امام خامنه ای:
بعضیها در فضای فتنه، این جمله «کن فی الفتنة کابن اللّبون لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب» (در فتنه همانند شتر دوساله ای باش که نه میتوانند سوارش شوند و نه شیری ازش بدوشند)
را بد میفهمند و خیال میکنند معنایش این است که وقتی فتنه شد و اوضاع مشتبه شد، بکش کنار.
حرف نزدن، خودش کمک به فتنه است. در فتنه همه بایستی روشنگری کنند.
🚩 @IslamLifeStyles
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ كَرِيمَةٌ وَ الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ وَ الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَةٌ .
💠و درود خدا بر او فرمود: دانش، ميراثي گرانبها، و آداب، زيورهاي هميشه تازه، و انديشه، آيينه اي شفاف است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت5
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🌹 با فرشتهی مرگ دوست شوید!
✅ داستان مردی که دوست داشت پای جناب عزرائیل را ببوسد!
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
🔷وَ قَالَ ( عليه السلام ) : صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ.وَ رُوِيَ أَنَّهُ قَالَ فِي الْعِبَارَةِ عَنْ هَذَا الْمَعْنَي أَيْضاً الْمَسْأَلَةُ خِبَاءُ الْعُيُوبِ وَ مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ .
💠و درود خدا بر او فرمود: سينه خردمند صندوق راز اوست، و خوشرويي وسيله دوست يابي، و شكيبايي، گورستان پوشاننده عيبهاست.
و نيز فرمود: پرسش كردن وسيله پوشاندن عيب هاست، و انسان از خود راضي، دشمنان او فراوانند.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت6
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
شمیم سیب
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🔷وَ قَالَ ( عليه السلام ) : صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ وَ الْبَشَاشَةُ حِبَال
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜
#حکمت6:
1⃣:چگونه سوال کردن وسیله پوشاندن عیب هاست ؟
#جواب:
✳️کسی که قبل از اظهار نظر درباره موضوعی که به آن علم ندارد ، سوال می کند ، عیب ندانستن خود را با پرسش و یاد گرفتن می پوشاند.
2⃣:آیا راز بودن و یا نبودن مطلبی، به تشخیص خود فرد است؟ بسیار پیش می آید که افرادی یک مسئله را راز بدانند و افراد دیگری همان مسئله را در همان زمینه، جزو اسرار ندانند.
3⃣:ما چه چیزی را بعنوان راز باید در سینه ی خود نگه داریم؟
#جواب:
✳️راز تو همان چیزی است که از فاش شدنش نگران می شوی.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
✨بسم الله الرّحمن الرّحیم✨
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠وَقَالَ ( عليه السلام ) : الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي آجَالِهِمْ .
💠و درود خدا بر او فرمود: صدقه دادن دارويي ثمربخش است، و كردار بندگان در دنيا، فردا در پيش روي آنان جلوه گر است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت7
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
#روایت_ناب
امام صادق (ع) مےفرمايند ، يك مؤمن چهار چيز بايد داشته باشد :
➊✨ خانه وسيع
➋✨ سواري خوب
➌✨ لباس زيبا
➍✨ چراغ پر نور
شخصي پرسيد ما كه نداريم چه كنيم؟
حضرت فرمودند: اين حديث باطن هم دارد :
①✨ منظور از خانه وسيع، صبر است كه بيان گر روح بزرگ است.
②✨ مركب خوب، عقل است.
③✨ لباس زيبا، حيا است.
④✨ چراغ پر نور، علم است كه ثمره آن بندگي است.
📚منبع: كافي، جلد ٦🕌🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهم عجل لولیک الفرج💔
هدایت شده از مهدوی ارفع
#بوی_فتنه 3⃣
شطرنج باز حرفه ای1⃣
✍📃 تحلیلی بر اغتشاشات بنزینی
گاهی اتفاقات، بسیط و یک بُعدی اند. در چنین مواقعی نه فهم چیستی و چرایی واقعه دشوار است و نه فهم اینکه چه باید کرد.
🔎 اما فتنه هایی که در بستر حکومت و جامعه دینی طراحی و اجرا میشود، از جنس وقایع چند وجهی و تودرتو هستند که نه فهم آن برای ذهنهای بسیط مقدور است نه درک کیفیت مواجهه با آن.
♦️ معتقدم آنچه در اغتشاشات دو هفته گذشته رخ داد از جنس فتنه های تودرتو است که درک و مواجهه با آن به تعبیر رهبر حکیم انقلاب "شطرنج باز حرفه ای" می خواهد که بتواند ۷_۸ حرکت بعدی حریف را پیش بینی کند و با یک حرکت حساب شده، همه را خنثی و حتی به نفع خود مصادره نماید.
📜 نمونه تاریخی
لطفا به یک نمونه تاریخی از طراحی تودرتو و چند لایه دشمن و جریان نفاق توجه بفرمایید:
دشمنان اسلام ناب از زمان پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلّم) به خوبی فهمیدند که تنها ضامن صیانت از مکتب اسلام و قرآن و خط نبوی ، اهل بیت (علیهم السلام) هستند؛ زیرا قرآن کریم که صامت است و نیاز است تا کسی از مراد آن خبر بدهد، سنّت و سیره پیامبر هم که پس از رحلت ایشان قابل تحریف و تغییر است و باید قراءت معباری باشد که درستی و نادرستی سایر برداشت ها به وسیله آن محک زده شود. اهل بیت، هم قرآن ناطق اند و هم سیره ناطق نبوی.
✅ از این رو خداوند دو رکن مقبولیت و مشروعیت رهبری و ولایت مولی الموحدین و اولاد طاهرینش (صلوات الله علیهم اجمعین) را در قرآن تصریح و تأکید فرمود:
اولی( مقبولیت) را در امثال کریمهء « قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ» و دومی ( مشروعیت ) را در آیاتی همچون « إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»
🔪 جریان نفاق و نفوذ " مشروعیت" را با فتنه #سقیفه، زد و این عقیده را که جانشینان رسول الله باید از سوی خداوند متعال نصب و تعیین شوند را تخطئه و بجایش باور انحرافی و خطرناک حق امّت در تعیین خلفاء رسول الله را جایگزین کردند.
اما محبوبیت و مقبولیت امیرالمؤمنین (علیه السلام) حتی بدون حکومت، همچون آتش زیرخاکستری است که هر آن ممکن است فوران کند. پس باید مقبولیت هم در اذهان زیر سوال برود. اما چگونه؟
🔴 خلیفه دوم که خودش با نصب مستقیم خلیفه اول به خلافت رسید !!! مأمور است این بازی پیچیده را کلید بزند. او که می توانست خلیفه سوم را شخصاً معرفی و نصب کند، وصیت کرد شورایی مرکب از شش نفر شکل بگیرد و خلیفه سوم را معین نماید.
🔎♦️ نکات ظریف و پیچیده این شورا عبارتند از:
۱. اولاً اگر خلیفه دوم علی (علیه السلام) را شایسته خلافت می دانست؛ پس چرا مانع از رسیدن او به این مقام بعد از رحلت پیامبر شد و اگر او را شایسته نمی داند، پس چرا وی را به عنوان یکی از این گزینه ها عضو شورا می کند؟
۲. چرا عدد اعضا را زوج قرارداد که احتمال تساوی سه به سه در آن زیاد است؟
۳. افراد شورا برچه اساسی انتخاب شدند؟ در جامعه ای که ابن عباس و سلمان و ابوذر و عماریاسر و... هستند چرا عثمان و سعد ابی وقاص و عبدالرحمن بن عوف (شوهرخواهر عثمان ) و طلحه و زبیر و علی (علیه السلام)؟
۴. چرا عمر به عبدالرحمن امتیاز حق وتو داد و گفت اگر رأی شورا به تساوی و اختلاف کشید، کسی که نظر عبدالرحمن موافق با اوست، خلیفه شود؟
☑️ اگر کمی حوصله کنید بازی پیچیده و به اصطلاح دودوزه علیه امیرالمؤمنین را عرض خواهم کرد. کافی است لحظاتی خودتان را در جای امیرالمؤمنین بگذارید و این وصیت!
♦️ اگر از حضور در شورا امتناع کند، می گویند:" علی می دانست که رأی و مقبولیت ندارد و در انتخابات کاندیدا نشد" اگر شرکت کند، می گویند:" دیدید علی هم عقیده ای به مبنای نصب خلیفه از سوی خدا ندارد و تن به انتخاب شورای خبرگان داد؟"
♦️ در ترکیب شورا کاملا قابل پیش بینی بود طلحه(گاو وحشی به تعبیر حضرت امیر) و سعد ابی وقاص (دشمن کینه ای مولا و پدر عمرسعد ملعون) قطعا رأی به عثمان می دهند. رأی عثمان به خودش هم که معلوم است.
در طرف دیگر علی (علیه السلام) بود و رأی زبیر. پس رای تعیین کننده ، رأی عبدالرحمن است که اگر به عثمان رای بدهد او با ۴ رأی در مقابل دو رأی مولا حاکم میشود و این یعنی توطئه ادعای عدم مقبولیت امیرالمؤمنین و اگر رأی عبدالرحمن به مولا باشد، ایشان میشود خلیفه سوم و این یعنی یک فرصت تاریخی.
هدایت شده از مهدوی ارفع
🔴 در چنین شرایط حساسی، عبدالرحمن مأموریت خود را آغاز میکند. او به حضرت میگوید اگر قول بدهی در صورت حاکم شدن، علاوه بر کتاب خدا و سیره نبی، به سیره دو خلیفه گذشته هم ملتزم باشی، من به تو رأی می دهم وگرنه به عثمان رأی می دهم. چرا؟ غرض از این پیشنهاد خبیثانه چیست؟
♦️ اگر مولا بپذیرید، عالم و آدم را خبردار می کنند که دیدید علی هم برای رسیدن به قدرت، بدعت در دین گذاشت. چگونه سیره دو خلیفه غیرمعصوم را هم عرض قرآن و سیره پیامبر دانست و قبول کرد... و
اگر نپذیرد، باز در بوق می کنند که مقبولیت نداشت و رأی نیاورد!!!
معلوم بود که حضرت این بدعت را نمی پذیرد ولو به قیمت ۱۱ سال دیگر صبر در حالی که خار در چشم و استخوان در گلو باشد!
♦️ اما حلقه بعدی فتنه این است که پس از به قدرت رسیدن عثمان، علی چه واکنشی خواهد داشت. آیا تمکین می کند یا به مخالفت و براندازی اقدام خواهد کرد؟ اگر بپذیرد که همان است که ما میخواهیم و همین سیاست سکوت و حمایت از خلیفه سوم، عاملی می شود برای دلخوری شیعیان و حتی برگشتن آنها از امام . لذا دیگر امت در آینده هم برای او شأنی در حکومت نخواهد دید و اگر اغتشاش و کودتا راه بیاندازد با استناد شیطانی به برخی آیات و روایات بغی و ... میتواند مبارزه با او و حتی قتل او را مشروعیت داد و این یعنی پایان همیشگی عترت!
♦️ حلقه آخر اینکه با سیاستهای ظالمانه عثمان ، رانت خواری های بنی امیه و برخوردهای مستبدانه او با صحابه انقلابی مانند ابوذر، یا همچنان علی (علیه السلام) از اصل وحدت و آرامش جامعه حمایت می کند که این عامل مضاعفی برای کاهش محبوبیت او در بین محبّین و شیعیانش خواهد شد و یا دست به اعتراض و مخالفت می زند که باز سوژه ای است برای از بین بردن او...
↩️ ادامه دارد...
🖊حمیدرضا #مهدویارفع
🆔 @mahdavi_arfae
هدایت شده از مهدوی ارفع
#بوی_فتنه4⃣
شطرنج باز حرفه ای2⃣
امام علی علیه السلام در برابر این توطئهء پیچیده و تودرتو ، چه کردند؟
🖍 انسانهای حکیم و مومن برای خود اصولی ثابت و ارزشهایی غیرقابل تغییر دارند که همانند فرمولهایی در همه مسائل و حوادث پاسخ مناسب را مهیا می کند. برخی از اصول امیرالمومنین سلام الله علیه از زبان خودشان عبارتند از:
🔸 اصل اول: اولویت حفظ وحدت بر همه امور: الا مَن دَعا الی هذَا الشِّعارِ (التفرِقهّ) فاقتُلوهُ و لَوکانَ تَحتَ عِمامَتی هذِه : هشیار باشید! هرکس شما را به شعار تفرقه دعوت کرد حتی به بهانه محبت من، بکشیدش حتی اگر زیر این عمامهء من باشد! (خطبه ۳/ بند۱ و خطبه ۱۲۷/ بند۲)
🔸 اصل دوم: حفظ حداقل مصلحت ها بهتر است از از دست دادن کل آن : " اخذُ القَلیلِ خیرُ مِن تَرکِ الکَثیر: (حکمت ۲۸۹ )
🔸اصل سوم: اولویت شناسی :" لاقُربهَّ فی النَّوافِلِ اِذا اَضَرَّت بِالفَرائِضِ: هنگامی که انجام مستحبات به واجبات ضرر برساند، در آن مستحبات هیچ تقربی به خداوند نیست. ( حکمت ۳۹ )
🔸اصل چهارم: غلبه عقلانیت و مصلحت بر احساسات : فَرَایتُ انَّ الصَّبرَ علی هاتا اَحجی فَصَبَرتُ و فی العَین قذی و فی الحَلقِ شَجی: پس اندیشیدم که صبر بر غصب خلافت عقلانی تر از قیام برای گرفتن حقم است پس صبر کردم در حالی خار در چشم و استخوان در گلو بود.( خطبه ۳)
🔸 اصل پنجم: رعایت تقوی؛ خط قرمز در همه تصمیمات و اقدامات حکومت اسلامی است؛ یعنی بر خلاف سران طاغوت که برای رسیدن به اهداف پست خود از هر راه و روش و وسیله نامشروعی بهره می برند، در منطق مولا هدف وسیله را توجیه نمی کند. ( خطبه۲۰۰ و خطبه ۱۲۶ و خطبه ۲۰۶ )
🔎♦️ براساس اصول فوق الذکر حضرت تمام دو راهی های طراحی شده توسط جبهه نفاق را _که همگی انتخاب بین بد و بدتر بود نه خوب و بد_ با روش زیر عبور کردند:
♦️ در شورای شش نفره شرکت کردند (خطبه۳)
♦️ پیشنهاد موذیانه عبدالرحمن بن عوف را نپذیرفتند( خطبه۳)
♦️ بلافاصله پس از انتخاب عثمان ، اعلام کردند که نگرانی از طرف من نداشته باشید. تا زمانی که در این حکومت فقط به شخص علی ظلم بشود، من سکوت می کنم تا مصالح حفظ بشود.
♦️ در طول ۱۱ سال حکومت ظالمانه و بی تدبیر عثمان دائما از او دفاع کرده و مخالفان و شورشیان را نصیحت و دعوت به آرامش فرمودند. تا جایی که به ابن عباس فرمودند: " واللهِ لَقَد دَفَعتُ عنه حتّی خَشیتُ اّن اکونَ آثِماً : بخدا سوگند آن قدر از عثمان دفاع کردم که ترسیدم گنهکار محسوب شوم!" (خطبه ۲۴۱)
♦️ در مقابل طعنه ها و ضعف تحلیل ها و سرزنش های خودی ها هم که دفاع و همکاری وی با خلفا و خصوصا خلیفه سوم را اشتباه می دانستند ، یا وقتی روش حکومت داری معاویه را از روش مولا موفق تر می دانستند، مقاومت کردند. و رعایت تقوا را مانع استخدام هر وسیله ای برای رسیدن به هدف بیان فرمودند. (خطبه ۲۰۰)
♦️ و از همه رنج آورتر اینکه پس از رسیدن به حکومت، در مقابل اصرار افکار عمومی برای محاکمه قاتلان عثمان هم مقاومت کردند. در حالی که همگان می دانستند که حضرت تنها مخالف سرسخت قتل خلیفه و تنها مدافع او تا لحظه آخر بودند، از سویی در آغاز حکومت هم شعار محوری خود را اجرای عدالت بی تعارف اعلام فرموده بودند( خطبه های ۱۵ و ۱۶) اما ایشان تا پایان عمر _بر اساس اصول محکم خود و مصلحت برتری بنام ضرورت حفظ نظام اسلامی_ نه تنها قاتلان عثمان را محاکمه نکردند؛ بلکه حتی معرفی هم نکردند و همین امر باعث شد محبوبیت حضرت در قشر انقلابی سطحی و بی تحلیل، کاهش یابد.
♦️😭 در عوض این همه عقلانیت، مصلحت بینی و تحمل رنجها و غصه ها ،ضعف بصیرت خودیها عاملی شد که معاویه و دستگاه شیطانی تبلیغاتی اش، امیرالمومنین علیه السلام را به عنوان قاتل عثمان در افکار عمومی جا بزند و ماجرای خونخواهی و پیراهن عثمان را راه بیاندازد!
ان شاالله در یادداشت بعدی الگوی مدیریت بحران #مقام_معظم_رهبری در فتنه اخیر را بر اساس الگوی مدیریت بحران امیرالمومنین علیه السلام شرح خواهم داد. ان شاالله
.... ادامه دارد.
#نشر_فوری
@mahdavi_arfae
#پست_مهدوی
منتظر امام زمانت باش #مثل_شهدا..
🍃🌸 #منتظر یعنی شهید مصطفی ردانی پور
توی جبهه ها شب جمعه که میشد دعای کمیلش رو که میخوند میزد به دل بیابونا.
میدوید توی بیابونا صدا میزد ؛
یابن الحسن...
یابن الحسن...
گریه میکرد و صدا میزد ؛
اونقدر که بیهوش میشد...
13980910_35325_128k.mp3
5.17M
🎙 بشنوید | بیانات حضرت آیت الله خامنهای پیش از آغاز جلسه درس خارج فقه درباره ثبتنام افراد در #انتخابات_مجلس
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
✨بسم الله الرّحمن الرّحیم✨
🔷وَ قَالَ ( عليه السلام ) : اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ يَنْظُرُ بِشَحْمٍ وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ
🔷و درود خدا بر او فرمود: از ويژگيهاي انسان در شگفتي مانيد، كه با پاره اي (پي) مي نگرد، و با (گوشت) سخن می گويد، و با (استخوان) مي شنود، و از (شكافی) نفس می كشد!!
📒 #نهج_البلاغه #حکمت8
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
💎استاد پناهیان💎
✨راز مظلومیّت ولی امر جامعه اسلامی
✳️هیچکس به اندازه ی ولی امر جامعه ی اسلامی مظلوم نیست.
👌چون معمولا مردم محدودیت های او را خوب درک نمی کنند و از طرفی دشمنانش محدودیت های او را خوب می فهمند و او را تحت فشار قرار می دهند و او نیز هرگز
نمی تواند همه ی واقعیت ها را بیان کند.✨
💯در عین حال باید به وظیفه ای که درست تشخیص می دهد عمل کند.✅
💯✨🌹👌
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💎وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَي أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ .
💠و درود خدا بر او فرمود: چون دنيا به كسي روي آورد، نيكيهاي ديگران را به او عاريت دهد، و چون از او روي برگرداند خوبيهاي او را نيز بربايد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت9
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☢ رنجی که ما به امام زمان میدیم...
#کلیپ
#استاد_پناهیان
🔮 @doayeahdd
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
🔷وَ قَالَ ( عليه السلام ) : خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ .
💠و درود خدا بر او فرمود: با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوي شما آيند.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت10
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
شمیم سیب
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💎وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَي أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَ
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
#حكمت9:
1⃣:این کلام نورانی را تبیین بفرمایید.
این سنت روزگار و دنیاست یا اخلاق و رسم مردم است؟
#جواب:
✳️دنیا در منظر امیرالمؤمنین علیه السلام دو چهره دارد:
🔴 زشت و زیبا
👈واین بستگی دارد به نوع مواجهه ما به دنیا.
⏪دنیای مذموم ابزار اصلی فریبکاری شیطان است که هرگاه به کسی روی آورد معلوم میشود که او فریب دنیا و ابلیس را خورده است.
⚠️ یکی از نشانه ها یا آثار فریب دنیا را خوردن این است که کارهای نیکی که دیگران انجام داده اند و او هیچ نقشی در آنها نداشته است به خود نسبت می دهد و مردم هم باور می کنند.
♻️ و برعکس اگر دنیا از فریب مؤمنی ناامید شود به جنگ او برمی خیزد و یکی از ضربه هایش این است که خوبیهایش را دیگران نمی پذیرند.
2⃣: توضیح کامل بفرمایید.
3⃣: آیا منظور از " نیکی های دیگران را به او عاریت دهد" یعنی خوبی های دیگران را تقلید کنیم ؟
#جواب:
✳️ دنیا موجودی نیست که بتوان با آن معامله کرد .
⁉️ وقتی حضرت میفرمایند: دنیا به او عاریه میدهد " این را باید از کلام امیرالمؤمنین علیه السلام فهم کرد که زبان عربی هم چون زبان فارسی استعاره و کنایه و... دارد .
⚜ و منظور حضرت این است که انسان بواسطه دنیاطلبی ، خصلت های دیگران را به خودش نسبت میدهد .
🔰در قرآن کریم میخوانیم " و یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا " دنیا دوستان دوست دارند برای کارهایی که انجام نداده اند مورد حمد و ستایش قرارگیرند .
⏪ از نشانه های دنیازدگی انسان این است که دنیا او را آنچنان فریب میدهد که حتی خوبیهایی که دیگران انجام داده اند که او هیچ نقشی در آنها نداشته را به دروغ به خود نسبت میدهد و کم کم باورش میشود.
⏪ و از نشانه های ناامیدی دنیا از فریب مؤمن آن است که به او پشت میکند بگونه ای که حتی خوبیهای واقعی انجام شده او را هم از او میگیرد و به دیگران میدهد.
🔴هر انسانی در معرض امتحان به دنیای حرام _ اعم از مال حرام، مقام حرام، شهرت حرام، شهوت حرام و..._ قرار می گیرد.
🔰 اگر تسلیم دنیا شد، دنیا به او روی خوش نشان داده زمینه اغوا و انحراف بیشترش را فراهم می کند.
🔰و اگر دست رد بر سینه دنیا زد، کم کم دنیا به دشمنی با او برمی خیزد.
👈در هر دو صورت نشانه هایی وجود دارد:
⭕️ یکی از نشانه های دوستی و دشمنی دنیا این است که دنیا چنان دوستداران فریب خورده اش را سرمست از تعریف و تمجیدهای بیجا می کند تا اینکه کم کم خوبیهای نداشته و خوبیهای دیگران را هم به خود نسبت می دهد.
✳️سالها پیش فردی در سلک روحانیت چنان گرفتار این حب الدنیا شده بود که غافل از نگاه تیز و دقیق دیگران و به خیال اینکه کسی نمی فهمد ابتدا ادعای مرجعیت کرد و سپس برای جبران ضعف علمی خود رساله عملیه امام خمینی را بدون کوچکترین تحقیق و حتی بدون یک دور مطالعه، با تغییر جلد به نام خود منتشر کرد و ...
↩️ ناگهان عده ای متوجه شدند در جاهایی از این رساله نوشته شده است:" همانگونه که در کتاب تحریرالوسیله نوشته ایم...." و خب معلوم بود که تحریرالوسیله کتابی است متعلق به امام خمینی و... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
🖋حجتالاسلام مهدوی ارفع
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇