eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
140 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
13.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 احکام بورس 💠 قسمت دوم با کارشناسی استاد محمد تقی علوی عضو کمیته فقهی سازمان بورس کشور عضو موسس ستاد ملی ترویج احکام دارای تحصیلات عالیه علوم اقتصادی
6.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از سال دوم دانشگاه وقتی در اوج فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی بودم تصمیم گرفتم به حوزه بروم، چون فهمیدم به قول امام: « آنكه مى‌‏تواند تودهنى بزند آخوند است، آنى كه با منبر و محرابش جلو توپ و تانك مى‌‏ايستد آخوند است.»[۱] «تنها چيزى كه مى‏‌تواند سد راه اجانب و دوَل استعمارگر باشد و نگذارد سلطه بر ذخاير ممالك اسلامى پيدا كنند اسلام و علماى جليل اسلام است؛ و اين حقيقتى است كه در طول تاريخ براى دوَل استعمارگر ثابت شده است.» [۲] .............. [۱] صحيفه امام، ج ۵، ص: ۵۱۴. حكم به آقاى يداللَّه سحابى ۲۸/ ۱۰/ ۵۷ [۲] صحيفه امام، ج 2، ص: ۳۹۶، پيام به ملت ايران۲۱/ ۸/ ۵۰ 🔺 به شرح حال بپیوندید.
امسال با رمان بسیار زیبای زخم داوود آشنا شدم، رمانی بسیار خواندنی. البته قسمت‌هایی از رمان تحت تأثیر تحریفات تاریخی یهود مثل هلوکاست است با این وجود داستان آن به گونه‌ایست که خواننده درد و رنج یک فلسطینی را از نزدیک حس می‌کند. این رمان در سال ۲۰۰۹ عنوان پرفروش ترین کتاب فرانسه را از آن خود کرد و تاکنون به ۲۶ زبان دنیا ترجمه شده است. سوزان ابوالهوی نویسنده‌ای فلسطینی است که جنگ را تجربه کرده و در رمان «زخم داوود» نیز موضوعات انسانی و اجتماعی را در لابه لای حوادث جنگ روایت می‌کند. نویسنده در این کتاب زندگی چهار نسل از یک خانواده را برای مخاطب توصیف و تشریح می‌نماید و در عین این که موضوع مقاومت مردم فلسطین را موضوع اصلی رمانش قرار داده از عشق، ایمان و غرور می‌نویسد. نسخۀ اصلی این رمان نخستین بار در سال ۲۰۰۶ در ایالات متحده منتشر شده است.
✍️قرآن قیم ما است... 🔰 قیم یعنی سر پرست، کسی که امور شما را به خوبی و امانت سرپرستی می‌کند و به رشد و کمال می‌رساند. اسلام را دین قیم نامیده‌اند "ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ" (بينه – ۵) چون اگر خود را واقعا به آن بسپاریم ما را به خوبی سرپرستی می‌کند. :" فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ الْقَيِّمِ" (احقاف - ۳۰) 🔰 خداوند قرآن را نیز کتاب قیم نامیده است و سوره کهف را اینگونه آغاز می‌کند که: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ عَلى‏ عَبْدِهِ الْكِتابَ وَ لَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجاً قَيِّماً"» همه حمدها برای خداوندی است که بر بنده‌اش کتاب را نازل کرده است و در این کتاب هیچ گونه انحراف و تعارضی ولو تعارضات لطیف و باطنی وجود ندارد، کتابی که قیم است. پس اداره حیات خود را به قرآن بسپاریم تا به بهترین شکل حفظ‌ شویم و به رشد و کمال برسیم. 🔺 به شرح حال بپیوندید.
✍️خواب اصحاب کهفم آرزوست... 🔰 اصحاب کهف مؤمنانی بودند که در زمانه استیلای کفر و ظلم زندگی می‌کردند، با اینکه ایمانشان را حفظ کرده بودند اما خفقان حاکم و مهجوریت اهل حق در آن زمانه موجب ناامید شدنشان شده بود. 🔰 ناامید بودند که وضع درست شود و اهل ایمان از فشارها خارج شوند، ناامید بودند که ظلم‌ها تمام شود و باردیگر پرچم توحید و عدالت را برافراشته ببینند. 🔰 اما خداوند آنان را به خواب برد تا بیدارشان کند و ببیینند که دوران طاغوت و ظلم به سرخواهد آمد، ببینند که این سنت خداست که ظلم و کفر پایدار نخواهد ماند و ببینند زمانه‌ای را که « لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ‏ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَني‏ لا يُشْرِكُونَ بي‏ شَيْئاً» (نور -۵۵) 🔰 و خداوند دوباره به خوابشان برد تا بار دیگر در زمانه حکومت جهانی حق بیدارشان کند و جلوه توحید در دنیا و دوران استیلای حق را نشانشان دهد. 🔹اللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِينَكَ وَ سُنَّةَ نَبِيِّكَ حَتَّى لاَ يَسْتَخْفِيَ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخَافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ‏ خدايا به دست او دينت را و سنت پيغمبرت را آشكار ساز تا آنكه ديگر چيزى از حق و حقيقت از ترس احدى از خلق مخفى نماند؛ 🔹اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلاَمَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ‏ خدايا ما از تو اميد و اشتياق داريم كه دولت با كرامت آن امام زمان را به ظهور آورى و اسلام و اهلش را به آن عزت بخشى و نفاق و اهل نفاق را ذليل و خوار گردانى؛ 🔹وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة و ما را در آن دولت حقه اهل دعوت به طاعتت و از پيشوايان راه هدايت قرار دهى و بواسطه آن بزرگوار به ما كرامت دنيا و آخرت عطا فرمايى. 🔺 به شرح حال بپیوندید.
✍️عدالت‌خواهی جوکری... 🔰فرصتی شد تا فیلم جوکر را ببینم، یک دلقک شکست‌خورده که زیر چرخ‌های نظام اقتصادی و اجتماعی سرمایه‌داری له شده است و حالا تصمیم می‌گیرد دست به انتقام و آشوب بزند، اول با کشتن چندنفر که به او حمله کرده‌اند طعم انتقام و قدرت را می‌چشد و احساس حقارتی که به او تحمیل شده بود را به کمک قدرت یک اسلحه جبران می‌کند و دست به آشوب می‌زند. کارگردان اگرچه تلاش کرده است تا آشوب او و انتقام خواهی او را موجه جلوه دهد اما نتوانسته غرق شدن او در این آشوب را پنهان کند. 🔰 جوکر اول از همه از زنی که با او ارتباط دارد و جز محبت از او ندیده است آغاز می‌کند و بعد از آن مادرش را می‌کشد و به سرعت داستانش به اوج می‌رسد و با کشتن یک مجری که او را تحقیر کرده است، در برنامه زنده تلوزیونی کل جامعه به هیجان و آشوب در می‌آید. 🔰 اما چرا نظام سرمایه‌داری که خود مسبب ضعیف شدن طبقه متوسط و له شدن طبقه ضعیف میان چرخ‌دنده‌های پیشرفت عده‌ای سرمایه‌دار است، وقتی می‌خواهد به شما اعتراض به وضع موجود را آموزش دهد آشوب و کشتار را می‌آموزد؟ شاید تصور شود این آشوب طلبی صرفا نسخه‌ای برای کشورهای ما و عراق و ... است. 🔰 اما خیر، نظام سرمایه‌داری ابتدا با سرگرم کردنتان به موسیقی و ورزش و شکم و زیرشکم شما را کوچک می‌کند و به بی‌تفاوتی می‌کشاند اما این اوضاع دوام نخواهد داشت و فشارها بر شما آنقدر زیاد خواهد شد که از یک جا به بعد هیچ چیز توجه شما را از فشار سیستم و بی‌عدالتی آن منحرف نمی‌کند. 🔰 نظام سرمایه‌داری برای موج سواری جدیدش بر طبقه ضعیف، نسخه جدیدی به اسم آشوب و کشتار دارد، چرا که بازنده این بازی جدید هم باز خود مردم هستند. 🔰 باطل حیاتش در افراط و تفریط است، تفریط بی‌تفاوتی یا افراط آشوب طلبی، وقتی فضای اعتراض به بی‌منطق کشیده شد و هرکس هرطور خواست عمل کرد و انتقام گرفت، اولین قربانیش عدالت است، در انقلاب اسلامی هم گروه‌های چپ سبک کارشان همینگونه بود و هرکس اراده می‌کرد تصمیم به ترور و بمب‌گذاری می‌گرفت اما نسخه حضرت امام اعتراض مسالمت آمیز و نافرمانی مدنی بود. 🔰 بعد از انقلاب هم باز ماجرا از همین قرار است عدالت‌خوا‌هانی که در ابتدای انقلاب زمانی افراطی بودند، بعدا خود به بخشی از طبقه سرمایه‌داری تبدیل شدند که مردم را به تفریط و بی‌تقاوتی دعوت می‌کردند؛ جریان عدالت‌خواه نوپدید در بستر انقلاب نیز چندسالی است در این برزخ مانده است، سوق دادن عدالت‌خواهی به سوی گفتمان‌سازی،‌ تصمیم‌سازی و فضای مطالبه‌گری همراه با منطق یا یک عدالت‌خواهی سوق یافته به سوی آنارشیسم و بی‌منطقی؛‌ یک اعتراض هیجانی و صرفا برای تخلیه هیجان یا یک اعتراض منطقی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود.
شرح حال
لازم به توضیح است که در مورد اثبات روز عید اگر ماه توسط کسی با چشم غیر مسلح روئیت شود قطعا اول ماه برایش ثابت است. مساله روئیت ماه اصلا تقلید بردار نیست چون موضوع است و نه حکم. اما اگر بحث به مبانی برگشت که کار فقیه است یعنی یک فقیه مثل حضرت آقا گفتند بنا به فهم بنده روئیت با چشم مسلح نیز مصداق روئیت است آنگاه چون اختلاف در مبنا است تقلید معنا پیدا می‌کند و مقلدین حضرت آقا اگر با چشم مسلح ماه را رؤیت کنند یا از سخن کسانی هم که با چشم مسلح ماه را دیده‌اند به این مطلب اطمینان پیدا کنند برای آنها اول ماه ثابت می‌شود. یکی دیگر از راه‌های اثبات اول ماه حکم حاکم است، البته برخی مراجع ممکن است آن را قبول نداشته باشند که علی المبنا برخی نظر مرجع را برای مقلدین او در چنین موردی صائب می‌دانند و برخی خیر، اما مشهور اثبات اول ماه توسط حکم حاکم را قبول دارند منجمله خود حضرت آقا، اما امسال مشکل اینجاست که حضرت آقا حکمی مبنی بر اثبات اول ماه نداده‌اند و وقتی به سایت لیدر دات‌ای آر که مرجع اصلی بحث‌های فقهی ایشان است مراجعه می‌شود، صرفا گزارش رویت و نظر دفتر وجود دارد، در حالی که در سال ۸۸ به این مطلب تصریح شد که ایشان بر عید بودن حکم کرده‌اند. https://www.leader.ir/fa/content/24480/اطلاعیه-در-خصوص-رؤیت-هلال-ماه-شوال-المکرم
شرح حال
این مطلب نقل شده از آقای موحد نژاد با مطلب زیر 👇که مبنای حضرت آقا است که اول ماه با حکم حاکم ثابت می‌شود در ظاهر تنافی دارد. فلذا تصور بنده این است که این مطلب در فرض عدم حکم رهبری، مثل وضعیت فعلی است.
با عرض پوزش در مورد نظر آیت‌الله وحید و امکان اعتماد دیگران به افراد مورد وثوق ایشان اشتباه کرده بودم و وجه تمایز مبنای اتحاد لیل ایشان را نمی‌دانستم. فلذا مطلب سابق در این مورد را حذف کردم. برای اثبات اول ماه از طریق روئیت ۶ مبنای زیر ظاهرا وجود دارد.👇 مبنای یکم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی مشهور فقهاء مانند حضرات آیات عظام امام‌خمینی(ره)، گلپایگانی(ره)، اراکی(ره)، سیّدمحمّد صدر(ره)، بهجت(ره)، سیستانی، شبیری‌زنجانی، مکارم‌شیرازی، سیّدمحمّدتقی مدرّسی) مبنای دوم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بیشترِ شب با هم مشترک‌اند» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله العظمی وحیدخراسانی) مبنای سوم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک‌اند» (مبنای فقهی حضرات آیات عظام خوئی(ره)، تبریزی(ره)، لطف‌الله صافی‌گلپایگانی، محمّداسحاق فیّاض) مبنای چهارم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در هر نقطه‌ای برای همۀ نقاط زمین» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله العظمی بشیرحسین نجفی) مبنای پنجم: مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای) مبنای ششم: مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک‌اند» (مبنای فقهی حضرات آیات عظام فاضل‌لنکرانی(ره)، سیّدکاظم حائری، نوری‌همدانی)