eitaa logo
دانشنامه امیرالمومنین (ع)
1.4هزار دنبال‌کننده
799 عکس
157 ویدیو
48 فایل
السلام علیک یا امیرالمومنین یا علی بن ابی طالب لطفا مطالب کانال را با ذکر #صلوات هدیه به روح مطهر #حضرت_زهرا (سلام الله علیها) انتشار دهید.🌹 کانال شخصی، بدون وابستگی به هیچ ارگان و یا ....
مشاهده در ایتا
دانلود
پی‌نوشت: 👈 [1]. بخاری، صحيح البخاری، محقق: محمد زهير بن ناصر الناصر، دار طوق النجاة، چاپ اول، 1422هـ، ج5، ص7. «... فَأَخَذَ عُمَرُ بِيَدِهِ فَبَايَعَهُ، وَبَايَعَهُ النَّاسُ، فَقَالَ قَائِلٌ: قَتَلْتُمْ سَعْدَ بْنَ عُبَادَةَ، فَقَالَ عُمَرُ قَتَلَهُ اللَّهُ ...» 👈 [2]. ترمذی، سنن الترمذی، تحقيق وتعليق: أحمد محمد شاكر، شركة مكتبة ومطبعة مصطفى البابي الحلبي – مصر، چاپ دوم، 1395 هـ، ج5، ص26. «عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لَيَأْتِيَنَّ عَلَى أُمَّتِي مَا أَتَى عَلَى بني إسرائيل ... قال: «مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِي» 👈 [3]. طوفی حنبلی، التعيين في شرح الأربعين، محقق: أحمد حَاج محمّد عثمان، مؤسسة الريان (بيروت - لبنان)، المكتَبة المكيّة (مكّة - المملكة العربية السعودية)، چاپ اول، 1419 هـ. ج1، ص266 ـ 267، «و اعلم أن من أسباب الخلاف الواقع بين العلماء ... كما تواتر البخاري ومسلم ونحوهما» 👈 [4]. «وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ.[بقره/23] و اگر در آنچه بر بنده خويش نازل كرده‌ايم در ترديد هستيد، سوره‌اى همانند آن بياوريد و به غیر از خدا، همه حاضرانتان را فراخوانيد اگر راست مى‌گوييد.» 👈 [5]. «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ.[حجر/9] بى‌ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‌ ايم و قطعاً نگهبان آن خواهيم بود. 👈 [6]. ، صحيح البخاری، محقق: محمد زهير بن ناصر، دار طوق النجاة، چاپ اول، 1422هـ، ج7، ص120. «عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: لَمَّا حُضِرَ رَسُولُ اللَّهِ ... حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّهِ.» https://www.adyannet.com/fa/news/35049 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ✅ چه عاملی باعث امت شد⁉️ ◼️ محمد بن اسماعیل در کتاب صحیح، جریان و درگیری شدید مابین بن خطاب و بن عباده را در بیان می‌کند و می‌نویسد: 👈 «عمر دست او [ابوبکر] را گرفت و با او بیعت کرد و مردم با او [ابوبکر] بیعت کردند و شخصی گفت: شما سعد بن عباده را کشتید. در این هنگام عمر گفت خدا او رابکشد.» 📚 صحيح بخاری، ج5، ص7. https://www.adyannet.com/fa/news/35059 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ✅ چه عاملی باعث امت شد⁉️ ◼️ در سنن خود که یکی از معتبرترین کتب است، درباره افتراق امت می‌نویسد: 👈«رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: آن‌چه بر گذشت بر سر امت من خواهد آمد؛ ... بنی اسرائیل به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند و امت من به هفتاد و سه گروه تقسیم می‌شوند. همه فرقه‌ها در آتش هستند به غیر از یک فرقه [که از آتش در امان هستند]. از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) پرسیدند: آن دسته چه کسانی هستند؟ 👈رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: فرقه‌ای که من و بر آن هستیم.» 📚 سنن ترمذی، ج5، ص26. https://www.adyannet.com/fa/news/35062 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ✅ چه عاملی باعث امت شد⁉️ ، فقیه حنبلی مذهب و از شاگردان در کتاب شرح اربعین نووی با اقرار به منع کتابت و نقل حدیث به دلایل واهی از سوی بن خطاب، در این‌باره می‌نویسد: 👈 «بدان‌که از جمله اسباب میان علما، تعارض بین روایات و نصوص است و برخی از مردم بر این گمان هستند که عمر بن خطاب عامل این اختلاف است؛ زیرا که صحابه از او اجازه خواستند تا در آن زمان، سنت نبوی را تدوین کنند. ولی عمر گفت: هیچ چیزی را همراه قرآن نمی‌نویسم. با این‌که او می‌دانست رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) گفته بود که خطبه الوداع را برای ابوشاه بنویسد و گفته بود: را با کتابت، مقید سازید. گفتند: اگر عمر می‌گذاشت که صحابه آن‌چه را که از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) روایت کرده‌اند بنویسند، سنت ضبط می‌شد و لذا بین پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و آخرین افراد امت صرفاً یک می‌ماند که روایاتش را تدوین کرده است، و آن مجموعه روایات نیز به ما می‌رسید، همانند احادیثی که از و و امثال آن به ما رسیده است.» 📚 التعيين فی شرح الأربعين، ج1، ص266 ـ 267. https://www.adyannet.com/fa/news/35066 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ✅ چه عاملی باعث امت شد⁉️ 🏴 اهتمام به منع حدیث و روایت از پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به زمان حیات رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) برمی‌گردد؛ 👈 هنگامی‌که حضرت در بستر بیماری بودند و عمر مانع کتابت وصیت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) شد. بخاری در صحیح خود به منع کتابت وصیت اشاره می‌کند و می‌نویسد: 👈 «هنگامی‌که رسول‌خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در بستر احتضار بود و مردانی در خانه بودند که در میانشان بن خطاب بود. در این هنگام پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به آنان فرمودند: بیایید برای شما نوشته‌ای بنویسم که بعد از آن هرگز نشوید. در این هنگام عمر گفت به پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بیماری فشار آورده و نزد شما قرآن هست و کتاب خدا (قرآن) ما را می‌کند.» 📚 صحيح بخاری، ج7، ص120. https://www.adyannet.com/fa/news/35061 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
17.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ بمناسبت شب زیارتے (علیہ السلام) 🎥 ✔️همراه با تنظیم استودیویی 🎤 🏴 شادی ارواح طیبه ی مومنین و مومنات ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ياعلے༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🏴 مرحوم در "کتاب شریف " از امیرالمومنین علی علیه السلام روایت کرده است که حضرت فرمودند: ◼️حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ هَارُونَ الْفَامِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ بُطَّةَ الْمَعْرُوفُ بِمِيلٍ‌ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ عَنْ أَبِيهِ بِإِسْنَادِهِ يَرْفَعُهُ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنَّهُ قَالَ: قَطَعَ رَجُلَانِ مِنَ الدُّنْيَا اللِّسَانِ فَاسِقٌ وَ الْقَلْبِ نَاسِكٌ 👈 هَذَا يَصُدُّ عَنْ وَ هَذَا عَنْ فَاتَّقُوا الْفَاسِقَ مِنَ الْعُلَمَاءِ وَ الْجَاهِلَ مِنَ الْمُتَعَبِّدِينَ أُولَئِكَ فِتْنَةُ كُلِّ مَفْتُونٍ 👈 فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ يَا عَلِيُّ أُمَّتِي عَلَى يَدَيْ كُلِّ مُنَافِقٍ عَلِيمِ اللِّسَانِ. ◼️ امیرالمومنین علی (علیه‌السلام) فرمودند: در دنيا دو گروه مرا شکستند؛ 👈 مرد تبهكار و مرد عبادت‌پیشه. اولی با ، تبهکاری خود را می‌پوشاند و دومی با ، نادانی خود را می‌پوشاند. 👈پس، از علمای و نادان بپرهیزید که اینان مایه‌ی گمراهی هر ساده‌لوح اغوا شده‌ای هستند. 👈از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) شنيدم كه می‌فرمودند: اى علی! امت من به دست منافقان زبان‌باز است. ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ياعلے༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ حضرت رقیه، سند مظلومیت امام‌حسین (علیه‌السلام) نویسـ🖌ـــنده: حجةالاسلام محمدجوادمهريار 🏴 حضرت رقیه (علیها‌السلام) به عنوان سند دائمی مظلومیت امام حسین (علیه‌السلام) در عالم است که مورخان بی‌شماری در طول تاریخ، از به شهادت رسیدن ایشان در شام گواهی داده‌اند. ایشان هرچند بوده، ولی سبب شده تا ابد، شدت مظلومیت اهل بیت (علیهم‌السلام) و ظلمی که بر آنان شده بر کسی پوشیده نماند. از شاهدان واقعه‌ی جانسوز عاشورا، دختر خردسالی است که با دریایی از مظلومیت خود، قرار است به عنوان در تاریخ باقی بماند و خود به تنهایی دلیلی متقن و کافی برای بیان اوج مظلومیت خاندان گرامی پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) باشد. 👈 رقیه، با دنیایی از کودکی، مسافر کاروانی شد که قرار بود دین خدا باشد. هرچند دستان کوچکش توان دفاع از پیکر سید جوانان بهشت را نداشت، اما با مظلومیتش، همانند جده‌ی مطهره‌اش به میدان آمد و اوج مصیبت را در شهر شام رقم زد. او در خرابه‌ی شام، نه فقط از باب بود، بلکه گریه از ظلم کسانی بود که در ظاهر شبیه مرد بودند، ولی در باطن بویی از مرداگی نداشتند. 👈 رقیه سند ابدی و صدای مظلومیت امام حسین (علیه‌السلام) است که در میان هیاهوی روزگار شنیده شد و تا ابد، کاخ جور یزیدیان را ویران کرده است. ◼️ اما آن‌چه در مورد (علیهاالسلام) در اسناد تاریخی موجود است، وجود ایشان به عنوان شاهد روز عاشورا و از جمله کسانی است که سیدالشهدا (علیه‌السلام) ظهر عاشورا، با او نیز وداع تلخی کرده‌اند. ◼️ از جمله کسانی‌که به این واقعه اشاره کرده است، لوط بن یحیی ملقب به است که ایشان را به عنوان یکی از مورخین قرن دوم هجری باید شناخت و در توثیق او و کتابش هیچ شکی راه ندارد. 👈 باید گفت مقتل او یکی از منابع معتبری است که مورخین بزرگ هم‌چون طبری، یعقوبی و ابن‌اثیر، از آن در تدوین کتاب‌هایشان استفاده کرده‌اند. در مقتل خود به وداع امام حسین (علیه‌السلام) با زنان و کودکان اشاره می‌کند و می‌نویسد: «آن‌گاه (حسین) فریاد برآورد: ای اُم کلثوم! ای زینب! ای سکینه! ای رقیه! ای عاتکه! ای صفیه! من نیز راهی شدم، خدا نگهدار!»[1] 👈 _بن_عمیره کوفی، یکی از راویان زیارت عاشورا و از اصحاب امام صادق و امام کاظم (علیهما‌السلام) است. او شاعری توانا و مدیحه‌سرایی قهار بوده که در رسای سیدالشهداء (علیه‌السلام) قصیده‌ای زیبا سروده و در آن به سرگذشت غم‌بار اشاره می‌کند. 👈فخرالدین در المنتخب، با ذکر قصیده‌ی جناب سیف، به نقل از او می‌نویسد: «حضرت رقیه کسی بود که حسودان برای ضعف و ناتوانیش دل سوزاندند. این عده، فردای قیامت مجبور به عذرخواهی از او می‌شوند؛ هرچند که هیچ عذری برای آن‌ها وجود ندارد؛ ... من هیچ‌گاه ام کلثوم و سکینه و را فراموش نمی‌کنم که برای امام حسین با آه و ناله حسرت، گریه می‌کردند.»[2]
👈 ، معروف به ابن‌فندق و صاحب کتاب ارزشمند ، در کتابش از حضرت رقیه (علیهاالسلام) یاد می‌کند و می‌نویسد: «از فرزندان امام حسین (علیه‌السلام) کسی به غیر از امام زین‌العابدین (علیه‌السلام)، فاطمه، سکینه و رقیه، باقی نماندند.»[3] 👈 علامه ، محدث و مورخ جلیل‌القدر شیعه، در کتاب شریف لهوف، به وداع امام حسین (علیه‌السلام) با اهل خیامشان اشاره می‌کند و می‌نویسد: 👈 امام حسین (علیه‌السلام) به خواهرش زینب فرمود: «ای خواهرم! خاطرات را به تسلیت الهی، تسلّی بده، چرا که ساکنان آسمان‌ها و زمین همه می‏‌میرند، همه خلایق نابود می‌‏شوند و کسی باقی نمی‌‏ماند.» سپس رو به اهل خیام کرد و فرمود: «ای خواهرم، ام کلثوم! و ای زینب! و ! و ای فاطمه! و ای رباب! متوجه باشید، هرگاه کشته شدم، به خاطر عزای من گریبانتان را چاک نزنید و صورت خود را نخراشید و گفتار بیهوده به زبان نیاورید.»[4] 🏴 عالم مشهور شیعه، ، در کتاب کامل بهایی می‌نویسد: «زنان خاندان نبوت در حالت اسیری، حال مردانی را که در کربلا شهید شده بودند، بر پسران و دختران ایشان پوشیده می‌داشتند و هر کودکی را وعده می‌دادند که پدر تو به فلان سفر رفته است، تا ایشان را به خانه یزید آوردند. دخترکی بود چهارساله؛ شبی از خواب بیدار شد و گفت: پدر من، حسین، کجاست؟ این ساعت او را به خواب دیدم. سخت پریشان بود. زنان و کودکان جمله در گریه افتادند و فغان از ایشان برخاست. خفته بود؛ از خواب بیدارشد و از ماجرا سؤال کرد. خبر بردند که ماجرا چنین است. آن لعین گفت: بروند سر پدر را بیاورند ودرکنار او نهند. پس آن سر مقدس را بیاوردند و در کنار آن دختر چهارساله نهادند. پرسید این چیست؟ گفتند: سر پدر توست! دختر بترسید و فریاد برآورد و رنجورشد و در آن چند روز، جان به حق تسلیم کرد.»[5] ◼️ در پایان این مقاله، در عظمت شخصیت کودک خردسال امام حسین (علیه‌السلام) از زبان فقیه معاصر و عالم جلیل القدر، مرحوم آیت الله میرزا اشاره می‌کنیم که ایشان درباره حضرت رقیه می‌نویسد: 👈 «و از اين روست مقام و مزار حضرت بنت الحسين (عليهماالسلام)، كه از اول مشهور بود، گويا حضرت امام حسين (عليه‌السلام) نشانى را از خود در شام به يادگارى سپرده است، تا فردا كسانى پيدا نشوند كه به انكار اسارت خاندان طهارت (عليهم‌السلام) و حوادث آن پردازند. اين دختر خردسال، گواه بزرگى است بر اين‌كه در ضمن اسيران، حتى دختران خردسال نيز بوده‌اند.»[6] ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯