🌕 تعارض منافع موتور تولید فساد و نابرابری در ایران.
➖ به بهانه تصویب تشکیل ستاد سلامت شورای عالی انقلاب فرهنگی در فرهنگستان علوم پزشکی.
🔺 تا وقتی مساله تعارض منافع در کشور حل نشود دم زدن از مبارزه با و رفع فساد و تبعیض بیحاصل و خلاصه بیمایه فتیر است. دهههاست که از آموزش پرورش تا قوه قضاییه تا راهنمایی رانندگی تا وزارت صمت تا.... بخشهای مختلف به شدت درگیر تعارض منافع و در نتیجه زمینه ساز فساد و نابرابریاند: مسئولان آموزش و پرورش دولتی که خود مدارس غیرانتفاعی دایر کردهاند؛ شهرداری، راهنمایی رانندگی و قوه قضاییهای که از تخلف مردم در قالب جریمه منتفعاند؛ مدیران وزارت صمتی که سهامدار شرکتهای خصوصی ارز ترجیحی بگیرند؛ مدیران وزارت مسکنی که خود سهامدار شرکت های ساختمانی اند و... .
یکی از اصلیترین تجلیات تعارض منافع در حکمرانی، نظام سلامت ماست که باید آن را ماحصل تفوق صنف پزشکان بر سیاستگذاری سلامت در کشور (از کمیسیون بهداشت مجلس تا فرهنگستان علوم پزشکی) و مدیریت اجرایی نظام سلامت (وزارت بهداشت) دانست. این تفوق باعث شده که نظام سلامت ما از پیشگیری محوری و مقوله سلامت اجتماعی و فرهنگی به سمت درمان محوری سوق پیدا کند و فسادی چندلایه در این حوزه شکل بگیرد. مثلا:
۱. علیرغم اینکه از زمان دولت احمدی نژاد زیرساختهای اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده فراهم شده اما هربار وزرای مربوطه از اجرای آن سر باز میزنند.
۲. سالهاست که زیرساختهای فنی پرونده الکترونیک سلامت فراهم است و در حالیکه ۴ وزیر قبلی قولداده بودند که آن را به شکل نهایی اجرا کنند اما هنوز این مساله به سرانجام نرسیده است.
۳. جالب است بدانید تنها در ایران و یکی دو کشور دیگر در جهان سیاستگذاری و مدیریت آموزش پزشکی و پیراپزشکی آن نیز به عهده خود پزشکان است و به بهانههای مختلف با محدود کردن ورودی آن بازار خود را گرم نگه میدارند.
۴. در هیچ کشور به اصطلاح توسعه یافته یا در حال توسعه ای مدیریت نظام سلامت بر عهده پزشکان گذاشته نمی شود چرا که مساله سلامت شامل ابعاد اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است و مثلا پزشک متخصص چشم و یا قلب هیچ تخصصی در این حوزهها ندارد.
۵. مهمترین وجه این تعارض منافع اینست که از زمان دولت یازدهم و با واگذاری مدیریت بیمه سلامت از تامین اجتماعی به وزارت بهداشت، اینک سالهاست این وزارتخانه خود هم خدمات ارائه میدهد، هم خود از طریق بیمه این خدمت میخرد و البته نظارت بر این فرایند هم به عهده خودش و صنف پزشکان است.
۶. تنها یکی از کژکاردهای چنین تعارض منافعی این بود که کمتر از حدود۳۰درصد از چندین هزارمیلیارد تومانی که در طرح تحول سلامت از منابع هدفمندی یارانهها ( بخوانید حق مردم) به نظام سلامت تزریق شد به مردم عادی و زیرساختهای نظام سلامت رسید و بقیه به جیب پزشکان متخصصی سرازیر شد که درآمدهای میلیاردی و زیرمیزیهای میلیونی آنها زبانزد عام و خاص است.
۷. حالا یک پزشک در مسند ریاست جمهوری نشسته و رئیس سابق صنف نظام پزشکی وزیر بهداشت اوست. نتیجه اینکه وزیر محترم بهداشت و درمان ( بهتر است بگوییم وزیر درمان) در شورایعالی انقلاب فرهنگی در تلاش برای لغو مصوبه سه سال قبل شورای عالی انقلاب فرهنگی (در رابطه با متناسب سازی ظرفیت پزشکی با نیازهای جامعه) و کاهش مجدد سهمیه پذیرش و جذب پزشکی است. همچنین ایشان موفق شد با انتقال تصمیم سازی (شما بخوانید تصمیم گیری) های شورای عالی انقلاب فرهنگی به صنف پزشکان (با پوشش استقرار ستاد سلامت شورا در فرهنگستان علوم پزشکی که متاسفانه اعضای آن همه پزشک و پیراپزشکند) یک میخ دیگر بر تابوت اصلاح نظام سلامت بکوبد و تنها نهاد موثر در سیاستگذاری سلامت و آموزش پزشکی که ملک طلق صنف پزشکان نبود نیز توسط آنان فتح شد.
✍ میثم مهدیار
✅ اندیشکده شرح
✅ @sharhthinktank
🔰 اصول مواجهه با مسائل اجتماعی
❎ تمرکز بر تحول واقعیت به جای تحریف روایت و ذهنیت
▫️ در مواجهه با مسئله، میتوان راه سخت و صحیح را انتخاب و به اصلاح واقعیت خارجی پرداخت تا به تبع آن ذهنیت و احساس جمعی هم بهبود یابد و میتوان بیراهه ساده یا سودآور را برگزید و به سعی رسانهای، کلیشهای و گاه طلبکارانه یا تحریفآلود در روایتسازی به قصد اصلاح ذهنیت جمعی پرداخت.
▪️ باید بدون هراس، محافظهکاری یا منفعتگرایی، واقعیت مسئله یا بحران، شناسایی و سپس میزان انطباق ذهنیت و احساس جمعی با آن سنجیده شود و برای ایجاد تغییر مثبت در واقعیت عینی موجود و به تبع آن واقعیت ذهنی برساخته از آن، اراده و تلاش کرد، چه در سطح کلان ساختاری و چه در سطح خرد تک تک مسئولین رسمی و غیررسمی.
🔻 برشی از کارگاه مواجهه با مسائل اجتماعی
#مواجهه_با_مسائل_اجتماعی
✅ اندیشکده شرح
✅ @sharhthinktank
🔰 اصول مواجهه با مسائل اجتماعی
❎ فرصتنگری و اشتراکمحوری به جای تهدیدنگری و اختلافمحوری
▫ به غیر از آشوب انتحاری و شورش مخرب، همه خیزشها و جنبشها و اعتراضات اجتماعی در یک ویژگی مشترک هستند؛ امید به تغییر. این متغیر ظرفیتهای مغفول متنوعی در عرصه کنشگری و مطالبهگری و تعامل جامعه و حاکمیت ایجاد و آزاد میکند.
▪ رویکرد تهدیدنگر منفیبین، بر اختلافات، آسیبها و هزینهها تمرکز میکند اما رویکرد فرصتنگر مثبتاندیش بر اشتراکات و ظرفیتها تمرکز میکند.
▫️ بخش زیادی از اعتراضات ناظر به مسائل اجتماعی، حول فهم و یا حداقل دغدغه و مطالبه مشترک معطوف به ارزشهای انقلاب مانند عدالت، کرامت، عقلانیت، جمهوریت، صداقت و رفاه شکل گرفته و فرصتی مناسب برای گفتگو و احیای عملی آرمانهای انسانی و اسلامی فراهم کرده است.
▫️ ذیل این فضاست که فرصت استفاده از روحیاتی احیا شده مانند وطندوستی به جای مهاجرت، مطالعه و مطالبه و پرسشگری و کنشگری و همیاری و همدلی به جای بیتفاوتی و انفعال و انزوا پدید میآید.
▪️ از طرفی برجستهسازی اعتراضات ناظر به مسئلهنماهای فرهنگی و مطالباتی مانند رفع حجاب که ذیل قرائت سکولار از آزادیهای فردی شکل گرفته، باعث تعمیق و تشدید شکافهای اجتماعی، تنش امنیتی و تضاد ارزشی خواهد شد.
🔻 برشی از کارگاه مواجهه با مسائل اجتماعی
پینوشت؛ بین اعتراض با اغتشاش تفکیک جدی وجود دارد.
#مواجهه_با_مسائل_اجتماعی
#اعتراضات_اجتماعی
✅ اندیشکده شرح
✅ @sharhthinktank
هدایت شده از مدرسه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی
🚩 دوره جامع حکمرانی محله محور
💥 برای اولین بار در کشور 💥
کتابی با بررسی بیش از ۱۰۰ ایده و تجربه موفق محله محور در ۱۶ سرفصل موضوعی
📚 همراه با کتب ۵ جلدی تخصصی
از مبانی تا میدان ایده های محله محور
مختص شرکت کنندگان دوره
با حضور اساتید کشوری
⏱ زمان برگزاری دوره: ۲۸ تا ۳۰ دی ماه
📱 در بستر مجازی
💯 علاقمندان به شرکت در دوره می توانند از طریق آیدی ذیل نسبت به ثبت نام اقدام نمانید.
🆔 @mahale_ma_admin
پشتیبانی:
📲 09358260176
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🆔eitaa.com/mezmar_ir
🔰اصول مواجهه با مسائل اجتماعی
❎ابعاد اصلی؛ بعد عملکردی و گفتاری
▫️در بررسی اعتماد اجتماعی ضروری است به هر دو بعد عملکردی و گفتاری که متناظر با دو بعد واقعیت و روایت نیز هستند توجه توأمان داشت و از هیچکدام، به ویژه بعد عملکردی، غفلت نکرد.
▫️نوع جهتگیری در این باره از جمله در گام تحلیل و مسئلهشناسی، تأثیر ویژه و مهمی در عرصه سیاستگذاری و حل مسئله خواهد داشت. بر همین اساس است که در سنجش اعتماد سیاسی، اعتماد به کارایی مسئولین و اعتماد به صداقت مسئولین سنجیده میشود.
▪️برخی با تمرکز بر بعد ارتباطی و گفتوگویی مناسبات جامعه و حاکمیت، از اهمیّت عملکرد حاکمیت و نتایج آن که مهمترین و بیواسطهترین مسیر ارتباطی جامعه و حاکمیت است غفلت کرده و در ارائه راهحل نیز با کمتوجّهی به ضرورتهای تحوُّل عملکردی منطق و مسیر و ساختار و متولیان حکمرانی، بر ایده گفتگو و احیای واسطههای میان جامعه و حاکمیت تمرکز میکنند.
🔻برشی از کارگاه مواجهه با مسائل اجتماعی
#مواجهه_با_مسائل_اجتماعی
✅ اندیشکده شرح
✅ @sharhthinktank
🔰اصول مواجهه با مسائل اجتماعی
❎علل اصلی؛ ایجادی نه اعدادی
▫برای پیدایش و گسترش یک پدیده، علل ایجادی و اعدادی مختلفی نقشآفرین هستند. در این میان آنچه اهمیّت ویژه دارد نظاممندی و مقولهبندی و البته اولویتبندی علّتهاست.
▫علل ایجادی، نقش محوری در پدیداری و تولد مسائل داشته و علل اعدادی نقش مهم در پایداری و تشدید آنها.
▫برای تحلیل و حل بنیادی مسئله باید نقطه تمرکز و عزیمت خود را علل ایجادی قرار داد و علل اعدادی را ناظر به آنها ملاحظه و فهم کرد. البته ذیل علتشناسی ایجادی نیز نیاز به اولویتسنجی میباشد.
🔻برشی از کارگاه مواجهه با مسائل اجتماعی
#مواجهه_با_مسائل_اجتماعی
✅ اندیشکده شرح
✅ @sharhthinktank
🔰کارگاه سیاست پژوهی اجتماعی
📌مسئله نارضایتی اجتماعی
❎کلان علت شکاف هویتی فرهنگی اسلام و سکولاریسم
▫ناسازگاری فرهنگی ناشی از تضادهای هویتی در سبک زندگی سکولار و اسلامی، یکی از دو کلانعلت اعتراضات اجتماعی بوده که خود ناشی از چهار علت است؛ تقابل تمدنی اسلام و مدرنیته و تهاجم فرهنگی غرب، عدم التزام عملی مسئولان به سبک زندگی اسلامی، اختلال در نظام فرهنگسازی و آموزشی، و عدم رضایتبخشی حکمرانی اقتصادی اجتماعی.
▪مسائلی مانند شکاف نسلی، تضاد ارزشها، قرائتهای مختلف از زن، زندگی و آزادی، بیحجابی و عمامهپرانی و دیگر اختلافات خرد تا کلان فرهنگی، ذیل این فضا ظهور و بروز یافته و قابل فهم و حل است.
▫به استناد حدیث «الناس علی دین ملوکهم» و با استفاده از حکمت «ظاهر مردم باطن مسئولین است» میتوان مدعی شد نارضایتی و ناسازگاری اخلاقی هویتی، از یکسو به واسطه عدم اعتقاد و اعتماد عمومی به التزام عملی برخی مسئولین به شعارهای و ارزشهای اسلامی اعلامی است.
▪️از سوی دیگر اشکالات نظام آموزش و پرورش و تضعیف نهاد خانواده، و در کنار نارضایتی سیاسی اقتصادی از حاکمیت دینی، بستر گریز و ستیز با فکر، فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی و پذیرش و گرایش به فکر، فرهنگ و سبک زندگی سکولار مدرن را افزایش داده است.
#مواجهه_با_مسائل_اجتماعی
#اعتراضات_اجتماعی
✅ اندیشکده شرح
✅ @sharhthinktank
💡 فرصتی برای تأثیرگذاری!
یک استارتاپ اجتماعی که در حال طراحی یک پلتفرم برای امور خیر و کارهای داوطلبانه ست ، به نظرات ارزشمند شما برای طراحی بهتر این پلتفرم نیاز داره. لطفاً با پر کردن این پرسشنامه، در ساخت یک تجربه بهتر سهیم باشید.
🔗 [https://formafzar.com/form/qc1vs ]
سپاس از همراهی شما! 🌟
🔰کارگاه سیاست پژوهی اجتماعی
❎سطوح گسست های اجتماعی
▫️شکافهای اجتماعی به عنوان بستر اصلی تنشهای اجتماعی، حول ارزشها، شاخصها و خیر مشترک شکل میگیرد.
▫امروزه شکاف اجتماعی در ایران از نوع تکبعدی سیاسی، اقتصادی یا فرهنگی فراتر رفته و به شکافهای چندبعدی در جهانبینی، منطق حکمرانی و سبک زندگی در سطوح الهیات، فلسفه، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، هنر و... رسیده است.
▪از یک منظر،گسستهای فعال در ایران را میتوان در سه سطح تفکیک کرد؛ شکاف طبقاتی مرفه و مستضعف در سطح اقتصادی اجتماعی، شکاف هویتی مسلمان و سکولار در سطح فرهنگی اجتماعی و شکاف چندبعدی حکومتی و مستقل در سطح سیاسی اجتماعی.
#مواجهه_با_مسائل_اجتماعی
✅ اندیشکده شرح
✅ @sharhthinktank
🔰کارگاه سیاست پژوهی اجتماعی
❎نظریات نارضایتی و جنبش های اجتماعی
▫️نظریه های مختلف جامعه شناسی نارضایتی و جنبش های اجتماعی را با توجّه به مفاهیم جنبش ها و دوره های تاریخی وقوع آنها در سه بعد کلاسیک، مدرن و پست مدرن تقسیم بندی می کند.
🔺اعتراضات کارگری از بارزترین جنبشهای کلاسیک بوده است.
🔺از جمله نظریات مشهور مدرن می توان به جنبش های توده ای، نظریه محرومیت نسبی، نظریه فرصت سیاسی، نظریه فشار ساختاری و نظریه چارچوب سازی اشاره کرد.
🔺از جمله نظریات مشهور پست مدرن می توان به جنبش های شبکه ای، ناجنبش های اجتماعی و جامعه پلتفرمی اشاره کرد.
📝پی نوشت؛ روزهای آینده، مختصر توضیحی در باب هر کدام خواهیم داشت.
#مواجهه_با_مسائل_اجتماعی
#اعتراضات_اجتماعی
✅ اندیشکده شرح
✅ @sharhthinktank