eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
53 عکس
318 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ فاجعه کم نظیر! هشدار شهید مطهری به حوزه های علمیه و فقیهان 🔻قرن ما يعنى قرن چهارده هجرى از نظر فقه و مقررات اسلامى قرن يك فاجعه است، يك فاجعه كم نظير 🔻در اين قرن ما شاهد قربانى شدن مقررات اسلامى در مقابل مقررات اروپايى مى‏باشيم. سنگرها را پى در پى از دست فقه اسلامى مى‏گيرند. 🔻در مسائل قضائى، در مسائل مدنى، در مسائل خانوادگى، در مسائل جزائى و در ساير مسائل تدريجاً مقررات ناقص اروپايى جانشين مقررات اسلامى مى‏گردد. 🔻امروز عملًا جز مقررات عبادى در انحصار اسلام نمانده است، ساير مقررات يا انحصاراً غير اسلامى است و يا مخلوطى است از مقررات اسلامى و غير اسلامى، چرا؟... مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (الهامى از شيخ الطائفه شش مقاله)، ج‏20، ص: 143- https://eitaa.com/shakhes1340
9.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 اخلاص حیرت‌انگیز علامه طباطبایی(ره) از زبان استاد مطهری
♦️«فکر يهودى » که به مسلمانها سرایت کرد یا «توکل یهودی گری» 🔻آن فكرى كه - در عهد موسی ع - یهودی ها داشتند كم ‏كم به ما مسلمانها سرايت كرد و آن فكرى كه در زمان قرآن - صدر اسلام- مسلمانها داشتند يهوديهای معاصر بدان پایبند هستند. 🔻منطقى كه امروز یهودی هابه آن عمل مى ‏كنند منطق آن روز ابوذر است كه به پیامبر ص آنگاه که نظر اصحابش را در نبرد با سپاه قریش(در جنگ بدر) جویا شد - گفت: ما مثل يهوديها نمى ‏گوييم : فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ(مائده:24) [تو و خدايت برويد آن سرزمين را فتح كنيد، بعد ما مى ‏آييم.] 🔻یهودی ها الان منطقشان درست نقطه مقابل منطق آن روزشان است. متأسفانه ما هم الان منطقمان نقطه مقابل منطق آن روزمان است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (گفتارهايى در اخلاق اسلامى)، ج‏29، ص: 47- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️دينداريی که ضد دینداری است 🔻روح دين تهذيب نفس و طرد اخلاق رذيله و مبارزه با هواى نفس است. البته روح اصلى دين خداخواهى و خداپرستى و توحيد به معنى واقعى كلمه است كه مستلزم امور نامبرده است. 🔻ولى برخى دينداري ها ناشى از هواى نفس و مطامع زياد و دنياپرستى است؛ يعنى شنيده ‏اند كه مثلًا اگر از فلان راه مذهبى برويم پول و سرمايه ما اضافه مى ‏شود، سلامت مصون مى‏ماند، عمر زياد مى ‏شود، فلان ذكر يا ورد فلان اثر دنيوى را دارد. براى اينكه به وسيله دين به دنيا يعنى به ماديات برسند، دنبال مظاهر به اصطلاح دينى مى ‏روند. 🔻شك نيست كه ديندارى صحيح زندگى سالم به دنبال خود مى ‏آورد ولى فرق است ميان اينكه انسان دين را به عنوان راه سالم زندگى انتخاب كند و اينكه مظاهرى دينى را وسيله براى ماديات قرار دهد و هدفش انباشتن و تأمين ماديات باشد. 🔻از نظر اين طبقه، دين چيزى است مرموز و سحرآميز و تأثيراتى مرموز در كائنات دارد آنچنان كه جادو و سحر و طلسمات‏ دارد، و همچنان كه دنبال جادو و سحر رفتن هدفى جز يك مطمع ندارد ديندارى هم چنين است. 🔻از اين رو اين گونه دينداري ها در جهت نذر و نياز و ختم و روضه هفتگى و خلاصه چيزهايى كه گفته مى ‏شود تأثير جادويى در باز شدن گره ها و حل مشكلات دارد، سير مى ‏كند. ▪️يادداشتهاى استاد مطهرى ؛ ج‏4 ؛ ص141- 140 https://eitaa.com/shakhes1340
6.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 عدالت به معنای واقعی، هم قانون الهی می خواهد و هم مجری الهی ♦️بشر امروز بیش از هر عصر دیگری ثابت کرده است که هرگز از منافع خودش نمی گذرد!
🔸امامت به معنى مرجعيّت دينى‏(۱) ⏺ امام شناسی(۳) 🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارائه خواهد شد 🔽 مسأله اين است كه : آيا هرچه اسلام مى ‏خواسته از احكام و دستورات و معارف بيان كند، همان است كه در قرآن آمده و خود پيغمبر هم به عموم مردم گفته است؛ يا نه، آنچه پيغمبر براى عموم مردم گفت قهراً زمان اجازه نمى ‏داد كه تمام دستورات اسلام باشد؛ على عليه السلام وصى پيغمبر بود و پيامبر تمام كمّ وكيف اسلام و لااقل كليات اسلام را (آنچه را كه هست و بايد گفته بشود) به على عليه السلام گفت و او را به عنوان يك عالم فوق ‏العاده تعليم ‏يافته از خود و ممتاز از همه اصحاب خويش و كسى كه حتى مثل خودش در گفته ‏اش خطا و اشتباه نمى ‏كند و ناگفته ‏اى از جانب خدا نيست الّا اينكه او مى ‏داند، معرفى كرد و گفت: ايها الناس! بعد از من در مسائل دينى هرچه مى ‏خواهيد سؤال كنيد، از وصى من و اوصياى من بپرسيد؟ 🔽 در واقع در اينجا امامت، نوعى كارشناسى اسلام مى ‏شود اما يك كارشناسى خيلى بالاتر از حد يك مجتهد، كارشناسى مِن جانب ‏اللَّه، [و ائمه‏] يعنى افرادى كه اسلام ‏شناس هستند، نه اسلام ‏شناسانى كه از روى عقل و فكر خودشان اسلام را شناخته باشند- كه قهراً جايزالخطا باشند- بلكه افرادى كه از يك طريق رمزى و غيبى- كه بر ما مجهول است- علوم اسلام را از پيغمبر گرفته ‏اند؛ از پيغمبر صلى الله عليه و آله رسيده به على عليه السلام و از على عليه السلام رسيده به امامان بعد و در تمام ادوارِ ائمه، علم اسلام (يك علم معصوم غيرمُخْطِئ كه هيچ خطا نمى ‏كند) از هر امامى به امامان بعد رسيده است. 🔽اهل تسنن براى هيچ كس چنين مقامى قائل نيستند. آنها در اين‏گونه امامت، اصلًا قائل به وجود امام نيستند، قائل به امامت نيستند نه اينكه قائل به امامت هستند و مى ‏گويند على عليه السلام امام نيست و ابوبكر امام است، براى ابوبكر و عمر و عثمان و به طور كلى براى هيچ يك از صحابه چنين شأن و مقامى قائل نيستند و لهذا در كتابهاى خودشان هزاران اشتباه را از ابوبكر و عمر در مسائل دينى نقل مى ‏كنند. 🔽 ولى شيعه امامان خودش را معصوم از خطا مى‏داند و محال است كه به خطايى براى امام اقرار كند. ادامه دارد ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى،(امامت و رهبری ) ، ج‏4، ص: 718- 717- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️دیدگاه اسلام در باره نجوم احکامی - سعد و نحس ايام و قمر در عقرب و ... چیست؟ 🔸سلسله مباحثی در زمینه سعد و نحس ایام، تطیر ، تفأل؛ حروف ابجد و...(۱) 🔹پاسخ اجمالی دو نوع نجوم داریم : 1️⃣ نجوم ‏رياضى كه اوّل ماه كِى است و كى خسوف مى‏شود كى كسوف و ... که حساب هاى رياضى است این نوع هيچ اشكالى ندارد و هيچ كسى هم ايراد نگرفته است. 2️⃣ نجوم احکامی یعنی نجومى كه مربوط به تأثير اوضاع آسمانى در بشر است كه ازدواج در اين روز چنين است، مسافرت كردن در اين روز چنين است و ... 🔽 این نوع نجوم ، اعتبار دینی اش ثابت نشده است . 🔽 از بررسی مجموعه روایات در این زمینه بدست می آید : نحوست ايام و اوضاع كواكب ، يا اساساً در زندگى انسان اثر ندارد يا اگر هم اثرى داشته باشد، 1. توكّل به خدا 2. توسّل به ائمه 3. صدقه دادن اثر اينها را از بين مى‏برد. 🔹پاسخ تفصیلی را در پست های بعدی پیگیری کنید ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج‏26، ص: 737- 736- با تلخیص- https://eitaa.com/shakhes1340
🔸سلسله مباحثی در یهود شناسی(۱) ♦️هشدار قرآن به مسلمانان در باره «خطر یهود» 🔻 قرآن به مسأله خطر يهود توجه خاص دارد. در قرآن مسأله ‏اى به عنوان خطر مسيحى كه خصوصيت داشته باشد، و يا هر دين و مذهب ديگرى، [وجود ندارد،] آن عنوان كلى دارد، عنوان خاص ندارد، ولى يهودى يك عنوان خاص دارد؛ به خطر خاص يهودى توجه مى ‏دهد: «يا ايُّهَا الَّذينَ امَنوا لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ‏» اى اهل ايمان! ولاء و دوستى و ارتباط نزديك با آن قومى كه خدا بر آنها غضب كرده است [نداشته باشيد،] ولاء آنها را نپذيريد. 🔻بعد قرآن يك نكته ديگر ذكر مى ‏كند؛ آن نكته روحش اين است كه : يهوديّت بيش از مقدارى كه دين باشد نژاد است و [يهوديان‏] در عين همبستگى كاملى كه به عنوان يهوديّت با يكديگر دارند، به اصول مسلّمى كه موسى آورده از جمله معاد اعتقاد ندارند. 🔻 اينها اصلًا به معاد اعتقادى ندارند. همين‏طور كه مشركين، كفار مشرك، عقيده ‏شان اين است كه اگر كسى مرد ديگر تمام شد، ديگر نه حشرى است و نه نشرى، يهود هم اين‏جور فكر مى ‏كند: «قَدْ يَئِسوا مِنَ الْاخِرَةِ كَما يَئِسَ الْكُفّارُ مِنْ اصْحابِ الْقُبورِ» (ممتحنه : 13) اينها بكلى نوميدند از اينكه آخرتى در كار باشد آنچنان كه كفار (مقصود از «كفار» در اينجا مشركين هستند) از مردگان نوميدند. 🔻همان‏طورى كه مشركينِ منكر خدا در اين جهت اين گونه فكر مى ‏كنند، اينها هم در اين جهت عيناً همين‏طور فكر مى ‏كنند. ادامه دارد ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى،(آشنایی با قرآن ج۶ ص ۲۶۵-۲۶۴) ج‏27 ،ص 232-233-با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
6.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 فقرا و محرومان، در اموال ثروتمندان «صاحب حق» هستند ⭕️ توجه استاد مطهری در سخنرانی خود در حدود شصت سال پیش (۱۳۴۰ شمسی) به اختلاف مبانی در علوم انسانی در دیدگاه اسلامی و مادی ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir