فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تشرفی از مرحوم حاج شیخ علی خسروی از شاگردان مرحوم آیت الله مولوی قندهاری
🔻سرتان به کار خودتان باشد ، در امورات خدا دخالت نکنید؛ کار شما انجام واجبات و ترک محرمات است...
🔻من که خود پشت درم ، تو رو کجا ببرم؟
🎙سید عباس موسوی مطلق
@shia12t
💎
در اصول کافی از امام صادق علیه السَّلام آمده است:
هرگاه دو مؤمن همدیگر را در آغوش کشند و معانقه کنند غرق در رحمت الهی میشوند.
📌پس بهتر است در آخر مجالس معنوی، مؤمنان در زمان برخاستن برای خداحافظی همدیگر را در آغوش کشند.
منبع :
t.me/akhlaghmarefat
@shia12t
10.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اللهم عجل لولیک الفرج
🔻تنها راه رهایی از مشکلات؛ انقطاع از ماسوای حضرت ولیعصر علیهالسلام
👤توصیه آیت الله سید علی حسینی میلانی
@shia12t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦استاد فاطمی نیا ره :
🔻 طرف ریشش رو تیغ زده به تو چه؟!
🔻شاید عذری داشته باشه ، چرا غیبت میکنید؟!
@shia12t
هدایت شده از معرفی شاگردان عرفانی علامه حسن زاده
🔹ما ملاّی مهذّب میخواهیم نه درویش و قلندر
👤 آیت الله حسن رمضانی :
در اولین جلسه حضور در محضر علامه حسن زاده آملی ایشان از من پرسیدند: شما در علوم و معارف عقلی چه خواندهاید؟
گفتم: بدایة الحکمة، نهایة الحکمة و مقداری از منظومه را خواندهام.
ایشان فرمودند: آقاجان! شما که چیزی نخواندهاید، شما باید درس بخوانید!
گفتم: چشم درس را میخوانم، ولی الآن من بیشتر در پی نکتههای اخلاقی و درسهای روحانی و معنوی هستم تا درسهای رسمی و معمولی!
فرمودند: نمیشود آقاجان! ما میخواهیم ملّایِ مهذَّب تربیت کنیم، نه درویش و قلندر!
📌متن کامل پرسش و پاسخ از آیت الله حسن رمضانی درباره استادشان مرحوم علامه حسن زاده آملی :
bit.ly/3QLHJVO
@allamehasanzade110
📚عرفان در آیینه قرآن و روایات
دفتر عرفان نظری
تالیف حاج اقای رمضانی
@shia12t
هدایت شده از سخن عرفان
🌸تفاوت مولوی و محیی الدین عربی در عرفان
بیان آیت الله استاد حسن رمضانی در کتاب حدیث سهر
🔹جهت تهیه کتاب :
09128520288
@sokhanerfan
🔹پرهیز آیت الله جوادی آملی از مجادله
🔻آیت الله جوادی آملی منتقد مجادله و بحث بر سر مباحث مختلف هستند...
👤حاج اقای رمضانی :
آیت الله جوادی آملی فرمودند که در درس آیت الله اراکی شرکت می کردم، موضوع بحث نماز جمعه بود و شرط اینکه وجود نماز جمعه حضور امام است که آیت الله اراکی، امام را به امام معصوم(ع) معنا می کردند که اگر امام معصوم، امامت جمعه را بر عهده گرفت یا در شهری کسی را به امام جمعه انتخاب کردند در اینجا نماز جمعه واجب است. اما آیت الله جوادی اعتراض میکنند که مراد از امام، امام معصوم نیست بلکه امام واجد شرایط است، یعنی کسی که با شرایط مربوطه، نماز جمعه را اقامه کند، نماز جمعه واجب می شود. اکنون هم فتوایشان همین است. لذا خودشان در هر جایی که باشند اگر نماز جمعه با شرایط خودش اقامه شود ایشان هم در آن شرکت میکنند. بعد از اشکال ایشان و جواب آیت الله اراکی بحث ادامه پیدا نکرد اما بعد از درس عده ای از شاگردان طرفدار آیت الله جوادی آملی و عده ای هم به طرفداری از آیت الله اراکی به بحث می پردازند و آیت الله جوادی آملی هم درگیر بحث می شوند که کار کم کم به مجادله میکشد که در ایشان ایجاد کدورت می کند و همینطور این کدورت بعد از درس حتی در بستر خواب هم ادامه پیدا میکند. آیت الله جوادی آملی در ادامه خاطرهی خود می گویند: «در همان حین که در بستر بودم دیدم که آیت الله اراکی حضور پیدا کرد و خطاب به من اشاره کرد و فرمود إِنَّکَ مَیِّتٌ وَإِنَّهُم مَّیِّتُونَ یعنی مرگ در پیش داری، تو میمیری آنها هم میمیرند و آیا به فکر مسایل بعد از مرگ هستید که اینگونه مجادله می کنید»؟ آیت الله جوادی فرمودند: من متوجه شدم این جدال، کار مطلوبی نبود و از آن زمان تصمیم گرفتم که دور از هرگونه جنجال مباحث را مطرح می کنم اگر پذیرفتند که خوب است و اگر نپذیرفتند ادامه نمی دهم.
@shia12t
🔹علامه طباطبایی: کاش من هم یک «مرثیه خوان» بودم!
🔻علامه طباطبایی (ره)، روزی در یکی از مجالس روضه شرکت کرده بود. شخص حرّاف و لودهای که علامه را نمیشناخت در حضور ایشان شروع کرد به لودگی کردن و حرفهای بیربط زدن؛ و توجه نداشت این آقایی که حضور دارد حضرت علاّمه طباطبایی است؛ چرا که علامه، بسیار کم حرف بود و ظاهر بسیار معمولی و متعارفی داشت.
بعد از آنکه به آن شخص میگویند: آقا! حداقل امروز که حضرت علامه طباطبایی حضور دارند، مراعات کنید و در محضر ایشان مودّب باشید و درست صحبت کنید!
او میپرسد: حضرت علاّمه طباطبایی ایشان هستند؟
میگویند: بله.
بعد آن بنده خدا می گوید: من خیال کردم ایشان مرثیهخوان است. فکر نمیکردم، علامه طباطبایی، ایشان باشند.
🔻علامه با شنیدن این سخن میفرمایند: «ای کاش من مرثیهخوان حضرت سیدالشهدا علیهالسلام بودم! من حاضرم همه این سالیانی را که مشغول درس و تالیف و فعالیتهای علمی بودهام بدهم و ثواب یک جلسه مرثیهخوانی ابا عبدالله الحسین را به من بدهند».
📚عرفان علامه طباطبایی در بیان آیت الله رمضانی
@shia12t
هدایت شده از معرفی شاگردان عرفانی علامه حسن زاده
🔹سرمایه من سلامتیِ من است، من نیازی به کسی و چیزی ندارم.
👤آیت الله حسن رمضانی :
یک وقتی خدمت برخی مسئولان برای رسیدگی به وضع زندگی استاد حسن زاده آملی رفتیم، ایشان وقتی متوجه شدند، برآشفتند و گفتند:
من نمیخواهم بخششی به ما برسد، من چیزی کم ندارم، سرمایهِ من چشم و دست و سلامتی من است، که میتوانم با آن بنویسم و بخوانم و خدا را عبادت کنم، چرا محتاجِ دیگران باشم؟ من شاه و سلطانم و با داشتن این نعمتها، نیازی به کسی و چیزی ندارم و چرا شما این درخواست را مطرح کردید؟
@allamehasanzade110
هدایت شده از سخن عرفان
🌸دعا برای همه
علامه حسن زاده آملی می فرمودند: کتابی نوشته بودم، خدمت علامه طباطبایی تقدیم کردم مطالعه نمایند. ایشان یک دوره تمام آن را مطالعه فرمودند. در جایی از کتاب دعای شخصی درباره خودم کرده بودم. علامه به من فرمودند: آقا تا من خودم را شناختم دعای شخصی در حق خودم نکردم بلکه دعایم عام است. (همه را شامل می شود)
علامه حسن زاده آملی می فرمود: این تادیب اخلاقی بسیار در من اثر گذاشت!
۲۴ آبان، سالروز وفات علامه طباطبایی قدس سره
🔹️کتاب عرفان علامه طباطبایی در بیان استاد رمضانی، نوشته وحید واحدجوان، ص 88
@sokhanerfan
هدایت شده از تفاوت اساتید اخلاق و عرفان و اشنایی با عرفان و تصوف
🔹پاسخ به سوالات ؛ نکاتی مهم و کلیدی درباره عرفان ، فلسفه و تصوف
✅صوفی و عارف حقیقی
✴️صوفی و صوفی نما
✅محققان و جهله صوفیه
1️⃣بزرگان حكمت و عرفان، در آثار خود، دو تعبير در مورد صوفيه دارند؛ يكي محققين صوفيه و ديگري جَهَله صوفيه و به تعبیر امروزی: صوفی و صوفی نما، عارف و عارف نما
مراد از محققين صوفيه، همان عرفاي بزرگ اسلامي مانند محيي الدين ابن عربي، صدرالدین قونوي، سيد حيدر آملي، ابن ترکه، کاشانی و.... است كه با التزام به شرع و همراه با کسب علم، راه تزكيه نفس را پیموده و به كشف و شهود حقايق رسیده اند.
اما جهله و نادانان صوفيه (عارفنما، صوفینما، تصوف انحرافی) آن دسته از صوفياني اند كه علم كافي ندارند و مطالب بلند و بالا را بد و نادرست می فهمند و مطالب سخیف و غیر قابل دفاع از آنها صادر می شود و بدعت هايي در دين پديد آورده و راه خود را از راه ائمه معصومین جدا مي دانند، يا وسيله را با هدف توجيه كرده و خود را به شريعت و ظواهر آن پايبند نمي دانند و آشكارا يا پنهاني مرتكب معاصي مي شوند يا برخي از آنها با فريب و حقه، مردم را به معنويت فرا مي خوانند و پشت اين دعوت، مقاصد اقتصادي، اجتماعي، سياسي، سوء استفاده هاي جنسي و غیره را دنبال می کنند.
اين افراد در هر مكان و زماني محكومند و قبل از فقها خود عرفا و صوفيۀ اصیل در كتابهاي خود اين اشخاص را به شدت مورد مواخذه قرار داده اند.
2️⃣کسانی که عرفان و تصوف را به صورت مطلق از هم جدا می کنند، و می گویند: عرفان، امری مثبت و مقبول، و تصوف و صوفیه، امری منفی و مردود است و در نتیجه تصوف را در صوفیۀ انحرافی و مبتذل منحصر می کنند، مخاطبان خود را به اشتباه بزرگی می اندازند. مخاطبان با رجوع به کتب معتبر عرفان، تعابیر صوفیه، تصوف، صوفی و.... را بارها خواهند دید که اهل فن آن ها را دربارۀ خود و دیگر بزرگان عرفان به کار برده اند.
صحیح نیست به خاطر عقاید و رفتارهای فرقه های منحرفی که نام خود را صوفی یا درویش گذاشته اند، مطلق تصوف را ناپسند بدانیم و کتب علمی و مهم آنان را تحت الشعاع قرار داده یا مذمت کنیم.
بهتر است بگوییم: ما صوفی اصیل داریم و صوفی نما، صوفی اصیل کسی است که در محدودۀ شرع با عرفان عملی و سیر و سلوک قدم به قدم به سوی خدا رفته و به قرب حق رسیده است. ولی صوفی نما کسی است که در ظاهر، خود را به تصوف چسبانده و در واقع، صوفی نیست و محکوم و مذموم است. مثل اینکه بگوییم: ما شیعه واقعی داریم و شیعهنما، مسلمان واقعی داریم و مسلماننما، روحانی واقعی داریم و روحانینما و...
مثلا روحانی اصیل، علاّمه طباطبایی است و روحانی نما کسی است که لباس روحانیت دارد اما زی روحانیت را مراعات نمی کند و موجب بد بینی دیگران به روحانیت اصیل می شود.
به هر حال، جهله صوفیه با رفتارها و گفتارهای خود، مشکل بزرگی برای تصوف اصیل و حقیقی ایجاد کرده و موجب سوء تفاهمهای زیادی شده اند، چنانکه جهله و عوام شیعه، مشکلاتی را برای جهان تشیع به بار آورده اند و منشا اشکالات و شبهات مخالفان شدهاند و همچنین جهله مسلمانان، مشکلاتی را برای جهان اسلام به بار آورده و منشا اشکالات و شبهاتی برای غیر مسلمانان شده اند.
3️⃣نمی شود از تشابه لفظ تصوّف و صوفيّه و بد نامی صوفیه و دراویش، سوء استفاده کرده و بخواهيم به كلّى راه شهود، وجدان، عرفان و لقآء الله را ببنديم، و نمی شود با چند روایت که در کتابهای دست چندم علیه صوفیه و تصوف نقل شده و از نظر سند ضعیف و بلکه مجعولند و دلالت آنها نیز به صورت کامل بررسی نشده اند، مطلق راه و روش تهذیب باطن و سیر و سلوک و عرفان عملی و تصوف اصیل را محکوم کرد و مكتب أمثال محیی الدین ابن عربی، صدر الدین قونوی، مولوی، سید حیدر آملی، خواجه نصیر طوسی، سيّد بن طاوس، مولی مهدی نراقی، سيّد مهدى بحرالعلوم، ابن فَهْد حلّى، مجلسى اوّل، آقا سيّد على شوشترى، آخوند ملّا حسينقلى همدانى، میرزا جواد ملکی تبریزی، علاّمه سید علی آقای قاضی، علاّمه طباطبایی، علاّمه حسن زاده را به أمثال كسانيكه تصوّف را يك راه جدا براى جدائى از ائمّه پنداشتند، قياس کرده و محکوم كنيم.
بنابراین قطع نظر از سند این روایات ، مراد روایاتی که در آن ها صوفی و تصوف محکوم شده است، آن دسته از صوفیانی هستند که بدعت هایی در دین پدید می آورند و راه خود را از راه ائمه جدا می دانند و وسیله را با هدف توجیه کرده، خود را پایبند به شریعت و ظواهر آن نمی دانند و آشکارا یا پنهانی مرتکب معاصی می شوند؛ پر واضح است که چنین افرادی در هر مکان و زمانی محکوم اند.
ادامه در پست بعد .....
📚عرفان علامه طباطبایی در بیان آیت الله رمضانی
@shia12t