eitaa logo
🔲 حوزه شیخ‌عبدالحسین(مِدیا) 🔲
207 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
280 فایل
کانال اطلاع رسانی های حوزه شیخ عبدالحسین @sheykh_abdolhosein مطالب پیشنهادیِ خودتون رو اعم از... عکس وفیلمی از حوزه و مراسمات حوزه 📷 📽 صوت ضبط شده ای ازکلاسهای درسی 🔊 کتابهای pdf 📚 برنامه های اندروید طلبگی📱و... به این آدرس👈 @H_mohebbi ارسال نمائید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 انا لله و انا الیه راجعون لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی فیلسوف مجاهد عمار رهبر حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست. رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض میکنیم...
سلام علیکم انا لله و انا الیه راجعون به علت رحلت حضرت آیت‌الله مصباح یزدی رحمه الله علیه و اعلام تعطیلی حوزه های علمیه از طرف مرکز مدیریت، امتحانات روز شنبه ۱۰/۱۳برگزار نخواهد شد. روز و تاریخ برگزاری امتحانات متعاقبا اعلام خواهد شد.
هدایت شده از حوزه انقلابی
🏴مراسم وداع مردم شریف با پیکر مطهر حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ▫️شنبه ۹۹/۱۰/۱۳ ساعت ۹ صبح در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی ▪️سخنران: آیت الله صدیقی ▫️با رعایت پروتکل‌های بهداشتی 🔺️برنامه تشییع در قم متعاقبا اعلام خواهد شد. @howzehenghelabi
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی 🔰 بسم الله الرّحمن الرّحیم با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همه‌ی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است. اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ی علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۳ دی ماه ۱۳۹۹
حجت الاسلام والمسلمین آقای غرویان می فرماید: به ایشان( حضرت آیت الله مصباح یزدی) عرض کردم، بدون اغراق و گزافه گویی، شما طلبه موفقی بوده اید، بفرمایید به نظر خودتان، رمز موفقیت شما چیست؟ ایشان با قدری تامل در پاسخ فرمودند:(چسبیدن) به خدا سرمایه هرفقیری است. رمز موفقیت بسیاری از بزرگان همین است. سلوک عارفانه ص55، 54
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تواضع مثال زدنی مرحوم آیت الله مصباح یزدی در این کلیپ ایشان با تواضع فراوان دست آیت الله شبیری زنجانی را می بوسند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تصاویری از مناظره‌های اول انقلاب 🔸احسان طبری مدافع مارکسیسم و آیت‌الله مصباح یزدی مدافع اسلام...
📚 🍀۴۵ 📍معاويه به امام حسين(عليه السلام) مى‌گفت: اگر تو با يزيد بيعت كنى، امنيت جامعه حفظ مى‌شود. امام حسين(عليه السلام) مى‌گويد: تويى كه امنيت مردم را از بين برده اى؛ به جان و مال و ناموس مردم تجاوز كرده اى. 📌هنگامى كه بُسر بن ارطاة به مدينه آمد، به دختران مهاجرين و انصار تجاوز كرد. هنوز چند دهه از وفات پيامبر(صلى الله عليه وآله) نگذشته است كه به نام خليفه رسول الله(صلى الله عليه وآله) به دختران مردم تجاوز كردند، با اين حال به امام حسين(عليه السلام) مى‌گويد: اگر تو با يزيد بيعت كنى، امنيت جامعه حفظ مى‌شود. امنيت به مذاق معاويه يعنى چه؟ يعنى ما مسلط باشيم و هر چه خواستيم بكنيم؛ اين امنيت است! 🔸امام حسين(عليه السلام) مى‌گويد: من براى اين قيام مى‌كنم كه مظلومان به امنيت برسند. «‌وَ يُعْمَلَ بِفَرائِضِكَ وَ سُنَّتِكَ وَ أَحْكامِك‌» هدف ما اين است كه واجبات، مستحبات واحكام خدا در جامعه اجرا بشود. ما براى پول و مقام، قيام نكرديم. هدف از به خطر انداختن جان، فراهم كردن زمينه عيش و عشرت نيست. هدف كسى كه براى خدا و دين خدا جان خود را به خطر مى‌اندازد، پول و مقام نيست؛ بعد از كشته شدن، مقام و پول به چه كار او مى‌آيد؟ ♻️آرزوى ما اين است كه دين خدا در جامعه حاكم گرديده و احكام خدا اجرا شود. امام حسين(عليه السلام) در ادامه سخنانش مى‌فرمايد: «‌فَاِنَّكُمْ اِلاّ تَنْصُرُونا وَ تُنْصِفُونا قَوِىَ الظَّلَمَةُ عَلَيْكُم‌» جوّى را كه امام(عليه السلام) در آن سخن مى‌گويد در نظر بگيريد؛ امام حسين(عليه السلام) نخبگان مسلمانان را تك تك شناسايى نموده و آن ها را در جلسه اى جمع كرده و براى آنان صحبت مى‌كند. مى‌فرمايد: اگر شما ما را كمك نكنيد و با ما به انصاف رفتار نكنيد، ظالمان بر شما پيروز مى‌شوند، «‌وَ عَمِلُوا فى اِطْفاءِ نُورِ نَبيِّكُم‌» و تلاش مى‌كنند تا نور پيامبرتان را خاموش كنند. آيا راضى هستيد و مى‌خواهيد اين گونه شود؟ اگر نمى‌خواهيد، اين قدر ما را تنها نگذاريد و لااقل از كمك زبانى مضايقه نكنيد. اگر كمك نكنيد، به چنين سرانجامى مبتلا خواهيد شد؛ ظالمان بر شما مسلط مى‌شوند و ديگر كسى به حرف شما گوش نخواهد داد. ✍ آیت الله مصباح یزدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | فیلم اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله مصباح یزدی. ۹۹/۱۰/۱۳
سردارحسین معروفی : بعد از جلسه‌ای حاج قاسم مرا به خانه‌ی خود دعوت و شام با پنیر و گردو و عسل پذیرایی کرد و بعد از شام نشستیم به صحبت کردن. گفت: از خدا خواستم این‌قدر به من مشغله بدهد که حتی فکر گناه هم نکنم. "شهید حاج قاسم سلیمانی" 🚩
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بوسیدن دست مقام معظم رهبری توسط آیت الله مصباح یزدی✨ تواضع عجیب این مرد خدا
✨ اگر رحمتی در خودت بود سزاوار رحمت پروردگار می شوی. آن وقت بگو ((یا رب ارحم)) خدایا رحم کن اما اگر خدای نکرده رحم نداری، نه به زن و بچه، نه به مشتری، نه به یتیم و زیردستت رحم نمی کنی. هر طور هستی خدا نیز همینطور با تو معامله می‌کند. تا کرم در تو نباشد، توقع کرم از خدا غلط است. کرم خوب است یا بد؟ اگر بد است چرا می خواهی، اگر خوب است چرا نداری؟ ✨
﷽؛ علّامه یزدی: هرکسی که لیاقت محبت حضرت زهرا (س) را داشته باشد،آن حضرت روزی به فریادش خواهید رسید.. عاقبت به خیری یعنی : همزمان با ایّام فاطمیه در حالی که سالروز شهادت سردار دلهاست عروج کنی و ‏تنها شخصیتی باشی که امام خامنه ای عقبه تئوریک نظام و پرکننده خلا علامه طباطبایی و شهیدمطهری خواندند. فیلسوفی که شاگردان و سربازان علمی و فرهنگی زیادی برای نظام و انقلاب تربیت کرد و از معدود عالمان دینی بود که سختی فعالیت های اجتماعی را به جان خرید. عالم بزرگی که آیت الله مشکینی در وصف او گفت: "اگر ده نفر عالم بزرگ در حوزه پیدا کنید، یقیناً یکی از آنها آیت الله مصباح است".
📚 🍀۴۶ 📍اگر ابى عبد الله در چنين شرايطى قيام مى‌كرد، حداكثر نتيجه اى كه حاصل مى‌شد اين بود كه، عده اى از مردم كه آدم هاى خوب را دوست داشتند، مى‌گفتند حيف شد كه امام حسين(عليه السلام) از دست رفت و بعد از چندى هم نام او فراموش مى‌شد. ♦️الآن شما دوستان و شيعيان على(عليه السلام) چند بار نام عمرو بن حَمِق را شنيده ايد؟ در اين جمعيت چند ده هزار نفرى چند نفر هستند كه عمرو بن حَمِق يا رُشيد هَجَرى را بشناسند. اگر امام حسين(عليه السلام) در آن شرايط قيام مى‌كرد،او نيز نهايتاً يكى مانند آن ها مى‌شد. زيد بن على بن الحسين چه شد؟ 🔸شما چه مقدار از تاريخ زيد بن على بن الحسين مى‌دانيد و چه قدر براى او عزادارى مى‌كنيد؟ آيا تا به حال مجلسى براى زيد بن على بن الحسين تشكيل شده كه مردم براى او اشك بريزند؟ با اين كه او قيام كرد، كشته شد، بدنش را به دار زدند و مدت ها بر سر دار ماند. ♻️ اگر امام حسين(عليه السلام) هم در زمان معاويه قيام مى‌كرد، همين طور مى‌شد. اولا مردم از او استقبال نمى‌كردند؛ براى اين كه معاويه كارهاى خود را با شيطنت انجام مى‌داد و مثل يزيد نبود كه بدون سياست به هر اقدامى دست بزند. معاويه از روى شيطنت، امام حسين(عليه السلام) را هم نهى از منكر مى‌كرد و مى‌گفت: غيبت يزيد را نكن. 🔹به ياد دارم در اوايل نهضت، وقتى حضرت امام(قدس سره)درباره شاه بدگويى مى‌كردند، بعضى از مقدسان مى‌گفتند ما نمى‌دانيم شنيدن اين غيبت ها جايز است يا جايز نيست! 🔻امروز هم از بدها كه بگذريم، همين كوته نظرى ها، كج فكرى ها و تاريك بينى ها در ميان بسيارى از مردم خوب وجود دارد كه سوراخ دعا را گم مى‌كنند و نمى‌دانند كجا و به چه صورتى بايد امر به معروف كرد. مقدارى هم تقصير از بنده و امثال بنده است كه اين مسائل را درست بيان نكرده ايم. 🔺لذا دليل اين كه امام حسين(عليه السلام) در زمان معاويه قيام نكرد، اين بود كه شرايط به گونه اى نبود كه بتواند رسالت خود را با مظلوميت و شهادت خود در تاريخ ثبت كند تا جاودانه بماند و در تاريخ گم نشود. اما در زمان يزيد چنين قيام حساب شده اى كرد. ✍ مرحوم آیت الله مصباح یزدی
💠 آثار علامه بصیر ... ... آیت‌الله مصباح یزدی رحمت الله علیه 💠 ۱_اخلاق در قرآن (۳ جلد) ۲_ آذرخشی دیگر از آسمان کربلا ۳_ آزادی؛ ناگفته‌ها و نکته‌ها ۴_ اصلاحات، ریشه‌ها و تیشه‌ها ۵_ آفتاب ولایت ۶_ آموزش عقاید (۳ جلد) ۷_ آموزش فلسفه (۲ جلد) ۸_ آیین پرواز ۹_ اخلاق اسلامی ۱۰_ انسان‌شناسی در قرآن ۱۱_ نقلاب اسلامی و ریشه‌های آن ۱۲_ انقلاب اسلامی، جهشی در تحولات سیاسی تاریخ ۱۳_ ایدئولوژی تطبیقی ۱۴_ بزرگ‌ترین فریضه ۱۵_ بهترین‌ها و بدترین‌ها از دیدگاه نهج‌البلاغه ۱۶_به پیشواز خورشید غرب ۱۷_ به سوی او ۱۸_ به سوی تو ۱۹_ به سوی خودسازی ۲۰_ پاسخ‌های استاد به جوانان پرسشگر ۲۱_ پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک (۶ جلد) ۲۲_ پرتوی از امامت و ولایت در قرآن کریم ۲۳_ پرسش‌ها و پاسخ‌ها (۵ جلد) ۲۴_ پندهای امام صادق(علیه‌السلام) به ره‌جویان صادق ۲۵_ پندهای الهی ۲۶_ پند جاوید (۲جلد) ۲۷_ پیام مولا از بستر شهادت ۲۸_ پیش‌نیازهای مدیریت اسلامی ۲۹_ تعدد قرائت‌ها ۳۰_ تعلیقةٌ علی نهایة الحکمه ۳۲_ تماشای فرزانگی و فروزندگی ۳۳_ تهاجم فرهنگی ۳۴_ توحید در نظام عقیدتی اسلام ۳۵_ انقلاب اسلامی، جهشی در فرایند تحولات بین‌الملل ۳۶_ جامعه و تاریخ در قرآن ۳۷_ جامعیت قرآن ۳۸_ جامی از زلال کوثر(شخصیت حضرت فاطمه زهرا) ۳۹_جان‌ها فدای دین ۴۰_ جرعه‌ای از دریای راز ۴۱_ جنگ و جهاد در قرآن (۲ جلد) ۴۲_ جهان‌شناسی در قرآن ۴۳_ جوانان و مشکلات فکری ۴۴_ چکیدهٔ چند بحث فلسفی ۴۵_ چکیده‌ای از اندیشه‌های بنیادین اسلامی ۴۶_ حکیمانه‌ترین حکومت: کاوشی در نظریه ولایت فقیه ۴۷_ حقوق و سیاست در قرآن ۴۸_ خداشناسی در قرآن ۴۹_ خودشناسی برای خودسازی ۵۰ _ در پرتو آذرخش ۵۱_ در پرتو ولایت ۵۲_ در جستجوی عرفان اسلامی ۵۳_ دروس فلسفه ۵۴_ دروس فلسفه اخلاق ۵۵_ دین و آزادی ۵۶_ رابطه علم و دین ۵۷_ راه‌شناسی در قرآن ۵۸_ راهنماشناسی در قرآن ۵۹_ راهیان کوی دوست ۶۰_ رساترین دادخواهی و روشنگری (شرح خطبه فدکیه) (۲ جلد) ۶۱_ ستگاران ۶۲_ ره‌توشه (۲ جلد) ۶۳_ زن، نیمی از پیکر اجتماع ۶۴_ زینهار از تکبر! ۶۵_ سجاده‌های سلوک (۲ جلد) ۶۶_ سفر به سرزمین هزار آیین ۶۷_ سیری در ساحل ۶۸_ سیمای پیامبر اعظم(ص) در آینه نهج‌البلاغه ۶۹_ سیمای سرافرازان (۲ جلد) ۷۰_؛سلسه مباحث اسلام، سیاست و حکومت ۷۱_ شرح الهیات شفاء (۵ جلد) ۷۲_ شرح برهان شفاء (۴ جلد) ۷۳_ شرح جلد اول اسفار اربعه (۲ جلد) ۷۴_شرح جلد سوم اسفار اربعه (۱ جلد) ۷۵_ شرح جلد هشتم اسفار اربعه (۲ جلد) ۷۶_ شرح نهایةالحکمه (۲ جلد) ۷۷_ عبرت‌های خرداد ۷۸_ فلسفه اخلاق ۷۹_قرآن در آینه نهج‌البلاغه ۸۰_ قرآن‌شناسی (۲ جلد) ۸۱_ فلمرو دین ۸۲_ کاوش‌ها و چالش‌ها (۲ جلد) ۸۳_ مباحثی پیرامون حوزه ۸۴_معرفت‌شناسی انتقادی ۸۵_ نظریه حقوقی اسلام (۲ جلد) ۸۶_ نظریه سیاسی اسلام (۲ جلد) ۸۷_ نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه ۸۸_ گفتمان روشنگر نقدی فشرده بر اصول مارکسیسم ۸۹_ نقش تقلید در زندگی انسان ۹۰_ یاد او (ذکر و ذاکران در کلام امیر مؤمنان) ۹۱_ مباحثی پیرامون عرفان یاد تو ۹۲_ نجوای عاشقانه ۹۳_ شکوه نجوا ۹۴_ صهبای حضور ۹۵_طوفان فتنه و کشتی بصیرت ۹۶_عبرت‌های خرداد ۹۷_ عروج تا بی‌نهایت ۹۸_ فلسفه اخلاق ۹۹_ قرآن در آیینه نهج‌البلاغه ۱۰۰_ قرآن‌شناسی (معارف قرآن ۶) ۱۰۱_ قرآن‌شناسی جلد (۲ جلد) ۱۰۲_ کاوش‌ها و چالش‌ها (۲ جلد) ۱۰۳_ کلمة حول فلسفة الاخلاق ۱۰۴_کیهان‌شناسی (معارف قرآن۲) ۱۰۵_ گفتمان روشنگر درباره‌اندیشه‌های بنیادین ۱۰۶_ لقای الهی ۱۰۷_ مباحثی درباره حوزه ۱۰۸_ مباحثی پیرامون مسایل اعتقادی و اخلاقی ۱۰۹_ نظریه حقوقی اسلام (۲ جلد) ۱۱۰_ نظریه سیاسی اسلام (۲ جلد) ۱۱۱_ نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۱۲_ نقدی فشرده بر اصول مارکسیسم ۱۱۳_ نقش تقلید در زندگی انسان ۱۱۴_ نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه ۱۱۶_ نگاهی گذرا به بسیج و بسیجی ۱۱۷_نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام و من الله توفیق...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدار حاج قاسم سلیمانی با علامه مصباح یزدی | دعای علامه مصباح برای حاج قاسم
جناب ✨ دوستان و شاگردان خود را از همکاری با دولت حاکم (پهلوی) بر حذر می داشت. یکی از شاگردان شیخ از وی نقل کرده است که فرمود: ((روح یکی از مقدسین را در برزخ دیدم که محاکمه می کنند و همه کارهای ناشایسته سلطان جائر زمان او را در نامه عملش ثبت کرده و به او نسبت می دهند. شخص مذکور گفت: من این همه جنایت نکرده ام. به او گفته شد: مگر در مقام تعریف از اونگفتی: عجب امنیتی به کشور داده است؟ گفت: چرا! به او گفته شد: بنابراین تو راضی به فعل او بودی، او برای حفظ سلطنت خود دست به این جنایات زد)) امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:الراضی بفعل قوم کالداخل فیه معهم، ( هر که به کردار عده ای راضی باشد، مانند کسی است که همراه آنان آن کار را انجام داده باشد)✨ کتاب چه بگوییم ج2 صفحه ۲۴۷
آرام گرفتن پیکر مطهر حضرت آیت الله مصباح یزدی در حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) 🏴 @mesbahyazdi_ir
🏴پیکرآیت الله مصباح یزدی در حرم حضرت معصومه(س) آرام گرفت ◻️ پیکر مرحوم آیت الله مصباح یزدی پس از تشییع در تهران، مشهد و قم امروز در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برای همیشه آرام گرفت. ◻️ امروز در مراسم تشییع آیت الله مصباح یزدی خیابانهای مصلی قدس قم منتهی به حرم حضرت معصومه(س) مملو از جمعیت بود در حالی که برای حضور مردم هیچ دعوتی نشده بود، اما مردم خود جوش حضور پیدا کرده و به طوری که در کوچه های اطراف خیابان شهدا و آیت الله مرعشی و بهار جای خالی مشاهد نمی شد. ◻️ پیکر پاک این فقیه صمدانی بعد از اقامه نماز توسط آیت الله العظمی نوری همدانی در جوار قبر آیت الله العظمی بهجت در این بارگاه نورانی و ملکوتی برای همیشه آرام گرفت...
📚 🍀۴۷ 📌درباره اين سؤال كه چگونه مردم حاضر شدند حسين(عليه السلام) را بكشند؟ حاصل جواب اين شد كه بعضى با تطميع يعنى با پول خريده شدند؛ همان طور كه امروز گاهى حاضرند با پول در «‌مجلس‌» رأى بخرند؛ روزنامه ها نوشتند و كسى هم تكذيب نكرد. ♻️ در چند روزنامه نوشتند كه نماينده بهشهر و نكا گفت: به من پيشنهاد كردند به فلان كس رأى بده و اين مقدار هم پول بگير! كسى هم تكذيب نكرد! آن روز هم معاويه براى اين كه كسانى را جذب كند پول مى‌داد و افراد را مى‌خريد. گروه ديگرى را با تهديد، با زهر چشم گرفتن، با قساوت، با كشتارهاى قساوت آميز، ترساند، و بالأخره توده مردم را در هر زمانى با نوعى از تبليغ و با تاكتيكى خاص فريب داد. 🔸در شرايطى كه مردم اين چنين تحت تأثير تبليغات بودند و تبليغات مغزها را احاطه كرده بود و از طرفى هم بعضى پول مى‌گرفتند و از طرف ديگر هم ترس بر جامعه حاكم بود، ديگر براى مردم اراده و اختيار درست و انتخاب آگاهانه اى باقى نمى‌مانْد. مسلم بن عقيل مى‌آمد و براى مردم كوفه سخنرانى مى‌كرد و توضيح مى‌داد؛ آن ها هم بيعت مى‌كردند. صبح بيعت مى‌كردند، اما شب بيعت خود را مى‌شكستند. و به اين ترتيب بود كه كسانى كه خودشان براى ابى عبد الله نامه نوشتند و او را براى پذيرفتن حكومت دعوت كردند، همان مردم شمشير كشيدند و آن حضرت را به شهادت رساندند. 🔹همان ها براى حضور در كربلا و ريختن خون ابى عبد الله مسابقه گذاشتند. صبح عاشورا وقتى عمر سعد مى‌خواست مردم را به سمت خيمه هاى ابى عبد الله حركت بدهد، به اصطلاح نماز خواند و بعد گفت: «‌يا خَيْلَ اللّه! اِرْكَبى وَ بِالْجَنَةِ أَبْشِرى‌» اى سواره نظام خدا ـ كسانى را كه براى ريختن خون امام حسين(عليه السلام) جمع شده بودند سواره نظام خدا خطاب مى‌كرد! ـ اى سواره نظام خدا! بر اسب هايتان سوار شده، حسين(عليه السلام) را بكشيد و به بهشت برويد! راه بهشت رفتن، كشتن سيدالشهداء(عليه السلام) است! چرا؟ براى اين كه عمر سعد به حكومت رى برسد؛ براى اين كه او به حكومت رى برسد، كشتن سيدالشهداء(عليه السلام) راه بهشت رفتن و سپاهيان او خيل اللّه يعنى سواره نظام خدا مى‌شوند! ♦️ما بايد از اين صحنه هاى تاريخ براى زندگى خود عبرت بگيريم. حسين(عليه السلام) هزار و سيصد سال پيش به شهادت رسيد و يزيد هم به درك واصل شد؛ ولى ما بايد از مجالس عزادارى استفاده كنيم كه امروز چه بايد كرد. نه راه يزيد و نه تفكر عمر سعد تمام شده و نه سياست هاى آنان تغيير كرده است. ✍مرحوم آیت الله مصباح یزدی
💠 درس اخلاق عمومی 💠 استاد بزرگوار حضرت آیت الله بنابی (دامت برکاته) 🕑 زمان: سه شنبه 9 دی ماه ساعت 11 به صورت مجازی از طریق سامانه بیان🔻 Howzeh.online/live.html
🔴 با عرض پوزش از تأخیر بوجود آمده به دلیل مشکلات فنی ✅ درس اخلاق عمومی توسط استاد محترم حضرت آیت الله بنابی دامت برکاته (مدیر مدرسه ولی عصر بناب) به ساعت 16 امروز موکول گردید.
📚 🍀۴۸ 📌علل انفعال جامعه در برابر فعاليت هاى معاويه 🔹با توجه به اين كه شرايط تاريخى كم و بيش قابل تكرار است و موارد مشابه آن نيز در دوران هاى ديگر واقع مى‌شود، به دنبال سؤال قبلى سؤال ديگرى به اين صورت مطرح مى‌گردد كه، درست است معاويه از ابزار تبليغات توأم با فريب مردم و تحريف حقايق و در واقع ترور شخصيت ها از يك سو و با حربه تهديد و تطميع از سوى ديگر فعاليت كرد، اما چرا مردم فريب خوردند و تحت تأثير تهديدها و تطميع ها قرار گرفتند؟ ♻️اين سؤال در واقع روى ديگر سكه سؤال قبل است، يعنى يكى فعل و ديگرى انفعال است، بنى اميه اثر گذار و مردم اثر پذير بودند. آن ها فاعل اين تبليغات، تهديدها و تطميع ها بودند و مردم در برابر آن ها منفعل بودند. در شب هاى گذشته، جهت مربوط به فاعليت بنى اميه را عرض كردم. جهت ديگر سؤال اين است كه علت انفعال مردم چه بود؟ خوب، آن ها فريب مى‌دادند، اما چرا مردم فريب خوردند؟ او تهديد مى‌كرد، اما چرا مردم تحت تأثير تهديدها واقع شدند؟ 📍اين سؤال بيش تر از اين جهت براى ما اهميت دارد كه ممكن است، با توجه به جواب آن، خود را آماده كنيم تا اگر خداى ناكرده شرايطى مشابه آن شرايط پيش آمد و دشمنان اسلام با استفاده از همان حربه ها خواستند مسير صحيح انقلاب را تغيير دهند، آگاهانه واكنش نشان دهيم و سعى كنيم منفعل نشويم. البته اين بدان معنا نيست كه فقط زمانى مى‌بايد خودمان را آماده كنيم كه معاويه و يزيد يا شمر، عمر سعد و ابن زياد ديگرى پيدا شوند. 🔹حوادث تاريخى عيناً تكرار نمى‌شود، بلكه مشابه آن ها اتفاق مى‌افتد. شايد اين مطلب را شنيده باشيد كه طبق روايتى كه شيعه و سنى با اسناد متعدد نقل كرده اند، پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)فرمودند: آنچه در بنى اسرائيل اتفاق افتاده است در امت من هم اتفاق خواهد افتاد. پيامبر(صلى الله عليه وآله)اين جمله را اضافه كردند كه «‌حَتّى لَو دَخَلُوا جُحْرَ ضَب لَدَخَلْتُمُوه‌» اگر بنى اسرائيل وارد سوراخ سوسمارى شده باشند، شما هم داخل آن خواهيد شد. 🔸روايت به اين معنا نيست كه حتماً فرعونى در اين زمان پيدا خواهد شد و خواهد گفت «‌أَنَا رَبُّكُمُ الاَْعْلى‌»، تا امت پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) نيز به فرعونى كه در زمان موسى بود مبتلا شوند، يا حتماً قارونى پيدا خواهد شد كه آن ثروت عظيم را داشته باشد و مردم مانند آن زمان به قارون ديگرى مبتلا شوند و يا اين كه حتماً سامرى ديگرى خواهد بود و بتى به شكل گوساله مى‌سازد و مردم را به پرستش آن وادار مى‌كند. دقيقاً همانند آن اتفاقات تكرار نمى‌شود، ولى وقايعى كه از همان روح برخوردار است و شباهت هاى تامى به آن جريان ها دارد، اتفاق مى‌افتد... ✍مرحوم آیت الله مصباح یزدی