eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
140 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکشنبه عصر بالاخره بعد از رسیدن اخبار متعدد از باز بودن مرز دلم هوایی شد و تصمیم گرفتم، حرکتی بزنم، شاید روزیم شد. با سه تا از دوستان حرکت کردیم، صبح رسیدیم ایلام، مسیر مهران رو بسته بودند، از راه قدیمش رفتیم، مهران هم از پل زائر مسیر پایانه مرزی رو بسته بودند، پیاده از کلی آن‌ورتر از رودخانه رفتیم و خلاصه چندتا مانع دیگر را هم همینجور رد کردیم، از هر مانعی که رد می‌شدی عده‌ای بودند که از آن رد شده بودند و کسی هم دیگر با آنها کاری نداشت. نیروهای نظامی خیلی خوش اخلاق بودند، مداحی و پذیرایی می‌کردند اما تلاش داشتند مردم را هم با محدودیت‌هایی که عراق مشخص می‌کرد کنترل کنند، ایران را راحت رد کردیم اما عراق باید پاسپورت تاریخ‌دار می‌داشتی ولی پاسپورت من تاریخش تمام شده بود و عراق اجازه ورود نداد. چیزی که مشهود بود عدم همکاری طرف عراقی برای اعزام زائر بود، چون طرف ایرانی هر وقت عراق مرز را باز می‌گذاشت هر ملاکی آنها برای ورود اعمال می‌کردند این طرف در همان سطح کوتاه می‌آمد، اگر عراق فقط پاسپورت می‌خواست این طرف مثلا به نداشتن مهر خروج از کشور گیر نمی‌داد، اگر عراق مرز را باز می‌کرد و حتی با شناسنامه هم راه می‌داد (مثل مرز شلمچه و مهران در روز یکشنبه ۴ مهر) ایران هم سخت نمی‌گرفت. برخی می‌گفتند خاک بر سرت جمهوری اسلامی که قانون‌گذاری بلد نیستی، دیگر کسی به حرف‌هایت اعتماد نمی‌کند. ولی من می‌گویم به تو افتخار می‌کنم جمهوری اسلامی که پای زائر کربلا که وسط باشد همه این انتقادها را به جان می‌خری و زیر حرفت می‌زنی و تمام تلاش را می‌کنی تا هرچه می‌شود با زائران همکاری شود. @sharhe_hal
https://ictgifts.ir/UniversityStudents اینترنت هدیه طلاب و دانشجویان
سلام به دوستان عزیز پیشنهاد می‌کنم از صوت‌های اساتید مدرسه تخصصی امام کاظم(ع) به خصوص صوت‌های روزهای پنجشنبه، استفاده کنید. https://eitaa.com/hosoon_sal99 در میان این صوت‌ها هم دو صوت را پیشنهاد می‌کنم حتما دنبال کنید. ۱. کلاس صحیفه استاد وحیدی که هر هفته پنجشنبه‌ها صبح برگزار می‌شود و صوت‌های آن در کانال گذاشته می‌شود. این درس عملا درس توحید و زندگی است. برای جستجوی آن کلمات زیر را جستجو کنید، صوت‌هایش را پیدا می‌کنید. ۲. کلاس عدالت اقتصادی حجت‌الاسلام قنبریان، مباحث ایشان برای آشنایی با موضوعات جدید و باز شدن باب‌هایی برای تحقیق بیشتر در مسائل فقهی خیلی خوب است. برای جستجوی آن هشتک زیر را در کانال مدرسه امام کاظم جستجو کنید.
شرح حال
✍️ معیشت طلاب با دولت یا مردم... ✅ برای اینکه یک حیات اجتماعی شکل بگیرد اولین کار تقسیم وظایف است،
✍️ معیشت طلاب با دولت یا مردم... (قسمت دوم) ✅ در یاداشت‌های قبل از این صحبت شد که طلبه‌ای که اهل هجرت و زحمت کشیدن در راه انجام وظیفه‌اش است خداوند رزق او را متکفل است، گاهی وظیفه هجرت به قم و گاهی وظیفه هجرت از قم و وقتی در راه وظایف معلومت زحمت بکشی و اهل مجاهده باشی وعده قطعی خداوند است که تکلیف بعدی را هم برایت روشن می‌کند. ✅ تا اینجا از نگاه یک طلبه به قضیه بود اما از نگاه یک مسئول چه؟ مسئول می‌تواند بگوید الحمد لله خود خدا رزق طلاب را متکفل شد؟ طلبه سرباز است و وظیفه‌اش آموزش دیدن و حضور در صحنه جهاد است اما فرمانده او می‌تواند بگوید: «فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُون‏»؛ خداوند عالم را عالم اسباب قرار داده است و مسئول موظف است برای اسباب روزی طلبه فکر کند. ✅ در یاداشت اخیر نیز اشاره شد که یکی از نیازهای ضروری جامعه از منظر دین، وجود افرادی برای اجتهاد و تبلیغ دین است و از این جهت که این افراد باید چندین سال ممحض در تحصیل باشند تا بتوانند جوابگوی نیازهای اجتهادی و تبلیغی دین باشند و در این سال‌ها و حتی بعد از تحصیل و هنگام تبلیغ اگر منبع درآمدی ندارند مسئول اجتماع موظف است برای تامین زندگی آنها فکری کند. البته در شکل تامین معیشت طلاب اختلاف نظرهایی بین افراد شاخصی چون آیت‌الله بروجردی، امام و شهید مطهری وجود دارد. ✅ شهید مطهری مقاله‌ای در کتاب بحثى درباره مرجعيت و روحانيت در سال ۱۳۴۱ش در باب اهمیت اصلاح مساله طرز ارتزاق روحانیون می‌گویند: 👈 «چرا درگذشته حوزه‌های علمی و روحانی ما از لحاظ رشته‌های مختلف تفسیر، تاریخ، حدیث، فقه و اصول، فلسفه، کلام، ادبیات و حتی طب و ریاضی جامع و متنوع بود و در دوره‌های اخیر تدریجی به محدودیت گرائیده است و به‌اصطلاح در گذشته به‌صورت جامع و دانشگاه بود و اخیراً به‌صورت کلیه و دانشکده فقه درآمده و سایر رشته‌ها از رسمیت افتاده است؟ چرا افراد بیکار و مزاحم و علف هرزه در محیط مقدس روحانیت زیاد است،{...} چرا اساساً در میان ما سکوت و سکون و تماوت و مرده فروشی بر حریت، تحرک و زنده صفتی ترجیح دارد و هرکس بخواهد مقام و موقع خود را حفظ کند ناچار است که زبان در کام کشد و پای در دامن بچیند؟ چرا برنامه‌های تحصیلی ما مطابق احتیاجات تنظیم نمی‌شود؟ چرا تصنیف و تألیف و نشریه و مجله به‌قدر کافی نداریم؟ چرا بازار القاب، عناوین، ژست و قیافه و آراستن هیکل در میان ما این‌قدر رایج است و روزبه‌روز مع الاسف زیادتر و رایج‌تر می‌گردد؟ چه رمزی در کار است که زعماء صالح و روشنفکر ما همین‌که در رأس کارها قرار مى‏‌گیرند، قدرت اصلاح از آن‌ها سلب مى‏‌گردد {...} یکى از دوستان نظرى ابراز داشت که من نظر او را بر نظر خودم و سایر نظرها ترجیح دادم و اکنون نیز بر همان عقیده‏‌ام. او گفت: علت اصلى و اساسى نواقص و مشکلات روحانیت، نظام مالى و طرز ارتزاق روحانیون است. عبارتى که او ادا کرد این بود: علةالعلل همۀ خرابی‌ها سهم امام است.» 📌ادامه دارد... @sharhe_hal
شرح حال
✍️ معیشت طلاب با دولت یا مردم... (قسمت دوم) ✅ در یاداشت‌های قبل از این صحبت شد که طلبه‌ای که اهل هج
✍️ معیشت طلاب با دولت یا مردم... (قسمت سوم) ✅ شهید مطهری و حضرت امام و جمع دیگری از فضلای حوزه در زمان آیت‌الله بروجردی نقدهای متعددی در باب ارتزاق طلاب به واسطه وجوهات و کمک‌های مردمی دارند که خود پرونده مفصلی است و به اختصار برخی شواهد آن را در ادامه می‌آورم. ✅ شهید مطهری در همین رابطه می‌گویند: 👈 «كار معيشت را نمى‏‌توان ساده گرفت، يك ركن از اركان اساسى حيات است، اگر مختل باشد در ساير شئون حيات اثر مى‏‌گذارد. از جمله مختصات اسلام اين است كه نقش مؤثر امر معاش را به دقت مورد توجه قرار داده است تا آنجا كه برخى پنداشته‏‌اند اسلام نظريه زيربنا بودن اقتصاد را گردن نهاده است. مكتب واقع‏بين و واقع‏گراى اسلام، اقتصاد را زيربنا نمى‏‌داند اما نقش اساسى آن را نيز ناديده نمى‏‌گيرد. اسلام اصلاح امر معاش را در همه سازمان‌هاى بزرگ و كوچك اجتماعى شرط لازم مى‏شمارد نه شرط كافى. اين است كه مى‏‌گوييم: كار معيشت را نمى‏‌توان ساده گرفت، يك ركن از اركان اساسى حيات است، اگر مختل باشد در ساير شئون حياتى اثر مى‏‌گذارد. يك نفر روحانى متدين را فرض كنيد كه با چند سر عائله، پس از چند سال تحصيل، در يكى از شهرستان‌ها رحل اقامت افكنده و مسجد و محرابى را اشغال كرده است. اين فرد از آن نظر كه متدين است در حدود امكانات خود فعاليتهايى مى‏‌كند: مسئله مى‏‌گويد، موعظه مى‏‌كند، اخلاق و تفسير و تاريخ اسلام مى‏‌گويد، و از آن نظر كه يك بشر است و خرج دارد و از مراكز روحانيت زندگى‏اش تأمين نمى‏‌شود و در حال حاضر راه زندگى‏‌اش منحصراً اين است كه از دست مردم مستقيماً ارتزاق‏ كند ناچار است كه به مريدان خود به چشم «مستغل» نگاه كند، و چون افراد ديگرى نظير خود او ممكن است در همان شهر باشند و آنها هم از همين راه زندگى مى‏كنند طبعاً به حكم ناموس خلقت يك نوع رقابت در «مريد دارى» به‏ وجود مى‏‌آيد. رقابت، احتياط بيشترى را در رعايت جانب سليقه مردم ايجاب مى‏كند. وقتى كه اين بيچاره ببيند مخالفت با عوام سبب مى‏‌شود كه از هستى ساقط گردد ممكن است پيش خود فكر كند كه نهى از منكر وقتى واجب است كه موجب ضرر و زيانى نگردد، اگر موجب ضرر و زيانى گردد تكليف ساقط است. بستگى معيشت اين فرد به مردم، احساس و انديشه تكليف شرعى او را هم عوض مى‏‌كند. من اعتراف دارم كه افراد استثنايى همواره بوده و هستند كه على‏رغم شرايط سخت اقتصادى به وظايف خود عمل كرده و مى‏‌كنند، از رقابت و مريد دارى منزّهند، ولى سخن در وضع افراد عادى و معمولى است. ضرورتى ندارد كه ما وضعى به وجود آوريم كه فقط «نخبه» ها قادر بر حسن انجام وظيفه باشند.» 📝مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏ ۲۴، صص: ۵۰۳ - ۵۰۴. ✅ حضرت امام به کمک شهید مطهری و جمع دیگری از فضلای آن زمان طرحی در زمان پهلوی آماده می‌کنند که بخش‌های مختلفی دارد یکی از بخش‌های آن مربوط به احیای موقوفات به کمک آیت‌الله کاشانی در مجلس و تامین حوزه از این طریق است. ✅ آیت‌الله محمد یزدی نقل می‌کنند: 👈 «یکی از علمای اصفهان برایم نقل کردند که وقتی در خلال جریان‌های انقلاب (مبارزات دهه ۳۰) خدمت مرحوم صدر رسیدیم،‌‌ سیدی وارد شد و آقای صدر هم بسیار به ایشان احترام کردند. حتی عادت آن مرحوم این نبود که در مقابل کسی، تمام قد برخیزند؛ ولی مقابل این سید تازه وارد برخاستند و او را در کنار خود نشاندند. چند دقیقه بعد سید مزبور با حالت عتاب و خطاب، به مرحوم صدر گفت: « تا کی باید منتظر امثال حاج تقی و حاج نقی بود تا سهم امام بیاورند و شما به طلبه‌ها بدهید؟ آیا مشاهده نمی‌کنید که دولت، ‌اجاره و منافع موقوفات را که از آن مدارس علمیه و طلبه‌هاست به خودش اختصاص داده است؟ چرا شما اقدامی در این خصوص نمی‌کنید؟» عالم اصفهانی ادامه داد: « برای من جای سؤال بود که این آقا سید کیست که مرحوم صدر آن همه نسبت به او احترام قائل است و در عین حال او با شهامت و جرأت در محضر آقای صدر سخن می‌گوید؟ از یکی از حضار که در جوار من نشسته بود، پرسیدم که این آقا کیست؟ گفت:‌ «حاج‌آقا روح‌الله خمینی»» 📝 تلخیص خاطره، خاطرات آیت‌الله محمد یزدی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص: ۱۳۳. 📌ادامه دارد... @sharhe_hal
15.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴تحلیل قابل تأمل در ارتباط با ترکیه. . @sharhe_hal
هدایت شده از خبرگزاری فارس
🖼 خط‌خطی‌های الهام از باکو! گوشه‌ای از شرارت‌های جمهوری آذربایجان و ترکیه علیه ایران را در تصاویر بالا ببینید. @Farsna - fna.ir/47ypu