هر چند که من خراب کردم یا ربّ
خود را هدفِ عذاب کردم یا ربّ
اما تو بیا و بگذر از من امشب
روی کرمت حساب کردم یا ربّ
.
#عاصی_خراسانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ شعرخوانی
برنامه "مهمان خدا" شبکه قرآن
سحر ۱۹ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳
#عاصی_خراسانی
#علی_مقدم
#شعرخوانی
@sheikh_ali_moghaddam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعرخوانی (مناجاتی و علوی)
برنامه "سفره های همدلی" شبکه خراسان رضوی
شب ۱۹ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳
#عاصی_خراسانی
#شعرخوانی
@ASI_khorasani
علی مقدم
شعرخوانی شب شعر زیارت سرخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعرخوانی همایش "زیارت سرخ" بزرگداشت شهدای رمضان حرم امام رضا علیه السلام
.
.
دیدیم دوباره راه نورانی را
این برکت دارایی و اصلانی را
در اول قرن نو دوباره دیدیم
تکرار شهید اول و ثانی را
#عاصی_خراسانی
@ASI_khorasani
علی مقدم
ای گمشده ی اصلیِ انسان ، برگرد ای دادرس دادِ ضعیفان ، برگرد اطفالِ گرسنه یمن منتظرند فریاد رس فغان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اطفالِ گرسنه یمن منتظرند
فریاد رس فغانِ افغان ، برگرد
#عاصی_خراسانی
دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری
با این نگاه وقت تماشا چه میکنی؟!
ای شوخ دیده با جگر ما چه میکنی؟!
کمتر ز باغ های بهشتت مقام نیست
اینجا میان مردم دنیا چه میکنی؟!
شیرین تر از دهان تو شهدی مگر که هست؟!
دیگر به کام خویش مربّا چه میکنی؟!
درمان درد ماست به دستان تو فقط
ما را حواله سوی مسیحا چه میکنی؟!
از قامت تو شور قیامت بپا شدست
بنگر که با چنین قد رعنا چه میکنی؟!
ما را اسیر دام خودت کرده ای ، بکُش
ای سنگدل به صید مدارا چه میکنی؟!
#عاصی_خراسانی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
الهی، تو خود گواهی که در عصرِ سَلخِ شهرالله مبارک ۱۳۹۰ هـ . ق. چنان حسرتی بر این بنده مستولی شد که گوشه های چشمم با ناودان بهاری برابری می کرد و اههای اتشینم جهنم سوز بود، که بیداران در این ماه رستگار شدند و این خفته زیانکار. این حسرت یک ماه بود، با حسرت یک عمر چه باید کرد
#علامه_حسن_زاده
.
.
.
امشب که در آخرین فرازم یا رَبّ
از غصه پر از سوز و گدازم یارب
چون حسرت یک ماه چنین تلخ بُوَد
با حسرت یک عمر چه سازم یا رَب؟!
#عاصی_خراسانی
هر چند که میروی ولی سال دگر
ای ماهِ خدا ، دوباره مهمانم کن
#عاصی_خراسانی
اسعدالله ایامکم
از دست کشیدن نشود دسترست کم
چون سرو، نگردید قدت از هرسَت کم
فردای قیامت نخوری حسرت بسیار
امروز اگر ساخته ای از هوست کم
دنبال خدا باش، چه غم خلق چه گویند؟
هرگز نکند حرفِ کمِ هیچکست کم
از نَفس تو پرسند ملائک که چه کردی
مِن جَمرَهِ حُبّ العلوی اِقتَبَسَت کَم؟*
بنشین و مزن بیهُده هر جا نفس آری
هشدار از آن روز که آید نفست کم
#عاصی_خراسانی
*چقدر نفست از آتش محبت علوی اقتباس کرده است؟
هدایت شده از علی مقدم
هستیم دلخوش از هیچ ، هستیم دلخور از هیچ
ما را نمانده حاصل ، غیر از دلی پُر از هیچ
بی بهره از وجودیم ، همچون سرابِ صحرا
ما چیستیم غیر از مُشتی تَبَلوُر از هیچ
با نیستی رسیدیم بر هستیِ دو عالم
جز ما کسی نسُفتست هرگز چنین دُر از هیچ
#عاصی_خراسانی
باید از خویشتن فرار کنم
رو به درگاه کردگار کنم
خسته از اختیار برگشتم
آمدم جبر اختیار کنم
باختم از همه ولی این بار
آمدم با خودت قمار کنم
سرشکسته، نشسته، گردن کج
به همین ذلّت افتخار کنم
زورِ بنده به زاری است فقط
صبح و شب ناله های زار کنم
جز همین گریه در بساطم نیست
نکنم گریه، پس چه کار کنم؟
#عاصی_خراسانی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
۳ شوال ۱۴۴۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حلالِ من نشدی منّت از حرام کشیدم
#عاصی_خراسانی
هدایت شده از پایگاه تربیتی،تبلیغی و بسیج مدرسه علمیه موسی بن جعفر علیهماالسلام
salam farmande vocal.mp3
17.7M
🕊 بسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ 🕊
🌤«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»🌤
🔸سرود بسیار زیبای #سلام_فرمانده بدون هرنوع #موزیک ..
🌱به احترام #برخی مراجع شیعه که موزیک را بطور مطلق حرام می دانند.
🌱و همچنین #بخاطر شیعیانی که به احترام احادیث رسول اللّه و اهل بیت { علیهم السلام } ، به #احتیاط عمل می کنند و در زندگی خود از سمع و نشر موسیقی #پرهیز می کنند .
🍃"اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً"
🍃التماس دعا ... 🤲
🕌مدرسۀ علمیّۀ موسی ابن جعفر(ع)
هدایت شده از علی مقدم
من دورِ ثواب هم نگشتم بی تو
من دور شراب هم نگشتم بی تو
ای دوست بیا و غیرتم را بنگر
هم بسترِ خواب هم نگشتم بی تو
#عاصی_خراسانی
۲۱ دی ۱۳۹۹
@ASI_khorasani
علی مقدم
غزل چه فتنه ای که به پا کرده خنده ات یارا به دم زدن ببری رونق مسیحا را میان چو موی و دهان تنگ و حو
کشید دامن اگر ، پیرهن بگیر از او
بنازم این هُنر و همّتِ زلیخا را
#عاصی_خراسانی
تامّلات ادبی
ایهام ، ابهام و کژتابی ۱
یکی از موضوعاتی که در سال های اخیر در فضای شعر و خصوصا شعر آیینی رواج یافته و شاهد ازدیاد روز افزون آن هستیم ( که شاید از مهمترین علل آن ، فقدان نقد و نبودن روحیه نقد پذیری است*) وجود "ابهام" و "کژتابی" های فراوان است.
زبان گاهی اوقات دچار ابهامات و نابسامانی هایی میشود که جز با دقّت و و حسّاسیت نمیشود از آن ها نجات پیدا کرد.
یکی از راه های نجات از این ابهامات ، مطالعه و فکر در موضوع "ابهام" و "کژتابی" است
به تعبیر استاد قوام الدین خرمشاهی :
فایده بحث کژتابی ها ، " زبان آگاهی" و حساسیت زبانی پیدا کردن ، و در آثار خود یا گفته ها و نوشته های خود از ارتکاب کژتایی پرهیز کردن است. (مقدمه کتاب کژتابی های ذهن و زبان)
قطعا اگر این مساله مورد نقد قرار نگیرد و با تسامح و تساهل از کنار آن عبور کنیم ، شعر آیینی در حد شعر بزمی که فقط مخاطب عمومی سطحی نگر را به صورت زودگذر اقناع میکند خواهد ماند و در طولانی مدت ذائقه مخاطب شعر دچار ابتذال و انحراف در زبان و مفاهیم خواهد شد.
به عنوان مقدمه چند نکته ی کوتاه در مورد "ابهام" و "ایهام" عرض خواهم کرد و در نوشته های بعدی به نمونه هایی از ابهام ها و کژتابی در شعر شاعران امروزی اشاره خواهم کرد
(سعی میشود از شاعرانی که شعرشان مخاطب بالایی دارد و الگویی برای شاعران مبتدی هستند ، نمونه ذکر کنم چون معتقدم هرچقدر این بزرگواران دقتشان در این موضوعات بیشتر باشد ، شاعران مبتدی هم بیشتر دقت خواهند کرد ، که به قول صائب تبریزی : صافی و تیرگیِ آب ز سرچشمه بُوَد)
تفاوت ابهام و ایهام
ابتدا باید به ایهام بپردازیم و بعد به ابهام و کژتابی
باید توجه کنیم که "ایهام" یکی از صنایع معنوی مهم و زیبای علم بدیع است و استفاده از این صنعت نشانه قوّت شاعر و شعر اوست
یکی از نقاط قوت و برجسته حافظ و سعدی ، استفاده آنها از صنعت ایهام است
ایهام یک نکته مثبت است که ریشه در دو یا چند معنی داشتن یک کلمه یا عبارت است که یک معنی غالبا پیداتر و معانی دیگر پنهان تر اند (اینکه گفتیم غالبا به دلیل وجود ایهام متوازی است که هر دو معنا به یک اندازه به ذهن متبادر میشوند)
به این چند نمونه دقت کنید
سعدی
قاضیِ شهرِ عاشقان باید
که به یک "شاهد" اقتصار کند
کلمه "شاهد" محتمل دو معناست : یکی گواه و دیگری زیبا رو
که طبق هر دو ، بیت معنا میدهد (البته معنای گواه به دلیل کلمه قاضی نزدیک تر است)
حافظ
صوفی که بی تو توبه ز می کرده بود دوش
بشکست عهد چون در میخانه دید "باز"
در اینجا کلمه "باز" دو معنا دارد یکی گشوده و دیگری دوباره ، که هر دو معنا با بیت تناسب دارد
حافظ
چو منصور از مراد آنان که بردارند بر دارند
بدین درگاه حافظ را چو میخوانند "میرانند"
در این بیت واژه "میرانند" را چهار گونه میشود معنا کرد که هر کدام وجه معنایی جالب و قابل توجهی دارد .۱.میکِشند ۲.طرد میکنند ۳.میکُشند ۴.امیرانند
ما انواع مختلفی از ایهام در زبان داریم که هر کدام زیبایی خاص خودش را دارد (واژگانی ، ساختاری ، ساختاری واژگانی و خوانشی)
بحث ایهام بسیار بحث زیبا و دامنه داری است اما چون غرض این نوشتار بحث از "ابهام و کژتابی" هست به همین مقدار از توضیح ایهام اکتفا میکنم و انشالله در نوشته بعدی به ابهام و تفاوت آن با ایهام و مساله کژتابی خواهم پرداخت.
________
*ما کثره الشُّعَراءِ الّا عِلّه
مُشتقّه من قِلّه النُّقّادِ
ترجمه : بسیاریِ شاعران ، بیماری است که برخاسته از اندکی ناقدان است.
#علی_مقدم
#عاصی_خراسانی
#تاملات_ادبی
#ایهام
#ابهام
#کژتابی
۲۵ دی ۱۴۰۰
۱۲ جمادی الثانی ۱۴۴۳
@ASI_khorasani
خُرد منگر گناه را هرگز ، گندمی بر زمین زد آدم را
گاه مویی بگیرد از چشمت روشنیِ تمام عالم را
#عاصی_خراسانی
رسوا مکن آن عیوب پنهانی را
آنها که از او فقط تو میدانی را
یا رب سببی ساز که شامل بشود
غفرانِ تو ، عاصی خراسانی را
#عاصی_خراسانی
#رباعی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما کی ز شکست بی اثر میگردیم
هم ساز شویم و هم تبر میگردیم
بیهوده به ما تیغ کشیدید ولی
"ما را بکشید زنده تر میگردیم"
#عاصی_خراسانی
شما هم هر شب که میخواین بخوابین توی ذهنتون میگین : دیگه بسه غفلت ، از فردا دیگه یه حرکت متفاوت و جدیدی رو شروع میکنم؟!
اگه شما هم اینطوری هستین و هی امروز رو به هوای فردا ضایع میکنین این قصه کوتاه و تلخ رو بخونین👇
.
قال : ساتوب غدا ، نام و لم یستیقظ
گفت : فردا توبه خواهم کرد ، خوابید و دیگر بیدار نشد