eitaa logo
اندیشکده شرح
453 دنبال‌کننده
276 عکس
64 ویدیو
11 فایل
جمعی از دغدغه‌مندان حکمرانی اجتماعی با رویکرد اندیشه‌ورزی شیوه‌های حکمرانی انقلاب اسلامی؛ سیاستگذاری اجتماعی، طراحی الگوهای برنامه‌ریزی اجتماعی در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی. محتوای راهبردی برای کنشگران، گروه‌ها و تشکل‌ها ارتباط با ادمین: @sharhth
مشاهده در ایتا
دانلود
حرف‌های مهم و امیدبخش علی مرتضی، خبرنگار شبکه المیادین در مورد اوضاع لبنان و وضعیت حزب الله پس از اتفاقات این چند هفته 👇👇 ✅ اندیشکده شرح ✅ @sharhthinktank
✅تحلیل وضعیت سازماندهی حزب الله 🔁خلاصه سخنان علی مرتضی؛ هیچ کشور و ارتش و سازمانی نیست که بتواند شرایط حزب الله را تحمل کند. شرایطی که پیش از حمله زمینی برایش پیش آمد: وسایل ارتباطی اش را منفجر کردند، رهبری، رییس ستاد، و فرماندهان کشته شدند. ساختار سازمانی فرو ریخت. هر ارتشی در جهان، فرو می‌پاشید. اسراییل توقع داشت حزب الله از هم فرو پاشد برای همین حمله زمینی را آغاز کرد. فکر می‌کرد پس از این اتفاقات و ترور دبیرکل، نیروها فرار می کنند. علیرغم تمام این ضربات پیاپی که ادامه دارد، هفت روز است تلاش برای ورود زمینی شکست خورده و هرجا وارد می شوند کشته و زخمی می‌دهند و فرار می‌کنند. مناطق مرزی در این یکسال بطور مداوم زیر آتش بوده، کفرکلا به تنهایی 600 بار بمباران شده است. فکر کردند با زدن سر، بدن هم می‌میرد. ما فرزندان امامی هستیم که سرش قطع شد اما زنده ماند (جاودانه شد) و با ما زنده است. روح سید حسن همراه مبارزان است و در میدان‌ها می‌جنگد. جایی که هفت روز است یک تپه در چند صد متری مرز را نتوانستند اشغال کنند. حزب الله در حال خستگی در کردن و بازیابی است، هیچ کشور و ارتشی در جهان نمی‌تواند آنچه بر سر حزب الله آمد تحمل کند. در حال التیام زخمهای سرشار خود است. با این حال هنوز در حال دفاع است و بر زمین نیفتاده. بعد چه؟ در مرحله بعد بلند می‌‍شود و حمله می‌کند. باید وقت بدهیم تا بر حسب شرایط میدانی حرکت کند. این اولین بار است که مردم در جنگی هستند که سید حسن نصرالله در آن نیست. همیشه وقتی از فشار و حملات رسانه‌ای و نظامی خسته می‌شدیم و نزدیک بود زمین بیفتیم مردی با یک سخن می‌توانست به ما بفهماند که هیچ کس قادر نیست ما را از میان بردارد. حالا او رفته است. چه کنیم؟ فروریزیم و شکست بخوریم؟ هیچ کس با سید حسن ارتباط نزدیک نداشت. اما الان روح او همه جا هست، همانطور که همراه با مبارزان است و نمی‌گذارد بترسند و فرار کنند، با شما هم هست که آوارگی و مشکلات را تحمل کنید. او کنار ما ایستاده. قبول نمی‌کند آنطور که بخواهند با ما رفتار شود، اینکه بگویند «کشتی می‌آوریم و شما را به جای دیگر تبعید می‌کنیم، رییس جمهوری با خواست خودمان انتخاب می‌کنیم، دوره شما تمام شده است»، همان حرفهای سال 2006. اما در نهایت به پای ما افتادند و آتش بس مطالبه می‌کردند. همین هم خواهد شد. باید پشت مقاومت باشیم، که در حال خستگی در کردن و بازیابی است. این ما نیستیم که می‌جنگیم. خداست و امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف که جبهه را راهبری می‌کند. ✅ اندیشکده شرح ✅ @sharhthinktank
🔰 مفاهیم اصلی مبحث اعتراضات اجتماعی روشن بودن مفاهیم در کیفیت مواجهه ما با پدیده های اجتماعی تاثیر به سزایی دارد. اگر مفاهیم در جای خود استفاده نشود ممکن است کل یک فرایند اجتماعی به اشتباه تحلیل شود و باعث ایجاد سردرگمی و خطای راهبردی گردد. به همین دلیل ما برای ورود به بحث اعتراضات اجتماعی در ابتدا مفاهیم کلیدی خود را ارائه می کنیم و در ادامه سعی می کنیم با استفاده از این مفاهیم پدیده اعتراضات را دقیقتر مورد بررسی قرار دهیم. مفاهیم کلیدی ما در این مبحث از این قرار است: ✅ نارضایتی ناخرسندی برحق از فاصله وضع موجود با آرمان مطلوب که حلقه کلیدی برای رقم خوردن اعتراضات میباشد. ✅ ناسازگاری ناخرسندی ناحق از فاصله وضع موجود با رویای مطلوب. ✅ اعتراض ابراز مسالمت آمیز نارضایتی و ناسازگاری. ✅ کلید واژه ها: مفاهیم، اعتراضات اجتماعی، عصیان، اغتشاش، ناسازگاری، نارضایتی، آرمانشهر مشاهده ادامه مطلباندیشکده شرح@Sharhthinktank
💡چگونه به استقبال جنگ برویم؟ 🖊مهدی افراز – حمید ابدی 🔸روند پیشروی اسرائیل؛ تکامل یا تطور؟ با شهادت جناب سید حسن نصرالله، اسرائیل به سنگر ایران رسیده است. این گذار از غزه به لبنان و از لبنان به ایران را چه بنامیم؛ تکامل یا تطوّر؟ زمانی می‌توان از تکامل سخن گفت که اسرائیل توانسته باشد از محورهای یاد شده، با فتحی سنگر به سنگر، عبور کرده باشد، حال آن‌که واقعیت روند تحوّلات میدانی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. اسرائیل نتوانست از سد حماس و حزب‌الله عبور کند و چون نتوانست، از خطّ قرمزهای حماس و حزب‌الله عبور کرد. عبور از خط قرمز، نوعی قدرت‌نمایی و بازی با اراده‌های بازیگران صحنه است، امّا لزوماً به منزله‌ی تغییر معادله‌ی میدان نیست. تغییر معادله زمانی رخ می‌دهد که اهداف از پیش تعیین‌شده تحقّق یابد. اسرائیل در غزه بیش از چهل هزار نفر را کشته و رییس دفتر سیاسی حماس را ترور کرده، امّا هدفی را که از ابتدای جنگ تعیین کرده بود، نتوانست محقّق کند: حماس کماکان پابرجاست و اسرائیل مجبور است به عنوان طرف مذاکره آن‌ها را بپذیرد. در نزاع با حزب‌الله لبنان نیز، سید مقاومت معیار پیروزی را در قالب یک چالش، در آخرین سخنرانی‌اش تعیین کرد: امنیتِ بخش‌های شمال سرزمین‌های اشغالی و بازگشت ساکنین صهیونیست به این منطقه. همچنان مناطق شمالی ناامن است و امکان بازگشت ساکنین اشغالگر کماکان فراهم نیست. پس روندی که اسراییل در حال رقم زدن آن است، نه تکامل، که تطوّر است: تطوّر از محوری به محور دیگر. سیاست عبور از خطّ قرمزها با خشونت‌های متهوارنه و ایجاد هیمنه و رُعب تکنولوژیک، ذات اسرائیل است؛ موجودیت اسرائیل بر نوعی خشونت تکنولوژیک استوار است که از طریق آن، بتواند اراده‌ها را متزلزل کند و در زمینِ ترس‌آلود ناشی از آن، سیاست خود را پیش برد. 🔹وضعیت اسرائیل؛ انتخاب یا الزام؟ اسرائیل در این سیر تطوّر، اکنون به سنگری رسیده است که همواره از درگیری با آن، اجتناب داشته است: ایران. رژیم صهیونیستی، همواره راه مقابله با ایران را در پیروزی بدون جنگ دنبال کرده است. جمهوری اسلامی ایران، از دریچه نگاهِ اسرائیلی، نه در مبارزه‌ی نظامی، که از طریق نرم‌افزارهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می‌بایست فلج و از درون دچار فروپاشی می‌شد. کلان‌پروژه‌ی آمریکا و اسرائیل در منطقه‌ی غرب آسیا تطبیع یا عادی‌سازی است که کشورها را از طریق زیرساخت‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، در نظم مورد نظر خود جانمایی می‌کند. پس از بحرین، امارات، سودان که در گام اوّل به این پروژه تن دادند، در گام دوم عربستان و اردن و در گام بعد عراق و ایران در معرض مناسباتِ عادی‌سازی قرار داشتند. امّا اقتضائات و الزاماتی که بخش‌های مختلف محور مقاومت یعنی حماس، حزب‌الله، انصارالله و مقاومت عراق در طی یک سال اخیر بر رژیم صهیونیستی دیکته کردند، این کلان‌پروژه را زمین‌گیر کرده است. اسرائیل برای بقا و موجودیت خود و علیرغم سیاست راهبردی خود، به وضعیتی رسیده است که ناچار به درگیری مستقیم با ایران شده است. 🔸گذار اجتماعی از وضعیت عادی به وضعیت جنگ به احتمال فراوان روزها و هفته های پیش رو نفس گیرترین مرحله از این رویارویی مستقیم است. موقعیت کنونی برای اسرائیل، وضعیت مرگ و زندگی است؛ هم‌چنان که برای محور مقاومت... در این شرایط جدید چه باید کرد؟ نکته‌ی حائز اهمّیت در پاسخ به این پرسش، این است که قبل از ورود به کثرتِ اقدامات امکان‌پذیر، ابتدا به این بیاندیشیم و محاسبه کنیم که نقطه‌ی آماج اقدامات در کجا باید به وحدت برسد. اسرائیل، تا این‌جا روی نقطه‌های آسیب‌پذیر بخش‌های مختلف محور مقاومت سرمایه‌گذاری کرده و از همان نواحی، ضربه‌های خود را وارد ساخته است. نقطه‌ی آسیب‌پذیری حماس در غزّه، «محدودیت جغرافیا» بود و اسرائیل با نظر به این چالش، دایره‌ی کنشگری نیروهای حماس را به مرور تنگ کرده است. نقطه‌ی آسیب‌پذیری حزب‌الله، به علّت شرایط خاص لبنان، «شکاف امنیتی و اطلاعاتی» بود که اسرائیل با تمرکز بر آن، دبیر کل و حلقه‌ی اصلی فرماندهانِ حزب‌الله را به شهادت رساند. امّا نقطه‌ی آسیب‌پذیری ایران کجاست؟ ما نقاط آسیب‌پذیری متعدّدی داریم؛ آسیب‌پذیری اقتصادی، آسیب‌پذیری سیاسی از ناحیه برخی جریان‌های سیاسی، آسیب‌پذیری اطلاعاتی امنیتی و ... ؛ امّا نقطه‌ی کانونی که شاید بتوان گفت همه‌ی آسیب‌ها از آن‌جا برمی‌خیزد و اسرائیل آن‌جا را نقطه‌ی آماج خود قرار داده، «ُسرمایه اجتماعی مقاومت» در ایران است. آن‌ عاملی که گستره‌ی کنشگری جمهوری اسلامی در میدان درگیری با اسرائیل را می‌تواند تحت شعاع قرار دهد، وضعیت و ذهنیتِ جامعه‌ی ایران نسبت به حوادث منطقه‌ای است. ۳/۱ 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
میزان همراهیِ اجتماعی با مقاومت در ایران، میزانِ کنشگری نیروهای میدان را تعیین می‌کند و طمعِ اصلی اسرائیل برای مهار کنشگری ایران، همین‌جاست؛ اسرائیل با سرمایه‌ی اجتماعی مقاومت در ایران بازی خواهد کرد و اگر ضربه‌ای نظامی یا امنیتی بخواهد بر این وارد نماید، «پیوست اجتماعی» آن را در کانون توجّه قرار خواهد داد. ناگفته پیداست که مهمترین مستمسکِ سستی‌های سیاسی برخی کارگزاران کشور را نیز باید در همین‌ امر جُست. راهبرد اساسی برای کور کردن نقطه‌ی امیدِ اسرائیل، «افزایش سرمایه‌ی اجتماعی مقاومت» در ایران است. امّا چگونه؟ قبل از طرّاحی هر اقدامی و قبل از طرح هر سخنی با مردم ایران، ابتدا باید به «تغییر فضای اجتماعی» ایران اندیشید. جامعه‌ی ایران باید خود را در «فضای جنگ» ببیند و این امر که چگونه می‌توان بدون دامن زدن به ترس و هراس و انفعال اجتماعی، مردم را امیدوارانه در چنین میدانی به صحنه آورد، نیازمند طرّاحی هوشمندانه‌ای است. کارویژه‌ی این روزها که می‌تواند تعیین‌کننده‌ی معادلات میدان باشد، تغییر فضای اجتماعی ایران از «وضعیت عادّی» به «وضعیت جنگ» است. مردم ایران را باید نسبت به واقعیتِ میدان مبارزه‌ای که در آن قرار گرفته‌ایم، خودآگاه کرد و این امر مستلزمِ شکستن تصویرهای فانتزی است که از واقعیتِ نظم جهانی و نظم منطقه‌ای در ذهنیت مردم ایران بازنمایی شده است. زمینه‌سازی و تمهید و تدارکِ این چرخش راهبردی، نیازمند رعایت ملاحظات و تامین لوازمی است: لازمه اول. هسته سخت و شهادت‌طلب انقلابی ایران، باید به عنوان شتاب‌دهنده‌ی این فضای جدید، پیشران باشد و این جلوداری، بروز اجتماعی قوی هم داشته باشد. نکته‌ی حائز اهمّیت آن است که بروز اجتماعی این هسته‌ی شتاب‌دهنده، دیگر نمی‌تواند و نباید «نمادین و نمایشی» باشد؛ باید به بروز اجتماعی و حضوری «واقعی» اندیشید. حضور واقعی هسته‌ی سخت انقلابی، مایه‌ی دلگرمی و به میدان آمدن عموم مردم خواهد بود. لازمه دوم. لحن مسئولان و فرماندهان نیروهای مسلّح در گفتگوی با مردم باید تغییر یابد؛ این گفتار که «شما در امنیت کامل به سر می‌برید و ما به جای شما با دشمن می‌جنگیم»، باید به لحنی «مشارکت‌جویانه» تبدیل شود. باید با مردم واقعیت‌های میدان را در میان گذاشت و آن‌ها را به میدان فراخواند. نخبگانی که دارای مرجعیت اجتماعی یا مرجعیت سیاسی هستند نیز باید با چنین رویه‌ای وارد میدان شوند و با مردم سخن بگویند. لازمه سوم. موضع گیری و کشمکش در دوگانه های سیاسی موجود زیان بار است؛ مردم ایران اگر احساس کنند که مبارزه با اسرائیل، جریان سیاسی خاصّی را تقویت و جریان دیگری را تضعیف می‌کند و گمان برند که امتداد مبارزه با اسرائیل، منازعه بر سر توزیع قدرت سیاسی در ایران است، کنار می‌کشند و تماشاچیِ صحنه خواهند شد. اجماع حداکثری با هر جریان سیاسی و با هر خاستگاهی ولو بقای ایران که درکی از ضرورت مبارزه با اسرائیل داشته باشد، نیاز امروز ایران است. روشن است که القای تقابل با دولت یا برخی کارگزاران دولت، چقدر می‌تواند در تضعیف سرمایه‌ی اجتماعی مقاومت موثّر باشد. ۳/۲ 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔹جنگ برای آینده ایران ادبیات گفتگو با مردم ایران چگونه باشد؟ ذهنیت مردم ایران در فضای جدید به چه سویی هدایت شود؟ این مهم است که منطق طرح مسئله‌ و ترسیم فضایِ جدید با مردم ایران، چگونه باشد. رعایت نکردن ظرائف و لطائف، می‌تواند به جای به میدان آوردن مردم، به یاس و انسداد اجتماعی بیانجامد. لحن و ادبیات گفتگو با مردم در فضای جدید، نیازمند رعایت ملاحظاتی است: ملاحظه اول. باید برای مردم تبیین شود که میدان جنگی که در آن قرار گرفته‌ایم، صرفاً گرفتن انتقام یا پاسخ به حوادث اخیر نیست؛ مسئله «آینده انقلاب اسلامی» و حتّی بالاتر از آن، «آینده ایران» است. دشمنی که اراده‌ کرده اراده‌ی ملّت ایران را بشکند، نه فقط با جمهوری اسلامی، بلکه با ایران و هویّت ملّی ایرانیان سر منازعه دارد. کوتاهی در برابر اسرائیل، انصراف از بقایِ موجودیت واحدی به نام ایران است. ملاحظه دوم. اتّخاذ وضعیتِ جنگی، برای جلوگیری از جنگ بزرگتر است. نحوه‌ی برخورد اسرائیل، جنگ را اجتناب‌ناپذیر کرده است؛ این ما هستیم که باید تصمیم بگیریم، با جنگیدن، فعّالانه جلوی یک جنگ بزرگتر را بگیریم یا این‌که منفعلانه به استمرار جنگ تن بدهیم. دشمنی که در برابر ماست، به میزان اراده‌ی ملّی مردم ایران برای جنگ نظر دارد؛ اگر چنین اراده‌ی را در برابر خود نبیند، می‌جنگد و ضربه‌های کاری بر پیکر ایران وارد می‌آورد، اما اگر اراده‌ی مستحکمی برای جنگ ببیند، از جنگ منصرف می‌شود. ملاحظه سوم. حمایت و پشتیبانی مردم ایران از جنگ، منوط به مشارکت دادن‌شان در میدان جنگ است. رمز موفّقیت امام در میدان دفاع مقدّس، تعریف میدان برای مشارکت مردم بود؛ باید به چگونگی مشارکت واقعیِ مردم ایران در میدان جنگ با اسرائیل، اندیشید و مردم را در درون یک طرح مشارکت، به میدان آورد. مردم ایران اگر سهمی و شراکتی واقعی در میدان جنگ نداشته باشند، شاید وارد این میدان نشوند. ملاحظه چهارم. باید واقعیتِ مردم ایران را از دریچه هویت تاریخیِ ملّی‌شان نگریست؛ انگاره‌های جامعه‌شناختی، که بر پایه‌ی برخی خرده‌روایت‌ها، به مردم ایران و مشارکت مردم ایران در میدان‌های بزرگ سیاسی بدبین است، قابل اعتنا نیست. مردم ایران، دیندارترین و مجاهدترین مردم جهان امروزند؛ باید این ظرفیت اساسی را فعّال نمود. ۳/۳ 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔰 گپ و گفت های اجتماعی؛ جلسه پایانی فصل اول 🔹جلسه هفتگی دوشنبه ها، با موضوع «الگوریتم جامعه سازی؛ تاملی بر ساخت اجتماعی جامعه ایران» 👤با حضور دکتر عرب اسدی 📅زمان؛ دوشنبه 23 مهر از ساعت 16 📍مکان؛ خانه اندیشه ورزان، ساختمان شمالی، طبقه اول، کلاس 103 ▪️ تجویز بر اساس نظریه اجتماعی 🔁پایان فصل اول از گپ و گفت های اجتماعی. ادامه جلسات با موضوع جدید، به زودی اطلاع رسانی خواهد شد. ✅ اندیشکده شرح ✅ @sharhthinktank
اندیشکده شرح در شبکه‌های اجتماعی ▫️ بله ▫️ ایتا ▫️ سایت ▫️ تلگرام ▫️ اینستاگراماندیشکده شرح@sharhthinktank
📌 سلسله نشست‌های هم‌اندیشی تا عینیت اجتماعی 🎯 نشست اول: باحضور، 🔸اندیشکده همپا 🔹اندیشکده پایا 🔸اندیشکده فرصت دبیر گفتگو: علیرضا رهنما (مدیر اندیشکده متد) 🗓️ تاریخ نشست: چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ 🕠 زمان جلسه: ساعت ۱۰ الی ۱۲ 💻 پخش زنده در بستر اسکای‌روم 📍مکان برگزاری نشست: تهران، چهار راه ولیعصر، پلاک ۹۰۷، خانه‌ اندیشه‌ورزان، ساختمان شمالی، طبقه اول، اتاق کارگاه 🔺لینک ثبت‌نام: https://mtod.ir/events/evolutionary-problem-solving/ -------------------------------- 🔶🔸متُد (مرکز توسعه دانش مسئله محوری)   ایتا | بله | روبیکا | تلگرام | وبگاه متد | محصولات 🔹🔷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید یحیی سنوار : من این جمله از امام علی (ع) را خوب به خاطرم سپرده ام که فرمود: دو روز در زندگی انسان هست، روزی که در آن مرگ سرنوشت تو نیست، و روزی که مرگ سرنوشت تو ست. در روز اول هیچ کس نمی تواند به تو آسیبی برساند و در روز دوم هیچ کس نمی تواند تو را نجات دهد... ✅ اندیشکده شرح ✅ @Sharhthinktank
💡چه کسی به جنگ زده های ایرانی کمک می کند؟ ✍️مهدی افراز 🔹چهارشنبه، صبح، بعد از عملیات وعده صادق ۲، جمعی از معلمان در مدرسه دخترانه متوسطه دوم در منطقه پردیسان قم تصمیم می گیرند برای بزرگداشت و برگزاری جشن، با خرج خودشان میان ۴۰۰ نفر دانش آموز مدرسه شیرینی پخش کنند. شیرینی ها پخش می شود ولی ده ها دانش آموز در حرکتی نمادین شیرینی های خودشان را به سطل زباله می ریزند، با این استدلال که؛ "شیرینی جنگ که خوردن ندارد"... 🔸ذهن جامعه ایران سخت ترین هسته دفاعی و مرکزی ترین رینگ پدافندی از جریان مقاومت در جهان است. اقتدار جمهوری اسلامی نه بر موشک و پهباد که بر ایمان عمومی ایرانیان است. از این موشک ها و پهبادها همه دارند اما آن چه ندارند اراده عمومی است. خیلی سال است که این اراده آماج هجمه های ادراکی است و حتما محصول این جنگ شناختی در زمان خودش به میدان کشانده خواهد شد. فردای اولین حمله نظامی اسرائیل مشخص خواهد شد که ذهن ایران تا چه میزان جنگ زده است. 🔹ذهن ایران دهه هاست به واسطه ارائه حرفی متفاوت برای بشریت و محقق نمودن بخش های مهمی از این گفتار در عرصه زندگی، متحمل این ضربات شده است. مردم ما در تداوم این حرکت امروز با وضعیت پیچیده ای مواجه شده اند، این پیچیدگی شدیداً به اقتضائات دوران مقاومت مرتبط است. پی گرفتن یک مسیر متفاوت از خواست قدرت ها و عدم پذیرش اراده آن ها ما را با چالش های درونی و بیرونی متعددی مواجه ساخته که موجب شده است بخش هایی از جامعه نسبت به ادامه این مسیر دچار تردیدهایی شوند. این تردید لزوماً به حساب و کتاب های سودجویانه و هزینه و فایده های منفعت طلبانه مربوط نیست و بخش مهمی از این تردیدها متوجه احساس هویت و حقانیت نسبت به مسیری است که در پیش گرفته ایم. 🔸منشأ اصلی این تردیدها، احساس بیگانگی با هویت مقاومت می باشد. در شرایطی که جامعه ایران شدیدا در حال مقاومت است اما به جهت درگیر شدن با این چالش تا حدودی احساسات خودآگاهانه خود نسبت به وضعیت مقاومت را از دست داده است. جامعه ایران به دلیل تحمل فشارها در رنج است اما این رنج خود را به امری مقدس به نام مقاومت ارجاع نمی دهد و به همین دلیل از این در رنج بودن، احساس پیشرفت و امید ندارد. 🔹مهم ترین عامل در پدید آمدن این وضعیت به نهاد ادراک ساز در موضوع مقاومت بازمی گردد، یکی از برداشت‌های ذهنی که در راستای اقدامات این نهاد در ذهنیت مردم ایران ته‌نشین شده این است که «مقاومت یک ایده‌ی حاکمیتی و سیاسی است و با زندگی روزمره‌ی ما بی‌نسبت است». جامعه امروزِ ایران، وقتی کلمه‌ی «مقاومت» را می‌شنود، عباراتی مانندِ «محور مقاومت»، «جبهه‌ی مقاومت»، «نیروهای مقاومت» و «مقاومت فلسطین و لبنان و ...» در ذهنیتش پدیدار می‌شود. در این برداشت، جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف سیاسی خود، دارد از گروه‌هایی که به عنوان مقاومت شناخته می‌شوند، حمایت می‌کند. این برداشت سیاسی ـ نظامی و جغرافیایی از مفهوم مقاومت، برداشت غلطی نیست، امّا با عمق معنایی مقاومت فاصله دارد. 🔸می‌توان ادّعا کرد مفهوم مقاومت در ذهنیت جامعه‌ی ایران ـ حتّی جامعه‌ی متدیّن ـ بسط و تفصیل درستی یافته است. القای برداشت‌های نارسا و ناقص از مفهوم مقاومت موجب شده است جامعه میان زندگی روزمره‌شان با الگوی مقاومت، احساس تعارض داشته باشد. بعضاً این‌گونه برداشت می‌شود که تصمیم حاکمیت مبتنی بر دنبال کردن ایده‌ی مقاومت در منطقه، یا اساساً بی‌نسبت با زندگی آحاد جامعه است، و یا این‌که زندگی روزمره مردم ایران را دچار چالش کرده است. 🔹بخشی از جامعه‌ی ایران، در حال حاضر ایده‌ی مقاومت را یک سخن انفعالی می‌انگارد که طرحی رو به جلو برای راهبریِ حیات اجتماعی ندارد. این‌که چگونه مقاومت، در جهانِ بازاری‌شده‌ی کنونی، ایده‌ای فعال و پیش‌برنده برای حیات اجتماعی است، هنوز تبیین درخوری نیافته است. جامعه‌ی ایرانی جمهوری اسلامی را در مقایسه با مسیر توسعه‌ای که سایر کشورهای اسلامی در حال پیمودن هستند، بازخوانی می‌کند، ولی در این بازخوانی، تصویر روشنی از آینده مسیری که جمهوری اسلامی در سیاست، اقتصاد و فرهنگ در حال پیگیری است را ندارد. 🔸در این شرایط، هنوز هم بسیاری از افراد و جریانات که به دنبال حمایت از جبهه مقاومت می باشند، احساس تعلقی برای پرداختن به عرصه ادراکی ایرانیان ندارند و در تمنای اعزام به جبهه های لبنان هستند. ضمن پاسداشت این انگیزه مبارک اما باید توجه داشت که امروز مبنایی ترین حمایت از جریان مقاومت، رسیدگی به تصویر ذهنی ایرانیان از ایده مقاومت و کمک به جنگ زدگان ایرانی در حوزه افکار عمومی است. https://eitaa.com/afrazmahdi ✅ اندیشکده شرح ✅ @Sharhthinktank
📢 رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار خانواده‌های شهدای امنیت: شرارت دو شب پیش رژیم صهیونیستی نه باید بزرگنمایی شود و نه کوچک‌انگاری. باید خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی به هم بخورد. باید قدرت و اراده و ابتکار ملت ایران و جوانان کشور را به آنان فهماند. ۱۴۰۳/۸/۶ 🖥 Farsi.Khamenei.ir ✅ اندیشکده شرح ✅ @Sharhthinktank