در محضر قرآن کریم - جلسه دوازدهم استاد نجف لک زایی
http://m.aparat.com/v/qYtx9
تفسیر_قرآن_امام_موسی_صدر_جلسه_بیست و دوم..mp3
7.87M
#شریف_لک_زایی
#تفاسیر_قرآنی_امام_موسی_صدر
#برنامه_ماه_رمضان
🔷بررسی تفاسیر قرآنی امام موسی صدر در شبهای رمضان
🔷ارائه دهنده: دکتر شریف لکزایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔶زمان :شنبه 1399/2/27 در فضای مجازی - جلسه بیست و دوم
🔳 این برنامه هر شب ساعت ۲۳ با مرور گفتارهای تفسیری جلد ۱۰ مجموعه #گام_به_گام_با_امام نگاه اجتماعی و اندیشه سیاسی امام موسی صدر را بررسی و تحلیل میکند.
📌 برای استفاده از این جلسه مجازی از لینک زیر استفاده کنید:
◽️ https://engage1.shatel.com/b/sha-nmm-4jd
🌐https://eitaa.com/isca_seda/624
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
تفسیر_قرآن_امام_موسی_صدر_جلسه_بیست و سوم..mp3
6.42M
#شریف_لک_زایی
#تفاسیر_قرآنی_امام_موسی_صدر
#برنامه_ماه_رمضان
🔷بررسی تفاسیر قرآنی امام موسی صدر در شبهای رمضان
🔷ارائه دهنده: دکتر شریف لکزایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔶زمان :یکشنبه 1399/2/28 در فضای مجازی - جلسه بیست و سوم
🔳 این برنامه هر شب ساعت ۲۳ با مرور گفتارهای تفسیری جلد ۱۰ مجموعه #گام_به_گام_با_امام نگاه اجتماعی و اندیشه سیاسی امام موسی صدر را بررسی و تحلیل میکند.
📌 برای استفاده از این جلسه مجازی از لینک زیر استفاده کنید:
◽️ https://engage1.shatel.com/b/sha-nmm-4jd
🌐https://eitaa.com/isca_seda/629
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
حکمرانی در قران جلسه اول.mp3
15.47M
✅نشست علمی حکمرانی در قرآن(جلسه اول)
✅ ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی
🔶دبیر نشست:دکتر محتار شیخ حسینی
🕒زمان:شنبه 1399/2/6 مصادف با اول رمضان 1441 ه.ق
💠مکان: بیگ بلوباتن(فضای مجازی)
⬅️به همت گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔷https://eitaa.com/isca_seda/630
گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ماه مبارک رمضان جلسه انلاین با عنوان(حکمرانی در قران) را با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی برگزار می کند. جلسه اول شنبه 6 اردیبهشت ساعت14برگزار خواهد شد. جهت ورود به اولین جلسه از لینک وارد شوید. https://engage1.shatel.com/b/ali-9cj-2ng فضای برگزاری جلسات بعدی نیز اطلاع رسانی خواهد شد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شهید کامبوزیا؛
اسطوره مبارزه با صهیونیسم در دوران پهلوی
🔹 این مرد بزرگ در سال1283 در تهران متولد شد و در 70سالگی در زاهدان توسط عوامل رژیم پهلوی به دلیل فعالیت ها و مبارزات ضدصهیونیستی و ضداستبدادی اش به شهادت رسید.
📌 این روزها که نفرت جهانی از رژیم صهیونیستی مشهود است، بد نیست بدانیم که چه مردان بزرگی مظلومانه راه را بازکردند..
#covid1948
🆔 @darseenghelab
تفسیر_قرآن_امام_موسی_صدر_جلسه_بیست و چهارم..mp3
8.6M
#شریف_لک_زایی
#تفاسیر_قرآنی_امام_موسی_صدر
#برنامه_ماه_رمضان
🔷بررسی تفاسیر قرآنی امام موسی صدر در شبهای رمضان
🔷ارائه دهنده: دکتر شریف لکزایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔶زمان :دوشنبه 1399/2/29 در فضای مجازی - جلسه بیست و چهارم
🔳 این برنامه هر شب ساعت ۲۳ با مرور گفتارهای تفسیری جلد ۱۰ مجموعه #گام_به_گام_با_امام نگاه اجتماعی و اندیشه سیاسی امام موسی صدر را بررسی و تحلیل میکند.
📌 برای استفاده از این جلسه مجازی از لینک زیر استفاده کنید:
◽️ https://engage1.shatel.com/b/sha-nmm-4jd
🌐https://eitaa.com/isca_seda/633
تفسیر_قرآن_امام_موسی_صدر_جلسه_بیست و پنجم..mp3
7.24M
#شریف_لک_زایی
#تفاسیر_قرآنی_امام_موسی_صدر
#برنامه_ماه_رمضان
🔷بررسی تفاسیر قرآنی امام موسی صدر در شبهای رمضان
🔷ارائه دهنده: دکتر شریف لکزایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔶زمان :سه شنبه 1399/2/30 در فضای مجازی - جلسه بیست و پنجم
🔳 این برنامه هر شب ساعت ۲۳ با مرور گفتارهای تفسیری جلد ۱۰ مجموعه #گام_به_گام_با_امام نگاه اجتماعی و اندیشه سیاسی امام موسی صدر را بررسی و تحلیل میکند.
📌 برای استفاده از این جلسه مجازی از لینک زیر استفاده کنید:
◽️ https://engage1.shatel.com/b/sha-nmm-4jd
🌐https://eitaa.com/isca_seda/636
#شریف_لک_زایی
#تفاسیر_قرآنی_امام_موسی_صدر
#برنامه_ماه_رمضان
🔷بررسی تفاسیر قرآنی امام موسی صدر در شبهای رمضان
🔷ارائه دهنده: دکتر شریف لکزایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔶زمان :چهار شنبه 1399/2/31 در فضای مجازی - جلسه بیست و ششم
🔳 این برنامه هر شب ساعت ۲۳ با مرور گفتارهای تفسیری جلد ۱۰ مجموعه #گام_به_گام_با_امام نگاه اجتماعی و اندیشه سیاسی امام موسی صدر را بررسی و تحلیل میکند.
📌 برای استفاده از این جلسه مجازی از لینک زیر استفاده کنید:
◽️ https://engage1.shatel.com/b/sha-nmm-4jd
🌐https://eitaa.com/isca_seda/641
🔸توصیه رهبرانقلاب به همه دلسوزان مسئله فلسطین:
۱- مبارزه برای آزادی فلسطین، جهاد فی سبیل اللّه و فریضه و مطلوب اسلامی است. محدود کردن مبارزه برای فلسطین به مسألهی فلسطینی و عربی، خطائی فاحش است.
۲- هدف مبارزه، آزادی همهی سرزمین فلسطین (از بحر تا نهر) و بازگشت همهی فلسطینیان به کشور خویش است.
۳- از اعتماد به دولتهای غربی و مجامع جهانیِ وابسته به آنها باید پرهیز کرد.
۴- راهاندازی جنگهای داخلی ترفندهایی برای سرگرم کردن جبهه مقاومت است، بنا به فرموده امام خمینی: هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا ــ و نیز البتّه دشمنِ صهیونیست ــ بکشید.
۵- سیاست عمده آمریکا، عادیسازی حضور رژیم صهیونیستی در منطقه است. باید با ویروس دیرپای رژیم صهیونیستی مبارزه و آن را ازاله کرد.
۶- همه باید ملت فلسطین را برای تداوم مبارزه یاری دهند و دست او را پُر کنند.
۷- فلسطین باید با همهپرسی از همهی ادیان و اقوام فلسطینی اداره شود. ۹۹/۳/۲
@rasanewsagency
@howzavian
در محضر قران کریم جلسه نوزدهم.mp3
9.05M
✅در محضر قرآن کریم
⬅️موضوع: فرد و جامعه قرآنی
💠متن: کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، اثر رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای
✍️ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی
جلسه نوزدهم
🔳زمان: سه شنبه 1399/3/6 ساعت 12 ظهر الی 12:30
🌐https://eitaa.com/isca_seda/646 (فایل صوتی در ایتا)
🌐https://t.me/isca24/7504 فایل صوتی در تلگرام
🌐https://www.aparat.com/v/u1Ie4 فایل ویدیویی در آپارات
🌐https://youtu.be/Ae72cTCeroY فایل ویدیویی دریوتیوب
هدایت شده از نجف لک زایی
✅بیست و یک جلسه فایل های صوتی فرد و جامعه قرآنی
💠ارائه دهنده استاد نجف لک زایی
⬅️https://yekupload.ir/folder/340709
✅بیست و یک جلسه فایل های ویدیویی فرد و جامعه قرآنی
💠ارائه دهنده استاد نجف لک زایی
⬅️https://yekupload.ir/folder/343904
مروری بر بیانات ۱۴ خرداد ۹۹
محور بحث امروز تحول لزوم تحول در جامعه و مقابله با تحجر یعنی ایستادگی بر مشهورات غلط بود
امام خمینی امام تحول بود
محورها و مباحث تحول خواهی امام
1⃣ مبحث اول: امام که خود شخص متحول شده بود ابتدا در حوزه در میان جمعی از حوزویان تحولی ایجاد کرد سپس این تحول را در میان مردم گسترش داد
2⃣ مبحث دوم:محورهای تحول خواهی امام
۱. تحول ملت در توجه به مسائل مهم خود
۲.تحول در نگاه به خود و جامعه تبدیل احساس حقارت احساس توانایی و عزت
۳.تحول در مطالبات اساسی مردم از مطالبات حقیر کوچک محلی و محدود به استقلال آزادی نه شرقی نه غربی و مطالبات بزرگ انسانی و جهانی
۴. تحول در نگاه به دین از حوزه مسائل فردی رسالت دین در نظام سازی جامعه سازی انسان سازی تمدن سازی
۵. تحول در نگاه به آینده. نتیجه این تحول این بود که مردم امروز به ایجاد تمدن نوین اسلامی نگاه می کنند. ایجاد اتحاد عظیم اسلامی و تشکیل امت اسلامی
۶. تحول در مبانی معرفتی کاربردی. امام نظام سازی را و دیگر مسائل مورد نیاز برای اداره جامعه را به طور روشمند و قانونمند یعنی به همان روش فقه جواهری و به دور از بدعت و با استفاده صحیح از مباحث متعارف فقه وارد فقه نمود
۷. تحول در جمع بین تعبد و نوگرایی. امام نوگرا در عین حال به شدت پایبند تعبد بود به خلاف بعضی روحانیون نوگرا که اگرچه به طور فردی متعبد بودند اما در مسائل اجتماعی این تعبد را نداشتند
۸. تحول در نگاه جوانان. امام اعتماد و تکیه عجیبی به جوانان داشتند و آنان را در مناصب مختلف گمارد در عین حال از ظرفیتهای غیر جوان هم استفاده کردند
۹. تحول در نگاه به ابر قدرت ها
امام نشان داد ابرقدرتها شکست پذیر هستند
3⃣ مبحث سوم: ارزیابی تحول بعد از امام
اینها که از خصوصیات امام بود برای درس گرفتن در جامعه امروز ماست ما اگرچه در این ۳۰ سال حرکت تحولی داشتهایم اما چون هر جامعه زنده و پویایی همچنان احتیاج به تحول داریم
ما در مواردی تحول یافته ایم
در علم امروز ما در دنیا مطرح هستیم
در عرصه دفاعی توانایی های ما نزدیک به حد بازدارندگی است
در عرصه سیاست امروز چهره نظام یک چهره با ابهت و قدرتمند در دنیاست
در برخی از زیرساخت ها هم تحول پیدا شده اما فعلیت نیافته
در مواردی تحول مهمی نداشتهایم
در مواردی عقبگرد ناپسند داشتیم
4⃣مبحث چهارم: الزامات تحول
۱. تحول خواهی لزوماً به معنای اعتراض نیست
تحول یعنی گرایش مستمر به بهتر شدن یعنی میل به شتاب داشتن و اجتناب از تحجر و با فشاری بر مشهورات غلط
۲. تحول نیازمند پشتوانه فکری است
در هر زمینه ای ابتدا باید اندیشه مدون و شکل یافته داشت و این با اتکا به دارایی های معنوی یعنی احکام و مقررات اسلامی آیات قرآن و کلمات اهل بیت میسر است
کسانی از انقلابیون که در ابتدا پشتوانه فکری نداشتند امروز تبدیل به فسیل هایی شده اند مانند فسیل های کجرو در زمان شاه
۳. تحول را با استحاله فکری نباید اشتباه گرفت
این منجر به مرگ تمدنی می شود مانند اندیشه تجدد در زمان شاه
۴. تحول لزوما دفعی نیست
اگر هدف درست انتخاب شد و راه طولانی بود باید صبر کرد اتکاء به یک دست هدایتگر قابل اطمینان این تحول تدریجی را به جلو برد
۵.تحول را با کارهای سطحی نباید اشتباه گرفت
کارهای متهورانه عجولانه گاه برای فرونشاندن هوس یک کار انجام می شود تحول یک کار عمقی است سرعت را با شتابزدگی نباید اشتباه گرفت
5⃣ مبحث پنجم: فهرستی مثالی ازعرصه و موضوعات تحول
۱. در اقتصاد باید بند ناف کشور را از نفت قطع کرد
۲. بودجه بندی؛ بودجه باید ناظر به موضوع مسئله و عملکرد باشد یعنی بودجه باید عملیاتی باشد عده ای این را میگویند اما عمل نمیشود
۳. آموزش فایده محور عمقی و کاربردی در دانشگاه دبیرستان و حتی در دبستان آموزشها باید عمقی و کاربردی و نه حفظی باشد درس هایی که هیچ فایدهای برای یک فرد تا آخر عمر او نخواهد داشت اگر همین برنامه تحول آموزش و پرورش اجرا شود این تحول پیش خواهد آمد
۴. حل مشکلات اجتماعی چون اعتیاد و عدالت
۵. توجه به مسئله خانواده و جمعیت و مسئله دهشتناک پیر شدن جامعه
6⃣مبحث ششم شرط تحول
شرط مهم تحول نترسیدن است دشمن غیر از مقابله سخت افزاری در بخش نرم افزاری نیز تلاش میکند تصمیمات مهم و درست کشور را زیر سوال ببرد این فضای مجازی با برخورد های تیز و آزاردهنده را نباید ملاحظه کرد ملاحظه دشمن را هم نباید کرد
دکتر شریف لکزایی:
تحول در حوزه با ساختار بروکراتیک کارمندی و غیرجهادی محقق نمی شود
حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: بی شک تحول در حوزه با ساختار بروکراتیک کارمندی و رویکرد غیرجهادی محقق نمی شود.
دکتر شریف لکزایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام(ره) مبنی بر لزوم تبیین و ترویج گفتمان تحول خواهی و تحول گرایی به تاسی از سیره و اندیشه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی اظهار داشت: بنده پیشتر هم در باب مقوله تحول در حوزه به این نکته متذکر شده بودم که بر اساس فرمایشات و منویات رهبر معظم انقلاب، اندیشه تحول خواهی و ایده ای که می خواهد به ایجاد تحول بپردازد، در وهله نخست دارای اهمیت خاصی است.
وی افزود: مقام معظم رهبری سال ها قبل در باب ضرورت تحول در حوزه ضمن بیان توصیه هایی خواستار این مساله شدند که حجم کتب و مدت تحصیلی در حوزه کمتر شود، اما همان موقع برایم تعجب برانگیز بود که اتفاقاً بر این حجم افزوده شد و حتی سطوح حوزه از نه سال به ده سال افزایش یافت.
وی گفت: از این حیث به اعتقاد بنده، ایده تحول بسیار حائز اهمیت است که با دقت در کلام رهبر فرزانه انقلاب می توان به شاخصه ها و رهنمودهای بسیار خوبی از این منظر دست یافت.
لکزایی ادامه داد: مساله مهم بعدی ناظر به کارگزاران تحول است؛ در این رابطه باید محدوده زمانی مورد نظر در بحث تحول بررسی و سنجش شود تا ببینیم که آیا اساساً با کارگزارانی که بوده اند تحولی صورت گرفته و اگر نشده زمینه ها و دلایل آن چه بوده تا بعد بر اساس دست یابی به این علت ها و زمینه ها بتوان بهترین تصمیم را برای ایجاد تحول در حوزه گرفت.
وی خاطرنشان کرد: از این رو ، هم ایده تحول مهم است از این حیث که بدانیم تحول در رابطه به چه موضوعات و مسائلی باید باشد و هم از آن سو کارگزار تحول نیز مهم است، به این جهت که بدانیم چه کسی یا کسانی و از چه طریقی می خواهند به ایجاد تحول همت گمارند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین گفت: چه بسا ایده ها و اندیشه های تحول خواهی بسیار خوبی در حوزه وجود داشته باشد، اما شاید کارگزار مناسب و مؤثری که بتواند این تحول خواهی را انجام دهد، وجود نداشته باشد که این جا نیاز به تجدید نظر است.
وی افزود: از سوی دیگر هدف تحول بسیار مهم است؛ این که ناظر به بیانات مقام معظم رهبری بتوانیم یک افقی را برای خودمان تعریف کرده و بر اساس نقشه راه بخواهیم به آن اهداف مدنظر دست یابیم، لذا در حوزه هدف تحول مهم است این که بدانیم مثلاً آیا ارتقای دینداری در جامعه مدنظر است یا این که ارتقای سطوح آموزشی در حوزه ملاک می باشد و یا این که ارتقای سطح دانش و آگاهی در باب دین داری باید مورد توجه باشد.
لکزایی با تأکید بر این که ما با ساختار بروکراتیک اداری و کارمندی و غیرجهادی نمی توانیم به تحول در حوزه دست پیدا کنیم، ابراز داشت: این که جلسات و نشست ها و همایش های مداوم گذاشته شود، گرچه فی نفسه شاید در جای خود ارزشمند باشد، اما نباید به این ها بسنده کرد،کما این که یک وقت می بینیم ده سال و بیست سال از همین برنامه ها و نشست ها و همایش ها گذشته و آن تحول مطلوب و مورد انتظار رخ نداده است.
وی گفت: اگر دقت کرده باشیم، رهبر معظم انقلاب از همان دهه هفتاد که به قم تشریف آوردند، فرمایشات دقیق و مبسوطی در خصوص تحول حوزه در آن زمان و تا به امروز بیان کرده اند که بر این اساس، لازم است کارگزاران تحول در حوزه گزارشی ارایه کنند که چه اقداماتی تا به امروز دراین راستا انجام شده تا بعد بر اساس کارهای انجام شده، هدف گذاری جدید بر اساس اقتضائات فعلی و نیازهای کنونی صورت بگیرد.
شریف لکزایی:
تحول حوزه در گرو گفتوگو با سلایق مختلف فکری است/ تعلیم و تربیت؛ شاکله سیره علمی امام صادق(ع)
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه تعلیم و تربیت، شاکله سیره علمی امام صادق(ع) است، گفت: امروزه حتی سلایق موجود در خود جریان انقلابی و شیعی را هم نمیپذیریم و امکان گفتوگو برای این نوع جریانها فراهم نیست و باید تحولی دربرگیرنده همه سلایق و علائق ایجاد کنیم.
شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفتوگو با ایکنا، ضمن تسلیت شهادت امام صادق(ع) گفت: هر کدام از ائمه در شرایط زمان خود بخشی از حوزههای مورد نیاز جامعه را برجسته و تلاش کردند تا از این منظر اثرگذار باشند.
وی با بیان اینکه امام صادق(ع) در بخش تعلیم و تربیت، تمرکز و توجه زیادی داشتند و به عنوان راهبرد به آن اهتمام ورزیدند که امروز هم برای ما کاربرد زیادی دارد، اظهار کرد: امام صادق(ع) به دنبال گفتوگو با سایر نحلهها و مخاطبان و سلایق فکری بودند که امروز هم باید وجود داشته باشد، زیرا وقتی با دیگران گفتوگو میکنیم به معنای مرزبندی و روشنترشدن مرزهای علائق و سلایق و آشکارسازی آرا و نظرها است.
لکزایی اظهار کرد: مسئله دیگر در سیره امام، خود گفتوگو در شرایط متوازن و اعتماد متقابل است که خیلی اهمیت دارد؛ ما امروزه به فضای گفتوگو نیاز مبرمی داریم و نقطه و مسیر تحول حوزههای علمیه این است که پذیرای گفتوگو با همه دیدگاههای دیگر باشد.
وی اضافه کرد: فکر میکنم در گفتوگو با دیگر نحلهها و جریانات فکری، اتفاقات مهمی رخ خواهد داد و باید آن را تداوم ببخشیم؛ تصور بنده این است که امروزه گاهی حتی ما سلایق موجود در خود جریان انقلابی و شیعی را هم نمیپذیریم و امکان گفتوگو برای این نوع جریانها فراهم نیست و باید تحولی دربرگیرنده همه سلایق و علائق ایجاد کنیم.
استاد و پژوهشگر حوزه با تاکید مجدد بر بحث تعلیم و تربیت در مشی امام صادق(ع) تصریح کرد: براساس آنچه امام صادق پیریزی کردهاند، اولویت با تعلیم و تربیت است تا نسلی را تربیت کنیم که این جریان بتواند در برابر افکار و سلایق دیگر تحمل بالا داشته باشد و بتواند با آنان گفتوگو کند.
لکزایی بیان کرد: امام بحث شاگردپروری و مجتهدپروری را در دستور کار قرار دادند و طبق نقلهای تاریخی تا چهارهزار شاگرد برای امام ذکر شده که نشانه حرکت امام به سمت تقویت بنیه فکری شیعیان است. در این مسیر، گفتوگوهای درون کلامی و تفسیری و درون فقهی و علوم قرآن و کلام و ... را به صورت تخصصی شاهد هستیم و امام ضمن ایجاد فضای باز علمی، کسانی را تربیت کردند که قادر بودند با افکار مخالف، گفتوگو کنند.
ادامه در لینک زیر:
تحول حوزه در گرو گفتوگو با سلایق مختلف فکری است/ تعلیم و تربیت؛ شاکله سیره علمی امام صادق(ع)
https://iqna.ir/fa/news/3905022/%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%88-%DA%AF%D9%81%D8%AA%E2%80%8C%D9%88%DA%AF%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%82-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%84%D9%81-%D9%81%DA%A9%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D8%A7%DA%A9%D9%84%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82%D8%B9
هدایت شده از حبیباله بابائی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سه ریشه در تمدن: مادر، معلم، متفکر
@Habibollah_Babai
با سلام و احترام. بیست و نهمین جلسه «حکمرانی در قرآن» شنبه ششم تیرماه ساعت 11 با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر لک زایی برگزار می شود. امکان حضور محدود در جلسه(قم،پردیسان،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید سلیمانی) وجود دارد. لینک حضور در جلسه انلاین: https://engage1.shatel.com/b/ali-9cj-2ng
دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه برگزار میشود
دبیر علمی کنگره حکمت سیاسی متعالیه با بیان اینکه فراخوان کنگره از هفته جاری آغاز شده است، گفت: این کنگره فصل بهار سال ۱۴۰۰ با هدف تبیین فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و نقد نظریههای رقیب برگزار میشود.
شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر عملی کنگره حکمت سیاسی متعالیه در گفتوگو با ایکنا، از برگزاری این همایش در فصل بهار سال آینده خبر داد.
وی با بیان اینکه، با وقوع انقلاب اسلامی، پارادایم فکری جدیدی در جهان ایجاد شد، اضافه کرد: انقلاب اسلامی با شعار نه شرقی و نه غربی پا به عرصه گذاشت و تأکید کرد که حاضر نیست خود را در ذیل غرب تعریف کند، بنابراین برای آن که این استقلال، حفظ شود، باید فلسفه سیاسی خود را تبیین کند.
دبیر علمی همایش حکمت سیاسی متعالیه، افزود: اگر قرار باشد جمهوری اسلامی، خود را در ذیل غرب تعریف نکند باید ابعاد معرفتی، علمی و فرهنگی خود را برجستهتر کند و لازمه این کار پرداختن بیشتر و اهمیت افزونتر دادن به علوم انسانی اسلامی بر مبنای رفع نیازهای روزآمد جامعه اسلامی است که متأسفانه کمتر به این مسائل پرداخته شده است.
لکزایی با بیان اینکه یکی از ادعاهای برخی از تحلیلگران و پژوهشگران حوزه انقلاب اسلامی این است که انقلاب ایران فلسفه سیاسی ندارد، اظهار کرد: معتقدیم این حرف درست نیست، اما باید این فلسفه را تبیین کنیم و به صورت علمی نشان دهیم و برگزاری همایش حکمت سیاست متعالیه هم در این راستا قابل تحلیل است.
دبیر علمی همایش حکمت سیاسی متعالیه با بیان اینکه این نوع حکمت میتواند انقلاب را تبیین و به طور تئوریک از آن پشتیبانی کند، اضافه کرد: اولین دوره این همایش با عنوان سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالی، بهمن ماه سال ۱۳۸۷ برگزار و با استقبال پژوهشگران، استادان و دانشجویان روبرو شد.
لکزایی افزود: در دومین کنگره، به نظریه دولت و نقش حکمت سیاسی متعالیه در تولید نظریه مطلوب دولت، کارویژههای دولت، نقد و ارزیابی نظریههای رایج دولت، تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران، و … با حضور صاحبنظران و با ارائه مقالات آنان پرداخته خواهد شد.
اهداف همایش
وی با بیان اینکه نقد و بررسی نظریههای رقیب از دیگر اهداف برپایی این همایش است، اظهار کرد: توانمندسازی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ توجه به کارآمدی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی و تمهید نظریههای سیاسی بر اساس حکمت سیاسی متعالیه همچنین نقد و بررسی ادبیات و نظریههای رایج در علوم سیاسی از دیگر اهدافی است که در این دوره کنگره دنبال خواهد شد.
لکزایی با اشاره به محورهای اصلی فراخوان مقاله، افزود: نقد و بررسی نظریههای دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه همچون دولت اخلاقی، دولت مطلقه، دولت فلسفی، دولت فقهی، دولت عرفانی، دولت مدرن، دولت ملی، همچنین کارویژههای دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه مانند؛ آزادی، امنیت، عدالت، قدرت، قانون، جنگ و صلح، محبت و دوستی، تعلیم و تربیت، حقوق بشر، محیط زیست، پیشرفت، تمدن از جمله محورهای این فراخوان هستند.
وی اضافه کرد: «نظریه دولت مطلوب از منظر حکمت سیاسی متعالیه» در موضوعاتی مانند؛ ظرفیتهای حکمت سیاسی متعالیه برای ارائه دولت متعالیه همچنین «تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران از منظر حکمت سیاسی متعالی» مانند؛ مردم سالاری دینی، مشروعیت، استقلال و «از فارابی تا فیلسوفان مسلمان معاصر: مقایسه نظریههای دولت از منظر مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی» دیگر محورهای تشکیلدهنده این همایش هستند.
لکزایی با بیان اینکه فراخوان همایش به تازگی آغاز شده است، تصریح کرد: عمده مقالات همایش به صورت سفارشی از سوی محققان به همایش ارسال خواهد شد.
وی با بیان اینکه مهلت دریافت چکیده مقالات پایان شهریور ماه و مهلت دریافت اصل مقالات پایان آذر ماه ۱۳۹۹ اعلام شده است، تصریح کرد: علاقهمندان میتوانند از طریق ایمیل همایش به نشانی hikmat@isca.ac.ir، سامانه دریافت چکیده و مقاله به نشانی hikmat.isca.ac.ir همچنین کانال اطلاعرسانی در شبکههای اجتماعی: @islamicpp با دبیرخانه همایش در ارتباط باشند.
یادآور میشود، نشانی دبیرخانه کنگره؛ قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی است.
یاد پدر در نخستین سالگرد ارتحال (1)
یادداشت دکتر محمد اله بخش
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
خداوند روح حاج آقا رو قرین رحمت کنن انشاءالله.
یه نکته ای که توی منش ایشون برای من خیلی جالب و آموزنده بود آرامش ایشون بود. بارها شاهد بودم که وقتایی که بقیه سر یه موضوعی با چنان هیجان و تندی صحبت می کردن ایشون با همون لبخند همیشگی و آرامش شون یه شوخی مطلبی می گفتن و صحبت ختم میشد. من هر وقت ایشون رو میدیم از این آرامش لذت می بردم خودم هم آروم می شدم.
یادمه روزی که راهی سفر ادامه تحصیل بودیم با خانواده رفتیم خدمت شون برای خداحافظی. ایشون با همون حالت لبخند و خیلی با آرامش برامون دعای سفر خوندن و دعا کردن. خیلی حس خوب و آرامش بخشی بود.
توی این روزهای پراسترس و به هم ریخته چقدر جای آدم هایی که این آرامش و سکینه قلبی رو دارن و به بقیه هم منتقل می کنن خالیه.
روحشون شاد باشه،
انشاءالله.
#محمد_لک_زایی
#حاج_شیخ_محمد_لک_زایی
#ابوالشهید_حاج_شیخ_محمد_لک_زایی
#محمد_اله_بخش
#نخستین_سااگرد_رحلت_حاج_شیخ_محمد_لک_زایی
یاد پدر در نخستین سالگرد ارتحال (2)
حجتالاسلام بختیاری سیستانی
کمی دعا ز غیب کن
خدایِ من تو شاهدی ، ز صبر آهنین ما
چه سخت بگذرد زمان ز هجر نازنین ما
تو خود خدای چاره ای، بساز مرحمی دگر
که رخت بسته چهل سحر بزرگ و مهترین ما
یلی که از محبتش همیشه سینه میتپد
ثنا و مدح و شعر او سرشته با یقین ما
به جبهه ها دلاور و معینِ همرهان خود
به امر سیّد خُمَین نخست و اولین ما
به سیستان مقام او به جمله آشنا بُوَد
قَسَم به خالقی که خود شنیده آفرین ما
طریق عالمانه اش ، سرشته بود با عمل
که کل قوم زین سخن ، به جمله شاهدین ما
فدای اینچنین پدر ، میان مکتب حسین ع
نموده نسل پاک خود ، فدای شاهِ دین ما
فدای نام مُسلِمَش ، نظاره بر حبیب کن
که هر یکیست همچو مَه فروغ سرزمین ما
تو رفتی و بدون تو پر از غم است شهرِ دل
کمی دعا ز غیب کن به سینه ی حزین ما
زبان شیخ سیستان فدای یک نگاهتان
بهشت با دعایتان ، شود همی قرین ما
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
تقدیم به پیرغلام آستان مقدس حضرت سید الشهداء حضرت ابا عبدالله الحسین ع
مرحوم جنت مکان ابو الشهید حجه الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد لکزایی اعلی الله مقامه الشریف
الاحقر بختیاری سیستانی🌹
یاد پدر در نخستین سالگرد ارتحال (3)
یادداشتی از صادق لکزایی
روحانی انقلابی قبل از انقلاب که بعد از پیروزی معلوم شد نام او و فرزندش حبیب (سردار شهید حاج حبیب لک زایی) در لیست اعدام ساواک قرار گرفته است.
حبیب کوچک که بود بخاطر پاره کردن تصاویر شاه از روی کتاب های درسی شلاق میخورد
در جبهه های حق علیه باطل یک چشم را از دست می دهد و شصت و سه ترکش به اندازه یک بند انگشت از سر تا پا مهمان بدنش می شوند و بخشی از پهلو را بر سر بخور بخورهای سفره انقلاب جا می گذارد و با آن مقدار کم سلامتی باقی مانده هم تا پایان (به گفته خودش)؛ تمام وجودش را وقف اسلام، نظام و انقلاب می کند.
بقیه دست پرورده های این شخصیت هم همینطور؛ چه در زمان جبهه و جنگ و بعد از آن و حتی اسارت گروهک های تروریستی که میدانم چون رضایت ندارند نگویم بهتر است..
پ ن؛ دست علوی پدر
دامان فاطمی مادر
دست پرورده هایش حبیب دلها می شوند.
گرامیداشت این شخصیت ها ترویج راه و روش آن هاست.
کتاب #شراب_طهور زندگینامه این عالم وارسته است که آن را می توانید از برنامه پژوهان دانلود نمایید و یا از طریق جستجوگر گوگل به لینک های دریافت کتاب دسترسی پیدا کنید.
#ابوالشهید_حاج_شیخ_محمد_لک_زایی
#حاج_شیخ_محمد_لک_زایی
#مهدی_لک_زایی
#صادق_لک_زایی
#سیستان
#نخستین_سااگرد_رحلت_حاج_شیخ_محمد_لک_زایی
یاد پدر در نخستین سالگرد ارتحال (4)
یادداشتی از صادق لکزایی
نخستین سالگرد ارتحال پدر بزرگ
#ابوالشهید_حاج_شیخ_محمد_لک_زایی
آدرس خانه حاچ آقا مطهری چهارم انتهای کوچه بود و همه می دانند و می دانستند از زمانی که حاج آقا به واسطه فعالیت هایش از روستا به شهر و خیابان مطهری آمد، (از قبل انقلاب تا کنون)
خانه اش همان است (مطهری چهارم انتهای کوچه) با در دو لخت آبی رنگش که این اواخر بعد از ازدواج آقا مهدی که خانه اش را در حیاط همان منزل حاج آقا ساخت، عوض شد.
خانه همان است، از وسایل زندگی هم از زمان انقلاب تا کنون یک تخت اضافه شد که آن هم این چند سال آخر در زمان کسالت حاج آقا بود و یک تلویزیون کوچک که سیاه و سفید بود و به اصرار دیگران تبدیل شد به یک تلویزیون رنگی کوچک و صندلی و چند چیز جزئی دیگر به همین شرایط، بدون هیچگونه وسیله نقلیه ای..
درباره ایشان کتاب شراب طهور زندگینامه حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد لک زایی به چاپ رسیده است که نسخه دیجیتال آن را می توانید از برنامه کتابخوان همراه پژوهان دریافت نمایید و یا از طریق جستجوگر گوگل به لینک های دریافت دسترسی پیدا کنید.
#حاج_شیخ_محمد_لک_زایی
#ابوالشهید_حاج_شیخ_محمد_لک_زایی
#صادق_لک_زایی
#سیستان
#نخستین_سااگرد_رحلت_حاج_شیخ_محمد_لک_زایی
یاد پدر در نخستین سالگرد ارتحال (5)
یادداشت دکتر نجمه کیخا
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران
از حاج محمد لک زایی می نویسم. کسی که از دوران کودکی به نام حاج آقا اعتمادی می شناختمش و یک سالی است که دیگر میان ما نیست.
از دوران کودکی او را می شناختم و در رفت و آمدهای خانوادگی با او آشنا شدم. او از بچه ها سوال معروفی می پرسید: « تو مسلمانی یا پدرت؟» و این سوال مجموعه ای از پاسخ ها و سوالات را به دنبال داشت و باب بحث و گفتگو را باز می کرد.
برای ما انسان های امروزی که هم می خواهیم مدرن باشیم و هم پایی در سنت داریم، هم می خواهیم دلبستگی ها و علقه های با ارزشمان را حفظ کنیم و هم از قطار پیشرفت های زندگی جا نمانیم، ثبات در اندیشه و رفتار تبدیل به آرزویی بزرگ شده است. اما او در تمام مدتی که می شناختم ثباتی در اندیشه و رفتار داشت. نه اینکه کتاب جدید نخواند و بحث جدیدی نیاموزد. منظور غیر از این است. او توانسته بود ازسنین جوانی بر خود مسلط شود، خوددار باشد و بر اصولی ثابت، پابرجا بماند. تغییرات او در درون همان اصول صورت می گرفت. در نتیجه برای او که همیشه معلم بود و مطالعه می کرد؛ یاد می داد و یاد می گرفت؛ هیچ روزش مثل روز قبل نبود؛ بلکه بهتر از روز قبل بود.
یکبار به من گفت من افراد را با نگاه اول و با اولین جمله ای که بر زبان می آورند می شناسم و می توانم بفهمم چگونه آدمی است. گاه در باب برخی اقوام و طوایف منطقه از او می پرسیدم. خیلی دقیق و کامل معرفیشان می کرد و حتی در باب علل و عوامل این ویزگی ها و خلق و خوها، تحلیل های جامعه شناختی و مردم شناسی خوبی هم داشت. من بعد از برخوردها و تعاملاتی که پیدا می کردم، پی می بردم که چقدر خوب آنها را شناخته است. با این وجود شناخت خود از افراد را بر دیگران فاش نمی کرد. احترام همه را نگاه می داشت و با دوست و فامیل با مدارا رفتار می کرد. در زندگی هیچ یک از افراد خانواده دخالت نمی کرد. گرچه در محدوده ای که باید تذکر داده شود این کار را می کرد. غیبت نمی کرد و عیب کسی را آشکار نمی نمود.
هیچگاه حرف لغو و بیهوده ای از او نشنیدم. شاید مدتی نسبتا طولانی را به سکوت می گذراند اما حرف بیهوده نمی زد. از هر فرصتی استفاده می کرد تا برای جان ما هم ارمغانی داشته باشد و دست خالی از پیشش نرویم. این ارمغان همیشه قرآن بود. از همه ی افراد خانواده، از کوچک گرفته تا بزرگ می خواست قرآن بخوانند. به برخی نوه ها که خوب قرآن می خواندند میرزا می گفت. نحوه ی قرائتمان را اصلاح می کرد و کسانی را که صوتشان خوب بود تشویق می کرد که مرتب تمرین کنند. می گفت قاری قرآن مقام بزرگی دارد. سپس می پرسید آیا می توانی خودت بدون نگاه به ترجمه قرآن، قرآن را ترجمه کنی؟ از قواعد صرف و نحو عربی که سالها تدریس کرده بود می پرسید و می خواست بر اساس قواعد زبان عربی ترجمه کنیم.
همیشه هم چند سوال ناب از بخش اعلال در جیب خود داشت و به میزان تبحرمان سوال می کرد و سپس آموزش می داد. توصیه می کرد روی ترجمه و سپس فهم قرآن بیشتر کار کنیم.
بیشترین اشتغالش قرائت قرآن بود. بارها می گفت لذتی که از خواندن قرآن می برم از هیچ چیزی در زندگی نمی برم. به سوره ی یوسف علاقه ی زیادی داشت و خیلی اوقات مثال هایش از همین سوره بود. گویی هر بار که این سوره را می خواند نکته ی جدیدی در می یافت. این بیت شعر که با این سوره نسبتی دارد را بارها از او شنیده ام:
به مصرش بوی پیراهن شنیدی
چرا در چاه کنعانش ندیدی
من بارها با خودم این جمله را گفته ام که او به معنای کامل کلمه یک معلم است. دغدغه ی افزودن بر فهم و خرد اطرافیان و زندگی بهتر آنها را داشت و از کاری که در توانش بود در این زمینه مضایقه نمی کرد. گرفتاری و علاقه ی هر یک از ما را می دانست و حتما پیجو می شد که با مسائل و درگیری هایت چه کرده ای ؟ آیا پیشرفتی داشته ای ؟ و در حدی که می توانست با ذکر تجربه و مثال و نکات آموزنده کمک می کرد تا مشکلاتمان را حل کنیم.
به نظر او هر کس در مسیر آموزه های قرآن حرکت کند عزت می یابد، در زندگیش گشایش حاصل می شود و خداوند معرفتی به او می دهد که می تواند راه صحیح را در زندگیش بیابد و چقدر خاطره تعریف می کرد از توفیقاتی که خداوند بواسطه ی خدمت به خلق و نیت خیرش به او عطا کرده بود. خداوند او را بیامرزد و با اولیایش محشور کند.