📚 خلاصه فصل پانزدهم کتاب
«اسلام و نیازهای زمان»
صفحه ۱۳۹-۱۴۶
📖 عنوان : اجتهاد و تفقه در دین
🔽🔽🔽🔽🔽🔽
خاصیت اجتهاد در اسلام، آن را متحرک و پویا قرار داده است.
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
از نکات مهم این فصل:
⚫️ اصول اسلام #ثابت و لایتغیر است و نه تنها از نظر اسلام تغییر پذیر نیست، بلکه اینها حقایقی است که در همه زمانها باید جزء #اصول_زندگی_بشر قرار گیرد، حکم یک برنامه واقعی را دارد ... آنچه اهمیت دارد مسائل نو و تازه ای است که پیدا می شود و باید دید که این مسائل با کدام یک از اصول اسلامی منطبق است. صفحه ۱۴۰
⚫️ از خصوصیات اسلام است که اموری را که به حسب #احتیاج_زمان تغییر میکند یعنی حاجتهای متغیر را متصل کرده به حاجتهای ثابت؛ یعنی هر حاجت متغیری را بسته است به یک حاجت ثابت. فقط مجتهد و متفقه می خواهد که این ارتباط را کشف کند و آنگاه #دستور_اسلام را بیان نماید. این همان قوه محرکه اسلام است. صفحه ۱۴۵
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
📚 خلاصه فصل شانزدهم کتاب
«اسلام و نیازهای زمان»
صفحه ۱۴۷-۱۵۴
📖 عنوان : قاعده ملازمه
🔽🔽🔽🔽🔽🔽
اسلام درون خود حساب هایی دارد که قابل انطباق با زمان و اجتهادپذیر است مثل تشریع احکام نسبت به مصالح و مفاسد واقعی(رموز اجتهاد پذیری اسلام)
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
از نکات مهم این فصل:
⚫️ در هر حکم #شارع رمزی وجود دارد که اگر آن رمز را برای #عقل بگویند، عقل هم تصدیق می کند. صفحه ۱۴۸
⚫️ در اسلام تسلیم کورکورانه و تسلیمی که #ضد_عقل باشد نیست. البته تسلیمی که مافوق عقل باشد هست ... عقل هم می گوید جایی که اطلاعی نداری حرف بزرگتر را بپذیر. صفحه ۱۴۹
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
استاد شهید
#در_کلام_رهبر
🔰 شهید مطهری منشا ایجاد مبانی محکم اندیشه برای #دانشجویان و #جوانان
🔷 کسان دیگری در اوایل انقلاب بودند که بنده قبل از انقلاب با خیلی از این افراد آشنا بودم در همین مجموعه های گروهی و مانند اینها، قرص و محکم ایستادند؛ چرا؟
💢 چون مبانی فکری شان درست بود، با کتاب های #شهید_مطهری مرتب بودند، با تفکرات #علامه_طباطبائی آشنا بودند، با حرف های مرحوم #شهید_صدر آشنا بودند، مبانی فکری و معرفتی شان محکم بود، لذا قرص و محکم ایستادند؛ بعضی هم مبانی معرفتی شان ضعیف بود و متاسفانه رفتند...
مقام معظم رهبری، 1399.02.28
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
📚 خلاصه فصل هفدهم کتاب
«اسلام و نیازهای زمان»
صفحه ۱۵۵-۱۶۲
📖 عنوان :
علی علیهالسلام شخصیت همیشه تابان
🔽🔽🔽🔽🔽🔽
علی علیه السلام یک شخصیت ثابت و پابرجاست در حالیکه برخی افراد متغیر و فانی هستند.
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
از نکات مهم این فصل:
⚫️ اسلام که آمد، #دین_زردشت منسوخ شد و حتی الفبای پهلوی رفت و الفبای عربی جای آن را گرفت ... تاریخ نشان میدهد که ملت ایران دین زردشت را از روی رضا و رغبت رها کرد و با کمال رغبت #دین_اسلام را انتخاب نمود. صفحه ۱۶۰
⚫️ #علی_بن_ابیطالب از آن شخصیت هایی است که مخصوص به زمان معینی نیست، مربوط به تمام زمان هاست. علی شخصیتی دارد، حالتی دارد، جنبه ای دارد، کلامی دارد که هرچه زمان بگذرد نمی تواند آن را کهنه کند. صفحه ۱۶۱
⚫️ از جمله سخنان او (جبران خلیل جبران) درباره حضرت امیر این است که : من از این راز دنیا سر در نمی آورم که چرا بعضی از افراد، از زمان خودشان اینقدر جلو هستند! می گوید: به عقیده من علی بن ابیطالب مال آن زمان نبود، به این معنی که آن زمان مال علی بن ابیطالب نبود؛ یعنی آن زمان #ارزش_علی را نداشت، علی قبل از زمان خودش متولد شده بود. صفحه ۱۶۱
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
📚 خلاصه فصل هجدهم کتاب
«اسلام و نیازهای زمان»
صفحه ۱۶۳-۱۶۹
📖 عنوان : نسبیت آداب
🔽🔽🔽🔽🔽🔽
اخلاق با مقتضیات زمان عوض نمی شود اما در صنایع و آداب باید مطابق با زمان بود.
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
از نکات مهم این فصل:
⚫️ مسئله ای است که از قدیم الایام میان #دانشمندان و #فلاسفه مطرح بوده و الان هم مطرح است به نام «نسبیت اخلاق»؛ یعنی هیچ صفتی را نمی شود گفت مطلقا خوب است در هر جا و هر زمان، و هیچ صفتی را نمی شود گفت مطلقا بد است در هر جا و هر زمان، بلکه هر صفت خوبی در یک جا و یک زمان، در یک شرایط خاص خوب است و همان صفت در یک اوضاع و احوال و یک شرایط خاص دیگر بد است ... عرض میکنم که #نسبیت_اخلاق دروغ است، یعنی این طور نیست که هرچه که نام اخلاق روی آن باشد نسبی است. صفحه ۱۶۴ و ۱۶۵
⚫️ #اخلاق غیر از #آداب است. اگر مقصود گوینده از این جمله این باشد که «لاتخلّقوا اولادکم باخلاقکم» فرزندانتان را به اخلاق خودتان متخلق نکنید، غلط است. ممکن است معنای این جمله این باشد: «لاتؤدبّوا اولادکم بآدابکم» به فرزندانتان آداب خودتان را نیاموزید، بلکه حساب آداب آینده را بکنید. پس ما باید فرق بین اخلاق و آداب را بدانیم. صفحه ۱۶۵
⚫️ #اخلاق مربوط است به خود انسان؛ یعنی مربوط است به اینکه انسان به #غرایز خودش یعنی به طبیعت خودش چه نظامی بدهد، خودش را چگونه بسازد. نظام دادن غرایز را اخلاق می گویند. صفحه ۱۶۵
⚫️ #آداب مربوط به سهم بندی #غرایز نیست، بلکه مربوط به این است که انسان غیر از مسئله اخلاق به یک #امور_اکتسابی -که باید اسم آنها را فنون گذاشت- نیز احتیاج دارد و باید آنها را یاد بگیرد. صفحه ۱۶۸
⚫️ مثلا کسی بر اثر #جهل و #جمود می گوید: چون من خودم عطاری و زردچوبه فروشی کارم بوده است، بچه من هم باید همین کار را بکند. فکر نمی کند که الان کارهایی پیدا شده است که صد مرتبه بیشتر، هم برای دنیای خودش و هم برای آخرتش مفید است. اینها دیگر جمود است. این حساب، حساب #آداب است. صفحه ۱۶۸
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
📚 خلاصه فصل نوزدهم کتاب
«اسلام و نیازهای زمان»
صفحه ۱۷۱-۱۷۹
📖 عنوان : عبادت و پرستش،
نیاز ثابت انسان
🔽🔽🔽🔽🔽🔽
عبادت نیاز ثابت انسان است که بدون آن نامتعادل و مضطرب می شود. انسان اگر اهل عبادت نباشد، از نظر اخلاقی و اجتماعی نیز مسلمان خوبی نخواهد بود.
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
از نکات مهم این فصل:
⚫️ #پرستش آن حالتی را می گویند که در انسان یک توجهی می کند از ناحیه باطنی خودش به آن حقیقتی که او را آفریده است و خودش را در #قبضه_قدرت_او می بیند، خودش را به او نیازمند و محتاج می بیند. صفحه ۱۷۶
⚫️ این اضطرابی که در جهان پیدا شده است، علتش این است که #نیروهای_معنوی_جهان تضعیف شده است. صفحه ۱۷۶
⚫️ امروز که در دنیا #بیماری_های_روانی زیاد شده است، در اثر این است که مردم از #عبادت و #پرستش رو برگردانده اند. ما این را حساب نکرده بودیم ولی بدانید هست، حقیقتا هست: نماز قطع نظر از هر چیزی #طبیب_سر_خانه است ... عنصرهای روحی موذی به وسیله یک نماز از #روح_انسان بیرون می رود. صفحه ۱۷۷
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
استاد شهید
#در_کلام_رهبر
1⃣ مرحوم #شهید_مطهری مرد بسیار عمیقی بود و از ارزش های لازم برای این تحقیقات برخوردار بود. #فلسفه می دانست، #کلام می دانست، #فقه و #تاریخ می دانست.
2⃣ خودش مرد بافکری بود، بسیار پر مغز و فکور و عمیق بود.
3⃣ در هر بحثی وارد می شد، زوایای بحث را کاوش می کرد. بنابراین آثارش خیلی #با_ارزش است.
4⃣ یک وقت من به دوستان طلبه توصیه میکردم که اگر کسی فقط آثار وی را با دقت و به طور کامل بخواند، کافی است که او را به یک سطح راقی از #معارف_اسلامی برساند.
۱۳۷۹/۰۶/۱۴
@shmotahhari_golpa 🌱🌱