#یادداشت
🔰موضوع: افق های مشترک اندیشۀ شهید مطهری و امام خامنه ای (#تقوا)
بسم الله الرحمن الرحیم
💠مقدمه
🔷هنگامی که به بررسی معنا و مفهوم تقوا می پردازیم عموما با مفاهیمی همچون دوری گزینی و اجتناب از فعالیت های اجتماعی برای آلوده نشدن به گناهان مواجه می شویم. گاهی اوقات نیز با انسان هایی مواجه می شویم که علاوه بر اینکه حضور محسوسی در جامعه و مسائل اجتماعی ندارند بلکه با سخت گیری هایی همچون سنگریزه گذاشتن در دهان برای نگفتن سخنان لغو ، مواجه می شویم. اما وقتی که به آثار اندیشمندان اسلامی معاصر همچون مرحوم شهید مطهری و حضرت امام خامنه ای مراجعه می کنیم به معنایی متفاوت نسبت به این برداشت عمومی دست پیدا می کنم.
🔶 حال ما دراین یادداشت برآن هستیم که اولا: تقوا در دیدگاه مرحوم شهید مطهری و حضرت امام خامنه ای را بررسی کنیم تا به معنای دقیق تقوا پی ببریم و ثانیا اشتراکات این دو دیگاه را به سمع و نظر خوانندگان محترم برسانیم.
🔰تقوی از منظر شهید مطهری
🔹تقوی از ماده «وَقْى» است كه به معناى حفظ و صيانت و نگهدارى است. معناى «اتّقاء» احتفاظ است. ولى تاكنون ديده نشده كه در ترجمه هاى فارسى، اين كلمه را به صورت حفظ و نگهدارى ترجمه كنند. در ترجمه هاى فارسى اگر اين كلمه به صورت اسمى استعمال شود مثل خود كلمه «تقوا» و يا كلمه «متقين»، به «پرهيزكارى» ترجمه مىشود. مثلًا در ترجمه هُدىً لِلْمُتَّقِينَ گفته مىشود: هدايت است براى پرهيزكاران.
✅معنا و حقيقت تقوا
🔸از آنچه در اطراف لغت «تقوا» گفته شد تا اندازهاى مىتوان معنا و حقيقت تقوا را از نظر اسلام دانست، ولى لازم است به موارد استعمال اين كلمه در آثار دينى و اسلامى بيشتر توجه شود تا روشن گردد كه تقوا يعنى چه.
🔹انسان اگر بخواهد در زندگى اصولى داشته باشد و از آن اصول پيروى كند، خواه آنكه آن اصول از دين و مذهب گرفته شده باشد و يا از منبع ديگرى، ناچار بايد يك خط مشى معينى داشته باشد تا هرج و مرج بر كارهايش حكمفرما نباشد.
🔸لازمه خط مشى معين داشتن و اهل مسلك و مرام و عقيده بودن اين است كه به سوى يك هدف و يك جهت حركت كند و از امورى كه با هوا و هوسهاى آنى او موافق است اما با هدف او و اصولى كه اتخاذ كرده منافات دارد خود را «نگهدارى» كند. بنابراين تقوا به معناى عامّ كلمه لازمه زندگى هر فردى است كه مىخواهد انسان باشد و تحت فرمان عقل زندگى كند و از اصول معينى پيروى نمايد.
✅تقوای دینی
🔹تقواى دينى و الهى يعنى اينكه انسان خود را از آنچه از نظر دين و اصولى كه دين در زندگى معين كرده، خطا و گناه و پليدى و زشتى شناخته شده، حفظ و صيانت كند و مرتكب آنها نشود. چيزى كه هست حفظ و صيانت خود از گناه كه نامش «تقوا» است به دو شكل و دو صورت ممكن است صورت بگيرد، و به تعبير ديگر ما دو نوع تقوا مىتوانيم داشته باشيم: تقوايى كه ضعف است و تقوايى كه قوّت است.
✅ #تقوای_ضعف
🔸نوع اول اينكه انسان براى اينكه خود را از آلودگي هاى معاصى حفظ كند، از موجبات آنها فرار مى كند و خود را هميشه از محيط گناه دور نگه مى دارد؛ شبيه كسى كه براى رعايت حفظ الصحه خود كوشش مىكند خود را از محيط مرض و ميكروب و از موجبات انتقال بيمارى دور نگه دارد، سعى مىكند مثلًا به محيط مالارياخيز نزديك نشود، با كسانى كه به نوعى از بيماريهاى واگيردار مبتلا هستند معاشرت نكند.
❇️ #تقوای_قوت
🔹نوع دوم اينكه در روح خود حالت و قوّتى به وجود مى آورد كه به او مصونيت روحى و اخلاقى مى دهد كه اگر فرضاً در محيطى قرار بگيرد كه وسايل و موجبات گناه و معصيت فراهم باشد، آن حالت و ملكه روحى، او را حفظ مىكند و مانع مى شود كه آلودگى پيدا كند؛ مانند كسى كه به وسايلى، در بدن خود مصونيت طبى ايجاد مىكند كه ديگر نتواند ميكروب فلان مرض در بدن او اثر كند.
در زمان ما تصورى كه عموم مردم از تقوا دارند همان نوع اول است. اگر گفته مىشود فلان كس آدم باتقوايى است يعنى مرد محتاطى است، انزوا اختيار كرده و خود را از موجبات گناه دور نگه مىدارد.
❌ شايد علت پيدايش اين تصور اين است كه از اول، تقوا را براى ما «پرهيزكارى» و «اجتنابكارى» ترجمه كردهاند و تدريجاً پرهيز از گناه به معناى پرهيز از محيط و موجبات گناه تلقى شده و كم كم به اينجا رسيده كه كلمه تقوا در نظر عامّه مردم معناى انزوا و دورى از اجتماع مى دهد.
🔶 لازمه اينكه انسان حيات عقلى و انسانى داشته باشد اين است كه تابع اصول معينى باشد و لازمه اينكه انسان از اصول معينى پيروى كند اين است كه از امورى كه با هوا و هوس او موافق است ولى با هدف او و اصول زندگانى او منافات دارد پرهيز كند. ولى لازمه همه اينها اين نيست كه انسان اجتناب کاری از محیط و اجتماع پیشه خود سازد. راه عالی تر این است که انسان در روح خود ملکه و حالت و مصونیتی ایجاد کند که آن حالت، حافظ و نگهدار او باشد.
✅اجبار عملى
🔷در كتب اخلاقى گاهى از دستهاى از قدما ياد مى كنند كه براى آنكه زياد حرف نزنند و سخن لغو يا حرام به زبان نياورند، سنگريزه در دهان خود مى گذاشتند كه نتوانند حرف بزنند، يعنى اجبار عملى براى خود درست مى كردند. معمولًا ديده مىشود كه از اين طرز عمل به عنوان نمونه كامل تقوا نام برده مى شود، در صورتى كه اجبار عملى به وجود آوردن براى پرهيز از گناه و آنگاه ترك كردن گناه كمالى محسوب نمى شود. اگر توفيق چنين كارى پيدا كنيم و از اين راه مرتكب گناه نشويم البته از گناه پرهيز كردهايم اما نفس ما همان اژدهاست كه بوده است، فقط از غم بىآلتى افسرده است.
✅ آنوقت كمال محسوب می شود كه انسان بدون اجبار عملى و با داشتن اسباب و آلات كار، از گناه و معصيت پرهيز كند. اين گونه اجتناب ها و پهلو تهى كردنها اگر كمال محسوب شود از جنبه مقدّميتى است كه در مراحل اوليه براى پيدا شدن ملكه تقوا ممكن است داشته باشد، زيرا پيدايش ملكه تقوا بعد از يك سلسله ممارست و تمرين هاى منفى است كه صورت مى گيرد. اما حقيقت تقوا غير از اين كارهاست. حقيقت تقوا همان روحيه قوى و مقدس عالى است كه خود حافظ و نگهدارنده انسان است. بايد مجاهدت كرد تا آن معنا و حقيقت پيدا شود.
🔰امام خامنه ای
✅ رهبانیت
🔷 رهبانیون مسیحیت برای اینکه دامانشان به گناه آلوده نشود رهبانیت پیش کردند به غار ها و کوه ها پناهنده شدند. قرآن می فرماید: «و رهبانیة ابتدعوها ماکتبناها علیهم»رهبانیتی که آنان از خود در آوردند بهصورت بدعتی آن را ایجاد کردند؛ ما بر آنان رهبانیت را ننوشته بودیم اما عالم اسلامی رهبانیت ندارد، گوشه گیری ندارد، فرار ندارد، عالم اسلامی همانی است که سعی می کند غریق را بگیرد.
✅تقوای واقعی
🔶یک فرد آگاه مسلمان، هر انسان مسلمان -که مسلمان بودن و مسئول بودن با یکدیگر لازم و ملزوم هم هستند- همین جور است. سعی می کند غریق را و بیمار را نجات بدهد این که با فرار جور در نمیآید خودش را متقی میکند. دارای تقوا یعنی آن تجهیز لازم را آن زره لازم را در مقابل آسیب گناه بر تن می پوشد و وارد منطقه گناه می شود، برای دستگیری گناهکاران؛ خلاصه تقوا این است. وقتی که این معنای تقوا شد، تقوا مقدمه و وسیلهای برای پیروزی هست یا نیست؟ می بینید که خیلی آسان وسیله پیروزی است.
🔷 آن کسی که میخواهد بر این بیماری در این منطقه پیروز بشود اگر همواره بترسد که مبادا این میکروب در جسم او اثر بگذارد این چطور میتواند میکروب زده ها و بازده ها را نجات بدهد؟ باید خودش را خاطر جمع کرده باشد باید از خودش خاطر جمع باشد بعد وارد منطقه و بازده بشود و دیگران را نجات بدهد آن وقت است که به پیروزی هم خواهد رسید آن وقت است که این کار را هم به راحتی انجام خواهد داد. «اتقوا الله » تقوای خدا پیشه کنید ، «لعلکم تفلحون».
✍️نتیجه گیری
📌بعد از برسی نقطه نظرات این دو اندیشمند اسلامی به این معنا منتقل می شویم که گوشه گیری ،عزلت و دوری از فعالیت ها و مسولیت های اجتماعی برای آلوده نشدن به گناهان جایی در مفهوم تقوا ندارد بلکه در بهترین حالت نوعی تقوای ضعیف می باشد. انسان متقی کسی است که با خودنگهداری از محرمات و با آراستن خود به ملکه تقوا یا با پوشیدن زره تقوا نه تنها به مسولیت های اجتماعی خویش می پردازد بلکه دست گیری از انسان های گرفتار در منجلاب گناه را نیز وظیفه خویش می داند.
📝نویسنده:محمد فدائی
📚 مجموعه آثار شهيد مطهري ، ج23، ص692
📚طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص43-44
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر #کلام_ولی
#یادداشت_نویسی #کرونا
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔊 #درسهایی_از_نهج_البلاغه (3)
🔰راهکار رغبت به کار نیک
🎙در نهج البلاغه خطبهای هست که درباره #نماز، زکات و اداء امانت بحث کرده است. پس از توصیه و تأکیدهایی درباره نماز، میفرماید:
🖌و انَّها لَتَحُتُّ الذُّنوبَ حَتَّ الْوَرَقِ وَ تُطْلِقُها اطْلاقَ الرِّبَقِ وَ شَبَّهَها رَسولُ اللهِ صلی الله علیه و آله بِالْحَمَّةِ تَکونُ عَلی بابِ الرَّجُلِ فَهُوَ یغْتَسِلُ مِنْها فِی الْیوْمِ وَاللَّیلَةِ خَمْسَ مَرّاتٍ، فَما عَسی انْ یبْقی عَلَیهِ مِنَ الدَّرَنِ
🖌 #نماز گناهان را مانند برگ درخت میریزد و گردنها را از ریسمان #گناه آزاد میسازد. پیامبر خدا نماز را به چشمه آب گرم که بر در خانه شخص باشد و روزی پنج نوبت خود را در آن شستشو دهد تشبیه فرمود. آیا با چنین شستشوها چیزی از #آلودگی بر بدن باقی میماند؟
📜خطبه 199 نهج البلاغه
🎙 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری:
♨️از نظر تعلیمات اسلامی، هر #گناه اثری تاریک کننده و کدورتآور بر دل آدمی باقی میگذارد و در نتیجه میل و رغبت به کارهای نیک و خدایی کاهش میگیرد و رغبت به #گناهان دیگر افزایش مییابد.
♨️متقابلًا #عبادت و #بندگی و در یاد خدا بودن
♨️وجدان مذهبی انسان را پرورش میدهد،
♨️میل و رغبت به کار نیک را افزون میکند
♨️و از میل و رغبت به شر و فساد و گناه میکاهد،
♨️یعنی تیرگیهای ناشی از گناهان را زایل میگرداند و میل به خیر و نیکی را جایگزین آن میسازد.
📚سیری در نهج البلاغه ، ص 103
#چهاشنبه_علوی #نهج_البلاغه
#نماز #گناه #عبادت
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰 میان انسان و انسانیت می توان فرسنگ ها فاصله باشد! / در شرایط سخت انسانیت و انسان ها از هم جدا می شوند...
🔷 انسان از نظر روحى و معنوى يك مرحله از مرحله بدنى عقبتر است؛ جهازات بدنىاش در رحم بوسيله عوامل دستاندركار آفرينش ساخته و پرداخته مى شود؛ ولى جهازات روحى و معنوى و اركان شخصيتش در مرحله بعد از رحم بايد رشد داده شود و پايهگذارى گردد. از اين رو مى گوييم هر كس خود بنّا و معمار و #مهندس_شخصيت خود است؛ قلم تصويركننده و نقاش خلقت شخصيت انسان (برخلاف شخص او) به دست خودش داده شده است.
🔶 هر موجودى غير از انسان، ميان خودش و ماهيتش تصور جدايى غيرممكن است، مثلًا ميان سنگ و سنگى، ميان درخت و درختى، ميان سگ و سگى، ميان گربه و گربهاى. انسان تنها موجودى است كه ميان خودش و ماهيتش جدايى و فاصله است، يعنى ميان #انسان و #انسانيت. اى بسا انسانها كه به انسانيت نرسيده و در مرحله حيوانيت باقى ماندهاند مانند برخى از انسانهاى بدوى و وحشى، و بسا انسانها كه مسخ شده و به ضد انسان تبديل شدهاند مانند اكثر #متمدن_نماها.
📚 انسان در قرآن، خود آگاهی انسانی
#اثر_تربیتی #انسان_شناسی #اصول_تربیتی
#بینش_مطهر #مطهری_خوانی
〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎧 صوت تدریس کتاب «#خدا_در_زندگی_انسان»
🎙 استاد حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری
📚 کتاب آخر از مرحله اول سیر #بینش_مطهر
✅ از طریق لینک مقابل صوت جلسات را دانلود کنید 👈🏼👈🏼https://eitaa.com/shmotahari/56
💠عناوین اصلی مطرح شده در این کتاب:
1️⃣تاثیر اندیشه در زندگی انسان
2️⃣ مقایسه دو آیه درباره #توحید_نظری و #توحید_عملی
3️⃣ دو نوع طرز تفکر درباره اندیشه انسان و ماسئل زندگی انسان
4️⃣تحولات اجتماعی در زندگی بشر
5️⃣انقلاب و انقلاب فکری پیامبر (ص)
6️⃣اصالت قائل شدن اسلام برای بشر
7️⃣ دو نظریه درباره رابطه فکر و سائر شئون
8️⃣تقسیم مردم در کلام امیرالمومنین (ع)
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
#کتاب_بینش #استاد_جواهری #بینش_مطهر_استان_قم #اساتید_قم
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🌺 جهت دریافت خلاصه دو صفحه ای کتاب به آیدی @binesh_qom پیام ارسال کنید.
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 نامه تاریخی استاد مطهری(ره) به امام خمینی(ره)
🔆این نامه در سال ۱۳۵۶ ه.ش نوشته شده و یکی از اسناد گرانبهای انقلاب اسلامی است که تاکنون قدر آن مجهول مانده است. خواننده این متن گرانبها به چند مطلب مهم پی می برد. یکی از آنها عمق دید و نفوذ اندیشه #شهید_مطهری است. دیگری ارتباط عمیق و وثیق ایشان با حضرت امام و محبتی است که بین ایشان وجود داشته است. البته اعتماد عجیبی که امام به ایشان داشته است در ادامه جریانات انقلاب و بعد از شهادتشان نیز قابل ادراک است.
🔷آخرین مورد و شاید شاخص ترین مورد این است که ایشان برای حفظ اسلام و خطرهای در کمین آن هیچ تسامح و چشم پوشی ندارند و تذکرات را با رعایت جنبه تقوا به صورت کامل به ولی امر و امام خود ارائه می دهند و جای خویش در این مسیر را فراموش نمی کنند. به حق که ایشان #مصلح جامعه اسلامی بودند.
🔶این نامه وضع #فرهنگی و #سیاسی #نهضت_اسلامی را در سال های آخر خود به خوبی تصویر می کند و خطر نفوذ اندیشههای بیگانه را ـ که در آن زمان بیشتر اندیشههای مارکسیستی بود ـ گوشزد می نماید.
💠 شهید مطهری در این نامه به چهار بحث مهم اشاره می کنند که عبارتند از:
1️⃣ خطر نفوذ اندیشه های #مارکسیستی در یارن انقلابی
2️⃣ خطر گروهک #مجاهدین و تبدیل آنها به فرقه مذهبی
3️⃣ حمله به #جریان_روحانیت و خط حوزوی اصیل
4️⃣ خطر #جریان_شریعتی و شریعتی ها
🎁فایل PDF کتاب این #نامه را از لینک مقابل دانلود کنید.
https://eitaa.com/shmotahari/59
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰استاد شهید مرتضی مطهری:
💠 ماجرایی پیرامون کتاب داستان راستان / اثر مجاهدت مخلصانه و پرفایده شهید مطهری
🔷در ماه شعبان گذشته از طرف اداره راديو ايران به وسيله تلفن به اينجانب اطلاع دادند كه در #شوراى_نويسندگان راديو تصويب شده كه در ماه رمضان از داستان هاى اين كتاب در #راديو استفاده شود و اساسا برنامه اى تحت عنوان داستان راستان همه روزه در آن ماه در وقت معين اجرا گردد.
🔷اين برنامه در ماه رمضان گذشته اجرا شد و از اينكه هنوز هم در روزهاى تعطيل مذهبى اين برنامه به همين عنوان اجرا مى شود، مى نمايد كه موردپسند و قبول شنوندگان راديو واقع شده است. چيزى كه قابل توجه و موجب خوشوقتى است، اين است كه مردم ما به كتب دينى خود علاقه نشان مى دهند، كتاب دينى اگر خوب و مفيد نگارش يافته باشد بيش از هر نوع كتاب ديگر خريدار دارد.
📚مقدمه کتاب داستان راستان
🔹مخاطبین ارجمند و بینش پژوهان گرامی
🔷اینکه شهید مطهری توانسته است در #دوره_طاغوت اثری دینی تولید کند که مورد استقبال رادیو و تلویزیون قرار بگیرد و از آن استفاده کنند، نشان می دهد که اگر کالای خوب تولید کنیم، اگر اثر خوب تولید کنیم، بی شک و تردید مورد استقبال جامعه قرار خواهد گرفت.
❗️حتی بدون اینکه درخواست کنیم این اتفاق خواهد افتاد...
🔶اگر ما یک کار خوب را با #اخلاص همراه کنیم، قطعا خدای متعال در آن کار برکت قرار می دهد. در سال #جهش_تولید به دنبال کارهای ناب و قوی باشیم. این کار شدنی است. شهید مطهری #الگوی_همیشه_جاوید ما در کارهای نشدنی است.
🔷با شرکت در طرح بینش مطهر و الگو قرار دادن استاد شهید مرتضی مطهری، آماده حرکت جهادی در راستای تعمیق اندیشه های دینی خود باشیم.
💪🏻به امید #جهش_تولید در هر عرصه ای که هستید.
📝 ناصر قیلاوی زاده
#داستان_راستان #مقدمه_کتاب #آثار_قلمی #استاد_قیلاوی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🕋 #قرآن_کریم
💠 مومنین بهشت را از چه کسی به ارث می برند؟
🔰تفسیری از شهید مطهری در مورد آیه «تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتى اورِثْتُموها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلون» / بحثی در باب مالکیت مطلق خداوند و ارث مومنین / تعبير «ارث» براى اين است كه مى خواهد بگويد مالكيت شما شأنى از شئون مالكيت حقيقى خداوند است / همان وراثت الهى كه به خداوند مى رسد- كه معنايش اين است كه حجابها از بين مى رود و حقيقت آشكار مى شود.
📝 متن کامل یادداشت را در ادامه مطالعه بفرمایید.
لینک دانلود صوت جلسات تفسیر سوره زخرف از شهید مطهری👇🏼👇🏼
https://eitaa.com/shmotahari/60
#قرآن #تفاسیر_شهید #بهار_قرآن #رمضان
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🕋 #قرآن_کریم
💠 مومنین بهشت را از چه کسی به ارث می برند؟
🕌 «تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتى اورِثْتُموها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلون» آیه 72 سوره زخرف
🕌 «اولئِكَ هُمُ الْوارِثونَ. الَّذينَ يَرِثونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فيها خالِدونَ» آیه 11 سوره مومنون
🔷 ارث یعنی اینکه کسی چیزی داشته باشد و آن فرد برود و آنچه كه مال او هست به ديگرى منتقل بشود. مفسرین در اینجا بحث کرده اند که ارث در این جا به چه معناست؟!
🔰 دو نظر در مورد ارث مومنین
1️⃣ بعضى گفته اند كه اين از آن نظر است كه هر كسى خانه اى در بهشت دارد، يعنى براى هركسى جا در بهشت معين شده، ولى آنهايى كه به موجب اعمال بد خودشان محروم مى مانند و جهنمى مى شوند از خانه اصلى خودشان جدا مى شوند، آنچه كه به آنها داده نشده به اينها داده مى شود و اينها وارث آنها مى شوند.
✅ اين خيلى به نظر بعيد مى آيد، چون اصلًا تمام بهشت را مى گويد شما وارث اين بهشت هستيد.
2️⃣ بعضى گفته اند كه اصلًا «اورِثَ» مفهوم ارث ندارد، اعطاء است؛ يعنى اين بهشتى است كه به شما اعطا شده.
✅ اين هم بعيد به نظر مى رسد كه با كلمه «ارث» بيان شده باشد.
🔰 نظر شهید مطهری
✳️چون ما اين تعبير را درباره خود خدا داريم: «انّا نَحْنُ نَرِثُ الْارْضَ وَ مَنْ عَلَيْها» مالك اصلى همه چيز در حاقّ واقع، در دنيا و آخرت خداست (در اين حرفى نيست) يعنى هيچ وقت خدا چيزى را از مِلك خودش خارج نكرده ولو اینکه به دیگری داده باشد.
❇️در کتاب توحيد صدوق از امیرالمومنین روایت داریم که می فرماید: اگر چیزی را خداوند به کسی تمليك كرده مثلًا قوه را، قدرت را، استطاعت را، اين تمليك معنايش اين نيست كه از ملك خودش خارج كرده، بلكه «وَ هُوَ امْلَك» در عين حال خودش مالكتر است.
✳️ما مى بينيم كه در عين حال، #قيامت با دنيا يك تفاوتى دارد. لااقل عالم دنيا عالم حجاب است، يعنى مالكيت خداوند براى ما ظهور ندارد؛ يعنى ما آنچه كه احساس مى كنيم، اسباب و مسببات ظاهرى را مى بينيم نه آن حقيقت را؛ حقيقت را نمىبينيم.
اگر كسى حقيقت را الآن ببيند باز مى بيند مالك همه چيز خداست. اما وقتى كه ما وارد قيامت مى شويم، مى بينيم همه مالكيتها باطل و ضايع شد و همه برگشت به مالك اصلى. «لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَومَ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهّار». (پ ن.1)
یعنی روز قیامت که چشم ها باز می شود آن وقت اين مالكيتهاى ظاهرى همه مى ميرد، همه باطل مى شود، مالكيت حقيقى خداوند ظاهر مى شود، خداست كه #وارث همه چيز است. پس چون اين تعبير «ارث» در مورد خود خدا به كار برده شده است، معنايش #ظهور_حقيقت است. حال براى آن كسانى كه از طريق الوهيت چيزهايى را در آنجا واجد مى شوند مى گويد: «وَ تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتى اورِثْتُموها».
به همان معنا كه خدا وارث اينهاست در قيامت، اين بندگان وارث هستند، يعنى مالك حقيقىِ اينها مى شوند به مالكيت پروردگار. پس درواقع اين جور مى خواهد بگويد: «ما كه مالك همه چيز هستيم، تو هم مالك اينها و بلكه همه چيز هستى».
❇️ يك چيزى نقل مى كنند كه نامه اى از خداوند به اهل بهشت مىرسد: «مِنَ الْحَىِّ الْقَيّومِ الَّذى لايَموتُ الَى الْحَىِّ الْقَيّومِ الَّذى لايَموتُ» ما قيوم واقعى هستيم و تو هم به قيوميت ما اينجا قيوم و مالك واقعى خواهى بود.
✅ پس اينجا كه تعبير «ارث» مى كند، براى اين است كه مى خواهد بگويد مالكيت شما شأنى از شئون مالكيت حقيقى خداوند است. همان وراثت الهى كه به خداوند مى رسد- كه معنايش اين است كه حجابها از بين مى رود و حقيقت آشكار مى شود- به شما هم مى رسد.
📚 تفسیر سوره زخرف، جلسه دوم— ج26، ص 581
لینک دانلود صوت جلسات تفسیر سوره زخرف از شهید مطهری👇🏼👇🏼
https://eitaa.com/shmotahari/60
#قرآن #تفاسیر_شهید #بهار_قرآن #رمضان
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از بینات || ناصر قیلاوی زاده
♨️ جلسات تفسیر قرآن استاد شهید مرتضی مطهری
🎙 سخنران: استاد شهید مرتضی مطهری
🔷 موضوع: تفسیر سوره زخرف
🔆تعداد: #چهار_جلسه
📌 دانلود صوت جلسات
👇 👇 👇 👇 👇
@SHmotahari
الگوی همیشه جاوید
هدایت شده از بینات || ناصر قیلاوی زاده
14_Motahari_Tafsire_S043_ZOKHROF1_www.RASEKHOON.net.mp3
7.68M
🎙 سخنران: استاد شهید مرتضی مطهری
🔰موضوع: تفسیر سوره زخرف
🔷عناوین اصلی:
🔹عصبیت در زندگی قبیله ای
🔹همبستگی طبقاتی در میان قریش
🔹مبنای دوستی ها
🔹معنای خلیل
🔹تسلیم روح اسلام است
♨️ #جلسه_اول
@SHmotahari
الگوی همیشه جاوید