از اینکه ما را همراهی میکنید خرسندیم.💐
لطفا کانال خودتان را به دیگران معرفی کنید.👇
@shams_shomos_toos
مغز خود را به چالش بكشيد تا عصبها مجبورشوند مسيرهای جديد بسازند
ساعت را برعكس ببنديد
بادست دیگر مسواک بزنيد
بادست مخالف صبحانه بخورید
اينكارظرفيت مغز و حافظه را زياد میكند.
#سلامتی
#برای_آرامش_و_زندگی_بهتر_همراه_ما_باش
#شمس_الشموس
@shams_shomos_toos
خاطرات بد،
دلخوریها،
کینههای ریز و درشت،
بی معرفتیها و نامردیها،
طعنه ها و کنایه ها،
انتظارات برآورده نشده،
رویاهای تعبیر نشده...
هرشب همه را بریز وسط سفره،
آن وقت پنجره را باز کن،
با هر دستت یک گوشه ی سفره را بگیر،
ببرش بیرونِ پنجره چند بار بتکان،
همه را بسپار به باد،به باران،به خاک،به آب.
پنجره را ببند و با ذهن و فکری خالی از
تمام سختی ها و منفی ها روزت را آغاز کن...
#برای_آرامش_و_زندگی_بهتر_همراه_ما_باش
#شمس_الشموس
@shams_shomos_toos
📸 تصویری از قرائت اذان و اقامه برای فرزند چهاردهم حجت الاسلام وافی توسط رهبر معظم انقلاب
🌏 #لحظه_شادی
#برای_آرامش_و_زندگی_بهتر_همراه_ما_باش
#شمس_الشموس
@shams_shomos_toos
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌در آستانه انتخابات..
✖️خر ۱۰ میلیون تومان،رای ۱ میلیون تومان،حتما ببینید جالبه😏نکته بسیار ظریف و جالبیه!حتماً #تأمل بفرمایید.
#برای_آرامش_و_زندگی_بهتر_همراه_ما_باش
#انتخابات_مجلس
#شمس_الشموس
@shams_shomos_toos
⛔️ رای بی رای ⛔️
⚠️قابل توجه عزیزانی که برای عدم شرکت مردم در انتخابات جوک میسازند
♦️البته ما میدونیم کیا بخاطر اینکه میدونند بین مردم جایگاهی ندارند و رای نمیآوردند دنبال تحریم انتخاباتند❗️
❌ میگه وضع مملکت خیلی داغونه، دیگه قابل تحمل نیست، این مسئولین
شورش رو درآوردن. مردم همه ناراضی هستن. بخاطر همین من یکی که دیگه رای نمیدم تو #انتخابات
✅ میگم منم نظرم درباره عملکرد مسئولین دقیقا مثل تو هست. واقعا مسئولین خیلی بد عمل کردن، خیلی ناراضیم، بخاطر همین حتما تو انتخابات شرکت میکنم، و رأی میدم، تا اینایی که الان پست و منصب دارن دیگه رأی نیارن
❌ میگه آقااا، فرقی نداره کی بیاد سرکار وضعیت همینه
✅ میگم، اتفاقا تا یکی دوسال پیش شاید منم همینطوری فکر میکردم. با خودم میگفتم، چه فرقی داره روحانی رییس جمهور بشه یا هرکسی دیگه. چه فرقی داره صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه باشه، یا ابراهیم رئیسی!!!
ولی وقتی رئیسی اومد تو قوه قضائیه و عملکردش رو دیدم و با رئیس قبلی مقایسه کردم، دیدم خیلی مهمه کی رأس کار باشه.
🔺فیلم زیر رو ببینید
https://khabarban.com/a/26172043
👈هر کی بهت گفت هر کی رای بیاره همینه بدون که یا جاهله یا خاٸن
میدونی چرا؟
✔️ چون خانم کلینتون در مورد انتخابات قبلی ایران گفت👇
✅ هیلاری در کتاب "انتخاب های سخت" ما دنبال این بودیم در ایران دولتی بر سر کار بیاید که نفت خام بفروشد و کالا وارد کند! دولتی وابسته که تولید و اشتغال را نابود کند، مطلوب غرب است!
حالا بعد از ۸ سال معطلی اقتصاد کشور در بحث برجام همه باید فهمیده باشند قضیه چیه
👈با عرض تاسف خدمت مردم عزیز باید عرض کنیم در واردات کالای چند سال گذشته همین دولت تدبیر مواردی مثل سنگ پا/شیلنگ/بیل/کلنگ/زغال/کیسه ادرار/پاردی/کوزه/داس و.... دیده میشود اینم سندش👇
mshrgh.ir/722124
#انتخابات_مجلس
#برای_آرامش_و_زندگی_بهتر_همراه_ما_باش
#شمس_الشموس
@shams_shomos_toos
✍آیتالله بهجت (ره):
نباید به ابتدای کار خود شاد باشیم، باید دید عاقبت ما چه میشود! نباید از عاقبت، یا از فردای خود خاطرجمع باشیم!
📚 در محضر بهجت، ج۱، ص۱۶۳
#برای_آرامش_و_زندگی_بهتر_همراه_ما_باش
#شمس_الشموس
@shams_shomos_toos
📛 #سوال
در مورد قانون اساسی توضیح دهید
آیا قانون اساسی ایران از قانون اساسی کشوری دیگر الگو برداری شده
⭕️ #پاسخ⬇️
🔸پیشنویس قانون اساسی توسط مجلس خبرگان قانون اساسی در ۲۴ آبان ۱۳۵۸ش در چهارده فصل و ۱۷۵ اصل تهیه شد و در ۱۱ و ۱۲ آذر همان سال از طریق همهپرسی و با اکثریت آرا به تصویب رسید. این قانون در سال ۱۳۶۸ش توسط شورای بازنگری قانون اساسی مورد بازنگری قرار گرفت و در ششم مرداد همان سال از طریق همهپرسی به تأیید مردم رسید.
🔹قانون اساسی ایران از چهارده فصل و ۱۷۷ اصل تشکیل شده و در فصل نخست، به مبانی و اصول کلی آن اشاره شده است. جمهوری اسلامی بودن نوع حکومت، مبتنی بودن نظام بر باورهای اسلامی و شیعی، تعیین ولی فقیه به عنوان رهبری جامعه از جمله اصول و مبانی این قانون هستند.
#پاسخی_دیگر♨️🔻
🔹مسلما در بررسی و مقایسه قوانین اساسی کشورها با یکدیگر، شباهت ها و تفاوت هایی وجود دارد و قانون اساسی ما نیز از این قاعده مستثنی نیست، اما هرگز نباید تصور شود که وجود برخی شباهت ها به معنای الگو گیری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از قوانین اساسی سایر کشورهاست، زیرا همچنان که در ذیل می آید، مبانی و منابع تدوین حقوق اساسی جمهوری اسلامی کاملا جدید و الگویی متفاوت از حقوق اساسی سایر کشورهاست. البته استفاده از تجارب و دستاوردهای مثبت بشری در اداره هر چه بهتر جامعه از آموزه های مؤکد دین مبین اسلام است که تدوین کنندگان قانون اساسی نظام اسلامی به آن عمل نموده اند.
در هر صورت به دلیل گستردگی موضوع، به ذکر برخی از مهمترین تفاوت ها و شباهت های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با قانون اساسی فرانسه می پردازیم:
🔸الف. شباهت ها: قانون اساسی کشور ما همانند قانون اساسی فرانسه «شکلی می باشد».
قانون اساسی شکلی، قانونی جامد، سخت و انعطاف ناپذیر است و بازنگری و تجدید نظر در قانون اساسی به شیوه قوانین عادی و از طریق مجالس مقننه ممکن نیست بلکه این امر باید توسط مجلس ویژه ای (مجلس خبرگان یا مجلس مؤسسان) یا به وسیله آراء مردم و همه پرسی و یا مخلوطی از شیوه های مختلف انجام پذیرد.
قواعد حقوقی فرانسه، دارای سلسله مراتبی می باشند؛ یعنی مصوبات انجمن شهر و روستا نمی تواند خلاف مصوبات هیئت دولت باشد و مصوبات هیئت دولت نمی تواند خلاف مصوبات مجلس باشد و مصوبات مجلس نمی تواند مغایر مصوبات قانون اساسی باشد قانون اساسی یک هنجار برتر حقوقی است و بنا به نظر قائلان به قانون اساسی شکلی، این اصل برتر، تنها در قانون اساسی شکلی وجود دارد در مقابل قانون اساسی شکلی، قانون اساسی ماهوی است که بیشتر قواعد آن، براساس عرف تدوین می شود و الگوی آن انگلستان است، چیزی به نام کتابچه قانون اساسی وجود ندارد، چنان که در قواعد حقوقی آن نیز سلسله مراتبی وجود ندارد و اصلی به نام اصل برتر قانون اساسی، نسبت به سایر هنجارهای حقوقی منعقد نیست؛ بنابراین مجلس عوام آنها به راحتی می تواند برخلاف اصول قانون اساسی تصمیم بگیرد، مثلا پادشاهی مشروط انگلستان را به پادشاهی جمهوری تبدیل کند و..
بنابراین شکل ظاهری قانون اساسی جمهوری اسلامی و شیوه تدوین آن بیشتر همانند قانون اساسی فرانسه است. وجود دیوان عدالت اداری و بعضی از ساختارها و سازمان های دیگر در قانون اسای ما، همانند مدل فرانسه است
🔹ب. تفاوت ها: اما با این همه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در منشأ تدوین و شکل گیری، منطبق با هیچ کدام از شیوه های متداول در دنیا نیست بلکه شیوه متفاوتی است که می توان آن را «قانون اساسی ناشی ازشریعت» نام گذارد و آن را چنین تعریف کرد: قانون اساسی مجموعه ی قوانین و مقرراتی است درباره ماهیت دولت، حکومت و حقوق ملت که مبتنی بر شرع مقدس تدوین شده است.
ارکان تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: 1- پذیرش ملت، 2- اجتهاد مستمر فقها براساس کتاب و سنت معصومین(ع) 3- تأیید ولی فقیه
#برای_آرامش_و_زندگی_بهتر_همراه_ما_باش
#شمس_الشموس
@shams_shomos_toos
📛 #شبهه
اینکه می گید حتی تو این ۴۳ سال ی وجب خاک ندادیم این دروغه
نه این واقعیت نیست الان ما یکی از همسایه هامون بنده خدا زمینش اون طرف دیوار رفته وچقدر این در و اون در زد ولی کسی جوابگو نبود هنوز پیگیره بیچاره ولی نمیتونه کاری کنه میگه بابا من کشاورزم از دار دنیا همی زمین داشتم
#شبهه
#شمس_الشموس
@shams_shomos_toos
👇👇
شمس الشموس
📛 #شبهه اینکه می گید حتی تو این ۴۳ سال ی وجب خاک ندادیم این دروغه نه این واقعیت نیست الان ما یکی از
⭕️ #پاسخ🔻
این تصویر همراه با نقلقولی از نماینده زابل فراگیرتر شد، صحبتی که مربوط به سال ۹۹ است و گفته بود: «هزاران هکتار از اراضی منطقه سیستان در پشت دیوار مرزی قرار گرفته و عملا دسترسی کشاورزان به این مزارع قطع شده است»
با یک جستوجو مشخص شد که ایران اوایل دهه ۸۰ این دیوار امنیتی را با عنوان «دیوار مرزی سیستان» برای ارتقای امنیت منطقه و جلوگیری از قاچاق کشیدهاست. دیوار از پس اهداف امنیتی برآمد، اما به دلیل اشتباه محاسباتی طرف ایرانی ۲۰۰۰ هکتار زمین را آن طرف مرز قرار داد.
امیر فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح: در حال نصب سامانه پایشی هستیم
🔹ستاد کل نیروهای مسلح با وزارت کشور طرحی را برای انسداد مرز افغانستان به پیش میبرند تا با موانع فیزیکی تردد در مرز محدود شود.
🔹در مورد دیوار مرزی زابل هم بخشی از زمینهای کشاورزی در آن سوی دیوار بود که مذاکره شد و حقوق ما در این باره استیفا شد.
#جهادتبیین
#برای_آرامش_و_زندگی_بهتر_همراه_ما_باش
#شمس_الشموس
@shams_shomos_toos
♨️ #سوال
نازنین زاغری جاسوس ایرانی انگلیسی ضد انقلاب چه نقشی در انقلاب های رنگی داشت ؟
🔻 #پاسخ مرتبط ⬇️
🔹نازنین زاغری مسئول شبکه سازی MI6 و وزارت خارجه انگلیس در جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا بود که در شبکه سازیهای جاسوسی تحت پوشش خبرنگار و شکل دهی به انقلاب های رنگی در برخی کشورها نقش فعالی داشته است.
🔸در برخی کشورهایی که این جاسوس انگلیسی ماموریت داشته، بعدا انقلاب رنگی اتفاق افتاده است. زاغری از طریق برگزاری دوره های باصطلاح خبرنگاری اقدام به جمع آوری اطلاعات می کرداز سویی هم در شکل گیری اعتراضات نقش بسیار موثری ایفا کرده است.
🔹بر اساس اطلاعات فنی زاغری به دست آمده، وی مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم 15 پروژه در کشورهای لبنان مراکش، مصر، یمن، اوکراین، گرجستان و... را برعهده داشته است.
🔸در دو پروژه مربوط به ایران وی مسئولیت آموزش و بکارگیری جاسوسان را، تحت پوشش خبرنگار برعهده داشته و در این دورهها مطالبی از جمله نحوه جمع آوری و خروج امن اطلاعات و حتی برنامه های پیش بینی شده در زمان دستگیری احتمالی و انتقال امن اطلاعات آموزش داده می شد.
🔹این جاسوس رابطه بسیار نزدیکی با وزارت امور خارجه انگلیس و پارلمان این کشور داشته و نقش اساسی در تربیت نیرو برای شبکه های ماهواره ای به ویژه بی بی سی و اینترنشنال داشته است.
#برای_آرامش_و_زندگی_بهتر_همراه_ما_باش
#شمس_الشموس
@shams_shomos_toos
♨️ #سوال
مگه نمیگیرم خداوند رحیم ورحمن هست و مهربانتر ازپدرومادر
پس چرا باید به خاطرگناهانمون ماروجهنم ببره
خداوندی که رئوف و رحیم و مهربانتر از مادر است، چگونه به آتش عذاب میکند؟ و چرا برای گناه در عمر کوتاه عذاب ابدی میکند؟
✅ #پاسخ👇
این سؤال به چند جنبهی متفاوت اشاره دارد که جهت روشن شدن مبحث باید به نکات متفاوتی اشاره نمود که در ذیل برخی از آنها به صورت خلاصه ایفاد میگردد:
الف – رأفت و رحمت الهی ناقض علم، حکمت و عدل نمیگردد؛
ب – عذاب الهی نیز ناقض رحمت الهی نمیباشد؛
ج – خداوند رحمان و رحیم عذاب نمیکند، بلکه ظالمین هستند که خودشان را معذب میکنند؛
د – عذاب جهنم با وسایل بیرونی نیست، بلکه تجسم اعمالی است که در انسان اثر گذاشته است.
ﻫ – دوام عذاب به خاطر دوام مجرم بر کفر، شرک و ظلم دوام تأثیر است و «خلود» برای همگان نیست.
توضیح:
الف – رأفت و رحمت الهی هیچ گاه منافاتی با علم، حکمت و عدل او پیدا نمیکند [این اسمها و نشانهها همه معرف یک ذات مقدس هستند]. پس اگر چنان چه مشهود است، بر اساس حکمت هیچ کاری بینتیجه نیست، یکی کردن نتایج به مثابهی نفی حکمت از یک سو و نفی عدل از سوی دیگر خواهد بود. پس حتماً باید هر فعلی منتج به پاداش یا عقاب گردد. معنای رأفت و رحمت الهی این نیست که «هر کس هر کاری کرد، کرد – خدا رئوف و مهربان است».
ب – عذاب الهی ناقض رأفت و رحمت او نیز نیست. اگر مادر دلسوزی فرزندش را دوست داشته باشد و برای او محیط امن و پر از نعمات را فراهم کند، اما فرزند از او دور شود و خود را به فلاکت و هلاکت بیاندازد که محبت مادری زیر سؤال نمیرود. پس اگر کسی عالماً و عامداً رحمت خدا را پس بزند و از دایرهی رحمت خارج گردد، با دست خود، خودش را به نقمت انداخته است. هر چند که در عین عذابی که به خود تحمیل کرده نیز مورد رحمت خداست. چرا که به طور قطع اگر قرار باشد صرفاً بر اساس عدل حکم گردد، باید عذاب شدیدتری را متحمل شود. مضاف بر این این عذاب برای کسانی که محکوم به جاودانگی در جهنم (خلود) نیستند، پاک کننده است.
همین که انسان با اولین مخالفت، معصیت یا انکار و دشمنی خود هلاک و معذب نمیگردد و به او فرصت داده میشود تا پس از سقوط از زمین بلند شود و قامت راست کند، باشد که ایمان بیاورد، خود بهترین نشان رأفت و رحمت دائمی خداوند به همگان است:
«وَ رَبُّكَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ لَوْ يُؤاخِذُهُمْ بِما كَسَبُوا لَعَجَّلَ لَهُمُ الْعَذابَ بَلْ لَهُمْ مَوْعِدٌ لَنْ يَجِدُوا مِنْ دُونِهِ مَوْئِلاً» (الکهف، 58)
ترجمه: پروردگارت آمرزگار رحيم است، اگر آنان را به اعمالى كه كردهاند مؤاخذه مىكرد، در عذابشان تعجيل مىكرد (چنين نيست) بلكه موعدى دارند كه هرگز در قبال آن گريزگاهى نيابند.
ج – ذهن گمان میکند که عالم آخرت مثل دنیاست و هر کاری با اسباب بیرونی انجام میپذیرد. لذا تصور میکند که خدا جهنمی درست کرده که مملو از آتش و مأموران شکنجه است و بهشتی درست کرده که مملو از باغ، بستان، حور و سایر لذایذ است. سپس یک عده را به جهنم میاندازد و یک عده را به بهشت میبرد. در صورتی که چنین نیست، یا دست کم جهنم چنین نیست، بلکه در جهنم آن چه که به شکل عذاب ظهور و بروز دارد، همان حقیقت و واقعیت اعمال است که ظاهر میشود. لذا میفرماید، خدا رحمت را بر خود واجب کرده است، اما برخی خودشان به خود ضرر میزنند:
«قُلْ لِمَنْ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ قُلْ لِلَّهِ كَتَبَ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ لا رَيْبَ فيهِ الَّذينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُون» (الأنعام، 12)
ترجمه: بگو: آنچه در آسمان و زمين است از آن كيست؟ بگو: از آن خداست كه رحمت را بر خود واجب كرده است. البته روز قيامت [كه] در آن شك نيست شما را گرد آورد. كسانى كه ايمان نمىآورند بر خويشتن زيان مىزنند.
در بهشت نیز چنین است، منتهی خداوند کریم از روی فضلش اضافه بر آن نیز میدهد:
«لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ» (فاطر، 30)
ترجمه: تا [خدا] پاداش ايشان را تمام بدهد و از فضل خود بر ايشان بيفزايد كه او بخشايشگر شكر پذير است.
پس این انسان است که خود را معذب میکند و عذاب نیز حقیقت اعمال خودشان است. و نمیتوان گفت که قوانین خلقت، اعم از علت و معلول یا تأثیر و تأثر و ... همه ملغی گردد تا ظالم معذب نشود. به عنوال مثال میفرماید: آنان که مال یتیم میخورند، آتش به شکمهایشان میریزند. (النساء، 10) - آنان که غیبت میکنند، مانند این است که گوشت برادر مردهی خود را میخورند. (الحجرات، 12) – آنان که در دنیا چشم بصیرت خود را بر آیات خدا میبندند، در آخرت کور محشور میشوند (الإسراء:72) -👇👇
#شمس_الشموس
@shams_shomos_toos
👇👇
و همینطور است سایر معاصی. لذا چنان چه در عالم ماده شاهدیم که آن چه مینوشیم و میخوریم، گوشت و خون خودمان میشود و قلب و مغزمان نیز با همین خون و پی کار میکند، حقیقت آن معاصی که آتش یا زقوم یا ... هستند نیز جان و شاکله ما را میسازد. لذا میفرماید: کسی از بیرون کبریتی نمیزند، بلکه آتش جهنم همین انسانهای گناهکار هستند و آتش از جانشان زبانه میکشد، نه این که از جای دیگری بر آنها عرضه شودد:
«وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكاَنُواْ لِجَهَنَّمَ حَطَبًا» (الجنّ، 15)
ترجمه: و اما منحرفين براى دوزخ هيزم خواهند بود.
«فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتي وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكافِرينَ» (البقره، 24)
ترجمه: (اگر مدعی هستید که قرآن کلام بشر است، سورهای مثلش بیاورید) و اگر نكرديد و هرگز نخواهيد كرد پس از آتشى كه هيزمش مردم و سنگ است و براى كافران مهيا شده بترسيد.
ﻫ – اقامت همیشگی (خلود) در جهنم و استمرار و دوام عذاب نیز برای تمامی اهل جهنم نیست. بسیاری از آنان پاک شده و وارد بهشت میگردند، بلکه مخصوص «کفار و مشرکین» است که با اصرار و لجاجت و عنادشان، دیگر هیچ اثری از انسانیت در خود باقی نگذاشتهاند.
ائمهی کفر و ظلم، تمام عمر خود را ظلم کردند و اگر عمرشان صد برابر هم میشد به راهشان ادامه میدادند و اگر پس از مرگ نیز دوباره به دنیا میآمدند، همان راه را میرفتند، چرا که دیگر شاکلهی آنها کفر و ظلم شده است. و بیان شد که «حیات» منقطع نمیگردد. بلکه «حیات» آخرت در امتداد حیات دنیا دوام دارد و تفاوتش برون ریختن اسرار و تجلی حقیقت امور و افعال است. لذا این آتشی که تمامی عمر بر وجودشان احاطه داشته، در آخرت نیز ادامه خواهد داشت و آخری ندارد.
وانگهی توجه شود که به نظر ما حیات دنیا عمری کوتاه است و معصیت نیز هر چه که باشد گذراست. ما نه از اثر معصیت خود در قید حیاتمان اطلاعی داریم و نه به آثار آن که تا قیام قیامت دوام دارد علم داریم. پس معصیت خدا، فعلی نیست که در زمان محدودی به صورت فعلی کوچک انجام گرفته باشد، بلکه آثار آن چه در زمان حیات و چه پس از آن گسترده و مداوم است. آیا اگر به جای ترور حضرت علی (ع) از او اطاعت و تبعیت میکردند، حیات بشریت تغییر نمییافت و زندگی به بهشتی زمینی مبدل نمیگردید؟!
پس، وجود کافر، مشرک و ظالم یک پارچه آتش است و همین وجود در آخرت حقیقت خود را نشان میدهد و شخص معذب میشود و از انسانیت چیزی در او نمانده که پس از ذوب تصفیه، پاک و تطهیر گردد. لذا خلود پیدا میکند.
#پاسخی_دیگر👇👇
#پرسش_وپاسخ_مرتبط🔻
⁉️ #پرسش:می گویند خدا از مادر مهربان تر است. عجب چه قدر دلسوز که حاضر است سالیان سال بندگانش در عذاب باشند. مادر که حتی نمی تواند فکر کند، ولی خدا انجامش می دهد. تو رو خدا نگویید که عذاب مال خودشان و اعمال شان بوده. مگر این خدا که قادر مطلق است نمی تواند آتش را از آن ها دور کند؟ پس این ها بهانه است. خدا با اینکه مهربان است ما را آفرید بدون اینکه از ما سوالی شود. چون ما عدم بودیم . حالا باید فقط فرمانبردار باشیم و اصلا ما در به دنیا آمدن خود اختیار نداشته ایم؟ بیش تر از این اگر ادامه دهم می ترسم جزء جبریون شوم. خدایا ما را از عذاب حفظ فرما .
✅ #پاسخ_مرتبط:👇
شکی نیست که خداوند بندگان خود را دوست دارد. حتی از مادر نسبت به فرزندش مهربانتراست، بلکه مهربانىهاى پدر و مادر و... همه جلوههایى از رحمت و عنایت الهى است، زیرا اوست که این همه عشق و محبت را در نهان پدر ومادر به صورت غریزى نهاده است تا آنان با میل و علاقه تمام تلاش خود را در جهت رشد فرزندان خود به کار گیرند.
اما همین مادر مهربان هم برای رشد و پیشرفت فرزندش گاهی اجازه می دهد که فرزندش شکست و زمین خوردن را تجربه کند و یا به برخی از خواسته های او نه می گوید.
بین محبتهاى الهى و غیر الهى تفاوتى عمده وجود دارد و آن این است که: محبت پدر و مادر و دیگر انسانها غالباً احساسی بیش نیست . بلكه در برخى از موارد بر خلاف حکم عقل، حق و عدالت و به ضرر فرزند است ،در حالى که لطف و رحمت الهى هرگز جدا از عدل، حکمت و سنتهاى حکیمانه پروردگار در نظام خلقت نیست.
مهرباني خداوند در عين عظمت و بي كراني كه دارد، هيچ گاه مهرباني مطلق نيست . خداوند همان گونه كه رحمان و رحيم است ، جبار و منتقم است ، هر چند بر اساس آموزه هاي ديني معتقديم كه رحمت او بر غضبش برتري و تقدم دارد ، چنان كه در روايات آمده : « يا من سبقت رحمته غضبه ؛ (1) اي كسي كه رحمت او برغضبش پيشي گرفته است » .
#شمس_الشموس
@shams_shomos_toos
👇👇
همان گونه كه خداوند تجلي وسيعي در مهرباني دارد ، از اظهار بي جا و بي دليل و خلاف حكمت و عدالت مهرباني امتناع مي ورزد . در نتيجه مي توان گفت حقيقت تجلي مهرباني خداوند در معناي دقيق و عام كلمه آن است كه برخي از بندگان ظالم و عاصي را به عذاب مبتلا نمايد تا حق و عدالت را در حق بندگان مظلوم و مطيع به جا آورده باشد . اگر خداوند متعال رحیم است ،حکیم و عادل هم است .
اصولا محبت و دوستی الهی در دنیا و آخرت به این صورت نمایان می شود که ابزارهای لازم هدایت و رسیدن به سعادت جاودانه و ابدی را در اختیار انسان قرار داده است. عقل را در وجود انسان و پیامبران را از خارج وجود انسان برای هدایت و راهنمایی انسان ها به سوی سعادت و خوشبختی فرستاده است . هیچ چیزی را در این راه فروگذار نکرده است. اما اگر انسانی با سوء اختیار خود، راه دوزخ را گرفت و به سوی جهنم رفت، عیب و نقص از جانب محبت خدا نیست، بلکه به خاطر سوء اختیار انسان است.
البته لطف و رحمت خداوند در آخرت نیز به صورتهای مختلف مانند شفاعت و بخشش الهی خود را نمایان می کند . این ها نیز برای کسانی است که لیاقت آن را در دنیا به دست آورده باشند.
در هر صورت در خصوص پاسخ به این كه چرا خداوند برخي را به عذاب گرفتار مي نمايد ،مي توان به چند نكته اشاره نمود :
1- ورود افراد به جهنم و تحمل عذاب برای بسیاری از افراد عین تجلی رحمانیت و مهربانی خداوند است ، زیرا حقیقت و ماهیت بهشت و حیات بهشتی با آلودگی و زنگارهای نشسته بر قلب همخوانی ندارد . کسی که گرفتار مشکلات باشد ، نمی تواند ورود در عالم بهشتیان را تجربه کند ، به همین خاطر بسیاری از گنهکاران با ورود در جهنم و تحمل عذاب اعمال ناشایست خود فرایند تطهیر و پاک شدن از آلودگی ها را طی کرده ، به محض رسیدن به طهارت لازم به بهشت وارد می گردند. همچنین است سختی ها و مشکلات دنیایی .
2- هرچند قابل قبول نمي دانيد اما حقيقت آن است كه اعمال ما صورتی ملکی و دنیایی دارد که فانی و موقت است . در این جهان به صورت سخن یا عمل دیگر ظاهر می شود. نیز صورتی ملکوتی دارد که پس از صدور از ما هرگز فانی نمیشود. اعمال ما در وجهه ملکوتی و چهره باطنی باقی است. روزی پردههای مربوط به دنیا کنار می رود و حقیقت آشکار می شود . کردارمان را با چهره ملکوتی مشاهده خواهیم کرد. اگر زیبا و لذّت بخش است، نعیم و بهشت ما خواهد بود اما اگر زشت و بد است، آتش و جحیم خواهد بود. جزای آخرت عین کردار دنیا است و چیزی جدا از عمل نیست.(2)
مولوی این حقیقت را چنین به شعر در آورده است.
ای دریده پوستین یوسفان
گرگ برخیزی ازاین خواب گران
گشته گرگان یک به یک خوهای تو
می درد از پی هم اعضای تو
آنچه می بافی همه روز بپوش
و آنچه می کاری همه روز بنوش
در جای دیگر می گوید:
این سخنهای چو مار و کژدمت
مار و کژدم می شود گیرت دمت (3)
خداوند همه ما را از خطر اين عذاب دامن گير هشدار داده است .👇👇
از طريق هدايت هاي عقل و نقل تلاش نموده كه ما در خطر ورود در اين عذاب اليم نشويم ، اما ماييم كه با سوء اختيار نتايج منفي را براي خود انتخاب مي نماييم ؛ اين امر و رابطه علّي و معلولي همانند آن است كه خداوند در دنيا آتش را عامل گرما قرار داده است . در عين حال به ما فهمانده كه تماس بي مهابا با آن زمينه سوختن و رنج ما را ايجاد مي نمايد .
حال اگر فردي به خاطر بي توجهي و سهل انگاري دست خود را به آتش زد، بايد گفت: لازم است خداوند به خاطر مهرباني اش جلوي سوختن و درد كشيدن او را بگيرد و... ؛ طبيعي است كه ممكن است احساسات چنين قضاوتي را بكند ، ولي عقل مي گويد لازم است هر معلولي در پس علت طبيعي خود رخ دهد كه انسان متوجه اعمال و رفتارهاي خود باشد و انتخاب درست را در امتحانات بعدي كه در زندگي در پيش دارد انجام دهد .
3 - از دیدگاه اسلام، زندگی دنیا نوعی زندگی موقتی و پیش در آمد زندگی واقعی اخروی است ؛یعنی دنیا براى آخرت آفریده شده، آمدن انسان به دنیا براى کسب آمادگى براى زندگى جاوید اخروى است. به همین خاطر دنیا محل تجارت،(4) زراعت آخرت(5) و محل آزمایش خوانده شده است (6) تا نتیجه آن در اخرت تبلور یابد . خداوند انسان را در دنیا آفرید تا انسان بتوان به کمال لایق و شایسته خود دست یابد و جایگاه واقعی خود در آخرت را رقم بزند .بهشت وجهنم در حقیقت تبلور این جایگاه ها هستند .
در اين مسير هم قوانين و دستور عمل هاي گوناگوني در زندگي بشر تعريف شده كه در نتيجه عمل درست به اين اصول و قوانين مي توان به نتيجه مطلوب رسيد ؛ مسلما هر عقل سلیمی اذعان می کند که در پس این برنامه جامع و دقیق باید ضمانتی اجرایی و اموری کامل مورد ملاحظه قرار گیرد .
#شمس_الشموس
@shams_shomos_toos
👇👇
بديهي است كه رعایت و پایبندی به این امور در صورتی جدی و همگانی می شود که انسان ها بدانند محاسبه ای دقیق در پس همه این مسایل و تعیین جایگاه هایی بی نهایت متفاوت به عنوان نتیجه مجاهدت ها و تلاش ها و رسیدن به کمالات انسانی یا ضایع نمودن فرصت ها در انتظار آن هاست . بهشت و جهنم اصلی ترین کارکرد را در این عرصه دارند .
بودن چنين پيامدهاي مثبت و منفي اصل آزمون و جديت آن به شدت زير سوال مي رود و تلاشي جدي در مسير رسيدن به نتيجه و هدف بلند خلقت انجام نمي شود .
ما نمي دانيم خداوند در قيامت با انسان ها به چه گونه اي رفتار مي نمايد . حاكم نهايي در تعيين وضعيت بشر و ديگر موجودات مختار اوست . به حكم عقل هم وفاي به وعده ها لازم است ،نه وعيدها ، يعني به خودي خود قبيح نيست كه خداوند به وعيد و تهديدي كه در خصوص عصيان و خطا نموده است ،عمل ننمايد ؛ اما در عين حال نبايد به صورتي ساده لوحانه و ابلهانه همه تهديدها را صوري و مجازي خواند و از عبوديت و تقوا و توجه به دستورات الهي غافل ماند .
اين حقيقتي است كه از لحن بيانات الهي در منابع ديني به روشني به دست مي آيد ؛ خداوند می فرماید: آیا کسانی که زشتی ها و گناهان را انجام داده اند، خیال می کنند که همانند مومنان و نیکوکاران خواهند بود و زندگی و مرگ آن ها یکسان است؟ (اگر چنین حکم می کنید ) بد حکم و داوری می کنید.(7)
پی نوشت ها :
1. صحيفه علويه، ص 312.
2. مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج 1، ص 9 - 237.
3 . مثنوی معنوی، دفتر پنجم.
4. ملک (67) آیه 2.
5. طلاق (65) آیه 12.
6. هود (11) آیه 119.
7. ص (38) آیه 27.
📚منبع سایت پرسمان
#برای_آرامش_و_زندگی_بهتر_همراه_ما_باش
#شمس_الشموس
@shams_shomos_toos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 👌در ۱/۵ دقیقه، ضمن تعریف واقعیت و حقیقت انسان، با ارائهی یک برهان زیبایی، خدا و معاد را اثبات کرد...
🌸بفرستید برای هرکسی که براتون عزیزه
و داشتن اعتقادات محکم او به ارکان دین براتون مهمه..
#شمس_الشموس
@shams_shomos_toos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جرعهای از زلال قرآن
📖سوره مبارکه شعراء،۸۳ تا۸۵
💠رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِين *وَاجْعَل لِّي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِين*َ
وَاجْعَلْنِي مِن وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ
💠ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﻪ ﻣﻦ ﺣﻜﻤﺖ ﺑﺨﺶ ، ﻭ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﺎﻥ ﻣﻠﺤﻖ ﻛﻦ .(٨٣) ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﻧﺎﻣﻰ ﻧﻴﻚ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺸﻲ ﻭﺍﻟﺎ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ ،(٨٤) ﻭ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﻭﺍﺭﺛﺎﻥ ﺑﻬﺸﺖ ﭘﺮﻧﻌﻤﺖ ﮔﺮﺩﺍﻥ ،(٨٥)
#برای_آرامش_و_زندگی_بهتر_همراه_ما_باش
#شمس_الشموس
@shams_shomos_toos
40.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥توصیه دکتر سعید عزیزی به زوجهایی که در کنار خانوادههایشان زندگی میکنند.
#برای_آرامش_و_زندگی_بهتر_همراه_ما_باش
#شمس_الشموس
@shams_shomos_toos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥برای برطرف کردن شک همسر چه باید کرد؟
🎙دکتر سعید عزیزی
#برای_آرامش_و_زندگی_بهتر_همراه_ما_باش
#شمس_الشموس
@shams_shomos_toos