eitaa logo
بررسی روایات و احادیث
758 دنبال‌کننده
34 عکس
10 ویدیو
5 فایل
ارائه نظر تخصصی درباره سند ، متن و محتوای روایاتی که در فضای مجازی به عنوان حدیث معصومان (ع) منتشر می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
بخشی از بخشنامه اميرالمؤمنين (عليه السلام) خطاب به مالک اشتر: 🔰«وَليكُن نَظرُك في عِمارةِ الأرضِ أبلَغ من نَظرِكَ في استِجلابِ الخَراجِ لأنّ ذلك لايُدرَكُ إلاّ بِالعِمارَة .» (نهج البلاغة- الكتاب ٥٣) 🔹بايد توجّه تو به آباد كردن زمين (كشور) بيش از توجّه به گرفتن ماليات باشد؛ زيرا ماليات جز در نتيجه آباداني فراهم نمي شود . 🍁🌻🍀🌷🍁
سخنان امام علی ع درباره زن.mp3
5.3M
آیا « غیرت زن درباره تعدد زوجات و تجدید فراش شوهر » کفر است ؟ سخنان منقول از امام علی علیه السلام درباره زن که در نهج البلاغه آمده چقدر سندیت دارد؟ بخش اول صوت 13 دقیقه ای (علیه السلام) عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
آیا غیرت زن کفر است؟ - 2.mp3
4.2M
آیا « غیرت زن درباره تعدد زوجات و مخالفتش با تجدید فراش شوهر » کفر است ؟ بخش دوم صوت 9 دقیقه ای عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
آیا اکثر جهنمی ها زن هستند؟ آیا زنان کافرات الغضب هستند؟ - 3.mp3
3.63M
آیا اکثر اهل جهنم از زنان هستند؟ آیا زنها در هنگام خشم، کافر می شوند؟ 7.5 دقیقه صوت عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
دعا برای رزق (1) با سند معتبر نقل شده که امام باقر (ع) توصیه فرمودند برای گشایش در روزی، در سجده نماز واجب بگوییم: يَا خَيرَ المَسئُولِينَ وَ يَا خَيرَ المُعطِينَ ارزُقنِي وَ ارزُق عِيَالِي مِن فَضلِكَ الوَاسِعِ فَإِنَّكَ ذُو الفَضلِ العَظِيمِ ترجمه: ای بهترین کسی که از او درخواست می شود! ای بهترین عطا کننده! مرا و افراد تحت تکفّلم را از لطفِ گسترده ی خود روزی بده زیرا لطف و فضلِ تو بزرگ است. منابع: کلینی، الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 551 مجلسی، مرآة العقول، ج‏12، ص: 386 عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
دعا برای رزق (2) با سند معتبر از امام صادق(ع) نقل شده که دعای زیر را برای روزی توصیه فرمودند: اللهمَّ إِنَّكَ تَكَفَّلتَ بِرِزقِي وَ رِزقِ كُلِّ دَابَّةٍ يَا خَيرَ مَدعُوٍّ وَ يَا خَيرَ مَن أَعطَى وَ يَا خَيرَ مَن سُئِلَ وَ يَا أَفضَلَ مُرتَجًى، افعَل بِي كَذَا وَ كَذَا ترجمه: خدایا! قطعاً تو رزقِ من و رزقِ هر جنبنده ای را بر عهده گرفته ای. ای بهترین کسی که خوانده می شود! ای بهترین عطاکننده! ای بهترین کسی که از او درخواست می شود! ای بهترین کسی که به او امید بسته می شود! برای من چنین و چنان کن! توضیح: به جای «افعَل بِي كَذَا وَ كَذَا»(چنین و چنان کن) باید حاجتمان را بیان کنیم مثلا بگوییم: اُرزُقني رِزقاً وَاسِعاً حَلَالًا طَيِّباً بَلَاغاً لِلدُّنيَا وَ الآخِرَةِ وَ عَافِنِي وَ اكفِنِي مَا أَهَمَّنِي‏ وَ امدُد لِي فِي عُمُرِي، وَ اجعَلنِي مِمَّن تَنتَصِرُ بِهِ لِدِينِكَ، وَ لَاتَستَبدِل‏ بِي غَيرِي ترجمه: مرا روزیِ واسع، حلال، گوارا و پسندیده عطا فرما که دنیا و آخرتم را تأمین کند و به من عافیت بده و نگرانی ها و دغدغه هایم را رفع کن و عمرم را طولانی فرما و مرا از کسانی قرار ده که دین خود را به دست آنان یاری می کنی و دیگران را جایگزین من نفرما! (تا از این توفیق محروم نگردم) منابع: کلینی، الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 551 مجلسی، مرآة العقول، ج‏12، ص: 384 عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
پرسش: از برخی عرفا نقل شده که آیت الله خامنه ای(حفظه الله) پرچم انقلاب را به امام زمان (عج) خواهند داد و انقلاب ایران به حکومت امام زمان(عج) متصل خواهد شد. آیا این درست است؟ پاسخ خلاصه: این پیشگویی ها نه تنها اعتبار شرعی ندارد بلکه نقل و ترویج آن‌ها بر خلاف روایات منقول از اهل بیت (ع) است و در درازمدت، خطرات متنوعی برای جامعه شیعی دارد. توضیحات بسیار مهم: 1 - باید دانست که طبق حدیث ثقلین، باید درباره مسایل دینی فقط پیرو قرآن و اهل بیت (ع) باشیم نه پیرو عارفان یا صوفیانی که در اثر ریاضت یا تمرکز ذهنی یا خودهیپنوتیزم و ... به مکاشفاتِ رحمانی یا توهمات شیطانی مبتلا شده، مطالب درست و نادرستی به صورت آمیخته به هم به دلهایشان الهام و بر زبانشان جاری می شود. عرفا و صوفیه هرچند که دانا و زاهد و عابد و بزرگ باشند باز هم معصوم نیستند و حتی اگر برخی از پیشگویی هایشان درست باشد برخی دیگر، قطعا نادرست است و اعتماد بیش از حد به این افراد، نارواست اما اگر آن دسته از سخنانشان که به روشنی با عقل و قرآن و احادیث اهل بیت(ع) سازگاری دارد باید پیروی شود زیرا عاقلانه، حکیمانه و توصیه های اخلاقی مطابق با شریعت اسلامی است. 2 - در احادیث منقول از معصومین (ع) مکرراً از تعیین زمان برای قیام قائم آل محمد(عجل الله فرجه) نهی شده و این شامل «تعیین زمانِ تقریبی» نیز می شود. از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که وقتی از ایشان درباره قیام قائم (عج) پرسش شد فرمودند: مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ لا يُجَلِّيها لِوَقتِها إِلَّا هُوَ ثَقُلَت فِي السَّماواتِ وَ الأَرضِ لا تَأتِيكُم‏ إِلَّا بَغتَةً ترجمه: (ماجرای قیام قائم آل محمدص) همانندِ هنگامه‌ ی قیامت است که هیچکس جز او (خدا) آن را در زمان معینش آشكار نمى‌گرداند، در آسمانها و زمین، سنگین (و بسیار پر اهمیت) است؛ و جز به صورت ناگهانی، به سراغ شما نمی‌آید!»(صدوق، عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 266) همچنین از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند: كَذَبَ الوَقَّاتُونَ إِنَّا أَهلُ بَيتٍ لَا نُوَقِّتُ ترجمه: کسانی که وقتِ(ظهور مهدی عج) را معین کنند دروغ می گویند. ما خاندانی هستیم که زمانِ (قیام قائم عج) را تعیین نمی کنیم(کلینی، الكافي - چاپ المکتبة الإسلامية، ج‏1، ص: 368 ) 3 - پیشگویی ها و مکاشفات درباره نزدیک بودنِ زمانِ ظهور، همگی نوعی توقیت(تعیین وقت برای ظهور) به شمار می‌آیند و ناشی از اشتیاقِ فراوان یا عجله برخی از علما و متدینان است. مقصود از توقیت این نیست که سال و ماه و روز دقیق ظهور را تعیین کنیم بلکه ظاهرا حتی اگر بگوییم امام زمان (عج) طی 30 سالِ آینده یا در زمانِ حیاتِ ما یا در زمانِ حکومتِ فلان شخصیت عالیقدر قيام خواهند کرد، همین نیز نوعی توقیت و بر خلاف توصیه روایات معصومان (ع) است و چه بسا همین شتابزدگی موجب بداء و تأخیر در ظهور گردد زیرا در حدیثی نقل شده که امام صادق(ع) فرمودند: أَبَى اللَّهُ إِلَّا أَن يُخَالِفَ وَقتَ المُوَقِّتِين‏ ترجمه: خداوند عمداً بر خلافِ پیشگوییِ پیشگویی کنندگان (درباره ظهور قائم آل محمد عج) عمل می‌کند. در حدیث دیگری نقل شده که فرمودند: إِنَّمَا هَلَكَ النَّاسُ مِنِ استِعجَالِهِم لِهَذَا الأَمرِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَعجَلُ لِعَجَلَةِ العِبَاد ترجمه: قطعا آنچه موجب هلاکت مردم (و بیانِ سخنان ناروا و اقدامات نادرست) می شود عجله ای است که برای این امر (قیام قائم عج) دارند. به راستی خداوند به خاطر شتابزدگیِ بندگانش دچار عجله (درباره ظهور) نمی شود. در حدیث دیگری نقل شده که فرمودند: كَذَبَ الوَقَّاتُونَ وَ هَلَكَ المُستَعجِلُونَ وَ نَجَا المُسَلِّمُون‏ ترجمه: کسانی که وقتِ (ظهور مهدي عج) را تعیین و پیش بینی می کنند دروغ می گویند و کسانی که دچار عجله و شتابزدگی شوند (به سخنان و اقداماتی روی می آورند که) هلاک (نابود یا گمراه) می شوند و کسانی که تسلیمِ (تقدیر الهی درباره زمان و شرایط ظهور) باشند (و به اقدامات و سخنان عجولانه روی نیاورند) نجات خواهند یافت. منابع دیگر برای احادیث بالا: 1 - کلینی، الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، صفحات: 368 و 369 - بَابُ كَرَاهِيَةِ التَّوقِيت‏. 2 - نعمانی، الغيبة، صفحه 288 تا 296 3 - صدوق، کمال الدین، ج 2، صفحات 372 و 373 عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis
آیا نشناختن ائمه ع موجب عذاب است؟ - من مات و لم یعرف امام زمانه -.mp3
4.08M
معرفت امام معصوم(ع) یعنی چه؟ معنای «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلية» چیست؟ آیا نشناختن امام زمان (عج) موجب جهنمی شدن است؟ آیا نماز بدون ولایت، قبول است؟ 8.5 دقیقه صوت عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis
غیبت کبرا با سند صحیح از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند: لِلقائمِ غَیبَتانِ إحداهُما قصیرةٌ و الاُخری طویلةٌ؛ الغیبة الأولی لا یَعلَمُ بِمَکانِهِ فیها إلا خاصّةُ شیعَتِه و الاُخری لا یَعلَمُ بِمَکانِهِ فیها إلا خاصّةُ مَوالیه ترجمه: قائم آل محمد(ص) دو مرحله غیبت خواهد داشت که یکی کوتاه و دیگری طولانی است. در اولی فقط خواصّ شیعه از مکان او باخبرند و در دیگری فقط خادمان ویژه اش از جایش آگاهند. منبع: کلینی، الکافی (چاپ دارالکتب الاسلامیه)، ج 1، ص: 340 عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
پرسش: در کتاب «روزگار رهایی»، روایتی نقل شده که می‌گوید در زمان حکومت قائم آل محمد (عج) ، عقرب ها و مارها بی خطر خواهند شد تا جایی که کودکان هم بدون هراس و نگرانی، با آن‌ها بازی می‌کنند. آیا این روایت، معتبر است؟ پاسخ: این روایت را نباید با قاطعیت به عنوان «حدیث معتبر» به معصومان(علیهم السلام) نسبت داد زیرا: 1 - کتاب «روزگار رهایی» ترجمه یک کتاب عربی به نام «یوم الخلاص»(تألیف یک نویسنده معاصر لبنانی به نام کامل سلیمان) است که انبوهی از روایات معتبر و نامعتبر درباره مهدویت و آخرالزمان را جمع آوری و دسته بندی کرده اما تضمین و تعهدی نداده که تمام مطالبش بی استثنا درست و قابل اتکا باشد. 2 – این ادعا که در حکومت قائم(عج)، مارها و عقرب‌ها بی‌خطر می‌شوند و کودکان با آنها بازی می‌کنند در کتب معتبر و قدیمی حدیث شیعه یافت نمی‌شود و از روایاتی که در برخی از کتب درجه دوم در قرنهای اخیر همچون «الزام الناصب» ذکر شده و سند متصل و صحیحی ندارد الهام گرفته شده است(حائری یزدی، الزام الناصب، ج 1، صص: 423-424 و ج 2، ص 247) 3 – فلسفه قیام مهدی(عج)، همان فلسفه مجاهدت‌های چندهزارساله ی پیامبران(ع) و امامان(ع) یعنی گسترش یکتاپرستی و برپایی حکومت عدل در سراسر جهان است. همانگونه که مأموریت پیامبر اکرم(ص)، تغییر قوانین تکوینی و طبیعیِ نبود، امام مهدی(عج) نیز برای تربیت و هدایت انسان‌ها و ساماندهی جامعه آرمانی بشری تلاش خواهد کرد و قرار نیست ویژگی‌های طبیعی حیوانات را تغییر دهد. اینکه مأموریت انبیا تربیت و هدایت بشر است، یک اصل کلی است که از قرآن فهمیده می‌شود و اگر چند روایت با سند ضعیف بر خلاف این اصل قرآنی در کتابهای غیرمعصومان یافت شود، چنین روایاتی قابل اعتماد نیستند. 4 – بر فرض حتی اگر چنین روایتی از معصومان(ع) صادر شده باشد لزوماً معنای ظاهریِ آن مورد نظر نیست بلکه باید آن را به نحو معقولی تفسیر و تأویل کرد مثلا بگوییم: عقرب و مار در اینجا نمادِ انسان‌های موذی، و کودکان، نماد انسان‌های ضعیف و بی دفاع هستند و منظور اینست که حکمرانیِ فراگیر و عادلانه ی مهدی(علیه السلام) موجب خواهد شد افراد و طبقات قوی نتوانند آسیبی به اقشار ضعیف برسانند. عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2