فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی محرمانه
حتتتما ببینید
#کلیپ
#استاد_انصاریان
✨ @doayeahdd ✨
۲۶ آذر ۱۳۹۸
۲۶ آذر ۱۳۹۸
شمیم سیب
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ #سیاحت_شرق #آقانجفی_قوچانی #قسمت_اول #مقدمه 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 📚(زندگینامه آق
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#سیاحت_شرق #آقانجفی_قوچانی
#قسمت_دوم
#مقدمه
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
📚(زندگینامه آقا نجفی قوچانی)
🌷آقـا نـجـفـى پـس از مـشـرف شـدن بـه مـشـهـد بـه ادامـه تـحـصـيـل مـى پـردازد و در عرض مدت كوتاهى مطول و شمسيه و لمعه و قوانين و معالم و مـغـنـى و شـرح و مـطـالع و تـجـريـد را فـرا مـى گـيـرد. در طول اقامت در حوزه مشهد با مشكلاتى مواجه مى شود و بالاخره تصميم مى گيرد به همراه يـكـى از دوسـتـانـش بـه اصفهان برود. آنها پاى پياده از راه طبس و بيابان هاى وسيع و مـرگ آورش بـه يـزد و از آنـجـا بـا زحـمـت فـراوان به اصفهان رفتند، در راه با خطرات زيادى روبرو شدند اما در نهايت خود را به مقصد رسانيدند. پس از ساكن شدن در مدرسه و مـسجد (عربان ) مشغول تحصيل شدند. او ابتدا به محضر درس آخوند كاشى رفت و مـنـظـومـه حـاج مـلا هـادى سـبـزوارى را از ايـشـان آمـوخـت سـپـس رسـائل را نـزد شـيـخ عبدالكريم گزى و حكمت را از ميرزا جهانگير قشقايى فرا گرفت . زنـدگـى و تـحـصـيـلات آقا نجفى قوچانى در اصفهان با سختى و ناراحتى زياد روبرو شـد. كـمـبـود غـذا، قوت نامناسب او را بارها به بيمارى كشانيد، به همين خاطر مجبور شد بـرخـى از كـتـابـهـاى خـود را جهت امرار معاش بفروشد و يا مجبور مى شد به كار سخت و دشـوار دسـت بـزند تا كمى از ناملايمات زندگى اش را كم كند. اين كشمكشها به مدت 4 سـال طـول كـشـيـد. او دربـاره تـجـربه اى كه در اين زمان به دست آورده بود مى گويد: (طلبه بايد هميشه به ياد خدا باشد و توفيق فهم از او بخواهد، غذاهاى غليظ نخورد و زياد نخورد چنانكه گرسنه بماند صبر نمايد و بى خوراكى را نعمتى و توفيق جبرى بـدانـد كـه ايـن دهـان بدن كه بسته شد، دهان روح باز گردد و شكر خدا گويد كه چنين تـوفـيـقـى بـه او داده . اگر بى خوراكى نصيب ما مى شد او را عزيز داشتيم و بر رفقا پـوشـيـده مـى داشـتـيـم و اسـتقراض نمى كرديم مگر كارد به استخوان مى رسيد يعنى از حـال و قـوه مـى افـتـاديـم كـه ظـن بـه ضـرر و نـاخـوشـى و مـردن حـاصل مى شد در آن صورت هم بر حسب تكليف الهى استقراض نموديم كه اگر عذرى مى آورد و نـمـى داد ما خوشحال تر بوديم كه تكليف ساقط گرديد و گرسنگى باقى است ).
هـمـچنين مى فرمايد: (طلبه بايد دامن همت به كمر زند، صبر پيشه گيرد، شيطان و يا رياست دنيا و يا چرب و شيرينى دنيا او را نفريبد كه هلاكت ابدى آورد).
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
ادامه دارد......👇👇👇
✨ @doayeahdd ✨
۲۶ آذر ۱۳۹۸
۲۷ آذر ۱۳۹۸
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
🔷وَ قَالَ ( عليه السلام ) : أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ .
💠و درود خدا بر او فرمود: از لغزش جوانمردان درگذريد، زيرا جوانمردی نمی لغزد جز آنكه دست خدا او را بلندمرتبه می سازد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت20
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
۲۷ آذر ۱۳۹۸
شمیم سیب
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🔷وَ قَالَ ( عليه السلام ) : أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ فَمَا يَعْثُرُ
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
#حکمت20
1⃣:منظور از #جوانمرد کیست و چه خصوصیاتی دارد ؟
2⃣: آیا منظور امام این است که اگه کسی متصف به صفت جوانمردی شد، خداوند لغزش هاش رو تبدیل به پاداش میکنه ؟
#جواب:
✅جوانمرد در درجه اعلایش وجود پاک اهل بیت علیهم السلام و در درجات پایین تر هر مؤمنی که در هیچ شرایطی حاضر به خیانت کوچک و بزرگ به دیگران نباشد و بار زحمت و رنج دیگران را بی منت بر دوش بکشد.
🔴منظور امام روشن است یعنی خداوند خطای جوانمردان را میپوشاند و جبران می کند.
3⃣:تعریف و ویژگی جوانمرد چیست؟
#جواب:
✅در کتب لغت : "فتوت" هم خانواده و هم معنای "مروت" آمده به معنای مردی ،مردانگی ، و جوانمردی
✳️«فتوّت» نوعی ایثار است، یعنی شخصی، غیر را بر نفس خود مقدم شمارد.
🔸آن ایثار می تواند به جاه و مقام باشد
🔸و یا ایثار به نفس که بالاترین درجه فتوّت است.
✳️چنین شخصی در راه خدمت به دیگران، بیش از وظیفه انسانی و اخلاقی اش تلاش می کند، لغزش های آنان را نادیده می گیرد و با همگان حتی دشمنان و مخالفان و غیر همکیشان به انصاف عمل می کند.
💠درباره معنى فتوت از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند؟
📢فرمود: گمان كرده اید فتوت و مردانگى با فسق و فجور است! نه بلكه فتوت آنست كه #اطعام كنى و #امید مردم را بر آرى و چهره #خندان داشته باشى و مردم را از رنج و #اذیت خود #مصون دارى و غیر آن نیرنگ و فسق است.
«۱»
💠امام (علیه السلام) پرسید مروت چیست؟
⁉️ اصحاب گفتند نمیدانیم.
📢فرمود: مروت آن نیست كه انسان سفرهاش در درگاه خانه براى مردم گسترده باشد بلكه مروت دو تاست: در #سفر و در #حضر
✳️اما #مروت_در_حضر:
⭕️قرائت قرآن
⭕️و ملازمت با مساجد
⭕️بكار برادران مۆمن پرداختن
⭕️و بكارگر خرج كافى دادن
🔰كه اینها دوست را خشنود و دشمن را منكوب میكند.
✳️و اما #مروت_در_سفر :
⭕️خوبى و فراوانى توشه
⭕️و به همراهان دادن آنها
⭕️و كار مردم را پس از جدایى از ایشان كتمان داشتن
⭕️و شوخى زیاد در غیر موردى كه غضب خدا را برانگیزد.
⏪بعد فرمود: قسم به آن كه محمد (صلی الله علیه و آله) را بحق مبعوث گردانید خداوند بهر كسى بقدر مروتش روزى دهد كه رزق به اندازه خرج فرود آید، صبر بقدر شدت بلاء داده شود.
«۲»
✳️حضرت امیر المۆمنین علیه السّلام فرمود : كه #فتوّت و جوان مردى در چهار چیز است:
🔹 #تواضع نمودن با داشتن ثروت
🔹 #عفو نمودن (از كسى كه بدى نموده) با داشتن قدرت انتقام
🔹#نصیحت و راهنمائى نمودن با داشتن عداوت و دشمنى
🔹و#بذل و بخشش نمودن بدون منّت گذاردن.
«۳»
📚منابع:
۱.بحارالأنوار، ج70، ص50
۲.مکارم الاخلاق
۳.ارشادالقلوب
🖋حجت الاسلام مهدوی ارفع
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
۲۷ آذر ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 فقط می خوام به خدا نزدیک بشم😍
💞 تنها هدفی که میشه عاشقش شد.❤️
عالیه گوش بدید 👌
#تصویری
#کلیپ
✨ @doayeahdd ✨
۲۷ آذر ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚘﷽⚘
#یک_قرار_معنوی
#ساعت_۸_به_وقت_امام_هشتم🕗
تاخراسان راهی نیست...✋
دست بر سینه و عرض ادب
🌷بسم الله الرحمن الرحیم
🌷اللّهُمَّ صَلِّ عَلى
🌷علِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى
🌷الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ
🌷و حُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ
🌷و مَنْ تَحْتَ الثَّرى
🌷الصِّدّیقِ الشَّهیدِ
🌷صلاةً کَثیرَةً تامَّةً
🌷زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً
🌷کاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِک...
─┅═ঊঈ🌹ঊঈ═┅─
۲۷ آذر ۱۳۹۸
۲۷ آذر ۱۳۹۸
شمیم سیب
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ #سیاحت_شرق #آقانجفی_قوچانی #قسمت_دوم #مقدمه 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 📚(زندگینامه آقا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#سیاحت_شرق #آقانجفی_قوچانی
#قسمت_سوم
#مقدمه
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
✨او در سن 13 سالگى تصميم گرفت براى بار سوم به مسافرتى طولانى برود. اين بار نيز با پاى پياده از اصفهان عازم عتبات عاليات گرديد و پس از پشت سر گذاشتن مشكلات فراوان ، پس از ورود به نجف اشرف و زيارت قبر ائمه اطهار عليهم السلام به مـحـضـر درس آخـونـد مـلا مـحـمـد كـاظـم خـراسـانـى رفـت ، در هـمـان جـلسـه اول آثار شيفتگى و محبت در او نمايان شد و با شوق زياد تصميم مى گيرد در نجف بماند و تـقـريرات درس مرحوم آخوند را دنبال كند. اين دلبستگى و ارادت نسبت به مقام رفيع و بـلنـد آخوند خراسانى تا پايان عمر در او باقى مى ماند و پيوسته از آن سخن به ميان مى آورد.
آقـا نجفى هنگامى كه از مرز 30 سالگى عبور مى كند به توصيه برخى از دوستان با دخـتـرى بـه نـام سـكـيـنـه بـيـگـم ازدواج مـى كـنـد. هـمـسـر او زنـى صـبـور و بـا كـمـال بـود كـه پـيوسته او را در سختى هاى زندگى يارى مى داد. ثمره اين ازدواج چهار دخـتـر و يـك پـسر بود كه در اثر ناملايمات و شيوع بيمارى و قحطى دو دختر و پسر او جان سپردند و در وادى السلام عراق دفن گرديدند. با وجود تمام اين مصائب و گرفتارى هـا، آقـا نـجـفـى بـه تـحـصـيـلات خـود ادامـه داد. عـمـده دروس و بـحوث او درسهاى فقه و اصـول مـرحوم آخوند به شمار مى آمد و نتيجتا باعث گرديد پس از سالها زحمت و تلاش ، مـردى عـارف و عـالم بـه جـامـعـه شـيعه تقديم شود در حاليكه به درجه والاى اجتهاد نيز رسيده بود.
هنگامى كه نهضت مشروطيت در ايران ريشه مى گيرد و آخوند در حمايت از آن به طور مكرر سـخـنـرانـى كـرده و عـليـه اسـتبداد قيام مى كند؛ آقا نجفى قوچانى به يارى استادش مى شـتـابد و از زمره مشروطه خواهان مى شود. او يكى از كسانى است كه بيش از علماى ديگر نجف در به ثمر رسيدن مشروطه تلاش مى كند.
بعد از درگذشت مرحوم آخوند خراسانى زندگى بر آقا نجفى سخت تر مى شود و براى گـذران زنـدگـى مـجـبـور مـى گـردد، سـاعـتـهـاى طـولانـى بـه صـلاه اسـتـيـجـارى مشغول شود و يا به طور پنهانى كار كند.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
ادامه دارد....👇👇👇
✨ @doayeahdd ✨
۲۷ آذر ۱۳۹۸
۲۷ آذر ۱۳۹۸
شمیم سیب
▫️ #سیاحت غرب #نجفی_قوچانی 📛😳📃😢📛 #قسمت_دوم 🙁با حال غربت و وحشت فوق العاده و یأس از غیر خدا در بالاس
📕 #سیاحت_غرب
📝 آقانجفی #قوچانی
#قسمت_سوم
📛😳📃😢📛
...
ولی آن دیگری گفت چون مناط (معیار) رفتار ما با این شخص، جواب سؤال آخری است و آن هنوز معلوم نیست، ما باید به مأموریت خود عمل نموده، وظایف خود را انجام دهیم و این هرکه باشد عناوین و اعتبارات در نظر ما اعتباری ندارد.
پس سؤال نمودند: «مَن نَبیُّک؟» یعنی پیغمبر تو کیست؟
و در این هنگام طپش قلب من کمتر و زبانم بازتر و صدایم کلفتتر گردیده بود، جواب دادم:
نَبيّي رسولُ الله الی الناسِ کافّة محمدُ بن عبدالله خاتمُ النبیین و سیدُ المُرسَلین صَلّی الله علیه و آله (پیغمبرم، فرستادهی خدا به سوی همه مردم محمد بن عبدالله خاتم پیامبران و سروَر رسولان است درود خدا بر او و برخاندان او)
در این هنگام غیظ و غضبشان بالکلیة (بهطور کامل) رفت و صورتشان روشن گردید و از من هم آن ترس و وحشت رفت.☺️
پس سؤال نمودند از کتاب و قبله و امام و خلیفه رسول الله. جواب دادم:
کِتابي قرآنٌ کریمٌ و قَد نزّل مِن رَبٍّ رَحیمٍ عَلَی نَبيّ حَکیمٍ. (کتاب من قرآن کریم است که از سوی پروردگار مهرگستر بر پیامبر حکیم نازل شده)
و قِبلَتِي کَعبة وَالمَسجدُ الحَرام (و قبلهام کعبه و مسجدالحرام است)
«وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ؛ و هر کجا بودید، روی بدان جانب کنید. /بقره،150»
اَلمَسجدُ الحَرام ظاهراً، و باطناً الحقّ المتعال. (مسجد الحرام قبله ظاهری من است و قبلهی باطنیام، حق متعال است)
«إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ من با ایمان خالص روی به سوی خدایی آوردم که آفرینندهی آسمانها و زمین است و من هرگز از مشرکان نیستم. /انعام،79»
و اَئمّتي وخُلفاءِ نَبيّي اِثنَی عَشَر اِمَاماً اَوّلُهُم عَلي ابن اَبیطالب َو آخَرُهُم حُجَّة ابن الحَسَن صَاحِبِ العَصرِ وَ الزَّمان مُفتَرِضُوا الطّاعَة وَ مَعصُومُون مِنَ الخَطَأ وَ الزَّلَل، شُهَداءُ دَارِالفَنَاء و شُفَعَاءُ دَارالبَقَاء. (و امامان من و جانشینان پیغمبر من، دوازده امامند، اول آنها علی بن ابیطالب و آخرشان حجت بن الحسن صاحب العصر و الزمان است که اطاعت همگیشان واجب بوده و از گناه و خطا پاک و منزّه هستند، آنها در دنیا گواه اعمال ما و در آخرت شفیع و واسطهی مغفرت و بخشایش پروردگارند.)
و یک یک اسامی و نسب و حسب آن بزرگواران را برای آنها شرح دادم.👌
گفتند: این همه طول و تفصیل لازم نبود، جواب هر کلمه، یک کلمه است.
گفتم برای شما از این مفصلتر لازم است، زیرا که درباره ما از اول بدگمان بودید و بر خلقت ما اعتراض نمودید، با اینکه بر فعل حکیم (کار خدای دارای حکمت) نمیبایست اعتراض نمود. و از آن روزی که اعتراض شما را فهمیدم، از شما دقّ دلی پیدا کردم. حتی آنکه متعهد شدم که اگر مجالی بیابم، از شما سؤالاتی بنمایم و چون و چرایی دراندازم، ولی حیف که با این گرفتاری و مضیقه (تنگنا) مجالی برایم نمانده.
با لب دمساز خود گر جفتمی - همچو نی من گفتنیها گفتمی
🤔و سکوت نمودم و منتظر بودم که چه سؤالی بعد از این میکنند.
دیدم سؤالی نکردند فقط پرسیدند: این جوابها را از کجا میگویی و از که آموختی؟
و از این سؤال به فکر فرو رفتم که ادّله و براهینی که در دارِ (سرای) غفلت و جهالت و خطا و سهو مرتّب نموده بودم، از کجا سهو و خطایی در مادّه (اصل) و یا در صورت (نوع) و یا در شرایط اِنتاج (نتیجه گرفتن) آن روی نداده باشد؟ و از کجا که [قیاس] عَقیم (بیثمر و بینتیجه) را مُنتِج (نتیجهبخش) خیال نکرده باشیم و از کجا که آنها به موازین منطقی درست دربیاید و از کجا که آن موازین، موازین واقعی باشد و خود ارسطو که مُقَنّن(قانونگذار) آن موازین است، به خطا نرفته باشد؟
ادامه دا..رد..
@nahj_balaq
💀🔥🔥👹🔥🔥💀
۲۷ آذر ۱۳۹۸
۲۸ آذر ۱۳۹۸
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
🔷وَ قَالَ ( عليه السلام ) : قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ .
💠و درود خدا بر او فرمود: ترس با نااميدي، و شرم با محروميت همراه است، و فرصتها چون ابرها مي گذرند، پس فرصتهاي نيك را غنيمت شماريد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت21
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
۲۸ آذر ۱۳۹۸
شمیم سیب
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🔷وَ قَالَ ( عليه السلام ) : قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْ
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜
#حکمت21
1⃣:توضیح بفرمایید منظور از این جمله چیست ؟« ترس با ناامیدی همراه است »
2⃣:مقصود حضرت از این قسمت کلام نورانی چیست؟ «شرم با محرومیت همراه است»
3⃣:شرم و حیا ارزش است یا ضدارزش؟
4⃣:منظور چه نوع محرومیتی است؟
#جواب:
💠وقتی کسی ترس نابجا داشته باشد، در جایی که باید اقدام لازم یا مفیدی کند پاپس می کشد.
🔰مثلاً باید حرف حق خودش را روشن و صریح بگوید ولی می ترسد و نمی گوید.
👈 چنین کسی از گرفتن حق خود یا نیل به مقصود خود که راهی جز ابراز صریح نداشته، ناامید می شود یعنی به آنچه شایسته اوست نمیرسد و امیدی به رسیدن به آن هم ندارد.
💠حیا در حقیقت کیفیتی نفسانی است و نیرویی درونی است که مانع بروز رفتاری از فرد می شود که به زعم و عقیده خودش دارای عوارض ناگوار برای شخصیت و احترام او در نظر دیگران است؛
پس حیا به معنای عام به سه رکن تکیه دارد:
👇👇
🔴۱_ رفتاری خاص
🔴۲_ عوارض و آثار آن رفتار؛ در نظر دیگران
🔴۳_نگرانی از عوارض و آثار آن رفتار
✳️اکنون می توان حیا را بر اساس این سه رکن به دو نوع تقسیم کرد:
⭕️۱. شرم و کم رویی: آنجا که رفتار خوب است ولی ضعف شخصیتی فرد از اینکه آن رفتار را انجام بدهد و توسط دیگران مورد تمسخر یا تحقیر یا ... قرار گیرد ، خجالت می کشد.
✳️روشن است چنین صفتی علاوه بر اینکه مذموم است مانع رسیدن فرد به منافع ابراز عقیده، مشارکت و .. می شود.
⚜ مثل دانش آموزی که پاسخ سوال معلم را می داند ولی کم روئی مانع ابراز می شود و همین امر او را از دریافت پاداش و امتیاز محروم می کند پس این نوع حیا با محرومیت همراه است.
⭕️۲.حیاء از انجام رفتاری که حقیقتا قبیح، ناپسند و گناه است که چنین حیایی ممدوح است و عامل حفظ حرمت و عزت فرد.
5⃣:اگر شخصی بواسطه حیا از چیزی محروم شود ، آیا این ضد ارزش است ؟
#جواب:
✳️شرم و حیا هم مانند خیلی از اوصاف و حالات انسان دو نوع است:
🔰حیای خوب و حیای بد
👈در اینجا حضرت در صدد بیان تبعات برخی خصلت های بد یا به عبارت بهتر نقاط ضعف هستند:
🔹 مانند ترس بیجا و شرم منفی
⏪درباره حیای مثبت و خوب #حکمت223 و #حکمت349 را ببینید .
⏪و درباره حیای بد و منفی فرمود:" کار خیر را نه بخاطر شرم و خجالت ترک کن ونه از روی ریا انجام بده"
🔴خلاصه این حکمت در مقام بیان عوارض خجالت منفی است والله العالم
6⃣:حد شرم چیست ؟ منظور از این که شرم محدودیت می آورد چیست ؟
#جواب:
❇️مراد از این شرم، خجالت منفی است
⁉️ یعنی نوعی از ترس بیجا که باعث می شود فرد علیرغم داشتن توانایی لازم در کاری یا موضوعی، جرات و جسارت ورود و اظهار نظر یا اقدام بهنگام را نداشته باشد.
‼️ لذا در بسیاری از موارد از حقوق خود یا مواهب شایسته محروم می ماند.
🖋حجتالاسلام مهدوی ارفع
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
۲۸ آذر ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 میدونستی صلوات چنین معنای
قشنگی هم داره؟☺️
✨ @doayeahdd ✨
۲۸ آذر ۱۳۹۸
۲۸ آذر ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀از آثار غیبت هنگام مردن 🥀
✨ @doayeahdd ✨
۲۸ آذر ۱۳۹۸
۲۸ آذر ۱۳۹۸
شمیم سیب
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ #سیاحت_شرق #آقانجفی_قوچانی #قسمت_سوم #مقدمه 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 ✨او در سن 13 سا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#سیاحت_شرق #آقانجفی_قوچانی
#قسمت_چهارم
#مقدمه
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
🌺آقا نجفى قوچانى بارها پياده به همراه برخى از دوستانش به زيارت كربلا و سامرا و ساير مشاهد مشرفه عراق رفت و خاطرات شيرينى از خود به جاى گذاشت . او پس از 20 سـال زنـدگى در عراق تصميم مى گيرد به ايران برگردد و با خانواده اش ديدار كند. امـا مـتـاءسفانه قبل از حركت خبر فوت پدرش به او مى رسد. اندوهگين و ناراحت بار سفر مـى بـنـدد و رهـسـپـار وطن مى گردد. آقا نجفى ، پس از ورود به ايران به پابوسى امام رضـا عـليـه السـلام مـى شـتـابـد و سـپـس بـه شـهـرسـتـان قـوچـان مـى رود. مـردم از او اسـتـقبال شايانى مى كنند و ضمنا مى خواهند محل درس و تبليغ خود را قوچان قرار دهد. او به ناچار مى پذيرد و تا پايان عمر نزد آنان مى ماند. حوزه درس او بسيار گرم بود و طـلاب زيـادى بـه شـوق اسـتـفـاده علمى و عرفانى از آن بزرگوار به محضر درسش مى آمدند او در مدت بيست و پنج سال شاگردان زيادى تربيت كرد. زندگى ساده و بسيط او و اخـلاق مـتـواضـعـانـه اش چـشـمـگـيـر بود و همواره مردم را به ساده زيستى و به دور از تـجـمـلات دعـوت مـى كـرد. او پيوسته با عقايد انحرافى و خرافات و صوفى گرى و مقدس مآبى در مبارزه بود و در رسيدن مردم به حق خود به شدت اصرار مى ورزيد.
سـرانـجام آية الله سيد محمد حسن قوچانى در روز نهم ارديبهشت 1322 شمسى در سن 68 سالگى دار فانى را بدرود حيات گفت و پس از تشييع جنازه با شكوهى به خاك سپرده شد.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
ادامه دارد....👇👇👇
✨ @doayeahdd ✨
۲۸ آذر ۱۳۹۸
۲۸ آذر ۱۳۹۸
۲۸ آذر ۱۳۹۸
۲۹ آذر ۱۳۹۸
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
🔷وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَنَا حَقٌّ فَإِنْ أُعْطِينَاهُ وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّرَي .
قال الرضي : و هذا من لطيف الكلام و فصيحه و معناه أنا إن لم نعط حقنا كنا أذلاء و ذلك أن الرديف يركب عجز البعير كالعبد و الأسير و من يجري مجراهما .
💠و درود خدا بر او فرمود: ما را حقي است اگر به ما داده شود، وگرنه بر پشت شتران سوار شويم و براي گرفتن آن برانيم هر چند راه رفتن ما در شب به طول انجامند.
(اين از سخنان لطيف و فصيح است، يعني اگر حق ما را ندادند، خوار خواهيم شد و بايد بر ترك شتر چون بنده بنشينيم.)
📒 #نهج_البلاغه #حکمت22
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
۲۹ آذر ۱۳۹۸
شمیم سیب
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🔷وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَنَا حَقٌّ فَإِنْ أُعْطِينَاهُ وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَا
🌑🌒🌓🌔
🌒🌓🌔
🌓🌔
🌔
#حکمت22
1⃣: لطفاً این حکمت را توضیح دهید، یعنی انسان برای گرفتن حقش خواری را تحمل کند؟
✍ #حکمت22 یا مربوط به ماجرای سقیفه است یا شوراى شش نفره عمر براى انتخاب خلیفه سوم.
🔰لذا اشاره به مسئله خلافت دارد که حق مسلّم اهل بیت و امیر مؤمنان على(علیه السلام) بود.
✳️مى فرماید: «ما را حقى است که اگر به ما داده شود (آزادیم) وگرنه (همچون اسیران و بردگانى خواهیم بود که) در عقب شتر سوار خواهیم شد، هرچند زمانى طولانى این سیر در تاریکى بگذرد»
⚜با توجه به این که در متن عربی «اعجاز» جمع «عَجُز» به معناى پشت و «سُرى» به معناى سیر شبانه است سه معنا برای #حکمت22 قابل فهم است:
🔴 اگر حق ما به ما داده نشود همچون بردگان و اسرا که بر تَرک و عقب شتر سوارشان می کنند، خوار خواهیم شد.
🔴 اگر حق ما را به ما ندهند به زحمت و مشقت فراوان خواهیم افتاد همان گونه که شخص ردیف دوم به هنگام سوار شدن بر شتر چنین حالى را خواهد داشت.
🔴اگر ما به حقمان نرسیم مخالفان ما براى مدتى طولانى ما را به عقب خواهند انداخت و ما هم طبق فرموده پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) صبر مى کنیم و براى گرفتن حق خویش دست به شمشیر نخواهیم برد.
♻️اما می توان هر سه تفسیر را با هم در مفهوم کلام امام جمع کرد:
⭕️به این معنا که اگر ما را از حق خود محروم سازند هم ما را به خوارى مى کشانند و هم به زحمت و مشقت مى افکنند و هم مدت طولانى ما را از حقمان محروم مى دارند و به فرمان پیغمبر اکرم ناچاریم صبر کنیم.
⬅️ همان گونه که تاریخ این واقعیت را نشان داد که دشمنان امام هفتاد سال بر فراز تمام منابر در سراسر جهان اسلام آن حضرت را لعن مى کردند و فرزندانش را در کربلا به خاک و خون کشیدند و خاندان او را به اسارت کشاندند و آنچه از دستشان بر مى آمد از ظلم و ستم بود روا داشتند ولى آنها صبر کردند، تا این شب تاریک و سیاه و ظلمانى برطرف شود و البته باور ما این است که پایان این شب سیاه و ظلمانى همان ظهور مهدى موعود خواهد بود.
📢این #حکمت از معدود جملاتی است که به نظر می رسد که سید رضی ره صرفا از جنبه ادبی فوق العاده اش آن را انتخاب کرده نه از حیث معارف آن لذا نیازی نیست ما به بررسی آن وقت بگذاریم.
#نکته:
⚠️در این #حکمت حضرت کنایه از حق خلافت خود می زنند که بعد از رسول مکرم اسلام، ظالمانه غصب شد و این حق شخصی و فردی نبود.
🔴از طرفی هم نهج البلاغه و هم سایر کتبی که سیره و زندگانی مولا را نقل کرده اند اثبات می کنند که حضرت با وجود همه ظلمهایی که به شخص و شخصیتشان شد باز هم برای بقای اسلام و حفظ وحدت، از حق خود بزرگوارانه گذشتند...
⏪پس در حقوق شخصی اگر گذشت منجر به ظالم پروری نمیشود ، مقتضای #تربیت_نهج_البلاغه_ای بخشش است.
⏪ولی اگر حق جنبه اجتماعی و عمومی و از همه مهمتر جنبه شرعی دارذ، تا جایی که پیگیری حق از طریق قانون باشد و منافات با مصلحت بالاتری مانند وحدت امت نداشته باشد، خوب و حتی لازم است...
2⃣:این حکمت آیا شاهد تاریخی دارد ؟
3⃣:این تلاش سخت درباره همه افراد و همه انواع حقوق مصداق پیدا میکند ؟
4⃣:مگر حق را نباید دنبالش رفت وگرفت پس چطور امام فرموده اند «اگر ندهند بر پشت شتران...»
5⃣: توضیحی که سید رضی داده اند پایین این حکمت درست است که نوشته اند اگر حق مارا ندهند خوار خواهیم بود؟
#جواب:
✳️ توضیح سید رضی ذیل این حکمت اصولاً با سیاق جمله امیرالمومنین سازگار نیست؛
⭕️زیرا حصرت در این حکمت در مقام بیان دو مطلب به هم پیوسته اند:
🔴نخست اینکه حق حکومت ، حق ما بوده و هست اگرچه از ما گرفتند و غصب کردند.
🔴ثانیاً :اگر این حق را به ما برگردانند که هیچ وگرنه ما دست بردار نیستیم و برای رسیدن به حق خود هر سختی را به جان می خریم همانند کسی که سختی بر ترک شترسوار نشستن و طی کردن راه طولانی را با همین اوضاع به جان میخرد تا به مقصد برسد.
💢زیرا امامی که از خلافت کنار زده شده ولی پیگیر حق خود هست شبیه کسی است که پشت شتر سواری نشسته و با او قدم به قدم و لحظه به لحظه همراه است و با همه سختیهایی که نشستن در ترک شتر از درد و تکان های شدید دارد و با همه تلخی ای که بر ترک شتر نشستن از نظر منزلت اجتماعی دارد .
⚜زیرا معمولا ارباب جلو می نشیند و عبد در پشت سر او اما رها نمی کند تا بالاخره به مقصد می رسد.
🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌔
🌓🌔
🌒🌓🌔
🌑🌒🌓🌔
۲۹ آذر ۱۳۹۸