🍂🍃🍂🍃🍂🌱🌺🌱🍂🍃🍂🍃🍂
انسان، موجودی دوبعدی:
بنا بر آیات قرآن کریم، انسان موجودی است دوبعدی. از یک سو ریشه در خاک دارد که همان جنبه مادی اوست و از سوی دیگر رو به بارگاه اعلی و ربوبی دارد که جنبه باطنی یا بُعد معنوی انسان است یا به بیان دیگر، بُعد ملکوتی آدمی. میان این دو جنبه وجودی انسان هماره کشمکش هست. که در برخی از انسان ها بُعد مادی بر بعد ملکوتی چیره می شود و در برخی دیگر جنبه ملکوتی بر جنبه مادی. مولوی در این ابیات به این کشمکش این گونه اشاره می کند:
جان گشوده سوی بالا بال هتن زده اندر زمین چنگال ها
میل جان سوی ترقی و تشرف
میل تن در پی اسباب و علل
از نگاه قرآن، ریاکاری و خودنمایی، نیرنگ، آز و دیگر مفاسد اخلاقی ناشی از فساد ملکوت انسان است. راستی و درستی، فداکاری، قرب به خدا و دیگر فضیلت های اخلاقی روح، نشانه پاکی، بزرگی، عزت نفس و سلامت ملکوت انسان است. «از منظر قرآن اعمال و رفتار انسان بر اساس بعد ملکوتی وی ارزیابی می شود، نه بعد ظاهری او، و در قیامت هم آدمی بر اساس بعد ملکوتی خود محشور می شوند، نه بعد ظاهری».
پیام متن:
تنها بعد ملکوتی است که از انسان می ماند.
عناصر سازنده شخصیت آدمی
🌺دعای روز نوزدهم ماه رمضان🌺
┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈
@shamime_yaar
https://eitaa.com/joinchat/1939406895Ceace4493e3
🍂🍃🍂🍃🍂🌱🌺🌱🍂🍂🍃🍂
🥀 🥀
✅ # خلیفه_ احمق
نقل است که روزی «معاویه» برای نماز در مسجد آماده میشد. به خیل عظیم جمعیتی که آماده اقتدا به او بودند نگاهی از سر غرور انداخت.
«عمروعاص» که در نزدیکی او ایستاده بود، در گوشش نجوا کرد که: بیدلیل مغرور نشو! اینها اگر عقل داشتند به جماعت تو نمیآمدند و «علی» را انتخاب میکردند.
«معاویه» برافروخت.
«عمروعاص» قول داد که حماقت نمازگزاران را ثابت میکند.
پس از نماز، بر منبر رفت و در پایان سخنرانی گفت: از رسول خدا شنیدم که هر کس نوک زبان خود را به نوک بینیاش برساند، خدا بهشت را بر او واجب مینماید و بلافاصله مشاهدهکرد که همه تلاش میکنند نوک زبانِشان را به نوک بینیِشان برسانند تا ببینند بهشتیاند یا جهنمی؟
«عمروعاص» خواست در کنار منبر حماقت جمعیت را به «معاویه» نشان دهد، دید معاویه عبایش را بر سر کشیده و دارد خود را آزمایش میکند و سعی میکند کسی متوجه تلاش ناموفقش برای رساندن نوک زبان به نوک بینی نشود.
از منبر پایین آمد در گوش «معاویه» نجوا کرد: این جماعت احمق خلیفه احمقی چون تو میخواهند.
«علی» برای این جماعت حیف است.
┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈
@shamime_yaar
https://eitaa.com/joinchat/1939406895Ceace4493e3
در پهنه ی زمان و مکان اگر بخواهم بگردم، کسی را بیابم که رابطه ی من و او عشق باشد، نه فقط الان، نه فقط در یک نقطه، در همه جا و همه وقت ... فقط علی را می یابم که این چنین به او عشق بورزم و رابطه ی من و او بر پایه عشق پاک باشد.
عشقی از تار و پود وجودم، از اعماق روحم، از معراجم، از مرگم، از حیاتم، برای علوّ روحم، برای طیران به آسمان ها، به علی پناه میبرم.
هنگام تنهایی، درد، غم و شکست و مظلومیت به علی نزدیک می شوم و تشفّی می کنم. انیس شب های تار من هنگام مناجات، همراه من در کوچه های پر پیچ و خم تاریخ، مددکار من در نبردهای مرگ و حیات، آرزوگاه عالی ترین تجلّیات روح من برای خلیفه الله علی الارض شدن.
#عارفانه [۱]
#شهید_چمران
┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈
@shamime_yaar
https://eitaa.com/joinchat/1939406895Ceace4493e3
🍂🍃🍂🍃🍂🌱🌺🌱🍂🍃🍂🍃🍂
🥀 🥀
👈🏽 شبهه
« حاجی تا صبح قرآن به سر گرفت و گناهانش بخشیده شد اما کارگر خسته و دل خسته بعد از افطار خوابش برد و گناهان امسالش به گناهان سال قبلش اضافه شد. این است اعتقادات مردم سرزمین من»
❇️پاسخ
1⃣ قرآن به سر گرفتن وجوبی در اسلام ندارد که ترک آن گناه باشد و تارک آن مستوجب عذاب الهی باشد،
بلکه مستحب موکد است تا استفاده از لحظات ملکوتی لیالی قدر برای بندگان به بهترین صورت میسر گردد.
2⃣ در دین اسلام کسی که برای امرار معاش خود و خانواده به کار حلال می پردازد تا زمانی که از آن کار فارغ شود حکم مجاهد فی السبیل الله دارد؛ بنابراین شخصی که بعد از یک روز کار و تلاش به استراحت می پردازد نه تنها گناهی مرتکب نشده بلکه مستحق پاداش اخروی است.
3⃣ اسلام کار را مقدس می داند.
روایتی در اهمیت کار هست که می فرماید:
💠 «مَنْ أَکلَ مِنْ کدِّ یدِهِ مَرَّ عَلَی الصِّرَاطِ کالْبَرْقِ الْخَاطِفِ»
(جامع الأخبار، ص 139)
کسی اگر با دست خودش کار بکند، روز قیامت از صراط مثل برق عبور می کند. یعنی معطلی در قیامت ندارد.
و در قرآن كريم سوره مباركه هود آيه ی ٦١، خداوند از مردم، عمران و آبادی زمین را خواسته که بدون کار و تلاش محقّق نمی شود:
💠 «هُوَ أَنْشَأَکمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکمْ فِیها»
4⃣ امام رضا علیه السلام فرمود: مؤمن باید ساعات خود را بر چهار بخش تقسیم کند:
❗️ساعتی برای کار،
❗️ساعتی برای عبادت،
❗️ساعتی برای لذّت
❗️ ساعتی برای دوستان و رسیدگی به امور اجتماعی؛ که در غیر این صورت انسان به صورت عنصری حریص در آمده و مورد تمام انتقادهایی که درباره ی حرص است، قرار می گیرد.
┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈
@shamime_yaar
https://eitaa.com/joinchat/1939406895Ceace4493e3
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🌺🍂🍃🍂🍃🍂🍃
❓ حکم شغل هایی که موجب تشنگی زیاد می شوند در مساله قبل بیان شد، حال حکم مشاغلی که گرسنگی و ضعف شدید 😰 می آورند چیست؟ آیا میتوان برای آنها روزه را خورد؟
✏ #جواب:
صِرف ضعف، در کارگران، کشاورزان و مانند آنها مجوز برای افطار روزه نیست؛
👈 ولی اگر روزه گرفتن برای ایشان ضرر داشته باشد، یا تحمل آن همراه با مشقت زیاد باشد (#امام_خمینی و #سیستانی: كه معمولاً نشود آنرا تحمّل كرد)، هر وقت به مشقت زیاد افتاد می تواند افطار نموده و بعدا قضا کند.
👈 اما در مورد اینکه در صورت مشقت، بعد از خوردن به حد ضرورت، آیا علاوه بر قضا، ادامه روزه نیز واجب است یا خیر:
🔹 #امام_خامنهای: همانند تشنگی، امساک در ادامه روز لازم نیست.
🔹 #سیستانی: همان احکام تشنگی در مورد امساک (که در مساله قبل بیان شد) در اینجا نیز وجود دارد.
🔹 #امام_خمینی و #مکارم: ایشان در مساله تشنگی، امساک در ادامه روز را لازم میدانستتد، اما در مساله گرسنگی نظر ایشان در مورد امساک در ادامه روز یافت نشد.
┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈
@shamime_yaar
https://eitaa.com/joinchat/1939406895Ceace4493e3
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🌺🍃🍂🍂🍂🍃🍂
🚰🗣 مضمضه کردن آب:
✳ اگر روزه دار مضمضه كند (يعني آب در دهان بگرداند) و بياختيار فرو رود:
👈 #امام_خمینی و #مکارم: اگر براي خنك شدن یا بدون هدف بوده، فقط قضا واجب است و کفاره ندارد؛ ولي اگر فراموش کرده روزه است يا برای وضو مضمضه کرده یا آب داخل بینی کند و بی اختیار فرو رود، قضا ندارد.
👈 #امام_خامنه_ای: اگر مضمضه برای وضوی برای نماز واجب بوده، روزه صحيح است و قضا واجب نيست؛ ولی در غير وضوی نماز واجب، بنابر احتياط واجب، قضا دارد.
👈 #سیستانی: اگر براي خنك شدن و رفع تشنگی بوده، فقط قضا واجب است و کفاره ندارد؛ ولي اگر فراموش کرده روزه است يا براي جهتی غیر از تشنگی مثلا برای وضو مضمضه کرده یا آب داخل بینی کند و بی اختیار فرو رود، قضا ندارد.
┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈
@shamime_yaar
https://eitaa.com/joinchat/1939406895Ceace4493e3