eitaa logo
شریف لک زایی
266 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
156 ویدیو
95 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
رودخانه که از وسط شهر می گذرد. چهارم آبان ۱۴۰۳
آرامگاه یعقوب لیث صفاری احیاگر زبان فارسی چهارم آبان ۱۴۰۳
شریف لک زایی
☑ برگزاری آیین نکوداشت زنده‌یاد دکتر علیرضا صدرا به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، آیین نکوداشت زنده‌یاد دکتر علیرضا صدرا روز شنبه با حضور جمعی از مسوولان و اندیشمندان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد دزفول برگزار شد. در این مراسم که به همت ستاد نکوداشت علما و نخبگان شهرستان دزفول و با مشارکت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر صدرا، به جایگاه علمی و اخلاق ایشان اشاره و از خانواده دکتر صدرا به پاس زحمات و خدمات این استاد فقید تقدیر شد. حجت‌الاسلام احمدرضا یزدانی‌مقدم، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، با اشاره به میراث علمی بر جای مانده از دکتر صدرا گفت: "این فیلسوف سیاسی هوشمند، با آثار و اندیشه‌های خود تأثیر چشمگیری بر فلسفه سیاسی معاصر گذاشت و شاگردان بسیاری را در این عرصه تربیت کرد." وی افزود: "دکتر صدرا با نگاه ژرف خود به تاریخ فلسفه سیاسی جهان اسلام، مسیرهای نوینی در این حوزه ایجاد کرد و آثار ارزنده‌ای را به جامعه علمی عرضه نمود." دکتر مرتضی یوسفی راد، یکی دیگر از اعضاء هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و از همکاران سابق مرحوم صدرا بیان کرد: "تامل، تحقیق، نگارش، ترویج اندیشه‌های سیاسی اسلامی از مهمترین ویژگی‌های این فیسلوف گرانقدر بود که پس از انقلاب اسلامی به شدت نیاز بود به این موارد پرداخته شود." حجت‌الاسلام مهدی زارع، مسئول ستاد بزرگداشت علما و نخبگان دزفول، ضمن قدردانی از حمایت برای برگزاری این آیین، تأکید کرد: "لازم است فرهنگ تجلیل از نخبگان در جامعه ترویج یابد و همواره در دوران حیات، مقام علمی و فرهنگی آنان مورد قدردانی قرار گیرد." وی افزود: "مرحوم دکتر صدرا با تواضع علمی و اخلاقی خود، نمونه‌ای از فرهیختگی و بی‌ادعایی را به نمایش گذاشت و برگزاری این آیین فرصتی ارزشمند برای معرفی این استاد برجسته به نسل جوان است." دکتر علیرضا صدرا، متولد ۱۳۳۷ در دزفول، نماینده سابق مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی بود و تدریس در دانشگاه باقرالعلوم(ع) و عضویت در شورای پژوهشی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی از سوابق ایشان در دفتر تبلیغات اسلامی می‌باشد. این چهره برجسته علمی و سیاسی، تا واپسین روزهای حیات خود به فعالیت‌های علمی و آموزشی در دانشگاه تهران ادامه می‌داد و در تاریخ چهارم آبان ماه ۱۴۰۱ بر اثر ایست قلبی، چشم از جهان فروبست. پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
بعد از وفات.pdf
1.67M
ویژه نامه دومین سالگرد درگذشت استاد استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران https://eitaa.com/shariflakzaei
دولت در اندیشۀ سیاسی امام موسی صدر نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسنده شریف لک زایی  دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و اندیشه سیاسی، قم، ایران  10.22070/NIC.2024.18805.1300 چکیده پرسش اصلی مقاله این است که از نگاه امام موسی صدر، دولت چه ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند نقش پیش‌برنده جامعه را ایفا کند. مدعا این است که صدر دراین‌باره نگاه جامعی دارد و همزمان که وضعیت موجود دولت را نقد می‌کند، راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهد که در اثر آن دولت سامان بهتری می‌یابد و برای پیشرفت در جامعه نقش مهم‌تر و ایجابی‌تری ایفا می‌کند. در توضیح مدعا می‌توان به ایدۀ اصلی و کلیدی صدر در لبنان اشاره کرد. ایشان در میانۀ یک نظام سیاسی فرقه‌گرا و یک دولت سکولار به‌‌دنبال ایجاد راه سومی است که بتواند با توجه به مشترکات دینی موجود در جامعۀ لبنان از حضور مؤثرتر دین در این جامعه دفاع کند. درواقع صدر بر آن است که ارزش‌های دینی را در دولت جاری کند که در اثر آن انسان متعالی خلق و هستی یابد و حیات اجتماعی او سرشار از ارزش‌های متعالی شود. صدر دین اصیل را برای حضور در صحنۀ اجتماع و عرصۀ زیست جمعی و زندگی انسان می‌داند؛ ازاین‌رو از حضور اجتماعی دین دفاع می‌کند. دو مانع عمده در پیش روی صدر، نظام سیاسی و اجتماعی فرقه‌گرایانه و مشی سکولار دولت و جامعۀ لبنان و غیبت دین و ارزش‌های دینی از صحنۀ اجتماعی است. صدر در دورۀ حضور بیست‌سالۀ خود در لبنان هر دو مسیر را نادرست می‌داند و بر راه سومی تأکید می‌کند؛ یعنی بهره‌گیری از مشترکات ادیان در ساخت جامعه و حل مشکلات انسان؛ بنابراین نگاه صدر به دولت نیز خارج از این وضعیت نیست. طرحی که وی پیش پای انسان قرار می‌دهد، افزون بر ابتنای آن بر حضور اجتماعی دین، دولتی است که از مشکلات فرقه‌گرایانه و مصائب سکولاریسم فارغ باشد. وی نام چنین دولتی را «دولت آسمانی» می‌نامد که می‌تواند فراتر از نگاه و مشی نظام فرقه‌گرایانه و مشی و مرام سکولار به ادارۀ یک جامعه بیندیشد و برای انسان چاره‌اندیشی کند. در این مقاله به مباحث سلبی و ایجابی و ماهیت دولت و مناسبات سیاست با دین و دوگانۀ فرقه‌گرایی و سکولاریسم در بحث دولت اشاره و مباحث امام صدر تحلیل شده است.   منبع: فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، دوره ۷، شماره ۱۳، فروردین ۱۴۰۳. کلیدواژه‌ها ، دین، سیاست، , فرقه‌گرایی، سکولاریسم، ساختار سیاسی، امام موسی صدر دولت در اندیشۀ سیاسی امام موسی صدر https://nic.shahed.ac.ir/article_4471.html https://eitaa.com/shariflakzaei
20.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ تصویری ستاد نکوداشت علما و نخبگان دزفول با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان، دانشگاه جندی شاپور، دانشگاه آزاد دزفول، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار کرد: ❇️ مراسم نکوداشت مقام علمی فیلسوف سیاسی معاصر، استاد علیرضا صدرا 🔸 همراه با رونمایی از آثار استاد صدرا و حضور اساتید برجسته از تهران و قم 🔘 روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول https://eitaa.com/iaudez
🟥 شورایعالی امنیت ملی و وزارت کشور هم جزو مقصرین حوادث سیستان و بلوچستان هستند! 🔺️ده نفر از فرزندان میهن در استان سیستان و بلوچستان از سوی ضد انقلابیونِ وارداتی به شهادت رسیدند؛ اگر به ندای عقل و تجربه دنیا اعم از اروپایی و آسیایی در تقسیمات و آمایش استان‌ها گوش نکنیم این شهادت‌ها و خسارت‌ها بیشتر خواهد شد؛ کما اینکه با محاسبه‌ی ترورها و عملیات‌های ضد ایرانی در این استان تعداد شهیدان در سیستان و بلوچستان به حدود ۷۰ نفر رسیده است! در جلسات تخصصی گفتم و اینک نیز به دبیر شورایعالی امنیت ملی و وزیر کشور تذکر می‌دهم و در اسرع وقت در صحن مجلس شورای اسلامی هم هشدار خواهم داد که صرفنطر از الف)ایجاد دیوارهای مرزی ب)هوشمند سازی میله‌ها و دیوارهای مرزی ج)مبارزات مستمر علیه سرویس‌های فرامنطقه‌ای د)ارتقای سطح همکاری با کشورهای همسایه و تذکر به ایشان برای مسئولیت پذیری، به کوچک سازی این استان پهناور اقدام نمایند؛ 🔺️عقل می‌گوید اداره‌ی ۱۵۸۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان با آمایش کنونی استان سیستان و بلوچستان در نسبت با دیگر استان‌ها و منابع مالی، پرواضح است که تبعیضی آشکار در حق مردمان غیور این استان، موضوع را به مسآله‌ای ضد سرمایه اجتماعی تاریخیِ وطن خواهیِ بلوچ‌ها و سیستانی‌ها تبدیل کرده است؛ 🔺️در حالی که رفاقت بلوچ‌ها و سیستانی روز به روز در سیستان و بلوچستان عمق می‌یابد اما چگونه می‌توان با وجود جنگ‌های اطلاعاتی که کشورهای فرامنطقه‌ای با ایران عزیز در این استان که بیش از ۱۱ درصد از مساحت ایران را بخود اختصاص داده است به اداره این استان پرداخت در حالیکه ظرفیت‌های ممتاز ژئوپلتیک، سرمایه‌های عظیم نیروی انسانی، معادن بسیار غنی، ظرفیت سرشار اقتصاد دریا و....؛ همه چیز را برای تبدیل این استان پهناور به حداقل چهار استان فراهم کرده است؛ 🔺️از این رو با اینکه ترور اخیر ده تن از فرزندان قهرمان وطن، عملیاتی ضد ایرانی در همسویی با شرارت اخیر رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود اما بنظر می‌رسد شورای عالی امنیت ملی و وزارت کشور بخصوص در ماجرای اخیر به نحو غیر مستقیم جزو مقصرین به حساب می‌آیند! 🔺️ دکتر مجتبی زارعی؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی https://eitaa.com/Dr_Zareii_Siasatefetrat ایتا ✔️ 🔹️ توئیتر: http://mobile.twitter.com/MojtabaZarei50
شریف لک زایی
🟥 شورایعالی امنیت ملی و وزارت کشور هم جزو مقصرین حوادث سیستان و بلوچستان هستند! 🔺️ده نفر از فرزندان
پیرو حوادث تروریستی اخیر در استان سیستان و بلوچستان، که البته در گذشته هم سابقه دارد، دفاع عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تفکیک این استان پهناور، که یازده درصد کل ایران را شامل می‌شود، به چهار استان به منظور تأمین امنیت مرزهای میهن اسلامی و رشد و توسعه متوازن منطقه و رفع مشکلات آن اهمیت زیادی دارد.
برای رصد اخبار همایشها، رویدادهای علمی، فیلم و صوت در قلمرو اندیشه سیاسی اسلام، لطفا با کانال انجمن مطالعات سیاسی حوزه همراه شوید. https://eitaa.com/anjomanesias
چه چیز به مردم وحدت و یگانگی می دهد؟ در یکی از خطبه‌های نهج البلاغه می‌فرماید: ایّها النّاسُ إنَّما یَجمَعَ النّاس الرِّضا و السُّخطُ (یا: و السَّخَطُ (شاید هردو درست باشد.) ایها الناس! مردم را دو چیز در خود جمع می‌کند، دو چیز به مردم وحدت و یگانگی می‌دهد (خیلی تعبیر عجیبی است یعنی اگر در آن دو چیز یگانه باشند آنها یکی هستند؛ چی؟ خشنودی و خشم. اگر مردمی ‌از نظر خشنودی با یکدیگر اشتراک داشته باشند یعنی همه یک چیز را بخواهند، راضی به یک چیز باشند؛ و اگر مردم در خشم و نفرت نسبت به چیزی شرکت داشته باشند، همه از یک چیز تنفر داشته باشند اینها یگانه هستند. مثلا همین انقلاب ایران نشان داد که یکدفعه تمام ملت یکصدا نسبت به یک رژیم و جریان و سمبل، خشم و نفرت داشتند، پس مردم در این احساس یک واحد را به وجود آوردند. مردم بر یک امر مثبت راضی و خشنود بودند، یکصدا می‌گفتند: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی؛ این است که به مردم وحدت می‌بخشد. استاد مطهری، انقلاب اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ، ص97 https://eitaa.com/shariflakzaei