📝 نالههای امیرالمؤمنین در فراق صدیقه طاهره سلام الله علیهما
💠 گذری بر برخی از اشعار منسوب به امیرالمؤمنین در فراق حضرت زهرا سلام الله علیهما
1ـ فراقک اعظم الاشیاء عندی/ و فقدک فاطم ادهی الثکول
2ـ لا خیر بعدک فی الحیات و انما/ ابکی مخافة ان تطول حیاتی
3ـ ما لی وقفت علی القبور مسلماً / قبر الحبيب فلم يَرُدَّ جوابي
***
🔹 جدای از اینکه جنس علاقه اولیا به همدیگر، جنس دیگری است، ولی با توجه به طهارت وجودی آنها، همه مراتب وجودی آنها اعلی درجه محبت را دارد. یعنی صرفاً اینگونه نیست که حضرت امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام وقتی وجود نوری، عقلی و مثالی حضرت فاطمه علیها الصلات و السلام را ببیند دلبسته شود؛ بلکه وجود طبیعی آن حضرت هم در غایت محبت، محبوب امیرالمؤمنین است.
🔹 ویژگی انسان کامل این است که وقتی میبیند یک گل بیدلیل پلاسیده شده، برای آن اشک میریزد؛ صرفاً این نیست که این وجه الله است؛ وجه الله وقتی پوسیده است هم وجه الله است، اینگونه نیست که فقط وقتی طراوت دارد وجه الله باشد، همه مراتب آن وجه الله است. ولی عواطف انسان کامل هم کامل است، همانطور که عقل، روح و جان او کامل است، عواطف او هم کامل است. بنابراین میبینید که جاذبههایشان هیچ حد و اندازه نمیشناسد، دافعهشان هم همینطور است.
🔹 بنابراین هر یک از اولیای خدای متعال یا سایر ائمه که میدانستند همسر آنها قاتل آنهاست، ولی چنان به او محبت و لطف میکردند که انگار نه انگار که قاتل است. چیزی که بر حضرت پوشیده نیست.
🔹 بنابراین همه جهات انسان کامل، از جمله عواطف او کامل است. اگر انسان دچار شگفتی شود، تعجب در این است که امیرالمؤمنین بعد از حضرت فاطمه سلام الله علیها توانسته تحمل کند. نه فقط از این جهت که وجه الله و آیت الله است، بلکه از این جهت که همسر اوست؛ همسر ویژه است.
🔹 چیزهایی که در مورد عشاق مثل مجنون، فرهاد و ... گفته میشود، علاقهای که نقل کردند ـ با درست و نادرست آن کار نداریم ـ علاقهای که مجنون به لیلی دارد، جلوه بسیار ضعیفی و رشحهای از محبت انبیا و اولیا به همسرانشان است و الا میدانید که حضرت نوع علیه الصلات و السلام چند سال با این زن که الگو و نمونه کفار است، زندگی کرده و یک جا هم نقل نشده که اوقات تلخی و دعوا کردند. از این جهت باید به خلق خدا تذکر داد که این یک وجهه از محبت آنهاست.
🔹 محبت آنها را در عبادات ببینید که چگونه اظهار محبت و عشق به خدای متعال میکنند. در عوالم دیگر ویژگی انسان کامل این است و در عین حال انسان کامل نسبت به همسرش هم محبت کامل دارد. محبت کامل چیزی است که اگر هزاران بار آن را نازل و کوچک کنیم، میشود لیلی و مجنون و شرین و فرهاد.
🔹 بنابراین صرفاً جنبه ملکوتی و جبروتی حضرت فاطمه سلام الله علیها را در نظر نگیریم، آنها در جای خود هست. از آن جهت که به حضرت فاطمه زهرا علاقهمند است، حضرت به هر کس دیگری که در آن مرتبه باشد علاقهمند است، یعنی به جبرئیل، اسرافیل، میکائیل و عزرائیل علیهم الصلات و السلام هم علاقهمند و محب است، آنها مشترک است. اما این حضرت فاطمه سلام الله علیها به عنوان همسر هم جایگاهی نزد امیرالمؤمنین دارد که اصلاً با هیچ چیز قابل قیاس نیست که هیچ، این تحمل کردن دوری او از عجایب است. اگر آدم معمولی باشد، همین قصههایی که درباره لیلی و مجنون گفتند باید ده بار و قویتر از این باید تکرار میشد.
🔹 همه اینها را باید مردم بدانند و اطلاع داشته باشند. صرفاً فکر نکنند حالا اگر ما مثلاً همسری به این خوبی و پاکی داشته باشیم، ما هم چنان خواهیم بود. خیر، این صرفاً مال این همسر نیست، [بلکه] مال خود این محب است. خود عاشق ویژگی، کمال و تمامیتی دارد که این تمامیت در عشق او و محبتهای طبیعی او هم ظاهر میشود و در محبتهای نفسانی، قلبی و روحی و ... سنگ تمام میگذارند.
کانال طهور
@sharabetahour
pa112-05.mp3
1.4M
🔊 #صوت
💠 تصرف خاندان پیامبر، عامل حلال بودن مال بندگان خدا
🗂 گزیده درسهای شرح خطبه پارسایان ـ درس 112
🔹 اشارهاي به فلسفه خمس و زكات
🔹 اینکه نجاست در وجود این خاندان مطهر نیست، نه در ذات، نه در وصف و نه در فعل؛ یعنی فعلِ نجس ندارند. نهفقط خوردنِ حرام ندارند، بلکه علت و عامل حلیت و حلال بودن و طهارت مال بندگان خدا این است که بخشی از این مال را آنها تصرف کنند
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم
💠 تصرف خاندان پیامبر، عامل حلال بودن مال بندگان خدا
🗂 گزیده درسهای شرح خطبه پارسایان ـ درس 112
💠 هویت آدمی با عبادت به آرامش میرسد
🔹 شرح #کتاب_توحید #اصول_کافی ـ درس 97
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
💠 هویت آدمی با عبادت به آرامش میرسد
🔹 شرح #کتاب_توحید #اصول_کافی ـ درس 97
⭕️ ادامه [حدیث 123]
⭕️ توضیح: با توجه به اینکه مخاطب روایات این بخش، اغلب عادی و عرفی هستند (مانند ابوقره)، بنابراین پاسخها عموماً عرفی است.
⭕️ بهطور کلی اگر مقصود از حمل به معنای عرفی و لغوی باشد، موجودات بدون مکان و زمان و جسم و ماده، نه حامل هستند و نه محمول
⭕️ در روایات، عرش یا علم خدای متعال است و یا قدرت او
⭕️ این تعبیر که حضرت میفرمایند: الْعَرْشُ اسْمُ عِلْمٍ وَ قُدْرَةٍ، نشاندهنده آن است که عرش اقسام مختلفی دارد
⭕️ خدای متعال از خلق خواسته است که بندگی کنند و چگونگیِ بندگی کردن به حمل کردن عرش است. حاملان عرش در واقع اهل عبادتند
⭕️ بهطور کلی عبادت، ذاتیِ همه موجودات است؛ چه بدانند و چه ندانند؛ حتی کسانی که او را قبول ندارند و عصیان میکنند؛ فقط شکل عبادت آنها متفاوت است
⭕️ تمام موجوداتی که عبادت میکنند، در واقع کمالات خود را از قوه به فعل یا از اجمال به تفصیل میرسانند و با عبادت خود برای خود کار میکنند؛ هرچه عبادتشان کاملتر و جامعتر، خدمتشان به خود کاملتر و جامعتر است
⭕️ هویت و حقیقت آدمی با عبادت به آرامش و اطمینان وجودی میرسد؛ بنابراین وقتی خدای متعال میفرماید عبادت کنید، در واقع یعنی از خودتان پذیرایی کنید
⭕️ آنها که علم خدای متعال را ادراک میکنند، حامل عرشند و آنانکه به علم خدای متعال عمل میکنند، گرد عرش خدای متعال طواف میکنند
⭕️ زبان اهل بهشت
⭕️ اطلاق اسماء بر خدای متعال توقیفی است. توقیفی بودن دو معنا دارد: در معنای عرفی و فقهی و فلسفی یعنی در شریعت باید اسمی از اسماء آمده باشد و خدای متعال اجازه اطلاق آن بر خود را داده باشد تا بتوانیم آن را بهکار ببریم. در معنای عرفانی یعنی مقام و جایگاه اسماء به این معنا که هر اسمی درجهای از ظهور کمالات ذاتی خدای متعال را دارد و نه از آن بالاتر میرود و نه پایینتر میآید
کانال طهور
@sharabetahour
💠 از خودتان پذیرایی کنید
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 215
🔹 بهطور کلی عبادت ذاتی همه موجودات است؛ چه بدانند و چه ندانند؛ حتی کسانی که خدای متعال را قبول ندارند و عصیان میکنند، فقط شکل عبادت آنها متفاوت است.
🔹 تمام موجوداتی که عبادت میکنند در واقع کمالات خود را از قوه به فعل یا از اجمال به تفصیل میرسانند و با عبادت خود برای خود کار میکنند؛ هرچه عبادتشان کاملتر و جامعتر، خدمتشان به خود کاملتر و جامعتر است
🔹 هویت و حقیقت آدمی با عبادت به آرامش و اطمینان وجودی میرسد؛ بنابراین وقتی خدای متعال میفرماید عبادت کنید، در واقع یعنی از خودتان پذیرایی کنید
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka215-01.mp3
1.25M
🔊 #صوت
💠 از خودتان پذیرایی کنید
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 215
💠 اصول و مبانی وحدت حوزه و دانشگاه
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
13970925-27Azar.mp3
4.72M
🔊 صوت
💠 اصول و مبانی وحدت حوزه و دانشگاه
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
💠 اصول و مبانی وحدت حوزه و دانشگاه
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
وحدت حوزه و دانشگاه مبتنی بر برخی از اصول و مبانی است که باید طرفین اول آن را بپذیرند تا وحدت انجام شود:
1ـ دو طرف باید بپذیرند که علوم و اطلاعاتی که هر یک از دو طرف دارند، علوم و حجت الهی است که تکالیف الهی را بهدنبال دارد.
2ـ طرفین باید بپذیرند که عمران و آبادی دنیا یعنی انسان و پیرامون انسان، یکی از اهداف آفرینش است. هر دو طرف باید توجه داشته باشند که هدف آنها از این علم باید این باشد که چگونه انسان کاملتر شود. باید بدانند که با این علم میخواهند به انسان خدمت کنند.
3ـ طرفین باید بپذیرند که جهانی که در آن زندگی میکنیم و از جمله اشیایی که موضوع علم ماست، تمام انسانها با تمام موضوعات مختلفی که در مقابل دارند و تمام این اشیاء و موجودات اولاً صاحب و مالکی دارند که آنها را آفریده است و میزان و جواز تصرف در آنها را بیان میکند و ثانیاً این موضوعاتی که موضوع علم ماست، تماماً هدف و غایتی دارند که اگر بهوسیله علم و عالم ـ چه حوزوی و چه دانشگاهی ـ در غیر آن مسیر قرار گیرند، قطعاً ضرر و زیان غیر قابل جبرانی بر آنها وارد خواهد شد.
4ـ طرفین باید بپذیرند و توجه داشته باشند که ضمن اینکه برای رسیدن به این کمال و تکمیل، اگرچه ابزار و راههای مختلفی وجود دارد که ممکن است برخی از آنها حوزوی و برخی دانشگاهی باشد، خطا در دریافت، فهم، ارایه و عمل در هر دو حوزه امکانپذیر هست. بر این اساس هیچکدام مجاز نیستند خود را حق مطلق و دیگری را مبرای از حقانیت بپندارند. همچنانکه اگر روشمند باشند، هر دو حجت هستند، اما در عین حجیت، این امکان و احتمال هست که هر دو خطا کنند.
اگر این چهار اصل پذیرفته نشود، صحبت کردن درباره وحدت معنا ندارد. بر این اساس معنای وحدت این نیست که علوم حوزوی در دانشگاه تدریس شود و بالعکس، بلکه حوزه و دانشگاه باید مانند اعضای یک پیکر برای رسیدن به مبانی و اصولی که اشاره شد، حرکت کنند. یعنی همچنانکه چشم ما یک کار انجام میدهد و گوش و کلیه کار دیگری انجام میدهند، اما همه باید کار خود را انجام دهند، وحدت حوزه و دانشگاه یعنی انجام دادن مسؤولیتها و تکالیف برای رسیدن به سرانجام و مقصدی که در اصول قبلی گفته شد.
کانال طهور
@sharabetahour
pa112-07.mp3
4.88M
🔊 #صوت
💠 علت انحصار خاندان پیامبر در عدد معين در ظاهر
🗂 گزیده درسهای شرح خطبه پارسایان ـ درس 112
🔹 یک جهت آن با توجه به ویژگیهای عصری و ضرورتها و نیازها است و یک جهت دیگر کمالات حقیقی انسانهاست یعنی اگر تعداد بیشتر باشد، انسانها توان شناسایی آن را ندارند.
🔹 اهميت زيارت امامزادهها