eitaa logo
تاریخ تشیع
177 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
4.5هزار ویدیو
28 فایل
کانال تاریخ تشیع همراه با عالیترین مطالب در حوزه های تاریخ، علوم سیاسی، اجتماعی، هنر، ادبیات، نجوم، دانستنیها، فایلها + پی دی اف تمامی مطالب معتبر هستند همراه با مرجع، منابع آورده می شوند. نظرات وپیشنهادات مدیرکانال: @uwiyut
مشاهده در ایتا
دانلود
دوستان عزیز!! 👳‍♂ابن ابی الحدید داستانی در شرح آورده است که ماجرایی قابل توجه دارد... 👈 اگر انسان اسیر و مادیات شد، زمین خواهد خورد... ✨✨✨✨ 🔷همان طور که می‌دانید سه چیز در جنگ بر امیرالمؤمنین علی علیه السلام تحمیل شد: ⛔️  ؛ حضرت به پایان جنگ راضی نبود و می‌فرمود: ادامه بدهید.  اما حضرت را مجبور کردند. 🌀🌀🌀🌀 ⛔️  ؛ حضرت حکمیت را قبول نداشت و بر ایشان تحمیل شد. 🌀🌀🌀🌀 ⛔️ ؛ حضرت می‌فرمود: حَکَم، یا ابن عباس باشد. گفتند: نه، باشد.
👳‍♂ ابن ابی الحدید می‌نویسد: 🌙 آن شبی که قرار بود فردایش و بنشینند و گفت وگو کنند،.. ↩️ عمروعاص به یارانش گفت: « أَكْثِرُوا لأبی موسی مِنَ الطَّعَامَ الطَّيِّبَ فَوَ اللَّهِ مَا بَطَنَ قَوْمُ قَطُّ إِلَّا فَقَدُوا عُقُولِهِمْ »؛ یعنی👈 هرچه غذای لذیذ و خوشمزه است به بدهید و شکمش را پر کنید؛.. 🥂🫓🍯 👈👈زیرا اگر گروهی پر شد، به همان مقدار کم می‌شود. ↩️ با همین شکم پر و با سفرۀ بود که فردایش پس از گفت و گو با عمروعاص همه چیز را به نفع معاویه واگذار کرد.🚫🚫 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📜شرح نهج البلاغه، جلد۱۹، صفحه ۱۸۶.
3⃣ ✍على علیه السلام فرمود: سومین ویژگی برادر ایمانی ام: « وَ كَانَ أَكْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً فَإِنْ قَالَ بُدَّ الْقَائِلِينَ وَ نَقَعَ غَلِيلَ السَّائِلِينَ»؛ ✨✨✨✨ یعنی👈برادر ایمانی من بیشتر اوقات در بود و  اگر دیگران در سخن گفتن بر او غلبه پیدا می‌کردند کسی در سکوت بر او غلبه پیدا نمی کرد.... 🌀🌀🌀🌀🌀 ✅  یکی از موضوعاتی است که فراوان مورد قرار گرفته.
✅  علیه السلام از کنار مردی گذشت که سخن و اضافی می‌گفت...  ⚡️⚡️⚡️ 🔷حضرت فرمود: میدانی این حرفهایی که میزنی، املایی است که تو می‌گویی و دو فرشته می‌نویسند؟! ✨✨✨✨ ↩️ پس حرف‌های نزن؛ حرفهای بزن. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 📜بحارالانوار، جلد۵، صفحه۳۲۷.
🔺 بد و خوب چیست⁉️ 🔸بعضی‌ها می‌پرسند: این قدر که به سفارش می‌کنید، آیا واقعأ سكوت خوب است؟❓❓ ✨✨✨✨ 🔷 شخصی همین موضوع را از علیه السلام پرسید. 🔶 حضرت امام سجاد«ع» پاسخ زیبایی فرمود: ↩️خداوند هیچ پیامبری را با مبعوث نکرده است؛ 💫💫💫💫 👈👈بعثت پیامبران با کلام و سخن بود.. ✍ اگر سخنت است بگو 👈👈و اگر حکمت آمیز نیست . 🟩🟩🟩🟩 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📙وسائل الشیعه، جلد ۱۲، صفحه ۱۸۸؛ 📗 الاحتجاج، جلد۲، صفحه۳۱۵؛ 📙بحارالانوار، جلد۶۸، صفحه ۲۷۴
خب دوستان برای امشب کافیست
خسته نباشید
🔷پــــــایــــان کــــــنفرانـــــس🔷
هدایت شده از 📢 کانال ندای حق ❤️
🔺کشتار دانش آموزان در ۱۳ آبان ۵۷ به روایت سایت منافقین جنایات این روز بعد از کشتار ۱۷ شهریور بزرگترین کشتار دسته جمعی رژیم پهلوی بود
هدایت شده از 📢 کانال ندای حق ❤️
✅تفاوت یهود با صهیونیسم 🔹 یک حزب و تشکیلات سیاسی است که با وسایل و و نامشروع و غاصبانه ای را تعقیب می کند. صهیون نام کوهی است در اورشلیم که بارگاه حضرت داود پیامبر (عليه السلام) در آن قرار دارد و واژه‌ی از آن گرفته شده است. قبل از جنگ جهانی اول، روزنامه نگاری به نام اهل اتریش، یا مجارستان در سال ۱۸۹۶ کتابی به نام «دولت یهود» نوشت و منتشر نمود. او در این کتاب از لزوم تشکیل کشور مستقل برای یهودیان سخن به میان آورد، اما به محل و مرکز تشکیل دولت یهود اصلاً اشاره ای نشد. در این کتاب پیشنهاد نمود که آژانس یهود تشکیل شود تا برنامه مذاکرات و نقشه های حزب را تنظیم نماید و یک شرکت یهودی به وجود آید که احتیاجات اقتصادی نهضت را تأمین کند. اولین کنگره حزب صهیونیسم در شهر بال سوئیس تشکیل گردید که در آن کنگره فلسطین محل تشکیل دولت یهود تعیین شد. 🔹پس از شکست دولت عثمانی و حاکمیت انگلستان بر فلسطین و لبنان و شروع جنگ جهانی اول که دامنه اش به حدود رسیده بود، یکی از به نام یادداشتی به اعضاء کابینه انگلستان و نمایندگان عوام آن کشور تقدیم کرد، و در آن یاداشت پیشنهاد کرد که یک تحت نظارت در ایجاد شود، و از طرفی جمعی دیگر از رهبران یهود و در رأس آن استاد کرسی شیمی دانشگاه منچستر انگلیس که در اثر کشف ماده «اسیتون» که برای مواد منفجره ضروری بود، در جامعه و دستگاه دولتی انگلیس صاحب نفوذ بودند، با مقامات انگلیس و همچنین فرانسه و آمریکا درباره تشکیل دولت یهودی در فلسطین مذاکره کردند، و بالاخره کار به جایی رسید که وزیر خارجه وقت انگلیس وعده تشکیل را در روز دوم نوامبر ۱۹۱۷ میلادی به داد و در نتیجه با حمایت کامل و و دولت خود را تشکیل دادند. 🔹به طور خلاصه عوامل مؤثر در تشکیل دولت صهیونیزم به شرح زیر است: 1⃣پافشاری و برای تشکیل دولت یهود در فلسطین. 2⃣آمادگی حکومت های غرب و شرق برای نجات ملت‌ها از شر یهودیها و مزاحمت های سیاسی و اقتصادی؛ زیرا یهود در هر کشوری که باشد اقتصاد آن کشور را قبضه می کند و به همین دلیل روسیه آن ها اخراج کرد. 3⃣از همه مهم‌تر بر آن بود که یک غدّه سرطانی را در قلب کشور های اسلامی قرار دهد، تا دولت‌های عرب و مسلمان نتوانند به وحدت برسند و دوباره تجربه امپراطوری عثمانی تجدید نشود و اصولاً جامعه مسلمانان گرفتار شوند. 🔹 خود را قوم برگزیده خداوند می‌دانند و بر خلاف مسیحیان و مسلمانان که دینشان را جهانی می‌دانند، یهودیان، رستگاری را منحصر به قوم یهود می‌دانند و پذیرش دین یهود را از طرف دیگران صحیح نمی‌دانند و معتقدند که یهودیت تنها از طریق نسل و پدران منتقل می‌شود. بنابراین نام حزب سیاسی بود که در میان یهودیان تشکیل شد و معتقد به تشکیل کشور مستقل در فلسطین و گسترش آن از نیل تا فرات است، در حالی که همه یهودیان چنین اعتقادی ندارند. همچنین معتقد به برتری نژادی بر دیگران است و به همین خاطر یک اعتقاد را دنبال می کنند و نیز معتقد به پیشبرد اهداف خود با قدرت نظامی و سلطه گری بر دیگران هستند، و این اعتقاد اگر چه در میان بسیاری از یهودیان وجود دارد و غالبا طرفدار صهیونیست هستند، اما تعداد زیادی از یهودیان هستند که با این نوع اعتقادات موافق نیستند و تعداد آنها رو به افزایش است. 🔹به همین خاطر می بینیم که گروههای مخالف صهیونیست در جامعه یهودیان نیز به وجود آمده است و دست به ایجاد تشکیلات مستقل از صهیونیست و اسرائیل زدند و به مخالفت با تشکیل و ادامه کشور اسرائیل پرداختند. این تشکل در جامعه آمریکا وجود دارد و اخیرا در کشور انگلستان نیز به وجود آمده است. اصطلاح صهیونیست مسیحی، اصطلاح جدیدی است که به مسیحیانی گفته می‌شود که تفکر صهیونیستی دارند و همانند یهودیان صهیونیست، معتقد به تسلط یهود بر بیت المقدس و اماکن مقدس مسلمانان می‌باشند تا شرایط ظهور مسیح فراهم گردد! 📛📛📛📛📛📛📛📛📛📛📛📛📛
اکنون این فرقه در اسرائیل، روسیه، اوکراین زندگی می کنند. مباحث عمیق آنها در الهیات یهودی توجه محققان را به خود جلب کرده و اینها در مباحث خود از اصطلاحات اصول فقه حنفی بهره می گیرند. هفت - دونمه: هفت - دونمه: و در بعضی اوقات به آنها شبتین می گویند که به شبتای صبی مؤسس گروهشان نسبت داده می شود. این شخص در سال ۱۶۲۶ در شهر ازمیر ترکیه متولد شد. پس از مطالعه الهیات و عرفان یهودی مدعی شد که مسیحا یهود است. برخی یهودیان اروپا و ترکیه و خاورمیانه دعوتش را پذیرفتند وی خود را نخستین فرزند خدا نامید و در سال ۱۶۶۶ قیام کرد، لکن توسط پادشاه عثمانی دستگیر و مسلمان شد و نام خود را به محمد افندی تغییر داد و پیروان خود را به اسلام ترغیب کرد ولی با زهم بسیاری از یهودیان او را مسیحیا می دانستند و می گفتند که تنها شبحی از شبتای مسلمان شده و خود شبتای برای یافتن ده قبیله گم شده بنی اسرائیل به آسمان رفته و به زودی ظهور خواهد کرد و اینها به بازگشت سریع شبتای به عنوان منجی حقیقی بنی اسرائیل امیدوارند. اکنون چندین هزار نفر از اینها در ترکیه هستند که در ظاهر به سنن اسلامی و در باطن سنن یهودی عمل می کنند. این ۷ فرقه از فرق های معروف و شناخته شده یهود است وچنانچه اشاره کردیم از فرقه های قبل از بلای بابل نوعا خبری نداریم و احتمالا فرقه هایی وجود داشته و در بعضی کتب تاریخ فرقه های یهودیت را تا ۲۷ فرقه شماره کرده اند که اکثر آنها فقط اسمشان در تاریخ آمده است. اما آیا در احادیث اسلامی مطلبی درباره فرق یهود ذکر شده یا خیر؟ می گوییم در کتب حدیث از طریق شیعه و سنی روایت شده که امت موسی پس از او به ۷۱ فرقه و امت عیسی به ۷۲ فرقه و پس از من امتم به ۷۳ فرقه تقسیم خواهد شد که تنها یک فرقه اهل نجات خواهد بود. چنانچه از فرق هر یک از دو امت موسی و عیسی نیز تنها یک فرقه اهل نجات بوده عده ای از محققان اسلامی حدیث مذکور را از نظر سند قابل اعتماد ندانسته و آن را نپذیرفته اند [جهت آگاهی کامل از مصادر حدیث ر.ک کتاب بحوث فی الملل والنحل، استاد جعفر سبحانی، ج ۱ ص ۲۱ تا ۲۴ ]. و عده ای هم حدیث را پذیرفته و در صدد شمارش فرقه ها و تعیین فرقه ناجیه برآمده اند. حال در این که مقصود از این فرقه ها چه در امت مسلمان وچه از بین یهود و مسیحیت چیست؛ چون فرقه های موجود در هر یک از این امت های سه گانه به این اعداد انطباق ندارند. پاسخ های گوناگون به این سؤال داده شده که به دو نمونه اشاره می کنیم: ۱. مقصود از این ارقام تعداد حقیقی مراد نیست بله این ارقام کنایه از فزونی فرق بعد این پیامبران است. چنانچه مثلا در سوره توبه آیه ۸۰ که خداوند متعال درباره منافقین می فرماید: «ان تستغفر لهم سبعین مره فلن یغفرالله لهم؛ اگر ۷۰ بار برای منافقان طلب مغفرت کنی خداوند آنها را نخواهد بخشید» که عدد ۷۰ کنایه از مبالغه و معنای حقیقی عدد مراد نیست، لکن نوعا بزرگان به این جواب اشکال کرده اند که با سیاق روایت که کاملا یهود را ۷۱ و مسیحیت را ۷۲ و فرق اسلامی را ۷۳ ذکر می کند سازگار نیست. بله اگر درباره یک فرقه عددی به کار برده می شد این احتمال مقبول بود. ۲. آنچه مؤلفان ملل و نحل و تاریخ ادیان نویسان را در تطبیق این حدیث دچار مشکل کرده این است که آنان خواسته اند حدیث را فقط بر فرقه هایی که تا زمان آنان بوده منطبق سازند در حالی که حدیث از پیدایش این عدد فرقه ها سخن گفته و زمان آن را تعیین نکرده بنابراین ممکن است این ارقام در طول حیات این امت ها حاصل شود و در نتیجه این پیش گویی پیامبر اکرم(ص) به فعلیت برسد. برای تحقیق کامل به کتاب های زیر مراجعه نمایید: درباره قسمت اول سؤال: - آشنایی با ادیان بزرگ، حسین توفیقی - ادیان زنده جهان، رابرت ای هیوم، ترجمه عبدالرحیم گواهی - تاریخ ادیان، علی اصغر حکمت. درباره قسمت دوم سؤال: - ملل والنحل، استاد جعفر سبحانی، ج ۱ - فرق و مذاهب کلامی، استاد علی ربانی گلپایگانی.
*قصه اصحاب فیل* *داستان شماره ۱۵* 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحیم جمعی از اهل مکه برای تجارت به حبشه رفتند و داخل کنیسه ای از کنائس نصاری شدند و آتشی افروختند برای طعام و خاموش نکرده بار کردند، بادی وزید و آنچه در معبد ایشان بود سوخت. چون داخل کنیسه خود شدند پرسیدند کی اینکار را کرده است؟ گفتند جمعی از تجار مکه در اینجا آتش افروخته اند به آن سبب سوخته است! چون خبر به پادشاه رسید در غصب شد و وزیر خود ابرهة ابن الصباح را فرستاد با چهارصد فیل و صد هزار مرد جنگی و گفت کعبه ایشان را خراب کن و سنگهای او را در دریای جده بینداز و مردان آنها را بکش و اموال آنها را غارت کن و احدی از ایشان را مگذار. پس ابرهه با تهیه تمام به جانب مکه روان شد و اسود بن مقصود را چرخچی لشگر خود کرده با بیست هزار پیش فرستاد و گفت برو و مردان و زنان ایشان را بگیر و احدی از آنان را مکش تا من بیایم که می خواهم آنها را عذابی بکنم که احدی از عالمیان را چنان نکرده باشند! چون این خبر به مکه رسید اهل مکه اولاد و اموال خود را جمع کرده عزم گریختن نمودند، عبدالمطلب ایشان را نصیحت کرد که این ننگ است بر شما که از کعبه دور شوید. گفتند ما را تاب مقاومت ایشان نیست اگر بر ما دست یابند همه را می کشند، عبدالمطلب فرمود: خدای خانه نمی گذارد ایشان بر خانه ظفر یابند و اگر شما نیز پناه به خانه برید به شما نیز دست نخواهند یافت_ ایشان نصیحت آن حضرت را قبول نکرده متفرق شدند بعضی به کوه ها و دره ها گریختند و بعضی به دریا نشستند، عبدالمطلب فرمود: من از خدا شرم می کنم که از خانه و حرم او بگریزم و من از جای خود حرکت نمی کنم تا حقتعالی میان ما و ایشان حکم کند_ پس اسود ماند تا ابرهه با ان فیلهای عظیم و لشگر گران به او ملحق شدند و رو به مکه آوردند و جمیع چهارپایان اهل مکه را به غارت بردند و از عبدالمطلب هشتاد ناقه سرخ مو بردند؛ چون خبر به عبدالمطلب رسید فرمود الحمدلله مال خدا بود و برای ضیافت اهل خانه او و حاجیان خانه او نگاه داشته بودم اگر به من برگرداند او را شمر خواهم کرد و اگر بر نگرداند باز شکر خواهم کرد_ پس عبدالمطلب جامه های خود را پوشید و ردای لوی بن غالب را بر دوش افکند و کمربند ابراهیم خلیل ع را بر کمر بست و کمان اسمعیل ذبیح ع را بر دوش افکند و بر اسب خود سوار شده بسوی لشگر ابرهه روان شد؛ خویشان او سر راه بر او گرفتند و گفتند نمی گذاریم تو را بروی به نزد ظالمی که حرکت خانه خدا و حرم او را نمی داند_ فرمود: ای قوم من از قدرت و لطف خدا می دانم آنچه شما نمی دانید، دست از من بدارید ان شاء الله به زودی بسوی شما بر می گردم_ پس روانه شد چون نظر آن قوم بر او افتاد از حسن و ضیاء او متعجب و از مهابت او بر خود بلرزیدند و به نزد او آمده التماس کردند که برگرد و نزد این جبار مرو که سوگند خورده است احدی از شما را زنده نگذارد و ما را رحم می آید بر تو با این حسن و جمال و کمال به تیغ او کشته شوی_ عبدالمطلب فرمود شنا مرا به مجلس او ببرید و نصیحت را ترک کنید، چون خبر عبدالمطلب را به ابرهه رسانیده و شجاعت و جرأت او را ذکر کردند امر کرد ملازمانش شمشیرها کشیدند و فیل بزرگ را به مجلس طلبید و تاج خود را بر سر نهاد و امر به احضار عبدالمطلب نمود، آن غیل را(مذموم) می گفتند و بر سرش دو شاخ از آهن تعبیه کرده بودند که اگر بر کوهی می زد خراب می کرد و بر خرطومش دو شمشیر بسته بودند و جنگ تعلیمش داده بودند؛ و امر کرد چون عبدالمطلب به مجلس در آید آن فیل را بر او حمله دهند_ چون عبدالمطلب به مجلس داخل شد جمیع حضار را از او دهشتی عظیم بهم رسید، چون فیل را به او حمله دادند به نزد آنحضرت آمد و سر بر زمین نهاده ذلیل و منقاد شد؛ ابرهه از مشاهده این احوال متحبر ماند و از دهشت بر خود لرزید و به غایت تعظیم و تکریم آن حضرت را در کنار خود نشانید و عرض کرد چه نام داری که از تو خوش رو تر و نیکوتر ندیده ام و هر حاجت بطلبی روا کنم و اگر گوئی برگرد بر می گردم. عبدالمطلب فرمود: مرا با اینها کاری نیست اصحاب تو شتری چند از من برده اند و آنها را برای حاجیان بیت الله مهیا کرده بودم بگو به من باز دهند، ابرهه حکم کرد آنها را به او بدهند... ان شاء الله ادامه داستان شبی دیگر... منبع: کتاب حیوة القلوب جلد دوم( زندگانی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم) نوشته علامه محمد باقر مجلسی رحمة الله علیه مطالب فوق از کتاب حیوة القلوب خلاصه برداری شده است. 🌸نشر پیام صدقه جاریه هست🌸 **اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم* *التماس دعای فرج*
هدایت شده از یوسف الزهرا
❁﷽❁ ✨ساعت ۸ به وقت امام هشتم✨ از شش‌جهٺ، جهان بہ‌قصد رڪوع عشق هر اصل،پیش اصل علے درفروع عشق دارم دخیل پنجـره_فـولاد مےشوم آقا سلام، سلام و یعنے شروع عشق ✋ اللهّمَ صَلّ عَلے عَلے بنْ موسَے الرّضا المرتَضے الامامِ التّقے النّقے و حُجّّتڪَ عَلے مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثرے الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ ڪثیرَةً تامَةً زاڪیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَـہ ڪافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلے اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِڪَ ❤️قرار عاشقی❤️ 🌹به نیابت از اقا امام زمان عج بخوانیم و ثوابش را هدیه کنیم ب اقا جانمون علی بن موسی الرضا علیه السلام🌹 🌹هدیه به ساحت مقدس امام رضا ع هر کدوم سه صلوات عنایت بفرمایید🌹 🕗•••|↫
✍ به اسارت رفتن مسلمانان در عصر غیبت و نجات بشریت توسط امام زمان 🍀حذيفة بن اليمان مى گويد: پيامبر صلّى اللّه عليه و اله ضمن برشمردن مشكلاتى كه مسلمانان با آن رو به رو خواهند شد، فرمود👇 🪴 در اثر فشارهايى كه بر آنان وارد مى شود 👈 آزاده ها را می فروشند ✅ 🪴زنان و مردان به بردگی اقرار می کنند ✅ 🪴مشركان، مسلمانان را به استخدام و مزدورى خود درمى آورند و آنان را در شهرها مى فروشند و كسى بر اين امر دل گير نمى شود؛نه نيكان و نه بدان و فاجران ✅ 🍀 اى حذيفه! گرفتارى بر اهل آن دوران ادامه مى يابد؛به گونه اى كه 👇 🪴 مأيوس مى شوند و به فرج و گشايش گمان بد مى برند 🍀 در اين موقع خداوند، مردى از پاكان عترت من و نيكان فرزندانم را كه 👈 عادل، مبارک و پاک مى باشد، مى فرستد و از ذرّه اى چشم پوشى و اغماض نمى كند 🍀خداوند دين، قرآن، اسلام و اهل آن را به كمک او، عزيز و شرک را ذليل مى كند. 🍀 او همواره از خداوند بيمناک است و هرگز به خويشاوندى خود«با من» مغرور نمى شود 🍀 سنگى را روى سنگ نمى گذارد و احدى را شلاّق نمى زند، مگر به حق و براى اجراى حد . 🍀 خداوند به سبب او، بدعت‌ها را محو و فتنه‌ها را نابود مى كند او در حق را باز و درهاى باطل را مى بندد و اسيران مسلمان را-در هر نقطه اى كه هستند-به وطن خودشان بازمى گرداند منبع 📚 ملاحم ابن طاووس/  صفحه ۱۳۲ 𓏲﹎﹎﹎﹎﹎﹎﹎﹎﹎﹎﹎﹎﹎﹎❉‌্᭄
هدایت شده از یوسف الزهرا
❁﷽❁ ✨ساعت ۸ به وقت امام هشتم✨ از شش‌جهٺ، جهان بہ‌قصد رڪوع عشق هر اصل،پیش اصل علے درفروع عشق دارم دخیل پنجـره_فـولاد مےشوم آقا سلام، سلام و یعنے شروع عشق ✋ اللهّمَ صَلّ عَلے عَلے بنْ موسَے الرّضا المرتَضے الامامِ التّقے النّقے و حُجّّتڪَ عَلے مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثرے الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ ڪثیرَةً تامَةً زاڪیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَـہ ڪافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلے اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِڪَ ❤️قرار عاشقی❤️ 🌹به نیابت از اقا امام زمان عج بخوانیم و ثوابش را هدیه کنیم ب اقا جانمون علی بن موسی الرضا علیه السلام🌹 🌹هدیه به ساحت مقدس امام رضا ع هر کدوم سه صلوات عنایت بفرمایید🌹 🕗•••|↫
سلام علیکم عرض ادب و احترام محضر همه دوستان شبتون بخیر
🔷بسم الله الرحمن الرحیم🔷 📙کنفرانس: تاریخ اسلام 🖊محوریت: 🔶شاخص بحث:  امیرالمومنین علی علیه السلام دارای صفات جامع الاضداد
دوستان عزیز!! ✍وصف «  » بودن امیرمؤمنان علیه السلام را از سخن آغاز می کنیم. ✨✨✨✨ 👈 وی یکی از دانشمندان برجسته شیعه است که در هزار و صد سال پیش زندگی می‌کرده است.... 🔻🔻🔻 ✳️این عالم بزرگوار از خانواده اصیل و شریف و بیت علم و دانش بود. 📚 کتابهای فراوانی دارد که جمع آوری سخنان امیرمؤمنان علیه السلام با نام « » از مشهورترین آنهاست.
👳‍♂ابن ابی الحدید می‌نویسد: ❇️ شخصیتی است که اسلام را گاهی با دست و شمشیر🗡، ↩️زمانی با زبان و نطق، ↩️ گاهی با فکر و اندیشه اش یاری کرده است.... 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🖊و هیچ فضیلت و كمالی نیست مگر این که در حد اعلی و اکمل آن را دارد... 🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🔸 اگر از جنگ و جهاد صحبت شود، على علیه السلام « » است 🔶و چنان که از موعظه و اندرز سخن گفته شود، على علیه السلام « »می باشد 🔶 و اگر از فقه و تفسیر سخن به میان آید « و »به حساب می‌آید ✨✨✨✨✨✨
👳‍♂ ، شعری راجع به امیرمؤمنان علیه السلام سروده که جاودانه شده است.... 📜 شعر او سیزده بیت است، ولی این دو بیت اول آن شاید جامع ترین و معروف ترین ابیات آن باشد. 💢💢💢💢💢💢 جُمُعَةٍ فی صفاتک الْأَضْدَادِ * فَلِهَذَا عَزَّتْ لَكَ الْأَنْدَادِ زَاهِدٍ حَاكِمُ حَلِيمُ شُجَاعٍ * فاتک ناسک فقیرجواد 💢💢💢💢💢💢 یعنی✍ای امیرمؤمنان، در وجود تو، با هم جمع شدند ↩️  و بدین جهت، حریفان و هم قطاران تو نتوانستند در صحنه عالمه خود را نشان دهند.... 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔶 چون تو هم زاهد و هم حاکم بودی، هم حلیم بودی و در عین حال شجاع بی باک بودی🗡 🍀☘🍀☘🍀 ↩️ و هم اهل عبادت و دعا، فقیر بودی و در عین حال بخشنده. ـــــــــــــــــــــــــــــــ 📙میرزا حبیب الله خوئی، منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، جلد ۱، صفحه ۲۸۵.
👳‍♂ میگوید: 🔶 «ع» از دنیا رفت در حالی که نماز بر زبانش جاری و دلش از شوق خدا لبریز بود... 💫💫💫💫💫 🔷 مردم عرب، حقیقت مقام او را تا گروهی از مردم کشور همسایه آنها👈 ( یعنی ) برخاسته، ↩️ و این گوهر گرانبها را از سنگ تشخیص داده و او را شناختند. 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🔶على علیه السلام مانند پیغمبران از دنیا رفت  مقام و شأن او در بصیرت و بینایی چون پیغمبران، مختص شهر، بلد، قوم، زمان و مکان نبوده و شخصیتی داشت. ✳️✳️✳️✳️✳️✳️
✳️ ⁉️ 🔷امیرمؤمنان علیه السلام مرد حق و بود و در این راه، فرزند دلبند خود را با مردم عادی یکسان می‌دید.... 📜حکومت آن حضرت، بر پایه حق و عدالت و تقواء استوار بود ↩️ و هیچ امری نمی توانست او را از مسیر عدالت خارج کند. 💎یک روز بعد از با او به مسجد آمد و فرمود: «وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ ملک بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ فَإِنَّ فِي الْعَدْلِ سَعَةً وَ مَنْ ضَاقَ عَلَيْهِ الْعَدْلُ الْجَوْرُ عَلَيْهِ أَضْيَقُ» ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📗 نهج البلاغه، خطبه ۱۵. 🔰🔰
معنیش میشه 👈به خدا سوگند! آنچه از عطایای و آنچه بیهوده از بیت المال مسلمین به این و آن بخشیده، بیابم به صاحبش (بیت المال) بر می‌گردانم؛.... 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🔶 اگرچه آن اموال، کابین و زنان شده باشند و یا با آن، را خریده باشند،... ↩️زیرا عدالت گشایش می‌آورد و کسی که عدالت بر وی گران آید تحمل ظلم و ستم بر او گرانبارتر خواهد بود. 🍃🍃🍃🍃 ⚡️✨این سخنان تند، ولی و آشکار درباره بازگرداندن اموالی بود که عثمان به  جمعی از بستگان و یاران و دوستانش بدون این که خدمتی به اسلام و مسلمین کرده باشند بخشیده بود ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📗 شرح ابن ابی الحدید، جلد ۱، صفحه ۲۶۹.
🔷 «ع»_چگونه بود⁉️ ✳️هیبت در برابر کافران به حدی بود که چون چشم مبارزی به او می‌افتاد و سراسر وجودش را فرا می‌گرفت... 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ↩️ و در اثر هیبت آن حضرت، نیروی هر گونه مقاومت و تهاجم از وی سلب شده و با کمال درماندگی طعمه شمشیر او می‌گشت؛🗡 💫💫💫💫💫✨✨✨✨ ✍ چنان که خود آن جناب در پاسخ این سؤال که با چه چیزی بر مبارزان غلبه کردی فرمود: «مَا لَقِيتُ أَحَدًا إِلَّا أَعَانَنِي عَلَى نَفْسِهِ» یعنی👈 کسی را ملاقات نکردم جز این که او مرا عليه خود کمک نمود. 🔷🔷🔷🔷🔷 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📙 نهج البلاغه، حکمت ۳۱۸.