eitaa logo
معارف اهلبیت(ع)
529 دنبال‌کننده
1هزار عکس
254 ویدیو
391 فایل
تولیدات آثار متنوع با موضوع معارف اهلبیت(ع)، تشیع و اسلام گروه مهرآفرینان ثقلین لینک کانال در تلگرام https://t.me/shia_cultural ارتباط با مسئول گروه مهر آفرینان ثقلین @rezaee_research ارتباط با ادمین @HRA1996
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از رضایی
هدایت شده از رضایی
📌 یزید بن عبدالملک می گوید: پدرم از جدم روایت کرد که روزی بر فاطمه وارد شدم. آن حضرت فرمود: خواسته ات چیست؟ گفتم : برای طلب برکت نزد شما آمده ام!! آن حضرت فرمود: از پدرم شنیدم که هر کس بر او و بر من سه روز پیاپی سلام کند، بهشت بر او واجب می شود. گفتم: این برکت به واسطه سه روز سلامُ فقط در حیات شما و پدر شماست؟ یا پس از رحلت شما و ایشان هم هست؟ فرمود: حتی پس از رحلت ما. این روایت ویژه و شگفت از حضرت، تفسیری است بر همین فراز از خطبه درباره رحلت پیامبر. چرا که پیامبری که ولادتش سلام است و خدا و فرشتگان پیوسته به او صلوات و درود می فرستند حتی پس از رحلت، بدیهی است که رحمت و برکت و مقام استغفار این پیامبر هیچگاه قطع نخواهد شد. و سخن فرقه هایی مانند عرب جاهلی یا وهابیت که معتقد به نابودی روح پس از مرگ بودند هم باطل است. و چون چنین است، اگر مسلمانان سه روز سلام و صلوات پیوسته داشته باشند قطعا رحمت و برکت شامل حال آنان خواهد شد. فقط در این سلام و صلوات باید بدانند که سلام و صلوات بر پیامبر پس از رحلت ایشان اگر منحصر به پیامبر باشد «ابتر» خواهد بود. و به تصریح سوره «کوثر» و دیگر آیات و روایات، صلوات و سلام ابتر مقبول نیست و بلکه اگر با عناد باشد مورد شماتت است «ان شانئک هو الابتر». چرا که پیامبر با عترت پیوند خورده و از ارکان عترت حضرت زهرا س است. پس رحمت طلبی از رهیافت سلام به پیامبر مشروط به سلام به عترت است که رکن آن حضرت زهرا س است. ◼️◾️▪️ @shia_cultrul▪️◾️◼️
هدایت شده از رضایی
پس از پایان خطبه، حضرت همانگونه که حضورش را با روضه و اشک آغاز کرده بود تا زمینه اثرگذاری در جمع حاضر فراهم سازد. در پایان و پس از هتک رسمی خلیفه و غیر مستقیم صحابه، به مزار پدر پناه برد و روضه ای آشکار و سوزناک خواند تا هم عمق مظلومیت و غربت خود را در شهر خلافت نشان دهد و هم آخرین اتمام حجت را بر صحابه داشته باشد. و هم با گریه بر مزار پدر به ایشان اعلان کند که از اکنون به بعد آماده تحقق وعده اش است. وعده ای که داده بود که «فاطمه س اولین نفری است که به من ملحق خواهد شد». یعنی رفتاری که پس از رحلت پیامبر س با حضرت س شد که اوجش در پایان خطبه فاطمیه بود،‌ایشان را مصمم به شهادت ساخت همانگونه که خط خلافت هم در برابر این گریه ای که به معنی هماورد طلبی جدید و سیاسی فاطمی بود بشدت احساس خطر کرد و به سرعت برای حمله به خانه فاطمه س آماده شد تا ... ◼️◾️▪️ @shia_cultrul▪️◾️◼️
معارف اهلبیت(ع)
عزاداری شب شهادت پیامبر ص و سبط اکبر ع در جوار امیر المومنین ع
صبّت عَليّ مَصائبٌ لو أنّها صُبّت عَلى الأيّام صِرنَ لياليا قَد كنتُ ذاتَ حِمى بظلِّ محمّدٍ لا أَخشَ مِن ضيمٍ وكان جماليا فَاليومَ أَخشعُ لِلذليلِ وأَتّقي ضَيمي وَأَدفع ظالِمي بِرِدائيا فَإِذا بَكَت قمريّة في ليلها شَجناً عَلى غصنٍ بكيتُ صباحِيا فَلأجعلنّ الحزنَ بَعدكَ مُؤنسي وَلأجعلنّ الدمعَ فيك وِشاحيا ماذا عَلى مَن شمّ تُربة أحمدٍ أَن لا يشمّ مَدى الزمان غَواليا
هدایت شده از معارف اهلبیت(ع)
﷽ 📍 پیشگفتار: طرح تبلیغی/فرهنگی «بانوی حمد» چهارمین مجموعه از کلانپروژه تبلیغی/فرهنگی تخصصی «فاطمه شناسی» است. این طرح امتدادی بر برنامه فاطمه شناسی عمومی و تخصصی است که در یک دهه اخیر آغاز شده است. موضوعات پیشین این کلانپروژه عبارت از 📌«فاطمه شناسی از منظر رویداد مباهله» و 📌 «سبک زندگی همسرداری فاطمی» و 📌«فاطمه دختر پیامبر رحمت» هستند. این طرح بر «خطبه فدکیه فاطمیه» متمرکز است. و با روش «تحلیل محتوایی» مضامین خطبه را در «الگوی نظامواره و هندسه شناسی» مورد واکاوی قرار می دهد. 📎 و این تحلیل نظامند را در کلیّت خطبه و حتی در موضوعات جزئی آن که در یک «ساختار فرایندی و مرحله ای چیدمان» شده جستجو می نماید. تا در نهایت بر اساس آن، شرح و تفسیر موجز و کاربردی خطبه میّسر شده و بر اساس آن درس ها و پیام های فاطمی به عنوان «اولین بیانیه اسلامی و مسلمانی» برای عموم شیعیان و بلکه تمام مسلمان ها و حتی تمام انسان ها بر اساس زبان فطرت، ارائه گردد. آنچه پیش روی شماست: «مجموعه پوسترهای اینفوگرافی خطبه فاطمیه س» و «کتاب راهنمای» آن است . و این مجموعه با نام «بانوی حمد» عرضه می گردد. امید است با استفاده ترکیبی از پوسترها و راهنمای آنها، نشر و بهره گیری حداکثری از آنها در فضای حقیقی و مجازی به صورت های آموزشی و فرهنگی و تبلیغی و نمایشگاهی و حتی در مدل نشست ها و کارگاه های علمی انجام بگیرد. ⤵️ ▪️◾️◼️ @shia_cultrul ◼️◾️▪️
هدایت شده از معارف اهلبیت(ع)
📌 تسبیح فاطمی از روزهایی می گوید که پیامبر پس از بازگشت از غدیرخم و اعلان وصایت و ولایت آینده گرایانه امام علی ع ، بر بستر بیماری بود و در واپسین روزهای زندگانی پیامبر ص هر روز یک حادثه شوم و منافقانه رخ می داد. از ماجرای تخلف سپاه اسامه، تا تلاش برای امامت غصبی اقامه نماز صبح، و یا ماجرای دوات و قلم و ....، پس بر بستر این رویدادهای شوم است که حضرت زهرا س پریشان به عیادت پیامبر ص می رود اما با کمال شگفتی پس از خلوت با پدر، متبسم و راضی بیرون می آید. تا ترکیب این رویدادها نشان دهد که چگونه پیامبر نسبت به آینده حساس بوده و نه تنها تمامی بشارت ها و هشدارها و انذارها را به صحابه و مسلمانان داده است بلکه برای آینده هم طرح و برنامه داشته است که نقطه اوج آن غدیر خم بود که انجام شد و آخرین آن که ماجرای دوات/قلم بود ناتمام ماند. ◼️◾️▪️ @shia_cultrul▪️◾️◼️
هدایت شده از معارف اهلبیت(ع)
📌 ده روز از رحلت پیامبر گذشته بود. و یکروز از غصب فدک. و احساسی از غرور و موفقیتی دیگر برای خلافت نوپا در برابر اهلبیت در خلیفه و اطرافیانش دیده می شد. و بر صحابه هم مرگ سکوت پاشیده شده بود. ناگهان صدای باز شدن درب خانه فاطمه س شنیده شد. همه توقع داشتند علی ع بیرون بیاید. چون پس از دفن پیامبر ص سه روز خانه نشین شده بود. بعد در چهارمین روز که همان هفتمین روز پس از رحلت پیامبر ص می شد با قرآنی در دست به میان جمع آمده بود و هم امامت خود را مطالبه کرده بود و هم قرآن گرداوری شده را نشان داده بود. ولی چیزی جز انکار و تمسخر ندید. پس از آن واقعه بود که خلافت برای غصب فدک مصمم شده بود. و به سرعت تصمیم خود را اجرایی کرد. پس وقتی درب خانه اهلبیت باز شد، توقع بیرون آمدن علی ع را داشتند، ولی در شگفتی دیدند که دختر پیامبر در جمع گروهی ا بانوان بنی هاشم از خانه خارج شد و مستقیم وارد مسجد شد و به جای رفتن به سوی درب های مسجد، مستقیم به منبر نزدیک شد. آنگاه اشارتی کرد تا برایش حائلی پارچه ای زدند، پس رو به سوی جمعیت کرده و ناله ای سر داد و .... . ◼️◾️▪️ @shia_cultrul▪️◾️◼️
خوبی فرهنگ آیینی شیعه عراقی، تولید روزامد شعر/ آهنگ مناسبتی متنوع است
شاهد آن تنوع اشعار غمنامه برپایی مواکب است، چیزی که در ایران هنوز به مخیله بچه هیئتی ها نمی رسد چه برسد شعرا و مرثیه خوانان
سالروز ازدواج محمد امین و خدیجه طاهره علیهماالسلام مبارک باد
پاسداشت امام علی ع در جشن های مولد النبی الندونزی: اندونزی بزرگترین کشور اسلامی ، و البته دورافتاده ترین کشور از جغرافیای جهان اسلام است. این کشور سراسر اقیانوسی، از طریق مسافرت های دریایی با اسلام آشنا شد و فرایند طولانی برای اسلامی شدن را سپری کرد. از نکات فرهنگی در این کشور، اهمیت جشن مولد النبی است. به گونه ای که بعضا کشور یا موسسات و نهادها تا دو هفته تعطیل هستند مانند تعطیلات نوروز ما. و در این مدت متاثر از جریان های قوی تصوف، جشن های فراوانی در این کشور برگزار می شود. از نکات جالب در میان این جشن ها اینکه: در برخی مناطق جشن مولد النبی، در حقیقت جشن یادکرد امام علی ع هست. یعنی دقیقا چظور مطابق فرهنگ شیعه شب و روز ولادت پیامبر، شب و روز زیارتی امام علی ع است، در برخی مناطق و شهرهای اندونزی و خصوصا در جزیره مرکزی جاوه، جشن های مولد النبی سمت و سوی جشن یادکرد و پاسداشت امام علی ع دارد. نام سه منطقه مهم برای این جشن ها و نوع جشنی که برگزار می کنند چنین است: • شهر سیرابون = پاسداشت سالیانه پرچم «مچن علی» (macan ali) طراحی شده توسط شریف هدایت الله • شهر گاروت = پاسداشت سالیانه عصای اهدایی امام علی ع به شاهزاده گاروت • شهر پانجلو = پاسداشت سالیانه شمشیر اهدایی امام علی ع به شاهزاده پانجلو شرح هر یک از این مراسم ها مجالی دیگر می طلبد که انشالله در مناسب های علوی تقدیم خواهد شد، ولی شگفت این است که فرهنگ های اهلبیتی اندونزی که تنوع و گستره وسیعی در این کشور داشته و هنوز جزو فرهنگ های زنده و رایج و مورد علاقه مردم این کشور است که کمتر مورد توجه جهان شیعه بوده و بعضا هیچگاه معرفی نشده است!!!! این در حالی است که همین فرهنگ های یک نقطه ورود ارزنده برای بازتبلیغ مکتب اهلبیت دریک فضای لطیف و تدریجی (نه ...) است که آن هم متاسفانه در سروصدا شعاری و ... فراموش شده است!!! تصاویری از نمادها و یا برگزاری این مراسم ، همراه ادرس سایت مربوطه تقدیم می گردد، شاید .... ادرس: http://nyangkupanjalu .blogspot.com https://joloksancang-blogspot-com الاول همراه ما باشید در کانال معارف اهلبیت https://eitaa.com/shia_cultural •••┈✾~🍃🌺🍃~✾┈••
شیعه پژوهی یکی از رشته های نوپدید است که حتی در ایران شیعی هم کمتر شناخته شده و چندان مورد حمایت نیست و در کمتر دانشگاه یا موسسه حوزوی می توان از آن نشانی یافت. این گرایش علمی به مطالعه فرهنگی و تاریخی و مردم شناختی مناطق مختلف جهان اسلام پرداخته تا میراث شیعی را در جای جای جهان اسلام شناسایی و معرفی نماید. و از آنجا که تمامی جغرافیای جهان اسلام در برخی دوره های تاریخی خود با شدت و ضعف شاهد مقاطعی از دولت ها یا جریان های شیعه ستیزانه بوده است، این شیعه پژوهی تاریخی و فرهنگی و میراث شناختی، می تواند کمک بسیار به احیای اسلام اهلبیتی در منطقه به عنوان یک میراث ارزشمند اسلامی بنماید. ناظر به این ضرورت و واقعیت بود که 10 سال پیش به مدت 5 سال در شرایط سخت و دشوار، مطالعات مختلفی درباره پیشینه شناسی تشیع در بزرگترین کشور اسلامی صورت گرفت. خروجی این پروژه آثار زیر بود: - کتاب گفتگوی وضعیت شناسی کنونی تشیع. - کتاب اطلس تاریخ تشیع در اندونزی. - کتاب علمی/پژوهشی: تاریخ تشیع در اندونزی. - کتاب تحقیقی در مذهب امام احمد المهاجر (جد سادات و حبائب اندونزی). - همکاری و مشارکت پژوهشی در تولید دو مستند «اسلام در اندونزی» و «اشک تابوت، عاشورا در بانککولو» پس سال ها و به لطف پیگیری مرکز اسلامی جاکارتا و انتشارات نورالهدی که وابسته به آن است، اولین کتاب به زبان اندونزیایی منتشر گردید. امید است انتشار این اثر به موجی علمی و فرهنگی در اندونزی کمک کند که تلاش می کنند کتاب های درسی آموزش و پرورش و دانشگاه های اندونزی را درباره وضعیت شناسی تاریخ اسلام در اندونزی اصلاح کنند. در کتاب های موجود که برگرفته از قرائت هلندی های استعمار گر هست، ورود اسلام به اندونزی یک امری دیر هنگام و از طریق هندی های مسلمان (و البته بعضا شیعه) است. ولی بر اساس یافته های فراوانی که اینک وجود دارد، تاریخ ورود اسلام به اندونزی به قرن اول باز می گردد. و شگفت این که در تمامی آثار فوق مبتنی بر یافته های میراث شناختی و فرهنگی داخل اندونزی اثبات شده است که اسلامی اولیه وارد شده به اندونزی یا شیعی بوده و یا رنگ و بوی شیعی داشته است. و شاهد این مدعا پیدایش اولین سلطنت اسلامی در اندونزی در اوائل قرن چهارم هجری است که سلطنتی کاملا شیعی است که توسط یکی از نوادگان امام صادق ع ، با نام عبدالعزیز شاه در منطقه پرلاک تشکیل می شود. با کمال تاسف باید دانست که در اندونزی هنوز میراث پژوهی اهلبیتی و شیعی جامعی صورت نگرفته است و این امر مهم هم در ایران و هم در اندونزی مورد غفلت و بیمهری است، این در حالی است که اگر میراث اهلبیتی در تک تک جزائر اندونزی معرفی گردد، زمینه برای بازنشر اسلام اهلبیتی مبتنی بر اسلام عقلانیت و علم و همزیستی و اسلام خندان و صلح و ... فراهم خواهد بود اگر ... . به پیوست، تصویر کتاب تازه منتشر شده «تحقیقی در مذهب امام احمد المهاجر» که به زبان اندونزیایی منتشر شده وبرخی مطالب مرتبط با موضوع شیعه پژوهی تقدیم می گردد شاید زمینه تداوم این امر مبارک فراهم گردید. همراه ما باشید در کانال معارف اهلبیت https://eitaa.com/shia_cultural •••┈✾~🍃🌺🍃~✾┈••
شیعه پژوهی یکی از رشته های نوپدید است که حتی در ایران شیعی هم کمتر شناخته شده و چندان مورد حمایت نیست و در کمتر دانشگاه یا موسسه حوزوی می توان از آن نشانی یافت. این گرایش علمی به مطالعه فرهنگی و تاریخی و مردم شناختی مناطق مختلف جهان اسلام پرداخته تا میراث شیعی را در جای جای جهان اسلام شناسایی و معرفی نماید. و از آنجا که تمامی جغرافیای جهان اسلام در برخی دوره های تاریخی خود با شدت و ضعف شاهد مقاطعی از دولت ها یا جریان های شیعه ستیزانه بوده است، این شیعه پژوهی تاریخی و فرهنگی و میراث شناختی، می تواند کمک بسیار به احیای اسلام اهلبیتی در منطقه به عنوان یک میراث ارزشمند اسلامی بنماید. ناظر به این ضرورت و واقعیت بود که 10 سال پیش به مدت 5 سال در شرایط سخت و دشوار، مطالعات مختلفی درباره پیشینه شناسی تشیع در بزرگترین کشور اسلامی صورت گرفت. خروجی این پروژه آثار زیر بود: - کتاب گفتگوی وضعیت شناسی کنونی تشیع. - کتاب اطلس تاریخ تشیع در اندونزی. - کتاب علمی/پژوهشی: تاریخ تشیع در اندونزی. - کتاب تحقیقی در مذهب امام احمد المهاجر (جد سادات و حبائب اندونزی). - همکاری و مشارکت پژوهشی در تولید دو مستند «اسلام در اندونزی» و «اشک تابوت، عاشورا در بانککولو» پس سال ها و به لطف پیگیری مرکز اسلامی جاکارتا و انتشارات نورالهدی که وابسته به آن است، اولین کتاب به زبان اندونزیایی منتشر گردید. امید است انتشار این اثر به موجی علمی و فرهنگی در اندونزی کمک کند که تلاش می کنند کتاب های درسی آموزش و پرورش و دانشگاه های اندونزی را درباره وضعیت شناسی تاریخ اسلام در اندونزی اصلاح کنند. در کتاب های موجود که برگرفته از قرائت هلندی های استعمار گر هست، ورود اسلام به اندونزی یک امری دیر هنگام و از طریق هندی های مسلمان (و البته بعضا شیعه) است. ولی بر اساس یافته های فراوانی که اینک وجود دارد، تاریخ ورود اسلام به اندونزی به قرن اول باز می گردد. و شگفت این که در تمامی آثار فوق مبتنی بر یافته های میراث شناختی و فرهنگی داخل اندونزی اثبات شده است که اسلامی اولیه وارد شده به اندونزی یا شیعی بوده و یا رنگ و بوی شیعی داشته است. و شاهد این مدعا پیدایش اولین سلطنت اسلامی در اندونزی در اوائل قرن چهارم هجری است که سلطنتی کاملا شیعی است که توسط یکی از نوادگان امام صادق ع ، با نام عبدالعزیز شاه در منطقه پرلاک تشکیل می شود. با کمال تاسف باید دانست که در اندونزی هنوز میراث پژوهی اهلبیتی و شیعی جامعی صورت نگرفته است و این امر مهم هم در ایران و هم در اندونزی مورد غفلت و بیمهری است، این در حالی است که اگر میراث اهلبیتی در تک تک جزائر اندونزی معرفی گردد، زمینه برای بازنشر اسلام اهلبیتی مبتنی بر اسلام عقلانیت و علم و همزیستی و اسلام خندان و صلح و ... فراهم خواهد بود اگر ... . به پیوست، تصویر کتاب تازه منتشر شده «تحقیقی در مذهب امام احمد المهاجر» که به زبان اندونزیایی منتشر شده وبرخی مطالب مرتبط با موضوع شیعه پژوهی تقدیم می گردد شاید زمینه تداوم این امر مبارک فراهم گردید. همراه ما باشید در کانال معارف اهلبیت https://eitaa.com/shia_cultural •••┈✾~🍃🌺🍃~✾┈••
هدایت شده از م رضایی
هدایت شده از م رضایی