eitaa logo
شیخ محسن کرمی
75 دنبال‌کننده
643 عکس
312 ویدیو
30 فایل
علوم حدیث و مطالب دینی و تبیینی
مشاهده در ایتا
دانلود
5 اسفند، سالروز تولد بزرگ مهندس مسلمان خواجه نصیر الدین طوسی، بر همه از جمله‌ مهندسین عزیزی ک در کانال بنده هستند، مبارکباد
هدایت شده از ____________
خادم الثقلین: 💠 از امام رضا (علیه السلام) نقل شده است هنگامی که بیماری واگیرداری در شهر زیاد شد این دعا را بخوانید: بسم اللّه الرحمن الرحيم لا حول و لا قوة إلّا باللّه العلي العظيم. و لا ينفع شي‏ء إلّا بإذن اللّه. توكّلت على اللّه. و لا يأتي بالشفاء إلّا اللّه. ما شاء اللّه لا يصرف السوء إلّا اللّه. حسبي اللّه الذي خلقني فهو يهدين. و الذي هو يطعمني و يسقين. و إذا مرضت فهو يشفين. "و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنين". اللهم ارزقنا العافية. لا تفرق بيننا و بين العافية. يا خالق العافية. برحمتك يا أرحم الراحمين به نام خداوند بخشنده مهربان همه‌ی تغییرات و تحولات و همه نیروها و حرکات فقط به دست خداوند بلند مرتبه بزرگ است و سود مندی هر چیز تنها به خواست خدا است، به خدا تکیه می کنم، و فقط خداست که درمان می کند. هر چه خدا بخواهد همان است و همان می شود. تنها خدا است که بلا گردان است. مرا بس است خدایی که من را آفرید و همواره هدایتم می کند. و اوست که همواره آب و نانم می دهد. و زمانی که مریض می شوم ، او درمانم می کند. همانطور که می گوید: و ما برای مومنین حقیقی از جایگاه آسمانی قرآن درمان و لطف را می فرستیم. خدایا به ما سلامتی ببخش، سلامتی را از ما نگیر، ای آفریدگار سلامتی به لطف و مهربانیت قسم مهربانترین مهربانان. 🔺طب الأئمة عليهم السلام (للشبر)، ص ۳۴۸
اذکار و دعاهای ماه رجب متن اصلی: ذکرها و دعاهای ماه رجب در کلام مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی - نویسنده: آیةالله میرزا جواد ملکی تبریزی از اعمال مهم رجب اذکار و ادعیه این ماه می‌باشد که عبارتند از: هزار مرتبه ذکراستغفر اللّه ذا الجلال و الإكرام من جميع الذنوب و الآثام در این ماه که موجب غفران تمام گناهان می‌شود.قرائت ده‌هزار مرتبه یا هزار مرتبه سوره توحيد در این ماه، در روايتی ذکر شده: «كسى كه هزار بار آن را بخواند روز قيامت عمل هزار پيامبر و هزار فرشته را مى‌آورد. و هيچكس نزديكتر از او به خدا نيست مگر كسى كه بيشتر از او آن را خوانده باشد. و ثواب خواندن اين سوره در رجب چندين برابر است.» هزار مرتبه ذکر «لا اله الا اللّه»هزار مرتبه ذکر «سبحان اللّه»صد مرتبه ذکر «أستغفر اللّه الّذي لا اله الا هو وحده لا شريك له و اتوب إليه»ذکر«عظم الذّنب من عبدك فليحسن العفو من عندك» در سجده‌های ماه رجب به تبعیت از امام سجاد علیه السلام که این ذکر را می‌گفتند.بعد از هر نمازى بگويد:«يا من ارجوه لكلّ خير و آمن سخطه عند كلّ شرّ، يا من يعطى الكثير بالقليل يا من يعطي من سئله يا من يعطي من لم يسئله و من لم يعرفه تحنّنا منه و رحمة أعطني بمسألتي إيّاك جميع خير الدّنيا و جميع خير الآخرة و اصرف عنّي بمسألتي إيّاك جميع شرّ الدنيا و شرّ الآخرة فإنّه غير منقوص ما أعطيت و زدني من فضلك يا كريم»سپس با دست چپ محاسن خود را گرفته و انگشت سبابه دست راست خود را حركت داده و گريه كند و بگويد:«يا ذا الجلال و الإكرام يا ذا النّعماء و الجود يا ذا المنّ و الطّول حرّم شيبتي على النّار» شب اول رجب متن اصلی: شب اول ماه رجب در بیان مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی - نویسنده: مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی شب اول ماه رجب یکی از چهار شبی می‌باشد که احیاء آن تاکید شده است. ادعیه شب اول رجب مستحب است هنگام رؤیت هلال ماه رجب این دعا خوانده شود: «اللّهُمَّ بارِكْ لَنا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبانَ، وَ بَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَ أَعِنَّا عَلَی الصِّیامِ وَ الْقِیامِ، وَ حِفْظِ اللِّسانِ، وَ غَضِّ الْبَصَرِ، وَ لا تَجْعَلْ حَظِّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ»[۱] و همچنین مستحب است انسان بعد از نماز عشا بگوید:اللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِأَنَّكَ مَلِیكٌ، وَ أَنَّكَ عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ مُقْتَدِرٌ ، وَ أَنَّكَ ما تَشاءُ مِنْ أَمْرٍ يَكُونُ، اللّهُمَّ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، یا مُحَمَّدُ یا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَی اللَّهِ رَبِّی وَ رَبِّكَ‌ لِيُنْجِحَ بِكَ طَلِبَتِی، اللّهُمَّ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ، وَ بِالأَئِمَّةِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ أَنْجِحْ طَلِبَتِی، [۲] و سپس حاجات خود را از خداوند درخواست کند. نمازهای شب اول برای این شب نماز‌هائی نقل شده که در این‌جا به دو نماز آسان در این شب اشاره می‌کنیم: اول: بعد از نماز مغرب ده نماز دو رکعتی بخواند که در هر رکعت یک مرتبه سوره «فاتحه» و «اخلاص» خوانده شود، از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است که فرمودند: این نماز را روح‌الامین به من آموخته و کسی که آن را بجا بیاورد خود و خانواده و مال و فرزندانش محفوظ مانده و از عذاب قبر پناه داده می‌شود و از صراط، بدون حساب، مانند برق می‌گذرد. دوم: دو رکعت نماز بعد از نماز عشا خوانده شود که در رکعت اول آن سوره «فاتحه» و «الم نشرح» را یک مرتبه، «قل هو اللّه احد»را سه مرتبه و در رکعت دوم سوره «فاتحه» و «الم نشرح» و«قل هو اللّه احد»و «معوذتین» را هر کدام یک مرتبه بخواند سپس تشهد خوانده و سلام دهد و بعد از آن سی مرتبه «لا اله إلا اللّه»گفته و سپس سی مرتبه بر پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم صلوات بفرستد. پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: کسی که در شب اول ماه رجب این نماز را بخواند گناهان گذشته او آمرزیده شده و او مانند روزی می‌شود که از مادر متولد شده‌است. نمازی برای هر شب این ماه مستحب است در ماه رجب شصت رکعت خوانده شود به این صورت که هر شب این ماه دو رکعت که در هر رکعت آن سوره فاتحه را یک مرتبه وقل یا أیها الکافرون ‌را سه مرتبه و قل هو اللّه احدرا یک مرتبه بخواند و هنگامی که سلام نماز را داد، دستهای خود را بلند کرده و بگوید:لا إلهَ الا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيْكَ لَهُ له الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْیی وَ يُمیتُ وَ هُوَ حَىُّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلی‌ كُلِّ شَىْ‌ءٍ قَدِيْرٌ وَ إِلَيْهِ الْمَصِيْرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الا بِاللَّهِ العَلِىِّ العَظِيْمِ اللّهُمَ صَلِّ عَلی‌ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ النَبىِّ الأُمِّی‌ و دستهای خود را بصورت بکشد. پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: «هر کس چنین کند خداوند متعال دعای او را مست
جاب و ثواب شصت حج و شصت عمره به او می‌دهد.» نافله شب در شب اول ماه‌ رجب مستحب است انسان باقیمانده شب را تا فرا رسیدن وقت نماز شب مشغول به ذکر یا فکر یا مناجات به تناسب حال خود باشد، آنگاه نماز شب را بجا آورده و بعد از هشت رکعت نماز شب سجده نموده و در سجده خود دعای امام ابی الحسن اول علیه السّلام در اقبال روایت شده است را بخوانید. روز اول رجب متن اصلی: روز اول ماه رجب در کلام مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی - نویسنده: آیةالله میرزا جواد ملکی تبریزی مهمترین اعمال این روز روزه، نماز سلمان و قرائت دعای مخصوص این روز می‌باشد. روزه ماه رجب بسیار مورد تاکید قرار گرفته، از پیامبر گرامی اسلام پرسیدند:اگر کسی توان روزه نداشته باشد چگونه می تواند ثواب آن را بدست آورد؟ حضرت فرمودند: برای هر روز قرص نانی صدقه بدهد. قسم به کسی که جانم بدست اوست، اگر هر روز اینطور صدقه بدهد، به آنچه گفتم و بیش از آن می‌رسد. سؤال کردند اگر کسی نتوانست صدقه دهد چه کند؟ حضرت فرمودند: هر روز ماه رجب این تسبیح را بخواند:«سبحان الإله الجلیل سبحان من لا ینبغی التسبیح إلا له سبحان الأعزّ الأکرم سبحان من لبس العزّ و هو له أهل» پانویس ۱. لإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحدیثة)، ج‌۳، ص: ۱۷۳ ۲. الإقبال بالأعمال الحسنة» (ط - الحدیثة)، ج‌۳، ص: ۱۷۵
از ابن ابى حمزه گويد: على بن الحسين (علیه السلام) مى‏فرمود به پسرش: اى پسر جانم به هر كدام شما مصيبتى رسيد و ناگوارى رخ داد بايد وضوء سازد و وضوى خود را كامل كند سپس دو ركعت يا چهار ركعت نماز بخواند و در آخرش بگويد: يا موضع كلّ شكوى و يا سامع كلّ نجوى و شاهد كلّ ملاء و عالم كلّ خفيّه و يا دافع ما يشاء من بليته و يا خليل ابراهيم و نجيّ موسى و يا مصطفى محمد (ص) ادعوك دعاء من اشتدّت فاقته و قلّت حيلته و ضعفت قوّته دعاء الغريق الغريب المضطر الذى لا يجد لكشف ما هو فيه الَّا انت يا ارحم الراحمين‏ . زيرا احدى بدان دعا نكند جز اينكه خدا به او گشايش دهد ان شاء اللَّه. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 560
هدایت شده از طلاب الکریمه
⚫️ سالروز شهادت امام هادی (علیه‌السلام) تسلیت باد 🚩 صلوات خاصه امام هادی علیه السلام: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُورا يَسْتَضِي‏ءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.
༻﷽༺ ▪️در مجلس مظلومیّت مردِ غریب ▪️بنگر که دلم میان غمخانه گم است ▪️این ناله ز ماتمِ امامِ هادی ست ▪️معصوم دوازدهم امامِ دهم است
پرسش   موضوعات متفرقه  میزان اعتبار حدیث لیله الرغائب  تاریخ انتشار : 1397/12/16 بازدید : 2518   منبع: اختصاصی حوزه نت سوال آیا آن چه که در مورد لیله الرغائب و اعمال آن گفته می شود معتبر است؟  پاسخ لیله الرغائب” که برخی آن را شب برآوره شدن آرزوهای بلند، شب بردن ثواب بسیار، معرفی کرده اند اولین شب جمعه ماه رجب است. اما علت نامگذاری اولین شب جمعه ماه رجب، روایتی است که در برخی از کتب دعا و حدیث از پیامبر اکرم ص نقل شده است انجام اعمال لیله الرغائب در بین عوام اهل سنت و شیعه رواج دارد. و در سال های اخیر، نیز در رسانه ها تحت عنوان شب آرزوها بدان پرداخته می شود. حدیث لیله الرغائب را از دو جهت مورد خدشه قرار گرفته است که جهت اول از حیث سند و جهت دوم از حیث محتوای آن است اما در بررسی سند حدیث گفته اند که  اصل این حدیث در منابع روایی اهل سنت است. و در کتب شیعه تا قبل از اقبال الاعمال سید بن طاووس آورده نشده است و اولین بار ایشان، این حدیث رادر کتاب خود نقل کرده است.   و طبق گفته سید، ایشان این حدیث را از برخی کتب خاصه نقل کرده است ولی به این کتاب ها اشاره ای نمی کند. ولی برخی احتمال می دهند که این حدیث از منابع اهل سنت در کتب شیعه وارد شده و سپس سید بن طاووس این حدیث را از آن کتب نقل کرده باشد. به هر حال  اغلب محدثین و فقهای شیعه، این روایت را ضعیف و غیر قابل اعتماد دانسته اند و حتی برخی آن را به حسب محتوای آن، جعلی شمرده اند. علامه مجلسی در زاد المعاد در اعمال ماه رجب می نویسد: «و قد ذکروا فی کتب الأدعیه صلاه خاصه لکل لیله من هذا الشهر، و حیث لم أجد لها سندا معتبرا لم أحب أن أوردها، و حیث کانت مشهوره جدا فقد أوردتها علی سبیل الإجمال»( زاد المعاد،ص۴۰) «در کتب ادعیه برای هر شب از ماه رجب نماز مخصوصی را ذکر کرده اند و چون سند معتبری ندارد دوست ندارم آنها را ذکر کنم اما به جهت آن که جدا مشهور است اجمالا آنها را ذکر می کنم». می بینیم که علامه مجلسی صرفا به جهت شهرت این نمازهایی که در ماه رجب وارد شده آن ها را ذکر می کند ولی ان ها را فاقد سند معتبر می داند. وی همچنین بعد از اینکه اجمالا نماز هر شب ماه رجب را بیان می کند می گوید: «و ذکر لکل من هذه الصلوات ثواب کثیر لم نذکره بناء علی عدم الاعتماد علی السند، …… و بعضها الطویل منها و التی تقع بین صلاتی المغرب و العشاء و یجب أن تقع بعد دخول وقت العشاء لا یخلو أداؤها من إشکال، و لهذا لم نورد فی هذه الرساله صلاه لیله الرغائب المشهوره مع أنها منقوله عن طرق العامه”(همان ص 42) «برای هر یک از این نمازها ثواب فراوانی بیان شده که به دلیل غیر قابل اعتماد بودن سند از ذکر آنها خود داری می کنم، و بعضی از نمازهای ذکر شده طولانی است و باید بین نماز مغرب و عشا خوانده شود و ناچار بعد از داخل شدن وقت نماز عشا خوانده می شود و این خالی از اشکال نیست، به این جهت و به دلیل عامی بودن سند، نماز لیله الرغائب را در این رساله ذکر نکردم» علامه محمد تقی شوشتری نیز این حدیث را به دلیل اینکه اهل سنت آن را نقل کرده اند، غیر معتبر و غیر قابل اعتماد می داند (النجعه فی شرح اللمعه، ج ۳، ص: ۱۰۳٫( آیت الله فاضل لنکرانی  نیز در جواب سؤال از مستحب بودن نماز لیله الرغائب در اولین شب جمعه از ماه رجب و روزه روز پنج شنبه قبل از آن می گوید: فضیلت لیله الرغائب و روزه روز پنج شنبه قبل از آن را علامه مجلسی در اجازه علامه به بنی زهره و از کتاب اقبال روایت کرده است که در اعتبار هر دو روایت تأمل و اشکال است و لذا حکم به استحباب نماز لیله الرغائب و روزه روز قبل از آن مشکل است (جامع المسائل،ج۲، ص۱۷۲) ابن جوزی بعد از نقل حیث با متنی مانند متن اقبال و ابن طاووس(ره) می گوید:  “هذا حدیث موضوع علی رسول الله صلی الله علیه وسلم، و قد اتهموا به ابن جهیم و نسبوه إلی الکذب، وسمعت شیخنا عبد الوهاب الحافظ یقول: رجاله مجهولون، وقد فتشت علیهم جمیع الکتب فما وجدتهم.” قال المصنف: قلت: ولقد أبدع من وضعها.” (الموضوعات لابن الجوزی،ج۲،ص۱۲۶) «این حدیث به نام رسول خدا جعل شده است و ابن جهیم متهم به این جعل است که او را درغگو می دانند، و من از شیخمان عبد الوهاب الحافظ شنیدم می گفت: تمامی رجال این حدیث از مجاهیل هستند و من تمامی کتب را جستجو کردم و نامی از آنان نیاقتم. ابن جوزی می گوید: واضع این حدیث از بدعت گذاران است» ابن اثیر (متوفی۶۰۶ ه‍- ق ) نیز حدیث را جعلی می داند ( جامع الاصول، ج۶، ص۱۵۴، ح۴۲۶۸) الامام نووی (متوفی ۶۷۶ ه‍- ق ) می گوید: ” إِنَّهَا بِدْعَهٌ مُنْکَرَهٌ مِنَ الْبِدَعِ الَّتِی هِیَ ضَلَالَهٌ وَ جَهَالَهٌ وَ فِیهَا مُنْکَرَاتٌ ظَاهِرَهٌ وَ قَدْ صَنَّفَ جَمَاعَهٌ مِنَ الْأَئِمَّهِ مُصَنَّفَاتٍ نَفِیسَهً فِی تَقْبِیحِهَا وَ تَضْلِیلِ مُصَلِّیهَا وَمُبْتَدِعِهَا وَ دَلَائِلِ قبحها و بطلانها و تضلل فَاعِلِهَا أَکْثَرَ مِنْ
أَنْ تُحْصَرَ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ.” (شرح صحیح مسلم، ج۸، ص۲۰) نماز لیله الرغائب بدعتی است زشت و ناپسند، بدعتی که نتیجه آن، گمراهی و جهالت است و در آن امور غیرمشروع و ناپسند روشن و واضحی است، و گروهی از بزرگان علم حدیث کتابهای بسیاری در تقبیح و در گمراهی بودن کسی که این نماز را می خواند و کسی که آن را جعل کرده و این بدعت را گذاشته و در دلائل زشتی و بطلان این بدعت و گمراهی کسی که آن را انجام می دهد، نوشته اند. این تعابیر از بزرگان حدیث شیعه و سنی در رد این حدیث، حکم به معتبر بودن حدیث لیله الرغائب را با مشکل مواجه می کند. و آن را از وثاقت خارج می کند. اما خدشه دومی که به این حدیث وارد می شود از جهت محتواست و لازم است قبل از بیان این خدشه ها متن حدیث آورده شود. متن حدیث در اقبال و روایت ابن الجوزی تقریبا همانند است. ابن طاووس (ره) در اعمال ماه رجب از قول رسول خدا (ص) چنین نقل می کند: ” لا تغفلوا عن أوّل لیله جمعه منه، فإنّها لیله تسمّیها الملائکه لیله الرغائب، و ذلک انّه إذا مضی ثلث اللیل لم یبق ملک فی السماوات و الأرض الّا یجتمعون فی الکعبه و حوالیها، و یطّلع اللّه علیهم اطلاعه فیقول لهم: یا ملائکتی سلونی ما شئتم، فیقولون: ربنا حاجتنا إلیک ان تغفر لصوّام رجب، فیقول اللّه تبارک و تعالی: قد فعلت ذلک. ثم قال رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله: ما من أحد صام یوم الخمیس أوّل خمیس من رجب ثم یصلّی بین العشاء و العتمه اثنتی عشره رکعه، یفصل بین کلّ رکعتین بتسلیمه……. ثم قال رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله: و الذی نفسی بیده لا یصلّی عبد أو أمه هذه الصلاه إلّا غفر اللّه له جمیع ذنوبه، و لو کانت ذنوبه مثل زبد البحر و عدد الرّمل و وزن الجبال و عدد اوراق الأشجار، و یشفع یوم القیامه فی سبعمائه من أهل بیته ممّن قد استوجب النار” (اقبال الأعمال،ج۲،ص۱۵۳( Kرسول خدا (ص) فرمودند: از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید. زیرا شبی است که فرشتگان آن را «لیله الرغائب» می نامند. این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که یک سوم از شب گذشت هیچ فرشته ای در آسمان ها و زمین نمی ماند مگر این که در کعبه و اطراف آن جمع می شوند. و خداوند ناگهان بر آنان وارد شده و می فرماید: ای فرشتگانم هر چه می خواهید از من درخواست کنید. فرشتگان عرض می کنند: حاجت ما این است که از روزه داران رجب درگذری. خداوند می فرماید: این کار را انجام دادم. سپس رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: کسی که روز پنجشنبه اول رجب را روزه گرفته و سپس بین نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز بجا آورده هر دو رکعت به یک سلام و … سپس رسول خدا فرمودند: قسم به کسی که جانم در دست اوست، هیچ مرد وزنی این نماز را بجا نمی آورد، مگر این که خداوند گناهان او را می بخشد حتی اگر گناهان او مثل کف روی دریا و به عدد شنها و به وزن کوهها و به عدد برگهای درختان باشد، و روز قیامت هفتصد نفر از خویشان خود را که همگی سزاوار آتش باشند شفاعت می کند.L  برخی برای متن حدیث دو اشکال عمده ذکر کرده اند: اشکال اول به این بخش از حدیث (و یطّلع اللّه علیهم اطلاعه فیقول لهم…”و خداوند ناگهان در بین ان ها حاضر شده و می فرماید...) وارد شده است چرا که این تعابیر، تصوری مادی گونه از خداوند را در اذهان ایجاد می کند گوییا ملائکه مانند انسان ها در  اطراف کعبه جمع شده باشند و خداوند ناگهان از بیشنان سر در می آورد و با آنها گفتگو می کند. به نظر می آید که این ایراد چندان مقبول نباشد چرا که در قرآن هم موارد متعددی داریم  که چنین تعابیری به کار برده شده است مثلا در جریان خلقت آدم داریم: (اذ قال ربک للملائکه.. . قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها)  اگر قرار بر برداشت مادی باشد در این آیه هم چنین تصور می شود که خداوند مانند  پادشاهی که بر تخت نشسته و ملائکه در حضور او حاضر شده اند با آن ها سخن می گوید و خبر از قرار دادن خلیفه الله در روی زمین می دهد و یا در جای دیگر داریم که : (و جاء ربک و الملائکه صفا صفا)  که معنای این عبارت به حسب ظاهر این گونه است که خداوند و ملائکه در صفوفی می آیند . در حالی که مفسرین مراد از آمدن خداوند را آمدن امر الهی می دانند یعنی جاء امر ربک ...  پس این اشکال بر متن حدیث نمی تواند اشکال مقبولی باشد. اما اشکال دومی که ذکر شده است آن بخش از حدیث است که به بخشش گناهان اشاره دارد که : هیچ مرد وزنی این نماز را بجا نمی آورد، مگر این که خداوند گناهان او را می بخشد حتی اگر گناهان او مثل کف روی دریا و به عدد شنها و به وزن کوهها و به عدد برگهای درختان باشد، و روز قیامت هفتصد نفر از خویشان خود را که همگی سزاوار آتش باشند شفاعت می کند. از نظر اشکال کنندگان، این مقدار ثواب و آثار را برای اعمال این شب، غلو گونه  است  که با آموزه های قرآنی و روایی در باب ایمان و عمل صالح و توبه و مغفرت و.. . منافات دارد. اما این اشکال چندان نم
ی تواند مورد قبول باشد چون در موارد متعددی، اعمالی ذکر شده اند که دارای خیرات و برکات گسترده ای هستند. و این به حسب زمان و مکان عمل و همچنین محتوای عمل یا روح عمل است. بنابراین آثار اعمال شب لیله الرغائب را که در حدیث بدان اشاره شده است نمی توان دور از انتظار دانست. پس  تنها اشکالی که بر این حدیث است ضعف سندی آن  است در مجموع می توان چنین نتیجه گیری کرد که شب لیله الرغائب و اعمالی که برای آن ذکر شده، سند معتبری ندارد. و در صورتی که کسی بخواهد به این اعمال بپردازد می تواند به قصد رجا این اعمال و عبادات را انجام دهد. گرچه ماه رجب به خودی خود دارای فضیلت است و انسان هر عملی را در این ماه مبارک انجام دهد از آثار مضاعفی برخوردار است. از طرفی شب جمعه نیز دارای فضیلت است و به عبادت در این شب سفارش شده است. و تلقیق شب جمعه با ماه رجب، فضیلت شبهای جمعه ماه رجب را دو چندان می کند.
هیئت انصارالمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بر حسب شرایط پیش آمده در شهر قم و اعلام نیاز مسئولین ذی ربط از گروه های جهادی، در دو حوزه ذیل، از عزیزانی که تمایل به همکاری دارند دعوت به عمل می آید: ۱- حضور در بیمارستان های مرجع در مقابله با ویروس کرونا جهت کمک رسانی به کادر بیمارستان در فعالیت های غیر تخصصی مانند رساندن آب و غذا، امور خدماتی و روحیه دادن به بیماران و پرسنل (لازم به ذکر است با توجه به مرخصی تعدادی از پرستاران و نیروهای خدماتی به جهت شرایط خاص و یا بیماری های زمینه ای، این بخش از اهمیت خاصی برخوردار است) ۲- فعالیت های خارج بیمارستان از قبیل الف: بسته بندی و پخش لوازم بهداشتی که از طرف دولت تهیه شده. ب: عیادت از خانواده های بیماران ج: جمع بودجه و هدایای مردمی برای پرسنل و خدمه بیمارستان و بیماران (با توجه به شرایط حساس شهر قم، گروه های جهادی خارج از قم امکان امداد رسانی به این عزیزان را ندارند و این امر متعین در مومنین جهادی شهر قم می باشد) افرادی که توانایی لبیک گفتن به این امر مهم را دارند با شماره زیر تماس حاصل فرمایند. 09195875806