eitaa logo
طهور
537 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
328 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ماه رجب؛ ماه بندگی و اظهار صداقت در بندگی 💠 گذری بر ادعیه توحیدی ماه رجب 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🗂 متن در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
💠 ماه رجب؛ ماه بندگی و اظهار صداقت در بندگی 💠 گذری بر ادعیه توحیدی ماه رجب 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 ماه رجب یکی از چهار ماه حرام است که زمینه‌های عبادت حقیقی در آن فراهم شده است. 🔹 سه ماه از ماه‌های حرام برای فراهم شدن عبادت حج اکبر است و ماه رجب برای فراهم شدن عبادت حج اصغر یا عمره است. 🔹 بیش‌ترین دعاهای توحیدی در ماه رجب و دو ماه پس از آن سفارش شده است که نشان‌دهنده این است که این سه ماه (رجب، شعبان و رمضان) اهمیت فراوان و نقش منحصر به‌فردی در تکامل و هدایت انسان و وصول او به قرب الهی دارد. 🔹 یکی از این ادعیه، توقیع مبارک حضرت مهدی صلوات‌الله‌و‌سلامه‌علیه است که بر حسب نقل از این قرار است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْرِكَ الْمَأْمُونُونَ عَلَى سِرِّكَ الْمُسْتَسِرُّونَ بِأَمْرِكَ الْوَاصِفُونَ لِقُدْرَتِكَ المُعْلِنُونَ لِعَظَمَتِكَ أَسْأَلُكَ بِمَا نَطَقَ فِيهِمْ مِنْ مَشِيَّتِكَ فَجَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لکلِمَاتِكَ وَ أَرْكَاناً لِتَوْحِيدِكَ وَ آيَاتِكَ وَ مَقَامَاتِكَ الَّتِي لا تَعْطِيلَ لَهَا فِي كُلِّ مَكَانٍ يَعْرِفُكَ بِهَا مَنْ عَرَفَكَ لا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بِيَدِكَ بَدْؤُهَا مِنْكَ وَ عَوْدُهَا إِلَيْكَ أَعْضَادٌ وَ أَشْهَادٌ وَ مُنَاةٌ وَ أَزْوَادٌ وَ حَفَظَةٌ وَ رُوَّادٌ فَبِهِمْ مَلأتَ سَمَاءَكَ وَ أَرْضَكَ حَتَّى ظَهَرَ أَنْ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ فَبِذَلِكَ أَسْأَلُكَ وَ بِمَوَاقِعِ الْعِزِّ مِنْ رَحْمَتِكَ وَ بِمَقَامَاتِكَ وَ عَلامَاتِكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَزِيدَنِي إِيمَاناً وَ تَثْبِيتاً يَا بَاطِناً فِي ظُهُورِهِ وَ يَا ظَاهِراً فِي بُطُونِهِ وَ مَكْنُونِهِ يَا مُفَرِّقاً بَيْنَ النُّورِ وَ الدَّيْجُورِ يَا مَوْصُوفاً بِغَيْرِ كُنه وَ مَعْرُوفاً بِغَيْرِ شِبْهٍ حَادَّ كُلِّ مَحْدُودٍ وَ شَاهِدَ كُلِّ مَشْهُودٍ وَ مُوجِدَ كُلِّ مَوْجُودٍ وَ مُحْصِيَ كُلِّ مَعْدُودٍ وَ فَاقِدَ كُلِّ مَفْقُودٍ لَيْسَ دُونَكَ مِنْ مَعْبُودٍ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْجُودِ يَا مَنْ لا يُكَيَّفُ بِكَيْفٍ وَ لا يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ يَا مُحْتَجِباً عَنْ كُلِّ عَيْنٍ يَا دَيْمُومُ يَا قَيُّومُ وَ عَالِمَ كُلِّ مَعْلُومٍ صَلِّ عَلَى عِبَادِكَ الْمُنْتَجَبِينَ وَ بَشَرِكَ الْمُحْتَجِبِينَ وَ مَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ وَ بُهْمِ [بُهَمِ‏] الصَّافِّينَ الْحَافِّينَ وَ بَارِكْ لَنَا فِي شَهْرِنَا هَذَا الرَّجَبِ الْمُكَرَّمِ وَ مَا بَعْدَهُ مِنْ أَشْهُرِ الْحُرُمِ وَ أَسْبِغْ عَلَيْنَا فِيهِ النِّعَمَ وَ أَجْزِلْ لَنَا فِيهِ الْقِسَمَ وَ أَبْرِرْ لَنَا فِيهِ الْقَسَمَ بِاسْمِكَ الْأَعْظَمِ الْأَجَلِّ الاکرَمِ الَّذِي وَضَعْتَهُ عَلَى النَّهَارِ فَأَضَاءَ وَ عَلَى اللَّيْلِ فَأَظْلَمَ وَ اغْفِرْ لَنَا مَا تَعْلَمُ مِنَّا وَ لا نَعْلَمُ وَ اعْصِمْنَا مِنَ الذُّنُوبِ خَيْرَ الْعِصَمِ وَ اكْفِنَا كَوَافِيَ قَدَرِكَ وَ امْنُنْ عَلَيْنَا بِحُسْنِ نَظَرِكَ وَ لا تَكِلْنَا إِلَى غَيْرِكَ وَ لا تَمْنَعْنَا مِنْ خَيْرِكَ وَ بَارِكْ لَنَا فِيمَا كَتَبْتَهُ لَنَا مِنْ أَعْمَارِنَا وَ أَصْلِحْ لَنَا خَبِيئَةَ أَسْرَارِنَا وَ أَعْطِنَا مِنْكَ الْأَمَانَ وَ اسْتَعْمِلْنَا بِحُسْنِ الْإِيمَانِ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ الصِّيَامِ وَ مَا بَعْدَهُ مِنَ الْأَيَّامِ وَ الْأَعْوَامِ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَام‏
🔹 در ادعیه مربوط به ماه رجب، دست‌کم دو وصف و عنوان برای این ماه آمده است: المرجب و المکرم 🔹 رجب در لغت معانی مستقیم و غیر مستقیم دارد؛ مانند: حیاء، عفو، بزرگی، تعظیم، فزع، خوف، وحشت. 🔹 پایه زدن زیر شاخه‌های نخل به‌منظور محافظت آن از شکسته شدن به خاطر سنگینی بار آن را نیز رجب گویند، محافظت شاخه‌های درخت از فشارها و شکسته‌شدن به‌وسیله باد؛ محکم کردن درخت به‌وسیله سنگ‌چینی گرد آن و محافظت گل‌ها از خورده شدن به وسیله جوندگان. 🔹 گاهی ماه رجب و شعبان را رجبان می‌گویند. 🔹 با توجه به معنی لغوی رجب المرجب، این ماه، هم ماه حیاء و استحیاء از خدای متعال است، هم ماه خوف و هیبت و توبه و طلب عفو از حضرت اوست؛ هم ماه تقویت جان و دل برای ورود به ماه‌های شعبان و رمضان است. همان‌گونه که برای محافظت از شاخه‌های درختان پربار از پایه‌های حمال استفاده می‌شود، ماه شعبان نیز بندگانی را که قصد ورود به ماه مبارک رمضان را دارند، کمک می‌کند و بخشی از سنگینی آن ماه بزرگ را از دوش آنان برمی‌دارد. 🔹 امام کاظم صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه فرمودند: رجب نهری در بهشت است که سفیدتر از شیر و شیرین‌تر از عسل است، پس هر که یک روز از این ماه را روزه بگیرد، خدای متعال او را از آن نهر می‌آشاماند. 🔹 وَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ علیه السلام رَجَبٌ نَهَرٌ فِي الْجَنَّةِ أَشَدُّ بَيَاضاً مِنَ اللَّبَنِ وَ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ فَمَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ سَقَاهُ اللَّهُ مِنْ ذَلِكَ النَّهَرِ 🔹 برخی از مراتب توحید در زبان فارسی، مرادف و واژگان حاکی و بیان‌گر ندارد، مانند مرتبه‌ای که بنده نمی‌بیند بلکه خدا او را می‌بیناند؛ نمی‌شنود بلکه خدا او را می‌شنواند، بنده نمی‌آشامد بلکه خدا او را می‌آشاماند. 🔹 اگر در بهشت هیچ نعمتی نباشد جز این‌که خدای متعال ساقی باشد، هرچند ساقی آب و نه چیز دیگر، این نعمت بی‌بدیل بلکه غیر قابل درک، آن‌قدر اشتیاق‌آور است که کسی برای وصول به آن تمام عمر را روزه بگیرد، رواست؛ چه رسد به یک روز روزه گرفتن. 🔹 مکرّم بودن و تکریم شدن این ماه ممکن است به یک یا چند جهت باشد که از این قرار است: 1ـ تکریم این ماه به خود زمان آن که بخشی از گردش زمین به گرد خود و به گرد خورشید است، تعلق گرفته باشد. 🔹 چنین چیزی ممکن است، زیرا زمان و حرکت هم گونه‌ای از وجود یا وجود خاص است و هر وجودی، کمالاتی دارد و یا کمالاتی در آن ظاهر است. بر این اساس، اوقات و روزها و شب‌ها و ماه‌ها به خاطر کمالات یا کمالات ظاهرشده در آن‌ها با هم‌دیگر تفاوت دارند و بر هم‌دیگر شرافت و کرامت دارند؛ مانند سایر وجودهای مادّی و فرامادّی که به سبب ذات یا کمالات ذاتی یا کمالات ظاهرشده آن‌ها بر هم‌دیگر ترجیح و شرافت دارند. 2ـ تکریم این ماه به سبب حوادث و آن دسته از رخ‌دادهای فیزیکی و متافیزیکی باشد که در آن اتفاق افتاده است؛ مانند ولادت انبیاء و اولیاء، بعثت انبیاء و ظهور معجزات و حوادث خارق‌العاده‌ای که بیش‌ترین تأثیر را در حیات بشر داشته است. مانند اصلاح نسل بشر به‌وسیله حضرت نوح صلوات‌الله‌علیه 3ـ تکریم این ماه به سبب زمینه‌های عبادی و دستوراتی باشد که انسان با انجام آن‌ها به کمال و شایستگی و قرب خدای متعال می‌رسد؛ مانند روزه، حج اصغر و ادعیه و اوراد و نمازها. 4ـ یا به سبب آماده ساختن بندگان خدا برای دریافت خیرات و برکات بی‌حدّ و اندازه ماه مبارک رمضان است. 🔹 ماه رجب از افتخارات و مایه مباهات بندگان خدا از امت پیامبر خاتم صلی‌الله‌علیه‌وآله است. در ادعیه این ماه به این نکته تصریح شده است که خدای متعال ما را با ماه رجب تکریم کرده است: اللهم و هذا رجب المرجب المكرم الذي أكرمتنا به من بين الأمم يا ذا الجود و الكرم 🔹 در روایات آمده است که امام صادق صلوات‌الله‌علیه فرمودند: سه ماه به این امت عطا شده است که به هیچ کس از امت‌های دیگر داده نشده است؛ ماه رجب، شعبان و رمضان؛ و سه شب یه این امت عطا شده است که به هیچ کس از امت‌های دیگر داده نشده است؛ شب‌های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم از این سه ماه. 🔹 این‌‌گونه روایات با جهت دوم از جهات چهارگانه تناسب بیش‌تر دارد. عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام قَالَ أُعْطِيَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ ثَلاثَةَ أَشْهُرٍ لَمْ يُعْطَهَا أَحَدٌ مِنَ الْأُمَمِ رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ ثَلاثَ لَيَالٍ لَمْ يُعْطَ أَحَدٌ مِثْلَهَا لَيْلَةَ ثَلاثَ عَشْرَةَ وَ لَيْلَةَ أَرْبَعَ عَشْرَةَ وَ لَيْلَةَ خَمْسَ عَشْرَةَ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ 🔹 ثواب یک روزه در ماه رجب برابر با 60 ماه است به‌ویژه روزه بیست و هفتم این ماه شریف. 🔹 با توجه به معانی لغوی رجب، معنی روایت حضرت امام کاظم صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه روشن می‌شود. بر حسب نقل آن حضرت فرمود: ماه رجب، ماه عظیمی است که خداوند حسنات و خوبی‌ها را می‌افزاید و گناهان و بدی‌ها را از بین می‌برد.
🔹 همان‌گونه که در معنی لغوی آمده بود که برای محافظت از شاخه‌های درختان پربار از پایه‌های حمال استفاده می‌شود، ماه شعبان نیز بندگانی که قصد ورود به ماه مبارک رمضان دارند را کمک می‌کند و بخشی از سنگینی آن ماه بزرگ را از دوش آنان برمی‌دارد. مضاعف ساختن حسنات و از بین بردن سیئات، بیش‌ترین و سودمندترین کمک برای بنده است تا به آداب بندگی قیام کند و در ماه مبارک رمضان به لیلة القدر واصل شود. 🔹 هر که در این ماه یک روز روزه بگیرد، به اندازه فاصله یک سال از آتش عقاید نادرست، اخلاق ناپسند و اعمال ناشایست دور شده است و اگر سه روز روزه بگیرد، ورود به بهشت، بر او واجب و حتمی شده است. 🔹 وَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ علیه السلام رَجَبٌ شَهْرٌ عَظِيمٌ يُضَاعِفُ اللَّهُ فِيهِ الْحَسَنَاتِ وَ يَمْحُو فِيهِ السَّيِّئَاتِ مَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ تَبَاعَدَتْ عَنْهُ النَّارُ مَسِيرَةَ سَنَةٍ وَ مَنْ صَامَ ثَلاثَةَ أَيَّامٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ 🔹 این ماه، ماه بندگی و اظهار صداقت در بندگی است. نتیجه آن و قیام به آداب ماه شعبان، وصول به ولایت خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است و هر دو مقدمه و زمینه ورود به ماه مبارک رمضان و قیام به آداب آن و در نتیجه وصول به توحید است. 🔹 توحید که غایة آمال العارفین و قرة عین الانبیاء و المرسلین است، از طریق کمال بندگی در ماه رجب و تمامیت محبت به خاندان پیامبر صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه‌وعلیهم و وصول به کشتی نجات در ماه شعبان، قابل حصول و وصول است. کانال طهور @sharabetahour
💠 ارتقاء فکری مردم، دستاورد انقلاب در چهل سالگی 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی (1397) 🗂 متن و 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
13971123-40salegi.mp3
7.59M
🔊 💠 ارتقاء فکری مردم، دستاورد انقلاب در چهل سالگی 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی (1397)
💠 ارتقاء فکری مردم، دستاورد انقلاب در چهل سالگی 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی (1397) 1ـ انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام رضوان الله تعالی علیه از خطوط قرمز مستکبران جهان که هر کدامشان بزرگتر از هر یک از مستکبران طول تاریخند که در مقابل انبیا قرار داشتند، عبور کرد. یعنی مستکبرانی که در عصر و زمان ما هستند، هر کدامشان هزار برابر از فرعون، نمرود، شداد و مانند آنها گردن کلفت‌تر، قدرتمندتر و مستکبرتر هستند. انقلاب اسلامی از خطوط قرمز آن‌ها عبور کرده؛ هم از خطوط قرمز شرق و هم از خطوط قرمز غرب. اگر الطاف خاص الهی نبود، با این اتفاقی که در میان مستکبران جهان، شرقی و غربی و اذناب آنها وجود داشت، باید انقلاب اسلامی را در شش ماه اول جمع می‌کردند، ولی خدا نخواست. حقیقتاً آنچه در انقلاب اسلامی رخ داد، مصداق تام و تمام کریمه «یریدون لیطفئوا نورالله بافواههم والله متم نوره» است، آنها می‌خواستند و برحسب شواهد و علل طبیعی می‌توانستند انقلاب را جمع کنند و حتی بعد از پیروزی‌اش به گونه‌ای آن را جمع کنند که حتی نامی هم از آن باقی نماند. ولی خدا نخواست و خدا به ما و به همه ملت و به همه مستضعفان ـ نه مسلمانان ـ و نه مستضعفانی که الان هستند، بلکه مستضعفانی که ۱۰۰ سال آینده می‌خواهند متولد شوند و زندگی کنند، لطفی کرد که نشان داد که در مقابل قدرت اهریمنان به لطف الهی و به اذن الهی می‌توان ایستاد. کار بزرگی که اگر بخواهیم تشبیه کنیم، همانند نهضت انبیاست؛ هر کدام از انبیا مخصوصاً انبیایی که نهضت جهانی داشتند. 2ـ انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی علی‌رغم همه آنچه که درباره ضعف‌ها و نقص‌های آن گفته می‌شود که برخی از آنها هم درست و حق است، اما تحولی را در حوزه فکر، اعتقاد، علم و رفاه اجتماعی در کشور ما ایجاد کرده که بیشتر از همه تحولات اعتقادی، علمی و رفاهی است که در طول تاریخ ایران انجام شده. کاری را انجام داده که امروز نه فقط روستاییان، ضعفا و فقرا آدم حساب می‌شوند بلکه آدم مدعی هم هستند. یعنی به جایی رسیدند که نه فقط حرف زور و ظلم و حرف باطل را گوش نمی‌کنند بلکه طلبکارانه در مقابل همه می‌ایستند. این اگرچه اگر به افراط برود، ضرر و زیان آن زیاد است ولی بالاخره ما مردمی که اگر یک نفر یک آژان ژاندارمری (که در آن موقع به آن امنیه می‌گفتند) در روستا که می‌آمد همه وحشت می‌کردند. این ملت تحول عمیق و اساسی پیدا کرد.
3ـ در طول این ۴۰ سال هر جور نقشه‌ای که شیاطین می‌توانستند برای تضعیف و از بین بردن انقلاب بکشند، کشیدند و به لطف الهی انقلاب دوام پیدا کرده. به‌گونه‌ای که به دوران بلوغ خود رسیده. ما از آینده خبر نداریم اما آنچه که ما در این یک سال اخیر دیدیم، نشان دهنده این است که این انقلاب از جهات مختلف و مردمی که انقلاب کردند آن هم از جهات مختلف به بلوغ فکری، عقلی و تدیبر رسیدند و وقتی امروز [راهپیمایی] ۲۲ بهمن را داشتیم که همه دنیا با این فشارهای اقتصادی، روانی، ترورهای اعتقادی و روانی که در جامعه ایجاد کردند، انتظار داشتند جامعه به هم بریزد. مخصوصاً بعد از اینکه به لحاظ اقتصادی ارزش پول ملی یکباره کاهش بسیار بدی پیدا کرد. اصلاً هیچ کس انتظار نداشت که جامعه امن و آرام باشد و زندگی طبیعی و عادی خود را داشته باشد. اما الحمدلله به لطف خدای متعال و با برکات امام امت و مقام معظم رهبری و هدایت‌ها و تدبیرهای عالمانه و الهی مقام معظم رهبری، ملت به جایی رسیده که در عین حال که معترض است و در بسیاری از موارد شکوه دارند ولی می‌دانند که حفظ اسلام، ایمان، استقلال و مملکت‌شان در حفظ جمهوری اسلامی است. ما در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی به یک دستاورد رسیدیم که آن ارتقاء فکری مردم است که در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. هر کجای دنیا چنین فشاری به آنها وارد شود، نه فقط مملکتشان را تجزیه می‌کنند بلکه همدیگر را تکه پاره می‌کنند ولی در کشور ما با این همه دشمنان گردن کلفت و ابلیس صفتی که ما داریم، الحمدالله ایستادگی کردیم. ان‌شالله که آثار و برکات این چهل سالگی که بلوغ انقلاب اسلامی و مردم و پیروان و علاقه‌مندان جمهوری اسلامی است، دوام پیدا کند و از این به بعد دیگر انتظار ولادت‌های صد ساله را باید داشته باشیم. آن برنامه ۵۰ ساله که مقام معظم رهبری ارائه کردند ان شاء لله که به نتیجه برسد. لکن شرایطی دارد که یکی از آنها این است که نظارت و بازرسی باید به‌گونه‌ای باشد که متخلف از تخلف کردن وحشت داشته باشد. اگر توانستند چنین نظمی را ایجاد کنند به‌گونه‌ای که متخلف برای تخلف کردنش خوف و رعب در دلش بیفتد، این هم به نفع متخلف است که تخلف نمی‌کند و هم به نفع مردم است که کسی آنها را اذیت نمی‌کند. تعبیری که در آیه کریمه آمده است که «اعدوا لهم مااستطعتم من قوه» این تعبیر «لهم» را برای کفار، ضد دین و ضد انقلاب می‌گوید که شما هرچه توان داریم ـ که به نفع آنهاست ـ برای آنها قدرتی ایجاد کنید که آنها بترسند از اینکه تخلف کنند و بی‌نظمی ایجاد کنند. این ترس را باید جمهوری اسلامی ایجاد کند. ایجاد کردن این ترس برای یک عده محدودی سبب آرامش و لذت و خوبی و خوشی اکثریت قریب به اتفاق مردم خواهد شد. کانال طهور @sharabetahour
💠 رهایی ملت از حکومت طاغوت، کار بزرگ امام خمینی 💠 معیار حکومت الهی حضور ولی خدا یا نماینده مورد تأیید اوست؛ 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
02-01.mp3
3.69M
🔊 💠 رهایی ملت از حکومت طاغوت، کار بزرگ امام خمینی
📝 دعا، ضروری‌ترین نیاز انسان 💠 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش هفتم 🔹 شرحی بر عبارت: أسألک ... ان لایحجب عنک دعائی ... 🔹 باید توجه داشته باشیم که ضمن این‌که دعا ضروری‌ترین نیاز انسان است، خدا هم آن را از انسان نمی‌گیرد. [گویی] به خودمان می‌گوییم که بنگر! در این دعا کردن هم به خدا بدهکاریم، در این شنیدن خدا هم باز به خدا بدهکاریم. داریم دعا را با این جملات غلیظ‌تر می‌کنیم و الا اگر کسی دعا کند، مگر می‌شود که خدا نشنود و محجوب بدارد؟ اصلاً امکان‌پذیر نیست. 124 هزار پیغمبر فرستاده که دعا کنید. هر کدام از آن‌ها بر حسب نقل ده تا وصی داشتند که گفتند دعا کنید و بعد بگوید من دعا کردم، خدایا چنان نباشد که رد کنی! این‌که می‌گوییم خدایا رد نکن، یعنی ما در دعایمان استحقاق نداریم، در اجابت دعا هم استحقاق نداریم. هم دعایمان از اوست، اجابت هم از اوست. اولی لطف است، دومی هم لطف است. اولی رحمت است، دومی هم رحمت است. 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
14000810-komail07.mp3
836.7K
🔊 📝 دعا، ضروری‌ترین نیاز انسان 💠 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش هفتم