🔹 علت یا شاهدش این است که زیارت خانه خدا اگر بخواهد به عرفه بینجامد، بسیاری از مشاهدات و زیارتهای دیگر باید اتفاق بیفتد، باید بسیاری از اعمال دیگر (احرام، منهیات و متروکات احرام، طواف، سعی و ...) انجام شود تا اینکه برای عرفه آماده شوند. زیارت خانه انسان کامل آن مقدمات را ندارد و میتواند مستقیم به انسان کامل دست پیدا کند. یعنی اگر کسی استعداد و قابلیت داشته باشد که انسان کامل را دریابد، راه میانبر و کوتاه آن عرفه است. آنهم [زیارت خانه خدا] راه تفصیلی و مفصل است. بالاخره کسی از هرجای عالم به زیارت خانه خدا مشرف میشود، طبعاً مثلاً 20 یا 30 روز طول میکشد تا به درک عرفه موفق بشود، ولی زیارت امام حسین علیه الصلات و السلام آن مقدمات را ندارد و زیارت خودِ این خانه و این حرم کفایت میکند برای جایگزینی همه مقدمات و معداتی که داشته.
🔹 بنابراین هم باید قدر دانست و مهمتر از آن، نشانه قدر دانستن هم آن است که باید سپاس گفت و شکر کرد.
🔹 نکته دوم این است که برای اینکه ما یک کار و عمل توحیدی انجام بدهیم، برای ورود به یک کار توحیدی یا خروج از آن، چون دو احتمال وجود دارد و هر دو هم از بزرگان نقل شده درباره اینکه وقتی ما سلام میدهیم و میگوییم السلام علیک ایها النبی و رحمت الله و برکاته، این سلام ورود و دخول در عبادت و توحید است یا سلامِ فارغ شدن از عبادت و خروج از توحید است؟ اگرچه هر دو گفته شده و هر کدام شواهد یا نشانههایی را بر آن ارایه کردند، ولی حق مطلب این است که خروج از توحید معنا ندارد. اگر کسی بخواهد دسترسی به توحید پیدا کند، این معنا ندارد که بگوییم توحید را دریافتیم، خداحافظ شما، میخواهیم دنبال کار و کاسبی خودمان برویم! اصلاً همه کار و کاسبیهایی که ما داشتیم که عمران و آبادی دنیا بعد از آن عمران و آبادی نفس و قلب و همینطور مراتب دیگر بود و طی آسمانهای هفتگانه و ساختن و آباد کردن و ترمیم و تکمیل آنها، همه برای این بود که به توحید برسیم. حالا که رسیدیم، میخواهیم به سر کار اولمان برویم! آنها را انجام دادیم که اینجا بیاییم. از اینجا برگشتن معنا ندارد. بنابراین معنای اینکه وقتی سلامهای سهگانه را میدهیم، داریم از توحید خارج میشویم، چندان مقبول و مطلوب نیست؛ اینها برای ورود به توحید است. برای ورود به توحید باید این سه سلام را گفت.
🔹 برای ورود به توحید آنچه که مهم است آن است که سه سلام مختصر است. از اختصاری که در این سلامها وجود دارد: السلام علیک ایها النبی و رحمت الله و برکاته، بعد هم عباد صالح خدای متعال، بعد هم همه انبیا و اولیا و همه ملائکه و مقربین و صدیقین و صالحان و بدون استثناء همه کسانی که وجهی از وجوه خدای متعال هستند. اما همه اینها سه سلام مختصر هست. اگر برای ورود به توحید یا یک عمل عبادی مخصوص و ویژه توحید ـ که نماز اینگونه است در میان همه اعمالی که انسانها دارند، مخصوصاً اعمال شخصی و جمعی و مختصر، نماز افضل است ـ برای وارد شدن در چنین عمل توحیدی یا مرتبهای از مراتب یا عتبهای از عتبات توحید، سه سلام مختصر داریم، اما برای وارد شدن به عتبات ولایت، زیارت مشهور جامعه کبیره هست که پنج سلام دارد و دنباله آن هم دنباله سلام پنجم است.
🔹 ما اگر در نماز مثلاً میگوییم السلام علیک ایها النبی، یک شخص معین است، وقتی میگوییم علینا و علی عباد الله الصالحین، یک ویژگی صلاحیت است، صلاحیت فکری، قلبی و ظاهری و رفتاری، وقتی هم السلام علیکم میگوییم، کاملاً پیداست که هیچ ویژگی و نشانی نداریم و خطابمان عام است. ولی در سلامی که بر اهل بیت پیامبر علیهم الصلات و السلام که این مقدمه دسترسی به ولایت و ورود یا آشکار کردن بیانِ مربوط به ولایت هست، مثل همان سلامها که برای ورود به توحید یا یک عمل توحیدی است، اینهم برای ورود به ولایت و دسترسی به ولی کامل است. پنج سلام است که این پنج سلام به اضافه عقبه و دنباله آن، یعنی چیزی شبیه به دعای جوشن کبیر هست.
🔹 اینکه برای دسترسی به ولایت اینگونه تفصیل داده شده و اینگونه اعمال تفصیلی مد نظر قرار گرفته، این نشاندهنده آن است که اولاً دسترسی به توحید همان دسترسی به ولایت است؛ ثانیاً دسترسی به ولایت غیر از دسترسی به یکی از اعمال مربوط به ولایت یا اعمال مربوط به توحید است. ثالثاً تا انسان به تفصیل متحقق به اسماء و صفات و ویژگیها و کمالات انسان کامل نشود، به ولایت هم دست پیدا نمیکند. در نتیجه اگر در جایی مثلاً میفرمایند که شیعیان ما انگشتشمارند، در حالی که طبق نقلهایی که در تاریخ هست، امام باقر و امام صادق علیهما الصلات و السلام شاگردان بسیاری داشتند، نقل میکنند که امام صادق علیه الصلات و السلام چهار هزار شاگرد داشتند، در عین حال امام میفرمایند اگر به تعداد انگشتان دست یار و یاور داشتم، مثل امام حسین قیام میکردم، یعنی چهار هزار شاگرد دارد ولی پنج تا شیعه درست و حسابی ندارد. این نشاندهنده این است که دسترسی به ولایت و مشاهده و وصول و اتصاف به ویژگیهای انسان کامل صرفاً با اینکه مثلاً نام ما نام شیعه باشد، البته خیلی خوب است ولی نمیشود. اعمالمان به ظاهر اینگونه باشد یا رفتارهایمان یا برخی از صفات ما، نمیشود. این ویژگیهایی که در زیارت جامعه کبیره آمده، ویژگیهای شیعه حقیقی است در مرتبه اظهار محبت و اظهار ولایت.
🔹 نتیجه اینکه دسترسی به عرفه آنگونه که شایسته یا حق عرفه و حق امام علیه الصلات و السلام است، تحقق به زیارت جامعه کبیره است به نحو تفصیل.
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 قربان تا غدیر؛ هنگامه بقای بعد از فنا
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 قربان تا غدیر؛ هنگامه بقای بعد از فنا
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 سه ماه رجب، شعبان و رمضان که باید انسان به اوج عبودیت برسد و به توحید دست پیدا کند، همه در حکم یک چله طولانی هستند. اگرچه ماه رجب یک خاصیت دارد، ماه شعبان خاصیت دیگری و رمضان خاصیت دیگری که باید توحید اتفاق بیفتد. همه اینها که اتفاق افتاد، مقدمهای هستند برای یک چله حقیقی که شوال، ذیقعده و ده روز اول ذیحجه است و باید در این دو ماه و ده روز تا عید قربان آنچه که در آن سه ماه قبلی اتفاق افتاده بود را ادراک و تکمیل کند.
🔹 گفته میشود که در آن سه ماه اول زمینه وصول به توحید را فراهم میکند، ولی این موحد است که به توحید دست پیدا میکند. در این دو ماه و ده روز باید زمینه وصول به عید قربان که عید فناست فراهم شود و اگر کسی آن مراتب قبلی را طی کرد و به مرتبه موحد بودن رسید، در این مراتب بعدی به مرتبه فنا دست پیدا کرد، آن وقت این مدت کوتاه بین العدین ـ عید قربان تا عید غدیر ـ مرتبه بقای بعد از فناست.
🔹 اگر این اتفاق نیفتاد، دوباره باید همین دور را شروع کند. شاید لازم باشد انسان صدها بار این حرکت دورانی را مکر و مکرر طی کند که به گونهی ترتیبی به دست بیاورد. یعنی خواص، فضایل و نتایج آن سه ماه را به دست بیاورد تا مقدمه دو ماه بعدی باشد و تا مقدمه برای آخرین دهه باشد که بین دو عید قربان و غدیر اتفاق میافتد.
🔹 باید بارها و بارها تمرین و تکرار شود تا این اتفاق بیفتد. حال اگر کسی در اینجا هم به دست نیاورد، در عوالم برزخ باید بهدست بیاورد و اگر در عالم برزخ بهدست نیاورد، در عالم برزخ برای همیشه میماند و از آن عبور نمیکند.
کانال طهور
هدایت شده از طهور
💠 امام هادی (علیه السلام)؛ افتتاح کننده هدایت فراگیر
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت میلاد امام هادی علیه السلام
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
Emamhadi.mp3
1.93M
🔊 #صوت
💠 امام هادی (علیه السلام)؛ افتتاح کننده هدایت فراگیر
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت میلاد امام هادی علیه السلام
هدایت شده از طهور
💠 عظمت زیارت جامعه کبیره
🔹 اگر ما از امام هادی هیچ روایتی نداشته باشیم و آنچه که از امام هادی باقی مانده، اگر و اگر و اگر تنها زیارت جامعه کبیره باشد، تمام حقِ ولایت را که باطن توحید است، اظهار کرده است؛ تمام ثمره ولایت را که تفسیر و توحید است، بیان کرده است. هر دو تعبیر درست است: ولایت، هم ظهور توحید و هم باطن توحید است، از دو حیثیت متفاوت.
کانال طهور
@sharabetahour
May 11
هدایت شده از طهور
💠 هر کاری که سرنوشتساز باشد، قطعاً و یقیناً از تکالیف شرعی و تعیینی است
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی به مناسبت #انتخابات 1400
🔹 از جنبه عبادی هم، هر کاری که سرنوشتساز باشد به این معنا که بر جامعه و مملکت اسلامی و بر مؤمنین و مسلمین تأثیر سرنوشتساز بگذارد، قطعاً و یقیناً از تکالیف شرعی و تعیینی هم هست؛ بهگونهای نیست که ما اختیار داشته باشیم یک دوره شرکت کنیم و یک دوره شرکت نکنیم.
🔹 گاهی شرایط جامعه یا قلمرو اسلامی بهگونهای است که کوتاهی کردن مثلاً ده درصد از مردم سبب میشود که بخشی از اسلام و قدرت مسلمین و بخشی از مملکت اسلامی و قلمرو اسلامی جدا میشود، این جدایی را نمیشود به این راحتی استغفار کنیم و حل بشود. جبران آن به این آسانی امکانپذیر نیست.
🔹 بنابراین اولین نکته این است که انتخابات یک حق است ولی حقی است که از اعظم تکالیف است؛ نه از تکالیف معمول و متداولی که مثلاً اگر نخواندیم، قضا کنیم. انتخابات اینگونه نیست که مثلاً بگوییم هشت سال پیش بد رأی دادیم، حالا خوب رأی بدهیم. اگر هشت سال پیش بد رأی دادیم، باید جبران کنیم که جبران آن در دنیا نمیشود. این هشت سال آینده، جدید است، یعنی یک تکلیف جدید و یک حق جدید است، مانند حق حیات.
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
14000323-02.mp3
2.23M