eitaa logo
🔲 حوزه شیخ‌عبدالحسین(مِدیا) 🔲
208 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
280 فایل
کانال اطلاع رسانی های حوزه شیخ عبدالحسین @sheykh_abdolhosein مطالب پیشنهادیِ خودتون رو اعم از... عکس وفیلمی از حوزه و مراسمات حوزه 📷 📽 صوت ضبط شده ای ازکلاسهای درسی 🔊 کتابهای pdf 📚 برنامه های اندروید طلبگی📱و... به این آدرس👈 @H_mohebbi ارسال نمائید.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 🍀آذرخشی_دیگر_از_آسمان_کربلا_۶۱ 🔸استعمال ديگر اصلاح، از ماده صَلاح است. صلاح در مقابل فساد مى‌باشد و معمولاً آن را در زبان فارسى «‌شايستگى‌» ترجمه مى‌كنند. 🔹كار صالح يعنى كار شايسته و فرد صالح يعنى فرد شايسته. اصلاح به اين معنا نيز در مقابل اِفساد است و به معنى انجام كار شايسته يا برطرف كردن فساد مى‌باشد. به كسى كه در صدد است كار شايسته انجام بدهد و فسادها، نقص ها و عيب ها را برطرف كند، «‌مُصلح‌» مى‌گويند و كسى را كه در صدد برهم زدن كارها و ايجاد فساد در جامعه است، «‌مفسد‌» مى‌نامند. تعبير «‌مفسد فى الارض‌» هم از همينجا است. ♻️اين معناى اصلاح، مربوط به اصلاح ذات البين و آشتى دادن دو فرد يا دو گروه نيست. كسى كه مى‌خواهد فسادى را برطرف كند يا كار فردىِ شايسته اى را انجام دهد، با فرد خاصى روبه رو نيست. پس اين اصلاح كه از ماده صلاح است دو نوع مصداق دارد، يكى به معنى كار شايسته انجام دادن و ديگرى به معنى برطرف كردن فساد و تبهكارى يا جلوگيرى از بزهكارى است. 📍اين هر دو نوع مصداق، در قرآن نيز استعمال شده است؛ مثلاً «‌اِلاّ الَّذينَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا‌» يعنى كسانى كه توبه كردند و اصلاح كردند يعنی عمِلُوا عملا صالِحاً، به جاى كارهاى غلط و به جاى گناهانى كه انجام داده بودند، اصلاح كردند يعنى كار خوب انجام دادند. ولى آنچه بيش تر مفهوم اجتماعى دارد و در كلمات حضرت ابى عبد الله مطرح شده است و در ادبيات سياسى و اجتماعى امروز هم به كار رفته است، اصلاح مفاسد است كه در مقابل افساد به كار مى‌رود. تا اين جا مفهوم اصلاح از نظر لغت عربى و از نظر كاربرد قرآنى و دينى آن روشن شد. ♦️اما مفهوم اصلاح كه امروزه به كار مى‌بريم، ويژگى خاصى در اصطلاحات سياسى پيدا كرده و معادل «‌رِفُرم‌» و در مقابل انقلاب به كار مى‌رود. مى‌گويند تغييراتى كه در جامعه ايجاد مى‌شود، گاه تدريجى است و آرام آرام و با آهنگ كند انجام مى‌گيرد كه در اين صورت به آن «‌رفرم‌» مى‌گويند؛ و كسانى را كه در صدد چنين تغييراتى در جامعه برمى‌آيند، «‌اصلاح طلب‌» مى‌نامند و معادل خارجى آن «‌رِفُرميست‌» است. ♦️در مقابل، كسانى كه مى‌خواهند دفعتاً اوضاع را عوض كنند، انقلابيون هستند. انقلاب به معنى تغيير اجتماعى ناگهانى، تند و با سرعت كه گاهى احياناً همراه با خشونت است، مانند انقلاب اسلامى ايران. اين اصطلاح اصلاح، به عنوان اصطلاح سياسى و در مقابل انقلاب، معناى اخصى براى اصلاح است. اين اصطلاح،ريشه لغوى ندارد و اصطلاح دينى و مذهبى نيست؛ بلكه اصطلاح سياسى جديدى است كه اصلاح را در مقابل انقلاب به كار مى‌برند. مسلماً اين اصطلاح، جديد است و در قرآن و روايات به اين معناى خاص به كار نرفته است. در جايى كه سيدالشهداء(عليه السلام) مى‌فرمايد: «‌خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى‌» اين معناى خاص را منظور نكرده اند. حركتى كه ايشان انجام دادند، يك حركت تدريجى، آرام و بى خشونت نبود؛ جنگ بود و كشته شدن و فدا كردن ده ها انسان شريف در راه آن هدف. ✍مرحوم آیت الله مصباح یزدی
🔘 حجت‌الاسلام علی ابوترابی : 💠 مقام معظم رهبری در زمان ، سفرهای زیادی داشتند. در این سفرها هدایای زیادی به ایشان می دادند . حتی در سفری که به داشتند ، کشور را به آقا دادند ، ولی مقام معظم رهبری در هیچ یک از این هدایا نکردند و بعد از پایان دوره ریاست جمهوری دستور فرمودند را در نگه دارند و همه آنها را متعلق به کشور بدانند. 📚 آب آیینه آفتاب ، ص ۳۸
حجه الاسلام والمسلمین حسینی قمی: ✨ مرحوم آیت الله العظمی سید احمد خوانساری از مراجع بزرگ بودند. ✨ دوستی می‌گفت :به عیادت ایشان رفته بودم. روزهای آخر عمرشان بود. از اطرافیانش سوال کردم که حال آقا، دیشب چطور بود؟ گفتند: تا صبح نخوابیدند. وقتی خدمت ایشان رفتم، از خود آقا سوال کردم که آقا، دیشب حال شما چطور بود؟ فرمودند :دیشب تا صبح. ✨ بعد کمی سکوت کردند. علی القاعده باید می‌فرمودند تا صبح نخوابیدم. ولی فرمودند :دیشب تا صبح، الحمدلله! و جمله را ادامه ندادند. ✨ وعده های الهی به صابران ج1ص88
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اگر بخواهی تمدنی را نابود کنی ،سه راه دارید 💬 1️⃣.نابود کردن خانواده 2️⃣.نابود کردن آموزش 3️⃣.بی اعتبار کردن الگوها ✅ چرا غربی ها به دنبال پیاده کردن سند۲۰۳۰ درایران هستن؟
📚 🍀۶۲ 📌تأثير نظام ارزشى در تعريف اصلاح ♦️گفتيم واژه اصلاح در قرآن يا از ماده صُلح و يا از ماده صَلاح است؛ و تكيه بحث ما بر اصلاح از ماده «‌صلاح‌» در مقابل «‌فساد‌» است. صلاح و فساد در قرآن از عام ترين مفاهيم ارزشى هستند. از آن جا كه بعضى از نوجوانان ما با اين اصطلاحات آشنا نيستند، در باره مفاهيم ارزشى توضيح مختصرى مى‌دهيم. 🔸مفاهيمى را كه ما به كار مى‌گيريم، گاه درباره چيزهايى است كه هست و موجود است و گاه درباره چيزهايى است كه مى‌گوييم بايد چنين شود يا نبايد چنان شود. مفاهيمى را كه در بطن معناى آن ها «‌بايد‌» و «‌نبايد‌» است، مفاهيم ارزشى مى‌گويند. كار خوب كدام است؟ كارى است كه بايد انجام داد. كار بد كدام است؟ كارى كه نبايد انجام داد. صلاح چيست؟ چيز شايسته اى است كه بايد در پى آن بود. فساد چيست؟ چيزى كه بايد جلوى آن را گرفت يا نبايد آن را انجام داد. ♻️صلاح و فساد دو مفهوم ارزشى هستند؛ يعنى وقتى آن ها را تحليل كنيم، در آن ها بايد و نبايد وجود دارد. اين مفاهيم ارزشى گاه محدود است و در مورد خاصى به كار مى‌رود و گاه بسيار وسيع است و همه كارهاى خوب يا همه كارهاى بد را در بر مى‌گيرد. به مفاهيمى كه همه كارهاى خوب يا همه كارهاى بد را در بر مى‌گيرند، مفاهيم ارزشى عام گويند. 📍در قرآن چند مفهوم ارزشى عام وجود دارد كه از جمله آن ها «‌صلاح‌» و «‌فساد‌» است. از ديگر مفاهيم ارزشى عام كه در قرآن به كار رفته است، مفهوم «‌معروف‌» و «‌منكر‌» است. معروف يعنى هر كار خوب، و منكر يعنى هر كار بد. «‌خير‌» و «‌شر‌» نيز از مفاهيم عام ارزشى هستند كه در قرآن كريم به كار رفته اند. ✍ مرحوم آیت الله مصباح یزدی
دقت در تعبیر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: آقای حاج آقا رضا صدر می‌فرمود: برای نام بردنِ پیامبرِ خاتم حضرت محمد صلّی الله‌علیه و آله و سلّم از تعبیر رایج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مسشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان می‌دانند. بهتر است ما از تعابیری نظیرِ«خاتم الانبیاء»، «پیامبر خاتم»، «رسول خدا»، «رسول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۶۴۵
۞﴾﷽﴿۞ 💢سندی قدیمی درباره پاره کردن در مصادر اهل سنت 📝 سلام الله علیها دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله نزد آمد در حالی که او بر منبر بود. سپس فرمود: ای ابوبکر آیا در کتاب خداست که دخترت از تو ببرد و من از پدرم ارث نبرم؟ پس از آنکه ابوبکر به شدت گریه کرد سپس گفت: پدر من با پدر تو و دختر من با تو قابل مقایسه نیستند. سپس از منبر پایین آمده و نوشته ای مبنی بر این که از آن اوست برای او نوشت. در این هنگام وارد شد و گفت: این چیست؟ ابوبکر گفت: نوشته ای که مالکیت فاطمه را تایید میکند برای او نوشتم به جهت میراثی که از پدرش دارد. عمر گفت: پس هزینه و مخارج مسلمانان را از کجا میپردازی در حالی که همه عرب با تو در جنگند چنان که خودت می بینی؟ بعد از آن، عمر نوشته را گرفت و پاره کرد!!! 📚منبع: نسخه خطی مرآه الزمان اثر سبط بن جوزی عالم بزرگ حنفی در قرن هفتم، حوادث سال یازدهم هجری، باب ۱۰
✳️علامه حسن زاده آملی وضو در هنگام کار به مثابه ی تطهیر در حین عبادت است هر صبح که برای کار بر می خیزید، وضویی بگیرید و بعد از آن نوزده بار «بسم الله الرّحمن الرّحیم» به عدد حروف این آیه ی مبارکه تلاوت کنید تا آن «وضو» تطهیرتان کند و آن «بسم الله» آفات و بلیّات و شعله های اشتغالات جهنّمی دنیا را از شما دور نماید. این قدر به زور و بازوی تان متّکی نباشید، رزق را باید از جای دیگر بدهند شما دائماً اهل طهارت و پاکی باشید، رزق تان وسیع خواهد شد. ⬅️شرح مراتب طهارت
معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات، در راستای تقویت مهارت های ارتباطی زوجین و ارتقای توانمندی والدین جهت تربیت فرزندان، اقدام به برگزاری کارگاهایی ویژه خانواده طلاب محترم با بهره گیری از اساتید اخلاق و روانشناس نموده است. 🎖 رایگان🎖 🖥اخلاق در خانواده: استاد:حجت الاسلام و المسلمین آقای تحریری حفظه الله 🕗یک شنبه ها: 12 و 26 بهمن ماه ساعت 19 🖥کارگاه مشاور: استاد: حجت الاسلام آقای همتی 🕗 سه شنبه‌ها: 7 و 28 بهمن ماه ساعت 19 استاد: حجت الاسلام آقای عباسی آغوی 🕗سه شنبه‌ها: 14 و 21 بهمن ماه ساعت 18:30 ثبت نام در هر برنامه تا ظهر همان روز می باشد 📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه Go2l.ir/CSIS_Ble 🆔 : بله Go2l.ir/CSIS_Eta 🆔 :ایتا Go2l.ir/CSISapp 📲 :همراه خدمات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 کسی که حیا نداره، نه عقل داره نه دین ... 🔹 آیت‌الله مجتهدی تهرانی (ره)
📚 🍀۶۳ 📌يكى از خواص مفاهيم ارزشى اين است كه معيارهاى تجربى عينى ندارند. وقتى شما مى‌گوييد «‌هوا گرم است‌» يا «‌اين جا روشن است‌»، مى‌توانيد آن را با تجربه عينى نشان دهيد. مثلاً اگر هوا به گونه اى است كه شما عرق مى‌كنيد و ناراحت مى‌شويد، هوا گرم است؛ اما اگر مى‌لرزيد، هوا سرد است. به همين ترتيب مى‌توانيد اين چراغ را نشان دهيد كه روشن است و اگر كليد آن را بزنيم خاموش مى‌شود. 🔺صحيح بودن يا غلط بودن اين موارد را مى‌توان با تجربه حسى و عينى نشان داد و معلوم نمود كه جمله هاى «‌اين جا روشن است‌» و «‌هوا گرم است‌» يا «‌هوا گرم نيست‌» صحيح است يا غلط. اما مفاهيم ارزشى اين گونه نيستند. با كدام حس مى‌توان خوبى يا بدى كارى را تجربه كرد؟ مى‌گويند «‌خوب و بد‌»، «‌صلاح و فساد‌» و «‌معروف و منكر‌»، تابع دستگاه و نظام ارزشى هستند. ♻️افراد، گروه ها و جوامع براى خود، يك نظام ارزشى دارند، يعنى مجموعه اى از كارها را خوب و با ارزش مى‌دانند و مجموعه اى را بد و ناروا مى‌دانند. ممكن است كارى در يك نظام ارزشى، خوب و همان كار در نظام ارزشى ديگر، بد باشد. 🔸مثلاً در يك جامعه احترام نمودن به ديگران به شكل خاصى انجام مى‌شود و آن را خوب مى‌دانند؛ در حالى كه همان كار را در جامعه ديگر بد و زشت مى‌دانند. 📍بنابراين «‌صلاح‌» و «‌فساد‌» متناسب با نظام هاى ارزشى تفاوت دارند و اين گونه نيست كه همه مردم يك چيز را خوب و يك چيز را بد بدانند. با توجه به اين كه «‌صلاح و فساد‌» و «‌اصلاح و افساد‌» از مفاهيم ارزشى هستند، اگر در موردى به كار بروند، جاى اين سؤال باقى است كه بپرسيم «‌اصلاح‌» طبق كدام نظام ارزشى؟ آيا منظور اصلاح آمريكايى است يا اصلاح اسلامى؟ ♦️چرا مقام معظم رهبرى فرمودند در جامعه ما اصلاح اسلامى، ايمانى و انقلابى مورد قبول همه است، اما اصلاح آمريكايى مورد قبول هيچ كس نيست؟ مگر اصلاح آمريكايى با اصلاح اسلامى چه فرقى دارد؟ جواب اين است، كه اين كه چه چيزى اصلاح به حساب آيد، تابع نظام ارزشى و فرهنگى است كه اين واژه را به كار مى‌برد. بايد ديد آن ها چه كارى را خوب و شايسته و چه كارى را بد و ناشايست مى‌دانند؟ و چه معيارى براى سنجش خوب و بد و شايسته و ناشايست دارند؟ 🔹بنابراين، براى اين كه بدانيم چه كارى خوب و چه كارى بد است، ابتدا بايد معيارهايمان را تعيين كنيم؛ يعنى ببينيم كدام نظام ارزشى را پذيرفته ايم؟ آيا نظام ارزشى اسلامى را پذيرفته ايم و مى‌خواهيم «‌اصلاح‌» را بر اساس اين نظام ارزشى انجام دهيم؛ يعنى مى‌خواهيم هر چه اسلام مى‌گويد خوب است، انجام دهيم و مى‌خواهيم هرچه اسلام مى‌گويد بد است، با آن مبارزه كنيم؟ يا آن كه مى‌خواهيم آنچه آمريكايى ها مى‌گويند خوب است انجام دهيم، هرچند ضد اسلام باشد و كارى را كه آن ها مى‌گويند بد است، با آن مبارزه كنيم، هرچند كارى باشد كه اسلام مى‌گويد انجام بدهيد؟ آيا چنين چيزى ممكن است؟ آرى، ممكن است. ✍مرحوم آیت الله مصباح یزدی
🔸امیرالمومنین (ع) : 🔹️ به خدا سوگند، نه پدرم و نه جدم هیچ بتی را نپرستیدند!!
✨ بارها می شد که مولی عبدالله شوشتری از و ورع مسائلی را می‌پرسید و درباره آن مسائل بین آن دو عالم بحث می‌شد.✨ بسا می شد که ناگاه مرحوم اردبیلی در بین گفت و گو سکوت می کرد یا اظهار می داشت این بحث بماند تا به کتاب مراجعه کنم. ✨ سپس با شوشتری به سوی بیرون شهر به راه می افتادند تا از محدوده شهر خارج می شدند و به جای خلوتی می‌رسیدند. در این هنگام مقدس به شوشتری می‌گفت :آن مسئله چه بود؟ و مسئله را بحث و موشکافی و تحقیقات خود را درباره آن بیان می کرد. ✨ وقتی با تعجب می پرسید ((شما که به این خوبی مطلب را می دانستید، چرا آنجا مطرح نکردید؟ ✨پاسخ می داد:(( آنجا گفتگویمان در حضور دیگران بود و این احتمال وجود داشت که ما بخواهیم با همدیگر جدل و بر یکدیگر در بحث غلبه کنیم، ولی اینجا کسی جز خدای متعال نیست و از و مباهات و اظهار فضل به دوریم)) ✨ انوار نعمانیه ج3ص4
علامه حسن زاده آملی حفظه الله
◾️علامه مامقانی می نویسد: هنگامی که قاصد امام سجاد علیه السلام به مدینه آمد تا خبر واقعه کربلا را به مردم مدینه بدهد با حضرت ام البنین سلام الله علیها مواجه شد. حضرت ام البنین فرمود: از حسین علیه السلام خبری بده! (او از جواب دادن طفره رفت و) گفت: چهار پسرت (عباس، عبدالله، جعفر، عثمان) در کربلا شهید شدند! حضرت ام البنین سلام الله علیها فرمود: قَطَّعْتَ نِیاطَ قَلْبِی، اَوْلادِی وَ مَنْ تَحْتَ الْخَضْراءِ کُلُّهُمْ فَداءً لاَِبِی عَبْدِ اللّهِ الْحُسَیْن، اَخْبِرْنِی عَنْ اَبِی عَبْدِ اللّه عَلَيْهِ السَّلَام‏ رگهای دلم را بریدی! (من کی از فرزندان خودم پرسیدم؟) فرزندانم و هرکس زیر آسمان کبود است، همه فدای حسین علیه السلام؛ از حسین به من خبر بده!🖤 و چون خبر شهادت امام حسین علیه السلام را شنید صیحه ای کشید... 👈 علامه مامقانی در ادامه می نویسد: و این علاقه شدید حضرت ام البنین نسبت به اباعبدالله الحسین علیه السلام، (علاقه مادر فرزندی نبود بلکه این علاقه) فقط به خاطر آن بود که حسین، امام او بود. 📚تنقیح المقال ج3 ص70. 🏴 وفاتِ تسلیت...
📚 🍀۶۴ 📌 همه مردم، در همه شرايط و با همه اختلاف هاى فرهنگى، بد بودن برخى از چيزها را مى‌فهمند و قبول مى‌كنند. مثلاً اگر كسى بى جهت ديگرى را بزند يا به او ناسزا بگويد، يا كسى را بى جهت ترور كند، بر خلاف قانون و بدون آن كه به كسى ظلم كرده باشد، او را بكشد، مال كسى را بى جهت تصرف كند يا با عُنف به ناموس كسى تجاوز كند، در اين صورت همه مردم مى‌گويند كار بدى كرده است. ♦️در واقع، همه، اين قبيل مصاديق ظلم را مى‌شناسند و اين موارد در تمام فرهنگ ها بد است. از طرف ديگر كارهايى هم هست كه همه مردم خوب بودن آن ها را مى‌دانند، مانند خدمت كردن براى سلامتى مردم. اگر كسى دارويى را كشف كرده و در اختيار مردم قرار دهد، به بهداشت خدمت نموده و همه مردم مى‌گويند كار خوبى كرده است. در اين موارد اختلاف پيش نمى‌آيد. 🔸اما همه موارد خوب و بد اين گونه نيستند. برخى موارد امروزه مورد حاجت ماست و در جوامع مختلف به گونه هاى متفاوت با آن ها برخورد مى‌شود. حتماً شنيده ايد كه مى‌گويند بايد فرهنگ جهانى بشود، يا آمريكا مى‌خواهد فرهنگ خود را بر تمام جهان تحميل كند، دعوت به وحدت فرهنگ، جهانى كردن فرهنگ و عالمگير كردن فرهنگ غربى؛ اين بدان جهت است كه آن ها مسائلى را خوب و مسايل ديگر را بد مى‌دانند و به ديگران مى‌گويند كه شما هم بايد همين گونه فكر كنيد. 📍بعضى از مثالهاى آن زشت است و من در اين جا ذكر نمى‌كنم، ولى مواردى از مصاديق اين مطلب بيّن است. آن ها معتقدند مجازات هاى سخت، مثل بريدن دست، كتك زدن، اعدام كردن و احكامى از اين قبيل، زشت و بد است. لذا در اعلاميه حقوق بشر آمده كه همه كشورها بايد مجازات هاى خشونت آميز را لغو كنند. اين يكى از مواد اعلاميه حقوق بشر است، مجازات هاى خشونت آميز بايد مُلغى شود؛ يعنى تمام احكام جزايى اسلام كه از ديد آن ها مجازات هاى خشونت آميز است، مثل دست كسى را بريدن، تازيانه زدن، اعدام كردن، به خصوص به صورت هايى كه در بعضى از حدود هست، به زعم ايشان مجازات هاى خشونت آميز است. ♻️اعلاميه حقوق بشر مى‌گويد همه كشورهاى دنيا بايد سعى كنند اين گونه مجازات ها را مُلغى كنند. يعنى وجود اين مجازات ها فساد است و بايد اصلاح شود. به چه معنى بايد اصلاح شود؟ بايد اين قانون ها لغو شود. 🔻اما ما چه مى‌گوييم؟ ما بر اساس فرهنگ اسلامى مى‌گوييم آنچه قرآن فرموده است بايد عمل بشود، اگر نشود فساد است. فساد به معنى ترك و تعطيل حدود الهى است، نه اجراى حدود الهى. ✍ مرحوم آیت الله مصباح یزدی
🔆حاج شیخ عباس قمی برای فرزندش نقل کرد : 🔆وقتی کتاب منازل الاخره را تالیف و چاپ کردم و به قم رسید، به دست شیخ عبدالرزاق مسئله گو، که قبل از ظهر در صحن مطهر حضرت معصومه مسئله میگفت افتاد. پدرم کربلایی محمد رضا از علاقه مندان شیخ عبدالرزاق بود. هر روز در مجلس او حاضر می‌شد. شیخ عبدالرزاق روزها منازل الاخره را برای مستمعین می‌خواند. 🔆روزی پدرم به خانه آمد و گفت: شیخ عباس کاش مثل این مسئله گو میشدی و می‌توانستی منبر بروی و این کتاب را که امروز برای ما خواند بخوانی. 🔆چند بار خواستم بگویم آن کتاب از تالیفات من است اما هر بار خودداری کردم و چیزی نگفتم. فقط عرض کردم دعا بفرمایید خداوند توفیقی مرحمت فرماید. حاج شیخ عباس قمی مردتقوی وفضیلت ص48، 49