🟢 توصیه مکرر و مهم رهبری به جوانان و حوزههای علمیه:
✅ یکی از کارهای لازم در حوزهها مطالعه آثار ایشان است. جوانان عزیز ما باید با آثار شهید مطهری آشنا شوند.
✅ اگر بنده میخواستم برنامه حوزه علمیه قم را بنویسم، "بلا شک" یکی از مواد برنامه را این میگذاشتم که کتابهای آقای مطهری خوانده شود، خلاصهنویسی شود و امتحان داده شود.
▪️بیانات رهبری در دیدار جمعی از روحانیون استان همدان، تیرماه سال ۱۳۸۳
https://eitaa.com/shakhes1340
8.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸درایت میرزای بزرگ شیرازی«ره» (صاحب حکم تحریم تنباکو)
علم و تقوا به تنهائی کافی نیست!
⭕️احیای فکر دینی (۲)
♦️رواج فکر انحرافی «مرجئی گری» در شیعیان!
🔻از جمله تعليمات رائج بین ما شیعیان این است که می گوئیم :
انتسابت را به على بن ابىطالب درست كن، «يا على» بگو، اسمت شيعه باشد و در ديوان عزاداران حسينى ثبت بشود،
همين كافى است.
جزو حزب باش.
🔻خيال كرديم- العَياذ باللَّه- حسين بن على عليه السلام يك آدم حزب باز است و مىگويد: هركس كه كارت عضويت در اينجا صادر كرد همان كافى است و مصونيت پيدا مىكند!
🔻اساساً فلسفه شهادت حسين بن على عليه السلام اين بود كه مى خواست اسلام را در مرحله عمل زنده كند:
اشْهَدُ انَّكَ قَدْ اقَمْتَ الصَّلوةَ وَ اتَيْتَ الزَّكوةَ وَ امَرْتَ بِالْمَعْروفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ جاهَدْتَ فِى اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ:
يعنى تو كشته شدى كه اسلام را در عمل زنده كنى.
ولى ما مى گوييم: نه، او كشته شد براى اينكه «عمل» را در اسلام بميراند، انتساب و وابستگى ظاهرى را درست كند!
🔻...به موسیقیدانی گفتند بین اندیشه شیعی (عدم انفکاک عمل از ايمان و اینکه سعادت انسان در گرو عملش است)
و اندیشه مرجئى («عمل» ارزشى ندارد، سعادت انسان در گرو ايمان و عقيده اوست)
عقيده تو چيست؟
🔻او قدرى فكر كرد و گفت:
اعْلاىَ شيعِىٌّ وَ اسْفَلى مُرْجِئىٌّ
یعنی از سر تا كمرم ، شيعه و از كمر به پايين «مرجئى» هستم.
مىخواست بگويد من فكرم «شيعى» است اما در عمل «مرجئى» هستم.
🔻ما امروز وقتى وارد دنياى شيعه مىشويم و به خودمان نگاه مىكنيم مى بينيم خودمان از سر تا قدم ، «مرجئی» هستيم.
دائماً دنبال بهانه هايى هستيم بلكه بهشت را با يك بهانه درست بكنيم.
مى گوييم بهشت را به «بها» نمىدهند، به «بهانه» مىدهند.
🔻على عليه السلام از بهشت به «بها» تعبير مىكند و مىگويد «ثمن»،
ثمن اعمال شما ؛
♦️واى به حال ملتى كه اين جور فكر كند و بگويد بهشت را به «بها» نمىدهند .(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(احیای تفکر اسلامی- ج25 ص 436-439 - با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
♦️«عصر علم» یا «عصر اسارت علم»؟(1)
(به مناسبت جنایت سایبری صهیونیست ها در انفجار وسایل ارتباطی «پیجرها» در لبنان)
🔻مى گويند عصر علم است، قرن اتم است، زمان قمر مصنوعى است، دوره موشك فضاپيماست.
- در حالیکه - ...ناله علم همواره از اينكه مورد سوء استفاده طبيعت سركش بشر قرار مى گيرد بلند است.
گرفتارى و بدبختى قرن ما همين است.
🔻علم در ناحيه فيزيك پيش مى رود و قوانين نور را كشف مى كند.
گروهى سودجو همين را وسيله تهيه فيلم هاى خانمان برانداز قرار مى دهند.
🔻 علم شيمى جلو مى رود و خواص تركيبات اشياء را به دست مى آورد.
آنگاه افرادى به فكر استفاده مى افتند
و بلايى براى جان بشر به نام «هروئين» مى سازند.
🔻علم تا درون اتم راه مى يابد
و نيروى شگفت انگيز اتم را مهار مى كند
اما پيش از آن كه كوچكترين استفاده اى در راه مصالح بشر بشود،
جاه طلبان دنيا از آن بمب اتمى مى سازند و بر سر مردم بي گناه مى ريزند.
🔻وقتى به افتخار اينشتاين، دانشمند بزرگ قرن بيستم، جشنى بپا كردند، خود وى پشت تريبون رفت و گفت:
شما براى كسى جشن مى گيريد كه دانش او سبب ساختن بمب اتم شده است؟!
🔻 اينشتاين نيروى دانش خود را به خاطر بمب به كار نينداخت؛
جاه طلبى گروهى ديگر از دانش او اينچنين استفاده كرد.
🔻 پس اين چه عصر علمى است؟
عصر علم هست اما نه عصر آزادى علم،
بلكه عصر اسارت و بردگى علم؛
عصر اينكه قدرت ديگرى غير از قدرت علم بر اجتماع بشر حكومت مى كند
و آن قدرت، علما را به عنوان وسيله براى هدفهاى خودش استخدام كرده است.
🔻 ...در تمام دوره هاى گذشته، علم از اين دوره آزادتر بوده است.
در هيچ دوره اى ،علم و عالِم مثل امروز بدبخت و اسير و بيچاره نبوده است.
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(نظام حقوق زن در اسلام ) ، ج19، ص: 114-113 ؛ ج 21 ص 48 - با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
🟢وحدت اسلامى (۱)
(به مناسبت هفته وحدت)
⏺ پرسش : مقصود از وحدت و تقریب مذاهب اسلامى چيست؟
⏺ پاسخ :
🔽 بديهى است كه منظور علماى روشنفكر اسلامى از وحدت اسلامى،
حصر مذاهب به يك مذهب
و يا اخذ مشتركات مذاهب و طرد مفترقات آنها-
كه نه معقول و منطقى است
و نه مطلوب و عملى- نيست.
🔽 منظور اين دانشمندان متشكل شدن مسلمين است در يك صف در برابر دشمنان مشتركشان.
🔽 این دانشمندان می گویند :
مسلمین اشتراکات بسیاری دارند که میتواند مبنای یک اتحاد محکم گردد :
🔽 ...وحدت در جهانبینی،
در فرهنگ، در سابقه تمدن،
در بینش و منش،
در معتقدات مذهبی،
در پرستشها و نیایشها،
در آداب و سنن اجتماعی خوب،
میتواند از آنها ملت واحد بسازد
و قدرتی عظیم و هایل به وجود آورد
که قدرتهای عظیم جهان ناچار در برابر آنها خضوع نمایند،
خصوصا اینکه در متن اسلام بر این اصل تأکید شده است.
با این وضع چرا مسلمین از این همه امکانات وسیع که از برکت اسلام نصیبشان گشته، استفاده نکنند؟
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار
شهيد مطهري(الغدیر و وحدت اسلامی (شش مقاله)) ج 25ص27-26-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
10.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️عدالت و حقوق بشر غربی!
نگاهی به عملکرد نویسندگان اعلامیه حقوق بشر و مدعیان آزادی !
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
✅ مسابقه بزرگ رادیو معارف با عنوان «ندای فطرت» بر اساس آثار استاد مطهری همه روزه ساعت ۸:۳۰ و ۱۶:۴۵ و ۲۱:۳۰ همراه با جوایز ارزنده و به مدت ۱۸ روز
🔹 برای اطلاعات بیشتر به نشانی motahari.ir مراجعه فرمایید
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
♦️امضا كنندگان اعلاميّه حقوق بشر در رأس آدمکشان دنیا!
🔸اينكه مى گويند اخلاق بدون پايه دينى هم استحكامى خواهد داشت، هرگز باور نكنيد؛
🔹درست مثل اسكناس بدون پشتوانه است كه اعتبارى ندارد،
مثل اعلاميّه حقوق بشر است كه غربی ها منتشر كردند و مى كنند و خودشان هم قبل از ديگران عليه آن قيام كرده و مى كنند،
چرا؟
چون متّكى به ايمانى كه از عمق وجدان بشر برخاسته باشد نيست.
🔸«ژرژ بيدو» كه زمانى خودش رهبر سوسياليستهاى فرانسه بود وقتى كه خواستند به الجزائر استقلال بدهند آمد جزو سازمانهاى آدمكشى قرار گرفت كه چرا به اينها استقلال مى دهيد!
بلى اينها هستند امضا كنندگان اعلاميّه حقوق بشر و ...
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى كند)، ج3، ص: 400- با تلخیص و ویرایش-
http://shakhes1340.blogfa.com
🟢 وحدت اسلامی (۲)
🔽 - معتقدين به انديشه وحدت اسلامي مي گويند :
هیچ ضرورتی ایجاب نمیکند که مسلمین به خاطر اتحاد اسلامی، صلح و مصالحه و گذشتی در مورد اصول یا فروع مذهبی خود بنمایند،
همچنان که ایجاب نمیکند که مسلمین درباره اصول و فروع اختلافی فیمابین بحث و استدلال نکنند و کتاب ننویسند.
🔽 تنها چیزی که وحدت اسلامی از این نظر، ایجاب میکند، این است که:
مسلمین برای اینکه احساسات کینهتوزی در میانشان پیدا نشود یا شعلهور نگردد:
✅ متانت را حفظ کنند،
✅یکدیگر را سبّ و شتم ننمایند،
✅ به یکدیگر تهمت نزنند و دروغ نبندند،
✅ منطق یکدیگر را مسخره نکنند،
و بالاخره عواطف یکدیگر را مجروح نسازند،
✅ از حدود منطق و استدلال خارج نشوند،
✅ در حقیقت ـ لااقل ـ حدودی را که اسلام در دعوت غیرمسلمان به اسلام لازم دانسته است، درباره خودشان رعایت کنند:
«اُدعُ الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهُم بالتی هی احسنُ »(نحل/۱۲۵)
🔽 - نتیجه آنکه - منظور علمای روشنفکر اسلامی از وحدت اسلامی ،
حصر مذاهب به یک مذهب
و یا اخذ مشترکات مذاهب و طرد مفترقات آنها
و ایجاد مذهبی جدید که نه معقول و منطقی است و نه مطلوب و عملی ـ نیست.
⏺ منظور از وحدت اسلامی ، متشکل شدن مسلمین است در یک صف در برابر دشمنان مشترکشان.
▪️مجموعه اثار شهيد مطهري(«الغدير» و وحدت اسلامى(شش مقاله)) ج 25 ص26-27- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340