eitaa logo
محمدرضا شایق
956 دنبال‌کننده
98 عکس
99 ویدیو
6 فایل
عضو هیأت علمی دانشگاه یزد مدرس حوزه و دانشگاه **این کانال توسط ادمین اداره می‌شود** وبسایت شخصی: shayeq.ir اینستاگرام: https://instagram.com/shayeq.ir تلگرام: ‌t.me/shayeq_ir ایتا: @shayeq_ir روبیکا: Rubika.ir/shayeq_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
1.66M
1.25M
دوره فشرده خاتمی شناسی.mp3
5.31M
دوره فشرده خاتمی شناسی! 👤 محمدرضا شایق (عضو هیأت علمی دانشگاه) لطفا با تمام توان انتشار دهید تا انشاء الله نسل جوان این جماعت را بهتر بشناسند و بار دیگر فریب دروغ‌هایشان را نخورند.
ظریف شناسی.mp3
2.92M
آقای ظریف! رقم مغلطه بر دفتر دانش نزنید سِرِّ حق بر ورق شعبده ملحق نکنید محمدرضا شایق عضو هیأت علمی دانشگاه
1.62M
🔹نقش انتخابات فردا در ظهور امام زمان (عج)رأی اشتباه در این انتخابات دست ردی به سینه امام زمان (عج) است. ✅ رأی به اصلح در این مرحله حیاتی، همانند بیعت رضوان است. 🔸در بیعت رضوان که تجدید عهد مؤمنان با رسول خدا (ص) بود، خداوند متعال مؤمنان را به شکل منحصر به‌فردی مورد مدح و تمجید قرار داده است... محمدرضا شایق عضو هیأت علمی دانشگاه
2.49M
آقای پزشکیان! شما در سخنانتان قرآن و نهج البلاغه می‌خوانید ولی اعمال و تفکرات حامیان مورد قبول شما که ظاهرا مصمم بر ادامه راهشان هستید سراسر با قرآن در تعارض است. محمدرضا شایق عضو هیأت علمی دانشگاه
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم انا نرغب الیک فی دولة کریمة تعز بها الاسلام و اهله اکنون که ملت ایران با حضور خود در عرصه انتخابات آقای دکتر پزشکیان را به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران برگزيده است، به پیروی از امر ولی امر، رهبر معظم انقلاب، وظیفه شرعی ما همراهی و حمایت از دولت در جهت خدمت به مردم و کشور اسلامی است. امیدواریم که رئیس جمهور محترم همانطور که قبل از رأی آوردن با اشاره به آیات و روایات بر اقتدا به شیوه علوی تاکید داشتند، بعد از این نیز بر همین رویه استقامت ورزیده، عمل بر محور عدالت را معیار قرار داده و در انتخاب کارگزاران (همانطور که در نامهٔ اخیرشان ذکر شده) فقط شایستگی و توانمندی را ملاک گزینش قرار دهند و رهنمودهای رهبر معظم را چراغ راه خود سازند تا انشاالله راههای پیشرفت کشور هموار گردد. محمدرضا شایق
4)sokhanrani-moharam1403-shab9-14030424.mp3
26.96M
توصیه می کنم این سخنرانی از جناب حجة‌الاسلام مهدوی نژاد را بشنوید. حقیقتی که از آن غفلت شده و مقام معظم رهبری در پیام اخیر خود به جوانان غربی به آن اشاره فرمودند. ______________________ محمدرضا شایق
🏴 السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ، وَعَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَعَلَىٰ أَوْلادِ الْحُسَيْنِ ، وَعَلَىٰ أَصْحابِ الْحُسَيْنِ؛ ♦️أَعْظَمَ اللّٰهُ أُجُورَنا بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عليه السلام، وَجَعَلَنا وَإِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاٰمُ
هدایت شده از محمدرضا شایق
31.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخ به شبهات داود فیرحی در رابطه با عزاداری امام حسین علیه‌السلام محمدرضا شایق _________________ @shayeq_ir
محمدرضا شایق
پاسخ به شبهات داود فیرحی در رابطه با عزاداری امام حسین علیه‌السلام محمدرضا شایق _________________
تذکر مهم: سخنرانی مذکور در این کلیپ، از دکتر داود فیرحی نیست. متاسفانه، در فضای مجازی به اسم ایشان منتشر شده ولذا اینجا به اشتباه به ایشان نسبت داده شده است. لطفاً در صورت بازنشر، اطلاع دهید.
بسمه تعالی جریمه ی نقدی، قانون مشروع یا نامشروع؟! یکی از روش های بازدارنده ی جرائم در دنیای امروز جریمه ی نقدی است که البته در بسیاری از مواقع برای دولت ها بیش از اینکه مقابله با جرم مراد باشد اخاذی از مردم و پر کردن کیسه دولت هدف است. متأسفانه در نظام جمهوری اسلامی نیز این روش جریان دارد و عمده ی این جرائم از طریق نظام قضایی، شهرداری و راهنمایی و رانندگی صورت می گیرد. حال جای سؤال است که مبنای مشروعیت این کار از نظر اسلام چیست؟ به عبارت دیگر با چه سبب شرعی این مال از ملکیت مالک آن (که چاره ای جز پرداخت جریمه ندارد) خارج شده، به ملک حکومت و دولت در می آید؟ و طبیعی است که اگر سببی وجود نداشته باشد تملک قهری این مال توسط دولت و نهاد های وابسته غصب محسوب شده و تصرف در آن تصرف حرام خواهد بود! عمده جوابی که می دهند این است که به حکم حکومتی این مال از مردم گرفته می شود. ولی سوال این است که آیا حاکم می تواند بدون سبب شرعی حکم به اخراج اموال مردم از ملک آنان نماید؟ اسباب شرعی انتقال ملک موارد معینی مثل وارثت، هبه، معامله و نظایر آن است. کدام سبب شرعی موجب خروج مال فرد جریمه شونده از ملک او می شود؟ اگر بگویند حاکم نیاز به سبب شرعی برای گرفتن مال مردم ندارد، بلکه هرگاه او حکم کند این حکم سبب شرعی برای تملک مال دیگری ایجاد می کند، در این صورت باید پرسید پس معیار عدالت حاکم چیست؟ با این مبنا باید گفت حاکم شرع هر کاری کند همان عدل است و هر حکمی دهد خداوند آن را امضا می کند و آیا این غیر از همان تصویب اهل سنت است که فقهای امامیه بر بطلان آن اجماع دارند؟! به عبارت دیگر آیا شرع معیار عمل حاکم است یا عمل حاکم معیار شرع است؟ اگر شرع معیار عمل حاکم است پس برای اخراج مال از ملکیت فردی به امر حاکم باید سبب شرعی وجود داشته باشد که در جریمه نقدی وجود ندارد. و اگر بگویند عمل حاکم معیار شرع است در این صورت باید بگویند فرق این حرف با تصویب باطل چیست؟! [توضیح این که گروهی از فقهای اسلامی (اهل سنت) معتقدند که اگر مجتهد در حکم خود به خطا رود خدای متعال حکمی جدید موافق نظر مجتهد انشاء می کند!! این نظریه به اجماع فقهای امامیه مردود می باشد] ‌ اگر بگویند سبب خروج مال جریمه از اموال جریمه شونده یا سبب تملک دولت نسبت به این مال فعل خطای این فرد است؛ می پرسیم آیا به سبب خطا (مثلا سرعت غیر قانونی) بخشی از مال متخلف از ملکیت او خارج شده و به ملک حکومت در می آید؟! جای تاسف است که در نظام اسلامی این روش باری سنگین بر دوش مردم گردیده و همه هم به اسم اسلام و احکام دین تمام می شود و ارادت مردم را نسبت به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی کم می کند. ادامه دارد.... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ محمدرضا شایق
محمدرضا شایق
بسمه تعالی جریمه ی نقدی، قانون مشروع یا نامشروع؟! یکی از روش های بازدارنده ی جرائم در دنیای امروز
بسمه تعالی جریمه ی نقدی، قانون مشروع یا نامشروع؟! قسمت دوم: ایراد های وارد بر جریمه ی نقدی با مبنای شرعی : ۱- اولین ایراد شرعی این کار آن است که همانطور که بیان گردید. هیچ سبب شرعی که باعث انتقال مال از ملک جریمه شونده به ملک دولت باشد وجود ندارد. ۲- طبیعی است که طبق احکام اسلام مجازات متوجه متخلف می شود نه غیر او و در اسلام قاعده ی نفی وزر بر اساس قرآن و روایات شاهد این موضوع اجماعی است. اما جریمه از فرد متخلف باعث می شود که از حق واجب النفقه وی نیز گرفته شود و این ضد قاعده ی نفی وزر است. و خدای متعال فرموده است:«ولا تزرُ وازرةٌ وزر اُخری.» ۳ـ از اشکالات دیگر جریمه نقدی آن است که بازدارندگی آن برای فقیر و غنی یکسان نیست؛ یعنی برای آن که ثروتمند است اصلا بازدارنده نیست و برای فقیر شکننده و آزار دهنده و تشدید فقر اوست و این هردو بد و نادرست است. در آمار ها می خوانیم که فقط راهنمایی و رانندگی هرسال بیش از شش هزار میلیارد تومان از مردم به عنوان جریمه می گیرد. مبالغی که دستگاه قضایی و شهرداری می گیرند نیز دست کمی از این مبلغ ندارد. نکته پایانی: سوال این است که اگر مراد، بازدارندگی است نه کسب، مگر راه منحصر باز دارندگی، گرفتن مال مردم است؟ قطعا اینطور نیست و راه های بسیار دیگری وجود دارد که می توان متخلف را جریمه کرد و مانع تکرار جرم او شد بدون اینکه مالی از او سلب شود. خدای متعال در دینش برای بازدارندگی از جرم جریمه هایی قرار داده است که همان حدود الهی است . بی شک حکم خدا دقیق ترین و متعالی ترین و بهترین شیوه برای جلوگیری از جرم است بشرط اینکه ناقص اجرا نشود چون اگر احکام اسلام ناقص اجرا شود نور افشانی نخواهد کرد. لکن ما این حدود الهی را عمدتا تعطیل کرده‌ایم و جریمه فقط گرفتن مال مردم شده است. اگر واقعا قصد ما از جریمه مالی، بازدارندگی از جرم است چرا حدود خدای متعال را تعطیل کرده ایم؟! مگر ما بهتر از او راه بازداشتن از جرم را می‌دانیم؟ جالب این است که آمده‌اند جریمه رانندگی در حین مستی را افزایش داده‌اند تا بازدارنده شود!! جناب قانون گذار! چرا جریمه خدا که حد زدن به شارب الخمر است را تعطیل کرده‌ای و به‌جای آن سلیقه خودت را قانون کرده و از فرد مست پول می گیری؟!! فردی که ماهی چند میلیارد درآمد دارد به چند میلیون جریمه نقدی شما می خندد و دفعه بعد یک پیمانه هم به افتخار تو می‌زند و اگر هم در حال مستی در رانندگی کسی را بکشد شرکت بیمه دیه‌اش را می‌دهد. خب اگر به نظر شما راه بازدارندگی این است، بیایید به جای حدود قذف و زنا و لواط و سحق و شرب خمر و نظایر آن (که الآن بکلی تعطیل شده) بجای اجرای سایر حدود الهی هم قانون جریمه نقدی بگذارید و کلا حدود الهی را تعطیل کنید و اسمش را هم بگذارید حکم حکومتی!!! عده‌ای می‌گویند این رسم (جریمه نقدی) در همه جای دنیا رایج است. عجب دلیلی! ما انقلاب کردیم که در این کشور قانون خدا اجرا شود و دنیا را به راه خدا که قیام به عدالت است دعوت کنیم یا این که خود از روشهای نادرست رایج در دنیا تقلید کرده و برای آن توجیه شرعی درست کنیم و اسم اسلام روی آن بگذاریم؟!! بیاییم دست از این کار برداریم و اموال مردم را به اسم جریمه و با عنوان قانون از آنان سلب نکنیم و به همان مقداری که از راه مشروع برای دولت فراهم می‌شود قناعت کنیم تا خدا ابواب برکات خود را بگشاید که حتما خواهد گشود و این وعده حق الهی است که: «بقیَّتُ الله خیرٌ لکم ان کنتم مومنین» و «و لو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والارض» اِن اُریدُ الا الاصلاح مَا استَطَعتُ..»
به نام خدا من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتطر و ما بدلوا تبدیلا. شهادت اسطوره مقاومت و ولایتمداری شهید مجاهد سید حسن نصرالله را به همهٔ مؤمنین و مسلمین تسلیت عرض می کنم. براستی چه شد که دشمن بز دل صهیونیستی در این دو ماه اینقدر پر رو و جری شده و حجم جنایات خود را چند برابر افزایش داده است؟ عزیزانی که کانال بنده را پیگیری می‌کنند یادشان هست که قبل از انتخابات در وُیسی (برای مشاهده اینجا کلیک کنید) عرض کردم که اگر آقای دکتر پزشکیان رأی آورَد و تفکر دولت روحانی و ظریف برگردد، جبهه مقاومت تضعيف، و اسرائیل برای حمله به لبنان جرأت پیدا خواهد کرد و دیدیم که همین هم شد و خون شهیدان بزرگی چون هنیه و سید حسن نصرالله و بسیاری از فرماندهان مقاومت به زمین ریخت. امروز نه تنها عده‌ای، از تنها ماندن حزب الله در درگیری با اسرائیل سخن می‌گویند بلکه آقای پزشکیان در سازمان ملل در اوج تهاجم و جنایات اسرائیل از به زمین گذاشتن سلاح حرف می‌زند. ایشان با خواندن قرآن و نهج البلاغه اعتماد مردم را جلب نمود و رای آورد ولی عملکرد امروز ایشان با دستورات قرآن و حقایق نهج البلاغه همراه نیست. قرآن کریم می‌فرماید: «شما را چه شده که در راه خدا نمی‌جنگید در حالی که مردان و زنان و کودکان ناتوان می‌گویند خداوندا ما را از این سرزمین ستمگران نجات بخش و از نزد خود ولی و یاوری برای ما قرار ده» که مصداق آن مردم مظلوم فلسطین و جنوب لبنان هستند. اما آقای ظریف در مقابل جنایات وحشتناک اسرائیل جنایتکار می‌گوید «اینها تله جنگ است و ما در تله جنگ نخواهیم افتاد!!» و به این ترتیب به صهیونیستها اطمینان داد که میدانتان باز است، هر جنایتی بکنید ما اقدامی نخواهیم کرد. و آقای رئیس جمهور در اوج نسل کشی اسرائیل می‌گوید ما نمی‌خواهیم بجنگیم ما می‌خواهیم با همه آشتی کنیم. قرآن کریم می‌فرماید: «سلاح و مراقبت خود را برگیرید... » و می‌فرماید «.. کافران دشمن آشکار شمایند.» و می‌فرماید: «آنقدر با شما می‌جنگند تا اگر بتوانند شما را از دینتان برگردانند» آقای پزشکیان می‌گوید ما حاضریم سلاحمان را کنار بگذاریم به شرطی که اسرائیل هم کنار بگذارد!! خوب اگر به فرض محال اسرائیل از جنایات خود پشیمان شد و سلاحش را کنار گذاشت و صلح کرد تکلیف جنایاتی که کرده و سرزمین فلسطین که غصب نموده چه می‌شود؟! صلح اسرائیل این است که سرزمین فلسطین را رها کند و برودو به قول معروف، توبهٔ گرگ مرگ است. و به راستی آیا با دو کلمه نصایح عامیانهٔ شما واقعاً اسرائیل چنین تصمیمی خواهد گرفت؟! قرآن کریم مسلمانان را به خاطر زمین گذاشتن سلاح و نرفتن به جهاد توبیخ می‌کند و می‌فرماید «ای مومنان شما را چه شده که وقتی امر به جهاد می‌شوید به زمین (دنیا) چسبیده اید آیا به زندگی دنیا بجای آخرت راضی شدید؟!...» و آقای پزشکیان در اوج جنایات وحشیانه اسرائیل و آمریکا دم از به زمین گذاشتن سلاح می‌زند. آقای پزشکیان شما خود گفتید دیپلماسی و سیاست نمی‌دانید و به نظرم چیزهای دیگری هم نمی‌دانید مثلاً نمی‌دانید که حفظ امنیت گاهی با هجوم به دشمن است دشمنی که اگر به او فرصت بدهی حتماً به تو هجوم خواهد کرد و تلفات خواهد گرفت و اگر ذره‌ای از جانب تو احساس سستی در جهاد کند با قوت به تو دستبرد خواهد زد و حتی در خانه‌ات مهمانت را هم ترور خواهد نمود و وقتی دید که تو در گرفتن انتقامش تردید داری فرماندهان حماس و حزب الله را یکی یکی ترور می‌کند و حتی برای ترور سید حسن نصر الله هم موشکی با سر جنگی یک تُنی می‌زند و ده‌ها برج را با جمعیت آن ویران می‌کند. آری این سیلی‌ها که به صورت مردم مظلوم مسلمان می‌خورد نتیجه تردید ما در انتقام است. من نمی‌دانم آقای پزشکیان چگونه نهج البلاغه را خوانده است حضرت به یارانش که به فکر در رفتن از جهاد با دشمن بودند می‌فرماید: «به شما حیله می‌کنند و شما به آنها حیله نمی‌کنید از شما تلفات می‌گیرند و شما خشمگین نمی‌شوید...» و به آنها فرمود: «ننگ بر شما آنگاه که چون هدفی شدید که (توسط دشمن با تیر) زده می‌شوید، غارت می‌شوید و بر دشمن نمی‌تازید، با شما می‌جنگند ولی با آنها نمی‌جنگید.» 👈ادامه...
آقای دکتر پزشکیان! یک بار دیگر نهج البلاغه و قرآن را کامل بخوانید؛ امیرالمومنین علیه السلام فرمود: «به خدا هر قومی که اجازه دهد دشمن در خانه‌اش با او بجنگد خوار و ذلیل خواهد شد» با آمدن شما و مشاهده سستی شما و همراهانتان در زدن مشت محکم بدهان دشمن، اسرائیل جرات کرد که مهمانتان شهید هنیه را در کنار شما به شهادت برساند و با قلدری گفت دشمنان ما هیچ جا امنیت ندارند و هیچ طور هم نشد. براستی آیا شما به آیات و روایاتی که می‌خواندید عمل کردید؟! آقای رئیس جمهور! کارشناسانی که می‌گفتید، امثال آقای ظریف هستند؟ بی شک تفکرات امثال این آقا، خود و شما و کشور را به روز سیاه خواهد نشاند. راه نجات شما یک چیز بیشتر نیست و آن این که رهنمودهای رهبری را در همهٔ امور نصب العین قرار دهید و از پیروی این رفیقان نا اهل حذر کنید و الا مصداق همان آیه ای خواهید شد که در بدو ورودتان به کاخ ریاست جمهوری به شما هشدار داد. محمدرضا شایق عضو هیئت علمی دانشگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️تاوان دیپلماسی بلد نبودنتان را محور مقاومت با خونشان پس می‌دهند. رسول خدا (ص) فرمود: هرکس عهده دار کاری (از مسلمین) شود و بداند تواناتر از او هم وجود دارد و مقام را به او نسپارد به خدا و رسول و همه مؤمنان خیانت کرده است. آقای پزشکیان! آیا واقعا خود را لایقترین برای ریاست‌جمهوری ایران اسلامی میدانید یا بقول خودتان نه ديپلماسي بلدید نه سیاست؛ ولی اصرار کردید که بر این منصب بنشینید؟!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
〽️آقایان روسای دولت! غیرت، شجاعت، مردانگی، عزت و مقاومت در برابر دشمن را از این مرد یاد بگیرید.
لینک عضویت در کانال تفسیری از قرآن کریم استاد شایق ( جلسات سه شنبه ها ) : https://eitaa.com/joinchat/723386386Cb6c975f294 لینک عضویت در کانال مبشران غدیر بابت تفسیر نهج البلاغه و صحیفه سجادیه ( جلسات یکشنبه ها و چهارشنبه ها ) : https://eitaa.com/joinchat/2250178563C306594aa20 لینک عضویت در کانال مسجد امام علی بن موسی الرضا علیه السلام خیابان آذریزدی ( جلسات یکشنبه ها ) : https://eitaa.com/emamreza_masjed لینک عضویت در کانال شرحی بر صحیفه سجادیه توسط دکتر شایق ( جلسات یکشنبه ها ) : https://eitaa.com/Commentary_on_Safiha_Sajjadiyeh لینک عضویت در کانال گروه فرهنگی هنری هدایت ( بابت تفسیرهای ضبط شده ) : http://Eitaa.com/HedayatGroup1395 لینک عضویت در کانال استاد شایق ( بابت مطالب کلی ) : https://eitaa.com/joinchat/3614572551Cc7ccc35a62
عدالت کیلویی چند؟! بسمه تعالی از عجایب لطف عام الهی و رحمانیت او که عالم هستی را فرا گرفته است این است که عدل خود را حتی از سرسخت ترین دشمنان خود هم دریغ نفرموده است. هیچ گناهکار ستمگری در عالم نمی تواند گناهی کند که خدای متعال را وادار کند که در مجازات ستمش به وی ستم کند. او با ظلم ظالم با ظلم متقابل مواجه نمی شود بلکه با عدل خود او را محاسبه می کند و خودش در مورد قیامت فرموده است «لا ظلم الیوم» (امروز هیچ ظلمی نیست) و بدین ترتیب عدالت را حتی از پست ترین ها هم دریغ نکرده است. عدالت، گران ترین کالای دنیاست وسنت لا یتغیرالهی این است که عدالت به همه ی بندگان بدون استثناء بصورت مجانی برسد. عدالت مثل طلا و نقره مادی نیست تا وزن پیدا کند و قیمت مادی برای آن زده شود بلکه از جهت مادی بی وزن است لذا هزینه ای مادی در ازای آن گرفته نمی شود اما طلا و نقره وزن دارند و باید برای خرید آن هزینه داد. لکن قیمت عدالت معنوی است و در این مجال خیلی گران است و تنها ثمنی که میتواند بهای آن را بپردازد بهشت رضوان است نه اجرت دنیا، و آن که برای عدالت ورزیدن بین مردم اجرت طلب میکند هرگز قائم به قسط و مجری عدالت نتواند بود. عدالت مثل هوای حیات بخش است که حق طبیعی همه ی بندگان است؛ آیا می شود از مردم به خاطر نفس کشیدن هزینه گرفت؟! به همین سبب است که آیین الهی اسلام اجرت گرفتن از شاکی و متشاکی را بر قاضی حرام ساخته و آن را رشوه نامیده است. در روایت نبوی سه گروه لعنت شده اند از جمله مردی که مردم محتاج قضاوت او هستند و او از آنها پول بخواهد. هر انسان منصف که به بصیرت نظر کند می فهمد که علت تحریم اجرت گرفتن بر قاضی آن است که عدالت حق مجانی همه ی خلایق از بد و خوب است و چون مردم به آن محتاجند وظیفه اوست که این حق را بدون اجرت به آنها برساند همانطور که در روایت نبوی به این حقیقت اشاره دارد؛ می فرماید: لعنَ اللهُ رَجُلاً احتاج الناس الیه لِتَفَقُّهِهِ فَسَاَلَهُم الرشوةَ خدا لعنت کند...مردی که مردم به (قضاوت) او به خاطر دانشش محتاج اویند و او از انها رشوه (مزد) بخواهد. جالب این که در روایات اجرت گرفتن قاضی رشوه نامیده شده است! یکی از اخلاق‌های خطرناک آن است که بدون تأمل در حکمت‌های حکم شارع فقط صورت مسئله را موافق حکم شرع، آراسته می کنیم و دیگر کار به واقع و و حکمت های در معرض دید آن (که در ادله ی شرعی آمده یا عقل می فهمد) نداریم. بعد هم نتیجه کارمان می‌شود مخالفت با اهداف و اغراض شارع مقدس. چه‌آنکه خداوند متعال خود تأکید دارد که اجرای احکام حتما باید با بصیرت باشد. (قُلۡ هَٰذِهِۦ سَبِيلِيٓ أَدۡعُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا۠ وَمَنِ ٱتَّبَعَنِي....) (یوسف، 108) نمونه ی آن به نظرم همین موضوع است. ظاهر حکم این است که شارع فرموده که اجرت گرفتن قاضی از مراجعین رشوه و حرام است. ما فکر نکرده ایم که علت این تحریم آن است که عدالت حق بلا استثنای تمام انسان‌ها است و خداوند اجازه نداده که عدالت برای هیچ کس هزینه داشته باشد. به سبب همین عدم توجه به باطن حکم و حکمت روشن و واضح آن می گوییم خوب، قاضی حق گرفتن مزد ندارد اما دستگاه قضایی هزینه دادرسی می گیرد!! و دقیقا به نقیض غرض شارع در این حکم عمل می کنیم. امروز در کشور ما مثل سایر نظام های حقوقی بشری(که کاری به اسلام ندارند) وصول به عدالت هزینه پیدا کرده و گاه چنان است که عده ای از مردم به خاطر نداشتن هزینه دادرسی در امور مالی مجبورند از حق خود صرف نظر کنند. مثلا اگر بیوه زنی که جز چند طفل یتیم چیزی ندارد به دستگاه قضایی مراجعه کند تا به خاطر زمینِ گران قیمتی که مال شوهرش و تنها میراثش بوده و غاصبی آن را تصرف کرده اقامه دعوی کند و مثلا قیمت آن زمین صد میلیارد تومان باشد و آن زن هیچ مالی نداشته باشد که هزینه دادرسی را بدهد دادگاه از او دو تا پنج میلیارد تومان(در بعضی موارد) مطالبه می کند. خوب این زن این پول را از کجا بیاورد؟!! با این وضع مجبور است از خیر مال خود بگذرد و به فقر و ذلت احتیاج به مردم تن در دهد و آن غاصب مال او و ایتامش را تصاحب کند. نتیجه این سبک کار این شده که مردم باید برای رسیدن به حقوق مالی خود هزینه‌های سنگین بدهند و عده زیادی از آنها هم که هزینه دادرسی را ندارند از حق خود چشم پوشی کنند و عده‌ای هم بعد از دادن پول زیاد، به عنوان هزینه دادرسی، به دلایلی از جمله نداشتن مدرک کافی یا ناتوانی قاضی در تشخیص حق و .... به حق خود که نمی‌رسند، مال دیگری را هم از دست بدهند. اما بعد که داد مردم در می‌آید که «این چه روشی است؟» بگوییم آقا این قانون طبق موازین شرع است!! خوب چه توقعی از این فرد گرفتار است که ارادتش به شرع مقدس باقی بماند و به حجاب و عفاف و سایر ارزش ها و احکام اسلامی پایبند باشد؟ ادامه دارد... محمدرضا شایق عضو هیئت علمی دانشگاه
عدالت کیلویی چند؟ (بخش دوم) جالب این که دادگاه، هزینه دادرسی را متناسب با مقدار مال مورد نزاع مطالبه می‌کند نه مقدار زحمتی که برای احقاق حق صاحب حق کشیده می‌شود. مثلا اگر مال مورد نزاع پانصد میلیارد تومان باشد اما به دلیل شفافیت مدارک شاکی به یک جلسه دادگاه بیشتر نیاز نداشته باشد صاحب حق حداقل باید دوازده میلیارد تومان هزینه دادرسی به دادگاه بدهد در حالی که احقاق حق برای دادگاه زحمتی در بر نداشته است. و اگر شخصی بحق یا ناحق به پرداخت ده میلیارد تومان به مدعی محکوم شود و بخواهد اعتراض کند باید سيصد میلیون تومان هزینه ی دادرسی به حساب دادگاه واریز کند و اگر واقعا در قضیه محق باشد و اعتراضش هم رد شود از چند طرف گزیده شده است!! خوب حرف ما این است که این قانون چه مبنای شرعی دارد؟ اگر این کار درست است حق سایر اصنافی که به مردم خدمات ارائه می‌دهند نیز خواهد بود که همینطور رفتار کنند مثلا بنا و برق کار و نقاش و گچ کار به نسبت قیمت خانه‌ای که روی آن کار می‌کنند مزد بگیرند مثلا بنا بگوید ماهانه نیم درصد قیمت خانه را می‌گیرم و اگر قیمت پنجاه میلیارد تومان باشد بنا در ازای هرماه کار دویست و پنجاه میلیون مطالبه کند و هکذا سایر اصناف. مرده شورها هم درصدی کار کنند. مثلا برای شستن مرده ای که کارخانه‌دار و تاجر بوده دویست میلیون بگیرند. آیا این رواست؟! اگر بگویند روا نیست می‌پرسیم چطور برای شما رواست ولی برای دیگران روا نیست؟ مگر ما شریک مال مردمیم که برای احقاق حقشان در مالشان در صدی شریک میشویم؟!! جالب است که گروههای طرف حساب دستگاه قضا مثل وکلا و کارشناسان نیز همینطور با مردم معامله می‌کنند. آقای وکیل نگاه نمی‌کند که این وکالت چقدر وقت می‌گیرد (چه بسا بیش از یک هفته کاری وقت وکیل را نگیرد) بلکه طبق وزن لقمه، درصد تعیین می‌کند و به همین دلیل گاه در یک پرونده سنگین دهها میلیارد تومان به خاطر صرف زمان کم، به وکیل می‌رسد که چند برابر کل درآمد سی سال کار یک استاد دانشگاه است، که گاهی یک یا دو رتبه از جهت مدرک از این وکیل بالاتر می‌باشد. کارشناسی نیز همین طور است؛ آقای کارشناس در عرض ده دقیقه نگاهی به ملک مورد نزاع می‌کند و نظر خود را می‌نویسد و در ازای آن ده تا بیست میلیون از صاحب مال مطالبه می‌کند در حالی که یک کارگر در عمق معدن با جان خود بازی می‌کند و همین مبلغ را با یک ماه کار طاقت فرسا و خطرناک می‌گیرد و یک رفتگر(که اگر نباشد شهر را گند می‌گیرد) و یک نیروی خدماتی بیمارستان که به سخت ترین و پست ترین کارها تن در می‌دهد حداقل دستمزد را می‌گیرند. یعنی به اندازه نیم ساعت کار آقای کارشناس با مدرک لیسانس یا فوق لیسانس! و مردم وقتی دیدند مجلس و دولت و نهاد قضا و نهادهای وابسته دارند این طور رفتار می‌کنند، از این گونه رفتارها درس ایثار و گذشت نمی‌گیرند! بلکه به همه ی خوبان بد بین شده شیطان به باور مردم القا میکند که دم از خدا و آخرت زدن ها(پناه به خدا) تزویری برای تسلط بر دیگران است! اعتقاد و ایمانشان تخریب می شود و هر کس به فکر بلعیدن دیگران می‌افتد و اینجاست که عدالت ذبح می‌شود. یک دندان پزشک یک ساعت روی دندان مریض کار می‌کند و بین هفت تا ده میلیون دستمزد می‌گیرد یعنی هر دقیقه‎‌ای بین صد تا صدو پنجاه هزار تومان. به عبارت دیگر درآمد سه دقیقه او معادل درآمد یک روز کار یک کارگر سخت‌کوش و درآمد دو ساعت او بیشتر از حقوق یک ماه اوست. سایر اصناف که شغل آزاد دارند نیز وقتی دیده‌اند به اسم قانون هرج و مرج نهادینه شده توسط صنف خود شبیه مقرارت فوق را وضع کرده و دارند مردم را غارت می کنند. البته این وسط دولت نیز سود می‌برد؛ زیرا هر چه مبالغ چرب ‌تری وارد کارت خوان‌های تحت کنترل شود مبلغ مالیات و عوائد و درآمد دولت بالاتر می‌رود صورت قانون هم که دارد و کسی نمی‌تواند معترض آن شود. این وسط بیچاره کسی که حقوق ثابت دارد و باید زیر دست و پا له شود و ناله‌اش به جایی نرسد. براستی عدالتی که ما از آن دم می‌زنیم این است؟! باید به مجالس قانونگذاری ما بخاطر این درک از عدالت و حق تبریک گفت و از مدعیان مصلحت اندیشی تعجب کرد که مصالح مردم را اینطور تشخیص داده و مصوب کرده‌اند و امیدوارم فقهای محترم شورای نگهبان حکم به عدم مغایرت این قوانین با شرع مقدس نکرده باشند و فراموشمان نشود که قیامت و محاسبه‌ ای بسیار سخت در راه است. آیا نباید ترسید؟! «فهل انتم منتهون»؟؟ 👉مشاهده مطلب سابق محمدرضا شایق عضو هیئت علمی دانشگاه
ظهور امام زمان (عج) و غیبگویی های رایج. ⭕️ این روزها تحلیل روایات امام علیه‌السّلام و تطبیق آن‌ها بر حوادث جاری بازار داغی پیدا کرده و عده‌ای هم بی محابا تطبیق و تحلیل و گاهی تعیین زمان می‌کنند و البته این از کارهای خطرناک و دارای عواقب بد است. 🔵روایات ظهور چند دسته‌اند: 🔹برخی روایات بی‌سند یا ضعیف السندند که قابل اعتماد نیستند. 🔹برخی از آن‌ها خبر واحدند و بین حدیث شناسان و فقها معروف است که خبر واحد در اعتقادات حجیت ندارد ( و موضوع ظهور از امور اعتقادی است) بنا بر این نمی‌توان با این اخبار واحد به اطمینان رسید. وانگهی این اخبار واحد نیز گاهی با هم تعارض دارند که باعث ضعف آن‌ها می‌گردد. 🔹بعضی از این اخبار هم قطعی‌اند که تعداد آن‌ها نسبت به اخبار واحد کمتر است. 🔹🔹 از این گذشته اخبار صحیح نیز بداء پذیرند، ☜ یعنی ممکن است بخاطر اعمال مردم قضای الهی تغییر کند. همانطور که در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام به این معنا تصریح شده است و ممکن است به این سبب خبری که امام در مورد ظهور داده‌اند اتفاق نیفتد. (اصول کافی.ج2. حدیث 945) 🔹🔹🔹 تنها خبری که در روایت آمده بداء پذیر نیست و تغییر نخواهد کرد خبر ظهور است. لکن روایتی که بیان کرده خبر ظهور سفیانی در شام قطعی است خود این روایت قطعی نیست بلکه خبر واحد است. پس احتمال دارد که ظهور سفیانی بداء پذیر باشد و شاید هم نباشد. 🟢آنچه مسلم است و ما باید در مورد امام زمان علیه السلام و ظهورش بدان پایبند باشیم چند نکته است که مغفول مانده است؛ 1️⃣ اینکه، مهدی علیه‌السلام وعده‌ی صدق خداست و شیعه و سنی بر موضوع مهدی از آل محمد اجماع دارند. حتی به اجماع فقهای اهل سنت منکر مهدی است. (زیرا حدیث متواتر نبوی از او خبر داده و منکر او منکر سخن رسول خداست و منکر رسول خدا صلی الله علیه و آله کافر است.) (نقل اجماع از مولف کتاب ینابیع المودة از عالمان اهل سنت. البته عالمان شیعه همچو حکمی نداده اند. ) اگر چه عده ای از اهل سنت در حیات امام مهدی تردید دارند. 2️⃣ او زنده و حاضر و ناظر است و این را حدیث قطعی السند ثقلین نزد شیعه و سنی شهادت می‌دهد. 👈🏻زیرا در این حدیث آمده که قرآن و عترت هرگز تا قیامت از هم جدا نمی‌شوند. 🔺 امام مالکی زرقانی و علامه‌ی سمهودی به این حقیقت اعتراف کرده‌اند و صاحب کتاب نجم الثاقب نام بیست نفر از دانشمندان بزرگ اهل سنت را ذکر نموده که معتقدند امام مهدی زنده است و او فرزند امام حسن عسکری علیه‌السلام است. 3️⃣ علت اصلیِ ادامه غیبت امام، اعمال بد خود ماست همانطور که شیخ طوسی (رحمت‌الله‌علیه) فرموده است که «وجودش لطف، و غیبتش از ناحیه ماست» پس باید با سفیانیِ درون خود بجنگیم تا او بیاید. و بقول حافظ: «تو خود حجاب خودی حافظ از میان بر خیز» اما متأسفانه ما از این وجه مشترک اعتقادی قوی بین همه‌ی فرقه‌های اسلامی غافل مانده؛ - و به دعواهای گذشته سرگرمیم - یا عده‌ای مشغول غیب‌گویی و تطبیق روایات ظهور بر حوادث - و عده‌ای هم در پی نشر این اخبارند. 👈🏻 که نتیجه‌اش ایجاد هیجان سریع در مردم است و سپس سرد شدن تدریجی این هیجان بخاطر واقع نشدن این پیشگوئی‌ها و در پی آن تخریب عقاید مردم و انحراف خواهد بود. ✅ راه نجات در این بلوا این است که؛ ✦ ‌اولا گوشمان به کلام رهبری معظم باشد. ✦ ‌و ثانیا با اصلاح خود سبب تسریع در ظهور امام شویم ✦ ‌و ثالثا برای ظهورش تضرع کنیم.🤲🏻 ✍🏻 محمد رضا شايق عضو هیأت علمی دانشگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همه از سکوت ما سوء استفاده می‌کنند! به بهانه حفظ نظام و آبروی نظام نرود و...؛خب خود شما دارید آبروی نظام را می‌برید! ●علامه مجاهد آیت الله مصباح یزدی 🌴◼️🌴◼️🌴