eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
47 عکس
309 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️فلسفه ‏هاى زندگى اسلامى، مترقى ‏تر از مشابه غربى‏ 🔻ما از فلسفه احكام خودمان بى ‏خبر هستيم. 🔻من در موضوعاتى كه خودم روى آنها تحقيقا كار كرده ‏ام برايم مثل روز روشن شده است كه فلسفه ‏هاى اجتماعى و فلسفه ‏هاى زندگى اسلامى به درجاتى مترقى ‏تر از فلسفه ‏هاى زندگى غربى است. 🔻يكى از مسائلى كه خودم روى آن كار كرده ‏ام فلسفه زندگى خانوادگى است كه نيمى از مطالبش را در كتاب‏ نظام حقوق زن در اسلام‏ چاپ كرده ‏ام. 🔻آنجا براى من مثل آفتاب روشن شد كه مسئله تساوى حقوق زن و مرد با اين كه «تساوى حقوق زن و مرد» به مفهوم دقيق كلمه عبارت درستى است يعنى زن حقوق كمترى از مرد ندارد و نبايد داشته باشد (تساوى مربوط به كمّيت است) بلكه در اسلام زن در مجموعْ حقوق بيشترى از مرد دارد و بايد هم داشته باشد؛ ولى مسئله تساوى، برابرى از نظر كمّى، غير از مسئله تشابه يعنى همگونگى و همشكلى است... برابر بودن حقوق غير از همشكل و همگونه بودن حقوق است، و آن هم رازها و فلسفه ‏هاى بسيار عالى اجتماعى دارد كه غرب از آنها غافل است و غرب اكنون دارد غرامت اين اشتباه خودش را مى ‏دهد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: 223- 222- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
7.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 بلایی که این سه گروه بر سر دین می‌آورند 🔸دریافت کلیپهای استاد مطهری در واتساپ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇 t.me/motahari_ir eitaa.com/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
♦️مسير عدالت‏خواهى در جمهوری اسلامی 🔹اگر ما واقعا اذعان كرديم به اين كه انقلاب ما يك انقلاب ماهيتا اسلامى بوده يعنى عدالت‏خواهانه بوده ولى عدالت اسلامى،... آينده اين انقلاب آن وقت محفوظ خواهد بود و اين انقلاب آن وقت تداوم پيدا خواهد كرد كه : 🔸اولا مسير عدالت‏خواهى را براى هميشه ادامه بدهد يعنى دولتهاى آينده واقعا و عملا در مسير عدالت اسلامى گام بردارند، براى پر كردن شكافهاى طبقاتى اقدام كنند، تبعيضها را واقعا از ميان ببرند؛ جامعه توحيدى به مفهوم اسلامى، جامعه بى ‏طبقه به مفهوم اسلامى نه جامعه بى ‏طبقه به مفهومى كه ديگران مى‏گويند- كه ميان اينها از زمين تا آسمان تفاوت است- ايجاد كنند، دولتِ حال و آينده براى برقرارى‏ جامعه بى ‏طبقه اسلامى كوشش كنند 🔸و الّا اگر عدالت فراموش شود انقلاب شكست مى ‏خورد چون اصلا ماهيت اين انقلاب ماهيت عدالتخواهانه بوده است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(پیرامون انقلاب اسلامی ) ؛ ج‏24 ؛ ص174- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
14.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 تجلی عبادت عاشقانه در دعای کمیل
⏺ سلسله مباحث در زمینه «امام شناسی» 🔸لازم به ذکر است سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارائه خواهد شد ⏺ امام شناسی(2) 🔸امامت به معنى رهبرى جامعه(مرجعیت سیاسی) 🔽امامت به معنى اوّل همين رياست عامّه(رهبری اجتماع) است؛ يعنى پيغمبر كه از دنيا مى ‏رود، يكى از شؤون او كه بلاتكليف مى ‏ماند رهبرى اجتماع است. اجتماع زعيم مى ‏خواهد و هيچ كس در اين جهت ترديد ندارد. زعيم اجتماع بعد از پيغمبر كيست؟ 🔽اين است مسأله ‏اى كه اصل آن را، هم شيعه قبول دارد و هم سنّى؛ هم شيعه قبول دارد كه اجتماع نيازمند به يك زعيم و رهبر عالى و فرمانده است و هم سنّى، و در همين جاست كه مسأله خلافت به آن شكل مطرح است. 🔽 شيعه مى ‏گويد پيغمبر صلى الله عليه و آله رهبر و زعيم بعد از خودش را تعيين كرد و گفت بعد از من زمام امور مسلمين بايد به دست على عليه السلام باشد و اهل تسنن با اختلاف منطقى كه دارند، اين مطلب را لااقل به شكلى كه شيعه قبول دارد قبول ندارند و مى ‏گويند در اين جهت پيغمبر شخص معينى را تعيين نكرد و وظيفه خود مسلمين بوده است كه رهبر را بعد از پيغمبر انتخاب كنند. پس آنها هم اصل امامت و پيشوايى را- كه مسلمين بايد پيشوا داشته باشند- قبول دارند منتها آنها مى ‏گويند پيشوا به آن شكل تعيين مى‏شود و شيعه مى‏گويد خير، به آن شكل تعيين شد؛ پيشوا را خود پيغمبر اكرم به وحى الهى تعيين كرد. 🔽 اگر مسأله امامت در همين حد مى ‏بود (يعنى سخن فقط در رهبر سياسى مسلمين بعد از پيغمبر بود) انصافاً ما هم كه شيعه هستيم، امامت را جزء فروع دين قرار مى‏داديم نه اصول دين؛ مى ‏گفتيم اين يك مسأله فرعى است مثل نماز.** 🔽 اما شيعه كه قائل به امامت است، تنها به اين حد اكتفا نمى‏كند كه على عليه السلام يكى از اصحاب پيغمبر، ابوبكر و عمر و عثمان و صدها نفر ديگر حتى سلمان و ابى‏ذر هم يكى از اصحاب پيغمبر بودند و على عليه السلام از آنها برتر بوده، افضل و اعلم و اتْقى‏ و الْيَق‏ از آنها بوده و پيغمبر هم او را معين كرده بود. نه، شيعه در اين حد واقف نيست؛ دو مسأله ديگر مى ‏گويد كه اصلًا اهل تسنن به اين دو مسأله در مورد احدى قائل نيستند، نه اينكه قائل هستند و از على عليه السلام نفى مى ‏كنند. يكى مسأله امامت به معنى مرجعيّت دينى - و دیگر امامت به معنای ولایت(مرتبه سوم امامت) است که اوج مفهوم امامت بوده و كتابهاى شيعه پر است از اين مطلب- ادامه دارد ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏4، ص: 719- 716- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
7.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 تفسیری نادرست و عافیت‌طلبانه از «انتظار فرج»؛ بگیر و ببند، بده به دست منِ پهلوان! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
سه توصیه استاد شهید مطهری به مبلّغان ومربّیان دین 1️⃣ مربّيان دين بايد اوّل بكوشند خودشان عالم و محقّق و دين ‏شناس بشوند و به نام دين مفاهيم و معانى نامعقولى در اذهان مردم وارد نكنند كه همان معانى نامعقول منشأ حركت هاى ضدّ دينى مى‏ شود، 2️⃣ ثانياً در اصلاح محيط بكوشند و از آلودگيهاى محيط تا حدود امكان بكاهند، 3️⃣ ثالثاً از همه مهم‏تر و بالاتر اينكه به نام دين و به اسم دين با فطريّات مردم معارضه و مبارزه نكنند؛ آن وقت است كه خواهند ديد مردم‏ «يَدْخُلُونَ فِي دين الله افواجا» ‏ ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى‏ كند)، ج‏3، ص: 405- با ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
10M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️مفاسد امر به معروف و نهی از منکر های جاهلانه!
هدایت شده از حسینی
♦️مسخ انسان در تمدن امروز! 🔻يكى از مواهب براى انسان اين است كه شرايط - و امكانات به‏طور متساوى و در حد كمال - برايش فراهم باشد ولى هيچ چيز براى او تحميلى نباشد. 🔻گاهى «فكر» هم براى انسان تحميلى است، «ذوق» هم تحميلى است، «عاطفه» هم تحميلى است و اين مصيبت تمدن جديد است. 🔻شما ببينيد امروز اين وسايل ارتباط جمعى- و به قول اينها رسانه‏هاى عمومى- دارد انسانها را مسخ مى‏كند، يعنى انسانها را آن‏طور مى‏سازند كه دل خودشان بخواهد نه آن‏طور كه مصلحت واقعى آنهاست يا مطابق آنچه كه انسانها خودشان براى خودشان انتخاب كرده‏اند. 🔻وقتى چيزى را بخواهند، دائماً به گوش آدم مى‏خوانند، جلو چشم او مى‏آورند، آن‏قدر مى‏آورند كه اصلًا روح انسان را مسخ مى‏كنند و انسان نمى‏تواند غير از آن فكر كند. 🔻اين مسئله مسخ انسان كه در تمدن امروز وجود دارد هيچ زمانى مشابهش وجود نداشته است. الآن به شكلى است كه هيچ كس در انتخاب هيچ چيزى نمى‏تواند آزادى داشته باشد، با اينكه انسان امروز - نسبت به جوامع گذشته - در يك حد بالاترى از دانش و معرفت قرار دارد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (فلسفه تاريخ(1 - 4)) ؛ ج‏15 ؛ ص222-223- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
6.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢  هر سخنرانی و مقاله‌ ضد اسلامی من را از یک جهت خوشحال می‌کند!فرازهایی از کلیپ بالا: 🔹 من مکرر در نوشته‏‌های خودم نوشته‏‌ام من هرگز از پیدایش افراد شکاک در اجتماع که علیه اسلام سخنرانی کنند علیه اسلام مقاله بنویسند متأثر که نمی‌شوم هیچی،  خوشحال هم می‌شوم. از یک نظر خوشحال می‌شوم از نظر چه؟ چون سبب می‌شود که چهره اسلام بیشتر نمایان بشود. 🔸 وجود افراد شکاک و افرادی که علیه دین سخنرانی می‌کنند یک وقت خطرناک است که حامیان دین آنقدر مرده و بی‌روح باشند که در مقام جواب بر نیایند. 🔹 اساساً دینی که منطقش بر اساس فکر است بر اساس عقل است بر اساس فلسفه است بر اساس یک سلسله مصالح است، در این جهت نگرانی‌ ندارد. 🔸 روی همین حساب از صدر اسلام آن آزادی تفکری که اسلام به همه مسلمین و به ملل دیگر درباره اسلام داد، هیچ ملت دیگری نداده است و این از افتخارات اسلام است. 📗 شهید آیت‌الله مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۳۲۶-۳۲۵ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
♦️نمونه ای از مسخ انسان در تمدن امروز! 🔻مثلًا انسان مى ‏خواهد يك لباس انتخاب‏ كند، هزار و يك لِم و كلك و فن است كه آن لباسى را كه فلان كارخانه توليد كرده به تن او بپوشانند. آن‏قدر تبليغات مى ‏كنند، آن‏قدر تلويزيون نشان مى ‏دهد كه وقتى شخص از كنار خيابان رد مى‏شود و يك مانكن با هزاران طنّازى در يك فروشگاه است، اين بدبخت بى ‏جهت به آنجا كشيده مى‏شود. نمى ‏خواهد آن لباس را بخرد ولى روى اين جهت اغفال مى ‏شود. مى ‏رود به خيال خودش دو سه كلمه با او حرف بزند، ده دقيقه حرف مى‏زند. يك وقت به خود مى ‏آيد مى‏بيند كه چند تكه لباس هم زير بغلش است و دارد خارج مى ‏شود. مجبور است آن را بپوشد. اين امر به او تحميل مى ‏شود. 🔻تازه اينها تحميل هاى خيلى ساده است و الّا همه جور فكر و ذوق و سليقه و عاطفه و همه چيز به مردم به زور تحميل مى ‏شود. اين چه كمالى است براى انسان؟! همان چيزى است كه خودشان آن را «از خود بيگانگى» ناميده ‏اند. نهايت از خود بيگانگى در تمدن امروز وجود دارد؛ يعنى در عين اينكه انسان ب‏طور كلى از اسارت طبيعت آزاد شده است ولى همين امر سبب اسارت انسان براى انسان شده به شكل ديگرى و به نوعى بردگى منجر شده است به شكل ديگرى. 🔻اين است كه ما در اين جهات نمى ‏توانيم بگوييم [جامعه انسانها تكامل يافته است.] حتى اگر بگوييم كمال در برابرى است، عملًا برابرى در هيچ جاى دنيا وجود ندارد. در دنياى امروز نابرابرى بيش از گذشته است. 🔻اگر بگوييم كمال در آزادى است، آزادى در هيچ جاى دنيا وجود ندارد. اگر آن كمالاتى را كه حكما و عرفا مى ‏گفتند در نظر بگيريم كه كمال انسان در حكمت و در وصول به حق است، آن جور مسائل كه ديگر هيچ چيزش براى انسان نيست. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (فلسفه تاريخ(1 - 4))، ج‏15، ص: 223- 222- با ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340