eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷 موضوع: تردید در انتخاب، حوزه یا دانشگاه؟! 🔶 بخشی از متن: ✳️ ابتدای سال تحصیلی هستیم و هنوز نتایج کنکور سراسری اعلام نشده است. بسیاری در پی پاسخ به این پرسش هستند که برای آینده خود چه تصمیمی باید بگیریم؟! ⁉️ به رشته های فنی دانشگاهی بروم یا در علمیه تحصیل کنم؟! ⁉️آیا بعنوان یک عصر می توانم در و مفید باشم یا بعنوان یک نیروی تحصیل کرده دانشگاهی مفیدتر هستم؟! 🔷 در این یادداشت به پنج نکته کوتاه اشاره می کنم و برای تفصیل مسئله به مطالبی از شهید مطهری ارجاع می دهم. 🌐 لیکن متن کامل یادداشت: https://eitaa.com/shmotahari/110 ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @shmotahari الگوی همیشه جاوید
🎙 🔰حسین علیه السلام 🚩حسین را یک روز کشتند و سر او را از بدن جدا کردند، اما حسین که فقط این تن نیست، حسین که مثل من و شما نیست؛ ✨حسین یک است و بعد از مرگش زنده تر میشود✨ ▪️دستگاه بنی امیه خیال کرد که حسین را کشت و تمام شد، ولی بعد فهمید که مرده حسین از زنده حسین مزاحم تر است، تربت حسین کعبه صاحبدلان است. 🔻زینب (سلام الله علیها)هم به یزید همین را گفت... ▪️گفت: اشتباه کردی، هر نقشه ای که داری به کار ببر، ولی مطمئن باش تو نمی توانی برادرم را بکشی و بمیرانی؛ برادر من زندگیش طور دیگر است؛ او نمرد، بلکه زنده تر شد. 📚برگرفته از کتاب 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷 یکی از منابع اصیل معارف اسلامی ادعیه هستند، خصوصا ادعیه ماثوره از اهل بیت
🔰 معنای ترس از خدا در ادعیه ائمه 🔷 ممكن است اين سؤال براى بعضى مطرح شود كه يعنى چه؟ مگر خداوند يك چيز موحش و ترس آورى است؟ خداوند كمال مطلق و شايسته ترين موضوعى است كه انسان به او محبت بورزد و او را دوست داشته باشد. پس چرا انسان از خدا بترسد؟ ✅ در جواب اين سؤال مى‏ گوييم مطلب همين‏طور است. ذات خداوند موجب ترس و وحشت نيست، اما اينكه مى‏ گويند از خدا بايد ترسيد يعنى از بايد ترسيد. در دعا وارد است: 🔹يا مَنْ لايُرْجى‏ الّا فَضْلُهُ وَ لا يُخافُ الّا عَدْلُهُ.. اى كسى كه اميدوارى به او اميدوارى به فضل و احسان اوست و ترس از او ترس از عدالت اوست. 🔹جلَلْتَ انْ يُخافَ مِنْكَ الَّا الْعَدْلُ وَ انْ يُرْجى‏ مِنْكَ الَّا الْاحْسانُ وَ الْفَضْلُ.. يعنى تو منزّهى از اينكه از تو ترسى باشد جز از ناحيه عدالتت، و از اينكه از تو جز اميد نيكى و بخشندگى توان داشت. ✳️ عدالت هم به نوبه خود امر موحش و ترس آورى نيست. انسان كه از عدالت مى ‏ترسد، در حقيقت از خودش مى ‏ترسد كه در گذشته خطاكارى كرده و يا مى‏ ترسد كه در آينده از حدود خود به حقوق ديگران تجاوز كند. لهذا در مسئله خوف و رجاء كه مؤمن بايد هميشه، هم اميدوار باشد و هم خائف، هم خوشبين باشد و هم نگران، مقصود اين است كه مؤمن همواره بايد نسبت به طغيان نفس امّاره و تمايلات سركش خود خائف باشد كه زمام را از كف عقل و ايمان نگيرد و نسبت به ذات خداوند اعتماد و اطمينان و اميدوارى داشته باشد كه همواره به او مدد خواهد كرد. 🔷 على بن الحسين (سلام اللَّه عليه) در دعاى معروف مى ‏فرمايد: 🔹موْلاىَ اذا رَايْتُ ذُنوبى فَزِعْتُ، وَ اذا رَايْتُ كَرَمَكَ طَمِعْتُ.. يعنى هرگاه به خطاهاى خودم متوجه مى‏شوم ترس و هراس مرا مى‏گيرد، و چون به كرم و جود تو نظر مى‏افكنم اميدوارى پيدا مى‏كنم. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از در نوبت ارسال شهید
🌐 من مانند اين روشن مى‏ بينم كه دنياى غرب در پرتو علم تدريجاً اصول اسلامى را در مقررات خانوادگى خواهد پذيرفت‏. 🎙 استاد شهید مرتضی مطهری 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 ورود اسرا به شام و عظمت حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس شام 🔷 مى ‏گويند تاريخ ورود اسرا به شام دوم بوده است. بنابراين بيست و دو روز از اسارت زينب گذشته است؛ بيست و دو روز رنج متوالى كشيده است كه با اين حال او را وارد مجلس يزيدبن معاويه مى ‏كنند، يزيدى كه كاخ اخضر او (يعنى كاخ سبزى كه معاويه در شام ساخته بود) آنچنان بارگاه مجلّلى بود كه هركس با ديدن آن بارگاه و آن خدم و حشم و طنطنه و دبدبه، خودش را مى‏ باخت. بعضى نوشته‏اند كه افراد مى ‏بايست از هفت تالار مى‏ گذشتند تا به آن تالار آخرى مى ‏رسيدند كه يزيد روى تخت مزيّن و مرصّعى نشسته بود و تمام اعيان و اشراف و اعاظم سفراى كشورهاى خارجى نيز روى كرسيهاى طلا يا نقره نشسته بودند. 🔶 در چنين شرايطى اين اسرا را وارد مى‏ كنند و همين زينب اسير رنج ديده و رنج كشيده، در همان محضر چنان موجى در روحش پيدا شد و چنان موجى در جمعيت ايجاد كرد كه يزيدِ معروف به فصاحت و بلاغت را لال كرد. يزيد شعرهاى ابن زبعرى را با خودش مى ‏خوانَد و به چنين موقعيتى كه نصيبش شده است افتخار مى ‏كند. زينب فريادش بلند مى‏شود: 🔸«اظَنَنْتَ يا يَزيدُ حَيْثُ اخَذْتَ عَلَيْنا اقْطارَ الْأرْضِ و افاقَ السَّماءِ فَاصْبَحْنا نُساقُ كَما تُساقُ‏ الْاسارى‏ انَّ بِنا عَلَى اللَّهِ هَواناً وَ بِكَ عَلَيْهِ كَرامَةً؟» اى يزيد! خيلى باد به دماغت انداخته‏اى (شَمَخْتَ بِانْفِكَ!) 🔸تو خيال مى ‏كنى اينكه امروز ما را اسير كرده‏اى و تمام اقطار زمين را بر ما گرفته‏اى و ما در مشت نوكرهاى تو هستيم، يك نعمت و موهبتى از طرف خداوند بر توست؟! به خدا قسم تو الآن در نظر من بسيار كوچك و حقير و بسيار پست هستى و من براى تو يك ذره شخصيت قائل نيستم. 🔷ببينيد، اينها مردمى هستند كه بجز و و معنوى همه چيزشان را از دست داده‏اند. آن وقت شما توقع نداريد كه شخصيتى مانند شخصيت زينب چنين حماسه‏اى بيافريند و در شام انقلاب به وجود بياورد؟ همان‏طور كه انقلاب هم به وجود آورد. 🔹 يزيد مجبور شد در همان شام روش خودش را عوض كند و اسرا را محترمانه به مدينه بفرستد، بعد تبرّى كند و بگويد: «خدا لعنت كند ابن زياد را، من چنان دستورى نداده بودم، او از پيش خود اين كار را كرد.» چه كسى اين كار را كرد؟ زينب چنين كارى را كرد. در آخر جمله هايش اين‏طور فرمود: 🔹 «يا يَزيدُ! كِدْ كَيْدَكَ وَ اسْعَ سَعْيَكَ ناصِبْ جَهْدَكَ فَوَ اللَّهِ لا تَمْحوا ذِكْرَنا وَلا تُميتُ وَحْيَنا» 🔹 زينب عليها السلام به كسى كه مردم با هزار ترس و لرز به او «يا اميرالمؤمنين» مى‏گفتند، خطاب مى‏ كند كه يا يزيد! به تو مى ‏گويم: هر حقّه‏اى كه مى ‏خواهى بزن و هر كارى كه مى ‏توانى انجام بده اما يقين داشته باش كه اگر مى‏ خواهى نام ما را در دنيا محو كنى، نام ما محو شدنى نيست؛ آن كه محو و نابود مى‏شود تو هستى. 🔶چنان خطبه‏اى در آن مجلس خواند كه يزيد لال و ساكت باقى ماند و خشم سراسر وجود آن مرد شقى و لعين را فرا گرفت و براى اينكه دل زينب را آتش بزند و زبان او را ساكت كند و براى اينكه زينب منقلب بشود، دست به يك عمل ناجوانمردانه زد: ▪️با عصاى خود به لب و دندان ابا عبداللَّه اشاره كرد. ▪️ ولا حول و لا قوّة الّا باللَّه العلى العظيم‏ 📚 برگرفته از کتاب نهضت حسینی / مجموعه آثار جلد 17 صفحه 61 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 🔰معنای صحیح نقد 💢 منظور از نقد، نقد به معنى واقعى است كه به معنى ايراد گرفتن نيست. نقد به معنى واقعى مانند عمل صرّاف است، يعنى آن كارى كه صراف با يك سكه انجام مى ‏دهد. او سكه را به محك مى ‏گذارد و عيارش را به دست مى ‏آورد؛ مى ‏خواهد بفهمد چند درصد يك سكه طلاى خالص يا نقره خالص است و چقدر مخلوط دارد. 💢بنابراين، نه اين است كه نقد كردن همه ‏اش رد كردن باشد. نقد كردن يعنى اينكه ببينيم كه با معيارها و محك هاى اسلامى، آن سكه ‏ها چه از آب در مى ‏آيد. 🔰 جلد 23 مجموعه آثار ؛ ص 212 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 ⁉️آیا ذکر مصیبت امام حسین (ع) ضرورتی دارد؟ 💥اگر بناست مکتب امام حسین احیا شود امام حسین هم ضرورت دارد. 🌐این دستوری است که ائمه اطهار به ما داده اند و این دستور ای دارد و آن اینکه هر مکتبی اگر چاشنی نداشته باشد و صرفا مکتب و فلسفه و فکر باشد ، آنقدر ها در روح ها نفوذ ندارد و ندارد ، 🌐ولی اگر یک مکتب چاشنی ای از عاطفه داشته باشد ، این عاطفه به آن حرارت می دهد . 🌐معنا و فلسفه ی یک مکتب ، آن مکتب را روشن میکند و به آن مکتب می دهد ، آن مکتب را منطقی میکند. 🌐بدون شک امام حسین (ع) منطق و فلسفه دارد ، درس است و باید آموخت . ☄اما اگر ما دائما این مکتب را صرفا به صورت یک مکتب فکری بازگو کنیم حرارت و جوشش گرفته می شود و اساسا کهنه می شود. 📚سیره ی نبوی پنجمین کتاب از سیر مطالعاتی بینش مطهر، ص40 〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🌐 منطق از یک طرف منطق عشق الهی است و از طرف دیگر منطق اصلاح اجتماعی، دو شخصیت و را اگر ترکیب کنند و از آنها یک انسان به وجود بیاورند، شهید به وجود می آید. 📚نهضت حسینی ، ص 172 〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 خلا عشق 🔷 یکی از خلأهایی که در دنیای اروپا و آمریکا وجود دارد، خلأ است. در کلمات دانشمندان اروپایی زیاد این نکته به چشم می ‌خورد که اولین قربانی آزادی و بی‌بند و باری امروز زنان و مردان، عشق و شور و احساسات بسیار شدید و عالی است. در جهان امروز هرگز عشق‌هایی از نوع عشق های مجنون و لیلی، خسرو و شیرین رشد و نمو نمی‌کند. 🔶 این داستان‌ها بیان کننده واقعیاتی است که در اجتماعات شرقی وجود داشته است. از این داستان‌ها می‌ توان فهمید که زن بر اثر دور نگه داشتن خود از دسترسی مرد تا کجا پایه خود را بالا برده است و تا چه حد سر نیاز مرد را به آستان خود فرو آورده است! قطعا درک زن از این حقیقت در تمایل او به پوشش بدن خود و مخفی کردن خود به صورت یک راز، تأثیر فرآوان داشته است. 📚 حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام، ص۶۵ 〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 کوری چشم باطن 🔷 عزيزا! اگر به هر يك از ما يك طفل ده ساله [اى‏] اطلاع دهد كه خانه‏ات آتش گرفت يا پسرت در آب افتاد و الآن غرق مى ‏شود، آيا اگر اشتغال به هر كار مهمّى داشته باشيم، دست از آن برداشته، در تعقيب اين اخبار هولناك سراسيمه مى‏ دويم يا آن كه با اطمينان نفس نشسته اعتناء نمى ‏كنيم؟ 🔶 اكنون چه شده است، تمام آيات و اخبار و برهان و عيان به قدر خبر يك بچه ده ساله در ما تأثير نكرده. اگر تأثير كرده بود، راحتى را از ما سلب نموده بود. 🔷 آيا اين كورى باطن و عماى قلب را بايد به چه نحو معالجه كرد؟ آيا اين مرض قلبى محتاج به علاج و طبيب هست؟ آيا راهى براى علاج اين احتجاب و ظلمت هست؟ آيا كسى كه به مقدار خبر يك طفل نابالغ خبر انبياء و كتب آسمانى را نشمرده، بايد او را مؤمن دانست، و خواص ايمان را براى او ثابت كرد؟ ✅ اگر آنچه را كه مذكور شد با مراجعه به احوال خود درست يافتى، بدان كه‏ دود شهوت و غضب چشم باطن ما را كور كرده، و مجارى ادراك ما را بسته، و تصرف شيطان و نفس گوش ما را از شنيدن حق و آيات الهيّه كر نموده، با چشم بسته و گوش كر نتوان حقايق را دريافت كرد. 📚شرح حديث جنود عقل و جهل، ص 287 〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
⁉️آیا زمان سعد و نحس داریم؟! 🔷 معنای درست نحس بودن یک زمان خاص كلمه «نحس» به معنى «شوم» است. ما بعضى روزها را مبارك مى ‏دانيم و بعضى روزها را شوم. البته مقصود ما اين نيست كه اين روز از آن جهت كه اين روز است ، مبارك است يا اين روز از آن جهت كه اين روز است شوم است، بلكه مقصود ما اين است كه اين روز براى ما يادآور حادثه پربركتى است يا اين روز براى ما يادآور حادثه شومى است. مثلًا ما روز عيد غدير را روز مبارك مى‏ دانيم. ❌یک طرز فکر غلط بعضی اینطور فکر می کنند که چون روز دهم محرم روزى بوده كه از اوّلى كه عالم ساخته شده اصلًا اين روز، بد ساخته شده، شوم ساخته شده و حادثه كربلا در روزى واقع شد كه بالذات شوم بود و قهراً قبل از اينكه امام حسين هم شهيد شود هر سال كه روز دهم‏ محرم مى ‏آمد روز شومى مى‏ آمد، از زمان حضرت آدم و قبل از حضرت آدم اين روز شوم بوده و الآن هم روز دهم محرم شوم است، تا قيامت هم اين روز از آن جهت كه اين روز است شوم است. حادثه كربلا هم در يك روز شوم واقع شد. ⭕️این طرز فکر را عقل قبول ندارد و تأییدی از طرف دین نیز برای آن وجود ندارد . ✅ نظر صحیح در مساله دهم محرم شومى خودش را (نه اينكه بالذات شوم است) از شهادت امام حسين دارد نه [اینکه] كشته شدن و قتل امام حسين، شومى خودش را از دهم محرم [داشته باشد.] مثال نحس بودن یک زمان خاص مثل نحس بودن یک کلمۀ خاص است. الفاظ از نظر اينكه الفاظند يعنى حروف الفبا [هستند] تركيب مى ‏شوند از الف و ب و پ و ت و ث و ج تا آخر. هيچ لفظى با هيچ لفظ ديگرى فرق نمى ‏كند. ولى الفاظ براى معانى مختلفى وضع مى ‏شوند، بعضى الفاظ براى معانى بسيار عالى و لطيف وضع مى‏ شوند، مثل اينكه ما از الف و دو تا لام مشدّد و يك الف ديگر و يك «ه» لفظ «اللَّه» را ساخته‏ايم كه نام خداوند است. چون معنا مبارك است لفظ هم براى ما لفظى است مبارك، حتى احترام دارد و وقتى كه به صورت كتبى درمى ‏آيد دست بى‏وضو هم به آن نمى‏ زنیم. 📚مجموعه آثار ، جلد 26، ص 732 📎مطالعه بیشتر : تفسیر المیزان جلد 19 ص 71 « کلام فی سعادة الایام و نحوستها» 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 گاهی باید عینک اسلامی را کنار گذاشت !!! 👌🏼تلنگری در باب تولید علوم انسانی 📌همانطور که می دانید تولّد و رشد علوم انسانی امروزی، در فضای تفکر غرب و با مبانی تفکرات فلسفی غرب بوده است. تاثیر این علوم در جوامع مختلف به شدت خودنمائی میکند به طوریکه آنچه امروزه در حوزه های مختلف خانواده و نظام آموزشی و سیاسی و اقتصادی جوامع می بینیم همگی از نتایج علوم انسانی غربی است؛ یعنی علومی که تحت تأثیر اندیشۀ فلسفی دانشمندان مغرب زمین است. 📍با توجه به اینکه مبانی فکری جامعه دینی ما تفاوت زیادی با تفکرات فلسفی غربی دارد ؛ لذا نتایجی که در علوم انسانی غربی وجود دارد ، مورد قبول مبانی اندیشه ای ما نیست و ما در قسمت علوم انسانی احتیاج به علومی داریم که مطابق مبانی و نیازهای جامعه اسلامی باشد. 💠 چند سالی است که تولید علوم انسانی دغدغۀ بسیاری از محافل علمی کشور شده است؛ اما نتیجه مطلوبی به دست نیامده است . ✅ یکی از نکات مهمی که در مورد تولید علوم انسانی اسلامی باید مورد توجه باشد، (موضوع شناسی) است. موضوع شناسی علوم انسانی در هر گرایشی، هم در شناخت و نقد علوم انسانی رایج ، ضروری است و هم در تولید و ساخت موضوعات و نظام های جدید مؤثر است. 🔰 مطلب مهمی که گاهی در موضوع شناسی علوم انسانی مورد غفلت قرار می گیرد این است که ما در علوم انسانی رایج ، ابتدا باید موضوع را با عینک دانشمندان غربی ببینیم و با آن نگاه، موضوع را بشناسیم و همان موضوعی که در نگاه آنان شکل گرفته است دریافت کنیم زیرا همانگونه که اشاره شد مبدا پیدایش و گسترش این علوم و این نوع نگاه به علوم انسانی از طرف مغرب زمین است؛پس برای شناخت دقیق موضوع بسیار مهم است که ذهن خود را خالی کنیم و با ذهن آن دانشمندان به موضوعات بنگریم. اگر موضوعات مختلف اینگونه دریافت شوند آنگاه می توانیم در جهت حل مسائل آن علم حرکت کنیم . ما می توانیم با این نوع شناخت به سراغ منابع فقهی برویم و درصدد یافتن حکم آن موضوع بر آییم و در قدم بعد موضوعات جدید را یافته و یا جایگزین مناسبی برای موضوعات قبلی پیدا کنیم و آنگاه به سمت تولید یک نظام فکری منسجم در یک رشته خاص علوم انسانی برویم. 👈 (ره) یکی از دانشمندان بزرگی است که در مجموعه آثار خود از این روش استفاده کرده است و موفقیت بزرگی در موضوع شناسی علوم انسانی کسب کرده و قدم بزرگی در گرایش های مختلف تولید علوم انسانی برداشته است. 📒 مجموعه مقالات «نظام حقوق زن در اسلام» (بخشی از کتاب های نظام حقوق زن و مرد در اسلام) از جمله آثاری است که ایشان، موضوع شناسی را با این روش انجام داده و بررسی کرده است. (در ادامه بخشی از این مطالب ایشان منتشر می شود.) 🔴 یکی از دلائل عدم موفقیت برخی از دانشمندان در تولید علوم انسانی، توجه نکردن به موضوع شناسی با توجه به مبدأ تولید و نشر علوم انسانی است؛ به طوریکه برخی از نظرات علمی نه مسأله ای را حل می کند و نه مورد پذیرش و توجه دیگران قرار می گیرد؛ گویی هیچ زبان مشترکی بین آنان با اصطلاحات و فهم رایج آن علم وجود ندارد. ✅ خلاصه اینکه گاهی باید عینک اسلامی را کنار گذاشت و به قول معروف حداقل برای شروع «باید با زبان قوم صحبت کرد». 📝حجت الاسلام حامد سامی 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری