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 29- 27- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
7.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️توصیه پیامبر اکرم (ص) به دخترش فاطمه زهرا (س) که پاره تن او بود !
🟡دعا، هم طلب است و هم مطلوب
🔹قطع نظر از اجر و پاداشى كه براى دعا هست و قطع نظر از اثر استجابتى كه بر دعا مترتب است،
دعا اگر از حد لقلقه زبان بگذرد و دل با زبان هماهنگى كند و روح انسان به اهتزاز درآيد يك روحانيت بسيار عالى دارد.
🔹انسان وقتى كه از غير خدا چيزى مى خواهد احساس مذلت مى كند و وقتى كه از خدا مى خواهد احساس عزت.
لذا دعا، هم طلب است و هم مطلوب، هم وسيله است و هم غايت، هم مقدمه است و هم نتيجه.
🔹اولياى خدا هيچ چيزى را به اندازه دعا خوش نداشتند، همه خواهشها و آرزوهاى دل خود را با محبوب واقعى در ميان مى گذاشتند
و بيش از آن اندازه كه به مطلوبهاى خود اهميت مى دادند به خودِ طلب و راز و نياز اهميت مى دادند، هيچ گونه احساس خستگى و ملالت نمى كردند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (دعا(بيست گفتار))، ج23، ص: 782-781- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/Imam1340
4_6014847216940748933.mp3
1.7M
📡 در گذشته چه واعظهایی داشتیم!
🔹خاطره استاد مطهری از فردی که خود را زنده شده به دست مرحوم سیدمهدی قوام میدانست
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇
t.me/motahari_ir
eitaa.com/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸«اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در «تلگرام»
https://t.me/motahar_1340
🔸 اندیشه مطهر (تخصصی) در تلگرام
https://t.me/andishemotahar49
🔹«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا»
https://eitaa.com/Imam1340
🔹بازخوانی اندیشه های امام خمینی در «تلگرام»
https://t.me/Imam1340
🔹«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا»
https://eitaa.com/rahbari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
⭕️سرایت فساد از « خواص » به متن جامعه
🔻...معمولا فساد از «خواص» شروع مىشود و به «عوام » سرايت مى كند
و صلاح برعكس از «عوام» و تنبه و بيدارى آنها آغاز مى شود و اجبارا «خواص» را به صلاح مى آورد
يعنى عادتا فساد از بالا به پايين مى ريزد
و صلاح از پايين به بالا سرايت مى كند.
🔻روى همين اصل است كه مى بينيم امير المؤمنين على عليه السلام در تعليمات عاليه خود، بعد از آنكه مردم را به دو طبقه «عامه» و «خاصه» تقسيم مى كند،
نسبت به صلاح و به راه آمدن خاصه اظهار يأس و نوميدى مى كند و تنها عامه مردم را مورد توجه قرار مى دهد.
🔻در دستور حكومتى كه به نام مالك اشتر نخعى مرقوم داشته مى نويسد:
«براى والى هيچ كس پرخرجتر در هنگام سستى، كم كمك تر در هنگام سختى،
متنفرتر از عدالت و انصاف، پرتوقعتر،
ناسپاستر،
عذرناپذيرتر،
كم طاقت تر در شدايد از«خاصه» نيست.
همانا استوانه دين و نقطه مركزى مسلمين و مايه پيروزى بر دشمن «عامه» مى باشند،
پس توجه تو همواره به اين طبقه معطوف باشد.»
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج18 ؛ ص189- با تلیخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️اصلاح فکر دینی ، اولویت نخست جوامع اسلامی
🔻...بايد اعتراف كنيم كه حقيقت اسلام به صورت اصلى در مغز و روح ما موجود نيست،
بلكه اين فكر ، اغلب در مغزهاى ما به صورت مسخ شده موجود است؛
توحيد ما توحيد مسخ شده است،
نبوت ما نبوت مسخ شده است،
ولايت و امامت ما مسخ شده است،
اعتقاد به قيامت ما كم و بيش همينطور
تمام دستورهاى اصولى اسلام در فكر ما تغيير شكل داده است.
🔻...تا فکر دینی ، اصلاح نشود - هر نوع اقدامی - فايده ندارد.
فرضاً اگر در اروپا هم يك عده مسلمان شوند و ما را ببينند، ممكن است پشيمان شوند و از اسلام برگردند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى فكر دينى(ده گفتار) )، ج25، ص: -501-500-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
10.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 قبل از انتقاد از تمدن غرب، به فکر درستی تلقی خود از اسلام باشیم
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۶)
2️⃣ شناخت تحليلى
🔻در اين مرحله، بررسى تحليلى كتاب، مورد نظر است،
يعنى تشخيص اينكه اين كتاب مشتمل بر چه مطالبى است
و چه هدفى را تعقيب مىكند،
راجع به جهان چه نظرى دارد،
نظرش درباره انسان چيست؟
چه ديدى درباره جامعه دارد؟
سبك ارائه مطالب در آن و شيوه برخورد آن با مسائل چگونه است؟
🔻سؤال ديگر اینکه آيا اين كتاب پيامى و رهنمودى براى بشريت دارد يا نه؟
و اگر پاسخ مثبت است آن پيام چيست؟
🔻در هر حال اين نوع شناخت مربوط به محتواست و درباره هر كتابى مىتوان از اين نظر بحث كرد،
خواه آن كتاب شفا ى بو على باشد و يا گلستان سعدى.
🔻در باب شناخت تحليلى قرآن بايد ببينيم قرآن مجموعاً مشتمل بر چه مسائلى است و آن مسائل را چگونه عرضه كرده است.
استدلالات و احتجاجات قرآنى در زمينههاى مختلف چگونه است؟
🔻آيا چون قرآن حافظ و حارس و نگهبان ايمان است و پيامش يك پيام ايمانى است،
به عقل به چشم يك رقيب نگاه مىكند و مىكوشد تا جلو تهاجم عقل را بگيرد و دست و پاى رقيب را ببندد
و يا به عكس همواره به چشم يك حامى و يك مدافع به عقل نگاه مىكند و از نيروى آن استمداد مىكند؟
🔹اين سؤالات و صدها سؤال نظير آن كه ضمن شناخت تحليلى طرح مىگردد ما را با ماهيت قرآن آشنا مىسازد.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 30- 29- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340