eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
995 دنبال‌کننده
611 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 ادیب عراقی استاد سید جابر الجابري (متولد ۱۹۵۸ م. نجف اشرف) در بیتی زیبا در مدح امیر المؤمنین صلوات الله علیه سروده است: "و چه اندازه فرق است بین چشمانی که شب‌ها مراقب ایتام است و چشمانی که در شام با حالت مستی خواب می‌باشد..." وَعَينَينِ، عَينٍ تَحرُسُ اليُتمَ لَيلَها وَأخرى بقَصرِ الشامِ غافِيَةً سَكِرا 📜 موسوعة شعراء الغدير، ج ٦، ص ٢٧ پ.ن: این هم از مظلومیت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه است که برای روشن شدن حقایق برای آزاداندیشان عالم مجبوریم "عین الله" را با فردی همچون معاویه مقایسه کنیم ! أين الثرى من الثريا؟! ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 وَ مِنْ کَلَامِهِ علیه السلام : ▫️یَا ابْنَ آدَمَ عِفَّ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ تَکُنْ عَابِداً ▫️وَ ارْضَ بِمَا قَسَمَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ تَکُنْ غَنِیّاً ▫️وَ أَحْسِنْ جِوَارَ مَنْ جَاوَرَکَ تَکُنْ مُسْلِماً ▫️وَ صَاحِبِ النَّاسَ بِمِثْلِ مَا تُحِبُّ أَنْ یُصَاحِبُوکَ بِهِ تَکُنْ عَدْلًا . ☘☘☘ 🔸 از سخنان امام حسن ( عليه السّلام ) است كه فرمودند : ▫️پسر آدم از محارم خدا خوددارى كن عابد خواهى بود ▫️و بآنچه خدا بهره تو قرار داده خشنود باش غنى و ثروتمند هستى. ▫️نيكو همسايه‌دارى كن مسلمان خواهى بود. ▫️با مردم مصاحبت كن به نوعى كه مايلى با تو مصاحبت كنند عادل خواهى بود. ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚بحار الانوار ، ج ۷۵ ، ص ۱۱۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🌼🍃 🌸🌸🌸 عن أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: 🔹 «أَلشِّتاءُ رَبیعُ الْمُؤمِنِ یَطُولُ فیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلى قِیامِهِ وَ یَقْصُرُ فیهِ نَهارُهُ فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلى صِیامِهِ» ☘☘☘ 🔸 زمستان بهار مؤمن است، از شبهاى طولانى‏‌اش براى شب زنده‌دارى و عبادت، و از روزهاى کوتاهش براى روزه‏ دارى بهره مى‏‌گیرد. ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 بحار الانوار ، ج ۹۳، ص ۲۴۹ @shobeiri
قاتلین رسول خدا «صلی الله علیه وآله» عبدالصمد بن بشیر از امام صادق «علیه السلام» نقل میکند: حضرت فرمودند: میدانید رسول خدا مُرد یا کشته شد!؟ خداوند میفرماید: اگر او بمیرد یا کشته شود، به دوران جاهلیت برمیگردید؛ ایشان قبل از مرگ مسموم شدند، آن دو زن (عایشه و حفصه لعنهما الله) ایشان را مسموم کردند، پس ما گفتیم: آن دو و پدرانشان (ابوبکر و عمر لعنهما الله) بدترین خلائق خدا هستند. - تفسیر عیاشی، ج۱، ذیل آیه ۱۴۴ آل عمران. طبق نقل کتاب شریف «منتهی الآمال»، رسول خدا در آخرین روزهای حیات خود در خانه ام سلمه بود، اما عایشه با التماس به دیگر زنان، بالاخره آنان را راضی کرد تا حضرت را به خانه خود ببرد، و چون به خانه عایشه «لعنة الله علیها» رفت، بیماری اش شدت یافت؛ منتهی الآمال، ج۱، فصل۷. و طبق نقل شیخ علی نمازی شاهرودی در مستدرک سفینة البحار، در بیست و چهارم ماه صفر بیماری ایشان شدت یافت. مستدرک سفینة البحار، ج۶، ص۲۹۵. البته در اینجا باید متذکر شد که رسول خدا «صلی الله علیه وآله» در حجره حضرت زهرا «سلام الله علیها» از دنیا رحلت نمود، چرا که حجره حضرت فاطمه در شمال غربی مسجد بود، همان جایی که جسد مطهر رسول خدا به خاک سپرده شد و اموی ها بعد از دفن ابوبکر و عمر «لعنة الله علیهما» اعلام کردند که رسول خدا در حجره عایشه به خاک سپرده شد. اغتیال النبی، ص۱۸۸. - بخاری در کتاب خود به نقل آخرین لحظات عمر حضرت پرداخته و به نقل از عایشه مینویسد: ابوبکر نزد رسول خدا آمد در حالی که او از دنیا رفته بود. عایشه گفت به او دارو دادیم، و (پیامبر) به ما اشاره کرد که به من دارو ندهید! گفتیم هر مریضی از دارو (خوردن) کراهت دارد، هنگامی که دارو اثر کرد، رسول خدا به ما گفت: آیا شما را از دارو دادن نهی نکردم؟ گفتیم: هر مریضی از دارو کراهت دارد؛ پس رسول خدا گفت: در خانه کسی باقی نمی ماند مگر اینکه باید دارو را بخورد و من نظاره گر باشم، مگر عمویم عباس، که او اینجا نبوده است. صحیح البخاری، ج۷، ص۱۷، باب الطب. در اینجا ذکر یک نکته لازم است: عایشه عملأ از دستور رسول خدا سرپیچی کرده و به حضرت دارو میدهد؛ که البته مخالفت با رسول خدا کفر است؛ راوی خود عایشه است و کتاب صحیح بخاری که اهل تسنن آن را برادر قرآن میدانند. اما اگر روایت فوق را با روایات شیعه بسنجیم، متوجه خواهیم شد آنچه به رسول خدا خورانده شد، «سمّ» بوده نه دارو! - امام صادق «علیه السلام» در تفسیر آیه نخست سوره مبارکه تحریم فرمودند: کسی که رسول خدا سرّ را به او گفت، حفصه بود. هنگامی که او (حفصه) از رسول خدا پرسید: چه کسی به تو خبر داد (که من سرّ را فاش کردم) کافر شد و خداوند در مورد او و عایشه فرمود: قلب های شما از راه راست منحرف شده است و انحراف قلب، به معنای کفر است. (بحارالانوار، ج۲۲، ص۲۴۶). علامه مجلسی در ادامه میگوید: و در روایت است که حفصه وقتی مطلع شد پدرش عمر و ابوبکر «لعنهما الله» امر خلافت را (غاصبانه) به دست می آورند، آن را برای عایشه فاش کرد و او نیز برای پدرش و او نیز برای رفیقش (عمر)، پس جمع شدند که این امر را به تعجیل اندازند، و حضرت را با سمّی مسموم کنند، و هنگامی که خدا، رسولش را از کار آنان آگاه کرد که تصمیم به قتل او دارند، قسم خوردند که آن دو چنین تصمیمی ندارند، پس آیه هفت سوره تحریم نازل شد: «ای کسانی که کفر ورزیدید، امروز عذری برای شما نیست، به درستی که جزای شما، عملی است که انجام میدهید.» - حسین بن منذر گوید: از امام صادق «علیه السلام» در مورد آیه ۱۴۴ سوره مبارکه آل عمران سوال کردم، قتل بود یا مرگ!؟ فرمودند: یعنی اصحابش کردند آنچه کردند. (بحارالانوار، ج۲۸، کتاب الفتن و المحن، ح۲۹). - علامه سید هاشم بحرانی در تفسیر خودش از امام باقر «علیه السلام» در تفسیر آیه ۴۱ سوره عنکبوت «کمثل العنکبوت اتخذت بیتا» گوید: حضرت فرمودند: آن حمیراء است. (که از عایشه به عنکبوت تعبیر شده است). *چنان چه در علم امروز ثابت شده، عنکبوت ماده (پس از مدتی زندگی) جنس نر را میکُشد و شاید که در فرمایش امام معصوم، اشاره ای به این موضوع باشد. ابْنُ حميد،قال: حدثنا سلمة، عن ابن إسحاق، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيِّبِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: لَمَّا تُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَامَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ، فَقَالَ: إِنَّ رِجَالا من المنافقين يزعمون ان رسول الله تُوُفِّيَ وَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ وَاللَّهِ مَا مَاتَ، وَلَكِنَّهُ ذَهَبَ إِلَى رَبِّهِ كَمَا ذَهَبَ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ، فَغَابَ عَنْ قَوْمِهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً، ثُمَّ رَجَعَ بَعْدَ أَنْ قِيلَ قَدْ مَاتَ، وَاللَّهِ لَيَرْجِعِنَّ رَسُولُ اللَّهِ فَلْيُقَطِّعَنَّ أَيْدِي رِجَالٍ وَأَرْجُلُهُمْ يَزْعُمُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ مَاتَ. - الطبري ج۳ ص۲۰۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
پاداش یاد امام حسین «علیه السلام» و لعن قاتل وی پس از نوشیدن آب داوود رقّی میگوید: در محضر حضرت امام صادق «علیه السلام» بودم که آن حضرت آب خواستند؛ زمانی که آب را نوشیدند، حالت گریه در ایشان ظاهر گشت و دو چشم مبارکش غرق اشک شد؛ سپس به من فرمودند: ای داوود! خداوند متعال قاتل امام حسین «علیه السلام» را لعنت کند؛ هیچ بنده ای نیست که آب بنوشد و امام حسین «علیه السلام» را یاد نموده، قاتلش را لعنت کند؛ مگر آنکه خداوند متعال صد هزار حسنه برای او مینویسد، صد هزار گناه اورا محو میکند، صد هزار درجه مقامش را بالا میبرد و گویا صد هزار بنده را آزاد کرده و روز قیامت خداوند متعال اورا با قلبی آرام و مطمئن محشورش میکند. کتاب شریف کامل الزیارات، باب ۳۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
سید مرتضی رضوان الله علیه در بیان عظمت فضیلت امیر المؤمنین در لیلة المببت چنین می‌گوید: ماجرای لیلة المبیت فضیلتی بزرگ و منقبتی عالی قدر برای امیر المؤمنین علیه السلام است و همواره شیعه این جانفشانی را برتر از تسلیم حضرت اسماعیل علیه السلام هنگام ذبح می‌داند. شیعیان می‌گویند: تفاوت این دو کار بزرگ در این است که اسماعیل با یک پدر مهربان و دلسوز و مورد اعتماد مواجه بود و عادت روزگار چنین نبوده و نیست که فرزندان به دست پدران کشته شوند. ولی امیر المؤمنین علیه السلام با دشمنان کینه‌توز و خشمگین و غیر قابل اعتماد مواجه بود. خصوصا اینکه این فداکاری او باعث شد که رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم دور شود و نقشه‌ی دشمنان بر آب شود. پس این فداکاری علی علیه السلام موجب خشمگینی بیشتر آنها شده بود و روا بود که به او آسیب برسانند. "وهذه فضيلة عظيمة ومنقبة جليلة، ما زالت الشيعة تفضلها على استسلام إسماعيل لأبيه عليهما السلام عند أمره بذبحه. وقالوا: إنما استسلم إسماعيل عليه السلام إلى أب حدب مشفق مأمون، وما جرت العادة بإتلاف الآباء للأبناء. وأمير المؤمنين عليه السلام استسلم إلى أعداء حنقين مبغضين غير مأمونين، لا سيما وقد فوّتهم _بمبيتهم على الفراش_ غرضَهم وحرمهم مقصودهم، فهم على من فعل ذلك أحنق وبالإضرار به أجدر." 📜 شرح القصيدة المذهبة في مدح أمير المؤمنين عليه السلام للسيد الحميري، ص ۲۶۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
*☘به افتاده لگد نمی‌زنیم:* *"هشام بن اسماعیل" والی اُمویان در مدینه بود. او آزار بسیاری به مردم مخصوصاً امام سجاد علیه‌السلام می‌رساند.* *سرانجام ، به دلیل اعتراض فراوان مردم، "هشام" عزل شد و به خاطر ظلم‌های فراوان او دستور دادند تا هشام را در وسط شهر ببندند تا دیگران هر طور می‌خواهند از او انتقام بگیرند.* *مردم نیز یکی یکی می‌آمدند و انتقام می‌گرفتند.* *هشام می گفت:* *"بیش از همه از علی‌بن‌حسین وحشت دارم زیرا به سبب آزارهایی که به او رساندم و لعن و نفرینی که نثار جد او علی‌بن‌اببطالب* *می‌کردم،انتقامش سخت خواهد بود."* *روزی که امام سجاد علیه السلام "هشام" را در آن* *وضعیت دیدند به همراهان فرمودند:* *"مرام ما بر این نیست که به افتاده لگد بزنیم و از دشمن خود انتقام بگیریم."* *هنگامی که امام سجاد به طرف هشام‌بن‌اسماعیل می‌رفتند، رنگ در چهره هشام باقی نماند، ولی بر خلاف انتظار وی، امام سجاد با صدای بلند، سلام نمودند و با او دست دادند و به او فرمودند:* *"اگر کمکی از من ساخته است، حاضرم کمک کنم."* *هشام فریاد زد :* *{اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ}* *{خداوند می داند که رسالت خویش را در کجا قرار دهد.}* *بعد از این رفتار امام سجاد، مردم مدینه نیز انتقام گرفتن از هشام را متوقف کردند.* *📚تاریخ طبری، جلد۶ صفحه ۵۲۶* *📚شرح‌الاخبار، جلد۳ صفحه ۲۶۰* ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
حضرت امام صادق «عليه السلام»: إذا فَشَتْ ارْبَعَةٌ ظَهَرَتْ ارْبَعَةٌ: إذا فَشا الزِّنا کَثُرَتِ الزَّلازِلُ؛ وَ إذا اُمْسِکَتِ الزَّکاةُ هَلَکَتِ الْماشِیَةُ؛ وَ إذا جارَ الْحُکّامُ فِى الْقَضا اُمْسِکَ الْمَطَرُ مِنَ السَّما؛ وَ إذا ظَفَرَتِ الذِّمَةُ نُصِرُ الْمُشْرِکُونَ عَلَى الْمُسْلِمینَ؛ هنگامى که چهار چیز در جامعه شایع و رایج گردد چهار نوع بلا و گرفتارى پدید آید: ۱- چنانچه زنا رایج گردد، زلزله و مرگ ناگهانى فراوان شود. ۲- چنانچه زکات و خمسِ اموال پرداخت نشود، حیوانات اهلى نابود شود. ۳- اگر حاکمان جامعه و قُضات، ستم و بى عدالتى نمایند، باران رحمت خداوند نمى بارد. ۴- و اگر اهل ذمّه تقویت شوند، مشرکین بر مسلمین پیروز آیند. وسائل الشيعة، ج۸، ص۱۳. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍂کم شدن عمر سی‌ساله، به خاطر نرفتن به زیارت! هر یک سال تعلل در زیارت حسین(علیه السلام), یک سال از عمر کم می‌کند ‎ عن ابی عبدالله: مَن أتى‏ عَلَيهِ حَول لَم يَأتِ قَبرَ الحُسَينِ ع نَقَصَ اللَّهُ مِن عُمُرِهِ حَولًا، و لَو قُلتُ إنَّ أحَدَكُم يَموتُ قَبلَ أجَلِهِ بِثَلاثينَ سَنَةً لَكُنتُ صادِقاً؛ و ذلِكَ أنَّكُم تَترُكونَ زِيارَتَهُ. 🔸امام صادق (علیه السلام):«هر كه یک سال بر او بگذرد و به زیارت قبر حسین (ع) نرود، خداوند یک سال از عمر او می‏كاهد و اگر بگویم كه یكى از شما سی‌سال، پیش از اجل خود می‏میرد، راست گفته‏ام و این، برای آن است كه زیارت امام حسین (علیه السلام) را ترک می‏كنيد. 🔸تهذیب الاحکام، ج6، ص43 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
▪️اگر چه لایق وصل تو نیستم اما ▪️ز دست رفته دلم در جوار سامرّا ▪️به عشق دیدن سرداب می تپد هردم ▪️دلِ شکسته، دلِ بی قرار سامرّا 🏴 شهادت جانسوز حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بر مولایمان صاحب الزمان عجل الله فرجه الشریف و عموم شیعیان جهان تسلیت باد ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔘 السلام علیک یا حسن العسکری علیه السلام 🔹لیْسَتِ الْعِبادَةُ کَثْرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلوةِ وَ إِنَّما الْعِبادَةُ کَثْرَةُ التَّفَکُّرِ فی أَمْرِ اللّهِ -تحف العقول،ص۴۴۸ 🔸امام حسن عسکری(علیه السلام) می‌فرماید: عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه [حقیقتِ] عبادت، اندیشیدن زیاد در کار خداست. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 قَالَ أَبُو هَاشِمٍ رَحِمَهُ اَللَّهُ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: إِنَّ فِي اَلْجَنَّةِ بَاباً يُقَالُ لَهُ اَلْمَعْرُوفُ لاَ يَدْخُلُهُ إِلاَّ أَهْلُ اَلْمَعْرُوفِ فَحَمِدْتُ اَللَّهَ فِي نَفْسِي وَ فَرِحْتُ بِمَا أَتَكَلَّفُ مِنْ حَوَائِجِ اَلنَّاسِ فَنَظَرَ إِلَيَّ وَ قَالَ نَعَمْ فَدُمْ عَلَى مَا أَنْتَ عَلَيْهِ فَإِنَّ أَهْلَ اَلْمَعْرُوفِ فِي اَلدُّنْيَا أَهْلُ اَلْمَعْرُوفِ فِي اَلْآخِرَةِ جَعَلَكَ اَللَّهُ مِنْهُمْ يَا أَبَا هَاشِمٍ وَ رَحِمَكَ . كشف . ☘☘☘ 🔸 از ابو هاشم نقل است که گوید : از حضرت امام حسن عسكرى شنيدم كه بهشت را درى است بنام معروف از آن درب داخل نميشوند مگر اهل معروف و نيكى بمردم، من در دل خدا را سپاسگزارى كردم و خوشحال شدم كه در برآوردن حاجت و نياز مردم كوشش ميكنم. در اين موقع امام نگاهى بمن نموده فرمود : « اين كار خود را ادامه بده نيكوكاران دنيا همان نيكوكاران آخرتند خداوند ترا از آنها قرار دهد يا ابو هاشم و بيامرزد ترا » . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 بحار الأنوار ، ج ۵۰، ص ۲۵۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 أَقُولُ، رَوَى اَلسَّيِّدُ بْنُ طَاوُسٍ فِي كَشْفِ اَلْمَحَجَّةِ بِإِسْنَادِهِ مِنْ كِتَابِ اَلرَّسَائِلِ لِلْكُلَيْنِيِّ عَمَّنْ سَمَّاهُ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّ اَلرَّجُلَ يُحِبُّ أَنْ يُفْضِيَ إِلَى إِمَامِهِ مَا يُحِبُّ أَنْ يُفْضِيَ إِلَى رَبِّهِ قَالَ فَكَتَبَ إِنْ كَانَ لَكَ حَاجَةٌ فَحَرِّكْ شَفَتَيْكَ فَإِنَّ اَلْجَوَابَ يَأْتِيكَ . 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 سيد بن طاوس در كشف المحجه باسناد خود از كتاب رسائل كلينى نقل مى‌كند از همان كسى كه او نام برده كه من نامه‌اى براى حضرت هادى نوشتم باين مضمون كه شخص ميل دارد درخواستى از خدا مينمايد از امامش بكند در جواب نوشت اگر حاجتى داشتى لب‌هاى خود را حركت بده جواب را خواهى يافت. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۵۰، ص ۱۵۵ 🍂🍂🍂🍂🍂🍂 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔰امام حسن عسکری علیه ‌السلام: 🔻لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروضٍ 🔹مبادا [سرگرم شدن به] روزى ضمانت شده، تو را از كار واجبى باز دارد 📚ميزان الحكمه جلد4 صفحه430 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
دعاء اهل‌بیت عصمت در حق زوار امام حسین علیه‌السلام 🔴 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ: يَا مُعَاوِيَةُ لاَ تَدَعْ زِيَارَةَ قَبْرِ الإمامُ اَلْحُسَيْنِ لِخَوْفٍ فَإِنَّ مَنْ تَرَكَ زِيَارَتَهُ رَأَى مِنَ اَلْحَسْرَةِ مَا يَتَمَنَّى أَنَّ قَبْرَهُ كَانَ عِنْدَهُ أَ مَا تُحِبُّ أَنْ يَرَى اَللَّهُ شَخْصَكَ وَ سَوَادَكَ فِيمَنْ يَدْعُو لَهُ رَسُولُ اَللَّهِ وَ عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ اَلْأَئِمَّةُ. ⚫️امام صادق صلوات الله علیه فرمودند: به جهت ترس و وحشت، زيارت قبر امام حسين را ترك مكن زيرا كسى كه زيارت آن حضرت را ترك كند چنان حسرتى بخورد كه آرزو نمايد ای کاش قبر آن حضرت نزد او می‌بود (تا بتواند زياد به زيارتش برود) آيا دوست ندارى كه خدا تو را در زمره كسانى ببيند كه حضرت رسول و امیرالمؤمنین و فاطمه و ائمه در حقشان دعاء می‌نمایند؟ 📚کامل الزيارات جلد۱ صفحه۱۱۶ 📚 بحارالأنوار ۱۰۱ / ۹ ، حدیث ۳۱ ، عن کامل الزیارات / باب ۴۰ ، حدیث ۱ و ۳ . باب ۴۵ ، حدیث ۳. علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛ بیانٌ ؛ لعلّ هذا الخبرَ بتلک الأسانید الجمّة محمولٌ عَلی خوفٍ ضعیفٍ یکون مَعَ ظَنّ السّلامة أو عَلی خوفِ فواتِ العزّةِ و الجاهِ و ذهابِ المالِ ، لا تلفِ النفس و العِرْض ، لعموماتِ التقیّة و النهیِ عَنْ إلقاءِ النَّفْس إلی التهلکة و الله یعلم. 📚 بحارالأنوار ۱۰۱ / ۱۰. همچنین علامه محمد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛ از بسیاری از أحادیث ظاهر میشود که تقیّه و خوف عذر نمیشود در ترک زیارت آن حضرت. و این خلافِ مشهور میان علماء و منافی عموم أحادیث تقیّه است. و دور نیست که مراد این باشد که خوفهای سهل که مبتنی بر احتمالات بعیده باشد ، یا خوف فوت منافع دنیویه ، یا فوت مالی ، یا ضرر سهل ، از خفّتی و اهانتی ، اینها را مانع نباید کرد. والله یعلم. 📚 تحفة الزائر /۲۲۲ ، باب ۵ ، فصل ۱. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
روزي سائلي خدمت امام حسن مجتبی علیه السلام، بزرگوار آمد و اظهار فقر كرد و براي آن حضرت دو بيت شعر خواند لَمْ يَبْقَ لي شَيْءٌ يُباعُ بِدِرْهَمٌ يَكْفيكَ مَنْظَرُ حالَتي عَنْ مُخْبَري. اِلاّ بَسقايا ماءِ وَجْهٍ صُنْتُهُ اَلاّ يُبَاعَ‌ وَقَدْ وَجَدْتُكَ مُشْتَري كه مضمون آن چنين است: «چيزي ندارم كه بفروشم و حوايج خود را رفع كنم، و حالم برگرفته‌ام گواه است و فقط آبرويم مانده، كه مي‌خواستم فروخته نشود؛ ولي امروز تو را خريدار يافتم، آبرويم را بخر و مرا از فقر نجات ده!» حضرت به آن كسي كه تهيۀ مخارج در دستش بود، فرمود: عاجَلْتَنا فَاَناكَ‌ وَايِلُ بِرّنا طَلاًّ‌ وَلَوْ اْمَهَلْتَنالَمْ تُمْطَرِ فَخُذِ‌ الْقَليلَ وَكُنْ كَاَنّكَ لمْ تَبِعْ ما صُنْتَهُ وَ كَاَنَّنالَمْ نَشْتَرِ «هر چه داري به اين مرد بده كه من از او خجالت مي‌كشم!» دوازده هزار درهم موجودي را به او داد، چنانكه براي مخارج آن روز چيزي نماند، و جواب دو شعر را نيز چنين داد: «تو از ما با عجله چيزي خواستي، آنچه بود داديم و بسيار كم بود. بگير و آنچه داشتي آبرو ـ حفظ كن و گويا كه ما را نديده‌اي و به ما چيزي نفروخته‌اي. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠کوتاهی در محبت و دلدادگی به اهل بیت علیهم السلام💠 عَنْ أبي عَبدِاللّهِ ع‍‍َلیهِ السَّلامُ عَنٔ أمیرِالمُؤمِنینَ ع‍‍َلیهِ السَّلامُ: (وَ اَلَّذِينَ يُؤْتُونَ مٰا آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ)مَا اَلَّذِي أَتَوْا بِهِ أَتَوْا وَ اَللَّهِ بِالطَّاعَةِ مَعَ اَلْمَحَبَّةِ وَ اَلْوَلاَيَةِ وَ هُمْ فِي ذَلِكَ خَائِفُونَ أَنْ لاَ يُقْبَلَ مِنْهُمْ وَ لَيْسَ وَ اَللَّهِ خَوْفُهُمْ خَوْفَ شَكٍّ فِيمَا هُمْ فِيهِ مِنْ إِصَابَةِ اَلدِّينِ وَ لَكِنْ خَافُوا مِنْ أَنْ يَكُونُوا مُقَصِّرِينَ فِي مَحَبَّتِنَا وَ طَاعَتِنَا از مولا امام صادق علیه السلام از جد بزرگوارشان امیرالمومنین علیه السلام در بیان این آیه(وَ اَلَّذِينَ‌ يُؤْتُونَ‌ تا آخر آيه) نقل شده که فرمود : به خدا سوگند منظور از آن‌چیزی که با اینکه انجام داده اند اما باز هم هراسناک اند ،اطاعت خدای متعال به همراه محبت ما و داشتن ولايت ماست البته خوف آنها از جهت شك و ترديد در حقانیت طریق و باورشان نيست،بلكه ترس دارند از اينكه مبادا در محبت و اطاعت ما تقصير و كوتاهى نموده باشند. کافی ج۲ ص۵۵۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠عظمت نعمت دعاء و ذکر الله💠: مولا امام سجاد علیه السلام در مناجات های خمسة عشر (مناجات ذاکرین): إِلَهِي لَوْ لاَ اَلْوَاجِبُ مِنْ قَبُولِ أَمْرِكَ لَنَزَّهْتُكَ مِنْ ذِكْرِي إِيَّاكَ عَلَى أَنَّ ذِكْرِي لَكَ بِقَدَرِي لاَ بِقَدَرِكَ، وَ مَا عَسَى أَنْ يَبْلُغَ مِقْدَارِي حَتَّى أُجْعَلَ مَحَلاًّ لِتَقْدِيسِكَ، وَ مِنْ أَعْظَمِ اَلنِّعَمِ عَلَيْنَا جَرْيَانُ ذِكْرِكَ عَلَى أَلْسِنَتِنَا، وَ إِذْنُكَ لَنَا بِدُعَائِكَ وَ تَنْزِيهِكَ وَ تَسْبِيحِكَ خدایا اگر پذیرش فرمانت (به دعا کردن)بر من واجب نبود هر آینه تو را از بردن نامت بر زبان خویش منزه می‌داشتم ، چه را که ذکر من در حد و شأن (ناچیز)من است نه برازنده (عظمت) تو ، مگر شأن من چقدر لیاقت دارد تا که بخواهد ظرف و محل تقدیس تو قرار گیرد؟ (پس)از بزرگ ترین نعمت‌های تو بر ما جاری شدن ذکر تو بر زبان ماست، و اینکه اجازه دادی تا تو را بخوانیم و تنزیه و تسبیح گوییم. مفاتیح الجنان مناجات ذاکرین زاد المعاد ج۱ ص۴۱۵ (هزار مرتبه شستم دهان به مُشک و گلاب هنوز نام تو بردن کمال بی ادبی ست) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: دخلت [دَخَلَ‏] عَلَيْهِ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ فَقَالَ ابْتِدَاءً مِنْ غَيْرِ مَسْأَلَةٍ مَنْ جَمَعَ مَالًا مِنْ مَهَاوِشَ أَذْهَبَهُ اللَّهُ فِي نَهَابِرَ فَقَالُوا جُعِلْنَا فِدَاكَ لَا نَفْهَمُ هَذَا الْكَلَامَ فَقَالَ هر كه از باد آيد بدم شود. بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج‏1، ص: 337 💠 رَوَى أَحْمَدُ بْنُ قَابُوسَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ دَخَلَ عَلَيْهِ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ فَقَالَ ابْتِدَاءً قَبْلَ أَنْ يُسْأَلَ مَنْ جَمَعَ مَالًا يَحْرُسُهُ عَذَّبَهُ اللَّهُ عَلَى مِقْدَارِهِ فَقَالُوا لَهُ بِالْفَارِسِيَّةِ لَا نَفْهَمُ بِالْعَرَبِيَّةِ فَقَالَ لَهُمْ هر كه درم اندوزد جزايش دوزخ باشد وَ قَالَ إِنَّ لِلَّهِ مَدِينَتَيْنِ إِحْدَاهُمَا بِالْمَشْرِقِ وَ الْأُخْرَى بِالْمَغْرِبِ عَلَى كُلِّ مَدِينَةٍ سُورٌ مِنْ حَدِيدٍ فِيهَا أَلْفُ أَلْفِ بَابٍ مِنْ ذَهَبٍ كُلُّ بَابٍ بِمِصْرَاعَيْنِ وَ فِي كُلِّ مَدِينَةٍ سَبْعُونَ أَلْفَ لِسَانٍ مُخْتَلِفَاتِ اللُّغَاتِ وَ أَنَا أَعْرِفُ جَمِيعَ تِلْكَ اللُّغَاتِ وَ مَا فِيهِمَا وَ مَا بَيْنَهُمَا حُجَّةٌ غَيْرِي وَ غَيْرُ آبَائِي وَ غَيْرُ أَبْنَائِي بَعْدِي‌. الخرائج و الجرائح، ج‌2، ص: 753‌ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠نماز استغاثه امام زمان (عج) این نماز را سید علی‌خان در کتاب «الکلم الطیب» آورده است. البته علمای دیگری همچون شیخ کفعمی، سید بن طاووس، علامه مجلسی، شیخ محمود عراقی، علامه نهاوندی، شیخ عباس قمی و محدث نوری هم خواندن این نماز را توصیه کرده‌اند. استغاثه به امام زمان یعنی چه؟ استغاثه به معنی کمک خواستن در زمان بلا و گرفتاری است. نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟ برای استغاثه از امام زمان (عج) در هر جایی که هستید باید ۲ رکعت نماز بخوانید. توصیه شده که در رکعت اول بعد از حمد سوره فتح و در رکعت دوم بعد از حمد سوره نصر خوانده شود. بعد از نماز رو به قبله و در زیر آسمان بایستید و بگویید: سَلامُ اللَّهِ الْکَامِلُ التَّامُّ الشَّامِلُ الْعَامُّ وَ صَلَوَاتُهُ الدَّائِمَةُ وَ بَرَکَاتُهُ الْقَائِمَةُ التَّامَّةُ عَلَى حُجَّةِ اللَّهِ وَ وَلِیهِ فِی أَرْضِهِ وَ بِلادِهِ وَ خَلِیفَتِهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ عِبَادِهِ وَ سُلالَةِ النُّبُوَّةِ وَ بَقِیةِ الْعِتْرَةِ وَ الصَّفْوَةِ صَاحِبِ الزَّمَانِ وَ مُظْهِرِ الْإِیمَانِ وَ مُلَقِّنِ [مُعْلِنِ]أَحْکَامِ الْقُرْآنِ وَ مُطَهِّرِ الْأَرْضِ وَ نَاشِرِ الْعَدْلِ فِی الطُّولِ وَ الْعَرْضِ وَ الْحُجَّةِ الْقَائِمِ الْمَهْدِی الْإِمَامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِی [الْمُرْتَضَی]وَ ابْنِ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِینَ الْوَصِی ابْنِ الْأَوْصِیاءِ الْمَرْضِیینَ الْهَادِی الْمَعْصُومِ ابْنِ الْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ الْمَعْصُومِینَ السَّلامُ عَلَیکَ یا مُعِزَّ الْمُؤْمِنِینَ الْمُسْتَضْعَفِینَ السَّلامُ عَلَیکَ یا مُذِلَّ الْکَافِرِینَ الْمُتَکَبِّرِینَ الظَّالِمِینَ السَّلامُ عَلَیکَ یا مَوْلای یا صَاحِبَ الزَّمَانِ السَّلامُ عَلَیکَ یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیکَ یا ابْنَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیکَ یا ابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ سَیدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ السَّلامُ عَلَیکَ یا ابْنَ الْأَئِمَّةِ الْحُجَجِ الْمَعْصُومِینَ وَ الْإِمَامِ عَلَى الْخَلْقِ أَجْمَعِینَ السَّلامُ عَلَیکَ یا مَوْلای سَلامَ مُخْلِصٍ لَکَ فِی الْوِلایةِ أَشْهَدُ أَنَّکَ الْإِمَامُ الْمَهْدِی قَوْلاً وَ فِعْلاً وَ أَنْتَ الَّذِی تَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلا بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً فَعَجَّلَ اللَّهُ فَرَجَکَ وَ سَهَّلَ مَخْرَجَکَ وَ قَرَّبَ زَمَانَکَ وَ کَثَّرَ أَنْصَارَکَ وَ أَعْوَانَکَ وَ أَنْجَزَ لَکَ مَا وَعَدَکَ فَهُوَ أَصْدَقُ الْقَائِلِینَ «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» یا مَوْلای یا صَاحِبَ الزَّمَانِ یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ حَاجَتِی کَذَا وَ کَذَا... و به جاى «کذا و کذا» حاجات خود را بیان کنید و بعد بگویید: فَاشْفَعْ لِی فِی نَجَاحِهَا فَقَدْ تَوَجَّهْتُ إِلَیکَ بِحَاجَتِی لِعِلْمِی أَنَّ لَکَ عِنْدَ اللَّهِ شَفَاعَةً مَقْبُولَةً وَ مَقَاماً مَحْمُوداً. فَبِحَقِّ مَنِ اخْتَصَّکُمْ بِأَمْرِهِ وَ ارْتَضَاکُمْ لِسِرِّهِ وَ بِالشَّأْنِ الَّذِی لَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ بَینَکُمْ وَ بَینَهُ سَلِ اللَّهَ تَعَالَى فِی نُجْحِ طَلِبَتِی وَ إِجَابَةِ دَعْوَتِی وَ کَشْفِ کُرْبَتِی سپس آنچه را که در نظر داری از خدا بخواهید که به خواست خدا برآورده می‌شود. اثر استغاثه امام زمان (عج) علامه شیخ محمود عراقی در کتاب دارالسلام آورده است: «این عمل را خودم تجربه کرده‌ام و آثار عجیبی از آن مشاهده نموده‌ام، بعضی از علما از یاد دادن آن به نااهلان خودداری می‌کردند...» نماز استغاثه امام زمان (عج) به روشی دیگر صدرالاسلام همدانی در کتاب «تکالیف الانام فی غیبة الامام» آورده است: برای استغاثه به امام زمان (عج) در زیر آسمان و بر بالای پشت‌بام با سر برهنه ۲ رکعت نماز بخوانید و پس از نماز امام زمان (عج) را به تعداد عدد ابجدش یعنی ۵۹۵ مرتبه با لفظ «یا حُجَّةُ الْقآئِمُ» صدا بزنید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
عالم، شاعر و خطیب عراقی مرحوم سید عبد الرسول کفائی (۱۳۴۷_۱۴۲۴ ق) در قصیده‌ای بسیار زیبا بین گورِ معاویه و مضجع شریف مولی الموحدین امیر المؤمنین علیه أفضل صلوات المصلّين مقایسه‌ی جالبی کرده است. چند بیت از این قصیده را از نظر می‌گذرانیم: ابتدا در شرح گورِ معاویه چند بیتی می‌سراید که دو بیت آن اینست: هرکه را گذر به خرابه‌های شام افتد، گور معاویه را می‌بیند درحالی که مگس‌ها و حشرات گرد آن در طواف و رفت و آمدند! و بوی متعفن آن قبر همه جا را پر کرده است، بوی بد و ناگوار کسی که [از شدت عذاب] فریادش به آسمان بلند است. سَيَرى الذُّبابَ يَحومُ حَولَ ضَريحِه وَبِــأرضِــه حَــشَــراتُــه تَـــتَــــرَدَّدُ نَـتَنَت رَوائحُـه الكَريـهَةُ وَهـيَ مِن نَتنِ الضَّجيجِ إلى الفَضـا تَتَـصَعَّـدُ **** سپس شاعر چنین به معاویه خطاب می‌کند: ای معاویه ! برخیز و بارگاه عرش آشیان ابا الحسین امیرالمومنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیه را بنگر که چه آستان رفیعی دارد! بارگاه نجف را می‌بینی که زائرانش، شبانه روز و هر لحظه به قصد زیارت امیر المؤمنين صلوات الله علیه در آنجا رفت و آمد دارند. در صحن آن حرم مطهر چراغ‌هایی نور افشانی می‌کند که ماه، نور خود را از آنها برمی‌گیرد. أأبا يَــزيـد قُم وعايِــن مَــرقَــدا لِأبِي الحُسَينِ وَقَد تَعالَى المَرقدُ وَتَــری الغـَـريَّ تـَـــؤُمـُّـــه زُوارُّه لَــيــلاً نَــهــاراً كُــــلَّ آنٍ شـُـهـَّـدُ وَبِصَحـنِها أقمـارُ نُــورٍ أشــرَقَت قَمَرُ السَّــما مِن نــورِها يَــتَـزَوَّدُ موسوعة شعراء الغدير، ج ٦، ص ٤٤٦ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🍃🌼 🌸🍃🌸🍃🌸 🔸 عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: جُعِلَ اَلْخَيْرُ كُلُّهُ فِي بَيْتٍ وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ اَلزُّهْدَ فِي اَلدُّنْيَا ثُمَّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ « لاَ يَجِدُ اَلرَّجُلُ حَلاَوَةَ اَلْإِيمَانِ فِي قَلْبِهِ حَتَّى لاَ يُبَالِيَ مَنْ أَكَلَ اَلدُّنْيَا » ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ حَرَامٌ عَلَى قُلُوبِكُمْ أَنْ تَعْرِفَ حَلاَوَةَ اَلْإِيمَانِ حَتَّى تَزْهَدَ فِي اَلدُّنْيَا . ☘🍃☘🍃☘ 🔸 از امام صادق عليه السلام نقل شده که فرمودند : همه خير در خانه‌ئى نهاده شده و كليدش را زهد و بى‌رغبتى بدنيا قرار داده‌اند. سپس فرمود: رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله فرمود: آدمی شيرينى ايمان را در قلبش نمييابد، تا آنكه باكش نباشد كه چه كسى دنيا را خورد. آنگاه امام صادق عليه السلام فرمود: شناختن شيرينى ايمان بر دلهاى شما حرامست، تا بدنيا بى‌رغبت شود. ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 الکافي ج ۲، ص ۱۲۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔸تذکّرات آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی(مدّ ظلّه) دربارۀ برنامۀ آموزشی جدید حوزه‌های علمیّه آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی با اشاره به جایگاه علمی رفیع شیخ انصاری و آخوند خراسانی و کتاب‌های «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» دربارۀ کم‌اعتنایی به این کتاب‌ها در برنامۀ آموزشی جدید حوزه‌های علمیّه اظهار نگرانی کردند. متن بیانات معظّمٌ‌له، بدین شرح است: مقام علمی مرحوم شیخ انصاری تا بدانجا بود که بزرگانی همچون میرزای شیرازی گوشزد می‌کردند که نمی‌توان به‌آسانی از کنار نظرات ایشان عبور کرد. مؤسّس حوزۀ علمیّۀ قم، مرحوم آیت‌الله العظمی حائری، ضمن نقل داستانی از مرحوم میرزای شیرازی اشاره کردند که: «میرزا به توضیح عبارتی از بحث طهارتِ شیخ انصاری پرداخت که ما آن را نفهمیده بودیم.» در درس شیخ انصاری، بسیاری از فحول مجتهدین حضور داشتند و ایشان در مقابل مقام علمی شیخ، خاضع بودند. «رسائل» شیخ انصاری از کتب ارزشمند اصولی است که مؤلّف، خود در اواخر عمر، آن را به‌عنوان کتاب سطح تدریس می‌کرده‌است. ویژگی‌های علمی مهمّ این کتاب و ارزش والای آن و پذیرش کتاب در جامعۀ حوزوی، سبب شده که این کتاب به‌طور طبیعی به‌عنوان متن درسی و محور تحقیق قرار گیرد. کتاب «کفایة الأصول» هم، از همان زمان مؤلّف، مورد توجّه علما قرار گرفته‌است. از مرحوم آقا رضی شیرازی شنیدم که مرحوم میرزا محمّدتقی شیرازی، در زمان حیات مرحوم آخوند، «کفایه» را تدریس می‌کرده‌است؛ موقعیّت والای علمی میرزا محمّدتقی شیرازی نیز، بر اهل فضل پوشیده نیست. از مرحوم آقا شیخ عبدالکریم خوئینی -که شاگرد مرحوم آخوند و مرحوم شریعت اصفهانی بود- شنیدم که می‌گفت: «منزل آقای شریعت اصفهانی، نزدیک محلّ تدریس آخوند بود و ایشان از پشت‌بام منزل به درس مرحوم آخوند گوش می‌کرد. صبح‌ها که به درس آقای شریعت می‌رفتم، مطالب آخوند را ساده‌تر بیان می‌کرد و ما آنجا، تازه مطالب آخوند را می‌فهمیدیم.» کسانی همچون آقای شریعت، با آن جلالت، این‌گونه با مطالب مرحوم آخوند برخورد می‌کردند. دیگر بزرگان معاصر مرحوم آخوند نیز، مقام علمی ایشان را پذیرفته بودند؛ حتّی شنیدم که عالم بزرگ اهل معنای معاصر ایشان، مرحوم شیخ علی‌محمّد نجف‌آبادی (متوفّای 1۳۳۲) در روز وفات خویش مایل بوده که از «کفایه» مرحوم آخوند، مطالبی برای وی بخوانند تا او بشنود. توجّه خاصّ علماء به «کفایة الأصول» سبب شده که این کتاب، متن درسی و جایگزین کتب پیشین گردد و در این میان، هیچ الزامی در کار نبوده‌است. تکامل نظام آموزشی حوزه و ارتقای آن، سودمند است؛ امّا باید توجّه داشت که این صحیح نیست که به هر قیمتی، تحوّل در نظام آموزشی صورت پذیرد؛ بلکه مهمّ، ارتقای متون آموزشی است و تا وقتی که کتب علمی، در سطح بالاتری از «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» تدوین نشده که مورد پذیرش حوزه‌های علمیّه قرار گیرد، جایگزین‌کردن کتاب‌های دیگر، تنها افت تحصیلی را به دنبال دارد. توجّه به این نکته لازم است که تدریس متون ارزشمند پیشین، این امتیاز را نیز دارد که طلّاب می‌توانند از سال‌ها تجربۀ اساتید گران‌قدری که این کتب را با دقّت و حوصله تدریس کرده‌اند و بر زوایای آنها اشراف کامل دارند، بهره‌مند شوند. از سوی دیگر، این سه کتاب، سال‌ها مورد توجّه و اعتنای بزرگان بوده و از زوایای گوناگون، بررسی و تحقیق شده‌اند و علاوه بر حواشی و شروح بسیاری که در توضیح و تبیین و نقد مطالب این کتاب‌ها نگارش یافته، محور درس‌های خارج فقهای برجسته در فقه و اصول بوده‌اند و جایگزین‌کردن آنها با متون دیگر -که به هیچ‌وجه، این ویژگی‌ها را ندارند- به‌معنای محروم‌ساختن طلّاب و جامعۀ علمی از ده‌ها سال پژوهش و تحقیق است و به تضعیف بنیان‌های علمی حوزه‌ها می‌انجامد و خسارت جبران‌ناپذیری به همراه دارد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔸ابوهارون گفته است: در مدینه همنشین حضرت صادق علیه السلام بودم، حضرت چند روزی مرا نیافت، سپس خدمتش رسیدم و حضرت فرمود: چند روزی ندیدمت ابوهارون! عرض کردم: خداوند متعال به من پسرى عطا فرموده است. آن حضرت فرمود: خدا او را براى تو مبارک گرداند. چه نامى براى او انتخاب‏ کرده‏ اى؟ عرض کردم: او را محمد نامیده ‏ام. امام صادق(ع) تا نام محمد را شنید ( به احترام آن حضرت) در حالی که زیر لب تکرار می کرد: «محمد، محمد»، صورت ‏مبارکش را به طرف زمین خم کرد، چندان که گونه‏ هاى مبارکش به‏ نزدیک زمین رسید. سپس فرمود: « بِنَفْسِي وَبِوُلْدِي وَبِأَهْلِي وَبِأَبَوَيَّ وَبِأَهْلِ الْأَرْضِ كُلِّهِمْ جَمِيعاً الْفِدَاءُ لِرَسُولِ اللهِ (ص)، لَاتَسُبَّهُ ، وَلَا تَضْرِبْهُ ، وَلَا تُسِئْ إِلَيْهِ ، وَاعْلَمْ أَنَّهُ لَيْسَ فِي الْأَرْضِ دَارٌ فِيهَا اسْمُ مُحَمَّدٍ إِلاَّ وَهِيَ تُقَدَّسُ كُلَّ يَوْمٍ ». جان خودم ، فرزندانم ، پدرم و جمیع اهل زمین فداى رسول خدا (صلی الله علیه و آله) باد! او را دشنام مده! کتک نزن ، بدى به او نرسان! بدان که در روى زمین‏ خانه اى وجود ندارد که در آن نام «محمد» باشد ، مگر این که آن ‏خانه در تمام ایام، متبرک شود. 📚 الکافی- ط دار الحدیث، ج11 ص420 ✨🌟✨ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
وَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ : لَمَّا اِشْتَدَّ اَلْأَمْرُ بِالْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ شیخ صدوق در کتاب معانی الاخبار روایت می کند که امام زین العابدین فرمودند: (در روز عاشورا) آنگاه كه كار بر امام حسين عليه السّلام دشوار گرديد نَظَرَ إِلَيْهِ مَنْ كَانَ مَعَهُ فَإِذَا هُوَ بِخِلاَفِهِمْ لِأَنَّهُمْ كُلَّمَا اِشْتَدَّ اَلْأَمْرُ تَغَيَّرَتْ أَلْوَانُهُمْ وَ اِرْتَعَدَتْ فَرَائِصُهُمْ وَ وَجَبَتْ قُلُوبُهُمْ به روشنی محسوس بود که ایشان به خلاف آنان است! چرا که آنان با سخت شدن اوضاع، رنگ پريده و مضطرب گشته و (از شدت نگرانی) دندانهایشان به هم میخورد، و قلب هایشان به تپش افتاده بود! وَ كَانَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ بَعْضُ مَنْ مَعَهُ مِنْ خَصَائِصِهِ تُشْرِقُ أَلْوَانُهُمْ وَ تَهْدَأُ جَوَارِحُهُمْ وَ تَسْكُنُ نُفُوسُهُمْ در حالی که چهرۀ حسین علیه السلام و چند تن از خواص یارانشان می درخشید، و بدن ها و دلهایشان کاملا در آرامش بود! فَقَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ اُنْظُرُوا لاَ يُبَالِي بِالْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ صَبْراً بَنِي اَلْكِرَامِ بعضى از آنان به دیگران گفتند: بنگريد كه حسین علیه السلام چگونه از مرگ نمى‌هراسد! امام حسين عليه السّلام به ايشان ‌فرمود: صَبْراً بَنِي اَلْكِرَامِ! فَمَا اَلْمَوْتُ إِلاَّ قَنْطَرَةٌ تَعْبُرُ بِكُمْ عَنِ اَلْبُؤْسِ وَ اَلضَّرَّاءِ إِلَى اَلْجِنَانِ اَلْوَاسِعَةِ وَ اَلنَّعِيمِ اَلدَّائِمَةِ! فَأَيُّكُمْ يَكْرَهُ أَنْ يَنْتَقِلَ مِنْ سِجْنٍ إِلَى قَصْرٍ پايدارى كنيد اى گرامى زادگان! مرگ چيزى نيست جز پلى كه شما را از سختى و نا آرامی به بهشت بزرگ و نعمتهاى بی پایان مى‌رساند! كداميك از شما دوست ندارد،كه از زندان به قصر منتقل گردد؟! وَ مَا هُوَ لِأَعْدَائِكُمْ إِلاَّ كَمَنْ يَنْتَقِلُ مِنْ قَصْرٍ إِلَى سِجْنٍ وَ عَذَابٍ در حالى كه آن براى دشمنانتان همانند پلى است كه آنها را از كاخ به زندان و شكنجه‌گاه مى‌رساند. إِنَّ أَبِي حَدَّثَنِي عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: أَنَّ اَلدُّنْيَا سِجْنُ اَلْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ اَلْكَافِرِ وَ اَلْمَوْتُ جِسْرُ هَؤُلاَءِ إِلَى جَنَّاتِهِمْ وَ جِسْرُ هَؤُلاَءِ إِلَى جَحِيمِهِمْ مَا كَذَبْتُ وَ لاَ كُذِبْتُ. پدرم (علی علیه السلام) از پيامبر خدا که رحمت و درود خدا بر او خاندانش باد برایم چنین تعریف نمود که «دنيا زندان مؤمن و بهشت كافر است و مرگ پل مؤمنان به بهشتشان، و پل كافران به آتش سوزان دوزخ است، نه من دروغ می گویم و نه به من دروغ گفته اند! معاني الأخبار , جلد۱ , صفحه۲۸۸ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام