eitaa logo
طهور
537 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
329 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
13960807-ZiartArbaeen.mp3
13.42M
🔊 #صوت 📝 زیارت اربعین انسان را به ولی کامل می‌رساند
43.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم 📝 زیارت اربعین انسان را به ولی کامل می‌رساند
طهور
📝 زیارت اربعین انسان را به ولی کامل می‌رساند ✏️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادا
📝 زیارت اربعین انسان را به ولی کامل می‌رساند ✏️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 1 💠 عدد چهل آثار و تأثیرات ویژه‌ای بر نفس انسان و زمینه‌سازی برای ارتقای وجودی انسان دارد 💠 اربعین امام حسین علیه الصلات و السلام نیز آثار و خواص ویژه‌ای دارد که تأثیرگزاری آن خارج از تصور است؛ زیرا پس از چهل روز تحمل سختی‌های فوق طاقت بشری برای خاندان پیامبر است 💠 خاندان پیامبر در این چهل روز سختی‌هایی را تحمل کردند که با توجه به لطافت وجودی خاندان پیامبر تحمل هیچ‌کدام از آن‌ها به‌صورت طبیعی امکان‌پذیر نیست 💠 حال که ما در روز چهلم از دور و نزدیک برای زیارت خدمت خاندان پیامبر می‌رسیم، در واقع خود را در سختی‌ها و گرفتاری‌های آن‌ها یا شریک می‌دانیم و یا حداقل وانمود می‌کنیم که این چهل روز بر ما هم گذشته است 💠 جهت دیگر این است که محبان خاندان پیامبر در این چهل روز به عزاداری اشتغال داشته‌اند 💠 بر این اساس، علی القاعده باید حوادث و رخ‌دادهای بسیاری در نفس و روح و جان ما رخ داده باشد و تحول‌های زیادی در نفس ما اتفاق افتاده باشد 💠 نقش عوامل مخل و امور معارض در کاهش اثرپذیری نفس از عزاداری برای خاندان پیامبر 💠 با توجه به سفارش‌هایی که درباره زیارت اربعین شده و نیز تحولات عمیقی که در این چهل روز در نفس و جان ما اتفاق افتاده، زیارت اربعین باید یک زیارت ویژه و خاص الخاص باشد؛ زیرا آمادگی و تحول ویژه‌ای در این چهل روز ایجاد شده که این زیارت با زیارت‌های دیگر متفاوت است و تفاوت‌های عمیق و اساسی دارد 2 💠 بسیاری از عباداتی که ما انجام می‌دهیم گاهی شخصی است، گاهی اجتماعی است مانند نماز جماعت و جمعه و حج 💠 تفاوت عبادت‌های اجتماعی و فردی در تأثیرگذاری بر نفس است؛ هرچه عبادت جمعی‌تر باشد و هرچه اجتماعی عمیق‌تر و گسترده‌تر باشد، تأثیر آن بر نفس بیشتر است 💠 عبادت‌های جمعی دو دسته‌اند: یا عواطف در آن به‌نحو گسترده وجود دارد و یا حرف اول را عواطف می‌زند 3 💠 زیارت امام حسین علیه الصلات و السلام در اربعین، علاوه بر این‌که عبادت جمعی است، جنبه‌های عاطفی عمیق و اساسی دارد که اصل و اساس در آن با عواطف و اظهار آن است 💠 ضمن این‌که ما شعائر دینی بسیار داریم ولی زیارت اربعین به‌ویژه با این وضعیتی که در زمان ما و سال‌های اخیر اتفاق افتاده، خصوصیت‌هایی پیدا کرده که علاوه بر شعائر بودن، یک ویژگی اختصاصی و کاملاً عیان دارد و آن این است که در این عبادت عشق و محبت به امام حسین که سرور شهیدان و قدوه اهل فناست، وجود دارد 💠 تمام خلق که به‌سمت و سوی خدای متعال و قرب او و نعمت الهی و جنت رضوان در حرکتند، ممکن نیست از توسل و توجه و تمسک به امام حسین علیه الصلات و السلام و اظهار محبت، عشق و وفاداری به آن حضرت بی‌نیاز باشند 💠 امام حسین سفینه نجات عام است، بر خلاف انبیا و اولیای دیگر که سفینه خاص هستند. امام حسین چراغ هدایت عام است، برای مسلمان، غیر مسلمان، موحد و غیر موحد برای همه این‌ها می‌تواند هدایت‌کننده باشد 💠 بنابراین با توجه به این‌که زیارت اربعین یک شعیره و عبادت جمعی است که محبت حرف اول را در آن می‌زند، افضل عبادات است 💠 صلوات بر پیامبر و خاندان پیامبر نیز به همین خاطر افضل عبادات است که مبتنی بر محبت و اوج محبت است 💠 زیارت اربعین با مختصات گفته شده، انسان را به ولی کامل می‌رساند 💠 پیاده رفتن به زیارت اربعین خیلی سفارش شده است 💠 در روایات متعدد آمده است که هر اندازه که می‌توانید پیاده به زیارت بروید که هر قدم آن در صفای باطن، خلوص در اعمال و اندیشه‌ها و توجیه و وصول به خدای متعال مؤثر است 💠 کسی که این‌گونه عبادتی را انجام می‌دهد، انگار همه انبیا و اولیا دست او را می‌گیرند و او را کمک و امداد می‌کنند برای این‌که به مسیر خود برود 💠 اگر کسی در زیارت اربعین و به‌طور کلی عبادت‌های جمعی که ریشه در محبت دارد، شرکت می‌کند، باید بداند که این عبادت را به‌تنهایی انجام نمی‌دهد و نه‌فقط مولایش که عبادت را به‌خاطر او انجام می‌دهد، بلکه تمام اولیای الهی از ازل تا به ابد کمک او هستند، به این‌خاطر که عبادت منحصر به فرد است 💠 به تعبیر دیگر، این عبادتی است که عابد را به معبود حقیقی او که ولی کامل و اسم اعظم خدای متعال است، می‌رساند کانال طهور @sharabetahour
📝 توصیه‌های برای زیارت اربعین ✏️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🗂 متن، 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه 🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
13960807-Piade.mp3
4.92M
🔊 #صوت 📝 توصیه‌های برای زیارت اربعین
15.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم 📝 توصیه‌های برای زیارت اربعین ✏️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
طهور
📝 توصیه‌های برای زیارت اربعین ✏️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🗂 متن، 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه 🔽🔽
📝 توصیه‌های برای زیارت اربعین ✏️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 💠 1ـ در پیاده‌روی اصلاً عجله نباشد، هر قدمی که برمی‌داریم یک تأثیر ویژه نفسانی، روحانی و قلبی بر وجود ما دارد که جایگزین ندارد 2ـ به کسانی که در مسیر پیاده‌روی دچار مشکل می‌شوند و احتیاج به کمک دارند، در حد توان‌مان کمک کنیم. از افراد سبقت نگیریم. سعی نکنیم که مثلاً خود را به‌جای بهتر، غذای بهتر و مانند آن برسانیم 3ـ با توجه به این‌که این مسیر به‌نوعی نمادی است برای سفری که اهل بیت امام حسین علیه الصلات و السلام از کربلا به کوفه و شام و بالعکس داشتند، بنابراین اگر لازم هست که باید غذا بخوریم، سلامت و توان و انرژی خود را حفظ کنیم، اما در حین حال خوش‌خوری نباید انجام شود. نباید به این فکر باشیم که کجا غذای بهتر می‌دهند. و مخصوصاً چون این پیاده‌روی نمادین است و در واقع در کاروان اهل بیت امام حسین علیه الصلات و السلام داریم شرکت می‌کنیم، قطعاً و یقیناً باید آن حزن و اندوه و ویژگی‌هایی که افراد حاضر در کاروان اهل بیت امام حسین دارند را باید داشته باشیم. 4ـ خودِ قدم زدن در مسیر این پیاده‌روی یک عبادت است، توجه به خاندان پیامبر یک عبادت دیگر است، ذکر آن خاندان عبادت دیگری است. بنابراین در حال راه رفتن حداقل تا آنجایی که توانایی نفس کشیدن داریم و خیلی به سختی نیفتادیم، حتماً ذکر اهل بیت پیامبر علیهم الصلات و السلام را داشته باشیم. صلوات فرستادن بسیار خوب است. طلب همراهی و همپایی داشتن با خاندان پیامبر و محیای‌مان را محیای خاندان پیامبر خواستن بسیار خوب است. بالاخره ذکر بگوییم و ذکرهای مناسب با امام حسین علیه الصلات و السلام. تا اندازه‌ای‌ هم لعن بر قاتلان امام حسین و کسانی که به اهل بیت او ستم کردند، جزء عبادات بسیار خوب است. لعن در مواردی که مجاز دانسته شده، عبادت است. لکن بسیار گفتن آن ضمن این‌که لعن به ابن زیاد است، تا اندازه‌ای که خط‌ها روشن باشد و مراقب باشیم در چاه ویلی که آن‌ها افتادند نیفتیم، امر پسندیده است، اما این‌که ابن زیاد را پیوسته به زبان بیاوریم و در ذهن خود تصور کنیم، خوب نیست. مانند توبه کردن است. اصل این‌که آدم استغفر الله ربی و اتوب الیه بگوید، امر پسندیده‌ای است، اما این‌که گناهانش را چندین بار در ذهن خود داشته باشد تا پشیمان باشد و تکرار نکند، امر پسندیده‌ای است. اما این‌که پیوسته گناهان را در ذهن خود بیاوریم و توبه کنیم، امر پسندیده‌ای نیست. حد معینی باید داشته باشد. 5ـ از عبادات رایج‌مان نباید غفلت کنیم، یعنی نمازمان را اول وقت بخوانیم، چند آیه قرآن که می‌خوانیم، به وقت خود بخوانیم. اگر اهل تهجد هستیم، نماز شب را فراموش نکنیم. این‌گونه نباشد که فکر می‌کنیم که الان یک کار بسیار فوق العاده‌ای انجام می‌دهیم که جای همه را می‌گیرد. تمام کارها و عبادات روزانه و شبانه‌مان بر سر جای خود باشد، در عین حال پیاده‌روی هم نور علی نور خواهد بود. کانال طهور @sharabetahour
📝 اربعین؛ زیارت در قرب أو ادنی 💠 يادداشت شفاهي به مناسبت اربعين کانال طهور @sharabetahour
طهور
📝 اربعین؛ زیارت در قرب أو ادنی 💠 يادداشت شفاهي به مناسبت اربعين کانال طهور @sharabetahour
📝 اربعین؛ زیارت در قرب أو ادنی 💠 يادداشت شفاهي به مناسبت اربعين 💠 به‌طور كلي در سلوك نفس به دلايل متعددي اربعين نقش ويژه‌اي دارد. اربعين، نه به معناي چهلم شهادت امام حسين عليه‌الصلات‌والسلام و ياران‌شان؛ عدد چهل، چهل روز، چهل هفته، چهل سال و ذكرهايي كه عدد چهل داشته باشد، اثر ويژه‌اي دارد. يا به اين دليل كه مراتب نفس انساني در تركيب‌هاي خاص به عدد چهل برمي‌گردد. يا به خاطر اين‌كه عوالم هستي سي و چهار است و به‌اضافه حد وسط آن يعني عالم انسان كبير و به‌علاوه‌ي پنج اسم يا ظهورات پنج اسم از اسماي الهي كه عدد چهل مي‌شود، يا به‌خاطر اين كه كمال و بلوغ نفس انسان در چهل سالگي هست، يا ممكن است جهت ديگري داشته باشد. 💠 بنابراين عدد چهل عدد ويژه‌اي است كه آثار فراطبيعي و متافيزيكي فراواني بر نفس انسان دارد. حال اين عدد چهل اگر عددي باشد كه علاوه بر اين‌كه ذكر باشد، علاوه بر اين‌كه عبادت باشد، علاوه بر همه‌ي جهاتي كه هست، مستند به انسان كامل باشد، يعني چلّه‌ي محبت به انسان كامل؛ چله ابتلاء اولياء كامل؛ چله بلاي حسن؛ چله استقرار شفاعت عام؛ چله ظهور رضايت به قضاي الهي يا توسل چلّه به انسان كامل يا تعابير مشابه اين باشد، اثري كه بر نفس انسان دارد، اثر ويژه است. 💠 بر اين اساس عزاداري كردن بين شهادت امام حسين عليه‌الصلات‌والسلام تا اربعين كه هم چلّه تمام مي‌شود و هم استناد به حضرت اباعبدالله عليه‌الصلات‌والسلام دارد و هم تماماً دوران سلوك نهايي حضرت زينب سلام‌الله‌عليها است كه استقرار در مقام او ادني در اين چله اتفاق افتاده است، از اهميت غيرقابل تصوري برخوردار است. 💠 به تعبير ديگر، سلوك به دو دسته تقسيم مي‌شود، سلوك اهل بدايت و سلوك اهل نهايت. سلوك اهل بدايت مانند طي كردن مقام نفس، قلب و روح است كه اين نهايت آن است. اما انتهاي سلوك اهل بدايت، آغاز سلوك اهل نهايت است. اهل نهايت، يعني انبيا و اوليا و در يك كلمه يعني مخلَصين. سلوك حضرت زينب سلام‌الله‌عليها سلوك اهل نهايت است و نه‌تنها اهل بدايت بدان دست نمي‌يابند بلكه توان تصور آن را هم ندارند، سلوك آن حضرت يعني شدائد بسياري را كه حضرت براي استقرار تماميت دين و كمال نعمت و عموميت شفاعت و بسط رحمت خاص خداي متعال تحمل كردند، عمدتاً در همين دوران است، بين شهادت امام حسين عليه‌السلام و چهلم شهادت كه حضرت زينب سلام‌الله‌عليها دوباره به زيارت برادر نائل شدند و سير نزول و صعود هدايت تشريعي و تكويني را به غايت رساندند، بركاتي وجود دارد كه نه در وصف گنجد، نه در خيال و مشاهده. زيارت برادر در شكل ظاهر، زيارت كربلاست، ولي در واقع زيارت آن حضرت است در قرب أو ادني. 💠 با توجه به اين جهات (خاصيت عدد چهل، استناد آن به امام حسين عليه‌الصلات‌والسلام، اوج سلوك نهايي حضرت زينب سلام‌الله‌عليها در اين مدت) اين ايام، ايام بسيار پر خير و بركتي است كه توسلات، تذكرات، مداحي‌ها و بالاخره عزاداري‌ها براي خاندان پيامبر (صلوات‌الله‌وسلامه‌عليهم‌اجمعين) ان‌شاء الله اثر و نتيجه‌اي فوق‌العاده دارد كه به هيچ زباني نه قابل بيان است، نه به هيچ وصفي مي‌توان آن را توصيف و تبيين كرد. 💠 حضرت زينب سلام‌الله‌عليها جامع است، يعني يك اسم و دو اسم را نمي‌شود در مورد حضرت زينب سلام‌الله‌عليها بگوييم و بكار ببريم. در مورد امام حسين عليه‌الصلات‌والسلام هم همين‌طور است. البته در جايي عرض كردم كه همه‌ي خاندان پيامبر جامعند، لكن آن‌چه كه در هر عصر و زمان ظهور پيدا مي‌كند، به‌گونه‌اي كه مخاطب مي‌فهمد، ـ ممكن است ظهور پيدا كرده باشد، ملائك يا اخص خواص همه را مي‌فهمند ولي عامه نمي‌دانند ـ آنچه را عامه مي‌فهمند در هر كدام يكي از اسماء است. در حضرت زينب سلام‌الله‌عليها اگر بخواهيم اسمي بياوريم، مظهر اسم «صبار شكور» هستند كه در عين حال كه نهايت غم و مصيبت و بلا هست، ولي اصلاً شِكايتي ندارد، بلكه عين رضايت است و هر جايي هم كه اگر گاهي كسي مثلاً بگويد زبان حال يا چيزي را نقل كند كه نشان شِكايت داشته باشد، اين منتسب به حضرت زينب سلام‌الله‌عليها نيست؛ آن حضرت هم صبور و صبار بودند و هم شاكر و شكور بودند. کانال طهور @sharabetahour
📝 هدف قیام امام حسین چه بود؟ و چرا اشک برای امام حسین این‌همه اثر دارد؟ 🗂 #گزیده درس‌های #تحریفات_عاشورا ـ ماه صفر 1394 🗂 متن، 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه 🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
08-06.mp3
1.91M
🔊 #صوت 📝 هدف قیام امام حسین چه بود؟ و چرا اشک برای امام حسین این‌همه اثر دارد؟ 🗂 #گزیده درس‌های #تحریفات_عاشورا ـ ماه صفر 1394
12.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم 📝 هدف قیام امام حسین چه بود؟ و چرا اشک برای امام حسین این‌همه اثر دارد؟ 🗂 #گزیده درس‌های #تحریفات_عاشورا ـ ماه صفر 1394