✍️ نگاهمان را عوض کنیم...
✅ تبلیغاتی که در جامعه برای اسراف نکردن میشود را نگاه کنید!
معمولا میگویند آب کم است، اسراف نکنید! انرژی محدود است ما نسبت به نسلهای بعد مسئول هستیم اسراف نکنید! و...
✅ این نوع از توصیه به اسراف نکردن را میشود گفت: ثواب که ندارد مبغوض خدا هم است، چرا؟
چون روح آن سوء ظن به خداوند یا اصلا ندیدن او است که حالا در یک مناسک دینی خودش را نشان داده است. منشاء این نوع از اسراف نکردن ترس از این است که خدایی که نسلهای قبل از ما را روزی داده حالا دیگر روزی ندهد.
یک روز میگفتند زغال سنگ دارد تمام میشود اسراف نکنید، یک روز میگویند نفت دارد تمام میشود، فردا هم خواهند گفت اورانیوم دارد تمام میشود اما توجه ندارند و نداریم که آن کسی که مسئول روزی دادن به ما است حواسش به آیندگان هم مثل گذشتگان بوده و رحمتش در طول زمان و مکان گسترده است.
✅ معمولا ما تصور میکنیم فلان ماده را باید بیشتر قدر بدانیم چون مثلا کمیاب است یا گران است و... مثلا اگر در یک بیابان بودیم حواسمان به اسراف نشدن آب هست ولی اگر در کنار دریا و یا یک جای پرآب بودیم، میگوییم اینقدر آب برای مثلا شستن فلان ماده که اسراف نیست؟!
اسراف برای ما به کم بودن یا زیاد بودن آن ماده ربط دارد.
⁉️ اما دین چه میگوید؟
اگر کنار رودخانه هم بودی نباید آب را بیخود روی زمین بریزی و این اسراف است.
✅ اصل ماجرا مؤدب بودن نسبت به نعمت خداوند است، قدر نعمت خدا را دانستن و احترام آن را نگه داشتن است. بنده نعمت خدا را کوچک نمیشمارد و قدر آن را میداند ولو به ظاهر کوچک باشد کمی خرده نان باشد! یک دانه برنج باشد! یا...
✅ خداوند در وصف مؤمنین میگوید:
👈«الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ (۱۹۱ - آل عمران)»
کسانی که در همه حالات ایستاده و نشسته و خوابیده در خلق آسمان و زمین تفکر میکنند و میگویند خداوندا اینها را بیهوده خلق نکردی.
✅ این نکته توجه به مخلوق خدا و ارزشمند بودن آن در همه مناسک دینی که با عالم نحوه ارتباطی پیدا میکند وجود دارد و به ادب درک محضر و نعمت خداوند تبارک و تعالی بر میگردد.
👈 مثلا در ادب غذا خوردن، ممکن است کسی از سر حرصش به دنیا بگوید غذا را خوب بجو برای اینکه مواد معدنی آن بیشتر جذب بدن تو شود تا با یک مقدار کم از ماده منفعت بیشتری ببری یا اینکه کسی از سر شهوت به غذا بگوید خوب غذا را بجو که لذت غذا را بیشتر بچشی، یکی هم برای اینکه مقابل اینها باشد و به اصطلاح اهل آخرت و ترک دنیا شود، به کیفیت غذا و لذت بردن از آن توجه نکند! اما مؤمن نه این است و نه آن، یک سیب را هم که میخواهد بخورد، قدر آن را میداند چون نعمت خداست، خوب به جلوههای رحمت خدا در پوست و رنگ و ترکیب و مزه آن دقت میکند و از آن لذت میبرد، غذا را آرام آرام میجود تا قدر این نعمت خدا در طعم و مواد مفیدی که در آن است درک کند، چون خدا این میوه را صرفا برای پر کردن معده نیافریده است خواسته است شما از جلوههای مختلف آن لذت ببری و استفاده کنی، خواسته است او را در تک تک ابعاد این مخلوقش، ببینی.
👈 مثال دیگرش در رعایت نظم است، برخی منظم میشوند تا از زمان بهره بیشتری ببرند، تا مطالبی که دارند از دست نرود بهتر استفاده شود و توجیهات از این دست، اما مؤمن میداند بیشترین بهرهها را خداوند در کمترین زمانها میتواند به او بدهد و کمترین بهرهها را در بیشترین زمانها میتواند از او دریغ کند، چشم او را از آنچه مقابلش است نابینا کند و نسبت به آنچه پنهان است آگاه کند. پس رعایت نظم او به خاطر ترس از بیبهره ماندن نیست. چون در مقابل وقتش در برابر خداوند مسئول است برای ذره ذره آن فکر میکند که کاری کند که در آن زمان لازم است، در نتیجه منظم میشود.
به امام خمینی گفتند: شما برای چه اینقدر منظم هستی که دیگران با کارهای شما ساعتشان را میتوانند تنظیم کنند؟ برای اینکه بهره بیشتری از زمان ببری و...؟ پاسخ دادند نه! برای اینکه خدا از ما خواسته است، منظم باشیم.
https://eitaa.com/sharhe_hal
هدایت شده از توییتر انقلابی
شاید برای شما هم اتفاق بیفتد! حتما هم اتفاق افتاده!
دیشب ساعت یک در مسیر خانه متوجه خانمی شدم که کنار خیابان ایستاده و بیش از ۲۰ خودرو اطرافش را گرفتهاند. دختر بی توجه به مزاحمتها دور میدان میچرخید، همه خودرو ها هم به دنبالش و تعدادشان هم افزوده میشد. گوشهای ایستادم،
▫️ حدودا ۲۲ساله و مشخص بود دختر موجهی است و از این آزارها ناراحت است.
صحنه ای که شاید فقط با حمله گله کفتارهاو گرگ های درنده به یک موجود بی پناه قابل مقایسه باشد!
خواهرم همراهم بود رفت و نیم ساعتی صحبت کرد، من هم با فاصله اندکی کنارشان ایستادم تا شاید از مزاحمتها کم شود.
▫️ خواهرم برگشت و گفت دو شب قبل با خانواده دعوایش شده و وسایلش را جمع کرده و از خانه بیرون زده!
از ترس با خانواده هم تماس نگرفته، دوستانش هم جایی نداشتند که این دو شب را بماند.
نه جایی برای ماندن داشت و نه پولی برای هتل رفتن! دو روز تمام در خیابان راه رفته.راه !بدون اینکه بخوابد
▫️ با اصرار خواهرم سوار ماشین شد. رفتیم برایش غذا گرفتیم. از آنچه فکر میکنید داغونتر و خسته تر بود، تمام مدت اشک ریخت.
نیم ساعتی صحبت کردیم تا راضی شد با۱۳۷تماس بگیریم، پذیرفت شب را در یکی از مراکز بگذراند.
برایش سخت بود ولی چارهای نداشت. باید شب را درخیابان بین گرگها بگذراند!
▫️یا به خواسته آنها تن بدهد یا همین خستگی و گرسنگی را ادامه دهد.
موبایلش هم از عصر خاموش بود که در ماشین شارژ کرد.
فقط مادرش چند پیام داده بودم.
ساعتی گذشت و بچههای مددکار آمدند، باهاش صحبت کردند، قبول کرد برود و شب را در یکی از سراها بماند.
از خودروی ما پیاده نشد
▫️ پشت سر خودرو شهرداری حرکت کردیم و رفتیم تا یکی از سراهای نگهداری.
در راه از یک سوپرمارکت وسایلی که فکر میکردیم شاید نیازش بشود را خریدیم. قبول نمیکرد ولی باز هم چارهای نداشت.
امروز صبح با یکی از رفقا در شهرداری تماس گرفتم تا موضوع را پیگیری کند.
▫️عصر تماس گرفت که شهردار با خانواده او تماس گرفته و به همراه چند مددکار با خودش و خانودهاش صحبت کردند.
حال خوب اینکه آشتی کردند و امشب در خانه و اتاق خودش راحت خوابیده.
به خواهرم پیام داده بود ومیگفت یک قدم تا آنچه نباید فاصله داشته!
▫️بین جبر و وجدان در حال جنگ بوده و شایدلحظات آخر یک اتفاق نجاتش داده.
به حال هم بی تفاوت نباشیم! از کنار هم بی تفاوت رد نشویم!
یک لحظه شاید یک عمر را تغییر دهد، هر کار بدی دفعه اولش سخت است! و بعد از آن عادی شود، همه بد به دنیا نمی ایند و اجبار به راههایی میکشاند که شاید برگشت از آن خیلی سخت و غیر ممکن باشد.
▫️ اگر با چنین مواردی برخورد کردید که حتما برخورد کردید یا میکنید
بی تفاوت از کنار اتفاقات کنارمان رد نشویم.
این موارد به راحتی از طریق اورژانس اجتماعی و شهرداری قابل حل است و حتما میتوانیم از یک فاجعه یا بحران در آینده یک انسان مثل خودمان موثر باشیم.
کنار هم بمانیم…
👤 علیرضا وهاب زاده
@TWTenghelabi
جلسه پنجم.mp3
38.94M
🎙استاد وحیدی ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ج ۵ شرح روایت عبدالله بن جندب.
🔻فرازهای مورد بحث در این جلسه:
يَا ابْنَ جُنْدَبٍ قَدِيماً عَمِرَ الْجَهْلُ وَ قَوِيَ أَسَاسُهُ وَ ذَلِكَ لِاتِّخَاذِهِمْ دِينَ اللَّهِ لَعِباً حَتَّى لَقَدْ كَانَ الْمُتَقَرِّبُ مِنْهُمْ إِلَى اللَّهِ بِعِلْمِهِ يُرِيدُ سِوَاهُ أُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ يَا ابْنَ جُنْدَبٍ لَوْ أَنَّ شِيعَتَنَا اسْتَقَامُوا لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِكَةُ وَ لَأَظَلَّهُمُ الْغَمَامُ وَ لَأَشْرَقُوا نَهَارا
....
جلسه اول:👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3758
ج دوم:
https://eitaa.com/sharhe_hal/3759
ج سوم:
https://eitaa.com/sharhe_hal/3767
ج چهارم:
https://eitaa.com/sharhe_hal/3776
صوت جلسات آتی را هم میتوانید از همینجا دنبال کنید.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ جادوگری مخالفان واکسن در آمارها...
✅ اخیرا پس از انتشار نمودارهای تعداد مرگ میر افرادی که دو دز واکسن زدهاند و افرادی که یک دوز و افرادی که اصلا واکسن نزدهاند که حاکی از تاثیر زیاد زدن واکسن در جلوگیری از مرگ و میر است.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3793
دوستان مخالف واکسن یک جادوگری کرده و نمودارهایی ارائه کردهاند که نشان میدهد در دو رده سنی، تاثیر واکسن زدن بر کاهش مرگ و میر چندان هم زیاد نیست و در یک رده سنی کاملا برعکس است و مرگ و میر واکسن نزدهها کمتر است!😳👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3799
https://eitaa.com/sharhe_hal/3798
https://eitaa.com/sharhe_hal/3797
✅ فرض کنید ما در یک سال اخیر ۱۰۰۰ مبتلی به کرونا داشتهایم و ۳۰ نفر آنها منجر به مرگ شده است.
از ۳۰ نفر ۱۴ نفر واکسن نزده بودهاند، ۱۲ نفر واکسن زدهاند ولی فقط یک دوز، ۴ نفر هم هر دو دز واکسن را زدهاند.
✅ موافقان واکسن میگویند این آمارها حاکی از تاثیر واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر است چون هرچه واکسیناسیون جدیتر گرفته شده از آمار مرگ بیماران کاسته شده است.
✅ مخالفان واکسن میگویند این اعتراف بزرگ است! که واکسیناسیون هیچ تاثیر خاصی در پیشگیری از مرگ ندارد بلکه آمار واکسن نزدهها بیشتر است، چون از ۳۰ نفر منجر به مرگ بیش از ۵۰ درصد (۱۶ نفر از ۳۰ نفر) آنها واکسن زده بودند و این نشان میدهد تاثیر واکسن زدن در مرگ برعکس است!
✅ برای اینکه این جادوگری مخالفان واکسن در ارائه آمار را متوجه شوید مثال را کمی عوض میکنم:
فرض کنید ما ۱۰۰۰ تصادف در یک سال داریم. از این تصادفات ۳۰ مورد آن منجر به فوت بوده است.
از این ۳۰ مورد ۱۴ نفر کمربند نبسته بودهاند، ۱۲ نفر کمربند غیر استاندارد بسته بودند و ۴ نفر هم کمربند استاندارد بستهاند.
طرفداران بستن کمربند میگویند شما اگر کمربند استاندارد ببندید همانطور که این آمار نشان میدهد فقط ۴ هزارم درصد احتمال دارد در تصادف به مرگ منتهی شوی و اگر کمربند نبدید این آمار ۳.۵ برابر میشود و اگر کمربند غیر استاندارد ببندید ۳ برابر میشود.
یعنی بستن کمربند غیر استنادارد چندان هم فایدهای ندارد ولی به هرحال از نبستن کمربند هم بهتر است.
حالا مخالفان بستن کمربند ایمنی میگویند آمار نشان میدهد که از ۳۰ نفر تصادف منجر به مرگ، ۱۶ نفر آنها کمربند بسته بودهاند و ۱۴ نفر کمربند نبسته بودند، پس وقتی شما کمربند ببندید احتمال مرگ شما بیشتر است!
✅ مخالفان واکسن:
🔻اول اینکه به این توجه ندارند که قبل از مرسوم شدن بستن کمربند(زدن واکسن) روزانه نزدیک به پنج برابر تصادفات منجر به مرگ میشد! و حالا که بستن کمربند یک عادت شده است آمار تصادفات منجر به مرگ کاهش پیدا کرده است و این خودش گویاترین آمار بر پیشگیری کمربند از مرگ و میر است.
از روز اول هم کسی نگفت که هرکس کمربند بست دیگر به هیچ وجه تصادف او منجر به مرگ نمیشود، بلکه ادعا این بود که بستن کمربند موجب کاهش تصادفات منجر به مرگ میشود. یعنی جامعه مبدا ما برای مقایسه تاثیر گذاری بستن کمربند، کل تصادفات منجر به مرگ قبل از مرسوم شدن بستن کمربند و بعد از مرسوم شدن آن است.
🔻دوم اینکه آن چیزی که باید در مقایسه ملاک اصلی باشد کمربند استاندارد است نه غیر استنادارد اگرچه نوع غیراستاندارد آن هم تاثیرش در کاهش مرگ میر مثبت بوده است.
در بحث واکسن هم دو دز واکسن معیار است نه یک دوز واکسن اگرچه تاثیر مثبت یک دوز واکسن هم مشخص است.
🔻 سوم اینکه جامعه معیار قبل از واکسینانسیون عمومی مثلا ۸۰ درصد واکسن نزده و ۲۰ درصد واکسن زده بود با روزی ۶۰۰ نفر تلفات منجر به مرگ و شمار زیاد وضعیت وخیم به نحوی که بیمارستانها جایی برای پذیرش بیمار جدید نداشت.
جامعه معیار بعد از واکسیناسیون عمومی مثلا ۸۰ درصد واکسن زده و ۲۰ درصد واکسن نزده است با روزی ۱۰۰ نفر تلفات منجر به مرگ و بیمارستانهایی که افراد وضعیت وخیم آن هم به همینترتیب کاهش پیدا کرده است.
وقتی امروز اکثر جامعه شما واکسن زده هستند و اقلیتی واکسن نزده هستند در تعداد مرگ میر هم تعداد واکسن زدهها بیشتر خودش را نشان میدهد. همانطور که وقتی اکثر مردم کمربند ببندند تعداد تصادفات منجر به مرگ همراه با بستن کمربند هم افزایش مییابد.
مثلا اگر آمار ۷۰ درصد کشتهها از واکسن زدهها بود و ۳۰ درصد واکسن نزده ولی جامعه شما ۹۰ درصد واکسن زده بود و ۱۰ درصد نزده، باز هم حاکی از تاثیر مثبت واکسن در کاهش مرگ و میر بود.
https://eitaa.com/sharhe_hal
شرح حال
✍️ جادوگری مخالفان واکسن در آمارها... ✅ اخیرا پس از انتشار نمودارهای تعداد مرگ میر افرادی که دو دز
نمودارهای ارائه شده توسط موافقان واکسن:👇
داده های مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت از تاثیر بسیار چشمگیر واکسیناسیون کووید-۱۹ در جلوگیری از مرگ ناشی از این بیماری در ایران:
این سه تصویر که مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت آنها را منتشر کرده به مقایسه مرگ ناشی از کووید-۱۹ در بین سه گروه زیر پرداخته اند:
۱- بدون دریافت واکسن (قرمز)
۲- دریافت یک دز و یا هر دو دز واکسن و گذشت کمتر از ۲ هفته از آن (آبی)
۳- دریافت دو دز واکسن و گذشت ۲ هفته از آن (سبز)
محور عمودی: میزان مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در هر یک میلیون نفر جمعیت
محور افقی: فاصله زمانی بین پنجم تیر تا بیست و دوم آبان به صورت هفتگی.
https://eitaa.com/sharhe_hal/3791
نمودارهای ارائه شده توسط مخالفان واکسن که حکایت جادوگری آنها توضیح داده شد.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3791
نمودار ارائه شده توسط مخالفان واکسن که حکایت جادوگری آنها توضیح داده شد.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3791
نمودار ارائه شده توسط مخالفان واکسن که حکایت جادوگری آنها توضیح داده شد.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3791
نمودار ارائه شده توسط مخالفان واکسن که حکایت جادوگری آنها توضیح داده شد.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3791